Gouden Gids geeft gas in strijd tegen Telefoongids


#1

Bron Telegraaf 13 april 2005 pagina T22:

Gouden Gids schakelt een tandje bij in de hevige concurrentiestrijd met Telefoongids. Een groots opgezette reclamecampagne rond soapster Katja Schuurman, waar sinds gisteren bijna geen Nederlander meer omheen kan, moet gebruikers en adverteerders overhalen vaker voor de gele gids te kiezen.

De reclamecampagne past in de straatje van de nieuwe eigenaren van Gouden Gids, de Britse inversteringsmaatschappijen Apax en Cinven, die het merk van de gids willen versterken. Volgens Andrew Day, de nieuwe topman van World Directories (moederconcern van Gouden Gids), wordt ook op andere manieren geprobeerd om het bedrijf sterker te maken. Zo heeft Gouden Gids onlangs ruim vijftig nieuwe verkoop- en marketingmedewerkers in dienst genomen.

Day is afgelopen januari van de Australische gidsenuitgever Sensis overgestapt naar World Directories, dat Apax en Cinven vorige jaar voor bijna 2.1 miljard euro hebben gekocht van het Nederlandse VNU. De Australiër zegt bij zijn komst een gidsenbedrijf te hebben aangetroffen dat in een goede staat verkeerde. Volgens hem nemen de gele gidsen van World Directories in alle landen waarin het actief is, waaronder Nederland, België, Ierland en Roemenië, de nummer-1-positie in.

De topman is ook goed te spreken over de Nederlandse Gouden Gids. Volgens hem leidt het raadplegen van deze gids in 40% a 50% van de gevallen tot een transactie. “Mensen pakken de Gouden Gids als ze iets willen kopen”, aldus Day.

Sinds 2003 zijn in de GoudenGids ook de telefoonnummers van particulieren te vinden. Desondanks gebruiken consumenten vaak nog de KPN-gids als ze op zoek zijn naar een nummer van kennissen. “Maar voor ons is belangrijker dat ze de Gouden Gids pakken als ze op zoek zijn naar een loodgieter”, zegt marketingdirecteur Harry Michels.

Ondanks dat moederconcern World Directories gericht is op autonome groei, zal het concern volgens Day ook overnames doen als het daar goede mogelijkheden voor ziet. Twee maanden geleden is het bedrijf bijvoorbeeld volledig eigenaar geworden van de Belgische telefoongids door Belgacom uit te kopen voor 284,9 miljoen euro. “Daarmee hebben we nu de hele Belgische markt in handen gekregen”, vertelt Day.

De algemene verwachting is dat Apax en Cinven over drie a vijf jaar World Directories weer van de hand zullen doen.

Hoewel Apax in Nederland eveneens eigenaar is van krantenuitgever PCM, ziet Day echter weinig in het eventueel samenvoegen van beide bedrijven. “Ondernemingen die in de krant adverteren vertonen vaak weinig overeenkomsten met bedrijven die in de gele gids een advertentie plaatsen.”