Capimonitor

Ja, je hebt gelijk, had gelijk, het werkt weer.

www.mbde.nl/extra/foongrep.zip

Mark.

[quote=“Germ”]@ ruudd

relatief simpel:

  • installeer capimonitor
  • installeer foongrep.exe van markt
  • ga in Cm naar instellingen - foongrep - wijzig directory naar de directory waarin je fongrep.exe hebt geinstalleerd (bij succes wordt de tekst “Status OK ver:1.04 - www.mbde.nl” weergegeven bij foongrep status.
  • that’s it. via test kun je testen of eea werkt.[/quote]

Werkt perfect. Nu alleen nog de truck uitleggen hoe je via de sidebar van Vista en de homepage www.nummerzoeker.com e.e.a werkend kunt krijgen…

Ik ben wel benieuwd hoe je het programma lantelhost hebt vervangen, hier heb ik nog geen ervaring mee maar is wel interessant.

Mark.

@ ruudd

hoe eea werkt met sidebar van Vista weet ik niet. ik gebruik Xp.
eea werkt bij mij perfect (op de dagelijkse routine van foongrep map aanwijzen na). Wat het effect met een sidebar oif is weet ik niet

Germ

Even wat uitleggen.

Het IDEE om de telefoongegevens van internet te halen is afkomstig van het vista sidebar gagdet.
Na deze bestudeerd te hebben leek het ons wel handig om op dezelfde wijze foongrep te maken. (dus via de site www.nummerzoeker.com)

De volgende stap is wat Spithost heeft gedaan en ook het programma lantelhost te vervangen.

Als ik wat meer te weten kan komen over lantelhost zal dit inderdaad niet zo heel moeilijk zijn.

Mark.

Met het vista sidebar gagdet bedoel ik dat er een programma gemaakt is dat je met vista kunt downloaden.
hier kun je het telefoonnummer invoeren waar dat programma dan de gegevens bij zoekt.

Mark.

[quote=“mark”]Met het vista sidebar gagdet bedoel ik dat er een programma gemaakt is dat je met vista kunt downloaden.
hier kun je het telefoonnummer invoeren waar dat programma dan de gegevens bij zoekt.

Mark.[/quote]

We komen er wel Mark :lol:

Ik zie via je Internet site dat je schijnbaar een programma hebt ontwikkeld om via Internet telefoonnummers te zoeken.

Citaat : “We kunnen nu met de Capimonitor de actuele telefoongegevens via internet ophalen, de update hiervan kost 25,00, voor meer informatie neem contact met ons op.”

De vraag die nu komt is waar kun je dat programma downloaden of bekijken of het wat is :?: Shareware, Freeware of wat dan ook …

Ik heb ondertussen eens gekeken via Google of ik iets kon vinden bij http://gallery.live.com de gadget gallerij van Windows. Helaas niets gevonden met de verwijzing naar www.nummerzoeker.com bijvoorbeeld. :frowning:

Alleen bleek De Telefoongids en De Bedrijvengids gadget er te zijn maar die zal wel niet worden bedoeld :?:

Derhalve zou je iets meer kunnen vertellen over het misterie van de opvolging capimonitor via de gadget van Windows Vista of wel via de Widget van Yahoo. (Mijn ffavoriet :!: )

Asjemenou? Jij gaat geld vragen voor een programma wat zwaar op andermans werk leunt?

1 - Als je met windows vista meer gadgets gaat zoeken kom je deze tegen, daar staat verder niet bij hoe het werkt, dat kun je zelf nakijken.

2 - In mijn klantenkring is hier veel vraag naar en hebben ook geen moeite met een bijdrage hiervoor, ik werk niet alleen voor de hobby.

3 - Voor de hobbyisten heb ik het hier gewoon staan.

Mark.

Het vista gadget is geen opvolging voor de capimonitor!

Mark.

Misschien wil je nog terugkomen op je beslissing om geld te vragen voor het stukje software dat jij gemaakt hebt?

Je klanten zullen er toch geen bezwaar tegen hebben als je deze aanvulling vrij ter beschikking stelt?

Per slot van rekening is het hele internet waarover ook jouw programma op en neer kan racen om naam en adresgegevens bij een telefoonnummer op te halen het resultaat van heel veel bijdragen van mensen die je onmogelijk alleen maar hobbyist of alleen maar commercieel kan noemen, dat lag toch anders.

Zonder Foondump en Capimonitor kan jouw aanvulling niet werken. De makers daarvan hebben bepaald:

[quote]Open Source
Foondump is gereleased onder de GNU General Public License. Dat wil kortweg zeggen dat alle wijzigingen die je op deze code maakt en vervolgens verspreidt, en alle programma’s die je maakt gebaseerd op code die je uit dit project ‘leent’, vergezeld moeten gaan van de volledige source code.

Databankwet
Volgens de Nederlandse wetgeving mag je de gegevens uit de CD-foongids niet voor andere dan prive-doeleinden gebruiken. Wij, makers van Foondump, staan er dus ook niet achter wanneer je de verkregen gegevens gebruikt voor commerciele doeleinden, of de gegevens weer ter beschikking stelt aan derden.

Foondump - Juridisch
http://www.foondump.nl/Index.php?page=juridisch
[/quote]
In de bijsluiter van Capimonitor:

[quote]Dit programma is en blijft Freeware.
Laat even weten in welke versie en op welk syteem (Win* of NT) er fouten en/of onduidelijkheden zitten. (per voorkeur via de mailinglist)
Ook het ontbreken van mogelijkheden, die je er graag in gezien had,hoor ik graag.

===
Geschreven door: Albert Janssen[/quote]
Over het idee van ‘Reverse lookups’ online doen, dat kon al voordat Vista uitkwam, in delen van de wereld waar dat toegestaan is:

  • o.a. via Google, bijvoorbeeld via een zoekopdracht met dit nummer http://www.google.nl/search?hl=nl&pb=r&q=rphonebook%3A+%28212%29+724-0620&btnG=Search+PhoneBook kom je uit bij een naamgenoot van je in de VS
  • in de Bondsrepubliek TapiRex http://www.foondump.nl/forum/viewtopic.php?p=672#672]intussen ook , voordat jij ervoor ging zitten bracht [url=http://www.scendix.de/tapirex/plugins.php[/url] diezelfde optie al mee, in NL via gebeld.nl

Ik werk ook niet alleen voor de hobby, maar ik maak wel onderscheid tussen werk en hobby. Het Foondump project is duidelijk hobby en de broncode ervan valt dan ook onder de GPL. Nu hang jij een programma tegen een op Foondump-code gebaseerde website (die ook gratis toegankelijk is) waar je dus de licentie mee omzeilt* en ga je geld voor dat programma vragen. Daar ben ik niet zo blij mee. Het project is onstaan vanuit de wens om meer openheid en meer toegankelijkheid van informatie voor een zo breed mogelijk publiek te realiseren.
Ik kan zo maar raden dat ook de Nummerzoeker-site niet zo enthousiast is over dit idee. Of heb je die om toestemming gevraagd?

* Door het loskoppelen van de database en deze via internet te benaderen.
NB ik zeg niet dat je dit zo hebt gedaan puur om die licentie te kunnen omzeilen, het is een beperking van de licentie.

Overigens ben ik benieuwd wat jouw klanten ervan vinden dat je ze laat betalen voor iets, wat je daarnaast vrijelijk op Internet ter beschikking stelt.

Reverse lookups online doen…

Mark heeft nummerzoeker.com geselecteerd voor zijn brongegevens. Je mag aannemen dat de uitbater van die website de gegevens heeft overgenomen van de database van De Telefoongids bv. Wij hebben daar niet bijgezeten maar voor de hand ligt dat daarvoor geen toestemming verleend is.

Bij nummerzoeker.com is dus opvallend veel gelijkenis met de data zoals die van de CD-foongids komen maar kan je ook aantonen dat men Foondump gebruikt heeft om aan die gegevens te komen? In het verleden kon RGJ dat wel vaststellen
http://www.foondump.nl/forum/viewtopic.php?p=1295#1295
, is dat nu nog steeds zo?

Sowieso resteren er nog een paar kleine verschillen tussen dat wat er op de CD-rom staat en wat daarvan door Foondump wordt exporteerd…

  1. niet alle rubrieken komen ook in white_subscriber te staan, CD-foongids:

1||H P||Anthonia|Van Ostadestraat|||111|2526ER||'s-Gravenhage|0703898769| 2||Fenerbahce Hollanda||Dernegi|Draaierweg|||24|1032KS||Amsterdam|0207852111| 3||J A|Militao dos| Santos|Leenderweg|||255|5643AH||Eindhoven|0402024660| 4|||| Satoor de Rootas-de Jong, L F en O|Van Yrtebelt|||137|8014NR||Zwolle|0384608291| 5|||| Van Soerland, Aug en Evy|Refelingse Erven|||157|5672TD||Nuenen|0402835065| 6|||| Versteeg Auto's, Paul|Kruispad|||5/A|5306AM||Brakel|0622540664| 7||||! GO BV|Esdoornlaan|||45/A|4902TN||Oosterhout nb|0162374000|DET05 (Detacheringsbureaus) 8||||!lse Fotografie & Vormgeving|Nieuwstraat|||16|8131CH||Wijhe|0623758133|FOT19 (Fotografie - algemeen) 9||||"Barney" Hondenuitlaatservice|Sint Petersburglaan|||20|3404CL||IJsselstein ut|0306872623|DIE35 (Dierenhulp en -bescherming) 10||||&& Studio|Het Laagt|||300|1025GP||Amsterdam|0206373313|ARC15 (Architectenbureaus)
White_subscriber:

1||H P||Anthonia|Van Ostadestraat|111|2526ER|'s-Gravenhage|0703898769| 2||Fenerbahce Hollanda||Dernegi|Draaierweg|24|1032KS|Amsterdam|0207852111| 3||J A| Militao dos| Santos|Leenderweg|255|5643AH|Eindhoven|0402024660| 4|||| Satoor de Rootas-de Jong, L F en O|Van Yrtebelt|137|8014NR|Zwolle|0384608291| 5|||| Van Soerland, Aug en Evy|Refelingse Erven|157|5672TD|Nuenen|0402835065| 6|||| Versteeg Auto's, Paul|Kruispad|5/A|5306AM|Brakel|0622540664| 7||||! GO BV|Esdoornlaan|45/A|4902TN|Oosterhout nb|0162374000| 8||||!lse Fotografie & Vormgeving|Nieuwstraat|16|8131CH|Wijhe|0623758133| 9||||"Barney" Hondenuitlaatservice|Sint Petersburglaan|20|3404CL|IJsselstein ut|0306872623| 10||||&& Studio|Het Laagt|300|1025GP|Amsterdam|0206373313|ARC15
Nummerzoeker.com toont geen rubrieken dus daar komen geen aanwijzingen uit.

  1. een paar velden met toevoegingen aan het adres zijn of altijd leeg of worden door Foondump samengetrokken met ‘streetname’. Voorbeeld daarvan is deze CD-foongids-vermelding met “Aan Boord” (van een woonschip). De regels zeggen “AB” aan de straatnaam toevoegen, huisnummer wordt “0” . Bij De Telefoongids hebben ze die “AB” abusievelijk ook in een ‘street_name_ext’ gezet, dubbelop dus:

<xmliresponse> <tginlstatus> <action>white</action> <apptype>ZM</apptype> </tginlstatus> <basiclisting line_type="T_LINE"> <recordid>oL7TeuXu5XPqTGJyaL4f</recordid> <area_code>038</area_code> <phone_no>3636254</phone_no> <name1> <christian_name>B</christian_name> </name1> <display_name> <print_name2>Alblas</print_name2> </display_name> <address> <street_name>De Zande AB</street_name> <street_name_ext>AB</street_name_ext> <postal_code>8278</postal_code> <locality_name key="KPV">Kamperveen</locality_name> </address> <classification_info> <subscriber_type type="residential"/> </classification_info> <layout_info> <item_label_logo>TMN GV</item_label_logo> </layout_info> </basiclisting> </xmliresponse>
De Telefoongids-online heeft voor die vermelding:

    Alblas B De Zande AB AB - INA 8278 Kamperveen 038 3636254
Exporteren vanuit het zoekvenster van de Cd-foongids zelf geeft:
    "Naam";"Voorletters";"Straat";"Huisnummer";"Postcode";"Plaats";"Telefoon";"Fax";"E-mail";"Internet" "Alblas";"B";"De Zande AB";"";"8278";"Kamperveen";"038-3636254";"";"";""
Idem 'white_subscriber' via Foondump:
    76177||B||Alblas|De Zande AB AB||8278|Kamperveen|0383636254|
Nummerzoeker.com kan daar ook niets mee:
    Totaal 1 vermelding gevonden. Zoektijd: 0.000 seconden. Telefoon Naam Adres Postcode Woonplaats 038-3636254 Alblas, B De Zande AB AB Kamperveen
3) hetzelfde teken als gebruikt voor de delimiter in het exportbestand komt ook één of twee keer voor in een vermelding:

Op CD ZM200602 is er nog niets aan de hand:

    1128536||||Dijkstra & Sutter Netwerk Notarissen|Noordstedeweg|2|3431KC|Nieuwegein|0306038129| 3494572||||Notariskantoor Dijkstra & Sutter Netwerk Notarissen|Noordstedeweg|2|3431KC|Nieuwegein|0306038129|
Dit laat de Foonsearch achter tux-net.nl http://www.tux-net.nl/wrapper/cdfoon2006/fs2006.php?color=white&lastname=&streetname_i=&housenumber=&postalcode=&townname_i=&phonenumber=0306038129&maxrows=100&sort=postalcode%2Chousenr&search=Zoeken ook zien.

ZM200603, hier duikt de extra “|” op:

    1127946||||Dijkstra|Sutter Netwerk Notarissen|Noordstedeweg|2|3431KC|Nieuwegein|0306038129| 3487210||||Notariskantoor Dijkstra|Sutter Netwerk Notarissen|Noordstedeweg|2|3431KC|Nieuwegein|0306038129|
Slachtoffer is hier zoekzone.com http://www.zoekzone.com/telefoon/index.php?color=white&lastname=&streetname_i=&housenumber=&postalcode=&townname_i=&phonenumber=0306038129&maxrows=10&sort=postalcode%2Chousenr%2Chousenumber&search=Zoeken die gebruik maakt van een PHP Foonsearch. Let op de als telefoonnummer geformatteerde plaatsnaam "Nieu-wegein"

CM200701:

    1115790||||Dijkstra|Sutter Netwerk Notarissen|Newtonbaan|16|3439NK|Nieuwegein|0306038129| 3447969||||Notariskantoor Dijkstra|Sutter Netwerk Notarissen|Newtonbaan|16|3439NK|Nieuwegein|0306038129|
De notaris is inmiddels verhuisd, binnen Nieuwegein, gevonden.cc http://gevonden.cc/telefoon.php?phonenumber=0306038129&maxrows=100&sort=lastname&search=Zoeken heeft wel het nieuwe adres maar vanwege het extra veldscheidingsteken toch ook weer "Nieu-wegein" als telefoonnummer.

ZM200701:

    1104497||||DIJKSTRA/SUTTER NETWERK NOTARISSEN|Newtonbaan|16|3439NK|Nieuwegein|0306038129| 3413249||||Notariskantoor Dijkstra|Sutter Netwerk Notarissen|Newtonbaan|16|3439NK|Nieuwegein|0306038129|
Degene met Foonsearch achter roosendaal.breuers.be http://roosendaal.breuers.be/telefoongids/index.php?color=white&lastname=&streetname_i=&housenumber=&postalcode=&townname_i=&phonenumber=0306038129&maxrows=100&sort=postalcode&search=Zoeken heeft het zo gelaten of niet in de gaten gehad dat ie er een extra kolom in z'n database bijkreeg.

ZM200702:

    1090629||||DIJKSTRA l SUTTER NETWERK NOTARISSEN|Newtonbaan|16|3439NK|Nieuwegein|0306038129| 3368387||||Notariskantoor Dijkstra|Sutter Netwerk Notarissen|Newtonbaan|16|3439NK|Nieuwegein|0306038129|
De " | " in de eerste regel hier is een letter "l" (el) - dat is bij nummerzoeker.com http://www.nummerzoeker.com/index.php?color=white&lastname=&streetname_i=&housenumber=&pcode=&townname_i=&phonenumber=0306038129&maxrows=10&search=Zoeken&seq=5 duidelijker zichtbaar vanwege het daar gebruikte lettertype. De hamvraag weer, nummerzoeker.com heeft de eerste vermelding wel en de tweede niet, dus daaraan is niet te zien of dat met Foondump is overgehaald.

De webinterface van Nummerzoeker is duidelijk gebaseerd op FoonSearch (fs2005.php).

Ok, ik ben overtuigd. :oops:

Het bericht is van internet en ik zal me proberen te gedragen.

Ik had geen idee dat hier zoveel reactie op zou komen, mijn excuses.

Mark.

Hallo luitjes,

Lantelhost wordt gestart door capimonitor als je hem daar “opdracht” toe geeft. Lantelhost schreeuwt dan informatie over het MSN dat aangekozen is en info over de bellen naar een aantal in een ini-file opgegeven IP-adressen.
Verder kan ze ook nog info doorgeven over welke geluiden gespeeld moeten worden door de clients afhankelijk van het aangeroepen MSN.
De lantelhost die ik gemaakt heb doet alleen het eerste (omroepen naar de client op de werkstations).
De Autoitcode is als volgt:

$log = fileopen(@ScriptDir & "\lantelhost.log",2);
$IPS = IniRead(@ScriptDir & "\lantelhost.ini","Lantelhost","IPS","");
FileWriteLine($log,"ips: " & $IPS);
$IPS = StringSplit($IPS,";");

FileWriteLine($log,@HOUR & ":" & @MIN & ":" & @SEC & " commandline: " & $CmdLineRaw);
; eerst een infile lezen voor de IP's die gewaarschuwd moeten worden

; en dan gaan we een lusje doen naar alle IP's om de info te versturen
$ltstring = $CmdLineRaw;
AutoItSetOption ( "TCPTimeout",10 );

TCPStartup();
For $i = 1 to $IPS[0] step 1
	FileWriteLine($log,@HOUR & ":" & @MIN & ":" & @SEC & " zoeken naar: " & StringStripWS($IPS[$i],3));
	$res = Ping(StringStripWS($IPS[$i],3),50);
	FileWriteLine($log,@HOUR & ":" & @MIN & ":" & @SEC & " pingtijd: " & $res);
	if ($res > 0) Then
		$wssocket = TCPConnect(StringStripWS($IPS[$i],3),8459);
		if $wssocket <> -1 then
			; jeej we hebben een werkende socket
			TCPSend($wssocket,$ltstring);
			TCPCloseSocket($wssocket);
			FileWriteLine($log,@HOUR & ":" & @MIN & ":" & @SEC & " schreeuwen naar: " & StringStripWS($IPS[$i],3));
		Endif
	EndIf
Next
TCPShutdown();
FileClose($log);

Er zit wat “debug/log-sjit” in die info logt naar een steeds vernieuwd logbestandje. Een beetje programmeur plukt dat er evt. zo uit.
Er wordt een ini gelezen die in dezelfde map staat als de executable, de IP’s worden daar uit “geplukt”, en dan wordt de string die als parameter meegegeven wordt door capimonitor 1:1 omgeroepen naar de opgegeven IP’s.
De inhoud van de lantelhost.ini ziet er als volgt uit:

[lantelhost]
IPS=10.10.1.88;10.10.1.104;10.10.1.84

Het voorbeeldje geeft 3 IP’s aan maar je kan er in theorie onbeperkt opgeven gescheiden door puntkomma’s.
Let wel dat deze lantelhost 50 ms test of ie verbinding kan maken met een IP. Voor het checken en versturen van de info duurt het dus tot 1 seconde per 20 IP-adressen als ze niet bereikbaar zijn.
Zet dus bij voorkeur de IP’s die meestal bereikbaar zijn VOORAAN in het rijtje.
Je KAN ook meerdere lantelhosten slim “spawnen” en zo bij grote aantallen IP’s de totale “zendtijd” verkorten maar daar had IK iig geen behoefte aan voorlopig dus zit dat er (nog) niet in.

Hallo luitjes,

Hierboven dus de code voor “mijn” lantelhost.
Mark had geloof ik een foongrep gemaakt die gegevens van een url van een vrij toegankelijke site uitpluist op zoek naar de opgevraagde info.
Ik heb zelf een foondump-dump (2005 versie) die op mijn Linux firewall met een url van binnen mijn LAN te bevragen is en dus ook door mijn foongrep bevraagd wordt.

Als je zelf dus een foondump kunt plaatsen ergens (is alleen vrij groot dus niet alle hosters zullen daar om staan te springen) kan je een heel simpel php-scriptje bouwen die zo’n dump slim benadert en de info dan ophoest. Als je dan een generieke foongrep zoals die van Mark of mij verbouwt zodat ie de info er uit plukt en doorgeeft aan capimonitor dan ben je klaar. Zo wekt mijn foongrep dan dus ook :wink:.

Ik heb in die dump een extra tabel gemaakt met een soort “favorietenlijstje” die EERST bevraagd wordt VOOR de grote tabel bevraagd wordt. Buiten een stuk snelheidsverbetering (tabel met minder dan 100 nummers is sneller bevraagbaar dan 2 queries op 2 tabellen met een kleine 7 miljoen records) kan je ook nummers opnemen van bekenden die GEEN gidsvermelding hebben.
Tevens vul ik een tabel aan met binnengekomen gesprekken met tijd en datum zodat ik later eenvoudig kan nagaan wie er wanneer gebeld heeft.
Uiteraard geldt dat alleen voor gesprekken waarvan het nummer niet onderdrukt is want anders gaat capimonitor niet zoeken.
Misschien dat ik mijn lantelhost t.z.t. nog wel die records alsnog laat opnemen in die calls-list.

Ook heb ik nog op mijn verlanglijstje staan de wat vriendelijkere client, waarover ik schreef in een eerdere posting en die een medewerker van me 2 jaar terug heeft geschreven, nog eens dunnetjes over te doen in Autoit.
Op zich kan je in Autoit ook TCP/IP servers maken en dan zou het moeten lukken denk ik…

Waarom iets maken als we al iets hebben?
Ik weet niet of dit mogelijk is, maar als we de capimonitor kunnen laten opstarten met de gegevens van een lantelhost zouden we overal met de capimonitor kunnen werken.
De vraag is of we een commando aan de capimonitor (zonder isdn-kaart) kunnen geven (ev in de vorm van een capimonitor-test) zodat deze toch zijn werk kan doen.
Ik kan met autoit een script schrijven met de gegevens van een lantelhost en deze invullen als test in capimonitor, dan werkt het al maar verdient zeker geen schoonheidsprijs.

Mark.

Da’s een beetje de omgekeerde wereld lijkt me.
Er IS al een lantelefoonclient die prima reageert op lantelhost maar die heeft als nadeel dat ie de focus pakt op je PC.
En dat is heel hinderlijk als je net een email aan het kloppen bent of in een word-document bezig bent.
Al je noeste type-arbeid (ik kan namelijk niet blind typen, kijk dus meestal op mijn toetsenbord en zie lantelefoon (de client) niet altijd opfloepen (geluid uit staan)) verdwijnt dan in het kladblokje van Lantelefoon (de originele client van lantelhost).
Vandaar dat ik ooit eens een alternatieve client heb laten schrijven die de focus NIET pakt maar wel gewoon reageert op de “omroepen” van lantelhost (en dat nu dus ook nog steeds doet op de omroepen van MIJN lantelhost).
Probleem is alleen dat ik inmiddels wel weer wat wensen op het gebied van de lantelefoonclient heb en de medewerker niet meer voor me werkt :wink:
Autoit bied me echter voldoende mogelijkheden weer een alternatieve client te maken met de door mij op dit moment gewenste functionaliteiten.

Capimonitor is puur een (verouderd) noodzakelijk kwaad, wat mij betreft, die ERGENS op een onbemande maar aangemelde PC in het netwerk zijn dingetje moet doen.
En dat is alleen de lijn monitoren en verder niks. Ik kan niet voorstellen dat iemand zit te wachten op een opfloepende capimonitor die helemaal overal overheen komt.
Als iemand weet hoe ie een service kan bouwen die qua functionaliteit hetzelfde doet als capimonitor (lijn in de gaten houden of er gebeld wordt en dan wat commando’s opstarten met de juiste parameters) wordt ik, en samen met mij vele anderen denk ik, nog veel blijer.
Buiten de capi van de ISDN-kaart kan je dan misschien gelijk (ook) de TAPI voor een gewoon modem laten monitoren en kan je dus gewoon nummerherkenning inschakelen voor “gewone” lijnen en heb je geen ISDN nodig voor dit soort grappen. Misschien dat ik wel wat ga maken/zoeken die dat doet op een Linuxdoos en die dan laat rondroepen naar de Windowsclients. Een machine eigenlijk alleen capimonitor laten draaien terwijl ik toch ook al een paar Linuxdozen heb draaien is een beetje zonde :wink:
Hoe lang overigens ISDN “as is” nog bestaat is ook nog eens twijfelachtig. Dat geldt overigens sowieso voor analoge/semi analoge oplossingen voor communicatie.
We gaan steeds meer toe naar VoIP oplossingen en daar zitten dit soort grappen al meer standaard ingebouwd.

Als het alleen gaat om de gegevens te zien is inderdaad autoit meer dan voldoende, maar hier gebruik ik met veel genoegen de outlook-koppeling.
Ik moet me misschien wat meer in autoit3 verdiepen, ik ken nog lang niet alle mogelijkheden.
Mark.