Geo infomatie bronnen (op internet)

Via de Google API krijg je alleen de coördinaten van de 4 positie postcode.

2652 geeft als resultaat: 51.994147 4.465480

Als ik zoek op 52,0183609798551 4,4537263456732 dan lukt het ook niet om de Hertzstraat in Berkel en Rodenrijs op de kaart te vinden.

Die ‘geocode’-optie is pas later
http://googlemapsapi.blogspot.com/2006/06/geocoding-at-last.html
toegevoegd. The proof of the pudding is in the browser, je kan zo’n link: http://maps.google.com/maps/geo?q=2992ZT+NL&output=xml&key=ABQIAAAA gewoon in de browser plakken en dan al zien wat je terugkrijgt, wist je al natuurlijk.

Ja, je vraag in je andere post:[quote]NAME
join - relational database operator

SYNOPSIS
join [-a file_number | -v file_number][-e string][-o list][-t char]
[-1 field][-2 field] file1 file2

DESCRIPTION
The join utility shall perform an equality join on the files file1 and file2. The joined files shall be written to the standard output.

The join field is a field in each file on which the files are compared. The join utility shall write one line in the output for each pair of lines in file1 and file2 that have identical join fields. The output line by default shall consist of the join field, then the remaining fields from file1, then the remaining fields from file2. This format can be changed by using the -o option (see below). The -a option can be used to add unmatched lines to the output. The -v option can be used to output only unmatched lines.[/quote]

De postcodes die niet worden gevonden blijken vooral nieuwe postcodes te zijn.
Die zijn zewlfs nog niet met Google maps te vinden, omdat die maps ook al 3 jaar oud zijn.
Zie bijvoorbeeld postcode 3454 LM in de Meern

.

Nee, ze vallen terug op minder precies als ze het niet in hun lijstje kunnen vinden:

[quote]… de Amerikanen onder hen hebben bovendien totaal geen vertrouwen in een postcode-aanduiding, ook niet als het systeem zo fijnmazig is als het Nederlandse.

Foondump/forum
http://www.foondump.nl/forum/viewtopic.php?p=2781#2781
[/quote]
Als je afvraagt met adressen waarin de huisnummers oplopen dan zie je de coordinaten opschuiven. Dat gaat even goed zonder de postcode. Als je ook beschikt over het postcodeboek dan kan je je misschien zo behelpen.

Tweakers.net afgelopen donderdag:

[quote]OpenStreetMap-project krijgt wegenbestand van Nederland

Het navigatiebedrijf Automotive Navigation Data (AND) doneert de complete kaart van Nederland aan de OpenStreetMap Foundation. Het community-project krijgt ook de kaarten met het hoofdwegennet van China en India.

De donatie van AND aan een nonprofit-organisatie is opvallend, omdat de vragende partij voor dergelijke informatie normaal gesproken flinke bedragen op tafel moet leggen. OpenStreetMap

biedt kosteloos wereldwijde geodata aan, waarbij iedereen de data mag aanvullen, aanpassen en gebruiken. Een aantal vrijwilligers pompt al enige tijd gps-data in het systeem, maar tot nu waren in Nederland alleen enkele grote steden tot op detailniveau beschikbaar. Wanneer het complete wegenbestand van AND aan de database van OpenStreetmap is toegevoegd, zal de kaart van Nederland in een klap tot op straatniveau opvraagbaar zijn.

De donatie van AND is volgens het bedrijf mede ingegeven door het bewezen succes van communities als Wikipedia. Volgens ceo Maarten Oldenhof kan de kaart van Nederland met een gemeenschappelijke inspanning nog flink worden verbeterd: ‘Het is bekend dat een klein deel van onze kaart niet actueel is. Met de extra hulp kunnen we een honderd procent kloppende kaart maken.’ OpenStreetMap deelt dit standpunt en zegt dat zijn tientallen vrijwilligers zich nu volledig kunnen richten op het verzamelen van geodata op detailniveau. De organisatie denkt daarbij aan het toevoegen van points of interest, zoals geldautomaten, benzinestations en restaurants. Het wordt ook mogelijk om fiets- en voetpaden in de kaart op te nemen.

Tweakers.net - Nieuws - donderdag 5 juli 2007
OpenStreetMap-project krijgt wegenbestand van Nederland - Tablets en telefoons - Nieuws - Tweakers
[/quote]
AND
http://www.and.com
: voor 2000 had het naast de routeplanners nog het Postcodeboek en de Van Dale woordenboeken in de orderportefeuille. Daarna is het bedrijf een wat kwijnend bestaan gaan leiden, verliezen, sluiting bedrijfsonderdelen, wel een contract met Tomtom, toch geen contract met TomTom, enz. Niet in de positie om iets weg te geven, zou je zeggen. Bij de reacties onder het bericht meldt zich ook een deelnemer aan het OSM-project, die weet meer van de achtergrond:

[quote]Als je de soap er omheen kent; AND was toevallig ook een van de WOBbers bij Rijkswaterstaat dan valt echt alles op z’n plaats. Teleatlas is as we speak een kortgeding tegen Rijkswaterstaat aan het voeren betreffende de ‘bitmap’ (WMS) server die ze tot 2009 draaien. AND schopt kont… dat is duidelijk, maar de echte reden… ik weet het nog niet.

Tweakers.net - Reacties - donderdag 5 juli 2007
Reactie bekijken - Tweakers
[/quote]
Ojee, dit gaat over het vrijgeven van geodata die door de overheid verzameld wordt en waartegen de verzamelde geo-bedrijven te hoop lopen omdat Rijkswaterstaat zo hun markt zou gaan “verzieken” (zie daarover ook forumpost links
http://www.foondump.nl/forum/viewtopic.php?p=2630#2630]Dataverrijking|Geodata|NWB
). Het voornemen om het Nationaal Wegen Bestand (NWB) zeer binnenkort in het publieke domein te deponeren zou de vergelijkbare databases van bedrijven als Falkplan-Andes, Navteq en TeleAtlas ([url=http://www.foondump.nl/forum/viewtopic.php?p=2664#2664[/url]) enorm in waarde doen dalen.

Iemand die nieuwsgierig is hoe dat NWB-bestand er van binnen uitziet? Hier
http://www.maximumsnelheden.info/service/downloadnwbja2.php
staat heel Rotterdam ter beschikking (na aanmelden) en inderdaad, dat lijkt genoeg informatie om zelf een routeplanner op te gaan baseren, daar heb je Falkplan-Andes (hetzelfde bedrijf dat de spullen voor de routeplanner van de CD-foongidsen levert) dan niet meer voor nodig.

Zit AND als minder succesvolle concurrent dat vuurtje op te stoken? Bij Verkeer en Waterstaat wordt braaf melding gemaakt van allerlei WOB-verzoeken maar de lijst is niet actueel en die van AND staat er niet tussen. Wel is er een brief van de betrokken minister, Eurlings, aan het parlement:[quote]Geachte voorzitter,

Naar aanleiding van uw brief van 6 juni 2007, waarin u vraagt om de reactie op de brief van Falkplan-Andes BV van 19 april 2007, bericht ik u als volgt.

Op 9 mei 2007 is aan de heer R. Bieling (directeur van Falkplan-Andes BV) via de E-mail kenbaar gemaakt dat op zijn vragen, verwoord in zijn brief van 19 april 2007, wordt ingegaan in de nog te nemen beslissingen op een tweetal Wob-verzoeken tot openbaarmaking van het Nationaal Wegen Bestand (NWB). Hem is daarbij tevens gewezen op de mogelijkheden om rechtens tegen deze beslissingen op te komen, door middel van het aantekenen van bezwaar en (eventueel) beroep.

Vervolgens zijn afschriften van beide Wob-beschikkingen van 24 mei 2007 aan derden-belanghebbenden, waaronder Falkplan-Andes BV, gezonden. Deze beschikkingen houden in dat het NWB openbaar gemaakt wordt en dat de beslissing omtrent het toestaan van hergebruik wordt aangehouden tot 2009. Falkplan-Andes heeft in deze beschikkingen aanleiding gezien om - middels een verzoek tot voorlopige voorziening - schorsing van deze beschikkingen te vragen bij de bestuursrechter en om bezwaar aan te tekenen. Op dit moment is nog geen datum bekend waarop genoemd verzoek behandeld zal worden. Na ommekomst van de bezwaartermijn op 5 juli 2007 zal het bezwaar van Falkplan-Andes BV (en mogelijk anderen) in behandeling worden genomen.

Ministerie van Verkeer en Waterstaat - brief van 4 juli 2007
http://www.verkeerenwaterstaat.nl/Images/br.51734_tcm195-188693.pdf
[/quote]
Falkplan-Andes en kennelijk ook TeleAtlas gaan zich dus verzetten, maar dat vrijgeven van NWB is toch niet afgedwongen door die andere, kleinere bedrijven vanwege zo’n WOB-verzoek

? Helaas staan deze verzoeken nog niet online maar het hele idee om dat vrijgeven te gaan doen ontstond toch al ver daarvoor? Kan het uberhaupt is de vraag:

[quote]In de visie van het kabinet zijn elektronische basisgegevens uit overheidsbestanden die (nog) niet concreet gebruikt worden bij het uitvoeren van bestuurlijke taken niet op basis van de Wob opvraagbaar. Over de prijs van elektronische overheidsinformatie heeft men ook een oordeel:

    “het kabinet meent dat elektronische gegevens niet, zoals onder de Wob, tegen vergoeding van uitsluitend directe verstrekkingskosten beschikbaar behoeven te komen op grond van de stelling dat daarvoor al belasting is betaald. Die gegevens zijn tegen vaak hoge kosten vergaard ten laste van de algemene middelen. Dit betekent echter nog niet dat van alle belastingbetalers zou moeten worden gevraagd de ontwikkeling van commerciële informatieproducten en -diensten te subsidiëren”

    (Ministerie van Binnenlandse Zaken 1997, 19).

Ministerie van Binnenlandse Zaken - Open toegankelijkheidsbeleid voor geo-informatie vergeleken: het gras leek groener dan het was - 4 april 2007

[/quote]
Rijkswaterstaat zag het van mijlenver aankomen, er was dan ook al veel onderzoek gedaan naar de effecten van het vrijgeven van geodata. Dit is uit een presentatie van een van de betrokken ambtenaren, een jaar eerder:

[quote]

  • Commercial companies such as TeleAtlas, Navteq and Falkplan/Andes are against our intention and consider claims if we start distributing. Falkplan has invested 24 Milion Euro in their roadmap and want to see that investment back + additional cost for market disturbance!
Availability of Governmental Geo-Information - Complications in practice
http://www.ec-gis.org/Workshops/12ec-gis/presentations/Plenary%20room/FRI_SHARING/nobbe.pdf
[/quote]
Verderop in een van zijn PowerPoint
http://www.ec-gis.org/Workshops/12ec-gis/presentations/Plenary%20room/FRI_SHARING/nobbe.pdf
-pagina’s:

Nog een “gebruikersgroep” die een kostbaar bestand cadeau krijgt:

[quote]Heel Nederland gedetailleerd op vijf dvd’s

Een groep Flight Simulator-fanaten heeft zeer nauwkeurige kaarten van Nederland uitgebracht. Defensie heeft de beelden goedgekeurd.

De ontwikkelaars hebben versie 3.0 van het Nederlandse landschap voor Microsoft Flight Simulator deze week afgerond. Alles bij elkaar zijn de beelden 21 GB groot (vijf dvd’s) en zullen ze uitsluitend als torrent zijn te downloaden.

De benodigde data is grotendeels afkomstig van bedrijven die deze belangeloos ter beschikking stelden. Welke bedrijven hebben meegedaan, kan en wil Van Wijngaarden niet zeggen.

Webwereld - Productnieuws - vrijdag 13 juli 2007
http://www.webwereld.nl/articles/47218/heel-nederland-gedetailleerd-op-vijf-dvd-s.html
[/quote]
Een van de ‘Flight Simulator Scenery’-screenshots die op de NL2000-website staat:

      http://v3.nl-2000.com/nuke/modules.php?name=gallery2&g2_itemId=8510][img]http://v3.nl-2000.com/images/v3/harbor.jpg[/img
Er wordt bevestigt dat er contact is geweest met Defensie voordat het landschap kon worden uitgebracht: [quote]"Het ministerie van Defensie heeft de scenery ook gecontroleerd voordat we het mochten publiceren. Van militaire objecten zitten er geen luchtfoto's in, maar dat zie je bijna niet omdat we dat netjes weggepoetst hebben".[/quote] De positie van deze webcam http://www.portofamsterdam.nl/beeldbank/webcam/IJmuiden.jpg?1184358621671 daar in de haven van IJmuiden is nog iets te laag (en op het moment van posten is het laat in de avond en dus te donker) maar die van Google Maps|Earth vanzelfsprekend niet - daar is toch warempel de hele spuisluis - met daarop "het grootste gemaal van Europa" - weggevallen:
      http://maps.google.nl/maps?f=q&hl=nl&geocode=&q=Steigerweg,+Velsen+Noord+1951+Velsen,+Noord-Holland,+Nederland&sll=52.472299,4.598422&sspn=0.012417,0.026822&ie=UTF8&cd=2&mpnum=0&ll=52.474181,4.597178&spn=0.012417,0.026822&t=k&z=16&om=0][img]http://img253.imageshack.us/img253/4256/spuisluisijmuidenbd5.jpg[/img
Het was inderdaad een militair object, die spuisluis, maar nu niet meer: [quote][b]Spuisluis IJmuiden[/b]

De spuisluizen van IJmuiden maakten deel uit van de Stelling van Amsterdam. Het complex was ontworpen als inundatiesluis.

Omdat men vreesde dat de inlaatcapaciteit onvoldoende was besloot men in omstreeks 1920 om ten noorden van de Noordersluis een grote inundatiesluis te bouwen. De sluis kreeg zeven kokers voorzien van hefdeuren- of schuiven. Hiermee was het mogelijk om binnen vier dagen de gehele waterlinie van Muiden tot Gorinchen dras te zetten. De schuiven werden ondergebracht in een schuivengebouw boven de kokers, afgedekt met een één meter dik gewapend beton.

Pas in 1940, na de inval van de Duitsers kwam de sluis gereed, maar zij heeft geen dienst gedaan als inundatiesluis. De oorlog maakte duidelijk dat een waterlinie niet meer functioneerde in een moderne oorlog. In 1945 besloot men de sluis dan ook als spuisluis te gaan gebruiken.

Holland Route - European Route of Industrial Heritage (ERIH)
http://www.hollandroute.nl/htdocs/classPage3.php?object_id=214&page_id=5&longitude=4.6026&latitude=52.4704
[/quote]
Het gevaar is dus allang geweken en vorige maand nog bijvoorbeeld kon een nieuwsgierige burger er gewoon op en in:

[quote]Noordzeesluizen en gemaal IJmuiden - Niet alleen voor zeeschepen…

Maar wie denkt dat de sluizen van IJmuiden geen andere functies vervullen dan het schutten, heeft het mis. Hier staat het grootste gemaal van Europa. Samen met het sluizencomplex vormen het gemaal en de spuisluis een belangrijke schakel in de waterhuishouding van een groot deel van West- en Midden-Nederland. Bij storm speelt het gehele complex een belangrijke rol in de kering van hoge waterstanden op zee.

Tijdens het Open Huis kunt u achter de schermen kijken van dit imposante complex en van dichtbij ervaren hoe de sluizen en het gemaal werken.

Open Huis Rijkswaterstaat 2007
http://www.rijkswaterstaat.nl/over/open_huis/impressie2007/index.jsp
[/quote]
Waarschijnlijk gaat het om een ander veiligheidsprobleem, kan je je iets bij voorstellen, de schutsluizen ernaast hebben aan beide kanten deuren, de spuisluis niet:

[quote]’Kan publiek straks nog wel kantje pikken?’

Blijft de haven van IJmuiden toegankelijk voor het publiek? Is er straks nog plaats voor cafés en restaurants? Hoe beveilig je sluizen en spuisluis tegen terroristische aanslagen? PvdA-raadslid Kees Hindriks zit met heel wat vragen over wat officieel Port Security heet en in Velsen neerkomt op de beveiliging van de IJmuidense havens.

De eerste stap in die beveiliging, landelijk afgekondigd na de aanslagen op 11 september 2001 in New York, is al gezet: de veelbesproken hekken die de vriesvemen van Kloosterboer op de kop van het middenhavengebied van de buitenwereld afsluiten. Er moet echter nog veel meer gebeuren om de havens langs het Noordzeekanaal en dus ook die van IJmuiden volgens de richtlijnen te beveiligen.

IJmuider Courant - woensdag 17 januari 2007
http://www.haarlemsdagblad.nl/nieuws/regionaal/ijmond/article1379542.ece
[/quote]

[quote=“Weerman”]Helaas staan deze verzoeken nog niet online …
http://www.foondump.nl/forum/viewtopic.php?p=2805#2805
[/quote]
Die WOB-verzoeken zijn nu in te zien en zijn als gemeld door AND Automotive Navigation Data te Rotterdam gedaan maar naar nu blijkt ook door de Fietsersbond eveneens “te Rotterdam”. Er boven staat:

[quote]WOB-verzoek | 22-5-2007 |

Deze beschikkingen houden in dat het NWB openbaar gemaakt wordt en dat de beslissing omtrent het toestaan van hergebruik wordt aangehouden tot 2009.

Ministerie van Verkeer en Waterstaat - WOB-verzoeken
http://www.verkeerenwaterstaat.nl/actueel/wobverzoeken/openbaarmakingvanhetnationaalwegenbestandnwb.aspx
[/quote]
In de beslissingen wordt verwezen naar een advies, dat staat daar ook ter inzage, daarin over het vrijgeven van het NWB:

[quote]Achtergrond voorgenomen vrijgave

De belangrijkste overweging het NWB vrij te geven ligt in het programma Andere Overheid van het Ministerie van BZK. Het inrichten van het Stelsel van Basisregistraties is voor Rijkswaterstaat aanleiding geweest breder te kijken naar het beschikbaar stellen en delen van informatie.

Tegelijkertijd is er een tendens waar te nemen naar het breed en laagdrempelig beschikbaar stellen van informatie in het algemeen. Een voorbeeld is de PSI-directive uit Brussel. Nederland heeft deze richtlijn geïmplementeerd in de Wet Openbaarheid Bestuur. Ook de INSPIRE directive heeft Rijkswaterstaat geïnspireerd om tot een ruimhartiger beschikbaarstellingregime over te gaan.

Overigens is het ook een marktontwikkeling. Meer informatie komt laagdrempelig of gratis beschikbaar. Denk aan alle informatie op het Internet, in het bijzonder Google Earth. Maar ook gratis kranten zoals Metro en Spits.

Meer en meer groeit het besef dat de belastingbetaler al heeft betaald voor informatie en dat het niet uit te leggen is dat hij voor gebruik nog een keer moet betalen. Temeer daar het geen schaars goed is en beschikbaarstelling tegen lage kosten te realiseren is.

Advies Commissie Tweede Consultatieronde vrijgeven NWB bestand - December 2006
http://www.verkeerenwaterstaat.nl/Images/Advies%20Cie%20tweede%20consultatie_tcm195-189308.pdf
[/quote]
Het plan om het NWB vrij te geven was dus niet direct het gevolg van de ingediende WOB-verzoeken. Uit het lijstje aanbevelingen van het rapport:

[quote]

  • De commissie adviseert om reeds op korte termijn het NWB in een voor niet-voor-hergebruik-geschikte vorm danwel als bestand voor expliciet niet-commerciële toepassingen vrij te geven.
  • Na een redelijke termijn van twee jaar na uitbrenging van het advies, derhalve begin 2009, zal volledige vrijgave kunnen volgen. Effectief is daarmee een aankondigings- of gewenningstermijn van ruim drie jaar gerealiseerd, gerekend vanaf de aankondiging op onder andere het GIN congres in het najaar van 2005.
  • Rijkswaterstaat zou samenwerking in het onderhouden van het NWB met marktpartijen kunnen overwegen.
[/quote] In het genoemde rapport met die adviezen zijn dus ook de verslagen van de gesprekken met vertegenwoordigers van respectievelijk Falkplan-Andes, TeleAtlas, Bridgis, NavTeq en de lobbyclub BGI opgenomen.

Over wat er bij het verzamelen en “vermarkten” van geodata komt kijken …

[quote=“Weerman”]Over wat er bij het verzamelen en “vermarkten” van geodata komt kijken …
http://www.foondump.nl/forum/viewtopic.php?p=2821#2821
[/quote]
Van de week was er trouwens bij RTL Editie NL

een item “Nooit meer verdwalen in de Vinex”, over hoe NavTeq de database met routeplannergegevens in de praktijk onderhoudt, nl. door steeds maar weer overal langs te rijden in auto’s met een GPS-antenne op het dak en twee man aan boord waarvan de bijrijder de bijzonderheden van de gereden route zit te ‘taggen’ en van gesproken commentaar voorziet.

Eerder werd al een keer in de Volkskrant beschreven hoe concurrent TeleAtlas het aanpakt:

[quote]Al rijdend vult Tele Atlas zijn digitale schatkamer

Een met camera’s behangen bus van Tele Atlas filmt de wegen rond Meschede, een plaatsje bij Dortmund; de beelden gaan naar India. De chauffeurs rijden tot 90 duizend kilometer per jaar.

Het lijkt onbegonnen werk. Tijdrovend, geldverslindend. En toch is de firma Tele Atlas ermee bezig: het filmen van alle belangrijke wegen en straten van Europa. Dag in, dag uit rijden er 22 kampeerauto’s vol elektronica rond die elke meter van het wegennet vastleggen.

De wagens, meestal bemand door (ex-)studenten die wel een paar maanden kunnen missen, zijn uitgerust met zes camera’s aan de voor-, zij- en achterkant. Ze filmen verkeersborden, rijstroken, drempels, zijstraten, gebouwen, bomen - kortom alles. De reden voor de camera’s aan de achterzijde: zo hoeft een weg maar eenmaal gereden te worden. Verkeersborden in de tegenovergestelde richting worden immers ook geregistreerd.

Het wordt nog gekker. Elke week dienen de chauffeurs de draagbare harddisks die ze hebben gevuld - elk met 110 Gigabyte aan filmbeelden - op de post te doen. In stalen cassettes worden ze naar het Tele Atlas-kantoor in Gent gestuurd. Daar worden de beelden op dvd’s gebrand: twee kopieën houdt Tele Atlas zelf, nummer drie gaat per koerier richting India. In dat land zitten honderden mensen die - zonder dat ze er ooit zijn geweest - de Duitse Autobahnen of de Côte d’Azur op hun duimpje kennen. Meter voor meter bekijken ze de gefilmde routes en beoordelen ze of de kaarten van Tele Atlas nog wel up to date zijn.

De Volkskrant - 14 november 2005

[/quote]
TeleAtlas zou op dat moment “naar eigen zeggen al bijna een miljard euro geinvesteerd hebben” en “sinds 1984 louter verlies lijden”. Dat betreft dan de opgebouwde internationale database. In het al genoemde rapport met het NWB-advies werd ingegaan op het onderdeel Nederland van die database:

[quote]TeleAtlas genereert jaarlijks circa € 720.000 omzet met het verkopen van updates van het kaartmateriaal. De investeringen in de wegenbestanden worden in circa 5 tot 7 jaar afgeschreven. Niet bekend is wat van de totale netto-investering aan het Nederlandse deel van het totale wegenbestand van TeleAtlas dient te worden toegerekend.

TeleAtlas heeft geen onderbouwing van de vermeende schade, noch een kwantitatieve indicatie daarvan, overgelegd. Voorts is geen reactie gegeven op de aan TeleAtlas beschikbaar gestelde CD-Rom met de uitsnede van het NWB bestand.

Advies Commissie Tweede Consultatieronde vrijgeven NWB bestand - December 2006
http://www.verkeerenwaterstaat.nl/Images/Advies%20Cie%20tweede%20consultatie_tcm195-189308.pdf
[/quote]

[quote=“Weerman”]… Deze beschikkingen houden in dat het NWB openbaar gemaakt wordt en dat de beslissing omtrent het toestaan van hergebruik wordt aangehouden tot 2009.
http://www.foondump.nl/forum/viewtopic.php?p=2821#2821
[/quote]
Verkeer en Waterstaat stelt zich voorlopig op het standpunt dat ze voldoen aan openbaarmaking door het Wegenbestand net als het Hoogtebestand via een webapplicatie ter beschikking te stellen - in een zogeheten '‘portaal’
http://www.rijkswaterstaat.nl/apps/geoservices/portaal
.

Hier is een opsomming van de opgenomen “Geografische objecten/attributen” en de bron daarvan:

[quote]

  • Wegvak: [i]Top10 Hartlijnenbestand van de TDK en andere bestanden van de TDK voor administratieve grenzen[/i]
  • Junctie: [i]Top10 Hartlijnenbestand van de TDK en andere bestanden van de TDK voor administratieve grenzen[/i]
  • Woonplaatsnaam: [i]TNT-postcodetabel[/i]
  • Gemeentenaam: [i]TNT-postcodetabel[/i]
  • Gemeentecode: [i]Centraal Bureau voor de Statistiek/TNT[/i]
  • Straatnaam: [i]TNT-postcodetabel[/i]
  • Wegnummer: [i]Provincies en het Rijk voor provinciale en rijkswegnummers (kaarten en tekeningen)[/i]
  • Wegdeelletter: [i]AVV (= Adviesdienst Verkeer en Vervoer van Rijkswaterstaat) [/i]
  • Hectopunten: [i]Provincies en het Rijk voor provinciale en rijkswegen (kaarten, tekeningen en dtb-bestanden Meetkundige Dienst)[/i]
  • Hectoletter: [i]Provincies en het Rijk voor provinciale en rijkswegen (kaartenen tekeningen) en voorschriften ‘ Nota Plaatsaanduiding in Knooppunten en aansluitingen’ (DVK 82-05) en ‘ Richtlijnen voor de uitvoering en plaatsing van hectometerborden’ (AVV- dec 2000)[/i]
  • Hectointerval: [i]AVV[/i]
  • Huisnummerstructuur Links en Rechts: [i]Gemeenten, ACN -bestanden[/i]
  • Eerste Huisnummer Links en Rechts: [i]Gemeenten, ACN -bestanden[/i]
  • Laatste Huisnummer Links en Rechts: [i]Gemeenten, ACN bestanden[/i]
  • Wegbeheerdersoort: [i]Rijk en provincies voor rijkswegen en provinciale wegen, gemeenten en waterschappen voor gemeente- en waterschapswegen en overige wegbeheerders (kaarten en tekeningen)[/i]
  • Relatieve positie: [i]AVV [/i]
  • Baansubsoort: [i]AVV[/i]
  • Administratieve Richting: [i]AVV[/i]
  • Rijrichting: [i]AVV[/i]
  • Baanpositie_tov_Wol: AVV
[/quote] Van de week werd ook als online http://www.foondump.nl/forum/viewtopic.php?p=2805#2805]aangekondigd het Nederlandse deel van AND BV's database voor Openstreetmap [url=http://www.opengeodata.org/images/2007/AND/AND-NL.tar.gz[/url] gezet, heel Nederland met zijn voor auto's begaanbare wegen in 85 MB - inclusief stations en begraafplaatsen.

Even “een gegeven paard in de bek kijken”? Het AND-materiaal is geleverd als ‘shape’-bestand - dat bestand eenmaal geladen kan ter vergelijking wel via een server van Rijkswaterstaat van een ‘bitmap’-achtergrondkaart met een uitsnede van het Nationale Wegenbestand voorzien worden maar als je je om te testen voorlopig beperkt tot Gorinchem dan kan ook gebruik gemaakt worden van de “Proeflevering NWB wegen” dat wel als shapefile gedownload kon worden. “Kon worden” want voorlopig “op advies van de landsadvocaat” even niet meer, tegen de beslissing om het NWB vrij te geven is immers beroep aangetekend door Falkplan-Andes.

Bijvoorbeeld, het Nationale Wegenbestand toont daar - is dat het oude deel van Gorinchem? - de “Visbrug” over het Merwedekanaal die bij AND “Hoogstraat” genoemd wordt. De elementen voor de Visbrug, alias Hoogstraat en de omliggende straten en kades uit beide bestanden samen ‘superimposed’ over het beeldmateriaal dat Google ingekocht heeft voor Gorinchem, NL:

Dacht alsmaar dat ik AND z'n Gorinchem niet correct binnengetrokken had, dat zijn de wittige lijnen (NWB idem in "azuur") maar kan er toch niet meer van maken.

[quote]TeleAtlas zou op dat moment “naar eigen zeggen al bijna een miljard euro geinvesteerd hebben” en “sinds 1984 louter verlies lijden”.
http://www.foondump.nl/forum/viewtopic.php?p=2822#2822
[/quote]
Nieuws van het ANP vanochtend, onder andere overgenomen door de website van de Volkskrant:

[quote]TomTom wil Tele Atlas overnemen

De producent van navigatiesystemen TomTom wil de leverancier van digitale kaarten Tele Atlas overnemen voor 1,8 miljard euro …

… De twee bedrijven hebben afgesproken dat TomTom een bedrag van 20 miljoen euro ontvangt als Tele Atlas in zee gaat met een concurrerende bieder. TomTom denkt niet dat de overname grote negatieve gevolgen heeft voor de werkgelegenheid.

Volkskrant.nl - TomTom wil Tele Atlas overnemen - maandag, 23 juli 2007
http://www.volkskrant.nl/economie/article446972.ece/TomTom_wil_Tele_Atlas_overnemen
[/quote]
Men verwacht veel van de komende vraag naar navigatie op/met mobiele telefoons:

[quote]GPS

"Maar heel belangrijk is dat de trein vertrokken is. Als het kan op deze Nokia [N95, met daarop - standaard - digitale kaarten van Tele Atlas], en vroeger dan we gedacht hadden, dan kan het op alle toestellen.

Voor alle duidelijkheid: digitale kaarten op telefoontjes komen niet in de plaats van de vaste en losse navigatiesystemen voor de auto. Dit komt erbij. Mensen die een navigatiesysteem in de auto hebben, zullen overwegen daarnaast een telefoontje met of zonder kaart te nemen."

Volghetgeld.nl - Tele Atlas aan vooravond van nog iets veel groters - vrijdag, 13 juli 2007
http://www.volghetgeld.nl/artikel/573/Tele+Atlas+aan+vooravond+van+nog+iets+veel+groters.html
[/quote]
Zelfde vraaggesprek bij Volghetgeld.nl:

[quote]Maar bent u niet bang voor een prijzenslag?

Wanneer gaat Tele Atlas nu eindelijk winstmaken? Ondanks de vlucht die navigatiesystemen genomen hebben, kwam het resultaat vorig jaar – door investeringen – toch weer onder de streep uit. Het verlies bedroeg € 19 miljoen, om precies te zijn.

De Taeye, geprikkeld door de vraag: “Er zijn beleggers die verlies associëren met: het gaat niet goed bij die onderneming. Maar wat laten wij zien? Operationele winst, een positieve cashflow van € 28 miljoen in 2006, we hebben € 200 miljoen op de bank en geen enkele lening. Bovendien gaat inmiddels van elke euro extra omzet bijna 50% regelrecht naar de bottom line, dat is voor ons vrijwel zuivere cash.

De financiële wereld kijkt dan ook dwars door het verlies heen, dat wil zeggen de professionals doen dat. Vandaar ook dat we nu op de beurs € 1,5 miljard waard zijn bij een omzet van € 264 miljoen vorig jaar. Dat zegt genoeg, zo’n multiple.”[/quote]
Het bedrijf zou dus 1,5 miljard waard zijn terwijl er nu sprake is van een bod van 1,8 miljard.

Het NRC-Handelsblad had in de editie van gisteravond nog iets meer achtergrond-informatie bij de voorgenomen TomTom/TeleAtlas-deal:

[quote]Tomtom koopt kaartenmaker

Met deze overname haalt Tomtom het bedrijf in huis dat de landkaarten maakt die de basis vormen voor zijn navigatiesystemen. Tomtom is goed voor 30 procent van de omzet van Tele Atlas, en is daarmee zijn grootste klant.

Met deze overname wil Tomtom niet zozeer kosten besparen, maar vooral de kwaliteit van zijn kaarten verbeteren, zei topman Harold Goddijn vanochtend. „Nu gebruiken veel klanten hun Tomtom niet als ze al weten waar ze moeten zijn. Dan zeggen ze zelf een snellere route te weten. Dat willen we veranderen.”

Die kwaliteitsverbetering moet komen van nieuwe technologie waar Tomtom onlangs mee is begonnen. Daarmee kunnen Tomtom-gebruikers, in totaal 10 miljoen, zelf bijdragen aan de verbetering van kaarten. Zo kunnen zij het elektronisch doorgeven als een route niet meer klopt – als bijvoorbeeld een kruispunt is veranderd in een rotonde. Ook reistijdinformatie wordt gebruikt om er data over files uit af te leiden.

Tot nu gebruikte Tomtom die informatie voor een soort sjablonen, die over de kaarten heen werden gelegd. Als het bedrijf Tele Atlas overneemt, kunnen de data direct worden verwerkt in de kaart zelf. Nu maakt Tele Atlas ongeveer elk kwartaal een update van zijn kaarten. Volgens topman Alain de Taeye kan dat door deze technologie straks elke dag.

Als de overname slaagt, blijft Tele Atlas als zelfstandig dochterbedrijf bestaan. Goddijn benadrukte dat het bedrijf de verbeterde kaarten blijft leveren aan al zijn klanten, onder dezelfde voorwaarden. Zo ontstaat een situatie waarin klanteninformatie van Tomtom ook wordt gebruikt om concurrenten van betere kaarten te voorzien.

NRC-Handelsblad - maandag, 23 juli 2007

[/quote]
Niet eens zo’n verschil dus met de strategie die concurrent AND mogelijkerwijze met haar schenking aan Openstreetmap in gedachten heeft: “Zo kunnen zij het elektronisch doorgeven als een route niet meer klopt” … Laat heel veel werkmieren strohalmen en dennenaalden aanslepen dan komt het vanzelf voor elkaar met die mooie nieuwe en veel hogere mierenhoop. Hoor dat de vertegenwoordiger van AND zelf verklaren, in deze radio-uitzending die daar over ging, als die ongeveer 13:50 minuten onderweg is:

Nog even over het materiaal dat AND vorige week aan Openstreetmap ter beschikking heeft gesteld. In de steekproef voor Gorinchem heette de "Visbrug" dus voor het gemak nog maar even "Hoogstraat" alsof die "Hoogstraat" zo ver door zou lopen maar nu zie ik dat het water dat overbrugd wordt ook fout gelabeld is:
      [url=http://img462.imageshack.us/img462/9621/andlingepp2.gif][img]http://img462.imageshack.us/img462/9621/andlingepp2.th.gif[/img][/url]
Had het niet gelijk in de gaten maar dat is helemaal niet het "Merwedekanaal" maar de rivier de "Linge", het echte Merwedekanaal ligt 10 minuten lopen verder naar het westen... Wat AND daar door elkaar zit te halen is - beter nog dan op die van Googlemaps - te zien op deze luchtfoto:
      [url=http://www.simav.nl/luchtfoto%27s/190a%5b1%5d.jpg][img]http://img638.imageshack.us/img638/9687/190a5b15d.th.jpg[/img][/url]
Op de CD van AND - AND Route 2000 NL - maken ze het nog bonter. Die Linge is toch echt een volwassen rivier - ook nog eens [url=http://www.lingeweb.nl]"de langste rivier van Nederland"[/url] - maar op de kaart van AND is dat laatste stuk van de Linge dat door Gorinchem loopt en daarna uitmondt in de Merwede gewoon gedempt:
      [url=http://img511.imageshack.us/img511/3567/lingeps9.gif][img]http://img511.imageshack.us/img511/3567/lingeps9.th.gif[/img[/url]

Over AND weer …

Exact op de dag dat de nieuwe vrienden van AND de import van de door AND Openstreetmap.org
http://www.foondump.nl/forum/viewtopic.php?p=2805#2805]vrij ter beschikking
gestelde data hebben gestart en ze bij [url=http://www.openstreetmap.org[/url] dus praktisch gesproken niet meer terug kunnen, stuurt “AND Automotive Navigation Data, leading provider of worldwide digital mapping data for ‘in-car’ and personal navigation” een persbericht rond:

[quote]… released today the first online editable map available to all navigation users in the world.

The online editable map is Web/Map 2.0 at its best and now available via www.map20.org.

AND - persbericht 5 september 2007
http://www.and.com/company/press/item79en.php
[/quote]
Met dat “map20” en daarachter het sympathiek klinkende topleveldomein “.org” - waarvan ik niet beter wist of dat is bestemd voor non-profit organisatie’s - maar de kaart is ook bereikbaar op map20.nl, zou AND International Publishers N.V. de “first online editable map” ter beschikking gesteld hebben? Volgens Wikipedia

kwam het genoemde “OpenStreetMap, founded in July 2004 by Steve Coast” een jaar of drie eerder met “free editable maps”.

Map 2.0 is een verwijzing naar ‘Web 2.0’, volgens alweer Wikipedia

:

De “interactieve” interface van AND voor haar “Map20” is overigens uiterst summier, slechts straatnaam en rijrichting kunnen gewijzigd worden door de bezoeker - na inloggen op een account dat hij eerst moet laten aanmaken en vervolgens nog eens over een per email toegestuurde link dient te activeren.

(vervolg)
Dat is dus het verschil met OpenStreetMap (OSM), via de “editable map” van AND en bijvoorbeeld ook de nieuwe “MapShare”-voorziening van TomTom kunnen slechts een beperkt aantal kaartattributen gewijzigd worden:

[quote]Zelf kaarten verbeteren met TomTom MapShare
[list=a]

  • Het blokkeren en deblokkeren van een straat

  • Wijzigen van de rijrichting voor straten (bijvoorbeeld bij éénrichtingsverkeer)
  • Wijzigen van een straatnaam
  • Toevoegen van een ontbrekende NP, "nuttige plaats", POI
  • Wijzigen van een aanwezige NP[/quote] De kaart van OSM kan daarentegen naar behoefte gewijzigd worden - zij het voorlopig alleen door mensen in een witte laboratoriumjas. Gewijzigd, en ook aangevuld, want er ontbreekt nog wel eens wat aan kaarten, immers automobilisten zijn de belangrijkste klant van die bedrijven en de kaartgegevens worden voor een groot deel ook vanuit de auto http://www.foondump.nl/forum/viewtopic.php?p=2822#2822 verzameld. Dat zal veranderen als de mobiele telefoon helemaal in beeld komt als navigatietoestel. Tot die tijd moeten we het doen met maar gedeeltelijk bruikbare kaarten ...

    Neem voorbeeld het slinkse advies dat dit in Amsterdam gevestigde bedrijf Tiez
    http://www.tiez.nl/modules.php?name=Content&pa=showpage&pid=48
    aan haar bezoekers geeft:

    [quote]Parkeren kan het beste op de Dijksgracht.
    Je neemt de afslag onder de spoorbrug door vanaf de Piet Heinkade, en gaat daarna direct rechts. Je rijdt de Dijksgracht af en parkeert zo ver mogelijk, nabij het einde. Daarna vervolg je de Dijksgracht te voet, steek je het water over via de fietsbrug, en sta je vooor het Post-CS gebouw.
    N.B. Het is betaald parkeren[/quote]
    Fietsbrug? Welke fietsbrug, daar tussen de Oosterdokskade en de Dijksgracht in Amsterdam is toch helemaal geen fietsbrug?

    Welles:

      http://img49.imageshack.us/img49/7651/imgsj2.jpg][img]http://img49.imageshack.us/img49/7651/imgsj2.th.jpg[/img
    Nietes, daar is geen fietsbrug:
      http://img146.imageshack.us/img146/8777/atlasamsterdammy6.png][img]http://img146.imageshack.us/img146/8777/atlasamsterdammy6.th.png[/img] _______[url=http://img146.imageshack.us/img146/246/garminqp3.gif][img]http://img146.imageshack.us/img146/246/garminqp3.th.gif[/img[/url] [size=9][i]Atlas-Amsterdam____________________________Garmin[/i][/size]
      http://img248.imageshack.us/img248/8268/googlemapspj3.jpg][img]http://img248.imageshack.us/img248/8268/googlemapspj3.th.jpg[/img] _______[url=http://img49.imageshack.us/img49/1784/maporamadz9.gif][img]http://img49.imageshack.us/img49/1784/maporamadz9.th.gif[/img[/url] [size=9][i]Google Maps_______________________________Maporama[/i][/size]
      http://img146.imageshack.us/img146/5388/mappointyl3.jpg][img]http://img146.imageshack.us/img146/5388/mappointyl3.th.jpg[/img] _______[url=http://img49.imageshack.us/img49/2510/nieuwekaartvannederlandih2.gif][img]http://img49.imageshack.us/img49/2510/nieuwekaartvannederlandih2.th.gif[/img[/url] [size=9][i]MapPoint PC___________________________TOP25Raster[/i][/size]
    Bij Google ontbreekt de brug op de kaart maar ze hebben hem wel op het achterliggende satellietbeeld http://maps.google.nl/maps?f=q&hl=nl&geocode=&q=&sll=52.373621,4.911683&sspn=0.007009,0.021501&ie=UTF8&ll=52.374407,4.914451&spn=0.007008,0.021501&t=k&z=16&om=0 staan - gedraaid in de doorvaartstand en dus wat minder zichtbaar voor cartografen. Dat de brug op de foto staat is wel een teken dat ie er toch al weer een jaartje of drie ligt want zo vaak wordt dat dure satellietmateriaal niet bijgewerkt.

    Onderliggende kaartmateriaal is voor een groot deel afkomstig of van Navteq of van TeleAtlas, bij de Navteq-afnemers zie je dat de IJtunnelbuizen - uit voorzorg toch voldoende diep gelegd vanwege passerende zeegaande schepen - steevast gerenderd worden alsof die bij het kruisen over de spoordijk heen leiden.

    Hier is nog een door medewerkers van de Amsterdamse GGD opgespoord
    http://www.panoramsterdam.com/panos/oosterdokskade-dijksgracht.html]panorama-foto
    op te vragen, in dit geval dus een draaiende opname vanaf de stilstaande draaibrug. Rechtsachter het Post CS gebouw dat je daarop voorbij ziet komen - waar nu onder andere het Stedelijk Museum een tijd inzit en ook het eerder genoemde ‘communicatiebureau’, Tiez - stond/staat de “koeltoren” die vorig jaar de bron was van een grote legionella-uitbraak. De locatie daarvan werd vrij snel maar niet snel genoeg [url=http://www.trouw.nl/hetnieuws/nederland/article408798.ece/Google_Earth_bracht_Amsterdamse_GGD_bij_de_bron_van_de_legionella[/url] die daarvoor gebruik maakten van Google Earth.

    Daartegenover, op gegeven moment in die panorama-foto ook zichtbaar: de contouren van het “Marine Etablissement”, waarschijnlijk op de duurste grond die Defensie in haar bezit heeft. Op de eerder genoemde satellietfoto van Google is te zien hoe dit marinecomplex door Google is “weggeblokt”, onherkenbaar gemaakt met een kleurenpatroon dat eigenlijk meer op landmachtcamouflage lijkt. Google voldoet hierdoor aan de wettelijke eis dat dit soort locaties niet herkenbaar wordt afgebeeld. Dit wordt door andere recente en online opvraagbare
    http://beeldbank.amsterdam.nl/component/option,com_result/Itemid,9/?beginjaar=&eindjaar=&qasked=1&qtype=nieuw&q=010191000103
    luchtfoto’s die zich in het gemeente-archief van Amsterdam bevinden weer teniet gedaan.

    Iets dergelijks heeft zich trouwens op de grond ook voorgedaan, want vorig jaar werd op dat terrein een journalist van Metro gearresteerd die wilde aantonen dat de beveiliging van het complex niet deugde. Maar in de opschudding die dat veroorzaakte werd vergeten dat de Amsterdamse versie van de Sinterklaas intocht ieder jaar vanuit datzelfde complex vertrekt wat maakt dat tientallen bussen met leden van drumbands en grote aantallen leerlingen van Amsterdamse middelbare scholen die in de kazerne zwart geschminkt worden, zeg 300 tot 400 burgers ook ieder jaar weer vrijelijk over het terrein mogen zwerven en in plaats van opgepakt te worden na afloop soep van Defensie aangeboden krijgen. Uit de kamervragen
    http://www.mindef.nl/binaries/060918NotaaanbiedingkamervragenKattenburg[2]_tcm15-67065.pdf
    over de binnengedrongen journalist bleek ook dat Hirsi Ali enige tijd op dat terrein gehuisvest is geweest in het kader van haar beveiliging.

  • Krak, daar gaat weer een woudreus:

    [quote]Nokia wil digitale kaartenmaker Navteq inlijven

    Nokia staat op het punt om digitale kaartenproducent Navteq over te nemen. De Finnen zijn bereid ruim 5,5 miljard euro te betalen.

    Navteq is de grootste concurrent van Tele Atlas. Onlangs stond Tele Atlas nog in de belangstelling omdat TomTom het bedrijf wil overnemen. Navteq en Nokia zijn geen vreemden voor elkaar. Navteq levert al informatie aan voor Nokia-toestellen.

    Voor Nokia is de grootste bron van omzet de verkoop van mobiele telefoons. Zeker één op de drie mobieltjes die wereldwijd worden verkocht, is van Finse makelij. Als het bedrijf zich meer op diensten gaat richten, kan het de keuze voor een mobiele telefoon van Nokia aantrekkelijker maken, zo is de verwachting.

    Webwereld - Bedrijfsnieuws - maandag 1 oktober 2007
    http://www.webwereld.nl/articles/48121/nokia-wil-digitale-kaartenmaker-navteq-inlijven.html
    [/quote]
    Schuifpuzzel:

    [quote]Angst overnamestrijd TeleAtlas zet TomTom lager

    Volgens marktvorsers is Garmin op een zijspoor gezet nu het Finse Nokia een overnamebod heeft uitgebracht op het Amerikaanse Navteq, de andere belangrijke producent van digitale kaarten. Zij achten de kans daarom groot dat Garmin alsnog probeert TeleAtlas in te lijven en TomTom af te troeven met een tegenbod.

    Tegenbod

    Analisten van de Franse zakenbank Exane BNP Paribas achten de kans dat Microsoft of Google met een tegenbod op TeleAtlas komt zelfs nog groter.

    NRC/Handelsblad -Economie - woensdag 3 oktober 2007

    [/quote]
    Commentaar:

    [quote]Where is the navigation industry heading?

    Some fear that the world may end up with a digital map monopoly, as users migrate to the provider with the most comprehensive data and then further strengthen its position by adding information of their own.

    Such worries have given rise to a nascent “open-map” movement. Owners of PNDs can record their wanderings, collect information about their routes and upload the data to a website called OpenStreetMap

    .

    In time, such contributions could create a detailed, free map of the world. If so, TomTom’s and Nokia’s acquisitions would look very overpriced.

    The Economist - Location, location, location - donderdag 4 oktober 2007

    [/quote]
    Location, location, location?

    Locatie, locatie, locatie! Volg deze min of meer
    Site Not Found]link
    en lees wat je te wachten staat als jouw telefoon binnenkort precies weet waar jij op dat moment bent. Vergelijk deze ontwikkeling met de huidige situatie waarin al [url=http://www.foondump.nl/forum/viewtopic.php?t=391[/url] vastgesteld kan worden waar jouw telefoon zich bevindt.

    Daar ging weer een woudreus … (vervolg
    http://www.foondump.nl/forum/viewtopic.php?p=2905#2905
    )

    Hoor ik ook een twijgje knappen? Koop mij ook:

    [quote]Digitale kaartenmaker AND heroverweegt strategie

    De aanleiding voor deze heroriëntatie zijn recente ontwikkelingen in de markt voor digitale wegenkaarten. Zo wil de producent van navigatiesystemen TomTom zijn belangrijkste leverancier Tele Atlas kopen en deed Nokia onlangs een bod op kaartenmaker Navteq.

    Als beide overnames slagen, is AND binnenkort wereldwijd de enig overgebleven zelfstandige producent van digitale kaarten. Met een jaaromzet van 3,9 miljoen euro en een marktwaarde van circa 32 miljoen euro is AND wel veel kleiner dan de concurrenten. TomTom biedt 1,8 miljard euro voor Tele Atlas, Nokia 8,1 miljard euro voor Navteq.

    Behalve een overname behoort ook een zelfstandige toekomst tot de mogelijkheden, eventueel in samenwerking met een grote klant, aldus Oldenhof.

    Automatisering Gids - Nieuws - Donderdag 11 oktober 2007 (zie noot)
    http://automatiseringgids.sdu.nl/ag/nieuws/nieuws/toon_nieuwsbericht.jsp?di=360356
    [/quote]
    Volgens de man van AND …

    Een digitale kaart van AND in mijn telefoon? Zo eentje als deze
    http://www.foondump.nl/forum/viewtopic.php?p=2830#2830
    ? Dacht het niet… Ooit, lang geleden, was ik eens bij iemand op visite en ontdekte daar dat de geiser aanging als je de wc doortrok. Precies, daar was ook een beunhaas aan te pas gekomen.

    [size=9]Noot: De Automatiseringsgids zal wel 8,1 miljard dollar hebben willen opschrijven, in euro is het 5,7 miljard.[/size]

    Ooit, lang geleden … (vervolg
    http://www.foondump.nl/forum/viewtopic.php?p=2906#2906
    )

    Hoe zit het eigenlijk met de Bosatlas? Blijven persen en goed doorademen:

    [quote]Het succes van de Bos formule

    De 52e editie zal dan ook zeer waarschijnlijk geheel op de computer gemaakt worden.

    De digitalisering van de uitgaven is ondertussen ook al begonnen. De derde oplage van de 51e druk heeft twee diskettes met statistische gegevens erbij gekregen.

    Als de uitgever goed blijft uitkijken naar veranderingen en tegenstanders en overal juist op inspringt, dan zal de Bosatlas nog wel een tweede eeuwfeest meemaken in 2077.

    UVU - De geschiedenis van de Bosatlas
    http://cartography.geog.uu.nl/kartamira/paperbart1.htm
    [/quote]
    Niet fair want dit komt uit een verouderd document, bij de uitgever is men al verder:

    [quote]De toekomst van de Bosatlas

    De kaarten van de eerste Bosatlas werden gemaakt als steengravure; bij de 53e editie zijn alle kaarten digitaal geproduceerd. De website www.bosatlasonline.nl geeft de gebruiker toegang tot statistische informatie, landendocumentatie en satellietbeelden.

    Bosatlas.nl - De geschiedenis van de Bosatlas

    [/quote]
    Een hele schat aan kaartgegevens online, alleen, Wolters-Noordhoff is een schoolboekenuitgever, “educatieve uitgeverij” zeggen ze zelf, in ieder geval, er moet eigenlijk betaald gaan worden:

    [quote]De Bosatlas Online versie 1.0 (2007)

    Dit is een testversie van de site www.bosatlasonline.nl. De volledige site is dit kalenderjaar vrij toegankelijk. Vanaf 1 januari 2008 is een aantal functionaliteiten alleen toegankelijk via een schoollicentie.

    Bosatlas Online

    [/quote]
    Voor een atlas … wel een wereldvreemde website. Klachten ook daarover:

    [quote]Nieuwe kaarten-mashup Bosatlas online

    “De site is nu in grote lijnen af, maar er wordt nog gewerkt om de bugs eruit te halen”, zegt Peter Vroege, uitgever bij Wolters Noordhoff Atlasproducties. De site vertoont nog kuren in Firefox. Na inloggen kunnen gebruikers themakaarten genereren en aanpassen.

    Webwereld - Diensten - 8 augustus 2007
    http://www.webwereld.nl/articles/47513/nieuwe-kaarten-mashup-bosatlas-online.html
    [/quote]
    Reactie van Webwereld-bezoeker “Wowbagger”:

    vervolg Leveranciers van digitale kaarten (1)

    [quote]Tele Atlas wil hoger bod van TomTom

    Leverancier van digitale kaarten Tele Atlas wil een hoger bod van de Nederlandse producent van navigatiesystemen TomTom. TomTom biedt nu 21,25 euro per aandeel Tele Atlas. Woensdag liet Garmin, de Amerikaanse concurrent van TomTom, weten een hoger bod te willen uitbrengen op Tele Atlas van 24,50 euro per aandeel.

    In een reactie laat de directie van Tele Atlas donderdag weten het bod van Garmin te steunen als TomTom zijn bod niet verhoogt.

    Ook gaat ze dan om de tafel zitten met Garmin voor overnamegesprekken. TomTom krijgt vijf werkdagen de tijd om het bod van Garmin te evenaren, schrijft Tele Atlas.

    Tele Atlas noemt het bod van Garmin “superieur” ten opzichte van het bod van TomTom. Totdat Garmin met bindende voorwaarden van zijn bod komt, verandert Tele Atlas zijn aanbeveling voor het bod van TomTom niet. Evenaart TomTom het bod van Garmin, dan zal de kaartenmaker met het Nederlandse bedrijf in zee gaan …

    Automatisering Gids - Tele Atlas wil hoger bod van TomTom - donderdag 1 november 2007
    http://automatiseringgids.sdu.nl/ag/nieuws/nieuws/toon_nieuwsbericht.jsp?di=365623
    [/quote]
    Als het toch Garmin wordt gaat er nog wel 20 miljoen euro “plokgeld”
    http://www.vandale.nl/opzoeken/woordenboek/?zoekwoord=strijkgeld
    naar TomTom:

    vervolg Leveranciers van digitale kaarten (2)

    Bis! Opnieuw Oldenhof, bestuursvoorzitter van de Rotterdamse digitale kaartenmaker AND …

    Koop mij ook! Wie dan? Hij zegt “… Voor een bedrijf als Microsoft is het een schijntje”:

    [quote]Wilt u, net als TeleAtlas en Navteq, overgenomen worden?

    ‘Niet per se. [Ze lichten] nu ons bedrijf door. Ze moeten weten wat wij te bieden hebben. Dan gaan we waarschijnlijk met verschillende partijen in gesprek. Misschien zeggen die: ‘Het lijkt me een goede oplossing als ik u koop.’ Misschien blijven we zelfstandig en wil een bedrijf in ons investeren, zodat wij sneller kunnen uitbreiden.’

    Alle aandacht heeft u te danken aan uw overgenomen concurrenten. U zult ze wel dankbaar zijn?

    ‘Door die overnames zijn we de enige overgebleven onafhankelijke partij. Dat is een prettige positie. AND was een lelijk eendje, dat nu is veranderd in een mooie huwbare prinses.’

    De Pers - Digitale kaartmakers zijn hot - dinsdag 30 oktober 2007
    http://www.depers.nl/economie/117911/Digitale-kaartmakers-zijn-hot.html
    [/quote]
    “AND, een lelijk eendje, nu veranderd in een mooie huwbare prinses”… Laatste nieuws: geosoepkip dankzij nieuwe gentechnologie niet naar poelier maar naar Microsoft.

    vervolg Leveranciers van digitale kaarten (3)

    Nog een keer de fietsbrug
    http://www.foondump.nl/forum/viewtopic.php?p=2876#2876
    . Uitgerekend een leverancier van een niet-digitale kaart van Amsterdam, Cito-plan b.v., heeft hem er wel op staan, de fietsbrug waar die andere bedrijven niets van willen weten. Deel van kaart 19 in de 18e editie van genoemde stratengids:

        voormalige draaikrans van de oude ongelijkarmige draaibrug, gebouwd in 1872, voorheen brug nummer 277 http://img294.imageshack.us/img294/9187/citoplan.gif][img]http://img294.imageshack.us/img294/9187/citoplan.th.gif[/img]
    Het nieuwe draaipunt van deze brug ligt een meter of 30 verwijderd van de nog steeds zichtbare [i]"[url=http://beeldbank.amsterdam.nl/component/option,com_result/Itemid,9/?beginjaar=&eindjaar=&qasked=1&qtype=nieuw&q=dijksgracht++277+D[/url]"[/i] - in het kaartje net boven dat [i]"ed"[/i] in het bijschrift [i]"Stedelijk"[/i].

    Een jaar geleden in dit forum
    http://www.foondump.nl/forum/viewtopic.php?p=2145#2145
    over positiebepaling in gsm-netten geschreven:

    [quote]Gsm als sensor

    Door de mogelijkheid van positiebepaling van een gsm kan de gsm als sensor dienen. Gezien de penetratiegraad van circa 100 procent in Nederland is dit aantrekkelijk. Voor deze ‘gsm-sensor’ moet een systeem worden ontwikkeld dat aan het bestaande verkeerbeheerssysteem kan worden gekoppeld. Dit systeem moet aan een aantal voorwaarden voldoen.

    Allereerst moet worden gerealiseerd dat niet alle gsm’s zich in auto’s bevinden. Dit betekent dat het systeem alle informatie met betrekking tot de verplaatsing van gsm’s moet filteren, zodat alleen informatie overblijft die betrekking heeft op auto’s. Deze filtering begint met de koppeling aan een Geografisch Informatiesysteem (GIS) met daarin het (Nederlandse) wegennet. Gsm’s buiten de bestaande wegen kunnen hiermee worden geëlimineerd.

    Van A naar Beter - De gsm als hulpmiddel voor verkeerssystemen (Computable 17 juni 2005)
    http://www.computable.nl/artikel.jsp?id=1360656
    [/quote]
    TomTom (TeleTommy voor beleggers) heeft zo’n systeem nu werkend gekregen op basis van afspraken met Vodafone. Verkeersgegevens worden gehaald uit bewegingspatronen van de (4 miljoen) mobiele telefoons in haar netwerk, dit alles in aanvulling op de bestaande informatie die TomTom al doorgaf, zoals die van “verkeersautoriteiten- en diensten”.

    Op de website van het bedrijf wordt “live” gedemonstreerd
    http://www.tomtom.com/page/HD_Home
    wat kopers kunnen verwachten van het nieuwe navigatieapparaat dat voorzien is van deze “TomTom High Definition Traffic”-optie: om de drie minuten een update voor de rode en oranje gloeiwormpjes die op filevorming kunnen duiden.

    Als TomTom haar werk niet goed heeft gedaan dan zou zo’n incident natuurlijk ook afgeleid kunnen zijn uit een toevallig samengestelde groep Vodafone-abonnee’s, mensen die onafhankelijk van elkaar maar min of meer tegelijkertijd besloten wat te gaan gebruiken in een AC wegrestaurant.

    Volgens het tv-programma NOVA vreest GroenLinks voor TomTom-files van sluipverkeer in de woonwijk … Hopelijk zijn er vanwege TomTom mensen bij betrokken geweest die de vereiste basiskennis bezitten:

    Reactie van Rijkswaterstaat daarentegen:

    [quote]Rijkswaterstaat staat positief tegenover deze ontwikkeling. Het beantwoordt aan een duidelijke behoefte van de weggebruikers: betrouwbare reistijd van deur tot deur. Daarmee draagt dit initiatief bij aan de doelen uit de Nota Mobiliteit. Daarnaast is positief dat marktpartijen deze service voor de weggebruiker oppakken. Het is een concrete invulling van de Nota reisinformatie waarin wordt aangegeven dat marktpartijen een actieve rol spelen in de actuele verkeersinformatie.

    Tot slot kan dit initiatief bijdragen aan een betere benutting van het huidige wegennet: het geeft intensiteiten, inclusief de vertraging,aan van het totale netwerk. Rijkswaterstaat is in samenwerking met een aantal partners ook een project gestart voor verkeersmanagement (het sturen van het verkeer) en een afgeleide daarvan, verkeersinformatie voor meer wegen dan nu het geval is. Dit project heet het Nationaal Datawarehouse en in 2008 wordt hier een tender voor uitgeschreven. Mogelijk kan het initiatief van TomTom en Vodafone een rol spelen in onze informatie-vraag.

    NOVA Den Haag Vandaag - TomTom: ‘Big Brother’ Van De Snelweg - 12 november 2007
    http://www.novatv.nl/index.cfm?ln=nl&fuseaction=videoaudio.details&reportage_id=5582
    [/quote]

    Nieuws gisteren, vrijdag:

    [quote]Garmin trekt bod Tele Atlas in, gaat verder met Navteq

    De Amerikaanse producent van navigatie-apparatuur Garmin heeft vandaag zijn bod op de leverancier van digitale kaarten Tele Atlas ingetrokken. In plaats daarvan verlengt het bedrijf zijn contract met TeleAtlas’ concurrent NavTeq.

    Door de deal kan Garmin tot 2015 gebruik maken van de kaarten van Navteq met de optie het contract voor nog eens vier jaar te verlengen.

    Ook hebben de bedrijven afgesproken meer samen te werken om het digitaal in kaart brengen van wegen te verbeteren en wereldwijd uit te breiden. Financiële details zijn niet bekend gemaakt.

    Automatisering Gids - Nieuws - vrijdag 16 november 2007
    http://automatiseringgids.sdu.nl/ag/nieuws/nieuws/toon_nieuwsbericht.jsp?di=370118
    [/quote]
    Ook gisteren, dezelfde bron:

    [quote]TomTom en Garmin schikken alle patentzaken

    De maker van navigatieapparaten TomTom en zijn Amerikaanse concurrent Garmin hebben alle lopende patentzaken in der minne geschikt. Dat heeft TomTom gisteren bekendgemaakt. De twee rivalen troffen elkaar de afgelopen jaren regelmatig in de rechtbank wegens vermeende inbreuk op elkaars patenten.

    De schikking is achter gesloten deuren tot stand gekomen. De bedrijven hebben geen details over de regeling bekendgemaakt. Het gaat om patentzaken in onder meer het Verenigd Koninkrijk, Nederland en de Verenigde Staten.

    Automatisering Gids - Nieuws - vrijdag 16 november 2007
    http://automatiseringgids.sdu.nl/ag/nieuws/nieuws/toon_nieuwsbericht.jsp?di=370064
    [/quote]
    Bloomberg.com
    http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=20601109
    gisteren:

    [quote]Nokia Makes Losers of TomTom, Garmin in Bidding War

    Nokia, Samsung Electronics Co., Motorola Inc. and other handset makers will sell 162 million GPS phones this year, dwarfing the 20 million units Garmin and TomTom have forecast they will sell combined. By 2011, 444 million phones, almost one-third of those shipped, will have GPS in them.

    In the contest for Tele Atlas, Garmin and TomTom are trying to avoid what happened to handheld computer maker Palm. The Sunnyvale, California-based company has fallen 98 percent since November 2000 as the market for electronic organizers was usurped by so-called smartphones such as Research In Motion Ltd.'s BlackBerry.[/quote]
    Nokia via Reuters

    :

    [quote]Nokia targets pedestrians with Navteq acquisition

    Nokia aims to produce better maps for pedestrians and after completing its $8.1 billion acquisition of map supplier Navteq, leaving the car-navigation market largely to others.

    “It’s not really our intention to take market share away. It’s our intention to grow the market, we want to take the intelligent mapping experience to the pedestrian”.[/quote]

    (vervolg
    http://www.foondump.nl/forum/viewtopic.php?p=2939#2939
    )
    Miljarden voor kaartmateriaal, miljoenen GPS-ontvangers. Maar die doen het toch niet zonder een werkend satellietsysteem?

    Dat systeem is er toch? Ja, maar nog niet eens zo heel lang geleden:

    [quote]THE WHITE HOUSE

    Office of the Press Secretary
    For Immediate Release May 1, 2000

    STATEMENT BY THE PRESIDENT REGARDING THE UNITED STATES’ DECISION TO STOP DEGRADING GLOBAL POSITIONING SYSTEM ACCURACY

    Today, I am pleased to announce that the United States will stop the intentional degradation of the Global Positioning System (GPS) signals available to the public beginning at midnight tonight. We call this degradation feature Selective Availability (SA). This will mean that civilian users of GPS will be able to pinpoint locations up to ten times more accurately than they do now to encourage acceptance and integration of GPS into peaceful civil, commercial and scientific applications worldwide; and to encourage private sector investment in and use of U.S. GPS technologies and services.

    NGS - Removal Of GPS Selective Availability (SA)
    http://www.ngs.noaa.gov/FGCS/info/sans_SA/docs/statement.html
    [/quote]
    In eerste aanleg is het Global Positioning System een militaire aangelegenheid, het signaal is beschikbaar voor commerciële doeleinden maar de nauwkeurigheid daarvan werd kunstmatig verlaagd:

    [quote]Geometric Dilution of Precision (GDOP)

    This is Selective Availability (SA), a built in variable error that the US military requires the GPS satellites to transmit.

    Why?

    Theoretically to keep Saddam from buying a $100 GPS unit from America, strapping it to an ICBM and sending it our way with great accuracy.

    SA error is changing all the time, every second. Spot readings in the same place with the same GPS will change slightly every reading. 95% of the time the position shown on your GPS receiver is supposed to be off 100 meters or less, (like an atom bomb is going to matter much if it’s 100 meters off target!). The other 5% of the time the error can be more, but won’t necessarily be. 100 meter error means you are within a circle 200 meters in diameter.

    The accuracy of GPS for civilian users before its removal was about 100 meters (about 300 feet). After removal, accuracy increased to within 20 meters (about 60 feet) and in many cases, it is much, much better.

    Global Positioning Systems
    http://blount.tennessee.edu/pubs/Blount/GPS_Basics.ppt
    [/quote]
    “SA” was al eens eerder uitgezet vanwege een tekort aan ontvangers die met het niet-verstoorde signaal werkten en er op grote schaal teruggevallen moest kunnen worden op gewone, “civiele” ontvangers:[quote]SA was discontinued in September 1990 in support of Operation Desert Storm, and was returned to standard level on 1 July 1991. With minor exceptions, SA has been in place since these dates.[/quote]
    Voor en na het definitief uitschakelen van “Selective Availability” op 1 mei 2000:

    SA staat nu uit, wel blijven uitleggen waarom:

    [quote]Q: Why do we provide it free to the rest of the world?

    A: Following the Korean Airline disaster, President Reagan offered GPS free to promote increased safety for civil aviation. Many major U.S. industries now operate on a global basis, and many Americans travel internationally. Their safety and economic efficiency are maximized by having open worldwide availability of GPS.

    NGS - GPS & Selective Availability Q&A
    http://www.ngs.noaa.gov/FGCS/info/sans_SA/docs/GPS_SA_Event_QAs.pdf
    [/quote]
    De Amerikanen hebben “SA” nu dan wel uitgeschakeld staan maar Europa neemt het zekere voor het onzekere en heeft plannen op tafel gelegd voor Galileo, een preciezere tegenhanger van het Amerikaanse GPS:

    [quote]Galileo (navigatie)

    Galileo staat gepland per eind 2012 wereldwijd operationeel te zijn en kan vanaf dat moment door iedereen gratis in gebruik worden genomen voor tijdreferentie- en navigatiedoeleinden. Naast een ongeëvenaarde kwalitatief hoogwaardige gratis open service, zal Galileo extra kwaliteit beschikbaar stellen in de vorm van commerciële “value added” services.

    De belangrijkste politieke bestaansreden van Galileo is behoud van de Europese onafhankelijkheid ten opzichte van de Verenigde Staten. Galileo zal autonoom kunnen functioneren en eveneens interoperabel zijn en kunnen samenwerken met zowel GPS als GLONASS om toegang tot en continuïteit van een gezamenlijk “Global Navigation Satellite System” (GNSS) te waarborgen.

    De huidige bestaande systemen kennen een zogenaamde ‘militaire precisie’. Echter, het Europese systeem wordt het nauwkeurigste systeem. Er is bij het ontwerp ervan gedacht aan millimeterpositiebepaling, niet alleen voor blinden maar ook voor de bouwsector.

    De hoofdreden dat Europa een eigen systeem wilde was vooral het risico dat GPS of GLONASS ook uitgezet kunnen worden, of versleuteld terwijl Europa dit systeem ook belangrijk vindt voor de eigen vliegtuigen en schepen. Kortom, het is de bedoeling dat er altijd een satellietnavigatietechnologisch systeem online is; in Europa en wereldwijd.

    Wikipedia - Galileo (navigatie)

    [/quote]
    ‘Terrestrisch’, dus op aarde, aan de gebruikerskant, loopt het wel, daar worden miljarden extra geinvesteerd.

    Met het spulletje daarboven in de ruimte blijft het vallen en opstaan
    http://www.foondump.nl/forum/viewtopic.php?t=873&start=0
    , het is nog steeds onduidelijk wie met welk geld over de brug zou moeten komen. Volgens de Europese Commissie is tot 2013 maximaal 2,4 miljard euro extra nodig:

    [quote]Conflict over de financiering van Galileo verscherpt

    Het conflict binnen de EU over de financiering van satellietproject Galileo is verscherpt na een stemming vanmiddag in het Europees Parlement (EP). De europarlementariërs spraken zich uit over de begroting van de Europese Unie voor 2008. In tegenstelling tot diverse lidstaten, waaronder Nederland, wil het EP Galileo financieren uit overtollige landbouwgelden.

    Normaal gesproken worden deze aan de lidstaten uitgekeerd. Het EP steunt met zijn opstelling de positie van de Europese Commissie, het dagelijks bestuur van de EU. Minister Bos (Financiën, PvdA) vindt dat de honderden miljoenen voor Galileo gehaald moeten worden uit Europese onderzoeksfondsen.

    VVD-europarlementariër Jan Mulder: „Juist daar is Nederland al jarenlang netto-ontvanger en al eerder is op deze fondsen flink gekort. De VVD keert zich daarom tegen het dichten van het ontstane gat met geld dat naar Nederlandse onderzoekers of bedrijven moet gaan.”

    Ook de PvdA-delegatie in het EP stemde vandaag tegen de lijn van minister Bos. Satellietproject Galileo raakte in financiële problemen nadat een consortium van Europese bedrijven zich terugtrok uit het project.

    NRC handelsblad - Europa - 25 oktober 2007

    [/quote]
    Misschien dat dit soort toepassingen hen over de streep kan helpen trekken:

    [quote]GPS Helps Cities Catch Goof - Offs

    GPS tracking devices installed on government-issue vehicles are helping communities around the country reduce waste and abuse, in part by catching employees shopping, working out at the gym or otherwise loafing while on the clock.

    The use of GPS has led to firings, stoking complaints from employees and unions that the devices are intrusive, Big Brother technology. But city officials say that monitoring employees’ movements has deterred abuses, saving the taxpayers money in gasoline and lost productivity.

    “We can’t have public resources being used on private activities. That’s Management 101,” Phil Nolan, supervisor of the Long Island town of Islip.

    Islip saved nearly 14,000 gallons of gas over a three-month period from the previous year after GPS devices were installed. Nolan said that shows that employees know they are being watched and are no longer using Islip’s 614 official vehicles for personal business.

    NYT/AP: GPS Helps Cities Catch Goof-Offs (November 15, 2007)
    http://www.nytimes.com/aponline/us/AP-GPS-Savings.html
    [/quote]