Telefoongegevens van Nederland

Telefoongegevens van Nederland

De PTT CD-foongids

Dit productiegericht denken was niet ongewoon. Bij de cd-Foongids deed zich een typisch staaltje voor van het ombuigen van productiegericht prijsdenken naar marktgericht prijsdenken. Dit werd overigens min of meer afgedwongen door het illegaal kopiëren van de CD-ROM en het anders toegankelijk maken van de telefoonnummers, niet via woonplaats en dan naam of adres, maar landelijk via de naam.

Reeds in 1989 had een consortium van MID, Philips en SDU een businessplan aangeboden aan PTT Telecom. Het plan, inclusief de naamsuggestie CD-Foongids, verdween bij de PTT in de onderste lade, want PTT Telecom beschouwde een telefoongids op CD-ROM als kannibalisme voor haar betaalde telefoongids op het netwerk van Videotex Nederland.

In 1991 kwam KPN met de cd-Foongids op de markt voor bijna duizend gulden, inclusief kwartaal updates, met een zoekmachine op basis van Freebase van CAT. In 1996 kwam er naast de professionele uitgave ook een consumentenuitgave tegen de betaalbare prijs van 59 gulden.

link

Later werd het ding goedkoper volgens de maker van Foongrep:

De prijs voor een jaarabonnement van de PTT CD-foongids is f 495,-. Elk kwartaal krijg je dan een nieuwe versie. Bel voor informatie de Primafoonwinkel.

Waar is mijn Euro-calculator? Batterijtje zit verkeerd-om, min is plus en het is nu 495 gulden maal 2,2:

CD Foon Gids - Particulieren-Bedrijven-Plattegronden-Routeplanner-Interne gids

De Telefoongids Prof. (single-user)

Voor het efficiënt opzoeken en toepassen van: telefoonnummers,
e-mailadressen, websites-adressen, postcodes, servicenummers, mobiele telefoonnummers, faxnummers, KvK informatie.

(niet geschikt voor Apple.)

1 update per jaar.

Prijs € 1086,58 Inclusief BTW (€ 188,58)

Kosten voor thuisbezorgen in Nederland: € 2,95

ISBN-13 (EAN) 9789028729469

webwinkel.falk.nl

Bestaande klanten blijven 271,65 incl. btw betalen maar gewoon kijken of het lukt om het voor nieuwe klanten 4 keer zo duur te maken. Bestaande én nieuwe klanten krijgen in plaats van 4 keer per jaar nu maar 1 keer per jaar een nieuwe editie geleverd:

My-marketing-skills: “U behoeft dus slecht (sic) eenmaal per jaar de Cd-foongids te installeren”.

Cd-foongids team van Falkland, dit is mijn ringvinger en dit is … ?

Een andere webwinkel, PCMedia is meegegaan of met Falkplan of Falkplan is meegegaan met hen, we weten het niet, alleen krijg je daar een “netwerk”-versie voor dat geld, zie deze link:

Telefoongids Professioneel - Multi User / Netwerkversie CD-Foongids
€ 857,20 (Excl. BTW)
€ 1059,00 (Incl. BTW) 

En zeggen ze, anders dan bij Falkplan, nog wel als kwartaal versie:

CD Foongids 2015 - De Telefoongids Professioneel Multi user

De gids met ongekende mogelijkheden.

In samenwerking met de CD Foongids levert PC Media voor bedrijven de Single- en Multi User versie van de nieuwste CD-Foongids op CD-Rom. 4X per jaar een update, met de meest actuele gegevens van alle telefoonnummers voor Nederland.

Maar ik vertrouw het voor geen cent aangezien die informatie daar elders op de website voor de “Single User”-versie niet wordt gegeven. Die is gek genoeg ook nog iets duurder:

Er wordt bij deze versie dus niet expliciet vermeld dat het hier om een kwartaal-CD gaat, dwz. een abonnement waarbij 4x per jaar nieuwe gegevens geleverd worden.

Je hebt nu goud in handen? Eh nee, de CD moet van het zoekprogramma de hele tijd in het laatje van de CDROM-speler zitten anders weigert-ie.

Als hij het doet, de simpele ziel bij Falkplan die de product-pagina heeft ingevuld en daar blij “KvK informatie” aan heeft toegevoegd, wat kunnen wij tegen hem of haar zeggen? Ja het klopt?

Als je bij de installatie of in “Opties” toegeeft dat je over een internetverbinding beschikt dan verschijnt er inderdaad een link bij de gevonden vermeldingen:

http://www.detelefoongids.nl/cdfoongids.html?product_id=ZM.2015.01
&redirect_item=kvk&params=%26TYPE%3DPCHN%26NHVC%3D340%26AWCD%3D5611ZH

Aangekomen bij de website van De Telefoongids moet je daar je zoekopdracht opnieuw invoeren, daar waar staat “Wat/Wie” en “Bv: stad, straat of postcode”:

Falkplan Eindhoven

Hoe het kan kan het, krijg dezelfde twee zoekresultaten als daarnet op de CD. Opnieuw de juiste vermelding selecteren in de zoekresultaten:

Falkplan BV 
Fellenoord 340, Eindhoven  
Uitgevers  
040-2645100 

OK, door naar het detailscherm, geen extra informatie maar daar kan je pas klikken op Kvk-gegevens:

http://www.kvk.nl/orderstraat/#!shop?q=5611ZH%20340&start=0&prefproduct=

Waarop de KvK via een nieuwe browser-tab in beeld komt met:

Randstad Interim Techniek
POLYDESIGN B.V.
Randstad Polytechniek (Polydesign)

Drie vermeldingen, alle drie een “Nevenvestiging” met adres “Fellenoord 340 5611ZH Eindhoven” maar ook alle drie met de aantekening:

Deze nevenvestiging is uitgeschreven uit het Handelsregister

Goed hoor voor € 1086,58 incl. btw. Nu ik hier toch ben kan ik net zo goed even naar “Falkplan Eindhoven” zoeken? Nog uitkijken dat ik niet kwaad “flakpan” intik:

http://www.kvk.nl/zoeken/#!zoeken&q=falkplan%20eindhoven&index=4&site=kvk2014&start=0

Ik kan internetten:

Falkplan B.V. Hoofdvestiging 
Anderlechtstraat 15 5628WB Eindhoven
Postbus 751, 5600AT, Eindhoven
www.falk.nl
KVK 17056832
Vestigingsnr. 000020388845

Nu het zo vlot gaat, dat zoeken, ook maar even via de zojuist gekregen link checken waar Falkplan zelf denkt dat het gevestigd is?

http://www.falk.nl/contact/index.html

Geeft:

Contact opnemen met Falk: 
Anderlechtstraat 15
5628 WB Eindhoven    
040 - 26 45 104
info@falk.nl

Niks “Fellenoord 340, Eindhoven” en wat nog erger is, voor een telefoongids, ook een ander telefoonnummer. Ik geef toe, op deze manier maakt het ook niet meer uit als de gegevens op die CDROM een jaartje achterlopen.

Dan maar terug naar een oudere versie, ZM 04_2014? Vlug nog even opzoeken wat je nodig hebt:

Eén troost, ze gaan vast niet meer investeren in een nieuwe opzet denk ik en dus zal Foondump het blijven doen. Waaruit dit keer ondermeer blijkt dat er aan de Goudengids-kant nu voor het eerst meer dan 1 miljoen vermeldingen zijn:

Klaar met dumpen. 1016980 vermeldingen gedumpt in 6 seconden.

o/o