Hoi Weerman,
Ik ben helemaal enthousiast over de “#metoo” discussie. Ik denk dat je deze discussie erg goed in een Persinfonet platform zou kunnen vormgeven. In de media ageren ze nu dat Metoo naar alles wijst. In mijn beeld heb je zware gevallen en natuurlijk lichter zaken. Men verwijst naar de politie, echter in mijn beeld doen die weinig. Politie hebben zelf al problemen om een Youtube filmpje af te spelen. Geeft geen warm gevoel dat ze ook ‘Metoo’ zaken kunnen verwerken.
In een platform zou je dat kunnen vormgeven. Als je vindt dat iemand (of bedrijf) normoverschrijdend gedrag heeft dan zoek je subscriber op en dan wordt de record in de “metoo” database/tabel gezet. In bedrijven is vaak een gesloten cultuur waar veel misstanden plaatsvinden op de werkplek. N.B. De politie voert bijvoorbeeld 10 duizenden rechtszaken met haar eigen personeel.
De persoon kan dan het signaal in een procesflow gaan verdedigingen dat hij het niet gedaan heeft of gaan bewijzen dat het signaal vals is. Hij kan dan weer een “smaad” metoo actie gaan starten. N.B. The crowd beoordeelt het signaal en verweer. Via blockchain technologie wordt de status van subscriber van persoon (of bedrijf) aangepast. The crowd bepaalt wat er moet gebeuren (of ‘barbertje moet hangen’).
Ik ben afgelopen donderdag naar Den Haag geweest. Wat een ‘poppenkast’ die Tweede Kamer. Erg oud gebouw en 1000 mensen werken daar. In mijn beeld zouden ze een efficiënt kantoor kunnen bouwen en de huidige Tweede kamer gebouwen een museum voor toeristen kunnen maken. Levert het ook nog wat op.
Ik denk dat de manier waarop de Tweede kamer nu werkt verouderd is. Tweede kamer lid die ik vroeger wel goed vond (Omtzigt) laat nu de andere duistere kant van de Tweede kamer zien, hoe men daar te werk gaat. Lijkt mij niet al te fris. Net als de “bonnetjes” die niet gevonden mochten worden.
Ooggetuige
Uit het sms-verkeer waarover NRC beschikt blijkt dat Omtzigt voor de lezing uitgebreid met de Oekraïner sprak, en dat hij ‘kernpunten’ zou hebben gegeven die de tolk bij zijn verhaal moest uitspreken. Zo zou Omtzigt in de ‘briefing’ hebben aangegeven dat de man moest doen alsof hij het neerstorten zelf had gezien.
Want dat was niet het geval. De ‘getuige’ verbleef op de dag van de vliegramp in werkelijkheid in een andere regio in Oekraïne. Alleen zijn vrouw zou het vliegtuig hebben zien neerstorten. Ook zou het CDA-kamerlid geweten hebben dat de man al was gehoord door het Nederlandse onderzoeksteam, maar liet hij dit op de bijeenkomst niet blijken.
De toespraak leidde in mei tot verontwaardigde reactie op internet, waarbij mensen hun verbazing uitten over het feit dat een belangrijke getuige niet was verhoord.
Blijkbaar gebruikt kamerlid Omtzigt nog niet versleutelde “sms-verkeer”. Indien hij WhatsApp had gebruikt was stuk moeilijker geweest om de waarheid boven water te krijgen (door NRC).
De oud-voorzitter van de Onderzoeksraad voor Veiligheid trekt de vergelijking met het Huis voor klokkenluiders, waar advies gegeven wordt aan mensen die misstanden willen melden. “Daar wordt immers ook onderzocht om wat voor soort bericht het gaat. En die misstanden - als daar sprake van is - moeten worden aangepakt, alsmede de onjuiste berichten.”
Hij zegt tegen RTL dat hij met deze tweet aandacht wilde vragen voor de mogelijkheid dat er mensen onterecht beschuldigd worden.
Landelijk coördinator van het Centrum Seksueel Geweld, noemt in reactie op het voorstel van Van Vollenhoven een speciale instantie voor het onderzoeken van beschuldigingen niet nodig. “Daar is de nationale politie voor”.
‘Fors meer meldingen’
Zedenrechercheurs hebben het intussen druk met meldingen van seksuele intimidatie en misbruik. Door alle aandacht voor #metoo is het aantal meldingen van verkrachting of seksueel misbruik de afgelopen weken fors toegenomen, zegt voorzitter van de politievakbond NPB in EenVandaag.
De meldingen gaan over uiteenlopende zaken, zegt hij na signalen van rechercheurs. “Van mensen die lastig zijn gevallen op hun werk tot aan verkrachtingen. Dit is echt de laatste weken allemaal losgekomen.” politiewoordvoerder pleit voor meer recherchecapaciteit, “omdat er nu al veel te veel meldingen op de plank blijven liggen.”
Een politiewoordvoerder laat weten dat er “cijfermatig geen onderbouwing” is voor de beweringen van de NPB, zowel wat betreft het aantal meldingen als het aantal aangiften. “We hebben de laatste jaren juist veel achterstanden weggewerkt. 80 procent van alle aangiften wordt binnen zes maanden ingestuurd bij het Openbaar Ministerie.”
Informatief gesprek
Wie aangifte wil doen van seksueel ongewenst gedrag, krijgt bij de politie eerst een gesprek met een zedenrechercheur. In zo’n ‘informatief gesprek’ krijgen mensen het advies om nog even na te denken of ze wel of geen aangifte willen doen.
“Niet om ze te ontmoedigen, maar om ze bewust te maken van de negatieve gevolgen”, zegt een politiewoordvoerder. “Zoals dat alles tot in de kleinste details besproken moet worden en dat er een lichamelijk onderzoek bij zit dat heel ingrijpend is. Ook kan het strafrechtelijke proces maar doorslepen en doorslepen, als een dader in beroep gaat.”
Uit een enquête van de Landelijke Vereniging Vertrouwenspersonen (LVV) - die in handen is van RTL - onder 300 vertrouwenspersonen blijkt dat 80 procent van de mensen die hun verhaal bij de LVV hebben gemeld vervolgens geen klacht indient. De LVV hoopt dat de minister van Sociale Zaken maatregelen gaat nemen zodat slachtoffers dat sneller durven doen.
Volgens het ministerie van Sociale Zaken zijn er reeds de nodige regels en protocollen over ongewenst gedrag op de werkvloer in gebruik. Wel laat het ministerie weten dat het de oproep van de LVV heeft gehoord en bereid is in gesprek te gaan.
Uit de enquête van LVV:
Er blijken grote verschillen te zijn tussen bedrijfstakken. Zo geeft 1 op de 18 werknemers van marktonderzoeksbureaus aan dit het afgelopen jaar te hebben ervaren. Ook in de horeca, en dan met name bij restaurants, is het een probleem van formaat.
Er zijn ook sectoren die significant slechter dan gemiddeld scoren waar je het misschien niet meteen van verwacht. Denk bijvoorbeeld aan advocatenkantoren (4,2 procent) en registeraccountants (3,1 procent). En ook bij de politie hadden bovengemiddeld veel werknemers het afgelopen jaar ongewenste seksuele aandacht van collega’s (3 procent).
Schuldgevoel
Niet eerder werd duidelijk dat de omvang van ongewenste seksuele aandacht op de werkvloer zo groot is. Vermoedelijk speelt daarbij een rol dat werknemers de vragen van TNO anoniem kunnen beantwoorden.
Volgens ervaringsdeskundige Karin Bosman zwijgen namelijk veel slachtoffers uit schaamte. “Omdat slachtoffers die te maken hebben met seksuele intimidatie heel erg te maken hebben met schuldgevoelens. Die voelen zich vernederd. En dat is niet iets waar je heel makkelijk mee naar buiten komt.”
Een ander Metoo actie die loopt bij de acteurs:
Vakbond adviseert acteurs niet direct naar media te stappen na misbruik
ACT, de belangenvereniging van professionele acteurs in Nederland, adviseert leden om vooral niet meteen naar de media te stappen met onthullingen, zoals de afgelopen week het geval was in de zaak Job Gosschalk.
Dan moet je aangifte doen, moet er een politieonderzoek komen en zal de rechter bepalen of iemand fout is geweest. Nu worden mensen al bij voorbaat veroordeeld. Ik ben bereid om iedereen die zijn verhaal doet op zijn woord te geloven. Maar je boet wel in aan geloofwaardigheid op het moment dat je dit eerst in de media hebt verteld. Een rechter kan ook denken", zegt het directielid.
Ik zie zelf niet zo veel in de politie. Vaak valt ongewenst gedrag niet onder strafrecht. Daarom is een IT-Platform m.i. veel meer het geëigende middel.
Probeer zijn spel om te vormen tot de aandacht richten op een topsporter worden of diploma’s behalen:
Natuurlijk moet je zo denken, echter zijn vaak personen waar geen eer meer aan te behalen is. Indien iemand iemand vermoord heeft of dieren heeft mishandeld is er m.i. weinig ruimte meer om te mogen bewegen in onze samenleving. In mijn beeld moet een IT-platform actief deze gasten monitoren en sociaal uitsluiten. Net zoals je bij een meldrobot de koeien in systeem moet zetten. Zit er een koe niet in het systeem krijgt het geen eten. N.B. Weerman, Misschien wist je het niet dat het aantal kilo krachtvoer gekoppeld wordt aan de melkopbrengst.
Allemaal in de zak en mee naar Spanje.
Ik zit er altijd zo in dat je van mensen waar je niet mee eens bent ook iets kan leren. Mogelijk je eigen idee wat ombuigen om het nog beter te maken.
De hartelijke groet Jan Marco