Zakelijke zoekmachines

Bron Telegraaf 5 juli 2005 pagina T23:

Gedrukte adresboeken leggen het gaandeweg af. Internet is in korte tijd de voornaamste informatiebron geworden in het in- en verkoopproces van bedrijven. Steeds meer bedrijven maken daarbij gebruik van zoekmachines.

Uit een onderzoek onder gebruikers van de zakelijke zoekmachine Kellysearch blijkt at in deze groep nog maar 16% af en toe een gedrukt adresboek openslaat. Slechts 2% raadpleegt als eerste zo’n adresboek bij het zoeken van een leverancier.

Tot de grotere on-line (zakelijke) zoekmachines behoren Kellysearch, Goudengids en Telefoongids. Ook abc-d.nl, Wielevert.nl, Kompass.nl en Wlw.nl zijn op dit gebied actief. Kellysearch claimt de grootste zoekmachine voor het Nederlandse bedrijfsleven te zijn.

Welke van de onderstaande websites gebruikt u momenteel om toeleveranciers te vinden?

http://www.Goudengids.nl 55%
http://www.Telefoongids.nl 44%
http://www.Kellysearch.nl 37%
http://www.Abc-d.nl 7%
http://www.Wielevert.nl 4%
http://www.Kompass.nl 3%
http://www.Wlm.nl 1 %

Bron Telegraaf 13 september 2005, pagina T22:

Ilocal is de eerste on line zoekmachine voor bedrijfsinformatie die in drie landen tegelijk en in vier talen actief is. Op http://www.i-local.nl kunnen gebruikers sinds gisteren in Nederland, België en Luxemburg informatie zoeken in het Nederlands, Frans, Duits of Engels.

Na een testperiode vanaf mei dit jaar in Nederland is de zoekmachine nu operationeel in de Benelux. Na de Benelux volgt uitbreiding naar andere Europese landen.

Concurrentie

Ilocal gaat internationaal de concurrentie aan met de traditionele bedrijvengidsen, zoals in Nederland de Telefoongids en de Gouden Gids, die sinds jaar en dag de bedrijvengidsmarkt domineren. Ook Ilocal de nieuwe concurrent voor zoekprogramma’s als Google, Yahoo en MSN als het gaat om zoeken naar bedrijven.

Ilocal geeft direct de gewenste informatie. Gebruikers worden niet bedolven onder tientallen pagina’s. Ilocal is uitsluitend digitaal. Van papierverspilling is dus geen sprake. Gebruikers krijgen relevante antwoorden. Met de nieuwe zoekmachine kunnen consumenten en bedrijven zoeken op product of dienst om zo de dichtstbijzijnde leverancier te vinden.

Ilocal probeert zich te onderscheiden door meer gemak en doelgerichtheid te bieden. Doel voor 2006 is meer dan 10.000 adverteerders te werven. Ilocal is opgericht door dr. Pieter Grasdijk en Bernd Klaasse Bos. De onderneming is gefinancierd door investeerders uit Noord-Nederland. Tevens is zoekmachinetechnologiebedrijf i411 uit de Verenigde Staten aandeelhouder.

Andere links zijn bedrijven.nl, iloco.nl, ilocal.nl, -.lu en -.be.

Ze zijn al vanaf mei bezig en trokken al de aandacht met "
http://www.staatsgeheim.com/wp-content/ilocal.jpg]een vette knipoog
" naar de advertentiecampagne van de Goudengids. Behalve dat ze prompt de rechtzaak verloren van de Gouden Gids bv dook [u]jan-en-alleman[/u op de database van ILocal/Yellow Bear om daar bekende Nederlanders uit te peuren, Katja Schuurman (ook in die advertentie) voorop.

Gegevens zouden die van het Handelsregister zijn, in ieder geval wordt het KvK-nummer bij de zoekresultaten getoond:

    [b]De Telefoongids[/b]

    Delflandlaan 15
    1062 EA Amsterdam
    Nederland

    KVK:271982070000

    Tel: 020-4086400
    Fax: 020-4086156

Beetje kinderachtig, 331125040000, het KvK-nummer van de Gouden Gids bv, geeft:

    Geen resultaat gevonden.
En Français     Auf Deutsch    In English

	      [b]Powered by i411[/b]

Copyright © 2005 Yellow Bear Company b.v. All rights reserved.
Disclaimer

Dom genoeg zijn ze vergeten om
http://www.publitec.vnu.com][u]VNU Publitec[/u
er ook uit te halen, dat is de Databanken-moeder van de Gouden Gids bv op hetzelfde adres, Hoekenrode 1, KvK-nummer: 331943440000. Natuurlijk is dat wel een aflopende zaak nu het hele VNU-spul doorverkocht is.

Anders dan bij telefoongids.nl of goudengids.nl kan je in het zoekscherm ook terecht met een telefoonnummer, postcode, straatnaam of het al genoemde dossiernummer KvK. Tot voor kort was er ook een optie “zoeken door afstand” (er stond letterlijk “door”) beschikbaar, dus zoeken binnen een straal van zoveel kilometer rond een ingevulde postcode, maar die zie ik vandaag niet meer.

Niet bij i-local.nl maar wel bij ilocal.nl: niets invullen en wel op zoeken klikken geeft 846,295 zoekresultaten, het totale aantal bedrijven.
Niet 846 en een kleintje, want de duizend-separator staat in het Nederlandstalige zoekscherm vanwege de internationale aanpak op “komma”.

Zonder cookies kom je op een strafbankje terecht, het lijkt of je weliswaar sober kan zoeken maar niets werkt,
zet je ze weer aan dan krijg je de hele Benelux weer terug als je bijvoorbeeld zoekt op “aannemersbedrijven”:

    Provincie Diekirch(1)

    Mola Sarl

    Avenue Jf Kennedy 115
    9053 Ettelbruck
    Luxemburg

    KVK:000000000000

“Met onze technische man, die ik nog uit mijn VNU-tijd ken” is internetondernemer (en kernfysicus) Pieter Grasdijk, een van de oprichters, directeur en eigenaar van ILocal, afkomstig van de VNU: eerder was hij, net als bijna
http://www.foondump.nl/forum/viewtopic.php?p=963#963]iedereen
in de directie van de Telefoongids bv [u]ook[/u manager bij de Goudengids. De laatste link heeft een foto met op de achtergrond een etalagepop dat het gewraakte geldbroekpak aan heeft waar de rechtszaak over ging.

Of de huidige leverancier van de zoektechnology van de Telefoongids bv,
http://www.c-content.nl]C-Content
, nu in ongenade gaat vallen weet ik niet maar bij [u]i411[/u - dus dat bedrijf waar ILocal ook mee zoekt - kwam ik deze aankondiging tegen:

    [i]De Telefoongids Selects i411 i411 technology to enable fast and efficient interactive searching of Internet directory

    AMSTERDAM, July 26, 2005 - De Telefoongids, the market leader in The Netherlands for print, DA services and online directories, announced today its selection of US-based i411 Inc., (www.i411.com) to provide search and retrieval technology for its next-generation Internet directory. With the selection of i411 De Telefoongids plans to further innovate in areas of search functionality and performance of its widely used Internet destination www.detelefoongids.nl, the fourth most utilized web site in The Netherlands (source: Multiscope). With the addition of i411 search technology De Telefoongids aims to make its online directory more flexible, so that the company can continuously improve the online user experience and offer new products for advertisers.

    “De Telefoongids set out to identify a search technology provider that understood the print and online directory business so that we could implement and deploy our next-generation site on time” said Thomas Snyder Director Business Unit E-Media. We selected i411 because the company offers a unique and superior technology that was built specifically for directory search applications. It is very agreeable working with a supplier that has an appreciation of the directory business and fully understands our goals and needs.

    “We are delighted to enter into this relationship with De Telefoongids,. said Iqbal Talib, CEO of i411. .De Telefoongids has demonstrated marketplace leadership in a number of different areas, and we are looking forward to helping the company further excel in online directory searches.”[/i]

    http://www.i411.com/i411/newsevents/releases/2005-07-26.jsp][u]i411: News & Events[/u

Op dit moment staat C-Content nog vermeld in het Colofon van http://www.detelefoongids.nl][u]telefoongids.nl[/u :
    [b]Search Technology[/b] C-CONTENT® B.V. © 2004 C-CONTENT® B.V., 's-Hertogenbosch, The Netherlands
Maar ik neem aan dat het ook aan de interface te zien zal zijn als het eenmaal zover is. Zou best kunnen dat ze de interface willen vereenvoudigen door net als bij Google en ILocal met een enkel invulveld te gaan werken.

Hoi Weerman,

Erg goede analyse --)

Op zich is het niet vreemd dat een bedrijf op een bepaalde marktsegment goed is. Bijvoorbeeld C-Content met cdfoon cd’s en i411 met het internet zoeken. Telemedia zou verschillende marktsegmenten bij verschillende bedrijven onder kunnen brengen.

Wat m.i. wel kan gaan bijten is dat i411 aandeelhouder is van Ilocal en dat i411 ook zoektechnologie levert aan de concurrent van Ilocal namelijk Telemedia (telefoongids.nl). Het dilemma waar Telemedia denk ik mee zit is dat ze de internet zoekengine van i411 beter vindt en C-Content kan niet een soortgelijke zoekengine bouwen. Telemedia zal dan noodgedwongen wel bij i411 moeten gaan kopen.

De vriendelijke groet Jan Marco

Dit kan ook nog: voor de nieuwe CD-foongids heeft C-Content zelf zoektechniek ingekocht bij
Digital Transformation - By automatising and digitising the processes, we take the robot out of humans!]Polderland
. Die zat dermate losvast op de database gemonteerd dat je de achterliggende roze en witte tabellen kon [u]omwisselen[/u en dan werkte het nog.

Nu wordt C-Content niet genoemd in het persbericht maar misschien willen ze “i411’s adaptive ‘bolt-on’ technology” gewoon aan de internet-Telefoongids vastplakken, dus als “easy retrofit to the front of existing data and maintenance infrastructure” - dus de bestaande opzet van C-Content - want “the technology works independently from the database”.

We moeten er ook rekening mee houden dat De Telefoongids het nieuwe zoekmiddel misschien wel uitsluitend voor de “Roze” vermeldingen wil inzetten. Een bijproduct van i411’s Discovery Engine is Searchable Advertising - “Tell More, Sell More”. De help-functie van iLocal suggereert: zoek maar eens op Gebakken tongfilets. Weliswaar hebben ze nauwelijks nog adverteerders maar het werkt wel. Dat hoef je in het zoekscherm van de Goudengids niet te proberen:

    [size=9]U zocht ‘tongfilets’
    Helaas niets gevonden.

    Bedoelt u misschien:

    toilets
    filets
    longfillers
    toiletunits
    toets[/size]

In het tabje “WebFinder” van de Goudengids lukt het wel.

Daar zit geloof ik niemand mee. Hier is mijn Pac-Man-schema weer, aangevuld met deze nieuwe bedrijven. Alle persoonsnamen waren en zijn die van “overlopers”:

    [img]http://img283.imageshack.us/img283/5092/schema23df.gif[/img]

Hoi Weerman,

Weerman, je kan het altijd leuk formuleren. Ik zie het analoog aan een circusartiest. Wordt je bij Circus Rens op de keien gezet dan ga je gewoon bij een andere circus (bijvoorbeeld http://www.boltini.com/ ) het podium op. Lijkt mij wel logisch dat je bij de concurrent aan het werk gaat als je een bepaalde vaardigheid hebt. N.B. Anders geformuleerd: “Een ICT bedrijf zit niet op een clown te wachten”.

De vriendelijke groet Jan Marco

Circus? Zou kunnen. Topsport anders? Rotkapje had het in dit verband over “geel-groene transfers” ;o)

Deze clown kreeg toch problemen bij het overstappen:

[quote]Verbeek mag nog niet naar Telefoongids Media

Marcel Verbeek, de financieel bestuurder van VNU-dochter Gouden Gids, mag van de rechter niet direct overstappen naar concurrent Telefoongids Media.

Hoewel Verbeek geen concurrentiebeding heeft, moeten er zes maanden tussen de twee dienstverbanden zitten, meldt Het Financieele Dagblad. Dat heeft de rechtbank in Den Haag vrijdag gesteld in haar vonnis. Verbeek mag per 1 juli beginnen bij Telefoongids Media.

KPN verkocht eind 2002 Telefoongids Media voor euro 500 mln aan twee investeerders. Lex Cohen (ex-Gouden Gids) werd de nieuwe topman. Hij vroeg zijn voormalige collega Verbeek om de financiële baas te worden.

Gouden Gids-topman Dick Ahles is tevreden met het vonnis. ‘De rechter erkent dat Verbeek zo veel strategische informatie heeft dat hij langer moet wachten.’ Cohen is ‘verbaasd’. ‘Verbeek heeft geen concurrentiebeding en respecteerde zijn geheimhoudingsplicht. Wij gaan zeker in beroep, de vraag is op welke manier.’

http://www.adformatie.nl/nieuws/nieuws2003-03-04.html][u]Adformatie 4-3-03[/u
[/quote]
En bijvoorbeeld
http://www.webwereld.nl/articles/37269/google][u]deze[/u
ook…

Van eerstgenoemde wordt het ook netjes vermeld op de site van detelefoongids.nl:[quote]Marcel Verbeek - Financieel Directeur

Marcel Verbeek deed een groot deel van zijn professionele ervaring op bij de Gouden Gids. Vanaf 1983 werkte hij er in diverse functies binnen de verkoop en marketing oranisatie voordat hij overstapte naar de financiële afdeling. Binnen de World Directories heeft hij tevens ervaring opgedaan in meerdere buitenlandse units en internationale projecten. In 1997 werd Marcel de financieel directeur van De Gouden Gids en Publitec, het softwarebedrijf van VNU World Directories.

http://over.detelefoongids.nl/corporate/show/id=41159][u]Home|Ons bedrijf|De Telefoongids BV|Ons team[/u
[/quote]
Wat er tot nu niet bij vermeld werd, niet bij
http://over.detelefoongids.nl/corporate/show/id=41165]Aandeelhouders
en ook niet in bijv. [u]Achter de schermen[/u, de directie van DTG was en is mede-eigenaar:

[quote]… YBR has annual revenue of about 400 million euros and earnings before interest, tax, debt and amortization of about 155 million euros. 3i has a 45 percent stake in YBR, Veronis 43 percent, and management, led by CEO Lex Cohen, owns the rest.

Bloomberg Politics - Bloomberg][u]Bloomberg.com[/u
[/quote]
Die Aandeelhouders-pagina is onlangs aangepast vanwege de recente overname en nu staat het er wel:

    [quote][size=18]Gouden Gids jaagt op Telefoongids.nl[/size]

    Gepubliceerd op donderdag 22 september 2005

    Eind 2006 wil GoudenGids.nl/NationaleTelefoongids.nl de marktleider Telefoongids.nl hebben ingehaald.

    Dit zegt marketing Directeur Harry Michels van Gouden Gids in een
    http://streams.planet.nl/cgi-bin/reflector.cgi?source=195.121.7.100&type=wma&dir=planet&subdir=multimedia&stream=GoudenGids-HarryMichels-20050922][u]vraaggesprekje[/u
    (WindowsMedia, 3 minuten) met Planet Multimedia.

    Naar eigen zeggen, trekken Gouden Gids en Nationale Telefoongids nu 2,5 miljoen unieke bezoekers per maand. Telefoongids.nl zit op ruim 4 miljoen. De top-3 qua bereik in Nederland was recent als volgt in procenten:

    1. Startpagina 55,3
    2. Messenger 48,4
    3. Telefoongids: 33,2

    Ambitieus
    ‘Ambitieus’ noemt Michels zijn doelstelling dan ook, maar hij krijgt nog tenminste een jaar lang de hulp van Katja Schuurman. Vandaag maakt Gouden Gids bekend dat het reclamecontract met Katja Schuurman voor het seizoen 2005/2006 is verlengd.

    Nog sneller
    Het afgelopen jaar groeide het maandelijks bereik ban de website met 25 procent, van 2 miljoen naar de genoemde 2,5 miljoen. Om de 4 miljoen te halen moet de groei nog sneller gaan.

    De campagne met Katja betaalt zich volgens Gouden Gids ruimschoots terug met een groei aan advertentie-inkomsten en zicht op toekomstige groei. Bedragen noemt de gidsexploitant niet.

    Negatieve publiciteit
    De start van de campagne op internet had destijds te duchten van negatieve publiciteit bij onder meer GeenStijl over een applicatie om in de Gouden gids te zoeken op de desktop. Michels zegt dit vervelend te hebben gevonden maar dat het niet schadelijk is geweest voor de campagne

    Internet, mobiel, TV, entertainment en meer | KPN][u]planet multimedia[/u
    [/quote]

      Gouden Gids BV gooit de handdoek in de ring en stopt met het uitbrengen van de Goudengids/Nationale telefoongids op CD.

      Davilex was geloof ik de laatste wederverkoper die het een tijdje geprobeerd heeft en daarna was het ding alleen nog maar bij de Goudengids zelf te bestellen.

      [quote]De laatste jaren is er veel veranderd in het zoekgedrag van mensen. De vraag naar offline elektronische producten, zoals de CD-Rom daalt, terwijl het gebruik van Internet en snelle (mobiele) internetconnecties groeit. De reden daarvoor is dat op Internet continue actuele en uitgebreide informatie te vinden is, terwijl de informatie op de CD-Rom minder diepgang kent en snel verouderd is.

      Momenteel hebben we een punt bereikt waar het aantal abonnees voor Gouden Gids niet meer toereikend is om te blijven investeren in de CD-Rom. Daarom hebben wij besloten om geen nieuwe updates van de CD-Rom te produceren.[/quote]
      Dat “de informatie op de CD-Rom minder diepgang kent” moet vanzelfsprekend gelezen worden als “aan die Bedrijvengids op CD-Rom waren nauwelijks betaalde advertenties te koppelen”.

      Op de website van de Goudengids is de CD-uitgave al uit het lijstje producten verwijderd en alleen in de cache van Google zit nog de betreffende
      http://64.233.187.104/search?q=cache:O87gzjCx9h8J:www.bvdep.co.uk/ProductPage.asp%3Fproduct%3DGOUDEN%2BGIDS%2BNL+bvdep+goudengids+cd-rom&hl=nl][u]webpagina[/u
      van de producent, Bureau van Dijk Electronic Publishing (BVDEP).

      Op de website van dat bedrijf zijn ze nog wel
      http://www.bvdep.com/Directories.html]trots
      op het hosten van goudengids.nl, de online-gids waarvan niet alleen de opvallende gele kleur maar ook de toegang tot de achterliggende database wel iets heeft van een [u]gatenkaas[/u.

      Hoi Weerman,

      [quote]De laatste jaren is er veel veranderd in het zoekgedrag van mensen. De vraag naar offline elektronische producten, zoals de CD-Rom daalt, terwijl het gebruik van Internet en snelle (mobiele) internetconnecties groeit. De reden daarvoor is dat op Internet continue actuele en uitgebreide informatie te vinden is, terwijl de informatie op de CD-Rom minder diepgang kent en snel verouderd is.

      Momenteel hebben we een punt bereikt waar het aantal abonnees voor Gouden Gids niet meer toereikend is om te blijven investeren in de CD-Rom.[/quote]

      Deze tekst zal m.i. straks (jaar/twee jaar ??) ook wel voor de cdfoon gaan gelden. Online rukt op ten koste van batch updates.

      De vriendelijke groet Jan Marco

      Bron Financiele Telegraaf, datum 24 december 2005

      De Telefoongids is marktleider op het gebied van commerial search. Dagelijks maken meer dan twee miljoen mensen gebruik van onze producten. En met meer dan 5 miljoen unieke bezoekers per maand staat onze website in de top5 van Nederland. De Telefoongids is daarmee één van de beste internetbedrijven van Nederland. Zowel in print als online is De Telefoongids een absolute toponderneming. En dan hebben we het nog niet eens over onze vele andere multimediale diensten.

      Voor de afdeling Internet Sales in ons gloednieuwe hoofdkantoor in Amsterdam zij wij op zoek naar…

      Die vacatures staan ook op de eigen website van De Telefoongids BV (DTG) en daar is ook een
      http://over.detelefoongids.nl/corporate/show/id=41159][u]overzicht[/u
      van het nieuwe management te vinden. Het aantal op die pagina voorgestelde teamleden is teruggebracht naar vijf maar van deze vijf zijn er toch weer drie van de Goudengids BV afkomstig.

      Telefoongids.nl of liever detelefoongids.nl staat nu volgens
      http://www.multiscope.nl/persbericht-volledig.phtml?uniek=20051201162408][u]Multiscope[/u
      op de 5e plaats in de NL-website-top-20 van 2005, een plaats lager dan in 2004 en onder die van resp. Google als 1 (was 3) , Startpagina, MSN en Marktplaats. Daarom werden er zoveel miljoenen op tafel gelegd voor DTG als bedrijf.

      De Goudengids verdween in 2001 uit deze top-50 maar “eind 2006 wil GoudenGids.nl/NationaleTelefoongids.nl de marktleider Telefoongids.nl hebben ingehaald” volgens
      Welkom bij KPN: het beste netwerk van Nederland]planet.nl
      . Dus hebben ze nog een lange weg te gaan volgens dit [u]staatje[/u met bezoekersaantallen, ook van Multiscope - waarvan beide uitgevers trouwens ook klant zijn.

      Met ingang van vandaag, maandag 16 januari heeft “De Telefoongids BV” inderdaad een nieuw
      http://over.detelefoongids.nl/contact.html
      bezoekadres.

      Ze zijn in het voormalige kantoor van de “Gemeentewaterleiding Amsterdam” getrokken. Die hielden er nog wat aan over:

      [quote]De van derden ontvangen bijdragen in de investeringen bedroegen € 5,2 miljoen tegen € 1,5 miljoen in 2003. De hogere bijdrage 2004 is hoofdzakelijk het gevolg van de verkoop van het oude hoofdkantoor aan de Condensatorweg; de opbrengst boven boekwaarde is
      aangewend als desinvestering op het nieuwe hoofdkantoor.

        [img]http://www.colenvanderduim.nl/vastgoedfondsen/pand4.jpg[/img]
      In die prospectus staat ook wat de huur is die DTG contractueel zal gaan betalen. Ze huren tenminste tot het jaar 2020.

      Zo’n aankoop daarna gewoon opnieuw verhuren is in die wereld geen optie. De prospectus weer:

      In zo’n geval moet er een bouwvergunning verleend worden:

      [quote]- Condensatorweg 54 – B1/0134-2004, veranderen en vernieuwen kantoorgebouw c.a. (28/5);

      ter visie
      http://www.dmb.amsterdam.nl/ipp/bijlagen/dmb_ter_visie/154.doc][b]DMB[/b
      [/quote]
      De oude lokatie die leeg komt werd terstond te huur aangeboden:

      [quote]oplevering Naar verwachting zal in 4e kwartaal 2005 leeg worden opgeleverd.

      Delflandlaan 15, Amsterdam
      Domeinnaam BHH.nl overnemen? Vraag een prijsopgave.][b]Point West[/b
      [/quote]
      Wat waren de beweegredenen om te verhuizen? Qua vloeroppervlakte waren beide objecten gelijkwaardig, vergelijk de huidige 7441 m2 met de nieuwe 7446 m2, dat is een netto toename van 5 m2. De oude en nieuwe huur per m2 die de betrokken verhuurders vragen liggen aanzienlijk verder uit elkaar.

      Wie of wat zullen wij vanwege deze verhuizing gaan missen?

      De spookvermeldingen voor de CD-foongidsen die van het adres van het oude hoofdkantoor, Delflandlaan 15 uitgaan, zoals:

      [quote]||||De Lappenhal|Delflandlaan|15|1062EA|Amsterdam|0204086400|
      ||||Bandenvosch|Delflandlaan|15|1062EA|Amsterdam|0204086400|
      ||||Boek Dag|Delflandlaan|15|1062EA|Amsterdam|0204086400|[/quote]
      Hoewel het peil ter hoogte van het oude hoofdkantoor volgens AHN
      http://www.3w.nl/hoogtetool/hoogte.php
      slechts -0,7m ANP bedraagt was er ten allen tijde voorzien in ruim bemeten waterstaatkundige voorzieningen:

      [quote]||||Rijkswaterstaat Sluis- en Stuwcomplex |Delflandlaan|15|1062EA|Amsterdam|0412481293|
      ||||Rijkswaterstaat Sluis |Delflandlaan|15|1062EA|Amsterdam|0243581862|
      ||||Rijkswaterstaat Sluiscomplex |Delflandlaan|15|1062EA|Amsterdam|0243775670|[/quote]
      Waren dat "alleen maar “bedrijven” en “organisaties” dan? Nee, vorig jaar woonde
      http://www.foondump.nl/forum/viewtopic.php?p=853#853
      daar ook - zonder telefoonnummer:

      Bij naar nu blijkt
      http://www.foondump.nl/forum/viewtopic.php?p=1292#1292
      een collega van Stekelenburg en dus ook werkzaam (geweest) bij DTG, ene Hooiveld kom je dit jaar alleen via een omweg langs een al eerder als spooknummer gebruikt nummer van het DTG-hoofdkantoor. Het lijkt alsof het telefoonnummer in Haarlem dat bij de vermelding zelf staat van iemand anders is. Rotkapje destijds over spookpersonen:

      Ok Rotkapje!

      Zowel volgens de concurrent
      http://www.ilocal.nl/WebSearchServlet?iqk1=023-5327703&isf=priority&iso=A&ips=20&dts=false&iv2=1&loc=1&distance=10&pcode=#
      als de eigen Bedrijvengids van DTG is dat nummer in Haarlem wel degelijk (ook) van Hooiveld zelf, als aanbieder van “Computergerelateerde diensten”.

      En last-but-not-least gaan wij nu ook afscheid nemen van:

      Dag vriendjes, dag vriendinnetjes!

      Over de “Testvermelding” (zie hierboven). Die is inderdaad met DTG meeverhuisd, Foondump haalt hem nu zo van ZM.01.2006:

        “Testvermelding week 47 Condensatorweg 54 1014AX Amsterdam 020-4086775”
      Op de website was de adreswijziging al eerder bedrijf
      http://www.detelefoongids.nl/tginl.dll?action=white&type=search&resultsperpage=25&pagestart=1&name=&name2=testvermelding&initials=&subscription=&city=&citycode=&zipcode4=&street=&area=&areacode=&region=&country=on&dcity=&dname=testvermelding&dwhere=Nederland&source=advancedwho]doorgevoerd
      en daar is ook te zien dat het weeknummer meeloopt. Het weeknummer van de vermelding op de CD-foongids is waarschijnlijk een betrouwbare indicator voor het tijdstip waarop de bestanden voor de productie van de CD-rom bevroren worden. Onder de Bedrijvengids-tab van de CD vind je hem ook net zoals volgens de website van DTG in de rubriek “Boomrooierijen” (BOO10):
        “Testvermelding week 47 Condensatorweg 54 1014AX Amsterdam 020-4086773 BOO10”
      Over spookvermeldingen. Bij de door DTG gehanteerde spookvermeldingen heeft de verhuizing ook tot veranderingen geleid. Bijvoorbeeld de vermelding van de vorige CD:
        “Bouwcenter Dils Delflandlaan 15 1062EA Amsterdam 020-4086400 NAT10”
      blijkt op de nieuwe CD als een rat in het ruim van een vrachtschip meegelift te zijn naar het nieuwe kantoor van De Telefoongids:
        “Bouwcenter Dils Condensatorweg 54 1014AX Amsterdam 020-4086400 NAT10”
      Nieuw maar met hetzelfde telefoonnummer als “Testvermelding”:
        “Functioneel Beheer Deel 2 Condensatorweg 54 1014AX Amsterdam 020-4086775 24U05”
      En een primeur, volgens de nieuwste CD-foongids kon Winston Bogarde met zijn nieuwe [url=http://www.globalmusicentertainment.net/website.html[/url] in het oude kantoor van DTG trekken op voorwaarde dat zijn mensen de telefoon blijven opnemen voor het hoofdnummer van De Telefoongids BV, 020-4086400:
        “GME Global Music Entertainment Delflandlaan 15 1062EA Amsterdam 020-4086400”
      Bogarde zit/zat (hip/hop) wel in Amsterdam maar op de Keizersgracht:

      [quote]Oud-voetbalinternational Winston de Goudsmid Bogarde (35) verruilt de grasmat voor de concertzaal. In een uitvoerig persbericht laat hij weten dat zijn nieuwe bedrijf Global Music Entertainment van ‘de Urban lifestyle voor eens en altijd een lucratieve bedrijfstak wilt maken, met een flinke impact op de samenleving.’ Tijd dus voor een ontmoeting met Nederlands meest ultieme bling-bling voetballer aller tijden.

      Het eerste wat opvalt als Bogarde de kantoorruimte aan de Keizersgracht binnenloopt, is juist zijn gebrek aan bling-bling; géén gouden kettingen, géén enorme zegelringen en géén gouden armbanden.

      Statemagazine

      [/quote]

      Er is nieuws, gaat over iLocal:[quote]Wegener koopt aandelenpakket ilocal Nederland BV
      http://www.wegener.nl/html/pers/2006/220206.htm
      [/quote]
      Dit is het spel, zo wordt het gespeeld - de prille iLocal
      http://www.foondump.nl/forum/viewtopic.php?p=1135#1135
      , al binnen een jaar haar jonge lichaam veil bieden aan een wrede bruut…

      Koninklijke Wegener:[quote]Wegener is de grootste uitgever van regionale dagbladen en huis-aan-huiskranten in Nederland en een belangrijke speler in West-Europa op het gebied van direct marketing. Daarnaast ontwikkelt en exploiteert Wegener internetproducten en -diensten, geeft special interesttijdschriften uit en levert grafische producten en diensten.[/quote]
      Het concern zit ook met een deelbelang in Funda en Falkplan-Andes. Wegener is bekend om het dikke pak regionale dag- en huis-aan-huisbladen dat het uitgeeft maar het opereert ook marktbreed" in bijvoorbeeld de “divisies” Wegener Multimedia en Wegener Direct Marketing.

      Wegener MM exploiteert onder andere AutoTrack en JobTrack maar heeft ook allerlei andere ijzers in het vuur, bijvoorbeeld het “product”: “Reizen e-mailnieuws”:[quote]Op dit moment bevindt Reizen e-mailnieuws zich nog in de pilotfase. Samen met een aantal commerciële partners wordt gekeken of de huidige formule aanslaat. Dit gebeurt door zorgvuldige na te gaan wie Reizen e-mailnieuws ontvangen, of en wanneer zij de nieuwsbrief openen, op welke onderdelen het meest wordt geklikt en of de lezers geïnteresseerd zijn in de commerciële aanbiedingen.[/quote]
      Zijn we zo getrouwd, of en wanneer en waarop wordt het meest geklikt. Op de website van het zusterbedrijf Wegener DM noemt men pas echt man en paard:[quote]Wegener DM biedt, op basis van consumenten informatie, concrete oplossingen voor effectieve database marketing, klantwerving, klantontwikkeling en klantbehoud.

      Voor de datakwaliteit producten bestandsdiagnose, bestandscorrectie, verhuismutatie en telefoonnummerverrijking zijn referentiebestanden nodig. Wegener DM Masterfile is het referentiebestand dat gevoed wordt met diverse hoogwaardige en landelijk dekkende bronnen. Bronnen die een frequente factuur- en bezorgrelatie met consumenten hebben, worden gecombineerd met bronnen die een zeer hoge dekking hebben op namen van personen. De combinatie resulteert in het meest complete en actuele referentiebestand op de markt.

      Wegener DM Masterfile is opgebouwd uit de volgende hoogwaardige bronnen:

      • KPN Telecom abonnee gegevens
      • Wegener Dagbladen abonnee gegevens
      • Wegener DM responsbestanden
      • Wij · Special Media abonneegegevens
      • TPG Post Postcode tabel op huisnummerniveau
        [/quote]
        Elders op de website wordt de “gratis Zon-netter” gestaffeld te huur aangeboden, op dit moment geeft men daarop zelfs nog extra korting:[quote] nu voor € 160,- per 1.000 adressen.
        http://www.wegenerdm.nl/?pag=product&opl=0&id=48&lang=NL]Aanbieding! Offline adressen (postadressen) [van Versatel-abonnees, 460.000 actief
        [/quote]
        Falkplan-Andes is al genoemd, dat bedrijf leverde de Routeplanner die met de CD-foongids meekomt maar voor Wegener zit de meerwaarde in databasekoppelingen:[quote]De database ‘GeoHuishouden’ is opgebouwd uit meer dan 6 miljoen ingevulde enquêtes en een aantal landelijk dekkende databases. De enquêtes zijn afkomstig van verschillende enquêteconcepten zoals het onlangs geïntroduceerde Favours en de bekende Grote Consumenten Enquête. Door de harde enquêtewaarnemingen per huishouden slim te gebruiken en te combineren met de landelijk dekkende databases is GeoHuishouden een unieke database waarmee elk adres (100% dekking) kan worden verrijkt.[/quote]

      Hoi Weerman,

      Bedankt voor jouw goede Ilocal/Wegener analyse. Geeft mij een goed beeld hoe de relaties tussen deze bedrijven zijn.

      Vriendelijke groet Jan Marco

      Van de week ging het in twee kranten over telefonie en wat de KPN zou moeten doen om een belangrijke aanbieder te blijven. In Trouw was dat:[quote]Oude telefoonnet heeft na facelift nog mooie toekomst - 8 maart 2006
      http://www.trouw.nl/hetnieuws/economie/article241162.ece/Telecomnetwerken+%2F+Oude+telefoonnet+heeft+na+facelift+nog+mooie+toekomst?backlink=true
      [/quote]
      En in het NRC/Handelsblad:[quote]Bedreigde reuzen - Nieuwe internettechnologie zet oude telefoonbedrijven op scherp - 8 maart 2006
      http://www.nrc.nl/digitaleeditie/20060308/public/pages/01014/articles/NRC-20060308-01014003.html
      [/quote]
      De laatste link komt uit achter een scherm waar abonnees kunnen inloggen maar een oud truukje werkt nog steeds, nl. als je je vermomd
      http://www.webwereld.nl/articles/13023
      als Google-bot (‘user agent’ is Googlebot en cookies uitzetten) dan mag je er toch in en kan men het gewoon lezen:

      Het stuk is geïllustreerd met een grafiekje van het steeds sneller afnemende aantal vaste aansluitingen in een aantal Europese landen. In de telefoongidsen van Nederland staan dan ook in iedere editie minder vermeldingen, goed te zien op de kwartaaluitgave van de CD-foongids Professioneel.

      Online - op de site van DTG- kan je de trend geloof ik ook volgen met deze (ietsjes aangepaste) zoekvraag:[quote]http://dtgi.detelefoongids.nl/dtgi/ZoekVanuitCTGi.do?dname=*&dwhere=
      http://dtgi.detelefoongids.nl/dtgi/ZoekVanuitCTGi.do?dname=*&dwhere=
      [/quote]
      Daar komt uit:Personen (5022727) Bedrijven (616833) Totaal 5639560
      Van de CD-foon-CD ZM1.2006 (datumstempel nov-05) komen nog 5712566 vermeldingen, dezelfde query voor de website kwam precies een week geleden op:

      Personen (5020336) Bedrijven (615678 Totaal 5636014
      De laatste week laat dus tegen de trend in een lichte stijging zien, is deze manier van opvragen wel te vertrouwen?

      Langs een andere weg kwam ik op hetzelfde aantal: met enige tamtam werd bij detelefoongids.nl eveneens een week geleden de uitgebreide kaart/route-optie in gebruik genomen, van iedereen die je opzoekt bij detelefoongids.nl kan je nu een kaartje van zijn adres laten maken.

      Onzichtbaar voor de gebruiker wordt die opgevraagd bij een ‘tgmgeo’-server en als je dat afkijkt blijkt dat je er zelf van buitenaf ook bijkan zowel met coordinaten als met een postcode, dat gaat dan zo voor het adres van DTG BV zelf:

      [quote]http://145.7.16.170/tgmgeo/location.aspx?x=118431&y=489217
      http://145.7.16.170/tgmgeo/location.aspx?x=118431&y=489217

      http://145.7.16.170/tgmgeo/location.aspx?pc=1014AX
      http://145.7.16.170/tgmgeo/location.aspx?pc=1014AX
      [/quote]
      In de link die van de resultatenpagina van de Telefoongids naar de afzonderlijke vermeldingen-met-de-plattegrond voert, staat een zgn. ‘listingId’ en als je die als bezoeker in de adresbalk proefondervindelijk ophoogt krijg je (in ieder geval deze week) pas een foutmelding als je nog hoger gaat dan deze listingId:

      [quote]http://dtgi.detelefoongids.nl/dtgi/Toon.do?listingId=98901103&pagina=kaart&req_source=detailwho&qn=0#kaart
      http://dtgi.detelefoongids.nl/dtgi/Toon.do?listingId=98901103&pagina=kaart&req_source=detailwho&qn=0#kaart
      [/quote]
      Trekt men het via de eerder getoonde manier van opvragen gevonden aantal vermeldingen, 5639560, daarvan af dan zou de ondergrens liggen op 98901104 - 5639560 = 93261543. En inderdaad, de opvraag:

      [quote]http://dtgi.detelefoongids.nl/dtgi/Toon.do?listingId=93261544&pagina=kaart&req_source=detailwho&qn=0#kaart
      http://dtgi.detelefoongids.nl/dtgi/Toon.do?listingId=93261544&pagina=kaart&req_source=detailwho&qn=0#kaart
      [/quote]
      doet het nog, maar ga eentje lager en je krijgt een foutmelding. Deze uitkomst lijkt de eerder gevonden aantallen dus te staven. In de opeenvolging van vermeldingen zit zo te zien verder geen systeem, je zou volgende week nog kunnen kijken of en aan welke kant van de lijst dan nieuwe of verwijderde vermeldingen verschijnen of verdwijnen.

      De website van de Goudengids/Nationale telefoongids laat ook het totaal van alle op te vragen vermeldingen zien als je alle regio’s opvraagt en optelt
      http://www.foondump.nl/forum/viewtopic.php?p=1235&sid=ff3e6a2db259b11c5d4beb019d1b6db0#1235
      , heden was dat respectievelijk 857091 en 5522326, half november vorig jaar kwam daar 840620 en 5701903 uit.

      Het aantal vermeldingen in de Telefoongids loopt gestaag terug, als je de hierboven getoonde resultaten van 3 maanden geleden vergelijkt met die van dezelfde zoekvraag vandaag is dan misschien ook te zien in welk tempo?

      Personen Bedrijven Totaal 11 maart 2006: 5022727 616833 5639560 13 juni 2006: 4979424 622810 5602234 af- of toename: -43303 5977 -37326
      Of toch niet? Planet Multimedia haalde gisteren een onderzoek van Telecompaper

      aan:

      [quote]KPN verliest 640.000 vaste netabonnees

      KPN verloor tussen maart 2005 en maart 2006 640.000 abonnees op het vaste net, waarvan er 73.000 klant werden voor internettelefonie (voip) bij KPN.

      Planet Multimedia

      [/quote]
      KPN houdt het zelf op:

      [quote]KPN heeft inmiddels 127.000 klanten die zijn overgestapt op Internetplusbellen, het pakket waarbij voip en breedbandinternet met elkaar gecombineerd worden.

      Dit blijkt uit de cijfers over het eerste kwartaal van KPN. Het telecombedrijf ziet een duidelijke trend waarbij consumenten steeds vaker overstappen op bellen via internet en via de mobiel, in plaats van de vaste telefoon. De omzet van de vaste divisie is hierdoor in een jaar tijd met 2,3 procent gedaald tot 1,68 miljard.

      Webwereld
      http://www.webwereld.nl/articles/41057/voip
      [/quote]
      In ieder geval, in de telefoongids zie je die verschuiving niet meteen terug, waar zou dat aan kunnen liggen?

      • Kloppen die aantallen wel?
      • Zijn die abonnees in een andere vorm gaan bellen maar hebben ze wel hun telefoonnummer gehouden (nummerbehoud)?
      • Zijn ze overgestapt naar een andere provider en staan ze toch weer of nog steeds in de telefoongids, al dan niet met hetzelfde nummer?

      Of ze kloppen? De genoemde aantallen vermeldingen kwamen van de De Telefoongids-website, de “Slankie”-versie daarvan, de Nationale telefoongids meldt (vandaag 14-6-2006):

      [quote]Er bevinden zich 5.403.591 vermeldingen in de Nationale telefoongids
      http://www.nationaletelefoongids.nl/personen/default.htm
      [/quote]
      En anders zijn hier de aantallen vermeldingen van recente CD-foongidsen (Professioneel) nog eens op een rijtje:

      2005-01 29-11-2004 5999754 2005-02 09-03-2005 5934352 2005-03 10-06-2005 5869861 2005-04 25-08-2005 5800550 2006-01 25-11-2005 5712566 2006-02 25-02-2006 5627199
      Verschil in een jaar tijd aan het eind van 1e kwartaal 2006: 5934352 - 5627199 = 307153, opeens wel een hoger aantal afhakers dan de website geeft maar evengoed nog niet de helft van het door Planet genoemde aantal migraties van vaste telefonie naar, ja, waar naartoe eigenlijk?

      Volgens Planet dus Telecompaper vooral naar internet-bellen:

      [quote]Zowel kabelaars als adsl-aanbieders plukken de vruchten van de groei van voip.
      […]
      Vooral in de eerste drie maanden van 2006 ging het snel: er kwamen ruim 200.000 voip-bellers bij op de Nederlandse markt, tot een totaal van ruim 850.000.[/quote]
      Opname van een vermelding in de telefoongids moet tegenwoordig trouwens als gevolg van de gewijzigde Telecomwet bij het aangaan van een abonnement uitdrukkelijk aangegeven worden, anders dan vroeger: voorheen werd je altijd vermeld behalve als je bezwaar maakte. Dat alleen al zal als gevolg hebben dat het aantal vermeldingen in de Telefoongids afneemt, af te meten bijvoorbeeld aan het geringe aantal van de daarin vermelde mobiele nummers.