JM, je haalt me de woorden uit de mond. Als tegenprestatie een lekker lange reactie terug?
Te beginnen met Computable, vakblad voor IT-professionals:
Plagiaat
Op 1 februari 2018 werd bekend dat het ‘De wereld van cybersecurity en cybercrime’ uit de handel wordt genomen omdat meerdere teksten één-op-één overgenomen zijn zonder bronvermelding.
Lees meer
De eerste van de twee schrijvers daarvan, Willem Vermeend, zegt dat hij een stuk of 30 boeken op zijn naam heeft staan. Bij een aantal van die Einsteinbooks zie je hem zelf als een soort lijstduwer naast nog iemand anders op de omslag vermeld worden:
De revolutie van big data ................... Willem Vermeend, Anwar Osseyran
De wereld van 3D-printen .................... Willem Vermeend, Maarten Verkoren
De wereld van cybersecurity en cybercrime ... Willen Vermeend, Rian van Rijbroek
Of dat als oud-minister werkt, ja. De Telegraaf komt op 8-11-2017 als eerste met een bespreking:
Remedie tegen hacking?
Zo zou onder anderen een halt kunnen worden toegeroepen aan Edward Snowden, de voormalige medewerker van de Amerikaanse geheime dienst NSA die vluchtte naar Moskou. Van hem wordt gezegd dat hij een groep aanstuurt die handelt in destructieve software, die beveiligingssystemen kraakt over de hele wereld.
Dan heeft op 5-1-2018 het al genoemde Computable onder “artikel|nieuws|security”:
Vermeend en ex-hacker maken boek over cybercrime
Vermeend en Van Rijbroek kennen elkaar van de Brightlands Smart Services Campus in Limburg, waar ze samen startups op het gebied van kunstmatige intelligentie, blockchain, robots en cybersecurity begeleidden.
De twee schedels van BNR in “De Technoloog”, 17-1-2018, een uur lang in gesprek met een spraakmakende expert over technologische ontwikkelingen en de impact op onze samenleving:
Luister - Smart blockchain, de oplossing voor cybercrime
Kan cybercrime voorgoed verleden tijd worden? In deze podcast hoor je Rian van Rijbroek. Zij beweert een oplossing te hebben voor de miljarden verslindende kosten van internetcriminaliteit: de smart blockchain.
In die uitzending verklaart zij dat er op dat moment vijfentwintigduizend van hun boeken verkocht zijn:

Daarna maandagavond 29-1-2018, Nieuwsuur. Bij ons Rian van Rijbroek, expert cyberveiligheid en schrijver van het boek “De wereld van cybersecurity en cybercrime”, welkom:
Urenlang storingen bij banken en de overheid na grote DDos-aanval
U heeft jarenlang hacks uitgevoerd in opdracht van geheime diensten en overheden. Klaas Knot zegt: DDos-aanvallen zijn aan de orde van de dag. In hoeverre zijn deze aanvallen anders?
Dan hijzelf op 2-2-2018 in De Volkskrant in een vraaggesprek van Huib Modderkolk, die zegt, er wordt geen bron voor deze bewering gegeven:
Oud-minister Vermeend over plagiaatzaak
Een voorbeeld. U noemt Edward Snowden de baas van hackgroep ShadowBrokers. Daar is geen enkel bewijs voor: ‘Wat u vindt moet u zelf weten. Ik sta achter wat ik heb geschreven.’
Maar het is niet waar: ‘Dat vindt u. Het komt uit The New York Times.’
Gisteren, 3-2-2018, Joost Schellevis, NOS maar hier op persoonlijke titel:
Van Rijbroek in de Telegraaf
Na vijf dagen aandacht voor Rian van Rijbroek verdient de zaak wat mij betreft rust, ook omdat de aanvankelijke verbazing omslaat in pestgedrag. Maar een interview in De Telegraaf roept weer nieuwe vragen op.
Cacaovrouwtje, weer daarin De Telegraaf - waar Vermeend ook columnist is - over hem en zijn uitgever:
Vermeend liet onmiddellijk het boek uit de schappen halen, zegt hij. „Geen seconde getwijfeld. Het was klaar. Punt uit!
Schellevis die het overschrijven ontdekt had:
Dat is niet waar: aanvankelijk zeiden hij en zijn uitgever een nieuwe versie van het boek uit te brengen waarin wel ‘voetnoten zouden zijn aangebracht’. Die voetnoten waren onvoldoende om de plagiaat-beschuldigingen op te lossen. Pas na een paar uur besloot Vermeend en/of zijn uitgever om het boek uit de schappen te halen.
Daar schrok hij van, dat was hem nog nooit overkomen, aldus Vermeend op 2-2-2018 in de ThePostOnline:
Buitengewoon ergerlijk dat dat kan. Ik heb onmiddellijk mijn uitgever gebeld en ik heb gezegd we kunnen maar één ding doen: uit de handel nemen.”
Hem gebeld oké maar is Vermeend (met dochter Simone in de bedrijfsleiding) daar niet zelf de uitgever:
Einstein Books (Dutch Media) lanceert nieuw type boek
Einstein e-books heet de nieuwe imprint die Dutch Media samen met Willem Vermeend heeft opgestart. Einstein gaat non-fictie e-books publiceren op het gebied van onder meer economie, marketing, financieel, klimaat/milieu.
Ging dit werkelijk zo dan is het wel een middelvinger naar de krant die Vermeend over het plagiaat aansprak:
Die ebooks zullen in de webwinkel van de Volkskrant verkocht worden. Het bijzondere van deze constructie is niet alleen dat de ebooks zonder DRM worden aangeboden, maar ook dat bestaande distributiekanalen, zoals Centraal Boekhuis en Bol.com niet worden gebruikt.
Secret sauce van “internetondernemer” Vermeend, het spuitgieten van ‘content’:
Publiceren bij EinsteinBooks met softwareprogramma voor smartbooks
Vele schrijvers ging u al voor - Een voorbeeld van een boek dat Einstein Books crossmediaal gepubliceerd heeft is: De Wereld van 3D-Printen. De tekst van dit boek werd op dag 1 bij Einstein Books ingeleverd en stond op dag 4 al online.
Ambachtelijk bereid op de lopende band, krokant van buiten, zacht van binnen, patat van aardappelmeel:
Als een auteur als Brenno de Winter of Vincent Evers zegt “deze passage moet vervangen worden” dan kunnen we samen met Scanlaser de volgende dag de bijgewerkte versie leveren.
En dat zegt-ie, De Winter Information Solutions:
CYBER Charlatans
Ik ben gewezen op een passage in het boek ‘De Wereld van CYBERSECURITY en CYBERCRIME’, waarin de suggestie wordt gewekt dat ik tips zou hebben gegeven. Die suggestie is onjuist en onwaar. ‘Tips van Brenno de Winter’ is buiten mij om gemaakt en tegen mijn wil in het boek gekomen.
Boek van Barbara en hem zelf ook daar laten uitgeven:
Digitale Stormvloed
Dit boek is nog altijd ‘work in progress’, net als het bouwen van een samenleving. Er zullen- net als bij software - veel updates in de online versie van dit werk volgen. Ik bouw er nog steeds aan net als we allemaal bouwen aan de informatiesamenleving.
Iemand anders op 2-2-2018 nog eens in de ThePostOnline:
Een boek schrijven met Willem Vermeend, dat ging toen zo
Nu blijkt dat een recent boek dat werd geschreven door Willem Vermeend met co-auteur Rian van Rijbroek plagiaat bevat en de NOS nu heeft uitgezocht dat ook het boek waar ondergetekende aan meeschreef plagiaat bevat, voel ik me geroepen in elk geval uit te leggen hoe het samen met Willem Vermeend een boek schrijven precies gaat.
Hell No:
Van de nu alsnog aangetroffen plagiaat is overigens niets van mij afkomstig. Het zijn in principe gewoon twee gescheiden verhalen die door de uitgever worden samengevoegd. Als in één van die twee verhalen fouten staan moet je maar hopen dat de samenvoeger ze er ook weer uithaalt.
Zeg maar dag:
De internationale Engelstalige versie van het boek verschijnt halverwege januari 2018 met een lancering in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkijk (vlak voor kerst 2017 was de Nederlandse versie beschikbaar).
Dag:
Van beide boeken wordt ook een zogenoemd digitaal smartbook uitgebracht dat volgens uitgever Einstein Books door een team van deskundigen up-to-date wordt gehouden met actuele ontwikkelingen op het terrein van cybersecurity en cybercrime.
En wie wilde daar wel bij helpen:
Nepreacties
De redactie van Computable heeft besloten om onder dit artikel de mogelijkheid om te reageren uit te zetten. Reden hiervoor is dat wij veel reacties ontvingen die allemaal afkomstig waren van hetzelfde ip-adres en waarbij de gebruikte namen niet overeen kwamen met de namen in de e-mailadressen.
Het boek werd dermate rigoureus uit de verkoop genomen dat nu alleen maar in zoekmachine-caches te zien is dat zowel professor:
| BenvanLier | 60-69 jaar | Capelle aan den IJssel | 23 december 2017
Als “Oud Apple-manager”:
| Doornekamp | 50-59 jaar | Enschede | 19 december 2017
De moeite genomen hebben om zich bij bol.com respectievelijk met 4 en 5 sterren lovend over het boek uit te laten. Beiden werden bij BNR en ook in De Telegraaf door haar bij herhaling als referentie genoemd:
Slopend virus glipt via klant bedrijf binnen
,De code van deze malware is gebruikt bij de recente aanvallen op de terminals van de Haven Rotterdam en op geldautomaten en gebouwbeheersystemen in Nederland”, zeggen professor Ben van Lier, tevens directeur van Centric en Rian van Rijbroek, directeur van MaMoMo, en zelf jaren actief bij legale hackprojecten voor bedrijven en overheden.
In dezelde zoekgeschiedenis voor bol.com
zetten “Millennium girl en de staatssecretaris” ook:
Bolcom => een wereld prestatie neer. Het beste boek van Vermeend ooit met de oplossing
Bolcom => een wereldprestatie neer zet met dit boek. Proficiat Einstein en Vermeend
Net zo in verschillende ‘reviews’ in de zoekgeschiedenis voor www.donner.nl
:
Donner => en huishoudens moet liggen. Dit boek is een wereld prestatie van Willem Vermeend
Donner => Vermeend en Einstein gefeliciteerd met deze wereld prestatie, wie had dit ooit
Over en weer wilde men het boek maar al te graag aanprijzen:
Bolcom => Het boek overtreft alle verwachtingen, het beste boek van Vermeend ooit
Donner => het overtreft al mijn verwachtingen. Werkelijk het beste boek van Vermeend
Ook op dezelfde data in december 2017:
Bolcom => onze oude staatsecretaris werelds beste hacker in de armen neemt en een
Donner => Vermeend. Maar goed dat hij wereld beste hacker in de armen genomen heeft
Gelukkig, daar is de NRC al met een pleister en een glaasje water:
‘Cybergekkie’
Van Rijbroek is geen farce of charlatan, drukken mensen die haar kennen me op het hart. Wel komt ze moeilijk uit haar woorden en schreef een boek waar geen touw aan vast te knopen valt.
Het leest als een omgevallen map van de knipseldienst, net zo verwarrend als het gesprek bij Nieuwsuur, vol fouten, overgetikte stukken en ontbrekende bronverwijzingen. Blijkbaar was er bij de uitgever ook geen redacteur die durfde in te grijpen.
Ik heb me wel verbaasd over de gretigheid waarmee de Echte Kenners zich stortten op dit ‘cybergekkie’. Er loopt een dunne lijn tussen factchecken en betweterigheid. Leedvermaak maakt bij mij dan al snel plaats voor medelijden.
Cora van Mora: vin-ik lief!
Mijn vermoeden is dat Van Rijbroek door omstanders op een podium is getild – als ‘Wonder Woman’ en superhacker die de blockchainreligie van Vermeend zou gaan prediken. Op het moment dat ze struikelt, laten ze haar vallen: boek uit de handel, reputatie naar de maan.
Of Rian van Rijbroek de beste hacker van Nederland is betwijfel ik. Maar ze hackte wel de beste nieuwsrubriek van Nederland.
Door kans te zien zich door Nieuwsuur te laten uitnodigen bedoelt hij(ink).
Voor “over een mooie media-rel” door naar Alexander Klöpping
Nieuwsuur heeft een technologieredacteur nodig
Er werken ontzettend goede technologiejournalisten in Nederland. Bij het NOS Journaal hebben ze Joost Schellevis, bij RTL Nieuws hebben ze Daniël Verlaan. Bij NRC Wouter van Noort en bij de Volkskrant Huib Modderkolk (die dit magische interview met Willem Vermeend deed naar aanleiding van de Nieuwsuur-rel).
Stuk voor stuk betrouwbare journalisten met grote kennis van zaken. Het zou prachtig zijn als Nieuwsuur ook een technologiezwaargewicht zou aannemen.
Helemaal onderaan zegt hij:
En toch. We mogen maar wát blij zijn met het handjevol media in Nederland die überhaupt nog de moeite nemen om zo door het stof te gaan als ze een fout gemaakt hebben.
Kopers van het boek ‘De wereld van cybersecurity en cybercrime’ kunnen zich via info@einsteinbooks.nl melden voor restitutie van het aankoopbedrag.