Foonsearch

JM, je haalt me de woorden uit de mond. Als tegenprestatie een lekker lange reactie terug?

Te beginnen met Computable, vakblad voor IT-professionals:

Plagiaat

Op 1 februari 2018 werd bekend dat het ‘De wereld van cybersecurity en cybercrime’ uit de handel wordt genomen omdat meerdere teksten één-op-één overgenomen zijn zonder bronvermelding.

Lees meer

De eerste van de twee schrijvers daarvan, Willem Vermeend, zegt dat hij een stuk of 30 boeken op zijn naam heeft staan. Bij een aantal van die Einsteinbooks zie je hem zelf als een soort lijstduwer naast nog iemand anders op de omslag vermeld worden:

De revolutie van big data ................... Willem Vermeend, Anwar Osseyran
De wereld van 3D-printen .................... Willem Vermeend, Maarten Verkoren
De wereld van cybersecurity en cybercrime ... Willen Vermeend, Rian van Rijbroek

Of dat als oud-minister werkt, ja. De Telegraaf komt op 8-11-2017 als eerste met een bespreking:

Remedie tegen hacking?

Zo zou onder anderen een halt kunnen worden toegeroepen aan Edward Snowden, de voormalige medewerker van de Amerikaanse geheime dienst NSA die vluchtte naar Moskou. Van hem wordt gezegd dat hij een groep aanstuurt die handelt in destructieve software, die beveiligingssystemen kraakt over de hele wereld.

Dan heeft op 5-1-2018 het al genoemde Computable onder “artikel|nieuws|security”:

Vermeend en ex-hacker maken boek over cybercrime

Vermeend en Van Rijbroek kennen elkaar van de Brightlands Smart Services Campus in Limburg, waar ze samen startups op het gebied van kunstmatige intelligentie, blockchain, robots en cybersecurity begeleidden.

De twee schedels van BNR in “De Technoloog”, 17-1-2018, een uur lang in gesprek met een spraakmakende expert over technologische ontwikkelingen en de impact op onze samenleving:

Luister - Smart blockchain, de oplossing voor cybercrime

Kan cybercrime voorgoed verleden tijd worden? In deze podcast hoor je Rian van Rijbroek. Zij beweert een oplossing te hebben voor de miljarden verslindende kosten van internetcriminaliteit: de smart blockchain.

In die uitzending verklaart zij dat er op dat moment vijfentwintigduizend van hun boeken verkocht zijn:

cora

Daarna maandagavond 29-1-2018, Nieuwsuur. Bij ons Rian van Rijbroek, expert cyberveiligheid en schrijver van het boek “De wereld van cybersecurity en cybercrime”, welkom:

Urenlang storingen bij banken en de overheid na grote DDos-aanval

U heeft jarenlang hacks uitgevoerd in opdracht van geheime diensten en overheden. Klaas Knot zegt: DDos-aanvallen zijn aan de orde van de dag. In hoeverre zijn deze aanvallen anders?

Dan hijzelf op 2-2-2018 in De Volkskrant in een vraaggesprek van Huib Modderkolk, die zegt, er wordt geen bron voor deze bewering gegeven:

Oud-minister Vermeend over plagiaatzaak

Een voorbeeld. U noemt Edward Snowden de baas van hackgroep ShadowBrokers. Daar is geen enkel bewijs voor: ‘Wat u vindt moet u zelf weten. Ik sta achter wat ik heb geschreven.’

Maar het is niet waar: ‘Dat vindt u. Het komt uit The New York Times.’

Gisteren, 3-2-2018, Joost Schellevis, NOS maar hier op persoonlijke titel:

Van Rijbroek in de Telegraaf

Na vijf dagen aandacht voor Rian van Rijbroek verdient de zaak wat mij betreft rust, ook omdat de aanvankelijke verbazing omslaat in pestgedrag. Maar een interview in De Telegraaf roept weer nieuwe vragen op.

Cacaovrouwtje, weer daarin De Telegraaf - waar Vermeend ook columnist is - over hem en zijn uitgever:

Vermeend liet onmiddellijk het boek uit de schappen halen, zegt hij. „Geen seconde getwijfeld. Het was klaar. Punt uit!

Schellevis die het overschrijven ontdekt had:

Dat is niet waar: aanvankelijk zeiden hij en zijn uitgever een nieuwe versie van het boek uit te brengen waarin wel ‘voetnoten zouden zijn aangebracht’. Die voetnoten waren onvoldoende om de plagiaat-beschuldigingen op te lossen. Pas na een paar uur besloot Vermeend en/of zijn uitgever om het boek uit de schappen te halen.

Daar schrok hij van, dat was hem nog nooit overkomen, aldus Vermeend op 2-2-2018 in de ThePostOnline:

Buitengewoon ergerlijk dat dat kan. Ik heb onmiddellijk mijn uitgever gebeld en ik heb gezegd we kunnen maar één ding doen: uit de handel nemen.”

Hem gebeld oké maar is Vermeend (met dochter Simone in de bedrijfsleiding) daar niet zelf de uitgever:

Einstein Books (Dutch Media) lanceert nieuw type boek

Einstein e-books heet de nieuwe imprint die Dutch Media samen met Willem Vermeend heeft opgestart. Einstein gaat non-fictie e-books publiceren op het gebied van onder meer economie, marketing, financieel, klimaat/milieu.

Ging dit werkelijk zo dan is het wel een middelvinger naar de krant die Vermeend over het plagiaat aansprak:

Die ebooks zullen in de webwinkel van de Volkskrant verkocht worden. Het bijzondere van deze constructie is niet alleen dat de ebooks zonder DRM worden aangeboden, maar ook dat bestaande distributiekanalen, zoals Centraal Boekhuis en Bol.com niet worden gebruikt.

Secret sauce van “internetondernemer” Vermeend, het spuitgieten van ‘content’:

Publiceren bij EinsteinBooks met softwareprogramma voor smartbooks

Vele schrijvers ging u al voor - Een voorbeeld van een boek dat Einstein Books crossmediaal gepubliceerd heeft is: De Wereld van 3D-Printen. De tekst van dit boek werd op dag 1 bij Einstein Books ingeleverd en stond op dag 4 al online.

Ambachtelijk bereid op de lopende band, krokant van buiten, zacht van binnen, patat van aardappelmeel:

Als een auteur als Brenno de Winter of Vincent Evers zegt “deze passage moet vervangen worden” dan kunnen we samen met Scanlaser de volgende dag de bijgewerkte versie leveren.

En dat zegt-ie, De Winter Information Solutions:

CYBER Charlatans

Ik ben gewezen op een passage in het boek ‘De Wereld van CYBERSECURITY en CYBERCRIME’, waarin de suggestie wordt gewekt dat ik tips zou hebben gegeven. Die suggestie is onjuist en onwaar. ‘Tips van Brenno de Winter’ is buiten mij om gemaakt en tegen mijn wil in het boek gekomen.

Boek van Barbara en hem zelf ook daar laten uitgeven:

Digitale Stormvloed

Dit boek is nog altijd ‘work in progress’, net als het bouwen van een samenleving. Er zullen- net als bij software - veel updates in de online versie van dit werk volgen. Ik bouw er nog steeds aan net als we allemaal bouwen aan de informatiesamenleving.

Iemand anders op 2-2-2018 nog eens in de ThePostOnline:

Een boek schrijven met Willem Vermeend, dat ging toen zo

Nu blijkt dat een recent boek dat werd geschreven door Willem Vermeend met co-auteur Rian van Rijbroek plagiaat bevat en de NOS nu heeft uitgezocht dat ook het boek waar ondergetekende aan meeschreef plagiaat bevat, voel ik me geroepen in elk geval uit te leggen hoe het samen met Willem Vermeend een boek schrijven precies gaat.

Hell No:

Van de nu alsnog aangetroffen plagiaat is overigens niets van mij afkomstig. Het zijn in principe gewoon twee gescheiden verhalen die door de uitgever worden samengevoegd. Als in één van die twee verhalen fouten staan moet je maar hopen dat de samenvoeger ze er ook weer uithaalt.

Zeg maar dag:

De internationale Engelstalige versie van het boek verschijnt halverwege januari 2018 met een lancering in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkijk (vlak voor kerst 2017 was de Nederlandse versie beschikbaar).

Dag:

Van beide boeken wordt ook een zogenoemd digitaal smartbook uitgebracht dat volgens uitgever Einstein Books door een team van deskundigen up-to-date wordt gehouden met actuele ontwikkelingen op het terrein van cybersecurity en cybercrime.

En wie wilde daar wel bij helpen:

Nepreacties

De redactie van Computable heeft besloten om onder dit artikel de mogelijkheid om te reageren uit te zetten. Reden hiervoor is dat wij veel reacties ontvingen die allemaal afkomstig waren van hetzelfde ip-adres en waarbij de gebruikte namen niet overeen kwamen met de namen in de e-mailadressen.

Het boek werd dermate rigoureus uit de verkoop genomen dat nu alleen maar in zoekmachine-caches te zien is dat zowel professor:

| BenvanLier | 60-69 jaar | Capelle aan den IJssel | 23 december 2017

Als “Oud Apple-manager”:

| Doornekamp | 50-59 jaar | Enschede | 19 december 2017

De moeite genomen hebben om zich bij bol.com respectievelijk met 4 en 5 sterren lovend over het boek uit te laten. Beiden werden bij BNR en ook in De Telegraaf door haar bij herhaling als referentie genoemd:

Slopend virus glipt via klant bedrijf binnen

,De code van deze malware is gebruikt bij de recente aanvallen op de terminals van de Haven Rotterdam en op geldautomaten en gebouwbeheersystemen in Nederland”, zeggen professor Ben van Lier, tevens directeur van Centric en Rian van Rijbroek, directeur van MaMoMo, en zelf jaren actief bij legale hackprojecten voor bedrijven en overheden.

In dezelde zoekgeschiedenis voor bol.com zetten “Millennium girl en de staatssecretaris” ook:

Bolcom => een wereld prestatie neer. Het beste boek van Vermeend ooit met de oplossing
Bolcom => een wereldprestatie neer zet met dit boek. Proficiat Einstein en Vermeend

Net zo in verschillende ‘reviews’ in de zoekgeschiedenis voor www.donner.nl:

Donner => en huishoudens moet liggen. Dit boek is een wereld prestatie van Willem Vermeend
Donner => Vermeend en Einstein gefeliciteerd met deze wereld prestatie, wie had dit ooit

Over en weer wilde men het boek maar al te graag aanprijzen:

Bolcom => Het boek overtreft alle verwachtingen, het beste boek van Vermeend ooit
Donner => het overtreft al mijn verwachtingen. Werkelijk het beste boek van Vermeend

Ook op dezelfde data in december 2017:

Bolcom => onze oude staatsecretaris werelds beste hacker in de armen neemt en een
Donner => Vermeend. Maar goed dat hij wereld beste hacker in de armen genomen heeft


Gelukkig, daar is de NRC al met een pleister en een glaasje water:

‘Cybergekkie’

Van Rijbroek is geen farce of charlatan, drukken mensen die haar kennen me op het hart. Wel komt ze moeilijk uit haar woorden en schreef een boek waar geen touw aan vast te knopen valt.

Het leest als een omgevallen map van de knipseldienst, net zo verwarrend als het gesprek bij Nieuwsuur, vol fouten, overgetikte stukken en ontbrekende bronverwijzingen. Blijkbaar was er bij de uitgever ook geen redacteur die durfde in te grijpen.

Ik heb me wel verbaasd over de gretigheid waarmee de Echte Kenners zich stortten op dit ‘cybergekkie’. Er loopt een dunne lijn tussen factchecken en betweterigheid. Leedvermaak maakt bij mij dan al snel plaats voor medelijden.

Cora van Mora: vin-ik lief!

Mijn vermoeden is dat Van Rijbroek door omstanders op een podium is getild – als ‘Wonder Woman’ en superhacker die de blockchainreligie van Vermeend zou gaan prediken. Op het moment dat ze struikelt, laten ze haar vallen: boek uit de handel, reputatie naar de maan.

Of Rian van Rijbroek de beste hacker van Nederland is betwijfel ik. Maar ze hackte wel de beste nieuwsrubriek van Nederland.

Door kans te zien zich door Nieuwsuur te laten uitnodigen bedoelt hij(ink).

Voor “over een mooie media-rel” door naar Alexander Klöpping

Nieuwsuur heeft een technologieredacteur nodig

Er werken ontzettend goede technologiejournalisten in Nederland. Bij het NOS Journaal hebben ze Joost Schellevis, bij RTL Nieuws hebben ze Daniël Verlaan. Bij NRC Wouter van Noort en bij de Volkskrant Huib Modderkolk (die dit magische interview met Willem Vermeend deed naar aanleiding van de Nieuwsuur-rel).

Stuk voor stuk betrouwbare journalisten met grote kennis van zaken. Het zou prachtig zijn als Nieuwsuur ook een technologiezwaargewicht zou aannemen.

Helemaal onderaan zegt hij:

En toch. We mogen maar wát blij zijn met het handjevol media in Nederland die überhaupt nog de moeite nemen om zo door het stof te gaan als ze een fout gemaakt hebben.

Kopers van het boek ‘De wereld van cybersecurity en cybercrime’ kunnen zich via info@einsteinbooks.nl melden voor restitutie van het aankoopbedrag.

Hoi Weerman,

Overheid maakt broncode Basisregistratie Personen open source
De overheid heeft de broncode van de meest recente versie van de Basisregistratie Personen (BRP) via GitHub open source gemaakt. De BRP bevat persoonsgegevens van inwoners van Nederland en van personen die Nederland hebben verlaten. Staatssecretaris Knops van Binnenlandse Zaken laat aan de Tweede Kamer weten dat de code voor publicatie op onder andere privacy en veiligheidsrisico’s is gecontroleerd.

De broncode is onder de licentievoorwaarden AGPL (Affero General Public License) openbaar gemaakt. Deze voorwaarden zien er op toe dat aanpassingen van de broncode ook weer openbaar worden, zo laat Knops weten. Dit moet het hergebruik verder ondersteunen. “Openbaarmaking vindt plaats zonder kostendoorberekening zodat, in het algemeen belang, een gelijk speelveld ontstaat voor een ieder die deze code wil hergebruiken. Alle partijen kunnen op hetzelfde moment over de ontwikkelde broncode beschikken”, stelt de staatssecretaris verder. De broncode van eerdere versies wordt later openbaar gemaakt.

De nu openbaar gemaakte broncode betreft de broncode van de Basisregistratie Personen die in het kader van Operatie BRP is ontwikkeld. Het gaat om programmatuur die was geschreven voor nieuwe centrale ict-systemen voor de BRP. Dit project werd in juli van dit jaar gestopt.

Source code is op github te downloaden. De sql bestanden zijn voor mij wel relevant. Maar moet er nog beter na gaan kijken.

De hartelijke groet Jan Marco

Alweer of nog steeds?

Kamerbrief over openbaarmaking meest recente versie broncode BRP

Staatssecretaris Knops (BZK) informeert de Tweede Kamer over de openbaarmaking van de meest recente versie van de broncode BRP (Basisregistratie Personen), zoals deze in het kader van de Operatie BRP is ontwikkeld.

Was november vorig jaar, maar de toen nieuwe staatssecretaris meldde niet:

Staatssecretaris houdt aanzienlijk deel code mislukt ict-project achter

Raymond Knops (Binnenlandse Zaken, CDA) heeft ondanks een toezegging aan de Tweede Kamer lang niet alle softwarecode vrijgegeven van het mislukte ict-project dat een nieuwe landelijke persoonsregistratie moest bouwen.

Komt-ie weer:

Kamerbrief over voortgang BRP-proces

Den Haag, 31 januari 2018 Met deze brief informeer ik u over de mogelijkheden voor verdere openbaarmaking van broncode en testbestanden van de operatie BRP en welke stappen ik daarin zet.

In mijn streven naar maximale transparantie is mijn inzet om vóór 31 maart aanstaande het merendeel van nog niet openbaar gemaakte bestanden van de laatste versie van de broncode en bijbehorende functionele en technische documentatie van Operatie BRP te publiceren.

Had een akkefietje verzonnen:

Brief over testcode en testdata van operatie Basisregistratie Persoonsgegevens

De Autoriteit Persoonsgegevens informeert staatssecretaris Knops (BZK) over de privacy- en veiligheidsoverwegingen die spelen bij het openbaar maken van de testcode en testdata van de operatie Basisregistratie Persoonsgegevens (BRP).

AP, niets aan de hand. De rest van de brief

Ook gaat hij in op het verhalen van kosten van de operatie BRP op externen die aan de operatie hebben gewerkt.

Advies Landsadvocaat, vergeet het maar.

En hij schetst te nemen stappen op weg naar een toekomstvisie voor de BRP.

Wat denk je? Eerst inventariseren:

De strikt noodzakelijke behoeften van gemeenten en afnemers voor de korte tot middellange termijn (komende vijf tot zeven jaar) in het huidige systeem en de behoeften voor de lange termijn (vanaf 2025).

Krant:

‘Ambtenaren moeten niet bang zijn om met slecht nieuws te komen’

Een populaire klus is het niet, die Raymond Knops heeft gekregen. De nieuwe staatssecretaris van Binnenlandse Zaken mag de vierde poging in dertien jaar doen om een nieuwe landelijk systeem voor persoonsregistratie op te zetten. Aan dit project is sinds 2004 al 100 miljoen euro belastinggeld besteed, zonder succes. Elke gemeenten verwerkt daarom nog altijd zelf de gegevens van ‘haar’ burgers.

Ingezonden brief in die krant:

Ontleed kostbare ICT-mislukking zoals een vliegtuigongeluk

Wat de Commissie Elias en het BIT niet hebben kunnen voorkomen is dat ook dit project vastliep met een schadepost van 90 miljoen euro. Weer is in bekende valkuilen gestapt: een te hoge complexiteit in relatie tot een behoefte die in de tijd is veranderd en een aanpak die hier te weinig aandacht aan besteedt. Met als gevolg dat niemand meer het overzicht heeft en het project daardoor onbeheersbaar wordt.

Als ik Knops was kregen die briefschrijvers de leiding over het nieuwe BRP-project in de maag gesplitst:

• Paul Iske, hoogleraar innovatie bij de Universiteit Maastricht (UM)
• Frank Harmsen, hoogleraar kennismanagement (UM)
• Hans Mulder, hoogleraar bij de Antwerp Management School
• Maurice Nijssen, CEO bij PNA Group
• Frits Bussemaker, voorzitter van iPoort

Toch?

Operatie BRP, Architectuur Basisregistratie Personen

Persoonsgegevens: ‘Hoe moeilijk kan het zijn?’

Overdreven zou je kunnen zeggen: ‘Wat is de BRP nu eigenlijk meer dan de contactenlijst uit een smartphone?’. Sterker nog, in een smartphone is ook nog ruimte voor telefoonnummers, e-mailadressen, een foto et cetera. Daar lijkt de BRP niet eens iets mee te kunnen!

Laat dat maar aan hen over, bijvoorbeeld “bronnen voor asymmetrie”:

In de BRP komen asymmetrische relaties voor als gevolg van Artikel 2.57 van de Wet BRP.

Dit artikel regelt het recht om gegevens te verwijderen in het geval van adopties en geslachtswijzigingen. Voorbeeld: Als Marie gehuwd was met Peter en Peter besluit voortaan door het leven te gaan als Petra dan heeft Marie het recht om op haar persoonslijst de oude naam (Peter) en het oude geslacht (m) te zien.

Hoi Weerman,

Aan dit project is sinds 2004 al 100 miljoen euro belastinggeld besteed, zonder succes. Elke gemeenten verwerkt daarom nog altijd zelf de gegevens van ‘haar’ burgers.

Ik denk dat als het project succesvol was verlopen wij geen code op github hadden gezien. Ik ben wel erg blij dat ze het toch openbaar hebben gemaakt.

Medewerkers van VanMoof die gestolen fietsen traceren, ontdekten in Marokko een enorm pakhuis vol gestolen Europese fietsen.
Het Amsterdamse fietsenmerk VanMoof belooft klanten die een speciale anti-diefstalgarantie bij hun smart bike of e-bike kopen om binnen twee weken hun gestolen fiets terug te halen. De fietsen hebben elektronica ingebouwd waarmee de locatie is te volgen. Maar soms duurt het vinden van zo’n gestolen fiets wat langer. Zo dook onlangs ineens weer een VanMoof Smart Bike op die een jaar geleden was gestolen in Parijs.

Door IT ontstaan meer private rechtelijke acties om zaken op te gaan lossen.

De hartelijke groet Jan Marco

BZK is in juli 2017 gestopt met de bouw van het nieuwe centraal ICT-systeem:

Operatie BRP, Architectuur Basisregistratie Personen

De BRP wordt gebaseerd op de bestaande GBA administratie (Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsgegevens) met gegevens over personen ingeschreven bij een Nederlandse gemeente.

De registers van de burgerlijke stand ontstaan in Nederland tussen 1796 en 1812 onder invloed van Napoleon. Vanaf 1938 werden, met de komst van het Besluit Bevolkingsboekhouding voor alle personen persoonskaarten aangelegd.

Deze kartonnen kaarten werden in bakken in het gemeentehuis bewaard. In 1994 werd de GBA ingevoerd en werden de kaarten een ‘achtergrond’-bestand.

Zo’n kaart, het is instructief om kort te kijken naar de opbouw van een persoonskaart, staat er boven:

persoonskaart

 
Naast de ingang van Artis, nu café-restaurant De Plantage, toen bevolkingsregister Amsterdam:

Het bevolkingsregister

Vanaf 1851 wordt in Amsterdam de hele bevolking geregistreerd. De gegevens van iedere inwoner van Amsterdam werden bewaard in het bevolkingsregister aan de Plantage Kerklaan 36-38: naam, geboorte-datum, woonplaats, plaats in het gezinsverband, beroep, godsdienst, verhuizingen en overlijdensdatum.

Je denkt even hé die ruimte is voorzien van sprinklers maar aan dat buizensysteem hangt verlichting:

brandschade

Aanslag bevolkingsregister

Als de brand is gedoofd blijkt echter dat de overval, ondanks de goede voorbereiding, slechts gedeeltelijk is geslaagd. De stapels persoonskaarten zijn te compact om goed brand te vatten en de ijzeren archiefkasten hebben de administratie goed beschermd. Slechts 15 procent van de systeemkaarten is volledig verloren gegaan.

Martinus Nijhoff, dichter, had als “explosievendeskundige” meegewerkt aan de voorbereiding:

bewijsstukken

Archief van de Gemeentepolitie, 28 maart 1943

Twee slagsnoeren met slagpijpjes. Enkele stukken trotyl, twee windsels voor leukoplast, een paar handschoenen en flessen, voorheen gevuld met petroleum of benzine, in beslag genomen door de politie in het gebouw van het gemeentelijk Bevolkingsregister, Plantage Kerklaan 36-38, na de brandaanslag in de avond van 27 maart 1943.

Tegenover de ingang van Artis zit het Verzetsmuseum. Uit de eerste “Godwin”-lezing daar:

In de Tweede Wereldoorlog hadden we wél wat te verbergen

Bijvoorbeeld de gegevens die opgeslagen waren in het bevolkingsregister. Dit bevolkingsregister was voor de Duitse bezetter een bijzonder handig opsporingsmiddel: de gegevens van 70.000 Amsterdamse Joden lagen erin opgeslagen. Daarnaast kon de bezetter het register gebruiken als controlemiddel, bijvoorbeeld om te controleren of de informatie op een persoonsbewijs wel klopte.

De ‘meme’, “eenheid van culturele overdracht”, Godwin’s Law of Nazi Analogies:

‘Naarmate online-discussies langer worden, nadert de waarschijnlijkheid van een vergelijking met de nazi’s of Hitler één.’

Uitgegeven bij ooit het familiebedrijf van hiervoor genoemde “explosievendeskundige” Martinus Nijhoff, 's-Gravenhage het grote, monumentale werk over de geschiedenis van Nederland in de Tweede Wereldoorlog:

HET KONINKRIJK DER NEDERLANDEN IN DE TWEEDE WERELDOORLOG - 1939-1945 - DEEL 1 t/m 14

Het is vaak “wij” en “ons” maar bijna helemaal alleen geschreven door historicus Loe de Jong:

Ontwikkeling der bevolkingsregisters

Uit Den Haag kwam nog in de nacht van de aanslag Lentz, het hoofd van de rijksinspectie van de bevolkingsregisters, per auto aangereden. In het gebouw dat nog smeulde en vol bluswater stond, trof hij burgemeester Voûte aan die hem verzocht de leiding van de reconstructie van het Amsterdamse bevolkingsregister op zich te nemen.

Citeert (“wij citeren”) de naoorlogse geschiedenis van het Amsterdamse bevolkingsregister:

'Zoals mieren direct na de verstoring van de mierenhoop weer ijverig aan het herstel beginnen, zo deden de ambtenaren van het Bevolkingsregister het met hun administratie. Gewapend met baggerlaarzen visten ze de verdronken kaarten uit het bluswater. Tot de kleinste fragmenten toe werden ‘gered’. Op lange tafels, tussen bakstenen, werd alles te drogen gezet in de Koningszaal van ‘Artis’.

“Dunkt ons”, Lentz zal uiteindelijk ook in handen van dr. L. de Jong vallen:

Hoe moet men nu deze Lentz zien? Men heeft, dunkt ons, bij hem te maken met de dienstklopper in optima forma. Een NSB’er was hij niet, hij was wèl pro-Duits. Belangrijker evenwel dan deze politieke gezindheid achten wij 's mans karakter: een dorre, eigenlijk van de wereld vervreemde, zijn ambtelijke idealen najagende perfectionist die elke hem door wie ook verstrekte opdracht met onbegrensde toewijding wenste uit te voeren.

Persoonsgegevens: ‘Hoe moeilijk kan het zijn?’ (2)

Terug naar een nieuw centraal systeem voor de basisregistratie van personen, dr. L. de Jong daarover:

De Jodenkartotheek van de ‘Zentralstelle’

De bezetter die de Joden uit Nederland zou gaan deporteren, wenste de beschikking te hebben over een volledige kartotheek met de persoonsgegevens van alle Joden. Misschien wel het belangrijkste: men moest hun adressen bezitten. Waren die gegevens dan niet al bijeengebracht? Zeker wel: ze stonden keurig gerangschikt bij de rijksinspectie van de bevolkingsregisters, in het gebouw ‘Kleykamp’ in Den Haag.

In Den Haag stond net zo’n statig pand als dat in Amsterdam naast Artis:

kleykamplentz

Daarin residerend, genoemde Lentz, als hoofd van de rijksinspectie van de bevolkingsregisters:

Bij de bevolkingsregisters werden de lijsten bewaard waaruit bleek op welke data bepaalde nummerseries van pb’s uitgereikt waren, en in Den Haag, in het gebouw Kleykamp, bevonden zich bij de rijksinspectie van de bevolkingsregisters de z.g. Ontvangstbewijzen-Persoonsbewijs: dat waren meer dan zeven miljoen per gemeente alfabetisch op naam gerangschikte kaarten die van elkeen aan wie een persoonsbewijs uitgereikt was (d.w.z. van alle ingezetenen van vijftien jaar of ouder), de persoonsgegevens vermeldden en van de betrokkene tevens de handtekening, de foto en de vingerafdruk toonden.

En in het midden van april '44 dan ook door de Royal Air Force gebombardeerd, met personeel en al:

Andere tijden

Op 11 april 1944 vliegen zes Engelse Mosquito bommenwerpers op klaarlichte dag naar Den Haag voor een aanval op Kleykamp, het Centrale Bevolkingsregister. Dat is op verzoek van het Nederlands Verzet. Het resultaat van de actie: brandende persoonsbewijzen en ongeveer 60 doden. Maar het verzet kan nu wel veilig met vervalste persoonsbewijzen rondlopen.

Het tv-programma over dilemma’s in oorlogstijd: het moest wel overdag op een werkdag anders waren de brandvrije kasten dicht. Evengoed slechts een kwart van de registratie vernietigd en dat “twee jaar te laat”.

Voor gebruik in ‘Hollerith machines’, ‘electromechanical punched card tabulators’, ook van karton:

ibm

Iemand heeft er “IBM” op gefröbeld en het is de 80-koloms-versie die IBM voor de oorlog introduceerde.

Zegt nog niets. Wordt ook niet door De Jong in zijn (wetenschappelijke) editie beschreven.

Maar een Amerikaanse journalist beweert bij hoog en bij laag:

IBM and the Holocaust

Solipsistic and dazzled by its own swirling universe of technical possibilities, IBM was self-gripped by a special amoral corporate mantra: if it can be done, it should be done. To the blind technocrat, the means were more important than the ends.

In de nog niet bezette ‘Low Countries’ dan wel het intussen bezette ‘Holland’:

On March 20, 1940, just as Hitler was preparing to launch his spring invasions of the Low Countries and Western Europe, Watson rushed to incorporate Watson Bedrijfsmachine Maatschappij N.V.—the Dutch name for Watson Business Machines Corporation.

Having surpassed its own card printing needs, by 1941, IBM NY was annually shipping Holland 132 million cards printed in America. Unquestionably, Holland automated its data with Holleriths.

Registratie middels formulieren werd overgebracht op ponskaarten:

Although nearly all of Holland angrily condemned the Nazi registration, the Jews did as instructed. With few exceptions, every Dutch Jewish family dutifully picked up its questionnaires, filled them out completely, and filed with the nearest registration office.

More than 157,000 questionnaires were ultimately returned in the first months—more than the entire Jewish community because many sympathetic Dutchmen actually volunteered to register alongside their Jewish countrymen. Lentz’ punching cadres began converting the Jews to Hollerith records as quickly as possible.

Lentz’ numerous Census Offices lacked the coordinated ability to identify, cross-index, and organize Jewish names nationally. Only a centralized Hollerith operation could do that. Moreover, Wimmer wanted the Jews alphabetized. Without alphabetizing, an organized step-by-step round-up and deportation to camps could not occur.

Ging er bij deze gewezen RIOD/NIOD-man niet in:

Wie ponste de ponskaarten

Het grootste deel van IBM en de Holocaust is een gedetailleerde beschrijving van een kapitalistische firma waar winstmaximalisatie centraal stond.

IBM was bovendien een monopolist, die geen ponskaartmachines verkocht maar ze verhuurde, evenals de benodigde kennis om de machines te bedienen. Een firma die ook veel verdiende aan zijn monopolie om de kaarten te leveren die nodig waren om de Hollerith-machines te `voeden’

De ponskaarten van IBM hebben nazi-Duitsland zeker geholpen bij het registreren en vervolgen van de joden, blijkt uit een studie naar de rol van het Amerikaanse bedrijf voor en tijdens de oorlog. Maar rechtstreekse medeplichtigheid aan de holocaust is daarmee nog niet aangetoond.

De geautomatiseerde bevolkingsadministratie in Europa was een handig, maar niet noodzakelijk onderdeel van de jodenvervolging. Als in Nederland de administratie, mede dankzij de Hollerith-machine van IBM, zo fantastisch was georganiseerd, waarom zouden de joden zich dan per decreet in januari 1941 zélf hebben moeten melden?

En hoe zou IBM vanuit Amerika in 1941 132 miljoen ponskaarten Nederland hebben kunnen binnenbrengen?

Historicus Alberts nuanceert verband Jodenvervolging en mechanische bevolkingsregisters:

Wie heeft het geweten?

Bijzonder aan Nederland was dat er een Rijksinspectie van de Bevolkingsregisters was, ingesteld in 1936. Die Rijksinspectie legde een Centraal Bevolkingsregister aan.

Aan de ene kant had men op gemeentelijk niveau bevolkingsregisters die met de hand werden bijgehouden. Aan de andere kant verzamelde het Centraal Bureau voor de Statistiek in Den Haag statistische gegevens, geaccumuleerd statistisch materiaal dat anoniem werd verwerkt in ponskaarteninstallaties. Het had sowieso niet voor de individuele vervolging van Joden gebruikt kunnen worden.

De missing link in Nederland is volgens de historicus de in 1936 opgerichte Rijksinspectie Bevolkingsregister, dat onder het ministerie van Binnenlandse Zaken viel. Onder leiding van Jacobus Lambertus Lentz, de belichaming van de vooruitstrevende administrateur in Nederland, werden alle bevolkingsregisters in Nederland binnen vijf jaar op één lijn gebracht.

Daardoor konden ze gemechaniseerd worden en was het mogelijk ponskaarten van iedere individuele burger te maken. Dat Centraal Register maakte wel gebruik van de machines van het CBS. Lentz was een zeer toegewijde bureaucraat, ook tijdens de Duitse bezetting.

Persoonsgegevens: ‘Hoe moeilijk kan het zijn?’ (3)

Dat Centraal Register maakte wel gebruik van de machines van het CBS.

Oké, CBS, niet gedateerd:

cbs

De volkstelling: spiegel van de samenleving

In 1930 is het CBS overgegaan op het gebruik van ponskaarten en verwerking met Hollerith-machines. Zowel het tellen van de formulieren als de controles op fouten en onwaarschijnlijkheden gingen veel sneller, er konden bovendien meer en extra tabellen worden samengesteld.

Alleen, wat zijn zij hier bij het CBS aan het doen, is dat schrapkaarten coderen? Ja, we hebben beeld, filmpje over de volkstelling van 1947. Stem: in de kelders van het Centraal Bureau voor de Statistiek in Den Haag …

volkstelling

Maker: Polygoon-Profilti. Onder de muziek: … waar de potloodstreepjes worden omgezet in gaatjes.

Neen jongeman, gij rekent buiten de waard:

DE MACHINALE BEWERKING DOOR MIDDEL VAN HOLLERITH-MACHINES VAN DE GEGEVENS VAN DE
NEDERLANDSCHE VOLKS- EN BEROEPSTELLING VAN 31 DECEMBER 1930.

Rijksuitgeverij Dienst van de Nederlandsche Staatscourant:

BIJVOEGSEL VAN DEEL IX

Bewerkt door het Centraal Bureau voor de Statistiek. Dezelfde foto van dezelfde werkruimte hierboven:

COLLATIE-ZAAL VOOR DE VISUEELE CONTROLE DER GEPONSTE KAARTEN.

En onder zwart-wit foto “No. 5.” heet het:

PLANKJE MET LICHT ROODEN ONDERGROND VOOR DE VISUEELE CONTROLE DER GBPONSTE KAARTEN
EN "VERC1JFERDE" VOLKSTELLINGSKAARTEN.

Volledige beschrijving van “den opzet van het plan van arbeid”. Veurbeeld, weest bedacht op het volgende:

Wanneer b.v. een onderwerp niet-decimaal in 3 kolommen van de ponskaart was ondergebracht, moest de som van de verkregen aantallen van twee kolommen overeenstemmen met het in het Residu afgedrukte aantal van de derde kolom.

En hulde:

Voor het geheele werk der volks- en beroepstelling werden 5 volkstellingsmachines gebruikt. Het was
geen geringe taak het nog ongeoefende personeel op deze machines te leeren werken. De leiders van het werk, de referendarissen de Zoete en Stiel, die zelf geruimen tijd met een der machines proeven hadden genomen, hebben geen moeite gespaard om die taak tot een goed einde te brengen.

Ponskaarten voor een GECOMBINEERD SORTEER-, TEL EN REGISTREERAPPARAAT waren voor en vlak na de oorlog dus wel in gebruik in Nederland:

Ook zegt Alberts dat er in de Nederlandse administratie niet alleen IBM-machines werden gebruikt. Het Centraal Bureau voor de Statistiek gebruikte ook Kamatec-apparaten en andere instellingen hadden diverse Powers-machines staan, de toenmalige grote concurrent van IBM. Bovendien spreekt Black ten onrechte van honderden IBM-machines. “Het CBS beschikte in totaal over zo’n 120 machines en de belangrijkste toepassing was de handels- en verkeersstatistiek.”

Niet iedereen had die evenwel:

kaartenbak

Index-card file managers at the SS Records Center. In 1938 there were 3,198 “Registration Centers” under the umbrella of the SS Records Office, 160 “Regional Registration Centers,” and 18 “Main Registration Offices.”

Een andere wetenschapper weer in een artikel daarover:

During the 1930s, German autarchy cut off Dehomag machine development and production from the outside world. The outcome was that Dehomag exclusively produced and sold machines that manipulated numbers, while alphanumeric machines were produced and marketed in the United States and France.

Processing a national register required an alphanumeric capability which Dehomag did not possess.

Albert Speer’s Armament and Munitions Ministry became interested in establishing big alphanumeric registers to streamline their control of German industry, and they started to demand alphanumeric machines. The result was a heated conflict between the Speer ministry people and Dehomag, this being mentioned in several documents in the German archives.

Nu we toch bezig zijn, is dit iets van een antwoord voor de eerder aangehaalde vraag van David Barnouw:

En hoe zou IBM vanuit Amerika in 1941 132 miljoen ponskaarten Nederland hebben kunnen binnenbrengen?

In een bespreking van het boek van “Der amerikanische Publizist Edwin Black”, Der Spiegel ook in 2001:

Auch nach Kriegseintritt der USA dealten der US-Konzern und seiner deutschen Tochter, Deutsche Hollerith Maschinen Gesellschaft (Dehomag), vor allem über seine Schweizer Niederlassung, mit den Nazis.

Wel vooral over het wegsluizen van opbrengsten, “nach Kriegseintritt” onwettig in Amerika.

Dan weer uit dat Gerard Albers-artikel in een Computable uit 2001:

Het verhaal van de geoliede bureaucratie in Nederland tijdens de Tweede Wereldoorlog is niet nieuw, merkt hij op. “De VPRO zond een paar jaar terug een documentaire uit over het geavanceerde Amsterdamse bevolkingsregister, waaruit de Joodse inwoners met een paar dagen zo geselecteerd konden worden.”

Andere documentaire van een jaar daarvoor, de maker kwam vervalste uittreksels uit het bevolkingsregister tegen, die zouden moeten bewijzen dat sommige familieleden Nederlands Hervormd zijn en niet joods:

117

De geschiedenis van mijn huis

Nog steeds woon ik op de Churchilllaan in Amsterdam. In de oorlog de Noorder Amstellaan. Anders dan de titel ‘De geschiedenis van mijn huis’ doet vermoeden, gaat de documentaire niet over dit huis maar over mijn familie.

Aantal gewone familieleden in de Rivierenbuurt in Amsterdam en de administratief toegebrachte ravage.

Lentz ontsprong de dans evenmin, Loe de Jong, Het Koninkrijk…, deel 5, pag. 432:

“Regelmatig werkte hij halve nachten door. Hij verwaarloosde zijn gezin – een gezin dat zijn arbeid in de oorlogstijd met afschuw gadesloeg; zijn vrouw liet zich van hem scheiden.”

Na de scheiding van zijn vrouw woonde Lentz alleen, een nichtje verzorgde hem tot zijn dood in 1963.

In 1944 wel het bombardement op zijn werkplek misgelopen waarbij 59 andere werknemers gedood werden.

Hoi Weerman,

Het is best wel uitdaging hoe je privacy in relatie tot openbaarheid moet zien. Vooral als je dit in perspectief van de Tweede Wereld oorlog gaat bezien, waarbij bevolkingsregisters de basis van niet al te fijne acties zijn gebruikt.

Als consument (natuurlijk persoon) wil je het liefst anoniem handelingen uitvoeren. Daarentegen wil je wel weten met wie(persoon of bedrijf) je handelt om niet bedrogen te worden.

Ik geloof in dat je twee statussen hebt. Anoniem als je iets wilt zoeken en/of kopen. Indien je keuze hebt gemaakt maak je je bekend bij ander partij. Stel ik wil een hotel in Amsterdam boeken.

  1. Ik zoek anoniem een lijstje met mogelijkheden op.

  2. Met de mogelijkheden maak ik mij bekend (social credit index) en ga dan in onderhandeling over beste keuze.

Hotel wil ook wel weten wat voor persoon ik ben. Heb ik een hotelkamer helemaal gesloopt (omdat ik geen goud op de Olympisch spelen 10k heb gewonnen) en/of niet betaald dan zitten ze niet op mij te wachten.

AIVD en MIVD maken rechtmatig gebruik van persoonsgegevens

De inlichtingendiensten AIVD en MIVD gaan “rechtmatig” om met datasets met persoonsgegevens die online worden aangeboden.
Dat concludeert de Commissie van Toezicht op de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten (CTIVD) na onderzoek naar het gebruik van de ‘bulkdata’.
Op internet zijn datasets met grote hoeveelheden aan gegevens beschikbaar. Die komen bijvoorbeeld beschikbaar als gevolg van datalekken of hacks bij bedrijven. Derden kunnen de gegevens beschikbaar stellen via een website of op fora.
De AIVD en MIVD halen zulke datasets ook van internet en gebruiken de gegevens voor hun taakuitvoering. Hiervoor gelden minder regels dan voor bijvoorbeeld het tappen dat de inlichtingendiensten zelf doen.
De CTIVD heeft onderzocht hoe de inlichtingendiensten deze datasets verkrijgen en gebruiken. Daaruit blijkt dat het overgrote deel van de mensen die voorkomen in de datasets niet in de belangstelling van de diensten staan.
Inlichtingendiensten hebben zelf een beleid ontwikkeld om met deze datasets om te gaan. Daarin staat onder andere dat vooraf toestemming moet worden verkregen van onder meer de verantwoordeijk minister. Dat was bij één van de datasets niet gebeurd, terwijl dat wel had gemoeten.
De CTIVD noemt dat “onrechtmatig”. De toezichthouder stelt dat een beperkt aanval mensen van de inlichtingendiensten toegang mag hebben tot de gegevens.
De grootste dataset, met gegevens van meer dan 100 miljoen mensen, bevat ook “relatief veel” informatie over Nederlanders.

Instagram blokkeert corruptieberichten van Russische oppositieleider
Instagram heeft op verzoek van de Russische regering posts van oppositieleider Aleksej Navalny geblokkeerd. Het gaat onder meer om berichten waarin Navaly de Russische vicepremier Prichodko beschuldigt van corruptie.

In mijn beeld moet je nooit iemand of content gaan afsluiten. Je kan wel filter op informatie gaan zetten. Alleen berichten willen zien van personen en bedrijven met een social credit index hoger dan 100 :heart_eyes:

De hartelijke groet Jan Marco

En binnen de kortste keren dan diens “Algemene voorwaarden” accepteren:

‘Robotrechter e-Court is een groot en niet transparant zwart gat’

Miljoenen klanten van de meeste zorgverzekeraars verschijnen bij geschillen over betalingen niet voor de overheidsrechter maar voor een virtuele rechter van e-Court.

Goed gekeken naar wat bij jou past en een bewuste keuze gemaakt voor het komende jaar?

Sinds begin dit jaar hebben de meeste verzekeraars e-Court opgenomen in de algemene bepalingen. Alleen als een klant bezwaar maakt, wordt bij een conflict nog de kantonrechter ingeschakeld. Maar de klanten hebben niet de informatie om een afweging te maken en in de praktijk gaan verreweg de meeste zaken naar de nieuwe geautomatiseerde private rechtbank.

Wel dus:

Verzekeraars en deurwaarders zijn enthousiast over de nieuwe snellere en goedkopere route. “In de praktijk betalen mensen sneller”, zegt Rinus van Etten van gerechtsdeurwaarder GGN.

Dat was in januari, vanavond 16-2 in de uitzending van Nieuwsuur:

Robotrechter e-Court in de problemen nu vonnissen niet worden goedgekeurd

Er is onzekerheid over het voortbestaan van e-Court. De digitale rechtbank is in de problemen gekomen doordat de rechtbank Overijssel, die de meeste vonnissen van e-Court goedkeurde, daarmee is gestopt. Die stap volgt na intensief overleg binnen het landelijk overleg van kantonrechters.

Hier waakt onze hond:

Bij e-Court doet een digitale rechter uitspraak. Doordat alles online gaat, zijn de kosten laag. De meeste zorgverzekeraars maken gebruik van e-Court bij geschillen met klanten over betalingen.

Alleen, helemaal zelf de dienst uitmaken kon nog niet:

Een gewone rechtbank moet nog wel het vonnis bekrachtigen, voordat een deurwaarder tot actie mag overgaan.

Een ongewenst huisdier in een bos aan een boom binden en dan blijft het je hand likken?

Volgens e-Court is de rechterlijke macht in Nederland niet onpartijdig, omdat de digitale rechtbank als concurrentie en bedreiging wordt gezien.

Echt niet:

Volgens e-Court heeft de beslissing van het LOVCK “mogelijk gevolgen voor de continuïteit”. De digitale rechtbank vindt dat er geen goede gronden zijn om de huidige praktijk niet voort te zetten. En dreigt ontstane schade op de Nederlandse staat te verhalen.

Zeikt nog één keer over je schoenen:

Rinus van Etten van GGN, huisdeurwaarder van e-Court, is nu bezorgd over de gevolgen van de behandelstop voor schuldenaren: ‘Helaas gaan nu op korte termijn de kosten voor de debiteuren die toch al in de problemen zitten met honderden euro’s toenemen’, meent hij. ‘Terwijl iedereen met de mond belijdt dat we de schuldenproblematiek aan moeten pakken, doen we precies het tegenovergestelde.’

Weerman,

Wat je ook veel ziet is dat recht ander loopt dan volgens de regels zou moeten verlopen.

Stel iemand (Persoon x) bij ING heeft op een niet zorgvuldig manier geld kwijtgeraakt. Volgens de regels zou ING Persoon x moeten schadeloos stellen. Indien ING vindt dat Persoon x “ernstig verwijtbaar” gedrag heeft vertoond, dan zou ING dat in een rechtszaak moeten bewijzen.

In de praktijk gaat het niet zo. ING betaald gewoon Persoon X niet uit als ze gevoel hebben dat Persoon X niet zorgvuldig is geweest. Persoon X moet maar een rechtszaak aanspannen dat het niet zo is. Ze draaien feitelijk hiermee de bewijslast om.

De hartelijke groet Jan Marco

Bij de ING? Kan:

Geldspoor miljardenfraude met cryptomunten leidt naar ING

Na de euforie komt de crash. De bitcoinkoers verkeerde afgelopen twee maanden in duikvlucht. Maar niet alleen de virtuele waarde verdampte: er zijn ook 2,25 miljard échte dollars zoek. Is hier sprake van grootschalige fraude? Follow the Money volgde het geldspoor, dat leidt naar… ING Bank.

Toezichthouder:

De AFM heeft geen contact gehad met ING over de Nederlandse bankrekening van Bitfinex/Tether. Sterker nog: de toezichthouder wist vóór ons telefoongesprek niet eens van het bestaan van deze rekening.

AFM: ‘Dienstverlening rondom cryptocurrencies, zoals het exploiteren van een crypto-exchange of het uitbrengen van een cryptocurrency valt niet onder de reikwijdte van het toezicht van de AFM. Als sprake is van oplichting of andere criminele activiteiten, dan is dat een zaak voor het Openbaar Ministerie.’

Inderdaad nu je het zegt, moet dat “antropomorfe kip” in Wikipedia niet “haan” zijn?

Evengoed, “Carl Barks’ Düsentrieb (1952) wird bald 65” …

Had Steve Jobs niet ingegrepen dan zag de iPhone er nu anders uit:

dusentrieb
                          © Disney

Wat dat aangaat, waar iemand in een ander forum mee kwam:

Inching closer to a DNA-based file system

When it comes to data storage, efforts to get faster access grab most of the attention. But long-term archiving of data is equally important, and it generally requires a completely different set of properties.

Oma, ik ga u weer opstarten:

One of the more unexpected technologies to receive some attention as an archival storage medium is DNA. While it is incredibly slow to store and retrieve data from DNA, we know that information can be pulled out of DNA that’s tens of thousands of years old.

Kan ook op jouw donorcodicil:

Entire operating system written into DNA at 215 Pbytes/gram

What if there were a storage medium that would be guaranteed to be readable for as long as humanity’s around and didn’t need any energy to maintain? It’s called DNA, and we’ve become very good at both making and decoding it. But nothing about DNA is 100 percent accurate or even as close to the accuracy we’ve come to expect from our electronic bit storage media.

‘Reliable Distribution of Bulk Data’:

Fortunately, we’ve already developed encoding algorithms that stand up to data loss. Going with Fountain codes, allows packet-based data to be transmitted over networks where some of the packets get lost. Fountain encoded data is minimally redundant, in that it doesn’t hold duplicates of all the original data. Still, it allows the original message to be reconstructed even if some fraction of the packets are lost.

Eenvoudig weg te schieten naar een andere beschaving in het heelal:

car

Met wat erin opgeslagen:

The system was fed a 2.1MB compressed archive that contained some movies, a simple GUI operating system, and assorted other files. The system spit out 72,000 segments of DNA, which had a redundancy of just 7 percent, which is about 86 percent of the theoretical maximum for DNA storage. These DNA segments were then ordered from a company.

In het luchtledige toch iets van muziek aan hebben staan - ook als je daar niets van hoort:

Spotify-Betrüger sollen mit Fake-Accounts Tantiemen in Millionenhöhe gefarmt haben

Die Playlists “Soulful Music” und “Music from the Heart” klingen erstmal nach austauschbaurem Spotify-Einheitsbrei: Gefühlsduseliges Kitsch-Gestöhne in Dauerschleife, danach muss man bei der schwedischen Musik-Plattform wirklich nicht allzu lange suchen.

Erst auf den zweiten Blick wären dem achtsamen Nutzer bei diesen Playlists Ungereimtheiten aufgefallen. Die enorm hohe Anzahl der Songs etwa, fast 500 sollen es gewesen sein. Oder die Tatsache, dass alle Songs in der Liste nur knapp über 30 Sekunden dauern – die Mindestdauer, um noch Gewinnausschüttungen von Spotify zu bekommen.

Wie viel die Scammer mit dieser Masche verdient haben könnten, lässt sich zumindest schätzen. Laut Music Business Worldwide lag die durchschnittliche Abspieldauer eines Songs in den Playlisten bei 43 Sekunden. In einem Monat könnte ein einzelner Spotify-Account einen solchen Durchschnitts-Song also gut 60.000 Mal abspielen.

Bei einer konservativen Tantiemen-Schätzung von 0,004 US-Dollar pro Wiedergabe kommt man mit 1200 Accounts auf einen Betrag von knapp 300.000 US-Dollar, die monatlich “erwirtschaftet” werden konnten. Kämen Bots zum Einsatz, die Songs ab Sekunde 30 überspringen, könnte die Summe noch höher liegen. Dafür nimmt man dann auch die 12.000 US-Dollar in Kauf, die für die Premium-Abos gezahlt werden müssen. Alle genannten Zahlen beziehen sich nur auf eine einzelne Playlist.

Dem Bericht zufolge stecken hinter dem gewitzten Betrug wohl Personen aus Bulgarien. Das Vorgehen der mutmaßlichen Tantiemen-Betrüger war dabei wohl sogar legal.

Voor je het weet is het al maart, Niemantsverdriet en van den Dool:

Ja-kamp inlichtingenwet is strategisch stil

Stel, je krijgt als bewindspersoon van kiezers of journalisten een vraag over de nieuwe Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten (Wiv). Wat te doen?

Zeg allereerst dat de wet „helpt ons land veilig te houden en de Nederlandse militairen die op missie zijn, beschermt”. Vertel ook dat de bestaande wetgeving „uit de vorige eeuw stamt” en bijna alle communicatie nu over internetkabels gaat, die „de professionals” van de veiligheidsdiensten nog niet makkelijk kunnen aftappen. En als mensen bezorgd zijn over hun privacy, zeg dan dat de diensten „totaal niet geïnteresseerd zijn in informatie van of over onschuldige burgers”.

Geloof je toch niet, dat zijn dezelfde mensen als die van “Wij zijn vóór verschillen en tegen tegenstellingen”?

Deze citaten komen uit een interne instructie over de inlichtingenwet, die aan NRC is verstrekt. Het ministerie van Binnenlandse Zaken heeft deze ‘kernboodschap’ (170 woorden) onlangs verspreid onder alle bewindslieden van het kabinet-Rutte III

Lonkhuyzen daaronder nog in de web-versie, niet in de krant zelf:

abels

Haar stuk van gisteren heeft daar vandaag in een apart blok roze als achtergrondkleur gekregen:

aside.nieuwsfeit-inleiding {background-color: rgb(255, 234, 234);}

Excellent Fall/Autumn to Winter colour palette:

Our colour palette of the day consists of #FFEAEA = Fair pink, Misty rose or Tutu.

For Sugar-crafting, Home décor and Celebrations like parties, weddings or baby showers:

hijzen

Voorlopig ook zo goed mogelijk stil houden vanwege misschien een bijsmaakje bij de mensen in het land:

denhaag-frederikkazerne-ingang

De AIVD en MIVD krijgen een gezamenlijke locatie op de Frederikkazerne in Den Haag

De ambitie is de samenwerking tussen de AIVD en de MIVD over de volle breedte van het werk te blijven versterken.

Het nieuwe gebouw stelt de AIVD en MIVD in staat om op de meest efficiënte wijze te functioneren en optimaal samen te werken, met behoud van eigen taken, aandachtsgebieden en verantwoordelijkheden.

De nieuwe huisvesting wordt gebouwd door het Rijksvastgoedbedrijf. In samenwerking met de AIVD en MIVD worden de plannen voor het nieuwe gebouw verder uitgewerkt. De verhuizing is voorzien voor 2022.

Weerman, Even kijken naar tegenlicht, hoe ze in “China Social credit systeem” hebben vormgegeven. :yum:

25 februari 2018: China wás al de spullenschuur van de wereld, maar wordt nu ook dé wereldwijde webshop. Chinese internetgiganten als Alibaba en Tencent hebben hun digitale shopsystemen nationaal uitgerold en gaan nu keihard de concurrentie aan met Bol.com en Amazon. Ondertussen dunt het Nederlandse winkelaanbod uit.

In een poging onze economie en werkgelegenheid op peil te houden staan Nederlandse bedrijven en gemeentes in de rij om in de gunst te komen bij juist die Chinese techbedrijven die onze winkelstraten uithollen.

Maar wil je als westers techbedrijf, van Google tot Uber, in China zaken doen dan kom je van een koude kermis thuis. China beschouwt de data die zij tijdens het online-shoppen van haar burgers verzamelt als een schatkamer die niet in vreemde handen mag komen.

De Chinese overheid is nu al bezig om consumentenprofielen op te stellen van haar burgers. Niet alleen producten, winkels en diensten krijgen een rating. Maar door middel van een ‘social credit systeem’ Chinese burgers binnenkort ook.

Hoe ver is de stap voor de Chinezen om ook de westerse shoppers in dit ratingsysteem mee te nemen als zij onze winkel-, financiële en locatiedata hebben? Data, sluw gekaapt door Alibaba & Co, dankzij de spotgoedkope spiegeltjes en kraaltjes van het internet. Gratis aan de deur bezorgd.

Over hoe Chinese webshop-giganten ons online winkelgedrag gaan beïnvloeden.

De hartelijke groet Jan Marco

P.S.

Restaurants komen met eigen concurrent voor Thuisbezorgd

Restauranthouders beginnen hun eigen maaltijdbezorgingswebsite als concurrent voor Thuisbezorgd.nl. Eten.com heeft een lagere commissie per bezorging dan de marktleider in Nederland en moet in juni online zijn.
Voor Eten.com hebben zich tot nu toe twaalfhonderd restaurants aangemeld. De site wordt bestuurd als een coöperatie zonder winstoogmerk en vraagt een commissie van 6 procent.

De nieuwe site is een initiatief van de Enschedese horecaondernemer Sleman Mirza die daarmee reageert op een tariefsverhoging van Thuisbezorgd.

Die etenbestelsite verhoogde per 1 januari de tarieven voor restaurants. Per bezorging werd eerst 12 procent commissie gevraagd en dat is nu 13 procent.

Hele markt
Thuisbezorgd heeft ongeveer zes keer zoveel restaurants aan zich verbonden en bedient daarmee volgens Koninklijke Horeca Nederland (KHN) vrijwel de hele markt voor restaurants die bezorgen.

Een keuze tussen Eten.com en Thuisbezorgd.nl hoeven restaurants niet te maken. De bedrijven kunnen hun maaltijden via beide diensten aanbieden.


JM, die aflevering van een week geleden heb ik gezien. De AIVD ook:

Internationale veranderingen vragen om eigen informatie

De machtsverhoudingen in de wereld veranderen en Nederland moet daarop anticiperen.

Landen als China, Rusland, Brazilië en India zijn in opkomst, zowel op economisch gebied als politiek. Dat zorgt voor andere verhoudingen en heeft gevolgen voor de beschikbaarheid van grondstoffen, energievoorziening, voedselzekerheid en watervoorziening.

Daarom is het nodig dat de overheid hier onafhankelijk van andere landen inzicht in kan krijgen.


Zou de -I- in AIVD misschien ook voor ‘impeccable’ kunnen staan:

windsor

half-windsor

knot

bertholee


Bertoljee? Bertholez? Bertholee. Nederlandse Familienamenbank, Bertholee=23. Telefoonboek, Bertholee=3.

Olé:

198  0:13:48--0:13:50    Dan sturen we er een observatieploeg op af.


Uitroep ter aanmoediging of toejuiching:

De Wereld Draait Door

Rob Bertholee, Nico Dijkshoorn, Maan, Waylon, tafeldame Hanneke Groenteman.

Directeur van de AIVD Rob Bertholee zit aan tafel. We gaan met hem praten over de nieuwe Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten, misschien beter bekend als de Sleepwet. De wet die bepaalt wat inlichtingendiensten allemaal mogen. Een vraag die voor veel Nederlanders bij de aankomende gemeenteraadsverkiezingen op 21 maart ook belangrijk is. Hoe staat directeur Bertholee tegenover deze wet? Is hij voor of tegen?


Ondertiteling:

http://tt888.omroep.nl/tt888/BV_101385834


Waar je u tegen zegt:

127  0:08:46--0:08:49    U heeft een kurkdroge humor. Ik begin u steeds meer
                         te begrijpen.


Verloop van het gesprek:

076  0:05:01--0:05:04    Aan tafel Rob Bertholee, directeur-generaal van de AIVD,
                         hij waakt over onze veiligheid.


Feyenoord, Waylon, tot aan het moment dat men ter zake kwam:

241  0:17:04--0:17:07    Het verschil tussen de oude en nieuwe wet is...
242  0:17:07--0:17:09    dat we in de nieuwe wet de bevoegdheid hebben gekregen..
243  0:17:09--0:17:14    om een grote hoeveelheden data binnen te halen via de kabel.
244  0:17:14--0:17:17    Dat heeft te maken met de modernisering van onze communicatie.


Excel, dan weet je het wel. Duur omtrekkende bewegingen:

=TEXT(A76-A241;"uu:mm:ss") => 00:12:03


Tot aan slot van het eerste onderwerp van die dag (productieleider zegt, “tafel 1”):

321  0:22:33--0:22:36    Laten we het verplaatsen naar een vijandige samenleving.
322  0:22:36--0:22:39    Een samenleving waar wij niet op kunnen vertrouwen.
323  0:22:39--0:22:41    Dat hebben wij gehad hier.
324  0:22:41--0:22:44    Daarom is deze wet zo goed.
325  0:22:44--0:22:48    Deze wet zet een aantal waarborgen neer die er niet om liegen.
326  0:22:48--0:22:51    Waarborgen gaan tot aan de voordeur.
327  0:22:51--0:22:54    Ik geloof oprecht in de Nederlandse democratie.
328  0:22:54--0:22:58    Ik ook. Maar niet in deze sleepwet.
329  0:22:58--0:22:59    Dank voor uw komst.
330  0:22:59--0:23:00    Graag gedaan.
331  0:23:00--0:23:04    APPLAUS    


Duur van het hele gesprek met het hoofd:

=TEXT(A76-A331;"uu:mm:ss") => 00:17:59


Begin van de uitzending:

WEBVTT

001  0:00:03--0:00:04   888


Uitzending liep tot:

639  0:48:54--0:48:55   DIT PROGRAMMA WERD LIVE ONDERTITELD


Totale lengte van het programma:

=TEXT(A1-A639;"uu:mm:ss") => 00:48:51


Bijna goed, zendgemachtigden dachten zelf:

Wo 28 feb 19:00 • BNNVARA • 48 min


Lengte gesprek met directeur AIVD afgezet tegen lengte gehele aflevering DWDD-20180228:

=TEXT((A76-A331)/(A1-A639);"0,0%") => 36,8%


Een derde. Tegen primetime aan. Goed gedaan jochie:

logo-aivd


Home > Actueel > Nieuws >

"Aan tafel!"

Nieuwsbericht | 01-03-2018 | 10:57

Rob Bertholee te gast bij De Wereld Draait Door.


Zie ook   Nieuwe Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten


Deel deze pagina

Hoi Weerman,

Tafel dame Hanneke Groenteman zegt dat ze Rob Bertholee (directeur AIVD) ook niet gelooft.

Bertholee geeft m.i. een praktijk aan dat niet bestaand is. Na goedkeuring door Minister gaat Inlichtingsdienst (isw met de kabellaars) op zoek naar specifiek “glasvezeltje”. Je weet hoe de toestemming bij het huidige tappen van telefoonlijnen is geregeld. Deze toestemming wordt als een soort robothandeling toegekend!

Ander voorbeeld (dat de Inlichtingsdienst als argumentatie aandraagt) is dat als Cozy Bear een energie centrale hackt dan kan de inlichtingsdienst ook vanuit Cozy Bear server kunnen gaan kijken welke andere bedrijven zij aan het hacken zijn. Lijkt mij dat ze dit laatst ook hebben gedaan (toen Cozy Bear de democraten in Amerika aan het hacken waren) onder regime van huidige wetgeving.

Als ze andere landen willen hacken moeten ze maar gaan doen, het gaat m.i. in Nederland over de sleepnet door ongericht iedereen te gaan analyseren en een profiel van iedereen proberen op te bouwen (profileren d.m.v. data-analytics).

Indien Bertholee zou zeggen dat ze binnen 5 minuten iemands zijn internet/telefoonverbindingen kunnen aftappen, dan zouden de mensen in Nederland hem weer gaan ‘begrijpen’.

Lichtere middelen wat Bertholee bedoelt is m.i. metadata. Als uit metadata blijkt dat alle verbindingen van deze persoon ‘getapt’ moet worden, dus alle netwerkpakketjes gaan ze dan opslaan van te observeren persoon.

Ik denk dat de spraakverwarring zit in dat Bertholee alleen het “echte” tappen ziet als je alles opslaat, en de andere mensen in Nederland de metadata (waar je heen belt en hoe lang, welke google zoekopdrachten je doet, welke sites je hebt bezocht, etc) al als “tappen” ziet.

Wat kan je er tegen doen?
Nee stemmen op het referendum over de “Sleepnet”. Leuk, maar de politici luisteren toch niet naar de bevolking. Weerman, Je weet nog dat er ooit een referendum over de grondwet van Europa was die door de Nederlanders is weggestemd, echter wel door de politici daarna onverkort gewoon is doorgevoerd.

Als je naar China en naar Nederland kijkt willen de overheid (en inlichtingsdiensten) een koppeling hebben met de sociale platform (airbnb, uber, google, twitter, facebook, wechat in China). Zoals Bertholee al aangeeft, gaan ze eerst in gesprek (bijvoorbeeld met de kabellaars/internetproviders). Ze zullen dan wel directe koppeling afspreken. Denk hierbij aan dat ze nu al een directe verbinding met marktplaats en de Nederlandse domeinregistratie hebben! Dit wordt privaatrechtelijk geregeld. Zie het als een overeenkomst tussen bedrijven.

Als je de software van deze platformen op je eigen telefoon/pc zou draaien en anderen op platform kan zoeken dan kan je macht van overheid (en inlichtingsdiensten) minimaliseren.

Stel ik heb een huis in Amsterdam en ga via een nog te ontwikkelen my_airbnb een ander persoon ("platform vriend) zoeken die mijn huis wil huren als ik op vakantie ga. Of ik wil van Enschede naar Utrecht, wie wil mij voor x euro meenemen op tijdstip y? Met zo’n omgekeerd (peer-to-peer) concept verliest de Chinese overheid ook de controle over hun burgers. :yum:

De hartelijke groet Jan Marco

Hoi Weerman,

Ik ben bezig om uit te zoeken hoe je (visual studio) projecten automatisch kan compileren.

Belangrijk aspect bij c++ projecten is de set met include files, maar ook de volgorde van de include files is van belang.

Include File Hierarchy Viewer
A tool to view the include file hierarchy of your source code.

Volgende project gebruik ik om visual studio project files (.sln) te parsen. Ik ga natuurlijk niet omzetten naar VC++6 project, maar de logica (van een project) wil ik in MySQL gaan inladen.

VC++7 to VC++6 project converter
This tool automatically converts Visual C++ 7.0 projects back to Visual C++ 6.0 projects. In other words, .sln/.vcproj file pairs are translated to .dsw/.dsp file pairs.

De volgende tool is niet super bijgewerkt maar heeft denk ik goede aspecten die ik wil gaan gebruiken:

Source Navigator NG is a source code analysis tool.
With it, you can edit your source code, display relationships between classes and functions and members, and display call trees.

You can navigate your source code and easily get to declarations or implementations of functions, variables and macros (commonly called “symbols”) which helps you discovering and mapping unknown source code for enhancement or maintenance tasks.

Ik zag ook tool vswhere, waarmee je de visual studio programma kan vinden.

De hartelijke groet Jan Marco

Hierzo, vacatures bij de MIVD, zou gaan om tijdelijke functies met uitzicht op een vast dienstverband:

Kabelinterceptie Specialist (4x)

Wil jij met jouw technische (netwerk)kennis van het verwerken van grote datastromen bijdragen aan een veiliger Nederland? Sluit dan aan bij een team professionals dat aan het pionieren is om kabelinterceptie mogelijk te maken!

Vooruitlopend op de uitslag van het referendum, niet:

Als gevolg van de nieuwe Wet op de Inlichtingen en Veiligheidsdiensten (Wiv) krijgt de MIVD binnenkort de (bijzondere) bevoegdheid om kabelinterceptie in te zetten. Daarom zijn we op zoek naar mensen met ruime kennis van en ervaring met grote datastromen; van de interceptie zelf, het transport van de gegevens tot aan technische en/of functionele Big Data verwerking.

Als Big Data Kabelinterceptie specialist ben je de komende jaren aan het pionieren. Je werkt in een team vol enthousiaste professionals. Als Kabelinterceptiespecialist werk je, binnen de geldende juridische kaders, aan een goed functionerende technische keten voor kabelinterceptie. Dit omvat alle aspecten, zoals DWDM terminatie, Massive Volume Reduction, Deep Packet Inspection (DPI), transport, en protocolanalyse.

In je werk overleg je met collega-inlichtingendiensten uit het buitenland en met diverse commerciële partijen. Het werk bestaat uit denken en doen; je bent medeverantwoordelijk voor het inrichten en continu verbeteren van de interceptieketen, inclusief de realisatie en uitvoering. Samen met je collega’s zorg je ervoor dat jullie steeds over de juiste actuele kennis en inzichten beschikken.

En daaronder nog voor degene die eventueel wil gaan solliciteren, over “Joint Sigint Cyber Unit”:

In de Joint Sigint Cyber Unit bundelen de AIVD en MIVD mensen en middelen op het gebied van signals intelligence (sigint) en cyber. Beide diensten sturen de eenheid aan. Sigint gaat over het verzamelen van inlichtingen door de interceptie van signalen (telecommunicatie en radar). Cyber gaat onder andere over het verzamelen van inlichtingen via computernetwerken. Maar ook over het onderzoeken en voorkomen van cyberdreigingen, cyberaanvallen en cyberspionage.

In dat geval, stichting Bits of Freedom, Een Betere Wet, Dit zijn de 5 verbeterpunten:

1: Het sleepnet - Wat moet er verbeteren?

Er kan nu al gericht communicatie op internet (de kabel) en ongericht communicatie uit de lucht (bijvoorbeeld militair communicatieverkeer) worden onderschept door de geheime diensten. Met de nieuwe wet kan er straks massaal en stelselmatig communicatie opgevist worden met een sleepnet. Bijvoorbeeld alle communicatie die langs de wifi-hotspots van een grote provider in een stad komt, mogen ze opvissen. Onschuldige burgers horen niet in het vizier van de geheime diensten. Wij vinden dat deze bevoegdheid (art. 48 en verder) in zijn huidige vorm uit de wet moet.

Wij hebben nog de Referendumcommissie die op ons past. Met een “brochure” - gewoon een PDF:

De informatie in deze brochure komt van de Referendumcommissie. Deze onafhankelijke commissie heeft als wettelijke taak om de kiezers neutraal te informeren over de inhoud van de wet waar het referendum over gaat.

Alvast die minimale meerderheid in de Tweede Kamer de wacht aanzeggen:

Wat gebeurt er met de uitslag van het referendum?

Het referendum is een advies aan de regering en het parlement: het is ‘raadgevend’. Stemt de meerderheid van de kiezers voor de Wiv 2017, dan treedt de wet in werking. Stemt de meerderheid tegen, dan moet de regering besluiten of zij de wet intrekt of toch door laat gaan. Daarna is het parlement aan zet.

Niet doen wat er gezegd wordt is er niet bij. Of je bevolking moet het zelf laten versloffen:

Gaat minder dan dertig procent van de kiezers stemmen, dan geldt de uitslag van het referendum niet. De Wiv 2017 treedt dan sowieso in werking.

RTL-Z, het wordt niet voor niets een geheime dienst genoemd:

Hoe wordt ons internet straks afgetapt? We vragen het de AIVD

Gaat de AIVD internetkabels opgraven om er een tap op te plaatsen? Er heerst onduidelijkheid over de nieuwe aftapwet, door critici ook wel de sleepwet genoemd. We gingen bij de AIVD langs om te vragen om duidelijkheid.

Voorbereidingsfase

De grote vraag: is de AIVD al begonnen met het op grote schaal aftappen van het internet? Daar is een duidelijk antwoord op: nee, de dienst is nog in de voorbereidingsfase. Die bestaat uit drie fases. Allereerst wordt er een kenniscentrum opgericht dat zich gaat bezighouden met het zoeken naar interessante aftaplocaties. Daarvoor werkt de AIVD samen met onder andere providers.

Het aftappen gebeurt met een prisma

Dan komen we bij fase twee: het opzetten van een taplocatie. Dat proces duurt ongeveer een halfjaar, zegt de AIVD: de benodigde apparatuur koop je namelijk niet bij de MediaMarkt. Dit jaar worden er gesprekken gevoerd met twee of drie grote partijen om een aftaplocatie te bespreken en in te richten. Deze divisie bestaat uit een relatief kleine groep mensen.

Patronen en fenomenen

Bij de servers van de AIVD begint fase drie: de afgetapte data analyseren. Dat gebeurt door opnieuw een handjevol mensen, die in alle bergen data op zoek gaan naar nieuwe patronen of fenomenen. Een belangrijk onderdeel van hun werk wordt netwerkanalyse: wie communiceert met wie, en waarom? Op die manier kan de AIVD bijvoorbeeld zien met wie een jihadist allemaal contact heeft.

Hoi Weerman,

Gebruik van metadata is heel belangrijker om de juiste te “tappen” personen te kunnen selecteren.

AIVD en MIVD maken rechtmatig gebruik van persoonsgegevens
De inlichtingendiensten AIVD en MIVD gaan “rechtmatig” om met datasets met persoonsgegevens die online worden aangeboden.

Dat concludeert de Commissie van Toezicht op de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten (CTIVD) na onderzoek naar het gebruik van de ‘bulkdata’.

Op internet zijn datasets met grote hoeveelheden aan gegevens beschikbaar. Die komen bijvoorbeeld beschikbaar als gevolg van datalekken of hacks bij bedrijven. Derden kunnen de gegevens beschikbaar stellen via een website of op fora.

De AIVD en MIVD halen zulke datasets ook van internet en gebruiken de gegevens voor hun taakuitvoering. Hiervoor gelden minder regels dan voor bijvoorbeeld het tappen dat de inlichtingendiensten zelf doen.

De CTIVD heeft onderzocht hoe de inlichtingendiensten deze datasets verkrijgen en gebruiken. Daaruit blijkt dat het overgrote deel van de mensen die voorkomen in de datasets niet in de belangstelling van de diensten staan.

Beleid
Inlichtingendiensten hebben zelf een beleid ontwikkeld om met deze datasets om te gaan. Daarin staat onder andere dat vooraf toestemming moet worden verkregen van onder meer de verantwoordeijk minister. Dat was bij één van de datasets niet gebeurd, terwijl dat wel had gemoeten.

De CTIVD noemt dat “onrechtmatig”. De toezichthouder stelt dat een beperkt aantal mensen van de inlichtingendiensten toegang mag hebben tot de gegevens.
De grootste dataset, met gegevens van meer dan 100 miljoen mensen, bevat ook “relatief veel” informatie over Nederlanders.

Vernietigen
Ministers Ollongren (Binnenlandse Zaken) en Bijleveld (Defensie) schrijven in een brief aan de Tweede Kamer dat de datasets wel “voorzien in een duidelijke inlichtingenbehoefte en noodzakelijk waren om onder meer doelwitten van de diensten te identificeren”.

De ministers nemen de aanbevelingen die de CITVD doet over. Eén daarvan is dat meteen na het verkrijgen ervan moet worden gekeken of alle data in de sets echt nodig zijn voor het werk van de diensten. Zo niet, dan moeten ze volgens de CITVD alsnog worden vernietigd.

Ze kunnen nog veel meer bronnen gaan koppelen, energie gebruik, foto’s van kentekens bij trajectcontroles, etc.

De hartelijke groet Jan Marco

Had dat geval en de bijlagen half februari even opgehaald nieuwsgierig als ik ben. Maar dacht het wel, die verklappen nooit waar dat over gaat, “datasets met persoonsgegevens die online worden aangeboden”.

Jij hebt het over gebruik van metadata maar weer even gekeken, die term kwam helemaal niet in voor in dat rapport. Alleen in een algemene “begrippenlijst”, kennelijk voor hergebruik. Het ging dus over het echte werk, databases. Maar welke met wat erin?

Wel weer hier, opgediept uit een eerder “toezichtsrapport”, van 2013:

Dat rapport van de Commissie van Toezicht betreffende de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten weer:

Bij de AIVD wordt gebruik gemaakt van applicaties die voor analysedoeleinden toegang verschaffen tot samengevoegde metagegevens vanuit verschillende bronnen, waaronder ruwe metagegevens die door de inzet van bijzondere bevoegdheden zijn verkregen.

Hink:

Door de diensten wordt gesteld dat bij metadata-analyse geen kennis wordt genomen van de inhoud van de communicatie, waardoor toestemming van de minister niet is vereist.

Stap:

In de optiek van de Commissie dient in ieder geval het identificeren van de gebruiker door het koppelen van gegevens die reeds binnen de diensten beschikbaar zijn aan de metagegevens aangemerkt te worden als het zonder onevenredige inspanning achterhalen van diens identiteit.

De conclusie is derhalve dat een deel van de metagegevens die de diensten ongericht intercepteren dient te worden geclassificeerd als persoonsgegevens.

Sprong:

De Commissie beveelt aan een specifieke regeling voor de verwerking van metagegevens op te nemen in de wet.

Kwam daarbij ook dit fotootje weer tegen, nog een keertje laten zien:

Zitten gek genoeg daar waar ook de combi van AIVD en MIVD ondergebracht moet gaan worden:

De CTIVD is per mei 2017 tijdelijk gehuisvest op de Frederikkazerne in Den Haag.

Bezoekadres

Commissie van Toezicht op de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten
Frederikkazerne, gebouw 35
Van Alkemadelaan 786
2597 BC Den Haag

Hierzo had jij dat gedacht van Matthijs van Nieuwkerk met de AIVD-chef aan zijn tafel:

Hiertegenover staan maatschappelijke zorgen over de impact van grootschalige data-analyses. Door de nieuwe technologische mogelijkheden kunnen overheidsorganisaties met dezelfde bevoegdheden veel dieper inzicht krijgen in het persoonlijk leven van burgers dan voorheen. Voor een deel zit dat in de koppeling van steeds grotere en meer diverse gegevensbestanden, waardoor een steeds preciezer en vollediger beeld van de handel en wandel van burgers en bedrijven is te construeren.

Voor een ander deel heeft dat te maken met het gebruik van technieken als profiling en patroonherkenning, die vaak ook betrekking hebben op de gegevens van burgers die in strikte zin (nog) geen object van onderzoek en/of opsporing zijn. Het groeiend belang van automatische gegevensanalyse roept daarenboven de vraag op in hoeverre burgers zich tegen besluiten kunnen verweren, zeker wanneer de totstandkoming daarvan door geheimhouding aan het oog is onttrokken.

De huidige juridische waarborgen lijken deze zorgen onvoldoende te kunnen wegnemen.

Hij was het ook niet:

Misverstanden in de uitzending van De Wereld Draait Door. Die zetten we even recht

Matthijs van Nieuwkerk rolde de rode loper kritiekloos uit voor Bertholee’s charmeoffensief. Zijn tafelgast Hanneke Groenteman was een stuk nuchterder en gaf gelukkig nog wat kritisch tegengeluid. Een gast die kanttekeningen kon plaatsen bij de nieuwe wet ontbrak en werd nu toebedeeld aan wat losse fragmentjes.

Het kwam van prof. mr. dr. Ernst Hirsch Ballin en een bosje stafleden-maar-wel-ook-met-titels:

Big Data in een vrije en veilige samenleving

De WRR analyseert in dit rapport hoe de Nederlandse overheid Big Data op een verantwoorde wijze kan gebruiken. Het rapport richt zich specifiek op (Big) Data-analyses door politie en justitie, de inlichtingen- en veiligheidsdiensten en verschillende organisaties en samenwerkingsverbanden op het gebied van fraudebestrijding.

Big Data biedt zeker kansen voor opsporing en surveillance, maar vraagt tevens om sterkere waarborgen voor de vrijheidsrechten van burgers. Het zwaartepunt in de huidige juridische regelgeving ligt op de regulering van het verzamelen van data. De WRR pleit ervoor dat die bestaande wetgeving wordt aangevuld met de regulering van en het toezicht op de fases van de analyse en het gebruik van Big Data.

Conclusie, onder meer:

Ten slotte kent het gebruik van Big Data in het veiligheidsdomein ook enkele risico’s, die van invloed zijn op de maatschappelijke aanvaardbaarheid van Big Data-toepassingen. Zonder voldoende besef van de bias in de data en algoritmen kunnen de gebruikte datacategorieën en profielen tot een toename van sociale stratificatie en uitsluiting leiden.

Het credo ‘eerst verzamelen en daarna pas toepassingen verzinnen’ heeft daarnaast al snel implicaties voor de privacy van individuen en voor privacy als maatschappelijke waarde. Ook tendeert Big Data naar function creep, juist omdat veel toepassingen pas later in het proces ontstaan, en dus plaatsvinden zonder toe- en/of instemming van de personen over wie de data zijn verzameld.