Dumpen van Cdfoon 3-2004 naar MsAccess

Hallo,

Ik heb inmiddels op 2 verschillende computers geprobeerd te dumpen naar de foondump.mdb files via de ODBC optie. Dat gaat tot aan plaatsnaam beginnend met de letter M goed maar dan krijg ik de volgende foutmelding. Wat betekent dit en hoe los ik dit eventueel op?

[00:00:00] Bezig met dumpen van Nederasselt (457 namen)
sun.jdbc.odbc.JdbcOdbcBatchUpdateException: [Microsoft][ODBC Microsoft Access-st
uurprogramma] Ongeldig argument.
at sun.jdbc.odbc.JdbcOdbcPreparedStatement.emulateExecuteBatch(JdbcOdbcP
reparedStatement.java:1900)
at sun.jdbc.odbc.JdbcOdbcPreparedStatement.executeBatchUpdate(JdbcOdbcPr
eparedStatement.java:1518)
at sun.jdbc.odbc.JdbcOdbcStatement.executeBatch(JdbcOdbcStatement.java:8
81)
at nl.foondump.GenericDumper.flushBuffers(GenericDumper.java:20)
at nl.foondump.WhiteDumper.flushBuffers(WhiteDumper.java:342)
at nl.foondump.WhiteDumper.doDump(WhiteDumper.java:140)
at com.kpn.cdfoon.app.FoonDump.(FoonDump.java:90)
at com.kpn.cdfoon.app.FoonDump.main(FoonDump.java:514)
[00:00:24] Bezig met dumpen van Nederhemert (502 namen)
sun.jdbc.odbc.JdbcOdbcBatchUpdateException: [Microsoft][ODBC Microsoft Access-st
uurprogramma] Ongeldig argument.
at sun.jdbc.odbc.JdbcOdbcPreparedStatement.emulateExecuteBatch(JdbcOdbcP
reparedStatement.java:1900)
at sun.jdbc.odbc.JdbcOdbcPreparedStatement.executeBatchUpdate(JdbcOdbcPr
eparedStatement.java:1518)
at sun.jdbc.odbc.JdbcOdbcStatement.executeBatch(JdbcOdbcStatement.java:8
81)
at nl.foondump.GenericDumper.flushBuffers(GenericDumper.java:20)
at nl.foondump.WhiteDumper.flushBuffers(WhiteDumper.java:342)
at nl.foondump.WhiteDumper.doDump(WhiteDumper.java:140)
at com.kpn.cdfoon.app.FoonDump.(FoonDump.java:90)
at com.kpn.cdfoon.app.FoonDump.main(FoonDump.java:514)

Alvast bedankt voor jullie reacties.
Groet, Dorien

Ik denk trouwens zelf dat de .mdb file de maximale grootte heeft bereikt bij 2.097 Mb. Dat zal het probleem zijn.
Maar nogmaals de vraag: is dit op te lossen?

Ik probeerde trouwens net ook alleen het roze boek te dumpen via ODBC naar het Access file. Maar dat gaat ook niet van harte. Ik heb de [x] voor maak indextabel uitgezet, nu lukt het wel. Maar is dit wel de bedoeling?

Ja, direct dumpen naar Access is een kwestie van geduld en volhouden. Foondumpen via ODBC naar Access heeft ook veel meer tijd nodig. Afhankelijk van wat je wil ben je beter af als je eerst een csv- of mysql-dump maakt en die weer in Access haalt.

Maar het kan wel direct, weet niet welke versie van Foondump je gebruikt maar hadden ze er niet een gecombineerd stel mdb’s bij gedaan? Het idee was namelijk: past de hele dump niet in een enkele mdb (max 2Gb) dan kan het verdeeld worden over twee mdb’s door de tabellen te ‘linken’.

Inderdaad, indexen maken door Foondump uitzetten en dat later zelf doen. Ook de indexen in de meegeleverde mdb’s verwijderen! Voor de zekerheid af en toe stoppen en ‘Compact’ (menu Tools/Extra) doen op de “hoofd”-mdb. Als je dezelfde opties weer aanzet mag je Foondump gewoon herstarten, die gaat dan gewoon verder waar ie gebleven was.

Dank je wel voor je reactie Weerman!

Ik dumpte naar de meegeleverde mdb’s die in Foondump versie 4.10 zitten. Maar ondanks dat er 2 Mdb’s zijn met een gelinkte tabel voor het witte abonnee gedeelte, heeft de eerste Mdb bij de letter N de maximale groote bereikt en stopt er dan mee.

Inmiddels ben ik overgestapt naar het dumpen in een CSV bestand, maar het jammere is dan dat achternaam en voorletters en 1 kolom zitten en die had ik het liefst gescheiden gezien.

Het comprimeren van de mdb had ik ook al geprobeerd maar toen ik de prompt opdracht herstartte begon ie weer van voor af aan te dumpen, dus dat schiet dan ook niet op.

Waar vind ik de indexen in de mdb zelf?

Ik heb laatst een Mysql gedumpte versie van iemand gekregen, maar hier snap ik helemaal niets van. Hoe ik krijg ik de inhoud (een stuk of 20-25 files met de extenties .frm, .MYI en .MYD nu) nu overgezet naar Access. Degene die me het bestand heeft gegeven kon me het antwoord op die vraag ook niet geven.
Is daar simpel een antwoord op te geven?

Alvast weer bedankt.
Groet, Dorien

Ja, de indexen in de mdb zelf en het druppelsgewijs dumpen blazen hem op. Als je naar die andere mdb kijkt, Access doet de tweede zelf via de link en die blijft wel lekker strak in z’n vel. Dus: alsnog de tabellen ontdoen van hun indexen door ze ontwerp-mode te zetten en midden op de toolbar (Tabel design) naar het postzegeltje met het bliksempje te gaan, alles wat je daar aantreft verwijderen en voor alle betrokken tabellen herhalen. Ik zou toch onderweg twee of drie keer stoppen en het zaakje comprimeren. Je ziet dan ratios van eerst 650 en daarna toch maar 100 Mb. Daarna bij het opnieuw starten van Foondump even secuur -met één hand op de rug- precies dezelfde opties selecteren als toen je begon maar - dat is het mooie van de Foondump - via de metadata-tabel weet het echt de draad weer op te pakken.

Geen van de verschillende dump-smaken levert voorletters (of tussenvoegsels) afzonderlijk. Voordeel van de uitgebreide dumps (mysql of odbc) zit em in de extra nummers en info die daar ook geexporteerd worden.

Als de .frm, .MYI en .MYD-bestanden de databestanden van een voltooide Foondump-actie zijn dan kan je die terug zetten in de data directory van jouw mysql installatie, standaard staan ze in een sub-directory “Foondump2004”. Als je ze daarna weer ziet in mysql zijn ze op verschillende manieren over te halen naar Access. Voor een extra tussenstap via een csv-bestand geef je voor elke tabel een opdracht als deze:

    [i]SELECT * INTO OUTFILE 'C:/Foondump/CSV Pink/pink_subscriber.csv' FIELDS TERMINATED BY ';' LINES TERMINATED BY '\n' FROM pink_subscriber;[/i]

[quote=“Dorien”]Dank je wel voor je reactie Weerman!

Ik dumpte naar de meegeleverde mdb’s die in Foondump versie 4.10 zitten. Maar ondanks dat er 2 Mdb’s zijn met een gelinkte tabel voor het witte abonnee gedeelte, heeft de eerste Mdb bij de letter N de maximale groote bereikt en stopt er dan mee.

Inmiddels ben ik overgestapt naar het dumpen in een CSV bestand, maar het jammere is dan dat achternaam en voorletters en 1 kolom zitten en die had ik het liefst gescheiden gezien.

Het comprimeren van de mdb had ik ook al geprobeerd maar toen ik de prompt opdracht herstartte begon ie weer van voor af aan te dumpen, dus dat schiet dan ook niet op.

Waar vind ik de indexen in de mdb zelf?

Ik heb laatst een Mysql gedumpte versie van iemand gekregen, maar hier snap ik helemaal niets van. Hoe ik krijg ik de inhoud (een stuk of 20-25 files met de extenties .frm, .MYI en .MYD nu) nu overgezet naar Access. Degene die me het bestand heeft gegeven kon me het antwoord op die vraag ook niet geven.
Is daar simpel een antwoord op te geven?

Alvast weer bedankt.
Groet, Dorien[/quote]

Hoi Dorien,

Je moet de mysql files in de directory kopieren waar ook de andere files (.MYI, etc) staan. Hierna mysql opstarten. Je zou dan met mysql de gegevens moeten kunnen benaderen.

Een link om wat te spelen met MySQL.

Zelfs zou ik een klein Visual studio C programma schrijven dat alle records dumpt van een select * statement.

Mogelijk kan je de tabel gaan backuppen in een file. In deze file zou m.i. de informatie te lezen moeten zijn. N.B. Ik heb het zelf nog nooit geprobeerd.
http://dev.mysql.com/doc/mysql/en/backup.html

De vriendelijke groet Jan Marco

P.S. Mogelijk zijn er ook wel mysql → access converter programma’s op het internet te vinden.

Gewoon de CDFoongids kopen voor 19 euro en hem zelf dumpen? :?

Hoi RGJ,

De versie waarmee Dorien zit te hannesen kan je niet meer kopen. Ik denk dat Dorien deze oude versie gebruikt omdat het meer velden dumpt in MySQL dan de nieuwste versie.

De vriendelijke groet Jan Marco

Als ik zou moeten kiezen tussen recente (=accurate) gegevens of extra velden (welke?), kies ik voor de recente gegevens.

Foondump 4:

    [size=10]1 lastname varchar(128)
    2 fullname varchar(255)
    3 streetname varchar(64)
    4 streetnameextension varchar(8)
    5 housenumber varchar(8)
    6 housenumberextension varchar(32)
    7 residence char(2)
    8 postalcode varchar(9)
    9 townname varchar(32)
    10 areacode varchar(8)
    11 subscribernumber varchar(16)[/size]
Voorbeeld:
    [size=10]Leusden;Leusden C van;Loenenseweg AB;;;;;3633 DB;Vreeland;0294;232325[/size]

Foondump 5:
    [size=9] 1 title varchar(40) 2 firstname varchar(128) 3 infix varchar(40) 4 lastname varchar(128) 5 streetname varchar(64) 6 housenumber varchar(24) 7 postalcode varchar(9) 8 city varchar(80) 9 phone varchar(20) 10 category char(5)[/size]
Voorbeeld:
    [size=10]||C|van|Leusden|Loenenseweg AB||3633DB|Vreeland|0294232325|[/size]
Welk veld dan? Het netnummer misschien maar die zijn er met zo'n http://www.foondump.nl/forum/viewtopic.php?p=1028#1028][u]routine[/u wel uit te halen.

Foondump 5 trekt de velden rond het adres samen:

    [size=10]||J E||Henny|Nigtevechtseweg AB||3633XV|Vreeland|0294253560|
    ||W J||Stoffels|Nigtevechtseweg AB|138|3633XX|Vreeland|0294252200|
    ||C||Mooij|Nigtevechtseweg|18 AB|3633XS|Vreeland|0294233810|
    ||A M||Zehenpfenning|Sluisje|9|3633AB|Vreeland|0294234541|[/size]
Maar afzonderlijk zoals in mijn eigen versie leveren ze niet meer op:
    [size=10]Henny;J E;;;Nigtevechtseweg AB;;;;3633XV;;Vreeland;; Stoffels;W J;;;Nigtevechtseweg;AB;;138;3633XX;;Vreeland;; Mooij;C;;;Nigtevechtseweg;;;18 AB;3633XS;;Vreeland;; Zehenpfenning;A M;;;Sluisje;;;9;3633AB;;Vreeland;;[/size]

In het bovenstaand rijtje zit vier keer de lettercombinatie “AB”, even kijken bij postcode.nl:

    [size=10]3633 XR Nigtevechtseweg 1 t/m 47 VREELAND
    3633 XS Nigtevechtseweg 2 t/m 22 VREELAND
    3633 XT Nigtevechtseweg 24 t/m 60 VREELAND
    3633 XV Nigtevechtseweg AB VREELAND
    3633 XW Nigtevechtseweg 62 t/m 112 VREELAND
    3633 XX Nigtevechtseweg 114 t/m 196 VREELAND[/size]
AB (Aan Boord), toelichting postcode.nl:

    [i][size=11]"..In geval van onbebouwde straten, woonschepen en woonwagens zonder huisnummer, staan in de huisnummerreeksen nullen vermeld, bij woonschepen kan achter de straatnaam AB (Aan Boord) en bij woonwagens WW vermeld staan."[/size][/i]
"Nigtevechtseweg AB" is dus in orde, maar hoe zit het dan met "Nigtevechtseweg;AB;;138"? Krijgt een woonschip met een huisnummer in dat geval zoals dat in Foondump 4 kwam te heten, een 'streetnameextension'?

AB (Aan Boord), een heuse definitie:

    [size=10]Gegevenselement van entiteit Straatadres

    Naam
    Woonbootverwijzing

    SuwiML-tag
    Woonbootverwijzing

    Formaat
    A2

    Definitie

    Een alfabetische aanduiding om aan te geven dat het object een woonboot betreft.

    Norminstantie: NEN 5825 (Woonbootverwijzing)

    Default Waarde

    Structuur

    Waardebereik
    AB

    http://www.bkwi.nl/BKWI/pdf/suwiML/SGR_10/SGR_html_files/SGR_549.htm][u]Suwi Gegevensregister[/u
    [/size]

AB (Aan Boord), Basisregistratie:

[quote][size=10]3.3.7 Huisnummertoevoeging

Indien dit voor de betreffende nummeraanduiding van toepassing is, wordt aangegeven welk door of namens het gemeentebestuur aan het object toegekende nadere tekens achter het huisnummer en de huisletter dienen te worden geplaatst.

Toelichting
In veel gevallen zal de gehele nummeraanduiding bestaan uit uitsluitend een huisnummer. Soms wordt daaraan een huisletter toegevoegd. Incidenteel kan ook daarmee niet worden volstaan (met name in het geval er sprake is van relatief ingewikkelde indelingen binnen gebouwen in met name de oudere gedeelten van de steden). In dat geval wordt aan het huisnummer en de huisletter veelal nog een toevoeging gekoppeld. Hierbij kan worden gedacht aan aanduidingen als Romeinse I of de aanduiding “hoog”. Ten aanzien van deze toevoeging bestaat de mogelijkheid tot opname van een alfanumerieke of numerieke aanduiding die in het (huis)nummerbesluit is opgenomen. Hiertoe zijn maximaal vijf posities beschikbaar. In het element toevoeging mogen beslist geen woonboot- en woonwagen- verwijzingen voorkomen (zoals daarvoor in NEN 5825 AB dan wel WW wordt gehanteerd). Ook verwijzingen als TO en BY dienen niet onder de huisnummertoevoeging te worden geregistreerd.

http://www.vrom.nl/get.asp?file=docs/basisregistraties/Adres_onbekend_bijlagen.pdf][u]Adres onbekend - Het ontwerp van een Basis Registratie Adressen beproefd[/u
[/size][/quote]

    Uit Foondump 4 kwam ook het veld ‘residence’, altijd leeg als ik me goed herinner. Was dat soms “Locatieomschrijving”?

    Men gaat niet over een nacht ijs:

      [size=10]Gegevenselement van entiteit Adres Nederland

      Naam
      Locatieomschrijving

      SuwiML-tag
      Locatieoms

      Formaat
      AN…35

      Definitie

      Een nadere aanduiding bij de STRAATNAAM en - indien aanwezig - het HUISNUMMER of bij “Postbus” en POSTBUSNUMMER, dan wel “Antwoordnummer” en ANTWOORDNUMMER.

      Norm(instantie): NEN 5825 (Locatieomschrijving)

      Default Waarde

      Structuur
      ADRES NEDERLAND

      Waardebereik

      Opmerkingen

    1. Gebruikmaking van de LOCATIEOMSCHRIJVING kan om verschillende redenen wenselijk dan wel noodzakelijk zijn. Het HUISNUMMER kan ontbreken of men wil niet-uiterlijk waarneembare kenmerken, zoals toevoegingen voor nadere differentiatie achter de voordeur, vermelden.

    Voorbeelden van toevoegingen die in de LOCATIEOMSCHRIJVING opgenomen kunnen worden, zijn:

    • poste restante
    • woonboot Marianne
    • woonwagen Bambi
    • flat “Orion”
    • kamer 412
    • appartement V 113
    • kelder, zolder, souterrain, enz.
    • 1e verdieping, 2e verdieping, enz.
    • aanduiding ten behoeve van horizontale verdeling, zoals:
    • links
    • midden dwars
    • rechts
    • voor
    • midden evenwijdig
    • achter
    • voor links
    • midden links
    • achter links
    • voor midden
    • midden midden
    • achter midden
    1. De waarde “poste restante” voor een LOCATIEOMSCHRIJVING is niet toegestaan in een DOMICILIE-ADRES.

    http://www.bkwi.nl/BKWI/pdf/suwiML/SGR_10/SGR_html_files/SGR_64.htm][u]Suwi Gegevensregister[/u
    [/size]