Telefoongids en Gouden Gids smelten samen

Post was van Weerman in topic “Zakelijke zoekmachines” http://www.foondump.nl/forum/viewtopic.php?t=168&start=75 maar ik vond hem een eigen topic waard

      [img]http://img123.imageshack.us/img123/7081/vlagdtgpc0.jpg[/img]
Daar kon je op wachten: [quote][b]Telefoongids en Gouden Gids smelten samen[/b]

04 Dec 07, 16:00

AMSTERDAM (ANP-AFX) - De Gouden Gids en de Telefoongids vallen naar verwachting vanaf 2009 als één gids op de mat. De uitgevers van de twee gidsen willen hun Nederlandse activiteiten combineren. European Directories (Telefoongids) wil daartoe branchegenoot Truvo Nederland (Gouden Gids) kopen.

Dat hebben de ondernemingen dinsdag bekendgemaakt. De bedoeling is de transactie, waarover de partijen geen financiële details verstrekken, in de eerste helft van 2008 af te ronden. De transactie moet nog worden goedgekeurd door de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa). Aan de ondernemingsraden van beide bedrijven is om advies gevraagd.

Of er door de samenvoeging ontslagen vallen, is nog niet bekend. Bij de Telefoongids werken ongeveer 800 medewerkers. Truvo Nederland heeft 650 werknemers. “Het is nog te vroeg om daarover te speculeren, omdat we nog in gesprek zijn over de invulling van de fusie”, aldus een woordvoerder van European Directories.

European Directories, dat ontstond uit een fusie van het Finse Fonecta, de Telefoongids en het Poolse Mediatel, levert in onder meer Nederland, Denemarken, Finland en Polen telefoon- en bedrijfsgidsen. Truvo Nederland is onderdeel van Truvo, dat onder meer op de advertentiemarkt in Nederland, België, Portugal en Ierland opereert.[/quote]

    Uit het persbericht
    http://over.detelefoongids.nl/upload/61698_8962_1196781436678-071204_Dutch_press_release_-Dutch_market-_Final.doc
    van De Telefoongids BV:

    [quote]European Directories en Truvo zijn voornemens Nederlandse activiteiten te combineren

    4 december 2007

    De print- en online edities van De Telefoongids en Truvo Nederland (met het merk Gouden Gids) zullen in 2008 ongewijzigd blijven. De verwachting is dat beide productportfolios vanaf 2009 zullen worden samengevoegd.[/quote]

    Dat was inderdaad te verwachten. Dat wordt een leuke monopoliemarkt, ik ben beniewd wat de NMA hiervan vindt.

    Is het slordigheid of opzet dat de CD-rom niet genoemd wordt?

    Maar ze moesten wel iets…

    • “Volgens de nieuwe nummerinformatiedienst ontbreken meer dan 15 miljoen telefoonnummers in de Telefoongidsen.”
    • [i]"Het bedrijf achter dit papieren boek lijkt zelf bezig haar einde te regiseren met haar nieuwe plannen om tot een centrale 'telefoon database' te komen."[/i]
    • [i]"Kijken we naar de huidige Multiscope-ranking van beide sites, dan stellen we vast dat DeTelefoongids.nl op plaats 8 staat met een bereik van 5 miljoen bezoekers per maand."[/i]
    Eind 2004 stond De Telefoongids nog op de 4e plaats in die laatstgenoemde lijst. Als er dan op termijn geen gewone telefoongids meer is die het hele handeltje kan aanjagen dan rest niets anders dan de concurrent opvreten en vervolgens zelf het Gouden Gids-kostuum aantrekken.

    Reken maar dat ze zullen bloeden voor deze aankoop. En dat zal terugverdiend moeten worden. Het adverterende midden- en kleinbedrijf kan alvast de borst nat maken:

        [img]http://img136.imageshack.us/img136/2068/vlagdtg3db0.jpg[/img]
    [quote][b]Print en online worden mooi koppel in telefoongidsen[/b]

    Deze cijfers werden vorige week op de conferentie van de European Association of Directory and Database Publishers genoemd door Cornel Riklin, ceo van European Directories, die yellow pages in negen Europese landen uitgeven. Riklin toonde ook de resultaten van eigen en ander onderzoek, het zet de gele telefoongidsen (zowel online als in print) aan de kop van de rangschikking wat return on investment betreft voor leads tot aankopen.

    Een euro uitgegeven aan radio, televisie en direct marketing brengt rond de 10 euro omzet op, magazines halen 18, kranten 23. Internet yellow pages brengt de adverteerder gemiddeld 49 euro op, print yellow pages zelfs 56 euro. Uitgevers van telefoongidsen voelen meer zelfvertrouwen.

    Ze hebben een aantal moeilijke jaren achter de rug (hoewel de sector zeer winstgevend bleef) en dachten zwaar terrein te moeten prijsgeven aan de zoekmachines. Maar de aanpassingen aan diensten en business model blijken op te brengen. Ze zijn voorbij de print-versus-online strijd en werken nu volop in een print-plus-online situatie.

    6 Minutes - Interactive business - vrijdag 25 mei 2007


    [/quote]

    Inmiddels is dat plaats 9:

        http://www.multiscope.nl/organisatie/nieuws/berichten/top-20-sites-van-2007.html][img]http://www.multiscope.nl/images/persberichten/t2007.gif[/img
    [quote][b]De verliezers[/b]

    Daarnaast dalen ook Telefoongids.nl, Nl.bol.com en Rtl.nl binnen de ranglijst van 2007. Zonder uitzondering bevinden zij zich in een zeer competitief segment, waar in veel gevallen de marktleider sterker is geworden of andere opkomende spelers hun positie onder druk zetten.

    Multiscope - Top 20 sites van 2007
    http://www.multiscope.nl/organisatie/nieuws/berichten/top-20-sites-van-2007.html
    [/quote]
    Niet dat ik het zo belangrijk vind, De Telefoongids BV vindt het betaalt
    http://over.detelefoongids.nl/upload/59000_8962_1150877684455-20060126_Website_De_Telefoongids_def_.doc]zelf
    belangrijk en [url=http://www.multiscope.nl/organisatie/referenties.html[/url] er ook voor, als één van de “toonaangevende klanten”.

    Misschien wel voor deze
    http://www.multiscope.nl/diensten/website-metingen/visiscan/klant-worden.html][i]“abonnementsvorm”[/i
    :

    Niet alleen DTG, iedereen houdt constant een oogje op de ‘ranking’ en de publicatie van de nieuwe “Top 20 sites van 2007” is dan ook ‘nieuws’:

    [quote]Marktleiders vergroten kloof op internet

    In de categorie informatief daalt DeTelefoongids en stijgt 9292ov.nl. Bij e-commerce is een hevige strijd gaande tussen Bol en Wehkamp (dalend) en Neckermann (neck.nl) en Otto (stijgend). Op nieuwsgebied wint Nu.nl de slag van RTL en de Telegraaf (beiden in de min). Opvallendste nieuwkomer in de top-20 is Zylomgames.com.

    Volkskrant - 6 december 2007
    http://www.volkskrant.nl/technologie/article484559.ece/Grote_sites_winnen_de_slag_op_internet
    [/quote]

    [quote]Hyves stormt Nederlandse web top 20 binnen

    Routenet.nl, Wehkamp.nl, Ns.nl, Telegraaf.nl, Rabobank.nl en Anwb.nl verdwenen uit de top twintig.

    Webwereld - 6 december 2007


    [/quote]

    [quote]Google, Hyves en Wikipedia winnen

    Voor het achtste achtereenvolgende jaar heeft Multiscope haar ranglijst opgesteld van de best bezochte Nederlandse sites. De telling heeft een eigen ‘dynamiek’, die bijvoorbeeld andere cijfers oplevert dan de metingen van de Stir
    http://www.stir.nl
    . Beide rapportages ontmoeten regelmatig kritiek.

    Planet Multimedia - 6 december 2007
    http://www.planet.nl/planet/show/id=118880/contentid=901950/sc=30418d
    [/quote]
    De Gouden Gids - met wie het moederbedrijf van De Telefoongids “in gesprek” is en waarvan “European Directories eigenaar zal worden als de NMa de transactie goedkeurt” - zou in ieder geval tot eergister
    http://www.hyped.nl/index.php/details/20071204_hoe_groot_zijn_detelefoongidsnl_en_goudengidsnl_samen_online
    "op plaats 45" gestaan hebben …

    Dat betrof het persbericht dat De Telefoongids uitgaf naar aanleiding van een eerder meetresultaat van Multiscope:

    [quote]Aantal bezoekers website De Telefoongids binnen jaar met 10 procent toegenomen

    Multiscope: detelefoongids.nl in december vierde op lijst van best bezochte Nederlandse sites

    Volgens online onderzoeksbureau Multiscope heeft de website van De Telefoongids 10 procent meer unieke bezoekers getrokken in 2005 dan in 2004. De maand december 2005 sprong eruit met een toename van 20 procent vergeleken met dezelfde maand in 2004. In december 2005 was-www.detelefoongids.nl met 6.170.000 unieke bezoekers één van de meest bezochte sites in Nederland. Dit betekent dat maar liefst 53 procent van de Nederlandse internetgebruikers de website heeft bezocht. Dit is niet zo verbazingwekkend gezien verschillende nieuwe, aantrekkelijke opties op de website.

    Persberichten - 26 jan 2006 - Aantal bezoekers website 10% toegenomen
    http://over.detelefoongids.nl/upload/59000_8962_1150877684455-20060126_Website_De_Telefoongids_def_.doc
    [/quote]
    De firma “Lammers van Toorenburg Benelux PR” in de bocht voor haar opdrachtgever, ‘marktleider’ DTG:

    Mogelijk is dat strikt genomen waar… Alleen, zonder inzicht (als betalende klant) in de ‘maandranglijst’ voor de betreffende periode is dat niet te verifieren.

    Detelefoongids.nl was in werkelijkheid op dat moment niet meer “vier” maar vijf “op lijst van best bezochte Nederlandse sites” in de “in december” net gepubliceerde “Top 20 sites van 2005” die wel voor niet-klanten toegankelijk
    http://www.multiscope.nl/organisatie/nieuws/berichten/top-20-sites-van-2005.html
    is.

    Dezelfde lijst waarvan de kleine lettertjes in het persbericht wel gewag maken: [quote]"… waarmee-www.detelefoongids.nl in de top-5 (Multiscope, jaaroverzicht 2005) van de meest bezochte sites in Nederland staat."[/quote]
    Twee keer niet gelogen maar evenmin de hele waarheid verteld - men is immers met de prachtwebsite één plaats gezakt in 2005 - dat heet presentatie en daarvoor neem je een PR-bureau in de arm, om te voorkomen dat de adverteerders waar je het als bedrijvengids van moet hebben, gaan twijfelen. Twee maanden later moest “Lammers van Toorenburg Benelux PR” evengoed plaats maken voor “Edelman PR”.

    Als eerder gemeld in dit forum, weer actueel door de aangekondigde overname van de Gouden Gids (Truvo Nederland BV) door (de moeder van) De Telefoongids, twee van de vier mensen in de huidige directie van DTG zijn afkomstig van diezelfde Gouden Gids:

    [quote]Peter Darpö - CEO

    Peter Darpö werkt sinds september 2005 bij De Telefoongids als Chief Executive Officer. Daarvoor was hij o.a. Sales & Marketing Directeur en General Manager bij Gouden Gids (ITT World Directories). Na zijn vertrek bij Gouden Gids heeft Peter Darpö zijn loopbaan voortgezet bij Findexa AS, één van de grootste media en directory organisaties van Noorwegen. Hij heeft daar als Management Consultant, Division Manager en uiteindelijk, van 1996 tot 2004, als CEO gewerkt. Het laatste halve jaar heeft hij als onafhankelijk consultant diverse directory gerelateerde bedrijven van advies voorzien.

    Marcel Verbeek - CFO en COO

    Marcel Verbeek deed een groot deel van zijn professionele ervaring op bij de Gouden Gids. Vanaf 1983 werkte hij er in diverse functies binnen de verkoop en marketing organisatie voordat hij overstapte naar de financiële afdeling. Binnen de World Directories heeft hij tevens ervaring opgedaan in meerdere buitenlandse units en internationale projecten. In 1997 werd Marcel de financieel directeur van De Gouden Gids en Publitec, het softwarebedrijf van VNU World Directories.

    Ons bedrijf > De Telefoongids BV > Ons directieteam
    http://over.detelefoongids.nl/corporate/show/id=41159
    [/quote]
    Wat dat jodelen inhoudt is bij Wikipedia te lezen:

    [quote]Chief Executive Officer (afgekort als CEO) (spreek uit: sie-ie-oo) is een Engelse term voor de algemeen directeur van een bedrijf.

    De rol van “Chief Executive Officer” hangt af van de bedrijfsvorm. In een bedrijf met een Raad van Bestuur (RvB) is de CEO de voorzitter van deze RvB. Over het algemeen is de CEO verantwoordelijk voor het ten uitvoer brengen van de strategische plannen en richtlijnen zoals die zijn opgesteld door de RvB. In een bedrijf zonder RvB is de CEO over het algemeen de eindverantwoordelijke.

    De CEO is de absolute topman binnen een bedrijf en wordt soms bijgestaan door lagere directeuren. Naargelang de situatie worden de diverse bedrijfsonderdelen geleid door nog andere “Chiefs” zoals:

    • de CFO (Chief Financial Officer voor de financiële zaken)
    • de COO (Chief Operations Officer voor de productie)
    • ---
    Chief Executive Officer http://nl.wikipedia.org/wiki/Chief_Executive_Officer [/quote] De voorganger van Darpö en dus eveneens 'sie-ie-oo' Lex Cohen en andere top-managers als destijds Susan Duinhoven, Thomas Snyder en de huidige marketing-directeur Dolf Weiler waren ook eerder verbonden geweest aan de Gouden Gids. Het is alsof zij zich verscholen hielden in een (dit keer goudgeschilderd) Trojaans Paard dat uiteindelijk door de mensen van toenmalige vijand Telemedia, thans De Telefoongids, "met gejuich binnengehaald" gaat worden.

    Als de aankoop van het ene bedrijf door het andere doorgaat dan moet ik eigenlijk ook mijn Pac-Man-schema gaan aanpassen, al was het alleen maar voor een nieuwe totaalscore:

      [img]http://img283.imageshack.us/img283/5092/schema23df.gif[/img]

    Hoi Weerman,

    Een hele mooie schema van producten, bedrijven en personen --)

    De hartelijke groet Jan Marco