Foonsearch

Jan Marco, hoi. Over deze twee links die jij gaf nog:

Does language choice matter? C++ or JavaScript?

The primary language for the xTuple ERP core is C++ while the language to use for xTuple extensions is JavaScript.

Ha. Jij moest wel, voor dat xTuple, hihi.

How to build V8 on Windows and not go mad

Sometimes I wonder where my insatiable hunger for JavaScript knowledge will lead me to.

Mei 2019: Jan Marco omhelst JS, ga je toch voor de bijl   :sunglasses:

In dat geval, pannenkoek! Ik bedoel, die kunnen wij samen interactief digitaal bakken blijkt:

How was it built?

CAKE uses standard web technologies html, css, & javascript. At its core is a scheduling algorithm that takes all the information we know about the recipes as well as some information about you (like what you want to cook and for how many people).

Following a recipe with CAKE is different to other cooking shows because it’s not a linear TV programme:

How it works

It customises recipes based on your familiarity with ingredients and methods, your tastes or dietary preferences, and how many people you’re inviting round for dinner. The experience reacts ‘in the moment’ to your progress, allowing you to create new dishes at your own pace. Novices can level-up and experts can cut to the chase, supported by an evolving dialogue between audience and presenter.

It’s BBC R&D’s first fully baked ‘object-based’ experiment:

Cook-Along Kitchen Experience

In the production kitchen we worked with Newcastle University Open Lab to capture data about smart utensils, including the position of crockery and ingredients in shot, and tool orientation and activity (such as knives and zesters).

Met MAX Mee-gekookt worden?

The Kitchen Databox Demo

One such scenario is taking one of the recipes in our CAKE project where we wired up cooking utensils, mixers and spoons with Bluetooth sensors; hooking them up to an instance of Databox we prepared a special version of the chocolate pot recipe expecting input from Databox - not the human cook.

Niet. In plaats van lepeltje-lepeltje aan Sandra of Mounir moet het via je Databox gaan lopen:

Databox

A platform for managing secure access to data and enabling authorised third parties to provide the owner authenticated control and accountability.

Nottingham University research project met als ‘industry partners’ BBC, BT, Microsoft en Telefonica:

Databox Project

The Databox platform is an open-source personal networked device, augmented by cloud-hosted services, that collates, curates, and mediates access to an individual’s personal data by verified and audited third-party applications and services.

The Databox will form the heart of an individual’s personal data processing ecosystem, providing a platform for managing secure access to data and enabling authorised third parties to provide the owner with authenticated services, including services that may be accessed while roaming outside the home environment.

Verplicht het betreffende blokschema met je discussiepartner delen:

architecture

De BBC weer met een nieuw Niemand-Kan-Erbij verhaal:

The Databox has its origins in an emerging school of thought called ‘Human Data Interaction’ or HDI, which sees personal data as an object in its own right rather than a by-product of our mundane interactions with computers and digital services.

JM, weer controleren of jouw broncode van recente datum-eis wel van toepassing is:

The open source platform and app ecosystem code is on our developing repository on GitHub.

Het blijven academici, verbonden aan een Brits instituut, dus is het wel OCaml, Go en? Javascript!  :sunglasses:

Hoi Weerman,

Jan Marco, hoi. Over deze twee links die jij gaf nog:
Ha. Jij moest wel, voor dat xTuple, hihi.
Mei 2019: Jan Marco omhelst JS, ga je toch voor de bijl

Mijn primaire reactie is wel van ‘dat wil ik niet’. Als ik wat meer nadenk zit ik daar vaak “ambivalent” in. Ik heb voorkeur oplossingen (C / C++, MySQL), echter ik vind het belangrijk om te kijken of er geen betere oplossingen (main-stream) ontstaan (denk aan Postgresql, javascript, Python, TensorFlow, etc.) en dan ben ik voorstander om daar toch wel gebruik van te maken. In mijn HTS tijd had ik een Atari ST computer, echter toen ging iedereen een veel minder geavanceerde IBM-cloon kopen, heb toen mijn ‘knopen’ geteld, heb ik ook maar IBM-cloon gekocht, want Atari miste de juiste software pakketen. Hardware kan wel superieur zijn, echter software is ook heel belangrijk.

how-to-build-xx-on-windows-and-not-go-mad:
The task turned out to be not for the faint-of-heart. I spent about a week googling and learning about many thing related to C++ and python . I had to ask four heavily downvoted questions on stackoverflow. I’m going to keep them as a reminder of the efforts it took me to build the thing.

Bovenstaande herken ik. 20 jaar geleden heb ik al eens een keer 2 weken vrijgenomen om MySQL te compileren op Linux. Was vroeger niet eenvoudig. Paar weken geleden QT projecten proberen te compileren. Geen enkele is echt gelukt zoals bedoeld is. Bij QT Xtuple-client heb ik code zitten uitzetten en dan kreeg ik schamele Xtuple-cliënt-hoofdscherm. Het nu idee gekregen om Xtuple-cliënt tegen de QT Long Time Support te compileren/linken. Indien specifieke QT code, dan in Xtuple-cliënt opnemen. Kortom alle nieuwe dingen kosten initieel veel energie. Als je het geleerd hebt blijkt niet moeilijk te zijn.

The Databox platform is an open-source personal networked device, augmented by cloud-hosted services, that collates, curates, and mediates access to an individual’s personal data by verified and audited third-party applications and services. The Databox will form the heart of an individual’s personal data processing ecosystem, providing a platform for managing secure access to data and enabling authorised third parties to provide the owner with authenticated services, including services that may be accessed while roaming outside the home environment.

Ik ben wel enthousiast over Databox concept. Weerman, Bedankt voor het vinden van het concept.:blush:

Ben effe aan het kijken geweest hoe R werkt. Ik denk dat R ontwikkeld wordt op site r-project. Microsoft heeft een bedrijf overgenomen die de R-code distribueerde. Wat je nu ziet is dat de R ontwikkelaars nieuwe R versie maken en dat Microsoft veel moeite heeft om de code te integreren op het Windowsplatform. Beter zou “shift left” beweging zijn, dat de R ontwikkelaars de Windowsspecifieke zaken ook in hun code meenemen onder een compiler switch.

Microsoft R Open: The Enhanced R Distribution
Microsoft R Open 3.5.3, is based the statistical language R-3.5.3 and includes additional capabilities for improved performance, reproducibility and platform support.

  • Over 10000+ packages are available in CRAN (the Comprehensive R Archive Network);
  • If you use RStudio, there’s no special configuration required. After you install Microsoft R Open, RStudio will automatically find it and use it as the R engine;
  • The open source R language, the most widely used statistics software in the World;
  • R is a complete environment for data scientists.

Wat interessant is “10000+ cran packages”. Zit te denken, zou niet beter om dit onder een GIT paraplu te gaan ´bouwen´.

Weerman, Ik kan mijn nog keer herinneren dat jij tool had die http request riching ing-bank of postbank inzichtelijk maakte. Ik kom niet zo snel meer op hoe de tool heette. Eigenlijk wil ik de communicatie richting ing-bank-praticulier inzichtelijk krijgen en dat gaan automatiseren met o.a. (lib)curl in OpenCapyrus,

De hartelijke groet Jan Marco

Hier, bof ik even, mag ik een keertje geschachteld quoten:

Ging om een bijdrage uit 2015. In een oudere versie van Discourse waar nu de mot in zit, dit is verdwenen:

  hexview

Je kon het daaraan zien, Windows Phone, maar je bent te laat. De Consumentenbond ook, 29 maart 2018:

Windows Phone-gebruikers kunnen alleen nog bij ING mobiel bankieren

Week eerder, TROS Radar:

ING schrapt zomaar app op Windows Phone

Heb zojuist het screenshot wel nog even ook daar teruggezet voor je maar:

Tool, denk dat ik het destijds met dit ding bekeken heb:

File descriptionDis#
Product nameDis#· .NET decompiler
Product version3.1.1.0
CopyrightNETdecompiler.com 2004-...

De rechter, “Dit is niet mijn wereld vriend”? Je mag jezelf verdedigen:

Legality Of Decompilation

If decompilation is possible to a certain extent, is it then also allowed?

Decompilation can be used for a number of reasons, including:

• Recovery of lost source code (by accident or via a disgruntled employee),
• Migration of assembly language applications to a new hardware platform,
• Translation of code written in obsolete languages no longer supported by compiler tools,
• Determination of the existence of viruses or malicious code in the program, and
• Recovery of someone else’s source code (to determine an algorithm for example).

However, not all uses of decompilers are legal uses.

En togas dweilen met de kraan open, Teletekst “Binnenland” vandaag:

Forse stijging fraude, fraudeurs verdienen steeds meer door mensen geld af te troggelen …

Via “sms’jes of whatsapp”. Anders andere tonijn dan de dure blauwvin voor sushi bijkleuren met bietensap:

Vandaag in Kassa: Gezondheidsrisico’s in sushi van rauwe tonijn

Om de website goed te laten werken, worden er cookies gebruikt. Wij plaatsen ‘functionele cookies’ om de site goed te laten werken én ‘analytische cookies’, waarmee wij het gebruik kunnen meten

Hieronder kan je aangeven welke andere soorten cookies je wilt accepteren of afwijzen. Daaronder kun je jouw instellingen opslaan.

Kassa, mag dat zomaar:

Dat is zeer profijtelijk en er worden grote winsten gemaakt. Maar het is levensgevaarlijk, want door dat bijkleuren kan de consument niet meer zien dat de vis bruin is geworden en is bedorven.

In het ergste geval dodelijk maar stel nou dat zo iemand daardoor genoodzaakt is zich ziek te melden:

Het slechte huwelijk tussen UWV en ict

Een half miljard euro. Zoveel reserveert het UWV de komende vijf jaar om haar eigen ict-landschap ‘fundamenteel te vereenvoudigen en te vernieuwen’. Het wordt voor het UWV een proeve van bekwaamheid: heeft het na zeventien jaar ict-schandalen genoeg geleerd om het recentste plan, met termen als ‘efficiency, ‘agile’ en ‘parametrisatie van asynchrone (bulk)leveringen’, tot een succes te maken?

Aan 800 respondenten vragen of ze wel twee keer in de week vis eten. 85 procent gaf aan dit niet te halen:

 

Doen we dat, speciaal voor jou JavaScript calculator inzetten:

// Display result
viewer.innerHTML = resultNum;
equals.setAttribute("data-result", resultNum);

Met het laatste kleuterje afgerond naar boven kom je dan op 14.722.370 volwassenen en kinderen die zich aan de stevige salarissen voor ict-managers storen:

In 2004 bouwde Capgemini aan een systeem dat 14 miljoen euro moest kosten, maar uiteindelijk kwam de rekening uit op 400 miljoen euro.

In 2008 werd een nieuw systeem voor arbeidsongeschiktheidsuitkeringen gestopt terwijl al 90 miljoen was uitgegeven.

Visvetzuren zijn goed voor je hart en bloedvaten. Advies, 1 keer per week bij voorkeur vette vis eten:

Het UWV heeft sinds 2002 zo’n 3 miljard euro uitgegeven aan automatiseringskosten. Uit jaarverslagen zou blijken dat de jaarlijkse uitgaven aan deze kostenpost rond een kwart miljard euro liggen.

Vis is gezond! En zeker verse vis! Welles nietes, het UWV:

Het slechte huwelijk tussen UWV en ict:

In werkelijkheid is dat een verzameling grote en kleine projecten, waarvoor vijf jaar lang 100 miljoen euro per jaar is gereserveerd, bovenop de jaarlijkse ict-kosten van 300 miljoen euro. Dat budget is niet anders dan in voorgaande jaren.

Wat te denken van dat rijstballetje belegd met rauwe visreepjes en gewikkeld in zeewier, sushi:

Werkvloer UWV vecht ict-plan bij rechter aan

De ondernemingsraad van uitkeringsdienst UWV stapt naar de rechter om een ict-vernieuwing tegen te houden die de organisatie 500 miljoen euro gaat kosten. Het personeel denkt dat het project tot mislukken is gedoemd.

Weet niet hoever ze daar mee zijn maar als dat bedrag onverwacht voor de burgerij beschikbaar komt:

PRICES AT TOYOSU WHOLESALE MARKET, MAY 14, 2019
https://www.st.nmfs.noaa.gov/st1/market_news/japan-wholesale.txt

Species          Sales volume         Origin                Price  (yen/kg)
                      kg                                 High   Average    Low
BLUEFIN TUNA
 Fresh              31,134        Domestic, Miyagi      4,860     2,276  1,404

Heeft die JavaScript calculator niet, omrekenen JPY/EUR, ff via Google, 18,60 euro gemiddeld per kilo?

Vacuum verpakt duikt het hier in Den Oever op voor 27,50 en elders voor 30,00 euro per kilo maar kan dat kloppen? Rotterdam, log in om uw gespaarde zeemijlen te zien:

Tonijn, sashimi 100 gram 

Subtotaal        €  7,00
Verzendkosten 	 €  7,60
Totaal 	         € 14,60

Gunst, aan de prijs wel, 146,- per kilo. Elders, Londen, “Otoro for Sashimi, Frozen, £43.95”, per 250 gram?

Daarop beknibbelen zal de uitkeringsorganisatie toch ook niet op haar geweten willen hebben. Het gaat hier tenslotte om de gezondheid van heel veel mensen.

Kom ik uit op 200 euro per kg en JM, kom jij dan niet uit op, waar het UWV mee komt, dat geld gedeeld door het aantal mensen dat geen vis lust, een bedrag van zeg 34 euro? Voor iedere deelnemer - inclusief degenen die bij het UWV werken, 19.300 mensen - over 5 jaar verdeeld te besteden aan 1000 x 34 / 200 = 170 gram tonijn. Komt goed uit dat het al ingevroren geleverd wordt.

Om de meeste voordelen uit je sushi te halen, kies je het best voor stukken rijk aan omega-3-vetzuren.

Ja, de portiegrootte, hoever kom je met 170 / 5 = 34 gram tonijn, is daar nog iets van te …

Fuck, moet je kijken, we hebben geen tijd te verliezen verdomme:

 

Alarm, UWV! Help, die teller is nu al volledig aan het teruglopen!

Hoi Weerman,

Bedankt voor jouw reactie. Ik zit beetje te zoeken naar HttpWatch of HTTP-Analyzer, liefst in open source en in C / C++. Maar dat kan wel een beetje te veel overvraagd zijn. :wink:

HttpWatch integrates with Chrome and Internet Explorer browsers to show you the HTTP and HTTPS traffic that is generated when you access a web page.

This setup program installs the latest version of HttpWatch Basic Edition. It is fully functional but only displays extended HTTP information for a limited number of well known sites.

Need a tool which can serve as HTTP monitor, HTTP sniffer and HTTP Tracer?
IEInspector HTTP Analyzer is such a handy tool that allows you to monitor, trace, debug and analyze HTTP/HTTPS traffic in real-time. It is used by industry-leading companies including Microsoft, Cisco, AOL and Google .

HTTP Analyzer is a software tool that helps web developers trace and monitor HTTP/s traffic in real time. It provides the developers with a lot of information including Header values, Cookies, Content, Post data, Query Strings, Redirection URLs, Request and Response Stream, Cache information, HTTP status code information and more. As it provides loads of information, it is a useful tool for analyzing performance, diagnostics and debugging.

HTTP Debugger Features
Debug HTTP API calls to back-ends and between back-ends. HTTP Debugger is a proxy-less HTTP sniffer with clean UI and very easy to use. Doesn’t change the browser’s configuration for the proxy. Can display HTTP(s) traffic from any browser and JAVA/.NET apps.

Points of Interest

  • Sometimes, it is a good idea to get a piece of new code working first and improve it later.
  • Reading the Hypertext Transfer Protocol (RFC 2616) will help a lot.
  • Use HTTP monitoring tools to help the development, such as HTTPAnalyzer or HTTPWatch.

De hartelijke groet Jan Marco

Had ik inderdaad maar weet niet meer wanneer ik dat genoemd heb:

  • HTTPWatch

Wat duurdere brommer, mag er helaas al een hele tijd bij Firefox niet meer in. Delegeert een SSL-check aan een ander “product” van Neumetrix, SSLRobot en met een dienstingang, bijvoorbeeld:

… uses the HttpWatch automation interface to record and analyze the HTTP traffic for a single web page in Google Chrome.

Wil per definitie alleen maar weten wat de browser doet waar die aan hangt en de vraag is altijd, hoever kom ik met de ‘Developer Tools’ van de browser zelf.

Ha, een mooie gelegenheid om ‘off-the-cuff’ te mompelen als ik noem:

  • Fiddlercore

Niet zo ‘off the cuff’ want ik kijk nu even - is via, via in handen gevallen van Progress. Kan je zelf in je eigen code aanspreken.

Dan heb je nog variërend van bruikbaar tot semi-militair:

  • Postman, krijg ik die anderhalve keer dat het gebruiken wil steeds ruzie mee

  • Microsoft Message Analyser, deels op basis van Fiddlercore maar jij moet er zelf maar voor zorgen dat jij je licentieverplichtingen voor Fiddlercore in orde hebt

  • Fiddler zelf, eveneens ondergebracht bij pleeggezin Telerik, lees Progress

  • Wireshark

Laatstgenoemd “computerprogramma” lijkt te zijn wat jij zoekt?

Wireshark is a free and open-source packet analyzer. It is used for network troubleshooting, analysis, software and communications protocol development, and education.

Wireshark is cross-platform, using the Qt widget toolkit in current releases to implement its user interface, and using pcap to capture packets; it runs on Linux, macOS, BSD, Solaris, some other Unix-like operating systems, and Microsoft Windows.

Hoi Weerman,

Erg goede tip:

  • Wireshark
    Laatstgenoemd “computerprogramma” lijkt te zijn wat jij zoekt?

Vroeger wel eens naar WhiteShark gekeken, echter toen vastgelopen in het compileren van onderliggende WinPcap. Er is nu nieuwe project die dat probeert te realiseren:

Npcap is a packet capture and injection library for Windows by the Nmap Project . It is a complete update to the unmaintained WinPcap project with improved speed, reliability, and security.

Heb ook vraag gesteld aan Miranda NG of plugin richting Linkedin mogelijk is. Ik denk dat ik WhiteShark kan gebruiken om protocol inzichtelijk te krijgen.

De hartelijke groet Jan Marco

Samenvatting van de hulpprogramma’s voor foutopsporing in het HTTP-protocol, waar moet u aan denken?

Kwam ik dit tegen. Alleen source code is wel verouderd, daarom liever met WhiteShark aan de gang:

fiddler like cross-platforms(MacOS/win/linux) tool using Qt

Hoi Weerman,

I would also recommend fiddler because it can read https traffic (if you install the certificates).

Ik heb nu Fiddler en WireShark geinstalleerd. Effe met Fiddler zitten kijken naar LinkedIn.com. Ik word niet blij naar welke site Chrome gaat als ik op LinkedIn aangelogd ben.

Wordt nu wel duidelijke welke richting inlichtingendiensten denken om berichten heimelijk af te luisteren:

Grote techbedrijven als Apple, Google en Facebook-dochter WhatsApp hebben in een open brief hun onvrede geuit over de Britse inlichtingendienst GCHQ. Die is namelijk met een plan gekomen om inzage te kunnen krijgen in versleutelde berichten.

Ik weet niet of je kan zien of de berichten ook naar iemand anders (geheim agent) wordt verzonden op netwerklaag.

Het voorstel houdt in dat berichtendiensten in het geniep agenten toe zouden kunnen voegen aan bepaalde groepsgesprekken en -chats. De eigenlijke deelnemers van het gesprek zouden daar niks van merken en de geheime dienst zou zo geen codes hoeven te kraken om de berichten te lezen.

Techplatformen en telecombedrijven zijn normaal wettelijk verplicht om allerlei informatie aan autoriteiten over te dragen in het belang van nationale veiligheid.

Social credit system doet zijn intrede in Nederland. :yum:

Taxidienst Uber verandert zijn voorwaarden. Net zoals chauffeurs al geweerd kunnen worden bij een te lage beoordeling, kunnen passagiers binnenkort ook toegang tot de dienst verliezen als ze zich te vaak misdragen.

Respect is tweerichtingsverkeer, net als verantwoording.

Mensen worden beïnvloed om beter gedrag te gaan vertonen. Je zou ook hogere prijs kunnen vragen voor de dienst als passagier een lage score heeft.

De hartelijke groet Jan Marco

The Secret of How to Get a Girl to Kiss You:

It’s the middle of the night. Do you know who your iPhone is talking to?

Apple says, “What happens on your iPhone stays on your iPhone.” Our privacy experiment showed 5,400 hidden app trackers guzzled our data — in a single week.

De krant die hier zo zijn best doet is het privé bezit van een van de belangrijkste spelers op dit terrein:

Washington Post to be sold to Jeff Bezos, the founder of Amazon

Bezos, whose entrepreneurship has made him one of the world’s richest men, will pay $250 million in cash for The Post and affiliated publications to The Washington Post Co., which owns the newspaper and other businesses.

No Girl Will Ever Kiss You unless you’ve at least one repository on Github:

Firefox Lightbeam

This is the web extension version of the Firefox Lightbeam add-on for visualizing HTTP requests between websites in real time.

lightbeam

The Firefox Lightbeam extension by Mozilla is a key tool for Mozilla to educate the public about privacy.

Screenplay “The Longest Day” (1962):

Rommel: But beyond that peaceful horizon... a monster waits.

Eeek! Persistent Client State; Preliminary Specification - Use with caution:

Set-Cookie: CUSTOMER=WILE_E_COYOTE; path=/; expires=Wednesday, 09-Nov-99 23:12:40 GMT

Kalmte bewaren:

Inderdaad:

? DateDiff("y", 6-6-2019, 6-6-1994)

Bestaat 25 jaar, het (het is het zegt Van Dale) ‘cookie’:

tekstbestand waarin bep. gegevens over de gebruiker van een website zijn opgeslagen 

Zodat Bep. niet bij ieder bezoek aan dezelfde website opnieuw dezelfde gegevens hoeft in te voeren:

Giving Web a Memory Cost Its Users Privacy

At that moment in Web history, every visit to a site was like the first, with no automatic way to record that a visitor had dropped by before.

The solution called for each Web site’s computer to place a small file on each visitor’s machine that would track what the visitor’s computer did at that site.

Mr. Montulli called his new technology a “persistent client state object,” but he had a catchier name in mind, one from earlier days of computing. When machines passed little bits of code back and forth for such purposes as identification, early programmers called the exchanged data “magic cookies.” Mr. Montulli would call his invention, a direct descendant, a “cookie.”

Kwam van The New York Times, 2001. Doen alsof zij erbij waren:

One day in June 1994, Lou Montulli sat down at his keyboard to fix one of the biggest problems facing the fledgling World Wide Web – and, as so often happens in the world of technology, he created another one.

Neemt Wikipedia in “HTTP cookie” met bronvermelding over maar de man zelf herinnert het zich anders:

The irregular musings of Lou Montulli

Sometime around July of 1994 I went to a meeting to talk about a shopping server that another group at Netscape was working on. At some point during the next week the general concept of Web Cookies formed in my head.

Wetenschapsjournalist bij de NYT weer, mij dunkt:

It was a turning point in the history of computing: at a stroke, cookies changed the Web from a place of discontinuous visits into a rich environment in which to shop, to play – even, for some people, to live.

Cookies fundamentally altered the nature of surfing the Web from being a relatively anonymous activity, like wandering the streets of a large city, to the kind of environment where records of one’s transactions, movements and even desires could be stored, sorted, mined and sold.

Onderzoek gedaan naar Amerikaanse bemoeienis met het door een Brit voorgestelde HTTP-protocol:

Deconstructing code

The rapid development process left cookies as a technological kludge put together overnight. This kludge was a natural consequence of the relentless pace at which Netscape was moving.

The most serious problem was third party cookies. The intent of Netscape’s cookies specification was to only allow cookies to be written and read by the web site a person was visiting.

For example, if the New York Times placed a cookie on a computer, Amazon.com could not read or modify the New York Times cookie. This provided security and privacy by only allowing sites access to information they authored.

However, Netscape’s cookies specification allowed third party components of a web page to place their own cookies. This created a loophole by which third parties could read and write cookies.

Blieb, let us take a moment to review this new agenda of the Overlords:

This security and privacy defect was the outgrowth of the rapid development and incorporation of the cookies technology. This loophole has led to a new breed of businesses, the online advertising management companies. Third party cookies can be used by online advertising companies to create detailed records of a person’s web browsing habits.

Eeek! Eindeloos martelen met digitale reclameboodschappen zonder aanwijsbare noodzaak:

Behavioral Ad Targeting Not Paying Off for Publishers, Study Suggests

Publishers only get about 4% more revenue for an ad impression that has a cookie enabled than for one that doesn’t.

The Wall Street Journal vervolgens ook nog:

That modest gain for publishers stands in contrast to the vastly larger sums advertisers are willing to pay for behaviorally targeted ads. Much of the premium likely is being eaten up by the so-called “ad tech tax,” the middlemen’s fees that eat up 60 cents of every dollar spent on programmatic ads.

Eeek! Gaat daar helemaal de verkeerde kant op als ze niet uitkijken:

Publishers’ inability to benefit much from behavioral targeting could have implications for policy as lawmakers in Washington, D.C., debate the shape of national privacy legislation. The ad industry is pushing for new federal rules, partly to head off the risk of a state-by-state patchwork of privacy laws, following the passage of California’s own privacy regulations.

Eeek! Tot slot wordt in dat WSJ-artikel nog een doorgewinterde vakman sprekend opgevoerd:

“Behavioral targeting has been completely overhyped in its value for publishers from the day it was first invented.”

Eeek!

monster

Hoi Weerman,

Beetje reclame maken voor onze vrienden bij het NFI :wink:

The Digital and Biometric Traces division of the Netherlands Forensic Institute is primarily engaged in forensic research into automated systems. The division reviews many types of hard- and software, and the results play an important role in detection, prosecution and legal cases. You are a qualified hacker or reverse engineer with a lot of practical experience on mobile devices, looking to apply your skills to benefit the public good.

Uit functie eisen kan je m.i. wel beetje halen met welke tools ze werken:

Radare2 vond ik wel leuke tool. Geloof ik dat Linux C habibat was. :yum:

De hartelijke groet Jan Marco

Er is ook een NL-versie beschikbaar maar de Engelse aanhef wijkt af, ja is daarmee vergeleken dermate bevlogen dat ik maar even ben gaan controleren of het dezelfde vacature betrof   :sunglasses:

Bij monde van mischien wel Mevrouw Florien Brongers, tot u spreekt de Rijksoverheid:

The Ministry of Security and Justice is responsible for maintaining the rule of law in the Netherlands, so that people can live together in freedom, regardless of their life-style or views. The Ministry is working towards a safer, more just society by giving people legal protection and, where necessary, intervening in their lives. We sometimes have to take radical measures: divesting parents of parental responsibility, for example, or putting convicted criminals in prison. We also give people new prospects: for example, we help prisoners return to society and provide support for victims of crime.

Functie-eisen, in het onderhavige geval niet van een te hoog niveau?

En geloof jij dat ook maar iemand toen aangifte is gaan doen:

Mobiele apps en privacy

Maar wat doen apps eigenlijk met je persoonlijke gegevens op je telefoon? Privacywaakhond Bits of Freedom neemt voor Radar zeven apps onder de loep. Ze hebben bekeken welke machtigingen apps vragen en vervolgens gecontroleerd of apps informatie doorgeven aan andere partijen:

  • Superheldere LED Zaklamp vraagt toegang tot het unieke nummer van je telefoon. Hiermee kan jouw unieke device worden geïdentificeerd.

  • Superheldere LED Zaklamp vraagt toegang tot je telefoonstatus. Daarmee kan worden
    vastgesteld of je aan het bellen bent en ook met welk nummer je belt.

  • Superheldere LED Zaklamp vraagt toegang tot je locatie. Dat is voor sommige diensten wel logisch, bijvoorbeeld in het geval van Facebook ‘tagging’ van foto’s in een bepaalde plaats.

Toen was 2013, Appie belde bij aankomst meteen naar huis want dat hadden ze hem nog zo gezegd:

Hoi mam, ik ben er, het is hier hartstikke leuk en ik heb al vrienden gemaakt.

En hoe:

<span aria-label="9.168.292 beoordelingen">9.168.292</span>

Zijn die ook allemaal blij met hem, nee niet:

Sinds laatste update vol met ads die zonder de zaklamp te gebruiken overal aan springen. DOEI!

Ze houden ook niet van hem omdat zo’n ding een spoor van vernieling achter zich zou kunnen laten:

Summarized Privacy and Risk Analysis of Top 10 Android Flashlight Apps

Some of the Flashlight Apps write settings and have access to your device storage; it may be to
install additional backdoors or remote access Trojans (RATs). Therefore you might need to reset
your phone completely after an uninstall of your favorite Flashlight App.

Snappen doe je het niet:

    • Your Android phone already comes with a flashlight feature;
    • iOS has it's own flashlight app built right into the main menu.

Overzicht van door derden voor apps opgeëiste rechten, “onze” zaklamp, Superheldere enz. uiterst links:

report

De Correspondent eveneens over onder andere een zaklamp app misbruiken voor een ander doel:

De (on)zin van online advertenties: meetbaarheid is heilig, maar écht meten is onmogelijk

Met een uitgekiend plan werden vier mannen vorig jaar multimiljonair. Eerst kochten ze bestaande Android-apps die mensen echt gebruiken – spelletjes, een selfie-app, een zaklamp. Deze brachten ze onder bij brievenbusfirma’s in Israël, Servië, Duitsland, Bulgarije en Malta.

Op die manier verbloemden ze dat deze tientallen apps van dezelfde eigenaren waren. De volgende stap was het analyseren van de manier waarop mensen de apps gebruikten, waarop ze techneuten bots lieten bouwen die dit gedrag perfect wisten te imiteren. Die bots werden vanaf speciale servers naar de apps geleid, waardoor het leek alsof het gebruik van de apps enorm toenam.

Laatste stap: cashen. Want adverteerders betaalden in die apps voor de hoeveelheid verkeer. In totaal waren de apps 115 miljoen keer geïnstalleerd. De vier maakten tientallen miljoenen buit aan advertentiedollars.

Verhaal kwam van Buzzfeed:

Android-apps Tracked User Behavior To Execute A Multimillion-Dollar Ad Fraud Scheme

Corporate records obtained by BuzzFeed News show that Fly Apps is owned by two Israelis, Omer Anatot and Michael Arie Iron, and two Germans, Thomas Porzelt and Felix Reinel.

Voor zover bekend, geen vervolging ingesteld en die vier waren maar amateurs, De Correspondent weer:

Fraude viert hoogtij

Eenduidige cijfers over de omvang van ad fraud bestaan niet. Schattingen lopen uiteen van 6,5 miljard dollar per jaar tot zo’n 150 miljard dollar, ofwel meer dan de helft van het totale online advertentiebudget. Dat bedraagt wereldwijd zo’n 250 miljard dollar. The World Federation of Advertisers, een wereldwijde club die veel grote merken vertegenwoordigt, verwacht dat over ruim vijf jaar tussen de 50 (‘de conservatieve schatting’) en 150 miljard dollar per jaar verloren zal gaan door fraude.

Je zaklamp is nu klaar voor gebruik.

Privacyweken op NPO3, was een thema in - hoeveel Internet-jaren zijn dat, twaalf - 2016:

3Doc: Addicted to my phone

Door het aanbieden van gratis apps op mobiele telefoons, krijgen bedrijven toegang tot ons persoonlijke leven. Een onderzoeksteam neemt de proef op de som en biedt een zaklamp-app aan. Wat de gebruiker niet weet is dat door het te installeren ze toegang geven tot camera, microfoon, foto’s, teksten en gesprekken.

Geen fantasie-gebruikersvoorwaarden, zij nemen die van Facebook over:

De app heeft toegang tot

Agenda

• add or modify calendar events and send email to guests without owners' knowledge
• read calendar events plus confidential information

Identiteit

• read your own contact card
• find accounts on the device
• add or remove accounts

Locatie

• approximate location (network-based)
• precise location (GPS and network-based)

Telefoon

• read phone status and identity
• directly call phone numbers
• read call log
• write call log

Camera

• take pictures and videos

Informatie over apparaat-ID en gesprek

• read phone status and identity

Microfoon

• record audio

Foto’s/media/bestanden

• modify or delete the contents of your USB storage
• read the contents of your USB storage

Apparaat- en app-geschiedenis

• retrieve running apps

Informatie over wifi-verbinding

• view Wi-Fi connections

Contactpersonen

• read your contacts
• find accounts on the device
• modify your contacts

Opslag

• modify or delete the contents of your USB storage
• read the contents of your USB storage

Sms

• read your text messages (SMS or MMS)

Overig

• download files without notification
• receive data from Internet
• adjust your wallpaper size
• read battery statistics
• run at startup
• draw over other apps
• prevent device from sleeping
• expand/collapse status bar
• toggle sync on and off
• send sticky broadcast
• modify system settings
• install shortcuts
• pair with Bluetooth devices
• read sync settings
• connect and disconnect from Wi-Fi
• view network connections
• change network connectivity
• read Google service configuration
• reorder running apps
• control vibration
• change your audio settings
• set wallpaper
• create accounts and set passwords
• full network access
• access Bluetooth settings

Waar of niet waar?

Hier, in de Google Play-pagina voor de Android FB-app, onder “Rechten, Details bekijken”.

Het heet dan, “apps lekken privégegevens”. Maandverband kan lekken. Dit lijkt mij een zuigmond van ca 30 a 35 cm doorsnee te zijn die na het kelderraampje vernield te hebben gekoppeld aan een hardrubberen transportslang zijn weg vindt, de trap op naar de ‘living’ op de begane grond?

Kletst die Weerman niet uit zijn nek? De privacyverklaring die hij accepteert door zoiets op zijn telefoon te zetten valt te kwalificeren als een wederkerige overeenkomst en die heeft dus een ruilkarakter:

Zie in dit verband ook Van der Sloot waarbij het gebruik van Facebook als voorbeeld fungeert: ‘De persoonsgegevens van de gebruiker worden als economisch goed verhandeld tegen een ander economisch goed, namelijk de sociale netwerkdienst.’   (B. van der Sloot, ‘De privacyverklaring als onderdeel van een wederkerige overeenkomst.’   P&I 2010, Afl. 3, p. 106-109.

OK, een masterscriptie Privaatrecht VU vertrouwen we wel? Het lange antwoord halen we dan ook daaruit:

‘Your app signature is more distinctive than your DNA’

Naast bovenstaande bepalingen die gelden ter bescherming van de app-gebruiker kan de privacyovereenkomst ook vernietigd worden wanneer de op de wil berustende verklaring ondeugdelijk is gevormd. Op grond van art. 6:228 lid 1 BW is een overeenkomst die tot stand is gekomen onder invloed van dwaling en bij een juiste voorstelling van zaken niet zou zijn gesloten, vernietigbaar.

Ook is op grond van art. 3:44 lid 1 BW een rechtshandeling vernietigbaar, wanneer zij door bedreiging, door bedrog of door misbruik van omstandigheden tot stand is gekomen. Het valt sterk in twijfel te trekken dat app-gebruikers zich op dit moment bewust zijn van de gevolgen die met de aanvaarding van de privacyovereenkomst gegeven wordt.

Zo hebben de meeste app-gebruikers geen besef van de in paragraaf 2.4. uiteengezette gegevensverwerking door apps en het in paragraaf 2.5. uiteengezette bestaan van data brokers en de grootschalige gegevensverwerking, profilering en handel in data van dergelijke partijen.

Door het aanvaarden van de privacyverklaring (privacyovereenkomst) denken app-gebruikers dat hun persoonsgegevens op een behoorlijke en zorgvuldige wijze verwerkt zullen worden en hun privacy gewaarborgd zal blijven. Maar in tegenstelling tot deze gedachte geven ze (in veel gevallen) een zeer ruime toestemming aan de app-eigenaar om hun gegevens te verzamelen, te verwerken en door te verkopen aan derde partijen.

Ook stellen app-eigenaren dat het een gratis dienst is die zij verrichten, terwijl dit niet het geval is. Het verzamelen van persoonsgegevens is een verdienmodel en vaak de primaire bron van inkomsten, en gebeurt dan ook op grote schaal. Men kan dus stellen dat er sprake is van een onjuiste voorstelling van zaken. De app-gebruiker (of de maatschappij an sich) is zich simpelweg niet bewust van de economische waarde die hun persoonsgegevens hebben.

Dergelijke situaties waarin een app-eigenaar een ‘gratis’ dienst aanbiedt in ruil voor persoonsgegevens en het opnemen van bepalingen in de privacyovereenkomst omtrent het waarborgen van de privacy, waarbij app-gebruikers geen uitdrukkelijke toestemming hebben kunnen geven vanwege het ontbreken van een juiste voorstelling van zaken, kunnen als dwaling, misleiding, bedrog of misbruik van omstandigheden gekwalificeerd worden.

De term “DNA” komt precies één keer voor, in de titel. Never mind, korte antwoord ook daaraan ontlenen:

Uit het onderzoek van Tokmetzis blijkt dat het geven van deze toestemming voor de installatie van een app dus onzinnig is. Men weet niet waar toestemming voor wordt gegeven. Daarnaast berust deze toestemming niet op vrijwillige grond en is het principe van doelbinding ver te zoeken.

Verwijzingen daarin naar genoemde Tok-:

Big Business is watching you

Toch klikken we meestal braaf op ‘ja, ik accepteer’ en lezen we de (vaak onleesbare en ellenlange) privacyvoorwaarden niet. Academici noemen dat de ‘privacyparadox’: we zeggen privacy belangrijk te vinden, maar kiezen er toch voor om die op te geven.

-met-:

Dit gebeurt er allemaal onder de motorkap van je smartphone

Wat houdt het apparaat in onze broekzak allemaal over ons bij? Na langdurig onderzoek naar 85 populaire apps ontdekte ik hoe de smartphone vol privacygevoelige lekken zit.

-zis. Dimitri:

Hoe ik het smartphone-onderzoek heb uitgevoerd

In deze update aandacht voor de methoden en programma’s waarmee ik [dat onderzoek] gedaan heb.

En hoe gratis is gratis, prijspeil 2013:

The Underground Hacking Economy is Alive and Well

Dit blijkt ook uit de prijzen die op de zwarte markt worden betaald voor persoonsgegevens. Uit een rapport van SecureWorks61 blijkt dat voor een complete identiteit van een persoon (naam, adres, telefoon, e-mail, wachtwoord, geboortedatum, BSN-nummer, bankrekening en creditcardnummer) in Europa $40,- en in de VS $25,- wordt betaald.

En tot slot nog, ‘Findings FTC’, Federal Trade Commission in de VS:

FTC Data Brokers (2014)

Hoe deze (onder andere zeer gevoelige) gegevens – vaak zonder toestemming – verzameld worden is niet geheel duidelijk, maar wanneer de verschillende ‘datapoints’ bestudeerd worden kan men niet anders dan stellen dat de privacyrechtelijke waarborgen grootschalig geschonden worden.

Hallo, Jan Marco, zeg nog-es iets. Dat was snel, bij Teletekst Twitter is het “1h”:

briefhoofd

Home > Actueel > Nieuws > 08-06-2019

Kabinet helpt de privacy van mensen beter te beschermen

De wereld digitaliseert in zo’n rap tempo dat mensen snel hun privacy uit het oog kunnen verliezen. Uiteraard biedt technologie veel kansen, maar er kleven ook risico’s aan. Zo delen mensen – bedoeld of onbedoeld – allerlei gegevens in ruil voor gemak. Grote techbedrijven profiteren daarvan zonder duidelijk op de gevolgen voor de privacy te wijzen. Het kabinet wil daarom meer doen tegen ongebreideld gegevens slurpen door bedrijven en daarnaast de mogelijkheden voor mensen vergroten om de eigen privacy te beschermen.

Aldus Dekker, die van “Rechtsbescherming”:

“Technologische vooruitgang biedt enorm veel kansen en gemak voor mensen. Ons leven regelen we steeds meer online. Dat biedt veel gemak, snelheid en bovendien plezier. Maar we moeten niet naïef zijn. Er kleven ook nadelen aan en die moeten we het hoofd bieden.”

Waarom, daarom:

Grote techbedrijven verzamelen veel persoonsgegevens en maken op basis daarvan profielen van mensen. Om te voorkomen dat personen op basis van hun digitale profiel van producten en diensten worden uitgesloten of een hogere prijs betalen, wil het kabinet de regels hierover aanscherpen. Ook op andere manieren treedt het kabinet op, bijvoorbeeld door misbruik van seksueel beeldmateriaal (wraakporno) zelfstandig strafbaar te maken.

Hoe werkt de Wijzer. Goed:

Zowel mensen als bedrijven weten niet altijd waar ze aan toe zijn op het gebied van privacy. Het kabinet laat daarom een online Privacywijzer ontwikkelen. In de Privacywijzer staan praktische tips voor burgers om hun privacy te beschermen, bijvoorbeeld hoe ze bij een bedrijf hun gegevens kunnen inzien of laten wissen. Daarnaast biedt de Privacywijzer hulpmiddelen voor bedrijven om bijvoorbeeld een privacyverklaring op te stellen. Verder gaat het kabinet kijken hoe het makkelijker gemaakt kan worden voor mensen om beeldmateriaal dat naar hen herleidbaar is en zonder toestemming op internet is geplaatst op een snelle wijze te laten verwijderen.

“Vergroten privacybewustzijn van burgers”, ga je weg:

Mensen maken niet altijd doordracht gebruik van technologie, waardoor zij onbedoeld persoonlijke informatie over henzelf of over anderen delen. Om hen hiervan bewust te maken, start volgend voorjaar een grote publiekscampagne. Daarnaast stimuleert het kabinet dat kinderen op school leren op een veilige en verantwoorde manier met sociale media om te gaan.

Rekent mijn speller fout, “techbedrijven” en stelt voor “pechbedrijven”. En “niet altijd doordracht”.

Kut-internet, werkt weer eens niet:

11 Denk aan zgn. upskirt-camera’s, die op schoenen zijn bevestigd en waarmee vrouwen onder hun rok worden gefilmd. Zie: https://www.msn.com/nlnl/nieuws/binnenland/gluurbeelden-honderden-nederlandse-vrouwen-gedeeld-in-onlinenetwerk/ar-AAAtIFC.

Oké toch, hij doet het weer:

luchtlanding

Nee nu weer niet, alleen steeds:

WHOOPS! “we can’t show you this right now…”

Moet daar stellig eens poolshoogte nemen zegt Sander Dekker op het Ministerie van Justitie en Veiligheid:

Technologische ontwikkelingen: kansen en risico’s voor de privacy

Ook worden soms zeer kleine, verborgen camera’s gebruikt om intieme beelden te maken 11 of camera’s aan drones waarmee mensen worden gefilmd op plaatsen waar zij dat niet verwachten.

Evengoed, wat denkt hij, wil Priscilla’s schaamstreek wel in beeld gekregen hebben, ik?

Per se niet, het gaat hier toch zeker om wat haar echtgenoot allemaal aan het uitspoken is:

“Facebook” - Ben Mezrich - Overamstel Uitgevers (2010) - Bedrijfsleven & Management

De jongen het meisje tegen de deur aangedrukt, haar leren jack hing open en haar trui zat omhoog tot aan haar nek. De handen van de jongen bewogen over haar strakke, naakte buik en ze kromde haar rug terwijl hij met zijn lippen haar keel aanraakte.

Verborgen achter de bank lag een andere student, Mark, te wachten tot die twee weer ophoepelden:

Hij ging op zijn knieën zitten en maakte de rugzak open. Zijn vingers voelden de kleine Sony laptop en hij trok het apparaat eruit. Er hing al een ethernetkabel aan, die los slingerde terwijl hij de machine aanzette.

€ 5,99. Geaardheid, lastig duiden maar ontegenzeggelijk ontluikende gevoelens bij deze jongvolwassenen:

Horizontale privacy is voor Facebook een belangrijk onderwerp. Het is een onderwerp dat wij ‘online veiligheid’ noemen.

Met vriendelijke groet, Edo Haveman, Head of Public Policy Netherlands, Facebook

Hé, dat is die “Horizontale privacy” van eind 2017. Inmiddels is de definitie van de Rijksoverheid deze:

Retouradres Postbus 20301 2500 EH Den Haag

Met horizontale privacy wordt gedoeld op de privacy tussen burgers onderling en tussen burgers en bedrijven. Zij onderscheidt zich daarmee van de verticale privacy, die betrekking heeft op de relatie burger-overheid. De focus op de horizontale privacy betekent niet dat technologische ontwikkelingen niet ook gevolgen kunnen hebben voor de verticale privacy.

Waren wij destijds niet juist getuige van voorspel? Van: Koopmans, S. Geachte collega’s:

En - zo horizontaal wil je er normaal gesproken juist niet bijzitten - conceptie:

Op de grote dag in december dat jaar beschuit met muisjes en bleek een en ander uitgewerkt als volgt:

Blok 1: Maatschappelijk veld (10.00 – 11.00 uur)
• Mw. A. Gerkens, Expertisebureau Online Kindermisbruik
• Dhr. T. Siedsma, Bits of Freedom
• Dhr. V. Böhre, Privacy First
• Dhr. E. Haveman, Facebook Benelux
• Dhr. P. Fleischer, google (engelstalig)
• Dhr. P.R. de Vries, ervaringsdeskundige
Blok 2: Handhaving (11.00 – 11.45 minuten)
• Dhr. A. Wolfsen, Autoriteit Persoonsgegevens
• Dhr. R. Doeleman, politie
• Dhr. M.H. Vos, Openbaar MInisterie
Blok 3: Juridische expertise (11.45 – 12.45 uur)
• Mw. M. Peters, Rathenau Instituut
• Dhr. P. Blok, Universiteit Utrecht
• Dhr. E.J. Koops, Universiteit Tilburg
• Dhr. G.J. Zwenne, Universiteit Leiden

Hoog tempo wel en toen hij het woord kreeg stelde Peter R. de Vries zich daar voor als “Peter de Vries” …

Verschillende deelnemers produceerden in ‘position papers’ een al dan niet overeenkomstige omschrijving:

Er is veel discussie over verticale privacy: hoe overheid en industrie omgaan met rechten van burgers en consumenten. Horizontale privacy gaat juist over hoe burgers onderling omgaan met die rechten, denk aan het online zetten van foto’s en filmmateriaal.

Rathenau Instituut. Dan Privacy First:

Onder horizontale privacy verstaan wij de relatie tussen burgers onderling waarbij zij binnentreden in elkaars persoonlijke levenssfeer en hierbij informatie registeren of instrumenten gebruiken die dit doen.

BOF:

Er is al veel wetgeving voor privacyschendingen, zowel in strafbaarstellingen als handhavingsmechanismen. Als een burger slachtoffer is van een horizontale privacyschending, dan is dat veelal strafbaar. Het blijkt helaas in de praktijk vaak dat uitvoering en handhaving achterloopt op regelgeving, niet in de laatste plaats door gebrek aan capaciteit bij opsporingsdiensten.

Universiteit Tilburg:

Horizontale privacy is niet alleen belangrijk in relaties tussen burgers onderling, maar ook tussen consumenten en (lokale) bedrijven. Privacyvraagstukken rond Google, Facebook en andere megamultinationals zijn van een andere orde en horen niet in dit debat thuis; maar privacyvraagstukken rond, bijvoorbeeld, WiFi-tracking door winkels wel.

Universiteit Leiden:

Met de term «horizontale privacy» wordt in de notitie van Koopmans gedoeld op de verhoudingen tussen individuele burgers, en dus niet tegenover de overheid en ondernemingen. Het gaat er bij deze horizontale privacy om dat de ene burger niet zomaar de andere kan bespioneren.

Geen input vooraf maar wel vertegenwoordigd, Autoriteit Persoonsgegevens.

Download van Beleidsvoornemen 2018/2019 maakt geen gewag van “horizontale privacy” als begrip.

Naar de website van de toezichthouder: “Geen resultaten gevonden. Probeer het nog een keer!”

Daar zoeken via de in de brief aan de Tweede Kamer door V en J aanbevolen zoekmachine:

8 Zie: https://www.startpage.com. Deze zoekmachine won de Nederlandse Privacy Award 2019.

Close, but no cigar:

    - zowel in verticale als horizontale verhoudingen …
    - in samenhang met de algemene en horizontale wetgeving inzake gegevensbescherming …
    - gangbare horizontale activiteit …
    - en systeemtoezicht de focus in de strategie verschuiven naar meer horizontaal …
    - horizontale werking, is in beginsel door de Hoge Raad erkend …
    - deze camera heeft een vaste horizontale beeldhoek van 69,4° …

De rest van de wereld, ‘horizontal privacy’, nergens niet, behalve drie keer in relatie tot ‘GDPR’. Wel:

Privacy, Confidence and Horizontal Effect: “Hello” Trouble

By limiting the discussion to the “horizontal”, the need to discuss wider questions of freedom and autonomy, and government encroachment thereon, with all the controversy of definition and extent involved, can be avoided.

Maar Dekker, minister van Rechtsbescherming, gewezen voorzitter van het Rathenau Instituut en zijn beleidsambtenaren komen verzamelingenleertechnisch evenwel met een afwijkende doorsnee tussen de te onderscheiden groepen van ‘stakeholders’? Nog eens:

Met horizontale privacy wordt gedoeld op de privacy tussen burgers onderling en tussen burgers en bedrijven.

Anders gewoon maar de alternatieve suggestie van de ‘Financial Times’ overnemen? Ter zake:

Data brokers: regulators try to rein in the ‘privacy deathstars’

Data brokers in the US have been scrutinised by lawmakers for more than two decades, but they have never been subject to any federal oversight. The last time the industry faced close inspection was in 2014 when the US Federal Trade Commission produced a 110-page report compiled over two years on nine of the biggest data brokers, including Acxiom and Datalogix, bought by Oracle at the end of that year. The commission recommended strongly that Congress introduce legislation to limit the reach of brokers, but versions of this draft legislation are still being kicked around on Capitol Hill today.

Justitie ook maar eens zo’n verzameling ‘data-brokers’ aanleggen en vervolgens grondig de oren wassen.

Statistics in a Nutshell, 2nd Ed.

It’s often an uphill battle, however; many people seem to believe that statistics is no more than a set of tricks and manipulations whose purpose is to twist reality to mislead other people.

Met behulp van “Debat Gemist” kijken of dat lukt:

Hoe werkt het?

Medewerkers van de Dienst Verslag en Redactie schrijven het verslag van Kamerdebatten. Op de website Debat Gemist wordt dit verslag door middel van spraaksoftware automatisch gekoppeld aan de debatvideo’s. Dit maakt de video doorzoekbaar. Bovendien gebruikt Debat Gemist het verslag om een automatische ondertiteling te leveren bij de video’s.

Tweedekamer.nl > Debatten waarin deze zoekterm is gebruikt > Meest recent > Toon spreekmomenten:

Er zijn 11 debatten gevonden voor “horizontale privacy”

tellen

Statistsch niet relevant maar wat ik al dacht, strikt een Koopmans-Dekker-VVD-aangelegenheid.

GroenLinks, ook manifest in de telling maar vanwege kritiek op Koopmans en diens stokpaardje:

De heer Koopmans (VVD): Ik heb in mijn gesprekken met de Autoriteit Persoonsgegevens ook gevraagd hoe dit wordt opgepakt, of zij daarvoor de middelen hebben. Mij werd daarop gezegd: wij werken eraan, wij zijn nu aan het uitbouwen, maar laten we dat gaan evalueren.

De voorzitter: Ik zie mevrouw Buitenweg met een interruptie.

Mevrouw Buitenweg (GroenLinks): k zou graag aan de heer Koopmans willen vragen of het echt zo is dat de Autoriteit Persoonsgegevens heeft gezegd: neu, wij hebben nu eigenlijk geen behoefte aan extra geld, wij hebben eigenlijk behoefte aan een evaluatie aan het eind van het jaar. Was dat de boodschap?

De heer Koopmans (VVD): In de gesprekken die ik heb gehad met de Autoriteit Persoonsgegevens hebben wij heel breed en open gesproken over alle nieuwe taken die nu op de Autoriteit afkomen. Natuurlijk, de Autoriteit Persoonsgegevens zal zeer blij zijn met een verviervoudiging van het budget of een vertienvoudiging. Dat kan ik mij heel goed voorstellen. Maar het gaat er even om wat wij binnen de mogelijkheden die er nu zijn, kunnen bewerkstelligen.

Mevrouw Buitenweg (GroenLinks): Daarmee is het helder. Natuurlijk kan de Autoriteit Persoonsgegevens zich ervoor inzetten. Daar heeft u groot gelijk in. Het punt is natuurlijk of zij voldoende menskracht hebben om dit allemaal op te vangen en om hiermee iets te doen. het is wel verstandig om vast te stellen dat zij niet hebben gezegd dat er voldoende geld is om te voldoen aan de taak die voor ze ligt.

De heer Koopmans (VVD): Ik zou ook niet durven spreken voor de heer Wolfsen of zijn collega’s. Ik kan alleen maar zeggen dat in mijn gesprekken met de heer Wolfsen en zijn collega’s wij hebben gevraagd of zij ook deze taak waarnemen en of zij daartoe in staat zijn. Het antwoord daarop was bevestigend.

De voorzitter: Mag ik voorstellen dat de heer Koopmans zijn betoog vervolgt?

De heer Koopmans (VVD): Dank u wel, voorzitter.

De voorzitter: Gaat u verder, zou ik zeggen:

De heer Koopmans (VVD): Dan kom ik bij de vragen van mevrouw Buitenweg. Zij sprak over het verschijnsel dat er een cultuur ontstaat waarin mensen zich bespied voelen en dat inmiddels ook een beetje normaal beginnen te vinden. Ik dacht dat de heer Van Nispen het chilling effect noemde dat dit heeft. Als je het idee hebt dat je continu bespied kan worden door wie dan ook, zul je ineens niet meer gek durven te doen, terwijl wij dat allemaal heel belangrijk vinden; dat weet ik in ieder geval ook van mevrouw Buitenweg. Dat is een zorgwekkende ontwikkeling.

Mevrouw Buitenweg (GroenLinks): Is de initiatiefnemer het wel met mij eens dat bij horizontale privacy wel degelijk ook het bedrijfsleven hoort en dat het niet alleen gaat om van burger tot burger, maar dat het ook gaat over van burger tot bedrijfsleven? Dat is dan een inperking binnen de horizontale privacy die de initiatiefnemer heeft genomen voor zijn nota. Is hij nu wel of niet bereid om het daarmee uit te breiden, wanneer hij aan de minister vraagt om een aantal zaken hierover verder uit te zoeken?

Horizontaal of verticaal maar zijn naald blijft in de groef hangen:

De heer Koopmans (VVD): Mevrouw Buitenweg en de heer Van Dam hebben allebei gelijk als ze zeggen: de onderlinge relatie is er ook met bedrijven. Dat zijn geen staatsvertegenwoordigers en dus is dat geen verticale privacy in de normale zin van het woord. Het zijn geen verticale grondrechten die hij uitoefent ten opzichte van bedrijven, of dat nu grote of kleine zijn.

De heer Koopmans (VVD): Ik denk wel dat er een verschil is in machtsrelatie. De keuzemogelijkheid die wij hebben om bijvoorbeeld geen gebruik te maken van Microsoft en Google is voor velen van ons een stuk beperkter dan de keuzevrijheid om al dan niet naar de winkel op de hoek te gaan. Die machtsrelatie, de keuzemogelijkheid van burgers, is anders.

De heer Koopmans (VVD): Daarom denk ik dat het wel van belang is om in deze discussie even te concentreren op burgers onderling en dat misschien uit te breiden met kleine bedrijven. Als de bakker niet alleen maar bijhoudt of u krentenbollen wil maar ook of u op GroenLinks stemt, zit daarin eigenlijk ook nog een private overweging van één persoon die dat bekijkt, wat weer anders is dan wanneer het de helpdesk is van Facebook, die kijkt of u geïnteresseerd bent in politieke advertenties van GroenLinks. Dus ik vind de discussie tussen burgers onderling en kleine bedrijven het kernpunt van deze discussie.

Voorzitter: Mevrouw Buitenweg, als ik de streepjes tel, zit u bij uw tweede interruptie. Maar gaat uw gang:

Mevrouw Buitenweg (GroenLinks): Ik vrees het ook. Het wordt mij wel een beetje onduidelijk waar de grens getrokken wordt. Wanneer het gaat over de grotere internetbedrijven die ook een rol spelen bij de verspreiding, ziet de initiatiefnemer wel een rol, die hij nu wil benoemen met zijn initiatief. Maar in een aantal andere gevallen, zoals wifitracking, ziet hij die niet. Ik weet niet hoe het dan zit. Bij de kleinere bedrijven wil hij het weer wel.

De heer Koopmans (VVD): Laat ik proberen daar kort en bondig antwoord op te geven. Heel conceptueel is het zo dat verticale privacy de relatie betreft tussen de burger en de overheid en dat al het andere horizontale privacy, of onderlinge privacy is. Dat is het korte antwoord. Facebook en Google vallen dus ook onder die horizontale privacy, evenals de buurman. In dit huis en ver daarbuiten hebben we heel veel discussie gehad over de vraag wat de Staat mag weten van de burger. Wat mag de AIVD volgen, wat mag de politie van u weten? Die discussie hebben we dusdanig vaak gevoerd dat zelfs de privacydiscussie hier vaak gelijk wordt gesteld met de relatie tussen overheid en burger. Ik vind dat een heel beperkte opvatting.

Heeft ze hem toch. “Diagonale privacy”. Misschien:

De heer Koopmans (VVD): Gelukkig wordt er recentelijk meer gesproken over kwesties als wat mag Facebook of Google allemaal van ons weten. Neem het recente schandaal rond Cambridge Analytica. Ook daarover hebben we hier een hoop discussies gehad. Dan gaat het dus over de relatie met die grote bedrijven. Misschien moeten we dat dan maar “diagonale privacy” noemen, omdat het toch wel grote jongens zijn die zo schuin boven ons hangen. Ze zijn niet de Staat, maar ze zijn toch wel heel machtig; we hebben niet zo veel keus.

Maar met passer en liniaal regelen we het helemaal. Waar de VVD wel omheen kan:

De heer Koopmans (VVD): Dan zou je, naar beneden kijkend, zeggen: daarnaast heb je nog de relatie met kleinere bedrijven, waar je wél omheen kunt, en andere burgers. Dat is dan horizontale privacy. Dan maak je dus het onderscheid tussen horizontaal, verticaal en diagonaal.

Heel even 2x “diagonale privacy” dus. Maar zelfs geen tijd om daar weer afscheid van te nemen:

De heer Koopmans (VVD): Ik dacht, laat ik deze discussie niet belasten met te veel ingewikkeldheden, maar ik ben heel blij dat mevrouw Buitenweg mij nu de kans geeft om toch even dit onderscheid te maken. De kern waar we het nu over hebben is dat de relatie tussen burgers onderling te lang is veronachtzaamd.

Je bent een rund als je met Buitenweg stunt …

Hoi Weerman,

Ook is op grond van art. 3:44 lid 1 BW een rechtshandeling vernietigbaar, wanneer zij door bedreiging, door bedrog of door misbruik van omstandigheden tot stand is gekomen. Het valt sterk in twijfel te trekken dat app-gebruikers zich op dit moment bewust zijn van de gevolgen die met de aanvaarding van de privacyovereenkomst gegeven wordt.

Ik denk dat iedereen wel weet dat sommige diensten serieus geld zouden kosten in de ‘oude economie’. Als Google voor hun diensten 30 euro per maand zouden gaan vragen, zullen m.i. vele mensen een Google-abonnement af gaan nemen.

Microsoft is zich naar Linux toe aan het bewegen:

Microsoft geeft Windows 10 met Linux-kernel in WSL-subsysteem vrij
Microsoft heeft een nieuwe testversie van Windows 10 vrijgegeven en in deze versie zit Windows Subsystem for Linux 2. In tegenstelling tot het eerste Linux-subsysteem is een Linux-kernel nu geïntegreerd.

Papyrus is a Sophisticated ERP, CRM, Point-Of-Sale, etc. Open source now.

Road Map Papyrus system road map 2019-06-13

Functional

  • Deepen EDI (variety of providers)

  • Increased use of Russian EDI standards (EDI) for data exchange between counterparties

  • Improving data transfer automation with the Universe-HTT server and internal global account technology

  • Technologies of interaction with social networks (Facebook, Twitter, VK)

UI

  • Translating the most deal of the user interface to Layout technology

  • Visual dialog constructor

  • Embedded plotting (currently using the external gnuplot module)

  • Report Generation

  • Own report generator instead of Crystal Repors

Mobile

  • Rewrite current Android apps on Flutter

  • Application for receiving reports from Papyrus Server

  • Module implementation for data collection terminals on the Android platform (modules for Windows Mobile are now implemented).

Infrastructure

  • Embedded interfaces with LUA

  • Unification of string encoding

  • Porting the database to SQLite and MySQL (possibly some other DBMS)

  • Internationalization

  • Complete translation of the system is not several European languages ​​(English, German, Dutch, French)

Ik zie OpenPapyrus wel als de basis om een Enterprise/Personal Resource Planning (E/P-RP) te gaan maken,

De hartelijke groet Jan Marco

Kamerbrief over bescherming van de horizontale privacy

Minister Dekker stuurt een brief aan de Tweede Kamer over de bescherming van horizontale privacy centraal. Dit sluit aan bij de ambitie van het kabinet om in te zetten op het beschermen van de privacy van burgers onderling.

Stuurt een brief centraal? Stelt in een brief … centraal? Een brief sturen waarin hij … centraal stelt?

Voor de hele afdeling, een of twee glazen en professioneel communiceren, blijkt toch niet samen te gaan.

Maar dat moet je hem nageven, niet bang uitgevallen, Sander Dekker. Allerlaatste alinea:

Op 16 mei 2018 heb ik een gesprek gevoerd met vertegenwoordigers van Google, Facebook en Microsoft, VNO/NCW en branchevereniging Nederland ICT over onder meer de vraag wat het bedrijfsleven kan bijdragen aan een betere bescherming van de horizontale privacy.

Zijn sleutelbeen gebroken link . Wat ze ook dachten, bracht hem niet van de wijs:

Dit heeft mede geleid tot het plan om een Privacywijzer voor burgers en bedrijven te ontwikkelen.

Een jaar later beide armen in een mitella link Weer sleutelbeen, een elleboog, een rib en zijn pols gebroken.

Zonder jasje weer aan het werk, een rietje in zijn drinkglas:

Vervolgens heb ik op 11 maart jl. met partijen gesproken over de ethische aspecten van toepassing van Big Data en artificiële intelligentie.

Nu zijn heup gebroken link maar wat een kerel, voor vrijheid en democratie:

Het is evident dat privacybescherming daarvan een belangrijk onderdeel uitmaakt. In de toekomst zet ik deze dialoog voort.

Het is dus maar de vraag of een multinational als deze daarna nog bestaat:

En hoe zit het dan met pinnen als je beide armen een poosje niet kan gebruiken:

Hij moest gelijk worden geopereerd om de boel met pinnen weer vast te zetten

OK, met een of meer mitella’s snel en makkelijk jezelf scannen en met je persoonsgegevens betalen:

  zelfscan


Een vraag die ook gesteld moet worden bij zaken doen via jouw Russische connectie:

Jij bent een fan geworden?

papyrussolution commented on May 10

Hello, jmalkema and minhtri22!

I had done it. Translation to en and nl works. But the quality of the translation is very very poor

Hindernis wel, denk ik, dit is nog te doen:

OpenPapyrus: [yet another] ERP-система с открытым исходным кодом

Here, perhaps not complete, a list of business segments in which OpenPapyrus works perfectly:

- Розничная торговля
- Аптеки
- Оптовая торговля
- Кафе и рестораны
- Салоны красоты
- Фитнес клубы и спортивные центры
- Небольшое производство

Maar daar ga je al, geen ‘Eyewear Specialists’ …

Want zijn bril, ook gesneuveld, laten vervangen wordt een probleem voor Dekker als iedereen zijn horizontale privacy-plan gaat overnemen.

Dan gaat het van houen zo, perfect waterpas:

Poetin gaat voor 'onafhankelijk Russisch internet’

Nieuwe wet moet er voor zorgen dat Rusland het internet in het land volledig af kan sluiten van de buitenwereld, en via door de staat gecontroleerde servers kan laten lopen.

Net als hij kan jij er ook niet meer bij dan:

Daar kan de Roskomnazor het verkeer inspecteren, verboden inhoud blokkeren en ‘nutteloze omleidingen’ via buitenlandse servers actief gaan voorkomen. De wet moet in geval van nood Russisch internet van buitenwereld afsluiten mogelijk maken.

Wat ik zei:

jmalkema commented 2 days ago • edited

Hello Sobolev,

Forum is not accessible http://forum.petroglif.ru/ for me anymore? Maybe ip-block of foreign countries?

Hoi Weerman,

Kamerbrief over bescherming van de horizontale privacy

Mooie brief die jij gevonden hebt. :yum:

Forum is not accessible http://forum.petroglif.ru/ for me anymore? Maybe ip-block of foreign countries?

Ik dacht eerst ook dat het met het volgende te maken had, maar om gecontroleerde servers in te richten kost m.i. wel wat tijd denk ik.

De Russische president Vladimir Poetin heeft woensdag een wet ondertekend die een eigen en onafhankelijk ‘Russisch internet’ voor het land moet opleveren. De wet moet er voor zorgen dat Rusland het internet in het land volledig af kan sluiten van de buitenwereld, en via door de staat gecontroleerde servers kan laten lopen.

Doen ze in China al. Mogelijk volgt Amerika als het succesvol gedaan kan worden.

  • Deepen EDI (variety of providers)

  • Increased use of Russian EDI standards (EDI) for data exchange between counterparties

Electronic data interchange (EDI) is een generieke term voor de elektronische uitwisseling van bepaalde bedrijfsdocumenten, zoals orders, rekeningen en bepaalde berichten of bevestigingen. Het is een onderdeel van electronic business, met name bij het goederenvervoer. Omdat de betreffende documenten moeten voldoen aan bepaalde standaardsjablonen wordt het vooral gebruikt voor herhalende transacties.

Mogelijk dat EDI een oplossing is om transactie tussen peers te doen.

Rewrite current Android apps on Flutter

Flutter is an open-source mobile application development framework created by Google. It is used to develop applications for Android and iOS, as well as being the primary method of creating applications for Google Fuchsia.

Ik kende Flutter nog niet, mogelijk is dat de oplossing om een Android App te bouwen.

Ik zie dat Windows aan de weg aan het timmer is om Windows kernel naar Linux om te smurfen:

Windows Subsystem for Linux 2
WSL 2 is a new version of the architecture that powers the Windows Subsystem for Linux to run ELF64 Linux binaries on Windows. This new architecture, which uses a real Linux kernel, changes how these Linux binaries interact with Windows and your computer’s hardware, but still provides the same user experience as in WSL 1 (the current widely available version). WSL 2 delivers a much faster file system performance and full system call compatibility, which lets you run more applications like Docker!

Ze zijn ook met terminal bezig bij Windows:

The new Windows Terminal, and the original Windows console host – all in the same place!

WSL 2 is now available in Windows Insiders
We’re excited to announce starting today you can try the Windows Subsystem for Linux 2 by installing Windows build 18917 in the Insider Fast ring! In this blog post we’ll cover how to get started, the new wsl.exe commands, and some important tips. Full documentation about WSL 2 is available on our docs page.

Weerman, Mogelijk kan jij advies geven waar Windows i.k.v. Linux naar toe aan het werken is?,

De hartelijke groet Jan Marco

JM, tegenvraag, zeg het maar:

wc1   wc2

Welke zit tegen betaling in Windows 10 (1903) en welke is bij Github neergezet om zelf te compileren:

Calculator

The Windows Calculator app is a modern Windows app written in C++ that ships pre-installed with Windows. The app provides standard, scientific, and programmer calculator functionality, as well as a set of converters between various units of measurement and currencies.

Data/telemetry, net echt, als je hem werkend hebt kan je weer je gebruiksgegevens naar MS laten siepelen:

This project collects usage data and sends it to Microsoft to help improve our products and services. Read our privacy statement to learn more. Telemetry is disabled in development builds by default, and can be enabled with the SEND_TELEMETRY build flag.

En kan jij dat wat bij Reddit beweerd wordt zelf narekenen:

Announcing WSL 2 | Windows Command Line Tools

The situation is not so different, it’s still a major heavyweight exercising undue influence by virtue of its size.

It is, you just haven’t been paying attention. The world has changed.

Look at this: Rick Chapman is In Search of Stupidity – Joel on Software

2001 annual revenue: Microsoft $23bn. Everyone else in the top 10, put together, less than $23bn (!).

2018 annual revenue: Microsoft $110bn, Apple $265bn, Alphabet (Google) $136bn, Amazon $232bn, IBM $79bn, Alibaba $39bn, Samsung $210bn, Tencent $50bn, Sony $70bn, Nintendo $10bn.

Those are their competitors, in various domains: OSes, browsers, cloud platforms, development tools, games, etc. Notice how 3 of them are 2x the size of Microsoft. Several of them are smaller but they’re market leaders in their markets.