Foonsearch

Hoi Weerman,

Als dat aanbod nog geldig is, haar welgemeende advies in dat reclamefilmpje destijds was:
“Ik zou het gewoon doen.”

Voelt alsof je in een ‘fuik’ loopt. Je moet eerst algemene gegevens invullen en op het laatst je creditcard gegevens. N.B. Mogelijk dat toch ga invullen, omdat ik Microsoft Azure cloud services wil testen.

Je hebt mij wel geholpen. Ik begrijp nu hoe google-translate werkt. Ik moet naar de zoekstring (in de browser zoekbalk) gaan kijken:

Ik ben nu aan het zoeken of ik een (lib)curl Google-translate-implementatie kan vinden.

De hartelijke groet Jan Marco

P.S. Leuk dat jij ook aan Nokia dacht. Had ik ook in gedachte bij het schrijven.

Hoi Weerman,

ABN AMRO gaat op verzoek van De Nederlandsche Bank (DNB) al zijn particuliere klanten controleren. De toezichthouder wil dat de bank financiële criminaliteit onder klanten, zoals witwassen en belastingfraude, beter gaat uitzoeken. Dat maakt de bank woensdag bekend bij de publicatie van de kwartaalcijfers.

Wat DNB precies bij de bank heeft gezien, is niet bekend. ABN AMRO zegt zelf dat de problemen vooral bij de klantendossiers liggen: die zouden niet in orde zijn. Hierdoor moeten alle dossiers van de vijf miljoen klanten van ABN gecontroleerd worden.

Blijkbaar zijn ze bij de AbnAmro niet met de klantendossiers bezig. Daar moet de toezichthouder hen op wijzen, dat ze met de juiste dingen bezig gaan houden. :yum:

Ik denk dat volgende youtube filmpje mogelijk aangeeft waarom de culture van AbnAmro voor gezorgd heeft dat ze nu in de problemen zitten.

Robert Greene: how to detach from one’s emotions to better understand intrinsic motivations in order to make better decision and master self-control.

Mensen zijn niet zo rationeel als ze zeggen te zijn. Dit wist ik al toen ik op de HTS zat. Iemand maakte mij warm voor een product. ‘Ik’ wilde dat echt hebben. Iets nam het in mij over, echter ik kon het product helemaal niet gebruiken.

Termen die hij benoemt “Realitiy Group”. “Empathy”, “greater good of the Group”, “(disfunctional) culture”, “code of behavior”. Zie ook (1h:13min - 1h:21min)

Hij heeft over leiderschap van “Queen Elisabeth the First” en leiderschap van Shackelton om te overleven. Zelfs de knapste koppen als Icac Newton maakte persoonlijk zeer slechte beslissingen. Hij heeft zijn pension geld namelijk in een piramide spel gestoken en daarbij alles verloren.

Ik denk daarom dat AI m.i. best goed zou kunnen werken, om betere (persoonlijke) beslissingen te kunnen nemen voor de mensen,

De hartelijke groet Jan Marco

Hoi Weerman,

De Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) overtrad de Europese privacywet door met speciale software bij te houden of studenten e-mails hadden geopend. Dat stelt de Autoriteit Persoonsgegevens na onderzoek van de Volkskrant .

Door in de gaten te houden of studenten e-mails hebben geopend, wist DUO zeker dat een bericht goed ontvangen en gelezen was. Het ging daarbij om mails over wijzigingen in de persoonlijke situatie van scholieren.

De trackingsoftware zou gebruikt kunnen worden als bewijs in rechtszaken, als iemand beweerde nooit bericht te hebben gehad over een wijziging. Bij het openen van een mail werd een onzichtbare afbeelding geopend, waar DUO vervolgens over werd geïnformeerd.

Ben zelf niet zo’n fan van mail en het tracken helemaal niet, maar is wel handig om uit te zoeken hoe email-tracking nu eigenlijk werkt. Als je het begrijpt kan je er mogelijk iets tegen doen.

De hartelijke groet Jan Marco

P.S. Ik weet niet of volgende email tracker systeem is:

IP-Biter: The Hacker-friendly E-Mail (but not only) Tracking Framework

DUO, de naam alleen al. Werd jij ook kwaad bij het bericht? “Kuifje en het Internetwerk”:

The practice of inserting a 1px-by-1px transparent image—usually a .GIF or .PNG file—into the header, body, or footer of an email.

Tjee, en weer, van de week net nijdig een keer opgezocht:

Ga altijd steigeren als iemand die doet:

Een beslissing maken komt letterlijk uit het Engels (to make a decision) en is een anglicisme. Volgens de diverse naslagwerken is het niet aanvaardbaar in het Nederlands. Correct is daarom: een beslissing nemen.

Sir Isaac Newton, rustig maar Weerman, niets aan de hand:

“I can calculate the motions of heavenly bodies but I cannot understand the madness of men.”

Ah, is dat niet het waargebeurde verhaal van een mensaap die aan het sparen was voor een gettoblaster. Bezoekers die dat wisten kwamen expres langs om muntjes naar hem te gooien?

Ghetto-blaster, boombox:

It is played especially outdoors, in public places at loud volume; and carried on one shoulder with loudspeakers facing the head.

It is assumed that bypassers share the same musical taste.

Ghetto Blaster:

Empty half of a 2 liter bottle Sprite, refill with whisky.

Dat is meteen ook je antwoord, wat als je daar een natuurfilm naast zou leggen? Zo een die het gedrag van een diersoort een uur lang volgt, zeg, termieten met een heuvel, spin met haar web? Zijn web?

Tijs Goldschmidt daarover:

Er zaten in de zaal meer vrouwen dan mannen, maar op de eerste twee rijen was de verhouding juist andersom: daar zaten aanmerkelijk meer mannen dan vrouwen. Ik had geen idee wat dat betekende, maar vermoedde toch dat die mannen dichtbij deze belangrijke spreker in de buurt wilden vertoeven. Maar toen kwam de pauze - je kon het boek van De Waal aanschaffen en laten signeren - en begon ik weer te twijfelen. In die rij voor De Waal stonden juist weer meer vrouwen dan mannen. Op een gegeven moment (heel even maar) zelfs zeventien vrouwen en geen enkele man. Gaan mannen niet in de rij staan voor een handtekening (ervaren zij dat als het publiekelijk tonen van een ondergeschikte positie), lezen ze niet, of heeft De Waal, toch een alfaman in chimpanseetermen, voor vrouwen een aantrekkende werking?

Over die documentaires nog, JM, hoe komen reguliere tv-zenders tot jou?

In mijn geval is dat via een “Ziggo Basispakket”. Veroorzaakte onlangs een flinke kier in mijn werkelijkheid.

Het verschijnsel eerst nog negeren, leek op zo’n te lange ‘preview’ waarmee de NPO dag-tv oprekt. Je kent het, huiveringwekkende voice-over laten aankondigen wat er diezelfde dag of anders deze week 's avonds bij de NPO te beleven is. Dacht wel, waarom dit nog uitzenden als de hierin genoemde “Slimste Mens” hierop aansluitend meteen begint?

Tot afgelopen zondag, dit keer klaarzitten voor “Zomergasten”: Inleiden en dan, want het is live, achter de camouflage met het zwoele riedeltje snel gaan zitten, loopplank wegtrekken en beginnen maar. Een eerste indruk van de bofferd van die avond, uitgekozen fragment nr. 1, wil je daar nog wat over zeggen of meteen kijken?

Was wat ik zei, fragment uit een documentaire, Our Planet, walrussen. …

En terug naar af. Waarschijnlijk alleen als je via Ziggo keek begon op dat moment de hele uitzending overnieuw. Zo te zien was dat precies 3 minuten na de oorspronkelijke start van het programma.

De doorgifte van de NPO loopt dan bij Ziggo via een rare timer? Joost mag weten wat ze er bij Ziggo nog meer tussen hebben zitten. Als mogelijkheid om te vergelijken aangewezen op alleen nog een stream-versie van de NPO, meteen aangezet. Normaal vergeleken met Ziggo zelf vertraagd maar nu, chaos, van twee kanten stortten beesten zich van een klif en alsmaar idioot herhalen, die twee, wat ze daarin zagen.

Zomergasten, had vorig jaar ter hoogte van die aflevering met Marleen Stikker nog wat rondgekeken.

Uit wat ik bewaard had, kwam destijds twee dagen daarvoor bij NU.nl onder een brug in Frankrijk door:

overstroming

In 2017 gloednieuw als decor bij de VPRO maar in dat jaar ook in een theatervoorstelling in de buitenlucht:

theater

Die van de VPRO zelf:

decor

Als je de link achter het plaatje volgt zie je in een door hen zo genoemde ‘timelapse’ van begin to eind hoe het huidige “Zomergasten”-decor in elkaar gezet wordt. Mateloos interessant, zoals dus de loopplank die na een wc-pause tijdens een lang fragment weer binnengehaald zal worden:

loopplank

Dat “Zomergasten” een “elitair” programma zou zijn is dan vanwege die aluminium stoelen?

meubels

Twee daarvan bij je caravan, € 5500,- incl. btw. Afgeboekt van ons kijk- en luistergeld. Zou ook van de hand van de beide Eames’ zijn, bijpassende “Contract Table” nog, “geschikt voor buiten”, 700 euro bij Vitra.

Jan Marco, lopende zaken, had ik vorige keer niet Zomergasten?

Bruggetje naar onderwerp Zomergasten (2):

brug

Gelinkt aan de foto een iets grotere met nauwelijks leesbaar opschrift, “Janine Abbringbrug”.

Nog een keer over de relatief dure stoel die voor de ‘set’ geselecteerd werd:

Misschien ook niet, zie ‘credits’ van het programma. Met de leverancier iets afgesproken:

vitra

In werkelijkheid is de ‘single quote’ voor de “V” van “Vitra” een glimlichtje op de rugleuning.

Vorige maand werd het “ondergelopen decor”-idee voor “VPRO-Zomergasten” wat breder getrokken.

Daaraan vooraf in Hilversum:

VARA, BNN en NTR nu samen gehuisvest

Fusies tussen bedrijven en/of instellingen gaan zelden gepaard zonder veranderende huisvestingen. Dat geldt ook voor de omroepverenigingen VARA en BNN op het Hilversumse Mediapark. Beide omroepen fuseerden vorig jaar, dus dienden medewerkers (ook die van NTR) te worden gehuisvest in één en hetzelfde gebouw.

OK, klaar, gebouw opleveren:

bnnvarantr

Glimmend nieuw dus hierboven lijkt het alleen nog maar of ze het hebben laten onderlopen.

En hier is het daadwerkelijk ondergelopen vanwege een juli-noodweer in Hilversum:

stortbui

Met dank aan Vitra weer voor nog meer vergaderstoelen.

En een BNN/VARA-poef die onder de flip-over door traag met de stroom mee in beeld komt:

poef

Klanknabootsing:

poef! de haas ligt al neer

Geen afbreking, de (m.); -en, -s. Mannelijk dus zeggen ze maar:

(gewestelijk) mooi meisje met grote boezem

Volgens mensen op Twitter eentje van 800 euro.

Iemand anders streng, niet: € 160,00.

Kan dat überhaupt, mini sofa ad € 800,00?

Oh zeker, bij Vitra:

Polder Ottoman poef groen, € 1.030,-, 6-8 weken

Aanhaken door productie_HvNL‏ @productie_HvNL Jul 12 Replying to @radiomuis @BNNVARA

@radiomuis zouden wij jouw beeld mogen gebruiken in een item over noodweer? Horen graag van je. Groet productie HvNL (020-8007682)

Bedankt voor je snelle reactie! Kan niet stuk daar bij @radiomuis:

Zijn ze misschien verderop al de studio aan het inrichten voor @vpro #zomergasten ?

Andere grappenmaker nog snaaks:

Ik heb weleens horen zeggen dat het tegen de plinten omhoog klotst bij de Publieke Omroep …

Wateroverlast, op het eerste gezicht zeg je, ja ze vroegen er ook om:

entree

Immers, verdiepte ingang naar de gezamenlijke receptie van de eens vier en nu drie omroepverenigingen.

Maar onder meer hier is te zien dat het gebouw in zijn geheel wat hoger gesitueerd is.

Zal dan wel een andere oorzaak gehad hebben, bijvoorbeeld:

Routebeschrijving - Hilversum

• Volg nadat u de A1 heeft verlaten de borden ‘Media Park’
• Neem bij het Media Park de hoofdingang
• Iets verderop vindt u aan uw linkerhand de parkeervallei van de NTR, BNN/VARA en VPRO

In architecten-speak:

Transformatie BNNVARA/NTR/VPRO – Workshop of Wonders + N interieurarchitecten

Twee stevig architectonische gebouwen zijn getransformeerd voor drie uitgesproken opdrachtgevers. Waar het entreegebouw de gezamenlijke sfeer en identiteit van de drie media omroepen laat samensmelten, laat het bipolaire kantoorgebouw twee totaal verschillende bloedgroepen naast elkaar werken.

Niet ongelofelijk stom maar:

De ontwerpers hebben kans gezien de nieuwe functie van het restaurant en de niet zichtbare hoger en lager gelegen verdiepingen te verbinden met de entree zodat er een totaal nieuwe ruimtelijke beleving ontstaat. Dicht werd open.

We kunnen nog wel een keer even binnen kijken bij de receptie daar?

Dit juist op het moment dat twee medewerkers van de Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit (NVWA) de Zomergasten-studio willen zien naar aanleiding van een gevalletje “live op camera” een sigaret roken. Hier legitimeren zij zich:

receptie

Even verder zijn ze buiten beeld overgestoken naar de bewuste studio en wordt iets bekeken dat misschien de asbak was maar zo te zien ook voor olijven of iets dergelijks gediend kan hebben. Gaf wel de doorslag, dat-ie op tafel stond, boete opgelegd aan de VPRO, 600 euro. Wel een lager bedrag dan het al genoemde schadebedrag van 800,- voor BNN.

Vergelijkbaar voorval in een ander programma had geen gevolgen vanwege een op dat moment maar even geïmproviseerde asbak, een niet helemaal leeg glas water.

Die verder ook van geluk mogen spreken, AVRO/TROS heeft de hand over het hart gestreken:

Zat 31 aug, 21:35 - 22:25 50 min Show Variete | Alle leeftijden, programma bevat grof taalgebruik.

Zijn terug bij de Publieke Omroep, dit keer in de combinatie van der Wal, Pannekoek en Edens.

Al het voorgaande zou mij volledig ontgaan zijn als iemand anders mij niet had gekieteld:

Kunst & Cultuur - Zomergasten #1: John van de Heuvel

Al meteen komt Van den Heuvels beveiliging ter sprake. Sinds een jaar wordt hij ‘24/7’, zoals hij het zelf noemt, bewaakt door de Dienst Koninklijke en Diplomatieke Beveiliging die ook leden van het koningshuis en Geert Wilders beschermen. De dreiging komt uit de hoek van Redouan T., de voortvluchtige Marokkaans-Nederlandse drugscrimineel.

Abbring wil er van alles over weten. ‘Er is hier genoeg beveiliging aanwezig,’ stelt hij. ‘En het is niet algemeen bekend waar deze opnamestudio precies is.’

Hier, dit dus, tussenzinnetje:

(Even googelen – en inderdaad, langs die weg vind je de locatie niet meteen.)

Laat ik mij niet twee keer zeggen, dacht al aan GPS metadata in foto of video gemaakt op die plek maar de gezochte locatie was eenvoudig te vinden. Ik nog moeilijk de omweg “NVWA bezoekt Zomergasten studio” doen maar boven die andere video van vorige week stond al:

Opbouw decor Zomergasten in Studio 1

En toen was het simpel zoeken op iets dat je al denkt te weten. Lichtontwerper trots:

Cliënt: VPRO
Project: Zomergasten
Locatie: Studio 1 Media Park

En nl.wikipedia:

Media Park

Studio    Locatie op het Media Park    Beheerder      Huidige programma's
Studio 1        Studiocentrum      NEP The Netherlands     Zomergasten

Daarbij, alles grijpt in elkaar:

Op het Media Park zijn vele audio- en videostudio;s gevestigd. Ze worden gebruikt voor de meest uiteenlopende evenementen. Van productpresentaties tot congressen en van gala’s tot award-uitreikingen, het kan allemaal. Zelfs worden er af en toe opnames voor bioscoopfilms gemaakt.

Tjee:

Ook worden de studio’s gebruikt voor de dagelijkse uitzendingen van de Nederlandse Publieke Omroepen.

Wij blij, zij blij:

NEP, tot 2016 DutchView geheten, richt zich op het technisch faciliteren van multimediaproducties. Het bedrijf beheert studio’s, zowel in Hilversum als in Amsterdam (Westergasfabriek), heeft een vloot rapportagewagens en doet onder meer aan webcasting.

Hij blij

Eigendom van Bernhard jr.

Voor Media Park Enterprise, sinds begin 2019 eigendom van Prins Bernhard jr’s vastgoedvehikel Pinnacle, is de nieuwe langjarige overeenkomst met NEP de tweede majeure verlenging in korte tijd.

Maar goed, was dus het adres dat hij van de De Groene Amsterdammer niet zomaar boven water kreeg:

Home / Studio Locations / MEDIA PARK: STUDIO 1

NEP The Netherlands
Studiocentrum 
André van Duinboulevard 4
1217 WH Hilversum

NS-Halte Hilversum Media Park, schuin oversteken, nog voor de hoofdingang aan je rechterhand.

Je kan eventueel eerst bellen voor je langs komt:

(31) 035-7731500

ontkronen

Yo, Jan Marco, ontkronen, de R is weer in de maand.

A. Vogel, guru, verschaft zich met grof geld toegang tot de media:

Dan kan je lastig aan vers fruit en groente komen

De dokters-titel is hem terecht afgenomen:

oogstmaanden

Over deze “zachtfruit”-productgroep:

Aardbeien lijken rijp, maar zijn het niet

Het overgrote deel van de productie komt uit de volle grond, maar steeds meer boeren kiezen voor de kas. Ze kunnen zo meer verdienen, omdat de aardbeienplant onder glas het hele jaar door z’n vruchten afwerpt.

Silicon Valley:

In de kas hangen de aardbeienplanten op ooghoogte. Bovendien kun je daar meer planten kwijt op hetzelfde oppervlakte, dus zijn er minder telers nodig voor de zelfde hoeveelheid aardbeien.

Ketenbestendig:

Aardbeien worden vaak geplukt voordat ze helemaal rijp zijn, omdat supermarkten een langere houdbaarheid vereisen. Ze kleuren nog door, maar rijpen niet meer door nadat ze van de plant af zijn. In de wintermaanden importeren we vollegrondaardbeien uit bijvoorbeeld Spanje, waar ze ook onrijp worden geplukt omdat ze een lange weg moeten afleggen voor ze in ons supermarktmandje liggen.

Hoor en wederhoor:

Wij oogsten onze aardbeien wanneer ze mooi rood en rijp zijn. Het 2e klasse fruit vindt zijn weg in sap, jam en overige producten. Alle oogsten worden op eigen locatie verpakt en gekoeld en via Bakker Barendrecht geleverd aan de retail. Wij zijn trotse leverancier van Albert Heijn.

Jij zegt, moet wel gaan over ICT, dus software of databases?

Ministerie vindt toezichthouder ict te kritisch

Bureau Ict Toetsing Het BIT toetst grote en dure ict-projecten van de overheid op noodzaak, effectiviteit en haalbaarheid. Maar topambtenaren en bewindspersonen zijn niet blij met het krachtige instrument.

Een conflict met de top van het ministerie van Binnenlandse Zaken heeft de positie van het onafhankelijke Bureau Ict Toetsing (BIT) ernstig aangetast. Dat blijkt uit onderzoek van NRC. Het bureau, opgericht om ict-projecten van het Rijk te beoordelen, zorgde er met kritische rapporten al een paar keer voor dat miljoenenprojecten werden stopgezet.

Als gevolg van het conflict is de bureaumanager van het BIT, hoogleraar ICT Cokky Hilhorst, opgestapt. Ook stapte een van de leden van de Toezichtsraad BIT op uit onvrede. Door het conflict blijft het BIT onderbemand en zonder leiding achter.

Ver boven onze pet, dan terug naar mensen die het digitale telefoonboek uitvlooien?

Over de grens in een kamp met een schoorsteen.

Niets aan de hand, Chaos Communication Camp 2019 op terrein voormalige DDR-steenfabriek:

Little Big Data - Spurensuche in elektronischen Teilnehmerverzeichnissen

Praktischerweise stellt die Deutsche Telekom im Halbjahrestakt eine digitale Offlinedatenbank bereit, die schonmal Adressen, Telefonnummern und Geokoordinaten der meisten Einwohner enthält - und das seit 1992. Einzige Nachlässigkeit: Die Informationen sind in binärer Form auf den Datenträgern abgelegt und die Gewissenhaftigkeit der Informanten im Post- und Telekomdienst lässt ausweislich offensichtlicher Fehler in den Datensätzen zu wünschen übrig.

Begleitet uns in einem besinnlichen Diavortrag bei Geschichten einer abenteuerlichen Jagd nach den Datensätzen, von nervenaufreibendem Starren auf Binärmuster, um den Geheimnissen der Encraption auf den Grund zu gehen und dem überwältigenden Gefühl, mal an Datenmengen zu schnuppern, die noch vor ein paar Jahren problemlos als “Big Data” durchgegangen wären.

Zit geen R in “telefoonboek”? OK, “Russische Rampraket”:

pontons

Raadselachtige ongeluk in de Witte Zee

Het was geen test maar een berging. Bij het nucleaire ongeluk in de Witte Zee op 8 augustus hebben de Russen niet geprobeerd een Boerevestnik-kruisraket te lanceren maar was het doel een Boerevestnik die eerder was afgeschoten weer van de zeebodem op te vissen.

Een berging dus, en geen test. Dat het luchtruim op 8 augustus niet was gesloten en dat de bevolking van Njonoksa niet was geëvacueerd (zoals gangbaar bij raketlanceringen vanaf het naburig marineterrein) wijst daar ook op.

De reactor werd gloeiend heet en viel uit de takels terug in zee (of werd gedropt). Daar wekte hij een stoomexplosie op. Samen met de waterfontein en de afwezigheid van rook zijn dit de gegevens die voor de oplossing van het raadsel ter beschikking staan.

Dichter bij huis liever toch? Vorige week dan, het bekende werk, meer vragen dan antwoorden:

Van Goud tot Libra

Van wie is ons geld? In 2008 schudde de financiële sector op haar grondvesten, gevolgd door de eurocrisis. Banken zijn gered, schulden van met name Griekenland aangepakt en dankzij de bijzonder lage rente is lenen van geld bijna gratis. Gaat dit wel goed? Is het nu tijd voor fundamenteler ingrepen in ons geldstelsel? Wat is de toekomst van ons monetaire systeem, wat wordt de rol van banken, fin-techs, crypto currencies en Big Data? Hoe zorgen we ervoor dat het geldsysteem van de toekomst in dienst staat van de samenleving?

Amsterdam, Pakhuis de Zwijger. Niet dus, zwijgen, KHK, de koningin van de heldere kijk op 1 uur 17:

Het plan van Facebook om zo’n soort munt, een digitale munt wereldwijd te introduceren en dat technologisch rond te kunnen krijgen, is dat mogelijk, ja. De vraag is of we dit willen, het zou vanwege de koppeling aan echt geld een iets veiligere munt kunnen zijn voor mensen maar Facebook is wel de laatste aan wie je dat moet overlaten. Iets anders, we hebben nog drie jaar en dan is het wat, wereldwijd twee graden of vijf graden te warm en gaan er een heleboel mensen dood (ongemakkelijk gelach). Dat komt op ons af en tegelijkertijd praten we over hoe we de pensioenen in 2050 gaan terugbetalen.

Niet weer die Libra? Dan moet jij zeggen wat   :sunglasses:

Frankrijk zal de introductie van de Facebook-cryptomunt libra in Europa tegenhouden, zei minister van Financiën Bruno Le Maire donderdag bij de opening van de cryptocurrencybijeenkomst van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO).

“Ik wil duidelijk zijn: onder deze omstandigheden kunnen we geen toestemming geven voor de ontwikkeling van libra op Europees grondgebied”, aldus de Franse minister. Het land wijst de munt af, omdat die een bedreiging zou vormen voor de “monetaire soevereiniteit”.

De introductie van libra staat nu gepland voor 2020, hoewel hier nog geen specifieke datum voor is geprikt.

Niet alleen de EU is kritisch op de munt. Ook in onder meer de Verenigde Staten en China zijn bewegingen op gang gekomen om libra te verbieden.

Wel? Jij over de Libra wat zeggen. Niet, zag jij, Fransen dat namaakgeld toelaten “op hun grondgebied”?

Die d’r tegen zijn moeten Morgan Beller hebben:

The-26-Year-Old-Woman-Behind-Facebooks-Cryptocurrency-Libra

Zo te zien dakloos maar bijvoorbeeld op de website van zender CNBC waren ze onder de indruk:

Meet Morgan Beller, the 26-year-old woman behind Facebook’s plan to make its own currency

  • Morgan Beller is one of three people – all Facebook employees – listed as a co-creator of the proposed Libra digital currency, alongside Vice Presidents David Marcus and Kevin Weil.
  • Beller is head of strategy for Calibra, Facebook’s digital wallet that will be used to store Libra.
  • Beller was previously a partner at Andreessen Horowitz and part of the corporate development team at Medium.

“A short, dark-haired, charismatic, optimistic and energetic hustler”, zij dan, niet hij:

Tokmetzis

Correspondent bij De Correspondent, over mogelijke problemen met de Libra:

Facebook krijgt met zijn nieuwe munt nóg meer oncontroleerbare macht

Ruim twee maanden geleden kondigde Facebook aan een mondiale digitale munt te lanceren. De kritiek op deze plannen groeit. Terecht, want er zijn zeker vier heel grote problemen die eerst opgelost moeten worden.

Probleem 1: Wat voor munt ís de Libra nu eigenlijk?

Vanuit Facebook en de Libra Association is het voldoen aan wet- en regelgeving een enorme opgave.

Maar draai dit eens om. Ook wetgevers en toezichthouders hebben tijd nodig om überhaupt te doorgronden wat voor munt de Libra nu eigenlijk is. Er is tijd nodig om alle risico’s goed in te schatten en tot goede regelingen te komen die burgers, klanten en landen voldoende bescherming bieden.

Die taak wordt bemoeilijkt omdat Facebook en zijn partners internationaal opereren en wetgeving en toezicht doorgaans nationaal georiënteerd zijn. Tevens missen vooral landen in opkomende economieën de capaciteit en juridische infrastructuur om zo’n potentieel groot monetair project goed te reguleren. Moeten internationale organisaties zoals het IMF nog een rol hierin krijgen?

Dit zijn vragen die waarschijnlijk niet binnen een jaar zijn te beantwoorden, de tijdspanne die Facebook in gedachten heeft voor de lancering, laat staan dat er in zo’n korte tijd goede oplossingen gevonden worden.

Probleem 2, De Libra ondermijnt de macht van staten:

Een interessant punt is ook of de Libra misbruikt kan worden voor politieke doeleinden. De meeste aangesloten bedrijven zijn Amerikaans. Kan de Amerikaanse overheid druk uitoefenen op de Libra Association of haar leden om in tijden van internationale spanningen bepaalde landen af te sluiten van het betalingsverkeer?

Het zou niet de eerste keer zijn dat betalingssystemen en dergelijke misbruikt worden voor politieke doeleinden. Onder de Patriot ACT bijvoorbeeld, de strenge antiterrorismewetgeving die na 911 werd aangenomen, waren buitenlandse banken verplicht om gegevens over klanten aan de VS te verstrekken, ook al was dat op basis van de wetgeving van hun eigen land verboden.

Deze banken zaten meestal klem en kozen er dan maar voor om de meest agressieve overheid tevreden te stellen. De VS dreigde met het intrekken van bankvergunningen als ze niet mee zouden werken. Ook het internationale betalingsnetwerk SWIFT is door de VS onder druk gezet om informatie over transacties over te dragen, terwijl dat volgens Europese wetgeving helemaal niet mocht.

Probleem 3: Wat blijft er over als je door de marketingpraatjes prikt?

Bij de meeste cryptovaluta zijn blockchains onveranderbaar, simpelweg omdat er niemand de baas is. Als iemand er met jouw Bitcoins vandoor gaat, dan heb je pech. Niemand die zo’n transactie kan terugdraaien.

Maar bij de Libra is er wel iemand de baas: de Libra Association. Het is nog maar de vraag of de stichting de druk kan weerstaan van procederende gebruikers of aandringende overheden om transacties toch niet stiekem terug te draaien en de blockchain te veranderen.

Technisch kan dat. Maar wat betekent dat voor het vertrouwen in de munt en het betaalsysteem? Datgene wat juist vertrouwen moet geven – de onveranderlijkheid van het register van transacties – zal mogelijk helemaal niet zo onveranderlijk blijken te zijn.

Probleem 4: Kunnen we Facebook wel vertrouwen?

Keer op keer belooft Facebook beterschap, maar het platform heeft nog niet overtuigend laten zien dat het de communicatie en nieuwsvoorziening van zijn gebruikers op een verantwoorde manier kan beheren. En dit bedrijf wil binnen een jaar het wereldwijde geldsysteem op zijn kop zetten?

In het geval van Facebook zou eerst de discussie moeten worden gevoerd of dit bedrijf überhaupt niet te groot is geworden. In plaats van grotere machtsconcentratie, lijkt verbrokkeling en opsplitsing op dit moment een logischere stap.

JM, dat was het weer. Morgen blijft het nog lange tijd bewolkt met soms ook regen.

For a while, nearly every girl at school on whom I had a crush had a father in the FBI.

Op dat moment nog vriendin, nu zijn vrouw, kwam door hem zelf ook in de problemen. Maar, hi-hi:

Made it to the studio and couldn’t find street parking, but my tail did. He had to leave his spot when I drove out of range, so I doubled back and stole his spot.

Waarin een groot land klein kan zijn:

All that was left of Ed’s stuff after the FBI raided the house fit into one small cardboard box.

Hij op Twitter, “I wrote a book”. In zijn boek heeft hij het over “a memoir”:

www۔panmacmillan۔com/blogs/general/edward-snowden-book-permanent-record

Zij zeggen nu:

Case 1:19-cv-01197 Document 1 Filed 09/17/19 Page 1 of 26 PageID# 1

Op de dag van publicatie deze week, hier jij met de opbrengst:

pdf

Twee woorden, eerste woord, drie lettergrepen, begint - in Amerika - met:

car

Klunk, carriage return, terminologie die eigen is aan een bepaald vak of beroep:

Wagenterugloop

De benaming “return” is afgeleid van carriage return (wagenterugloop), de Engelse term bij een typemachine om de wagen met het papier te laten terugkeren naar de rechterkant van het apparaat, zodat de volgende letters links op het papier zouden komen.

Bleeh, jargon? Hij, Snowden, reikt al op blz. 2 van ‘Preface’ een goed bruikbaar verzamelbegrip aan:

If I knew anything back then, I knew computers.

Een uitkomst want wie weet ga jij ook steigeren bij:

Informatie- en communicatietechnologie

Of bijvoorbeeld als van die ico-coin-kuifjes telefoonbreed op hun website laten zetten:

Roadmap

Voor je het weet moeten ze met je naar de eerste hulp:

internet of Internet?

[?] Schrijf je internet met een kleine letter of met een hoofdletter?

[!] We schrijven internet met een kleine letter.

Taaladviesdienst, 0900 - 345 45 85 (op werkdagen tussen 10.00 en 13.00 uur):

Internet is nu een soortnaam. Als aanduiding voor een medium lijkt het sterk op televisie/tv, radio en teletekst, die ook een kleine letter krijgen.

Niet als je zin er mee begint en kennelijk een advies dat al langer in omloop is want ik werd in eerste instantie doorgestuurd naar webarchive۔org. Dat kwam deze week nog op een andere manier langs:

How the Internet Archive is waging war on misinformation

The Internet Archive, founded in 1996, is a non-profit that collects and digitises information, from films to books. It is best known for the Wayback Machine, a free repository of web pages that allows users to see what a particular URL looked like when it was archived, regardless of whether it has since been changed or taken down.

Oeioeioei, bewaren kan zo effectief zijn. Gedigitaliseerd karakter Poroshin in een boek uit dat ‘Archive’:

‘It’s quite comprehensive. They’ve got the complete membership records, which makes it easy to find out when people lie on their denazification questionnaires. I’ll bet they’ve even got your name there somewhere.’

Gunther: ‘Like I said, I was never a Party member.’

‘No,’ he grinned, ‘of course not.’ Poroshin took the file and returned it to the filing cabinet. ‘You were only obeying orders.’

Laat hoofdpersoon Bernie Gunther op weg naar dat documentatiecentrum oplepelen wat-ie ervan weet:

A German Requiem, Philip Kerr (1991)

Troops of the US Seventh Army had stumbled on the complete Nazi Party membership records at a paper mill near Munich, where they were about to be pulped. As well as the NSDAP master files, the Centre included in its collection the NSDAP membership applications, Party correspondence, SS service records, Reich Security Office records, SS racial records, proceedings of the Supreme Party Court and the People’s Court — everything from the membership files of the National Socialist Schoolteachers’ Organization to a file detailing expulsions from the Hitler Youth.

Magnum Photo:

nsdap
Near Munich. Waste Paper in this storage of the
paper and carton supplier Wirth covered the NSDAP
membership files. 1945.

Bijzonder, boeken worden dus zonder kosten door hen aan je uitgeleend:

archive

Bijvoorbeeld het hierboven genoemde boek:

kerr_cover   kerr_inside

In digitaal formaat, met een sticker van de openbare bibliotheek in Boston geplastificeerd en wel zoals genoeg andere titels gescand door het ‘Internet Archive’. Borrow This Book? Niet bij dit boek maar het kan zelfs zijn dat je op een wachtlijst komt.

Er zijn kennelijk nette afspraken met “rechthebbenden” gemaakt:

Controlled Digital Lending (CDL) is an emerging method that allows libraries to loan print books to digital patrons in a “lend like print” fashion. Through CDL, libraries use technical controls to ensure a consistent “owned-to-loaned” ratio, meaning the library circulates the exact number of copies of a specific title it owns, regardless of format, putting controls in place to prevent users from redistributing or copying the digitized version.

Anders een film? Niks ‘borrow’ nu, alleen even klikken, ‘Columbia Pictures Presents’:

film
The Social Network (2010)  —  Bio/drama based on the book “The Accidental Billionaires.”     not

Door ‘The Internet Archive’ opgenomen in ‘Collection Community Video’, ‘240,695 Views’, ‘item-details’:

  • The Social Network ( 2010) 720p Br Rip X 264 700 MB YIFY

Nu ga je je afvragen hoe zorgvuldig rechten in dit geval geregeld zijn. ‘Related Videos’-button doen:

  • 300 Rise Of An Empire 2014 720p Br Rip X 264 YIFY
  • Game Over (2019) 720p NF WEB DL X 264 750 MB
  • Immortal Combat (1994) VHS Rip 720p Upcale
  • 12. Angry. Men. 1957.720p. BRrip.x 264. YIFY

Of:

  • Tropical storm steering using geostrophic winds derived from smoothed 700-MB and 500-MB height fields.

Of:

  • 1018Eng700MB

Als ‘RAR’-bestand beschikbaar zonder verdere informatie. Downloaden en kijken, goederentrein door het beeld, komt roodharige actrice aangelopen, auto’s van zeer recent model en het kan niet anders of we zijn in de VS …

OK daar is dan de titel:

10x10 (2018)

A man abducts a flower shop owner and holds her captive in a small, soundproof room in an effort to extract a dark secret from her past.

Blij met een dooie mus denk ik. Dooie muis:

If I know anything, I know computers.

Betalingsbedrijf PayPal stapt uit het libra-project van Facebook

SAN JOSE - Betalingsbedrijf PayPal stapt uit het libra-project van Facebook. Dat maakte de onderneming vrijdag bekend nadat een dag eerder al geruchten daarover naar buiten waren gekomen. PayPal was een van de financiële bedrijven die lid waren van de Libra Association die de digitale munteenheid van Facebook ontwikkelt.

PayPal zegt nog altijd achter de doelen van libra te staan. Ook laat het bedrijf weten open te staan voor een samenwerking in de toekomst.

De Britse zakenkrant Financial Times meldde eerder deze week dat behalve PayPal ook Mastercard en Visa zorgen hebben over hun deelname aan libra. De aandacht van toezichthouders voor de cryptomunt zou hen zorgen baren. Bovendien zou Facebook te weinig doen om witwassen via libra te voorkomen.

Mogelijk is betere strategie voor Facebook om te wachten tot een startup voldoende markt heeft verworven, daarna de startup gaan overnemen.

Hoi JM. We zijn al weer een week verder:

Mastercard, Visa, eBay and Stripe quit Facebook’s Libra

Five companies, led by Mastercard, Visa and eBay, pulled out of Facebook’s planned digital currency Libra on Friday, following sustained political pressure and just days before the project’s backers are due to meet for their first board meeting.

Hoe zeggen jullie dat, ik juig het too? maar ik zie ook dat ‘libra’ net als dollar, euro enz. van de pers al een kleine letter gekregen heeft.

Glasgerinkel? Er komt water onder de deur door? Iets van een brandlucht? Suikerberk die ‘help!’ roept?

Natuurlijk niet maar had je dit gezien:

Oproep voor direct pinnen bij DNB

Experiment Een denktank van economen wil dat De Nederlandsche Bank burgers direct toegang geeft tot geld bij de centrale bank.

Als het aan de economen van denktank Sustainable Finance Lab ligt, lopen binnenkort 10.000 mensen in Nederland rond met een bankpas en een app die rechtstreeks toegang geeft tot een bankrekening bij DNB. Direct betalen of sparen met publiek digitaal geld van de centrale bank, in plaats van met private digitale euro’s van de commerciële banken.

Gaat ook over not-so-social-media vanavond

Tegenlicht - Voorbij de emoji - zondag 13 oktober, 21.00 uur, NPO2

De communicatie in het digitale domein wordt geregisseerd door de beursgenoteerde bedrijven van Silicon Valley. Aan de westkust van de Verenigde Staten komt vier keer per jaar het Unicode Consortium bij elkaar. Dit moeilijk toegankelijke gezelschap wordt beschouwd als de ‘Hoge Raad’ van online communicatie. In dit overlegorgaan van de techgiganten krijgt de taal en de infrastructuur van de online wereld vorm en inhoud.

Afgezanten van Apple, Microsoft, Facebook, Google, IBM, Netflix, Amazon en Intel bepalen er de mondiale standaard voor symbolen, tekens en lettertypen in de digitale (beeld)taal, zodat al onze apparaten moeiteloos met elkaar kunnen communiceren.

Tegenlicht kan of niet tellen:

Onderdeel van Unicode is de twaalfkoppige ‘Emoji Commissie’

Of er moet een vuurtje onder de ‘webmaster’ gestookt worden:

Unicode Directors

1	Microsoft Corporation
2	Netflix
3	IBM Corporation
4	Google, Inc.
5	IQVIA
6	Facebook
7	Business Letters
8	Facebook
9	Amazon Web Services
10	Apple
11	Intel Corporation (retired)

Of ze konden bij de redactie - net als ik - het lijstje ‘members’ van dat ‘Emoji-subcommittee’ niet vinden.

Voor een idee van ‘Corporate Power and Responsibility’ anders dit screenshot?

 members

Penning met snotje staat voor:

Sultanate of Oman - Ministry of Endowments and Religious Affairs

En heeft men bij het Consortium ook doorgelinkt naar: mara.gov.om

Daarmee contact opnemen:

contactus

Voor een beter begrip van hoe een en ander functioneert:

Available membership levels. See also Discounted Multi-year Memberships: FULL $21,000

Of gaan oefenen met de eigenschappen van ‘unicode’ en dan als eerste, wat is het:

Learn More about Unicode

Unicode provides a unique number for every character, no matter what the platform, program, or language is.

The emergence of the Unicode Standard and access to tools supporting it are among the most significant recent global software trends.

Each character in a language is assigned a unique code. Check out the complete list (warning: there are close to 150,000 and counting!).

Dat je het gelooft, dus dat het maar goed is dat het er is:

Characters before Unicode

Fundamentally, computers just deal with numbers. They store letters and other characters by assigning a number for each one. Before the Unicode standard was developed, there were many different systems, called character encodings, for assigning these numbers.

These earlier character encodings were limited and did not cover characters for all the world’s languages. Even for a single language like English, no single encoding covered all the letters, punctuation, and technical symbols in common use.

Pictographic languages, such as Japanese, were a challenge to support with these earlier encoding standards.

Onmiddellijk weer gierend halthouden, stopteken:

onclick="scrollToSection('about-us-section', -30)"

Internet-politie:

Blaze InfoInformation Security is a privately held, independent information security company born from years of combined experience and international presence. With offices in Brazil and Portugal, Blaze has a team of senior analysts with past experience in leading information security consulting companies around the world and a proven track record of published security research.

Niet daar voor jou:

We are strong believers in technical excellence and count with extensive experience in delivering complex projects for large customers from different industries such as financial, telecommunications, technology, government and e-commerce. We guarantee the best results to meet your security demands.

De mufti’s van Blaze InfoSec op een stil moment over andermans speurwerk:

What you see is not what you get: when homographs attack

Since the introduction of Unicode in domain names (known as Internationalized Domain Names, or simply IDN) by ICANN over two decades ago, a series of brand new security implications were also brought into light together with the possibility of registering domain names using different alphabets and Unicode characters.

What are homoglyphs and homographs?

Below are the strings https://www.apple.com (Latin) and https://www.аррӏе.com (Cyrillic) displayed in the font Tahoma, size 30:

  tahoma_30

Below are the same strings now displayed in the font Bookman Old Style, size 30:

  bookman_oldstyle_30

The way they are rendered and displayed, Tahoma does not seem to distinguish between both of them, providing no visual indication to a user of a fraudulent website.

Link naar een van beide Apple-adressen is een verrassing en waarom dat zo is zie je waarschijnlijk alleen maar als je het onderste voorbeeld iets vergroot (door er op te klikken, dank je wel Weerman).

Of als je naar degene gaat die dit eigenlijk heeft uitgezocht. Onderaan diens blog-pagina:

Phishing with Unicode Domains

A simple way to limit the damage from bugs such as this is to always use a password manager. In general, users must be very careful and pay attention to the URL when entering personal information. Until this is fixed, concerned users should manually type the URL or navigate to sites via a search engine when in doubt. This is a serious vulnerability that can even fool those who are extremely mindful of phishing.

Niet echt nieuws meer intussen dus Jan Marco:

Covered by: 9to5mac, Arstechnica, Engadget, Forbes, Fortune, The Guardian, IBTimes, Inc., The Independent, Mashable, PC Magazine, The Register, Schneier on Security, Softpedia, TechCrunch, TroyHunt, Wired

Discussed on: Hacker News, /r/programming, /r/netsec, /r/android, /r/webdev

Maar je wilde dit toch wel even weten voor je door AVROTROS-Opgelicht als deskundige wordt gevraagd?

In de tekst bij de uitzending van gisteravond van VPRO Tegenlicht klopt toch iets niet?

Ik kwam uit op een aantal ‘Unicode Directors’ van 11 maar de TV recensent van de NRC heeft vanochtend:

Meer dan de helft van de communicatie op Instagram bestaan uit emoji’s. Er zitten 3000 plaatjes op de toetsenborden van onze telefoon, jaarlijks komen er zestig bij. Maar welke? Daar moet over vergaderd worden. Door een commissie van Unicode, het twintigkoppig opperwezen van de emojitaal.

Shit, hoe weet hij dat te melden, 20 ‘members’ in dat ‘Emoji-subcommittee’ …

Zat natuurlijk gewoon in wat uitgezonden is maar ik heb even niet opgelet?

Mis ik al een tijd de mogelijkheid om daar snel achter te komen, namelijk door achteraf gewoon de ondertiteling van zo’n programma bij tt888.omroep.nl op te vragen. Die is verdwenen.

Had ik nog een andere, eerder opgeslagen “Teruglezen.nl”-link:

Plak hier je NPO Uitzending Gemist link en druk op Enter…

Die doet het gewoon, dus weet hij en anders zij of ze waar je nu terecht kan voor deze service?

Het is een hij. Was met deze Teruglezen-pagina finalist in een wedstrijd:

Stuiveling Open Data Award 2017

De Stuiveling Open Data Award wordt georganiseerd door het Leer- en Expertisepunt Open Overheid (onderdeel van ICTU) in opdracht van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.

Niet dat bij de inzending zijn naam vermeld staat maar hij timmerde elders letterlijk aan de weg:

Met 3.000 liter verf de fileproblematiek op de drukke A4 oplossen

Sjoerd van der Hoorn, eerder voor een prijs in de race met zijn website teruglezen.nl (waarmee je fragmenten in gemiste tv-uitzendingen kan terugzoeken), denkt dat hij dat kan en hij mag eind deze maand bij Rijkswaterstaat langskomen.

Beschrijving van Teruglezen.nl bij de inzendingen voor een prijs van 20.000 (winnaar: Consumentenbond)

Inzendingen SODA2017

Gebruikers kunnen naar www.teruglezen.nl en daar de link van de NPO.nl site naar hun favoriete programma plakken. Zo is een aflevering van Pauw (Pauw | NPO Start) bijvoorbeeld terug te lezen via Teruglezen.nl

Geinponem, begeleidende tekst kwam van hem als deelnemer zelf:

Technisch gezien is Teruglezen.nl ook een pareltje. Het verwerken van de ondertiteling gebeurd direct in de browser van de gebruiker. De servers van Teruglezen.nl zitten hier dus niet tussen.

Daar ging het mij om, in de ‘source’ van de pagina kunnen kijken waar, in dit geval, ‘siteorigineel.js’ vandaan komt en dan daar weer zien hoe je het nu moet opvragen?

De oude link blijkt er zelfs ook nog in te staan, weggecommentarieerd:

//xhttp.open("GET", "https://tt888.omroep.nl/tt888/" ....

Met daaronder de actuele link, met “poms” - zag ik ergens anders - voor “Publieke Omroep Media Service”:

https://rs.poms.omroep.nl/v1/api/subtitles/VPWON_1295413/nl_NL/CAPTION.vtt

Link hier door mij alvast geprepareerd om zo in de browser plakken.

En met een ‘prid’, PRogrammaID, “VPWON_1295413”, afkomstig van “NPO Start”:

https://www.npostart.nl/vpro-tegenlicht/13-10-2019/VPWON_1295413

En ja hoor, daar komt nu opnieuw weer langs wat ik wil weten:

22
00:03:02.060 --> 00:03:05.090
Als een soort Hoge Raad
van ons digitale verkeer...

23
00:03:05.140 --> 00:03:09.170
vergadert Lisa Moore met 19 andere
commissieleden over de vraag...

24
00:03:09.220 --> 00:03:13.180
welke icoontjes aan ons emoji
toetsenbord worden toegevoegd.

Nog even terug naar Van der Hoorn, toen gloedvol tegen de SODA-jury:

Door te klikken op een zin, wordt automatisch teruggelinkt naar de oorspronkelijke uitzending en wordt met afspelen begonnen vanaf het gekozen moment.

Doet dat dus niet bij hem maar dat zou ik ook wel willen weten, hoe je Uitzending Gemist zijn player zover kan krijgen dat-ie ergens verderop in de video start met afspelen? Iets van oplossing gloort hier misschien:

Bij het laden van die videostreams laadt je internetbrowser in werkelijkheid een zogenaamde m3u8-playlist. In dit geval spreek ik daarom ook liever over een videoafspeellijst i.p.v een videolink. Deze videoafspeellijst vertegenwoordigt al die stukjes van ±5 seconden, om ze op die manier in de goede volgorde op je scherm te tonen.

Jan Marco, dat gebruik jij af en toe weet ik, Google Translate:

French detected, English: John the Square

lecarre

David John Moore Cornwell, better known by the pen name John le Carré, is a British author of espionage novels. During the 1950s and 1960s, he worked for both the Security Service and the Secret Intelligence Service.

In het archief van de NRC heeft Bas Heijne hem tot twaalf keer toe als John le Carré

Born October 19, 1931 maaar vorige week vrijdag kwam er van hem wel nog een nieuw boek uit:

John le Carré’s Agent Running in the Field — slow-burn but provocative

The engine of every decent novel, and certainly every spy thriller, is conflict. “The cat sat on the mat is not a story,” as John le Carré has opined, “but ‘the cat sat on the dog’s mat’ is.” A neater summary of the writer’s craft would be hard to find — but for too much of his latest novel, le Carré ignores his own advice. This cat sits too long on its own mat.

Hoofdpersoon, van beroep, geheim agent, is-tie braaf nu: huwelijk, OK, vakmanschap, OK, badminton, hartstochtelijk. Twintig jaar terug, voor de held in een ander boek, louter misère.

Zoiets hoor je ook aan zijn stem als hij nu en ter vergelijking twintig jaar eerder het eigen boek zelf inspreekt.

Evengoed genoeg nog om je te verkneukelen:

‘Dom is keen to have a word with you’
Dom?
‘Dominic Trench, our recently appointed head of London General. Your one-time head of Station in Budapest. He says the two of you got on like a house on fire. I’m sure you will again. Why are you looking at me like that?’
‘Are you seriously telling me Dom Trench is head of London General?’
‘I don’t think I’d lie to you, Nat.’
‘When did that happen?’
‘A month ago. While you were asleep in Tallinn not reading our newsletters. Dom will see you at ten tomorrow morning prompt. Confirm with Viv first.’
‘Viv?’
‘His assistant.’
‘Of course.’

Over hoofdstukken heen zal onze Nat zijn nieuwe leidinggevende tegenover de lezers blijven afzeiken:

Dom doesn’t do guilt
Dom doesn’t do confrontation
Dom doesn’t do irony

Maar waarderend over een andere collega:

She doesn’t do hysterics and she likes fish.

Twintig jaar geleden Had hij er zo nog maar één, overigens ook met een professionele “Nat” als held:

“That’s not an exit wound, that’s a splat wound. You’d need a dumdum bullet to make a hole like that.”

Waar iemand had aangeboden diens bevindingen bij een sectie in het Turks te vertalen:

“I can’t do splat,” the consul warned Brock wretchedly, “it doesn’t translate” …

Dumdum, splat in Duitse vertaling:

“Das ist keine Austrittswunde, sondern eine Eintrittswunde. Ein solcher Schürfsaum kann eigentlich nur von einem Dum-dum-Geschoß stammen.”

“Schürfsaum kann ich nicht”, meinte der Konsul mit kläglicherStimme, “das kann man nicht übersetzen” …

Nederlandse vertaling? € 1,50 => marktplaats.nl/…/boeken/…single-en-single-john-le-carre.html

De man zijn boeken zijn -tig keer verfilmd of in een tv-serie verwerkt, 16 inmiddels belegen foto’s daaruit:

Ranking Every John Le Carré Adaptation

Whose Smiley was best? Leamas? What about Hiddleston though?

Le Carré gave readers the spy-versus-spy and inside tradecraft they craved, but with a dose of literary modernism and a disillusioned worldview.

In feite een literaire beoordeling:

Despite the presence of spies, Le Carré’s work is not a natural fit for the screen. The shifting perspectives, the disorienting time shifts, the coded interactions that require two or three hundred pages of immersion before you can feel confident in even identifying the main characters, or explaining the gist of their basic interactions––how do you put all that into a two-hour visual experience while also staying true to the art, and selling popcorn on top of it?

Helden (2)

Zo moet je het dus aanpakken, je held vereren, blurb met zwart-wit foto zo donker als maar kan:

The punk rock internet – how DIY ​​rebels ​are working to ​replace the tech giants

dirvine

MaidSafe was founded 12 years ago by the 52-year-old computing engineer and former lifeboat captain David Irvine.

Uit het Handelsregister in het Verenigd Koninkrijk, date of birth: April 1965.

Even iets van wat iemand anders in hem ziet, maar kort:

He has the air of someone with so many ideas he can barely get them all out. Despite spurning money from venture capitalists, his company has come from humble beginnings to the verge of its proper launch.

Dan vol erin, waarom:

In a pristine meeting room, Irvine explains a mistake carried over from old-fashioned corporate computer networks to the modern internet. “There’s a big server, and people connect to it. That used to be the way companies work; now, they’ve done the same thing to the internet. Which is remarkably stupid, because they are central points of failure. They’re points of attack. There are passwords on them: stuff gets stolen.”

Hoe? Zo:

His alternative is what he calls the Safe network: the acronym stands for “Safe Access for Everyone”. In this model, rather than being stored on distant servers, people’s data – files, documents, social-media interactions – will be broken into fragments, encrypted and scattered around other people’s computers and smartphones, meaning that hacking and data theft will become impossible.

Thanks to a system of self-authentication in which a Safe user’s encrypted information would only be put back together and unlocked on their own devices, there will be no centrally held passwords.

No one will leave data trails, so there will be nothing for big online companies to harvest. The financial lubricant will be a cryptocurrency called Safecoin: users will pay to store data on the network, and also be rewarded for storing other people’s (encrypted) information on their devices.

Discussie, in de oertijd liepen krokodillen nog rechtop:

One big question hangs over Irvine’s concept of a decentralised internet: given what we know about what some people use technology for, the encrypted information stored on people’s devices will include fragments of nasty, illegal stuff, won’t it?

“It will.”

“Even MaidSafe staff don’t know who is on the network, where they are based, what has been stored and where the data is located.”

“No. We don’t know.”

Even if it includes child abuse images, or so-called revenge porn or beheading videos?

“Yeah.”

A Funny Thing Happened on the Way to the Forum, gaat over ons:

There is a community of around 7,000 interested people already working on services that will work on the Safe network, including alternatives to platforms such as Facebook and YouTube.

Hebben deze week, op de ‘UK-no-deal’-dag, in een paar uur tijd terloops een bak geld ingeleverd:

MaidSafe Loan Opportunity - APPLICATIONS NOW CLOSED!

As we all know the company now has funds for the next year or so (crypto price-dependent), however it would benefit greatly from an investment perspective to remove any financial constraints to maintaining the very best team we can afford. MaidSafe as a business also wish to remove the burden of continually seeking investment via VCs and grants, which detracts from focus on launch. Ideally, we would like to be able to fund the company, potentially at no cost to anyone, and reward those who help us out. I believe we can achieve this in a simple and effective way.

Dirvine:

Problem is we surpassed that in the first evening. The process was stopped with over 26 million already pledged.

Feinberg:

26 Million? Dude…

Dirvine:

It’s all horses for courses.

Feinberg:

Holy sh*t. There is no stopping us with that level of support.

Tegen de achtergrond van flink bezuinigen, ‘pristine meeting rooms’ begonnen MaidSafe de das om te doen.

Uitleg over het vehikel, een dubbeltje:

Note: At the time of writing the SAFE Network is still pre-release (Alpha) and Safecoin is not yet implemented. However, a token called MaidSafeCoin (MAID) can be purchased on cryptocurrency exchanges. When the Network goes live MAID will be exchanged for Safecoin on a 1:1 basis.

Uit diezelfde ‘primer’ een stuk of wat ‘Fundamental Principles of the SAFE Network’ doen:

The SAFE Network will:

  1. Allow a person to create an account and login anonymously and without intervention.
    Creating a new account and logging into the Network will never require a third party.
  2. Enable users to securely and with no controlling intermediaries share information and messages. > The SAFE Network will never allow third parties to either read or store the information sent by a user without that user’s consent.
  3. Allow the transfer of the Network currency Safecoin to any user free of transaction costs.
  4. Enable Users to anonymously create and share data worldwide. The Network will always ensure that the user has the ability to send transaction messages and posts with a temporary single-use ID that is not linked to any known identity on the Network.
  5. Let anyone browse content anonymously and free of charge and without the need to create an account.
  6. Allow users to associate multiple identities with their account.
  7. Let users utilize any of their identities to send/receive Safecoin.
  8. Store data in perpetuity. All public/published data on the Network will be immutable and available on the Network indefinitely.
  9. Never require passwords to be stored on the Network or on machines used to access the Network.
  10. Allow any user, on any machine, to access the Network leaving no trace of their presence or activity on the machine.

Helden (3)

Easy, schema weer invullen, 1) link, 2) bewerkte foto, 3) kreet:

Kirsten Verdel: deze vrouw moet Xs4all redden

verdel

Kirsten Verdel is een doorgewinterde campagneleider en politiek strateeg die vrijwel altijd haar zin krijgt.

En 4) geboortedatum. Al een keertje opgezocht:

Weer die man:

Oké, afgelopen donderdag, nieuwsbrief actiecomité XS4ALL Moet Blijven:

Beste XS4ALL-sympathisant,

Het gaat gebeuren. Over een week lanceren we fase 1 van onze nieuwe provider. Een provider waar medewerkers en klanten van XS4ALL -en andere providers- terecht kunnen. Een provider die zich vrij vecht en die strijdt voor jouw digitale belangen.

Marketing-dingetje inzetten, ik als geadresseerde was uitverkoren :slight_smile:

Iedereen die op deze nieuwsbrief is geabonneerd krijgt al een week voor de rest van Nederland toegang tot de mogelijkheid om mee te doen aan deze eerste fase: een crowdfundactie voor het nieuwe bedrijf. We hebben al ontzettend veel geregeld, en dat is tot nu 100% vrijwilligerswerk geweest, maar we hebben vanaf nu natuurlijk geld nodig voor personeel, kantoorruimte, af te sluiten contracten en techniek. Voor de logistiek van het aanbieden van internetverbindingen ís de financiering al geregeld!

Hoe werkt het? Goed:

  • Op maandag 4 november sturen we je een link naar een speciale pagina waarop je dan al kunt investeren, tegen een rente van 3% per jaar. Investeren kan vanaf 250 euro. Iedereen die investeert, komt op de Wall of Fame in het nieuwe kantoor. De eerste 500 mensen die minimaal 1.000 euro investeren krijgen twee kaarten voor de launch party in Paradiso, die begin 2020 zal plaatsvinden. Voor de overige kaarten loot iedereen mee die meedoet aan de crowdfundactie. De FAQ van de crowdfundactie vind je op FAQ crowdfundactie.

  • Op maandag 11 november stellen we de crowdfundactie pas open voor de rest van Nederland. Ook onthullen we dan de naam van de provider én je kunt dan ook direct lid (founding member) worden, voor 50 euro. Daarvoor krijg je alvast iets handigs waarmee we een hardnekkig probleem voor veel internetters zullen oplossen. Binnen enkele maanden kunnen we dan door naar fase 2: het aanbieden van internetverbindingen en alles wat daar bij hoort.

Met vriendelijke groet,

Kirsten Verdel, Sjoera Nas, Anco Scholte ter Horst, Doke Pelleboer, Gerdien Dalmulder en Marleen Stikker namens actiecomité XS4ALL Moet Blijven

Edit dinsdag 5 november:

Excel-weet-het-wel

trend

Niet fijn dat zo gaat aflopen met (Maid)SAFE. Blijkbaar lukt het hen niet om te maken wat ze de gebruikers hebben voorspeld.

De hartelijke groet Jan Marco

Ja, zat de Guardian ook mee, toch nog maar even een vraagteken erachter:

Around the world, a handful of visionaries are plotting an alternative ​online ​future​.​ ​Is it really possible to remake the internet in a way that’s egalitarian, decentralised and free of snooping​?​

Andere pionier in datzelfde al eerder aangehaalde artikel:

kalbag_balkan

The punk rock internet – how DIY ​​rebels ​are working to ​replace the tech giants

“We’ve kind of been brainwashed into this Silicon Valley idea of success. You know: ‘Unless you’ve made a billion dollars and you’re on the cover of Forbes magazine as the next king, you’re not successful.’ With our projects, no one’s going to make a billion dollars if we’re successful – not me, not Laura, not anyone.”

Nabrander:

“And if we do, you’ll know something’s gone wrong. We’ll have screwed up.”

Trouwens, jouw project:

Foonsearch - foondump ontwikkeling

Hierboven ook nog altijd als pagina-titel - was toch van “jul '04”:

Is daarmee nog van voor de start van MaidSafe, in 2006. :sunglasses:

Laat die geuzenvlag anders nog maar even fier wapperen …

Term com·pu·ter·kra·ker wordt vaak genoeg in zijn ongunstige betekenis gebruikt:

Wedloop tussen Facebook en hackers ontspoort

Het is een onwaarschijnlijk aantal, maar het staat er echt. Tussen april en september van dit jaar verwijderde Facebook 3,2 miljard nepprofielen, een verdubbeling ten opzichte van een jaar eerder. 3,2 miljard: dat is ongeveer anderhalf maal het aantal echte profielen op het sociale medium.

Lux et Libertas, NRC, weten zij veel. Zijn zieners en hebben het beste met ons voor. Portretten:

Hackers Handshake – Photo exhibition brings helpful hackers up close

done vogelaar gevers_r gevers_v jonker

Engels-talige nl-pagina, moest zeker, deugt als kleine canon van digitaal losschroeven en weer dichtmaken. In Nederland.

Jan Marco, interessant onderwerp? Take your pick:

Social media content too ‘ghastly’ for humans to monitor, Tim Berners-Lee says

Befobbeld:

Tesla’s new pickup truck smashed during demo

So the eyes have it:

FILE PHOTO: A man passes an Interpol logo during the handing over ceremony
of the new premises for Interpol’s Global Complex for Innovation, a research
and development facility, in Singapore REUTERS

Ook - maar niet zichtbaar in het persbericht:

FILE PHOTO: A man holding a laptop computer, in an office in Warsaw REUTERS

Een verhouding oppervlak twee illustraties afgezet tegen dat van de gehele pagina met tekst en al, zijnde :

2 x 853 x 568 (foto) + 2 x 853 x 63 (caption) : 853 x 3189 (articlebody) = 39,57%

Was misschien ook iets teveel van het goede? Boven dat bericht, November 17, 2019:

Exclusive: Interpol plans to condemn encryption spread, citing predators, sources say

Roept wel de vraag op:

How Much Money Can You Earn In Stock Photography?

OK, maar die man, dat was Kees Verhoeven. Die is tegen:

Title: D66_pamflet_digitale_revolutie_a5_v12.indd

Niet dus Ferd - “FBJ” - Grapperhaus:

Minister Grapperhaus wil toegang tot chat- en berichtendiensten

Maar jij zegt, iets anders, ik werd betast door een multinational? Ja, vreemd:

zoeken

Dit niet maar dat daarna inderdaad:

gevonden

Zou meteen kijken wat je aandelen gaan doen als ik jou was. Verder met de publieke omroep:

Een blik die inspireert, ons perspectief kantelt of de horizon verbreedt.

Geen cent te makken, “Online redactie stagiair bij VPRO cultuurprogramma ‘Mondo’, Solliciteer Direct”:

Wat ga je doen? Je werkzaamheden zijn gevarieerd en bestaan uit verschillende redactionele
en ondersteunende werkzaamheden.

Daartoe “Boeken” en “Vrije Geluiden” schrappen. Niet iedereen is het daarmee eens:

vergelijken

Ik zag het gelijk maar ‘tools’ als deze niet:

dubbel

Of ‘TextPad’ om maar eens wat te noemen, sinds 1994, vestiging:

Helios-Software-Solutions

Of Microsoft Excel, Corporate HQ daarvan:

microsoft-headquarters

Die kunnen wel ontdubbelen maar wie of wat was er dan dubbel? Kut, ‘Record Macro’:

Sub Macro1()
  Range("Table1[[#Headers],[Volledige lijst van ondertekenaars:]]").Select
  Range(Selection, ActiveCell.SpecialCells(xlLastCell)).Select
  Range("Table1[[#All],[Volledige lijst van ondertekenaars:]]").Select
  Range("Table1[[#All],[Volledige lijst van ondertekenaars:]]").AdvancedFilter _
    Action:=xlFilterCopy, CopyToRange:=Range("C1"), Unique:=True
  Range("C1").Select
  ActiveSheet.ListObjects.Add(xlSrcRange, Range("$C$1:$C$346"), , xlYes).Name = _
    "Table2"
  Range("E2").Select
  ActiveCell.FormulaR1C1 = "=Table1[@[Volledige lijst van ondertekenaars:]]= _
    Table2[@[Volledige lijst van ondertekenaars:]]"
  Range("E2").Select
  Selection.AutoFill Destination:=Range("E2:E347"), Type:=xlFillDefault
End Sub

Wist ik dus als gezegd al:

lijst

Onder de oproep van Boeken-presentator Jeroen van Kan die eerder dit jaar tijdig zijn vertrek aankondigde:

Opinie-2019-11-22-NPO-schrapt-VPRO-Boeken-en-ontpopt-zich-tot-sponsor-van-de-achteruitgang

Is ze wel dubbel, Eva Meijer, of hebben we misschien te maken met meer dan één auteur met deze naam:

meijer_meijer

Zelf kijkt ze daar niet van op:

Welke schrijver is naar uw idee het meest overschat? en 20 andere vragen aan Eva Meijer

Welk boek ligt naast uw bed?

Freshwater van Akwaeke Emezi.

Het is een verslag van iemand die bestaat als meervoud, niet als enkelvoud, en behandelt de verschillende manieren waarop je met die gekte kunt leven.

Vanuit het westerse, medische discours zou men de hoofdpersoon een meervoudige-persoonlijkheidsstoornis toeschrijven.

Maar vanuit haar Nigeriaanse achtergrond krijgt de meervoudigheid vorm als een verscheidenheid van geesten die door haar spreken. Aan de hand van de traditionele verhalen over die geesten lukt het haar de situatie leefbaar te maken. Een aanrader.

sire
Foto:Tim Berners-Lee en Marleen Stikker (r)

Alternatief voor weggooien:

Het internet is stuk - Maar we kunnen het repareren

Er is een ander internet mogelijk. Met die boodschap in het hoofd begon internetpionier Marleen Stikker vorig jaar haar eerste boek te schrijven. Want het lijkt soms alsof er geen alternatief is voor wat wij nu aantreffen als we online gaan. Alsof het inherent is aan internet dat gebruikers moeten betalen voor gratis diensten met hun privacy, alsof de privacyschandalen, het nepnieuws, de monopolies, de oplichters, de fraude, de polarisering en de manipulerende algoritmes nu eenmaal onherroepelijk bij internet horen.

Man van de NRC bedoelde natuurlijk te zeggen, vliegen en vlees eten, niet vliegen en vlees eten:

„We hebben de plofkippen ook uit de schappen gekregen.”

Als we daar zelf voor verantwoordelijk zijn, kunnen we er ook zelf iets aan doen. Moet een iPhone, Facebook en Google gebruiken net zoiets worden als vliegen en vlees eten?

„Ik zeg niet dat mensen zich moeten gaan schamen. Ik kan niet eens beweren dat het mij lukt geen van die diensten te gebruiken. Maar ik zie die schaamte wel bij veel mensen ontstaan. Het ongemakkelijke gevoel vast te zitten aan diensten die je bespioneren, het gevoel het normaal te moeten vinden dat je hele omgeving wordt volgehangen met camera’s, om maar een voorbeeld te noemen.”

TBL, ik introduceer een nieuwe aanpak om deze patstelling te doorbreken, het ‘internetcontract’:

Opinie - Red het web

Het contract legt vast hoe het systeemontwerp zo kan worden verbeterd dat het prikkels wegneemt die clickbait of de verspreiding van desinformatie belonen. Gerichte politieke reclame geeft politieke partijen de mogelijkheid om het debat te ondergraven. Het is nodig dat platforms zoals Facebook hun ‘zwarte doos’ [met hun algoritmes] openen en duidelijk uitleggen hoe ze de risico’s van hun producten voor de samenleving minimaliseren of wegnemen. Overheden zouden naar mijn mening een onmiddellijk verbod op gerichte politieke reclame moeten instellen om het vertrouwen in ons publieke debat te herstellen.

Vinger op nog een andere zere plek leggen:

Diverser personeel

We hebben een veel en veel diverser personeelsbestand in onze technologische industrieën nodig om ervoor te zorgen dat hun producten alle groeperingen bedienen. En bedrijven zouden op een zinvolle manier verslag moeten doen van de vooruitgang die ze met deze diversiteitsdoelstellingen boeken.

Sowieso maar waar denkt hij aan dan? De oorspronkelijke tekst in de New York Times:

For example, why on an exercise app should women have to worry that their precise jogging routes are shared by default with other users? Perhaps because they were designed by people not thinking about the safety needs of women.

Was ik niet zomaar op uitgekomen, Berners-Lee in “Weaving the Web” (1999):

weaving

Hij als actief lid van een kerkgenootschap:

To make the online world a place worth being in, we must all use the Contract for the Web to fight now for the web we want.

Zeg het maar, is het goed vertaald:

Om de online wereld tot een waardevolle omgeving te maken, moet iedereen het internetcontract gebruiken om te vechten voor het net dat we willen.

Praat mee met NRC - Onderaan dit artikel kunnen abonnees reageren:

Alle reacties (0)

Zwarte inkt, nog geen magazine-in-kleur-gedoe:

dds

En ze geloven alles, onder de foto heeft een krant “burgemeester” gezet en dan uit het interview met haar:

“Waar men nog steeds de meeste lol in heeft, dat is het eindeloos ouwehoeren met elkaar.”

Baby stapjes nog maar men kon heel even online zijn. De Volkskrant toen:

‘Digitale Stad is eerste succesvolle telematica-project in Nederland’

De bestuurlijke informatie van de gemeente werd in tien weken negenduizend keer geraadpleegd, vermoedelijk meer dan in de tien jaar daarvoor.

‘Toen de tien weken ten einde liepen, merkten we dat mensen er net aan begonnen te wennen. Die incubatietijd hebben we wat onderschat. Sommigen hadden zich er net lekker genesteld, en dachten er niet aan te vertrekken. Dus terwijl de auto al reed, hebben we er een structurele invulling aan gegeven. Je moet niet vergeten dat we bezig waren met het eerste echt succesvolle telematica-project in Nederland. Ik denk dat het komt omdat dit geen technology driven-project is. Wij gaan uit van de inhoud, en mensen zien dat.’

Kan kort duren, kan lang duren maar daar zijn ze weer van de Volkskrant, gisteren dan:

INTERVIE MARLEEN STIKKER

Het heet Perscombinatie, wat een grote oplage, “elektronisch” redactiesysteem en alles? Eek, een mens:

<span class="artstyle__labels__label">Intervie</span>

Weerman, je zit er naast, zijn toch hoofdletters? Kuch, bij de krant zeggen ze “bovenkast”, is in voorzien:

 .artstyle__labels{text-transform:uppercase;}

Intervie is wel een stuk oorlogszuchtiger dan dat in de NRC, ook gisteren:

Het internet is stuk, maar nog niet verloren

Maar dat het zo erg zou worden, zal niemand destijds hebben gedacht. De idealisten die een open en vrij internet willen, waarbij burgers onbespied informatie kunnen uitwisselen, hebben plaatsgemaakt voor een handvol bedrijven die er met alle data en geld vandoor is gegaan.

En tekst staat anders dan in de NRC wel gelinkt als je denkt hé dat is een link:

Ze komen er niet meer mee weg; de kritiek komt tegenwoordig van alle kanten. Neem alleen al de oogst van afgelopen week. Apple-topman Tim Cook die de Amerikaanse politiek oproept dataprivacywetgeving door te voeren, omdat de grote technologiebedrijven daar zelf onvoldoende oog voor hebben. Of world wide web-bedenker Tim Berners-Lee die met een contract komt waaraan zowel bedrijven, overheden als consumenten zich moeten houden zodat het web weer gezond kan worden. Of het rapport van Amnesty International waarin de surveillancepraktijken van Google en Facebook onomwonden als een bedreiging voor de mensenrechten worden genoemd.

Heb je zoals ik het boek (nog) niet dan kan je van hen ook de rode lijn aangereikt krijgen, Alternatieven:

Vooropgesteld: er is geen wondermiddel waarmee in één klap alle problemen kunnen worden opgelost. Stikker houdt in haar prettig leesbare boek, waarin ze ook terugblikt op de idealistische beginjaren van het Nederlandse internet, een hartstochtelijk pleidooi voor een groot aantal maatregelen die ervoor moeten zorgen dat de macht bij de grote techbedrijven wordt weggehaald. Een van de voorwaarden is de aanwezigheid van alternatieven voor de gratis diensten van Google, Facebook en consorten.

2 Overheid moet goede voorbeeld geven:

Stikker noemt het ‘bizar’ dat 70 procent van de Nederlandse scholen Google-software gebruikt. De scholen ‘zijn er nog trots op ook, dat ze een Google-school zijn. Alsof je zegt dat je een Coca Cola-school bent. Het besef dat Google níet oké is, is daar nog niet doorgedrongen.’ Terwijl ook hier genoeg alternatieven zijn, benadrukt Stikker nogmaals. ‘Laten we daar eens mee beginnen. Scholen kunnen hun middelen dan besteden aan publieke technologieën.’ Bijkomend voordeel: leerlingen leren op jonge leeftijd dat er meer is dan YouTube, Facebook, Chrome of Google Drive. ‘Als je hetzelfde doet bij omroepen, festivals, bibliotheken en andere instellingen, dan kan het best hard gaan.’

3 Financiering:

Allemaal leuk en aardig, die goedbedoelde initiatieven die nu als paddestoelen uit de grond schieten, maar Stikker is er naar eigen zeggen niet gerust op dat die het ook gaan halen. Het punt is: bedrijven als Google en Amazon hebben een goedgevulde oorlogskas, waarmee ze alles kunnen kopen wat ze maar willen, in alle sectoren. Stikker haalt weer het voorbeeld van Brave aan: ‘Ze hebben een solide verdienmodel, maar doen dat niet met het plunderen van gegevens van zijn gebruikers. Maar het wordt heel lastig als je moet gaan concurreren met partijen die vuil spel spelen, zoals Google. Als monopolisten niet aan banden worden gelegd, verlies je op den duur.’

4 Regulering:

‘Als je de apotheek binnenstapt voor een medicijn, dan kan je ervan op aan dat alles goed is geregeld. Maar als je je telefoon opent, maakt bijna alles wat erop staat gebruik van surveillancetechnologie. Dat is heel merkwaardig.’ Ze spreekt van ‘enorm achterstallig onderhoud’. ‘We zijn uit balans geraakt. Mensen denken dat het allemaal vanzelfsprekend is dat je je privacy kwijt bent zodra je internet gebruikt.’ Stikker wil het omdraaien: het moet weer vanzelfsprekend worden dat data van consumenten niet automatisch met marktpartijen worden gedeeld.

5 Opbreken en boetes:

En als dit allemaal niet werkt, kan er altijd nog keihard worden ingegrepen als techbedrijven over de schreef gaan. Neem de stappen die techbedrijven als Amazon en Google in de gezondheidszorg zetten om daar ook dominant te worden: zeer onwenselijk als het aan Stikker ligt.

En twee lijstjes, eentje met “kritische techboeken”-titels en:

MEER OVER HET REPAREREN VAN INTERNET

WhatsApp, Instagram, Chrome, Android: de systemen van grootmachten Google en Facebook zijn overal. Want ze zijn goed en ze zijn gratis. Gebruikers betalen in veel gevallen met hun data. Zijn er eigenlijk nog wel alternatieven voor al dit fraais?

Van de democratische belofte van het internet lijkt weinig over nu bedrijven als Google en Facebook bepalen wat we zien en overheden gretig meekijken. Wetenschappers droegen ideeën aan om internet terug te krijgen.

Interview met internetcriticus Andrew Keen: ‘Facebook is op zijn retour, de volgende Yahoo. Mark Zuckerberg is een totaal visieloze leider, hij heeft echt geen idee. De man had gewoon geluk.’

‘MarkDown’-speller hier toont zich trouwens al de hele tijd bezorgd over de vijf keer door de Volkskrant en/of Stikker gebezigde term “techbedrijven”?

Dat mag wel, “gebezigde”.

VK’s “techboeken”, ook een rode streep eronder en het ding meldt achter de rechtermuisknop, “pechboeken” ga ik wel goedrekenen.

Maar nu zou “goedrekenen” fout zijn …