Hoe set ik een sql server op?

Tja, zal wel uitgelachen worden met deze vraag maar voor een leek wordt je gek om een sql server op te zetten.

Hoe kan ik dit het beste/simpelste doen?

Groeten,

Frank

Hoi Frank,

Ik zal een paar punten aangeven die mij zijn gebleven bij het installeren van MySQL op het Windows platform:

  1. Download MySQL binary version (Installer package) op http://dev.mysql.com/downloads/mysql/4.0.html

  2. Standaard komt in c:\mysql\bin een programma te staan die mysqld-nt.exe heet. Dit is de mysql demon programma. Je kan deze als standalone opstarten. Een belangrijke file om de werking te testen staat bij de default configuratie in c:\mysql\data\ De file heeft mysql.err. Hierin kan je de reden zien waarom hij niet opkomt.

  3. Ga de mysqld-nt.exe als service installeren door <c:\mysql\bin\mysqld-nt –install> te executeren. Ga hierna in Windows “services window” de mysql-nt.exe demon starten.

  4. Voeg de mysql path c:\mysql\bin toe aan de system path variabele. Hierna kan je in elke directory mysql aanroepen in een dosbox.

Om path in windows2000 op te nemen moet je het volgende doen:

Start → control panel → system → advanced → environment variables → system variables → path

  1. In de Linux omgeving maak je de meta tabellen in mysql aan met ./bin/mysql_install_db Je krijgt dan een soort systeem tabel in MySQL die “mysql” heet. Bij mij is niet zo goed bekend hoe je dat in de Windows variant doet. Ik sleep de meta tabel “mysql” vaak van een linux server over naar een Windows machine.

Indien iemand aanvullingen cq commentaar heeft gaarne reactie --)

De vriendelijke groet Jan Marco

P.S. Je zou natuurlijk ook how-to/handleiding kunnen lezen.

Hij is aan het dump hoor!

Had mysql 4.1.7 gisteren al gedownload, staat er nu niet meer?
Deze geinstalleerd met standaard opties, moest nog wel Path opgeven zoals je zij. Na starten eerste foondump-mysql hele rare melding:

CDFoonGids versie CM1.2004
Data directory: D:\data

An unexpected exception has been detected in native code outside the VM.
Unexpected Signal : unknown exception code occurred at PC=0x77e6d756
Function name=RaiseException
Library=C:\WINDOWS\system32\kernel32.dll

Current Java thread:
at com.kpn.cdfoon.app.search.engine.WhiteSearchEngine.getNumberOfCities(
Native Method)
ect ect

Kwam doordat ie van D:\data zijn gegevens wilde halen.

na herstart:

CDFoonGids versie CM1.2004
Data directory: C:\CD-FOON\data

[00:00:00] Bezig met dumpen van Aadorp (675 namen)
[00:00:14] Aagtdorp is onderdeel van Schoorl
[00:00:14] Bezig met dumpen van Aagtekerke (481 namen)
[00:00:24] Aalbeek is onderdeel van Hulsberg
[00:00:40] Aalburg is onderdeel van Wijk en Aalburg
[00:00:40] Bezig met dumpen van Aalden (713 namen)
[00:00:52] Bezig met dumpen van Aalsmeer (4710 namen)

Bedankt voor je snelle reactie,