Capimonitor

Daar, daar, hij zegt het!

[quote]KPN stopt in 2010 met vaste telefonie

Of KPN het huidige netwerk in een keer wil afschakelen, zoals onlangs is gebeurd met analoge televisie, of langzaam af wil bouwen door geen nieuwe abonnees meer aan te sluiten op het bestaande netwerk blijft onduidelijk. Gedwongen migratie van abonnees lijkt niet erg waarschijnlijk.

KPN’s plannen lijken op die van BT, die in Engeland een soortgelijk programma onder de noemer 21CN uitrolt. De Britse telecomprovider verwacht dat oude apparatuur onder het nieuwe regime zal blijven werken, ook ISDN, maar kan geen absolute garantie afgeven. Voor nieuwe diensten zal wel nieuwe apparatuur aangeschaft moeten worden. BT wil zoveel mogelijk abonnees naar een snelle DSL variant laten migreren.

Emerce - Business nieuws - 5 feb 2007

[/quote]
Dat met Capimonitor is trekken aan een dood paard natuurlijk. Waar jullie naar toe zitten te werken is denk ik iets dat gebukt gaat onder de verzamelnaam “CTI”, Computer Telephony Integration. Een beetje telefooncentrale heeft zoiets ook leverbaar als een extra maar er zijn ook generieke software-leveranciers zoals TAPICall
http://www.estos.de]Estos
, [url=http://www.tapicall.de[/url] en vroeger Charmed in Boskoop maar dat is geloof ik opgeslokt door Panasonic.

Het idee achter CTI is dat de bedrijfscentrale zoals bijvoorbeeld bij Ascom via een ethernetpoort met een van de PC’s in het netwerk communiceert, daarop staat de software die de in en uitgaande gesprekken van extra informatie voor de werkplekken voorziet en daartoe ook een of meer databasekoppelingen voor zijn rekening neemt. In de meest extreme vorm kan de gebruiker alles met de muis doen wat hij anders met zijn telefoon doet, kiezen, doorverbinden enz. Inkomende gesprekken kunnen het betreffende klantformulier voorzetten als de telefoon nog overgaat. Zoals dat heet, de sky is the limit. Voor geld.

Andersom kan trouwens ook de hele centrale in software op een PC staan: Asterisk

Al die producten schuiven natuurlijk op naar VOIP als de bedrijven die het gebruiken dat ook doen.

De overgang tussen zoiets als Capimonitor en CTI is vloeiend, hier in Europa en vooral in Duitsland omdat ISDN zo populair was. Het wemelt ervan, deze CTI-client
http://www.xtelsio.com/en/products/client/index.htm
is ook wat betreft de licentiekosten een tussenmaatje, werkt met “TAPI-capable phones / PBX” en heeft (software-) connectors for Asterisk PBX, Skype, ISDN card, sound card and headset. “Data Connectors” voor Outlook, Lotus Notes, Access databases, ODBC en een paar (Duitse) CRM-pakketten

Als knutselaar heb je wel mogelijkheden en dat hoeft niet kostbaar te zijn. Een snelle oplossing is de inzet van een kant en klare ‘control’. Bijvoorbeeld ICCMOCX
http://www.keiffenheim.com/iccm
is van een Duitser die er 5 euro voor wil hebben. Dit werkt al op ISDN2:

[code]Private Sub ICCMControl_KlingelAnfang(Index As Integer)
Anrufer(Index).Text = ICCMControl(Index).Anrufer
Gerufen(Index).Text = ICCMControl(Index).Gerufen
Kanal(Index).Text = ICCMControl(Index).Kanal
Rufstatus(Index).Text = “Klingelt”
End Sub

Private Sub ICCMControl_KlingelEnde(Index As Integer)
Select Case ICCMControl(Index).Rufstatus
Case “0”
Rufstatus(Index).Text = “Abgewiesen”
Case “13060”
Rufstatus(Index).Text = “PC Anwendung”
Case “13456”
Rufstatus(Index).Text = “Aufgelegt”
Case “13466”
Rufstatus(Index).Text = “Angenommen”
Case “13471”
Rufstatus(Index).Text = “Umgeleitet”
Case “13542”
Rufstatus(Index).Text = “Ausgelöst”
Case “13059”
Rufstatus(Index).Text = “Kein Check (Alert war aus)”
Case Else
Rufstatus(Index).Text = ICCMControl(Index).Rufstatus
End Select
End Sub[/code]
Met een Eiconkaart (Diva Server in ISA-versies doen een paar tientjes tweedehands) kan het zelfs met script (inclusief interrupts):

[code]Set CallObj = wscript.CreateObject(“DivaSDK.DivaCall”, “CallObj_”)
CallObj.SignalEvents = True
CallObj.AsyncMode = True
res = CallObj.Listen
wscript.echo "ACTION: Listening " & res
finished = False

Do While Not finished
wscript.sleep 1000
Loop
wscript.echo “INFO: finished”

Sub CallObj_OnIncomingCall()
caller = CallObj.CallingNumber
wscript.echo "EVENT: Incoming call for " & CallObj.CalledNumber & " from " _
& caller & " on device " & CallObj.Device & " channel " & CallObj.Channel
res = CallObj.Answer(CallType)
wscript.echo "ACTION: Answering " & res
End Sub[/code]
Met een 3COM ISDN Lanmodem (10 of 15 euro op Marktplaats) krijgen alle PC’s in een netwerk het telefoonnummer van een inkomend gesprek op een van beide ISDN-kanalen over ethernet ge-‘broadcast’. Die pakketjes zijn vrij eenvoudig te decoderen, ‘nummer-naar-naam-resolutie’ zoals Jan Marco het noemt is dan wel decentraal.

Veel mogelijkheden met of zonder ISDN met de “oude” capimonitor.

Tot op heden blijf ik echter good old CM gebruiken.
Het enige verbeterpunt hierin is dat ik elke dag de foongrep directory moet aanwijzen in de instellingen om een goed zoekresultaat te krijgen.
Iemand enig idee hoe dit te verbeteren / te automatiseren o.i.d.
Heb helaas zelf niet de kennis om dit te maken.

Of ben ik de enige met dit probleem want dan moet ik het misschien gaan zoeken in het verplaatsen van CM naar een andere directory
(nu ik erover nadenk, CM wordt bij mij automatich opgestart bij opstarten van compute vanaf de D schijf, terwijl windows op C staat. Kan dit er iets mee te maken hebben?

Germ

Capimonitor onthoudt zijn instellingen door ze weg te schrijven naar een bestandje en door ze (de volgende dag) daar weer uit proberen terug te lezen. Het bestandje heet “capimon.ini” en staat bij “Capimonitor.exe” in dezelfde directory. Het pad naar “Foongrep” zie je daarin als je dat met Notepad of zo opent ergens tussen staan:

[foongrep] foongrepdirectory=???
De vraagtekens zijn van mij.

Kijk er even in, waar CM nu denkt dat Foongrep staat. Misschien heb je hem van de wijs gebracht door het geheel naar D: te verplaatsen. Ik heb het even geprobeerd: als ik z’n ini-bestandje afpak door het te verplaatsen of te wissen komt CM bij een herstart uit armoe terug met zijn eigen map als zijnde het pad voor Foongrep, maar daar staat het echt niet.

Weerman…

Soms kunnen mensen blij worden van kleine dingen.
Jou tip was er zo één.

Heb eea gechecked en het bleek dat capimon.ini wel het juiste pas had staan. Heb daarna eens besloten om foongrep met de capimon.log en capimon2.log in dezelfde directory als Cm te zetten.

Tot mijn blijde verbazing werkt dit!!.

Probleem dus opgelost.
Wat het waarschijnlijk is geweest is dat ik in de CM dir ook een capimon.log en een capimon2.log had staan. Waarschijnlijk heeft CM toen niet geweten wat te doen en heeft daarom steeds erop gestaan dat de juiste foongrep dir werd aangegeven.

Hartelijk dank, ben al een hele tijd met dit probleem aan het “ouwehoeren” en ben blij dat het nu is opgelost.

Germ

Misschien dat we nu eens eindelijk iemand vinden die een installatie beschrijving kan maken van Capimonitor.

[quote=“Germ”]Weerman…

Soms kunnen mensen blij worden van kleine dingen.
Jou tip was er zo één.

Heb eea gechecked en het bleek dat capimon.ini wel het juiste pas had staan. Heb daarna eens besloten om foongrep met de capimon.log en capimon2.log in dezelfde directory als Cm te zetten.

Tot mijn blijde verbazing werkt dit!!.

Probleem dus opgelost.
Wat het waarschijnlijk is geweest is dat ik in de CM dir ook een capimon.log en een capimon2.log had staan. Waarschijnlijk heeft CM toen niet geweten wat te doen en heeft daarom steeds erop gestaan dat de juiste foongrep dir werd aangegeven.

Hartelijk dank, ben al een hele tijd met dit probleem aan het “ouwehoeren” en ben blij dat het nu is opgelost.

Germ[/quote]

Zou je deze file ook geschikt kunnen maken voor vista 64 bits versie ???

[quote=“mark”]Ja, je hebt gelijk, had gelijk, het werkt weer.

www.mbde.nl/extra/foongrep.zip

Mark.[/quote]

Waarom zou die dat niet zijn??

Ik heb Vista 64 bits draaien hier maar deze foongrep versie werkt niet samen met Vista 64 bits ?

Wat geeft ie dan voor melding?

Hij geeft helemaal geen melding. Het zoeken in de database werkt gewoon niet.
Wat voor instellingen ik ook doe. Hij vindt niks :evil:

Niet gevonden - Hoofdnummer, 3.1 kHz audio (4), Niet gevonden in Klapper of KPN-cdfoongids

De andere Foongrep versie is alleen 16 bits en wordt steeds niet opgestart door Vista x64

Zonet de nieuwe Foongrep van Jan Marco geinstalleerd op mijn Vista 64 bits systeem.

En ja hoor de nieuwe Foongrep versie 0.12 werkt perfect. en zeer snel !!! :mrgreen:
Jan Marco heeft ook een 32-bits versie beschikbaar…Te gek :lol:

[size=18][/size]

Hij geeft helemaal geen melding. Het zoeken in de database werkt gewoon niet.
Wat voor instellingen ik ook doe. Hij vindt niks :evil:

Niet gevonden - Hoofdnummer, 3.1 kHz audio (4), Niet gevonden in Klapper of KPN-cdfoongids

De andere Foongrep versie is alleen 16 bits en wordt steeds niet opgestart door Vista x64[/quote]

Ruudd wrote:

[quote]zou jij dan foongrep zodanig kunnen maken dat hij en de white tabellen en ook de pink tabellen doorzoekt op zodat ik zowel particulier als zakelijk tegelijk kan doorzoeken ?
[/quote]
Ik begrijp niet zo wat je bedoelt. Foongrep zet telefoonnummer om in 1 telefoonrecord. Ik kan wel iets maken dat als hij niets in white vindt dan in pink gaat kijken. Is dat wat je bedoeld?

[quote=“alkema_jm”]Ruudd wrote:

[quote]zou jij dan foongrep zodanig kunnen maken dat hij en de white tabellen en ook de pink tabellen doorzoekt op zodat ik zowel particulier als zakelijk tegelijk kan doorzoeken ?
[/quote]
Ik begrijp niet zo wat je bedoelt. Foongrep zet telefoonnummer om in 1 telefoonrecord. Ik kan wel iets maken dat als hij niets in white vindt dan in pink gaat kijken. Is dat wat je bedoeld?[/quote]

Inderdaad, dat bedoel ik. Dus als je de particulieren cd-foongids (white) niets vind dat foongrep meteen de pink tabelen gaat zoorzoeken of het misschien een zakelijk nummer is.
Zou geweldig zijn als foongrep dit zou kunnen doen.

Voor deze forumbijdrage
http://www.foondump.nl/forum/viewtopic.php?p=2924#2924
‘pink_subscriber’ en ‘white_subscriber’ 4e kwartaal 2007 vergeleken middels:

SELECT Tfz.phone FROM Tfz LEFT JOIN Tfw ON Tfz.phone = Tfw.phone WHERE Tfw.phone Is Null;
‘Tfz’ en ‘Tfw’ zijn daarin de ontdubbelde ‘phone’-kolommen uit respectievelijk ‘pink’- en ‘white_subscriber’.

Gaf vermeldingen met een postcode of een plaatsnaam in plaats van een telefoonnummer (vanwege extra csv-delimiter’s in de data).

Totaal dus vermeldingen, die wel in ‘pink_subscriber’ en niet in ‘white_subscriber’ opgenomen zijn.

Dat is ).

Jan Marco’s “Foongrep” zoekt in ‘white_phonenumber’?

Dat levert iets meer telefoonnummers op, , het percentage
http://www.google.nl/search?hl=nl&q=18123%2F5443515*100
wel “roze” en geen “wit” is dan zelfs nog iets lager.

Hoi Ruudd,

[quote]
Dat is 0,3% van het totaal aantal (ontdubbelde) vermeldingen in ‘white_subscriber’ (5026744)[/quote]

Een andere oplossing zou kunnen zijn om de records die wel in pink zitten en niet in white te inserten in de white tabel, dus een SQL oplossing.

De hartelijke groet Jan Marco

[quote=“alkema_jm”]Hoi Ruudd,

[quote]
Dat is 0,3% van het totaal aantal (ontdubbelde) vermeldingen in ‘white_subscriber’ (5026744)[/quote]

Een andere oplossing zou kunnen zijn om de records die wel in pink zitten en niet in white te inserten in de white tabel, dus een SQL oplossing.

De hartelijke groet Jan Marco[/quote]

Het maakt mij zoveel niet uit. :lol:

Als we maar bij het doorzoeken van de database met Capimonitor zowel de white als de pink tabellen tot onze beschikking hebben.

Suc6 ermee om of Foongrep aan te passen of Foondump.

Hoi ruudd,

Makkelijkst is m.i. foongrep aan te passen. Ga morgen hiermee aan gang.

De hartelijke groet Jan Maroc

Hoi Ruudd,

Ik heb het nu zo dat hij in beide tabellen (pink en white) kan kijken. Het zelfde bedrijf kan dus twee verschillende namen hebben in pink en white, bijvoorbeeld:

white:
" “,“0”,“0174414098”,”",“Dierenkliniek 's-Gravenzande”,"",“Veilingkade”,“5”,“2694BH”,"'s-Gravenzande"
pink:
" “,“0”,“0174414098”,”","'S-Gravenzande Dierenkliniek","",“Veilingkade”,“5”,“2694BH”,"'s-Gravenzande"

De hartelijke groet Jan Marco

Hoi Ruudd,

Ik heb jou de nieuwe versies gestuurd, die in white en indien niet gevonden in pink gaat kijk.

Laat even weten of ze goed werken.

De hartelijke groet Jan Marco

[quote=“alkema_jm”]Hoi Ruudd,

Ik heb jou de nieuwe versies gestuurd, die in white en indien niet gevonden in pink gaat kijk.

Laat even weten of ze goed werken.

De hartelijke groet Jan Marco[/quote]

Hoi,hoi…Ik heb deze versie nu enkele dagen lopen. Doet het prima. Als na de kerstvakantie de bedrijven gaan werken kan ik ook de beter zien of de zoek opdracht voor zowel white als pink werkt.

Ik hou je op de hoogte…

Ruud