Analoge nummerweergave

Hoi mensen,

Ik zie dat er toch ook mensen zijn met intresse voor de analoge PSTN/POTS nummerweergave versie.

NL nummerweergave (KPN) werkt via de DTMF standaard dit is een wat ongewone manier voor nummerweergave en daarom ondersteunen maar een beperkt aantal modems het, het merendeel van modems dat verkocht wordt werkt via een FSK weergave (de kabelproviders in NL leveren dit WEL).

De oplossing heb ik een aantal jaren geleden gevonden op een electronica forum. Hier was een beschrijving te vinden van een DTMF decoder chip, deze chip had 5 bits uit waar 4 van deze bits werden gebruikt voor het weergeven van alle DTMF karakters en de 5de om aan te geven dat er een nieuw DTMF karakter beschikbaar is,

Deze chip heb ik vervolgens met minimaal aantal componenten aangesloten op de parallele poort. Vervolgens heb ik een programma in C geschreven dat actief de poort polt voor nieuwe data (interrupts driven lukte mij niet). Dit systeem draait inmiddels al een jaartje of 4 ~ 5 zonder ooit een nummer gemist te hebben.

De setup die ik verder gebruik is als volgt:

  1. (server) Unix/BSD systeem waarop de nummerweergave hardware is aangesloten. De hardware wordt gepolled, komt er een nieuw signaal binnen dan wordt dit via UDP over LAN verstuurt. Tevens wordt er in een logfile het nummer + timestamp weggeschreven. (de eerste versie van het programma werkte ook onder DOS/Windows)

  2. (client) windows/linux systemen met een java client. Deze clients luisteren voor de nummerweergave UDP packets. Deze clients hebben op hun buurt een lokaal telefoonboek, hierin wordt de bijbehorende naam opgezocht. Vervolgens wordt de Datum/Tijd, Naam, Nummer getoond in een popup op het scherm. Is het een onbekend nummer dan kan een naam worden ingegeven, deze wordt lokaal opgeslagen.

  3. (client v2) windows systeem met een java client gelijk aan die van 2. Echter heeft deze client nog een extra feature namelijk ondersteuning voor BlueTooth. Dit geeft mij de mogelijkheid om het inkomende nummer + naam naar een BlueTooth geschikt apparaat te sturen zoals PDA/telefoon. Ik gebruik dit voor als ik buiten aan het werk ben als de telefoon binnen gaat krijg ik een melding op mijn mobiel.

  4. Een uitbereiding die ik wil maken is wanneer een naam niet in het lokale telefoonboek van een client voorkomt dat er een entry uit mijn MySQL db wordt opgezocht en deze wordt getoond. Echt moet het op dat moment wel mogelijk zijn deze lookup te overriden met een eigen versie. (dus werk aan de winkel)

Groeten,

RD