Megafoon-2.00.zip

Ik kan nu een record op zoeken in 12 seconden. Het dumpen duurt ongeveer 14 uur op mijn pentium4 2,4 Giga computer :slight_smile: [/quote]

Ik heb me ook maar meteen laten registreren hier
 :mrgreen:

Hoi Roefsoft,

Ik kan nu een record op zoeken in 12 seconden.

Heb je met versie 4.07 of 4.10 gedumpt?

De vriendelijke groet Jan Marco

[quote=“alkema_jm”]Hoi Roefsoft,

Ik kan nu een record op zoeken in 12 seconden.

Heb je met versie 4.07 of 4.10 gedumpt?

Het dumpen deed ik nog met 4.07. Het opzoeken nu via capimonitor doe ik met 4.10.
Maak dit verschil uit ? :idea:

Hoi Roesoft,

Heb je met versie 4.07 of 4.10 gedumpt?

Maak dit verschil uit ?

De indexen bij 4.10 wordt weer bij creatie van de tabellen gedaan. Bij 4.07 wordt het maken van indexen “soms” niet gedaan. Bij mij blijft 4.07 hangen op het laatst bij het dumpen.

Het opzoeken van 1 entry duurt bij mij 0 seconden in Megafoon.

De vriendelijke groet Jan Marco

Hoi Jan Marco,

volgens mij kun je niet goed tellen. :wink:
Als ik de inhoud van capimon.log bekijk, dan klopt er iets niet.
Ik heb even in de source gekeken, en de indices voor de velden van de database zijn niet correct.
En als je toch bezig bent kun je streetname + streetnameextension en housenumber + housenumberextension samenvoegen tot Ă©Ă©n veld.

Hoi Outsider,

Als ik de inhoud van capimon.log bekijk, dan klopt er iets niet.

Boven in de source staat de vertaling van capimon.log naar de foondump database tabellen.

Ik geloof dat fshfoongrep-0.07 voor foondump 4.01 was en fshfoongrep-0.08 voor foondump 4.07 en 4.10.

En als je toch bezig bent kun je streetname + streetnameextension en housenumber + housenumberextension samenvoegen tot Ă©Ă©n veld.

De sources op mijn anonieme ftp server (www.foonsearch.com) zijn “laboratorium programma’s”. Sommige delen van mijn programma’s komen op termijn in een foondump release terug.

De vriendelijke groet Jan Marco

Hoi Jan Marco,

misschien had ik iets duidelijker moeten zijn.
Jij hebt een fout gemaakt bij de overgang van 0.07 naar 0.08.

Ik zal het proberen in een schema te verduidelijken.

[code]De tabel white_subscriber heeft de volgende velden:

[ 0] seq
[ 1] id
[ 2] lastname
[ 3] fullname
[ 4] streetname
[ 5] streetnameextension
[ 6] housenumber
[ 7] housenumberextension
[ 8] residence
[ 9] postalcode
[10] townname
[11] areacode
[12] subscribernummer

In capimon.log staan de volgende “velden”

                           fshfoongrep   correct   alternatief

1 - [-] [-] [-]
2 kengetal [10] [11] [11]
3 abonnee nummer [11] [12] [12]
4 voornaam / voorvoegsels [-] [-] [3] - [2]
5 achternaam [2] [3] [2]
6 - [-] [-] [-]
7 straatnaam [3] [4] [4] + [5]
8 huisnummer [5] [6] [6] + [7]
9 postcode [8] [9] [9]
10 woonplaats [9] [10] [10][/code]
Een voorbeeld maakt het misschien nog iets duidelijker.

fshfoongrep = " “,“Aalst gld”,“0418”,”“,“Rietschoof Gemaal De”,”“,“Rietschoof Gemaal De”,“BY”,”“,“5308 NS”
correct = " “,“0418”,“551164”,””,“Rietschoof Gemaal De”,“”,“Maas-Waalweg”,“1”,“5308NS”,“Aalst gld”
alternatief = " “,“0418”,“551164”,”“,“Rietschoof Gemaal De”,”",“Maas-Waalweg BY”,“1 GEML”,“5308NS”,“Aalst gld”

[quote]Zelf ben ik sterk voorstander van open source software ontwikkeling. Door samen te werken kom je tot een product op een hogere kwaliteitsniveau --)

Wel voor de doelgroep die begrijpt wat programmeren inhoudt.

Met opensource krijg je verschillende versies. Onderstaande voorbeeld kost mij veel tijd die ik niet kan inzetten om nieuwe producten te ontwikkelen —(

volgens mij kun je niet goed tellen.
Als ik de inhoud van capimon.log bekijk, dan klopt er iets niet.
Ik heb even in de source gekeken, en de indices voor de velden van de >database zijn niet correct. [/quote]

Ik was verbaasd dat ik deze message in een andere thread aantrof.
Als je niet begreep wat wat ik met bovenstaande bedoelde had je het rustig kunnen vragen. Het is mij volstrekt onduidelijk wat je verwacht van mensen. Mogen normale gebruikers nog fouten rapporteren, wensen naar voren brengen. Moet ik als ik een fout in de code vindt, deze zelf maar gaan wijzigen en naar je toe sturen. Heb je eigenlijk wel de moeite genomen om te controleren of er een fout was?

Hoi Outsider,

Ik was verbaasd dat ik deze message in een andere thread aantrof.

Je moet dit niet zo persoonlijk opvatten. Ik heb een mening over open source “de voor en de nadelen”. Het enige nadeel had ik al in een eerder stadium bepaald. Jouw message even als een voorbeeld gebruikt wat ik bedoelde.

Als je niet begreep wat wat ik met bovenstaande bedoelde had je het rustig kunnen vragen.

Ik begrijp wat je bedoelt.

Het is mij volstrekt onduidelijk wat je verwacht van mensen. Mogen normale gebruikers nog fouten rapporteren, wensen naar voren brengen.

Ik vind het heel goed dat normale gebruikers fouten gaan rapporteren en dat moedig ik sterk aan —)

Het is wel zo dat de programma’s op mijn server geen afgeronde eindproducten zijn. Je moet wel iets meer in verdiepen in de werking.

Sommige van mijn sources werken nog niet goed. Voor een eindgebruiker kan je makkelijk roepen dat het fout is maar de oplossing is soms een moeilijke zoektocht. Soms werkt het wel op mijn Windows 2000 professional ontwikkelomgeving en niet op XP.

Vandaag met gnunetd bezig geweest. Hele mooie code, best mooi geprogrammeerd, zoals je onder Linux zou moeten programmeren. Threads, pipes, callback, etc. aspecten. Best complex als je dat nog niet veel gedaan hebt. Ging wel van ene segmentation error naar de andere. Ik hoop dat ik over x weken het een beetje aan de praat heb. Hierna ga ik het terug poorten naar de Windows omgeving.

Moet ik als ik een fout in de code vindt, deze zelf maar gaan wijzigen en naar je toe sturen.

Nee, dat is niet nodig. Ik houd je niet tegen om zelf met Visual Studio te experimenteren. Best een erg leuk pakket. Je kan gemakkelijk project compileren en aanvullingen doen op de source code.

Heb je eigenlijk wel de moeite genomen om te controleren of er een fout was?

Normaliter test ik zelf wel al mijn programmatjes, echter de Capimonitor omgeving heb ik niet meer geĂŻnstalleerd.

Germ heeft als onze enthousiaste Foondump/callerid gebruiker mijn laatste fshfoongrep versie getest. Je moet als doelgroep van mijn labomgeving (experimentele) programma’s meer programmeurs/”enthousiaste testers” zien. Als foongrep onderdeel van een foondump release zou zijn geweest dan moet het gewoon goed werken.

De vriendelijke groet Jan Marco

P.S. Ik zal morgen naar de fout kijken. Daarnaast wil ik fshfoongrep ook op ODBC poorten en de configuratie info uit de registery halen.

Het voordeel van mijn labomgeving is dat ik erg flexibel ben, kan maar zo de ODBC koppeling er in gaan programmeren. Dit houdt wel in dat je moet weten waar het voor het bedoeld is. Even een voorbeeld: Het lijkt mij niet verstandig (voor de patient) als ik niet geremd door enige kennis een hartlong machine ga bedienen.

Hoe zit het nou?

Wanneer iemand meldt dat er iets niet klopt en dat naar jouw zin niet gedetailleerd genoeg doet, noem je hem een ‘gewone gebruiker’. En wanneer diezelfde persoon vraagt wat hij dan moet gaan doen zeg je dat hij zelf met Visual Studio moet gaan expirimenteren.

Wanneer je programmatuur maakt dien je dat goed te documenteren en ook te zorgen dat het enigszins stabiel is. Je kan ook beta of alpha versies releasen, maar de kwaliteit van het commentaar zal dan niet veel verschillen van de kwaliteit van je code.

Hoi Outsider,

Even inhoudelijk verdiept in jouw vraag/geconstateerde fout.

Boven in fshfoongrep-0.07 staat
" “,“026”,“4450859”,”",“boon p”,"",“sonsbeeksingel”,“67”,“6821AB”,“arnhem”

" “,“row[11]”,“row[12]”,”",“row[3]”,"",“row[4]”,“row[6]”,“row[9]”,“row[10]”

Deze versie is voor het oude foondump database formaat (versie 4.01).

Boven in fshfoongrep-0.08 staat:

" “,“026”,“4450859”,”",“boon p”,"",“sonsbeeksingel”,“67”,“6821AB”,“arnhem”

" “,“row[10]”,“row[11]”,”",“row[2]”,"",“row[3]”,“row[5]”,“row[8]”,“row[9]”

Deze versie is voor het nieuwe foondump database formaat (versie 4.07 en versie 4.10). N.B. Het verschil zit hem in dat in de white tabel geen unieke volgnummer meer staat.

Uit het lijstje die jij aangeeft dat correct zou zijn leid ik af dat je de oude release hebt draaien? Tip Gebruik voor het oude release fshfoongrep-0.07.zip. Deze heb ik ook op mijn anonieme server laten staan voor mensen die nog niet over zijn gegaan.

Ik hoop jou hiermeer voldoende ingelicht te hebben. Mocht je nog vragen hebben gaarne reactie,

De vriendelijke groet Jan Marco

Ik weet niet hoor, maar bij mij zijn de database layouts toch hetzelfde.

Volgens mij ben je vergeten de indexen aan te maken Jan Marco!

[code]mysql> use zm42004;
Database changed
mysql> describe white_subscriber;
±---------------------±-----------------±-----±----±--------±---------------+
| Field | Type | Null | Key | Default | Extra |
±---------------------±-----------------±-----±----±--------±---------------+
| seq | int(10) unsigned | | PRI | NULL | auto_increment |
| id | int(11) | YES | MUL | NULL | |
| lastname | varchar(128) | YES | MUL | NULL | |
| fullname | varchar(255) | YES | | NULL | |
| streetname | varchar(64) | YES | MUL | NULL | |
| streetnameextension | varchar(8) | YES | | NULL | |
| housenumber | varchar(8) | YES | | NULL | |
| housenumberextension | varchar(32) | YES | | NULL | |
| residence | char(2) | YES | | NULL | |
| postalcode | varchar(9) | YES | MUL | NULL | |
| townname | varchar(32) | YES | MUL | NULL | |
| areacode | varchar(8) | YES | MUL | NULL | |
| subscribernumber | varchar(16) | YES | | NULL | |
±---------------------±-----------------±-----±----±--------±---------------+
13 rows in set (0.00 sec)

mysql> use cm12004;
Database changed
mysql> describe subscriber;
±---------------------±-----------------±-----±----±--------±---------------+
| Field | Type | Null | Key | Default | Extra |
±---------------------±-----------------±-----±----±--------±---------------+
| seq | int(10) unsigned | | PRI | NULL | auto_increment |
| id | int(11) | YES | MUL | NULL | |
| lastname | varchar(128) | YES | MUL | NULL | |
| fullname | varchar(255) | YES | | NULL | |
| streetname | varchar(64) | YES | MUL | NULL | |
| streetnameextension | varchar(8) | YES | | NULL | |
| housenumber | varchar(8) | YES | | NULL | |
| housenumberextension | varchar(32) | YES | | NULL | |
| residence | char(2) | YES | | NULL | |
| postalcode | varchar(9) | YES | MUL | NULL | |
| townname | varchar(32) | YES | MUL | NULL | |
| areacode | varchar(8) | YES | MUL | NULL | |
| subscribernumber | varchar(16) | YES | | NULL | |
±---------------------±-----------------±-----±----±--------±---------------+
13 rows in set (0.00 sec)[/code]

Naschrift: ik heb nog even in CVS een diff gedraaid tussen de huidige versie van mysql_create.sql en die van begin april en ik zie geen verschil in de subscriber tabel behalve dat de tabelnaam zelf nu white_ ervoor heeft.

Hoi Outsider, RGJ,

Jullie hebben gelijk. Het is fout. Blijkbaar heeft het maken van indexen iets met het formaat van tabel te maken. Ik heb het namelijk wel getest en Germ kon ook met fshfoongrep-0.08 uit de voeten. Mogelijk hebben we beiden zonder indexen gewerkt.

Ik zal het even aanpassen en een fshfoongrep-0.09.zip gaan maken die wel goed is,

De vriendelijke groet Jan Marco

Hoi Outsider (, RGJ),

Bedankt voor de bug melding.

Ik hoop dat het nu goed werkt. Ik heb het volgende er in verwerkt:

En als je toch bezig bent kun je streetname + streetnameextension en housenumber + housenumberextension samenvoegen tot Ă©Ă©n veld.

Alleen als extra veld gevuld is dan voeg ik ze samen met een spatie er tussen. Ik heb dit nog niet getest of dit goed/mooi werkt.

fshfoongrep-0.09.zip is te downloaden van op mijn anonieme ftp server op www.foonsearch.com

De vriendelijke groet Jan Marco

[quote=“alkema_jm”]Ik heb dit nog niet getest of dit goed/mooi werkt.
fshfoongrep-0.09.zip is te downloaden van op mijn anonieme ftp server op www.foonsearch.com [/quote]

Dat was dus wat ik bedoelde met dat het de verantwoordelijkheid van de maker is om goede kwaliteit te leveren. Zelfs bij alpha of beta versies kan je tenminste even de moeite nemen om te testen. Nu laat je anderen ervoor opdraaien.

Hoi RGJ,

Zelfs bij alpha of beta versies kan je tenminste even de moeite nemen om te testen. Nu laat je anderen ervoor opdraaien.

Zit er een beetje anders in. Ik ben erg druk met iets anders bezig. Om het goed te testen moet ik de capimonitor omgeving bij mij gaan opbouwen en dat kost een hoop tijd. Gezien workload zie ik daar op dit moment vanaf. Anderen members die wel de capimonitor omgeving draaiend hebben kunnen dit met veel minder inspanning testen,

De vriendelijke groet Jan Marco

Prima. Maar dan moet je ook geen commentaar hebben op de wijze waarop je van die mensen feedback krijgt, maar blij zijn met alle terugkoppeling.

Jan Marco,

0.08 heeft bij mij altijd tot volle tevredenheid gewertkt.
0.09 heb i net geinstalleerd, en dan pas krijg ik fouten in de weergave (geen naam adres etc, maar straat, kengetal, plaats)

Wat moet ik doen om 0.09 wel correct te laten werken? NB hoe maak ik indexen.

Germ

NB
ik heb een dump gebasseerd op FD 407. Wanneer de oplossing is om een nieuwe dump te maken met FD 410 dan is eea snel opgelost en gaan we dat binnenkort doen.
Als dit niet de oplossing is dan hoor ik het graag hoe het wel moet.

Hoi Germ,

Wat moet ik doen om 0.09 wel correct te laten werken? NB hoe maak ik indexen.

In de 4.07 distributie zie ik mysql-finish.sql staan. Als je gedumpt hebt in foondump2004 database dan het volgende uitvoeren.

mysql foondump2004<mysql-finish.sql

Ik zie in het script dat er een kolom wordt aangemaakt die ik “gemist” heb,

De vriendelijke groet Jan Marco

mysql foondump2004<mysql-finish.sql

Nadat ik in de DOS box dit heb gedaan krijg ik een Error 1044.
ERROR 1044: Access denied for user: ‘@localhost’ to database ‘foondump2004’

Tip hoe ik dit kan verhelpen

Hoi Roefsoft,

ERROR 1044: Access denied for user: ‘@localhost’ to database ‘foondump2004’

Heeft te maken dat de user die je gebruikt geen access tot database heeft. Je kan in MySQL handleiding uitzoeken hoe je hem rechten geeft met GRANT optie.

Test even of user werkt met

mysql

Hij zal dan in de mysql client mode moeten opstarten.

Test even:

mysql -u root

of

mysql -u foondump

Met bovenstaande twee commando’s test je of hij voor bepaalde user werkt.

De vriendelijke groet Jan Marco