Java grafieken voor Opendata

Hoi Jan Marco,

Dat alles geduldig uitzoeken? Even te nieuwsgierig daarvoor, gisteren heb ik me laten registreren voor een ‘wallet’ van Circle Internet Financial, kortweg Circle:

Destijds toen het web begon aan te zwellen, verscheen ColdFusion, zegt je dat wat? Homesite? Macromedia? De man daarachter, Jeremy Allaire, is nu bezig Circle op te zetten. Zijn eerste product komt als app voor Android of voor iOS:

This is supposed to be the Bitcoin app that takes cryptocurrency to the mainstream, and one of the ways it’s doing that is by allowing people to buy and sell Bitcoins without any fees.

Hier is-ie zelf in een video - met mini-stoppel-sik en een uitleg.

Internationaal, iedereen kan zich dus bij Circle aanmelden maar als je geen “US-customer” bent helpt dat niet want dan is het voorlopig lastiger om een Creditcard te koppelen aan je account zeggen ze. Laat staan dat Circle de banken hier in Nederland al ondersteunt zoals wel al in de VS zodat je zelf ook je bankrekening(en) aan je Circle-account kan koppelen.

Ik moet nu 3 tot 5 werkdagen op Circle wachten tot ik op een of andere manier een beetje saldo kan regelen.

Ze hebben trouwens ook al een USD Preview lopen in de VS:

What is a USD account?

A US dollar (USD) Circle account is just like the original Circle account, except instead of holding bitcoin (BTC), your account holds US dollars.

Now, you can take advantage of digital currency’s speed, zero transaction fees, and international capabilities without the volatility of BTC.

We will enable customer accounts selectively, and we will add more every week until the feature is generally available. We’re looking forward to your feedback!

You can convert between USD and BTC anytime, instantly, without fees. Convert as needed. And you can send and receive dollars or bitcoin, whichever you prefer.

Over die ‘volatility’, sinds gisteren wordt de waarde van de bitcoin ten opzichte van de dollar bijgehouden door NYSE - New York Stock Exchange. Vanwege de nieuwigheid de eerste tijd ook op hun eigen pagina. Last Price: 233.31 dan wel 233,31.

Verder nog over de ‘wallet’, gebruikers zijn een soort van verzekerd tegen diefstal maar de user agreement -pagina halveert die garantie weer.

Behalve geen saldo heb ik ook niet iets met Android erop maar anders zou ik dat nu al daadwerkelijk ergens tegenaan kunnen houden bij iemand die bitcoins aanneemt:

How do I use NFC Tap-and-Pay with my Android?

NFC Tap-and-Pay functionality is available for Circle App on Android devices.

To Tap and Pay using your Circle app, your Android device must be running 4.4 KitKat or higher. Please note these devices that do not support Tap and Pay functionality: Evo 4G LTE, Nexus 7, Samsung Galaxy Note III, Samsung Galaxy S3 and Samsung Galaxy Light.

Once you have downloaded Circle for Bitcoin, all you have to do is make sure that both NFC and Android Beam are enabled in the Settings on your phone and you’re good to go.

In order to pay using this functionality, you just need to tap your phone on a NFC enabled device. Once you do that, your Circle app will automatically open up on your phone’s screen, so you can confirm the payment.

Circle Help Center >Knowledge Topics >Send Funds

Deze oplossing, deze Circle-wallet, doet water in de wijn als je het afzet tegen een echte Bitcoin-opzet:

Banks use two or multi-factor authentication schemes: the user’s password – which may have been compromised by hackers – isn’t enough to initiate a transaction, but the user must provide at least one more authentication, often by replying to an email or using a smartphone authentication app or equivalent stand-alone device.

Today, reputable Bitcoin services such as Circle and Bitstamp use two-factor authentication to provide security, but users must say goodbye to anonymity and provide proof of identity.

In die race, dus met dingen komen die al werken, loop jij dan achter maar misschien kan je het goedmaken door iets te incorporeren dat zij nog niet hebben:

Threshold Signatures: The New Standard for Wallet Security?

A group of researchers from Princeton University, Stanford University and the City University of New York, have announced a new ECDSA threshold signature scheme that is particularly well-suited for securing Bitcoin wallets.

Bitcoin wallets often are attacked by increasingly sophisticated cyber thieves. Coupled with the irreversibility of bitcoin transactions, that poses important security problems that decrease user confidence in Bitcoin and could prevent the digital currency from going mainstream if no robust and simple solution is found.

The researchers note that the Bitcoin ecosystem needs a breakthrough in security.

De huidige situatie

DIY-minded and privacy-conscious Bitcoin users can run their own wallet and “be their own bank,” but running a wallet has proved to be too much of a security risk. As soon as hackers gain access to the wallet, they can instantly and irreversibly take the money and run.

Cold storage – keeping the main bitcoin wallet on a device that is not connected to the Internet, and moving only the funds needed for daily expenses to online storage – often is seen as too much of a hassle.

Therefore, most security-conscious bitcoin users rely on external services, at the cost of compromising their anonymity and the “DIY spirit” of Bitcoin.

Multi-signature (multisig) wallets offer a solution. A multisig transaction, for example a 2-of-3 transaction, requires the agreement of the required number of authorized signatories, in this case two out of three. However, the paper shows that multisig transactions present significant usability problems, and serious anonymity and confidentiality drawbacks.

De voorgestelde nog experimentele remedie:

In a threshold signature scheme, the ability to construct a signature is distributed among different devices (for example a computer and a smartphone), and each device receives a share of the private signing key. For individuals, threshold signatures allow for two-factor security, or splitting the ability to sign between two devices so that a single compromised device won’t put the money at risk. For businesses, threshold signatures allow for the realization of access control policies that prevent both insiders and outsiders from stealing corporate funds.

The researchers built a prototype implementation of a two-factor secure wallet, a desktop client and an Android app, and released open source code on Github. A video shows how the system works: a user initiates a transaction on the computer, and the computer then begins the threshold signing protocol with the phone. The phone will show the user the transaction details and will proceed with the transaction only with the user’s explicit approval. The computer and phone use QR codes to initially pair, and for all subsequent sessions they communicate over the local Wifi network.

Verdeel en heers, secuur EN anoniem:

If threshold signature schemes become common, private bitcoin wallets will support the same multi-factor authentication offered by major wallet providers, while continuing to offer a high degree of anonymity.

link

Op het net is men verdeeld tussen licht enthousiast over Circle (geen fee’s) en toch weer het vertrouwde BC-wantrouwen (jij beschikt niet zelf over de BC-key(s)). Ook over het verdienmodel van Circle nog geen details maar ik neem aan dat het net als voor banken heel erg prettig is als jij je geld daar alsmaar bij Circle laat staan tot je het weer nodig hebt.

Dat laatste moet haast wel want net eind april werd bekend gemaakt dat Goldman Sachs 50 miljoen euro in de “Bitcoin-startup” Circle steekt:

Goldman Sachs wil ook in de toekomst zoveel mogelijk controle hebben
over de wijze waarop mensen betalen.

Kan heel veel schelen als de kosten van betalingsverkeer daadwerkelijk lager worden. Hoe veel kan je hier zelf uitrekenen. De cijfers voor 2012 zijn daar ook op te halen. Een onderzoek voor 2015 wordt net gestart.

Ok, groeten, Weerman.

Hoi Weerman,

ColdFusion heeft bij mij twee betekenissen, namelijk http://nulpuntenergie.net/blog/category/cold-fusion-hydrogen/ en

The ColdFusion platform is built on Java and uses the Apache Tomcat J2EE container. While you have full access to Java and Tomcat, you need not worry about these details.

Met de Cdfoon java cd was ik nog erg enthousiast over java want het is multi platform. Later beetje van java afgehaakt. Nullpointer exceptions…

Ik vond je laatste post over bitcoins erg interessant. Ik denk dat we van Jeremy D. Allaire kunnen leren dat het eindproduct niet een ontwikkeltool als coldFusion is, maar iets wat onderscheidend is van de rest. Ik denk dat naar een goede bank-geld veel vraag naar is.

Om een eindproduct te maken heb je m.i. wel ontwikkeltool-platform nodig. Ik zie het voor mij als dat je voor de verschillende onderdelen timelines hebt, als voorbeeld zie Fossil: Timeline wat ik bedoel. IT-ers sturen patches op en de moderator keurt de bijdragen wel of niet goed, zo werkt het bij Fossil.

Ik ken een hoop IT-ers die wel willen meehelpen alleen zal je wel framework moeten hebben en niet wat losse programma’s en ideeën.

Wat ik apart vind is QT over de een kant op “Rocket science” lijkt (perl script haalt software van derde partijen op) en aan de andere kant met foutmelding komt dat hij bepaalde file niet kan vinden. Hij haalt alle software op en dan moet je als gebruiker nmake intoetsen en dan gaat hij alles compileren.

Wel moet je als gebruiker op internet de fout zelf gaan lossen. Mogelijk is dit een concrete invulling van de participatiemaatschappij. N.B. Mijn broer/moeder zijn bij de foutmelding al lang afgehaakt.
Ik denk meer aan Ultimate++/NPackd oplossing en dan testen of het werkt. Testresultaat beschikbaar stellen aan anderen. Als dit in een eenvoudig oplossing gemaakt kan worden, dan gaan de projecten zelf ook checken of het werkt.

Ik kreeg eerder ook nog een foutmelding, wat te maken had dat bepaalde SDK er niet op stond. Dit zou je met een NPackd oplossing kunnen oplossen. Dus als je met Ultimate++ pakket selecteert en wilt compileren met NPackd bepalen welke software nog uitgerold of verwijderd moet worden om het te kunnen compileren.

Druk bezig met “executables signen” met een certificaat met het onderdeel “timestampservice”. Ik probeer het op een ander systeem weer te integreren. Wat ik aanpas even ga bijhouden en dat dan gaan aanpassen in de andere versie. Geprobeerd om Download hierarchical_time-stamp_protocol.pdf (Time-stamp service) om te zettten in Nederlands met Google translate. Account bij Google moeten aanmaken, maar omzetten van pdf lukt (mij) nog niet zo.

Ik zie op internet dat GitHub - bankscrap/bankscrap: Ruby gem to extract balance and transactions from multiple banks. een koppeling met Ing-direct heeft gemaakt. Ing-direct zit in Australia. Ze bieden hulp aan:

Ruby gem to extract account balance and transactions from banks. You can use it either as command line tool or as a library. Feel free to contribute and add your bank if it isn’t supported.
We are developers and we don’t want to waste time doing things we are able to automate. Having to perform 20 clicks in an awful website just to check how much money we have is not something we like.

There are two approaches to solve this problem:
• Web scraping on the bank’s site.
• Reverse engineering the bank’s mobile app to use the same API the app uses.

De hartelijke groet Jan Marco

Yo Jan Marco, even een zijsprong? Kutcoins gemaakt van basterdsuiker. Geld voor nieuwe ICT-systemen:

  • Misschien heeft u er zelf geen last van, maar dan kent u ongetwijfeld wel iemand die elke nacht opnieuw kampt met slapeloosheid. De oorzaak? Vermoeidheid overdag kan een teken zijn van ICT-problemen.

  • Zoekt u naar een ICT sparringpartner die wensen naar oplossingen vertaalt, echte waarde voor uw investeringen of iemand die uw ICT zaken perfect voor u regelt? Een goede oplossing begint bij de juiste vragen.

CDA vraagt broncode SVB-systemen op

CDA-kamerlid Mona Keijzer heeft de broncode en ontwerpdocumentatie opgevraagd van de falende ict-systemen die het SVB gebruikt voor de uitkeringen van het persoonsgebonden budget (pgb). Ze vraagt zowel om de documentatie en de code van de systemen die zijn stopgezet als de informatie over het huidige systemen die nu in gebruik zijn.

Dat verzoek staat in een Kamerbrief. Keijzer heeft namens het CDA het onderwerp pgb in haar portefeuille. Het informatieverzoek is opvallend. Voor zover bekend is dit de eerste keer dat een Kamerlid de broncode en de specificaties van een systeem opvraagt. Het betreft (oude) maatwerksystemen (Nestor/Treks).

Computable / Nieuws / Overheid - 03-04-2015

Problemen met de uitkering van het persoonsgebonden budget (PGB) - ambtenaren hebben het over “Trekkingsrecht PGB”. Wat denk je? Meisje toch:

Antwoord

Ten aanzien van de broncodes en de ontwerpdocumentatie moet ik twee voorbehouden maken. Deze kunnen alleen openbaar worden gemaakt voor zover zij niet het intellectuele eigendom zijn van de leverancier en om redenen van veiligheid niet kunnen worden vrijgegeven (o.a. beveiligingssleutels en -codes,vertrouwelijke gegevens over de interactie of koppeling met andere systemen).

Het andere voorbehoud zit in de praktische uitvoering van de vraag. Ik zie geen goede mogelijkheid om de broncodes op een toegankelijke en begripvolle manier beschikbaar te stellen. Ik wil dan ook voorstellen dat geïnteresseerde leden van de Tweede Kamer bij de SVB een toelichting krijgen van de SVB op het ontwerp van de ICT-systemen waarbij gezocht wordt op een toegankelijke wijze toegang te geven tot gevraagde informatie.

Echt niet? Zijn niet het intellectuele eigendom van de leverancier maar om redenen van veiligheid:

Antwoord

Eigendom van de broncodes ligt bij de Sociale Verzekeringsbank en daarmee ook het intellectuele eigendom van de in eigen beheer ontwikkelde software. Door het openbaar maken van de broncode wordt het risico vergroot dat onbevoegden mogelijkheden vinden in het systeem privacygevoelige informatie op te zoeken en te manipuleren. Algehele openbaarmaking is daarmee niet aan de orde. Ik heb de Kamer het voorstel gedaan om een briefing te organiseren door de Sociale Verzekeringsbank waarbij kan worden aangegeven hoe het zit met zaken rondom de broncodes en ICT. Ik herhaal bij deze die toezegging.

Intussen heeft iemand anders zichzelf al “gebriefd”:

VWS Programma Trekkingsrecht PGB

Eindverslag - Contra-expertise op plan technische versteviging

CONCLUSIES

We hebben voor de contra-expertise géén eenduidige onderzoeksbasis aangetroffen. Het is niet mogelijk gebleken eenduidig vast te stellen wat de ‘voorgestelde technische verstevigingen’ precies zijn. De plannen zijn sterk in beweging en de verstevigingen zijn alleen in abstracte zin beschreven. Ook hebben we geen requirements aangetroffen die vaststellen wanneer het PGB-landschap voldoende robuust is, of voldoende schaalbaar of flexibel. En het vaststellen van een eenduidig toekomstbeeld, waaraan we het huidige landschap en de voorgestelde verstevigingen kunnen toetsen, is eveneens niet mogelijk gebleken.

Het in oktober 2014 ingediende verstevigingsplan is in onze ogen niet langer geldig. Het plan is diverse keren bijgesteld, onderdelen in het plan zijn door SVB optioneel gemaakt. Het toekomstbeeld waarop het plan zich richt is in onze ogen op belangrijke punten discutabel. VWS als opdrachtgever/ sponsor is niet geïnformeerd over de bijstellingen van het plan en over de consequenties daarvan voor de ingediende begroting.

Deze observaties leiden ons tot de conclusie dat het verstevigingsplan en de bijbehorende begroting het beste herijkt kunnen worden.

Rapport M&I - 22 april 2015

De Sociale Verzekeringsbank (SVB) had al eerder te maken met ICT-ellende, vorig jaar september werd na een tussentijdse rapportage besloten de verdere ontwikkeling van een ander systeem te staken:

SVB trekt stekker uit project Capgemini

De Sociale Verzekeringsbank (SVB) heeft definitief de stekker uit het project met Capgemini getrokken voor de bouw van het multi-regelingen-systeem (mrs). Dit systeem - begroot op 32 miljoen euro - zou eind 2013 worden opgeleverd, maar kan niet wegens technische mankementen in productie worden genomen. Capgemini is over dit besluit vandaag in kennisgeving gesteld, bevestigt een woordvoerster van de automatiseerder. Vanmiddag stuurt de SVB een brief hierover naar de Tweede Kamer.

Het stoppen van het mislukte multiregelingensysteem (mrs) levert de Sociale Verzekeringsbank (SVB) een strop op van 43,7 miljoen euro. Afgelopen mei lagen de kosten nog op 32,3 miljoen, maar door de beëindiging groeit de kostenpost door afschrijvingen op de balans tot 43,7 miljoen.

Hergebruik van delen zou de schadepost nog kunnen beperken. De Sociale Verzekeringsbank (SVB) zegt naar aanleiding van het debacle het contract met bouwer Capgemini op. In de komende maanden volgt de financiële afwikkeling ervan. Of dit betekent dat er ook een schadeclaim bij de automatiseerder wordt ingediend, kan een woordvoerster van de uitvoeringsinstantie nog niet zeggen.


Nog een doen?

Link die zegt: Er bestaan zo’n tienduizend programmeertalen – ruim vierduizend méér dan gesproken, mensentalen:

What is the learning curve for development on JD Edwards?

After about 12-18 months, I was ashamed of the first applications that I wrote, so I actually went back and rewrote some on my own time… :–)

Stack Overflow

Een dergelijke applicatie is ook het fundament van een gemeentebreed financieel systeem, AFS - Amsterdams Financieel Systeem :

Amsterdams ERP-systeem kost 11 miljoen

Uiterlijk 1 januari 2015 moet elk van de 32 organisatieonderdelen van de gemeente Amsterdam aangesloten zijn op Oracle JD Edwards EnterpriseOne. Capgemini levert dit systeem. JD Edwards is de kern van de oplossing, met additionele functionaliteit vanuit Capgemini. Amsterdam zal zelf de implementatie en regie voeren over het project.

Achter deze link: De eerste problemen met het AFS kwamen in 2013 aan het licht. Negentien van de 31 diensten en stadsdelen waren inmiddels overgestapt op het AFS. Uit een interne evaluatie die zij via de Wet openbaarheid van bestuur (Wob) in handen kregen:

1.3.12 Wat is uw meest positieve ervaring met het AFS?

Het afsluiten.

1.3.13 Wat is uw meest negatieve ervaring met het AFS?

Mag ik maar ééntje noemen !!!

1.3.14 Heeft u nog andere opmerkingen en/of feedback, dan kunt u dit hieronder kort en bondig noteren.

Als ik AFS mag vergelijken met een auto. Deze auto zou ik terugbrengen naar de dealer.

Kijk eens, ze hebben hun woord gehouden, aankondiging op de website van “De Onderzoeksredactie”:

Mislukt Amsterdams Financieel Systeem kost miljoenen

Deze week bespreekt de Amsterdamse gemeenteraad de jaarrekening 2014. Het zullen moeizame besprekingen worden, want het stadsbestuur heeft geen overzicht van de miljarden die jaarlijks door de stad stromen.

Ook voor 2015 is de chaos compleet: er zijn nog steeds geen budgetten vastgesteld terwijl we al halverwege het jaar zijn. Ambtenaren weten niet waar ze financieel aan toe zijn.

Het Amsterdams Financieel Systeem (AFS) moest een einde te maken aan de financiële zelfbeschikking van diensten en stadsdelen en zo het stadsbestuur inzicht geven in de gemeentelijke financiën.

Tijdens de invoering hielden ambtenaren cruciale informatie achter voor de gemeenteraad, zo blijkt uit ons onderzoek. Intussen bouwden duur betaalde externen het ICT-systeem. Het systeem kost nu al vijf miljoen meer dan begroot, de jaarlijkse beheerkosten komen twee miljoen euro hoger uit dan gedacht en de decentrale kosten kunnen nog oplopen tot 25 miljoen euro, maar daar heeft niemand zicht op. Het systeem wordt vanaf 1 januari met knip- en plakwerk overeind gehouden door een crisisteam van accountants.

Op het gemeentehuis heerst een cultuur van angst, argwaan en wanhoop. Alleen na lang aandringen en onder de strikte voorwaarde van anonimiteit wilden ambtenaren over de chaos praten met De Onderzoeksredactie. Ook de gemeenteraad en het college krijgen nauwelijks inzicht in de ambtelijke warboel.

In een verwoede poging te achterhalen waar de financiële problemen vandaan komen, startte de gemeenteraad dit voorjaar een ‘raadsenquête’ waarin voormalige bestuurders, onder wie minister Asscher, onder ede gehoord zullen worden.

De Onderzoeksredactie - De publieke sector - 19-05-2015

De reconstructie van De Onderzoeksredactie deze donderdag in De Groene Amsterdammer:

De crisis rondom het Amsterdams Financieel Systeem

Iedere ambtenaar z’n eigen administratie

Met één druk op de knop zou het Amsterdamse gemeentebestuur inzicht krijgen in de financiële administratie. De gemeentelijke financiën verkeren nu echter volledig in chaos omdat het nieuwe ICT-systeem deze belofte niet kon waarmaken, zo blijkt uit de reconstructie van De Onderzoeksredactie die donderdag in De Groene Amsterdammer verschijnt.

In de Amsterdamse Australiëhaven is het Afval Energie Bedrijf gevestigd, een grijze kolos met twee enorme witte schoorstenen. De fabriek staat op een kaal, grauw industrieel terrein, ver verwijderd van de vertrouwde drukte rond de Amsterdamse grachten en stadsparken. Toch is de stad trots op het afvalbedrijf. Het wint warmte uit afval, groen gas uit overgebleven rioolslib en bouwde onlangs nog een tweede ketel, met het hoogste rendement ter wereld.

De afvalfabriek van de toekomst bezorgt het gemeentebestuur op 31 maart een onaangename verrassing. Het bedrijf dat voor 140 miljoen euro in de boeken staat, blijkt eigenlijk maar 75 miljoen euro waard. Het jaarlijks te verwachten dividend dat de gemeente Amsterdam als enige aandeelhouder kan ontvangen is niet de voorspelde zestien tot negentien miljoen euro, maar vijf miljoen.

Het is een financiële surprise in een lange stoet van tegenvallers waarmee Amsterdam de laatste jaren is geconfronteerd: van de blunder waardoor tienduizend Amsterdammers plotseling duizenden euro’s op hun rekening gestort kregen tot factuurfraude door onder meer een stagiair ter waarde van 186.000 euro.

De Amsterdamse financiën zijn een ramp. De Amsterdamse bureaucratie is al jaren een lappendeken van elkaar bestrijdende vorstendommen, jaloerse directeuren van ambtelijke organisaties en eigenwijze stadsdelen. Bestuurlijke diensten – van de dienst metro, verantwoordelijk voor de Noord-Zuidlijn, tot de dienst verantwoordelijk voor de plantsoenen – krijgen jaarlijks een zak geld, vervolgens is het voor de ‘centrale stad’ een raadsel waaraan ze het uitgeven.

De Groene Amsterdammer - dinsdag 19 mei 2015

De schrijvers concluderen: de versnipperde financiën zijn slechts een symptoom van een groter bestuurlijk probleem: Amsterdam functioneert als een eilandenrijk.

De directeur ener Taalkliniek vindt het vast wel goed, zijn vlammende tekst deze ene keer ietsjes omgebogen:

Elf miljoen.

Het is de Zomp. Een vicieuze cirkel die niemand lijkt te kunnen breken. Oorzaak en gevolg in een dodelijke omhelzing: politieke kippendrift leidt tot onrust en wantrouwen, onrust en wantrouwen leiden tot kortere regeerperiodes, de kippendrift neemt verder toe, nog meer ongelukken, nog meer onrust en wantrouwen, enzovoorts. Het toerental loopt op, de machine begint te stampen, de temperatuur stijgt. Trillend kruipt de meternaald naar het rood. Hoe moet dit eindigen?

En de politiek is zo gedesoriënteerd, zo geobsedeerd door aandacht en lawaai, dat ze de lijken niet wegmoffelen maar joelend naar het dorpsplein slepen, voor een openbaar post mortem. Bestuurlijke incompetentie als volksvermaak. ‘AFS’ heet het kadaver deze maand. Minutieus wordt gereconstrueerd hoe je elf miljoen euro zoek kunt maken voor iemand iets in de gaten heeft. Welk type ovens je daarvoor moet gebruiken en waar je de rook laat. Het publiek juicht en sist. Dit kan niet waar zijn! Maar het is echt gebeurd. Straks zal iedereen weten hoe het is gegaan. En huiveren. Dan moet er natuurlijk bloed vloeien, maar dat gebeurt nooit, want het gaat niet om misdaad en straf , het gaat om ophef en vertier. Het is een showproces dat eindigt in een groot sepot. Zo gaat het in de Zomp.

Elf miljoen.

Denken aan wat we met al dat geld hadden kunnen doen. Aan rustig doorspelende streekorkesten, aan sociale werkplaatsen waar je veilig was, aan vrije artsenkeuze, aan ‘contacturen’ in het onderwijs, aan verzorgingstehuizen zonder pyjamadagen. Miljoenen verdwenen. In broekzakken, in het water, in de Zomp. Het drijfzand sluit zich, er borrelt nog iets en het is weer stil.

Naar: Jan Kuitenbrouwer - 23 mei 2015

Alleen, als gezegd, de al opgelopen kosten kunnen nog verder oplopen met misschien wel 25 miljoen euro:

En er zat nóg een addertje onder het gras. Als Amsterdam zou stoppen met het AFS, moest de gemeente leverancier Capgemini alsnog 2,4 miljoen euro betalen voor de afgesproken licenties.

In plaats van elf miljoen euro betaalde Amsterdam al meer dan dertien miljoen euro aan het AFS 1.0. Met de doorontwikkeling, het AFS 2.0, zou het minimaal achttien miljoen euro gaan kosten. De jaarlijkse beheerkosten zouden niet 3,5 miljoen maar 5,5 miljoen euro bedragen.

Bovendien had het bestuur nog steeds geen idee hoeveel de diensten en stadsdelen zelf kwijt zouden zijn aan de invoering van het AFS – want ironisch genoeg was er niet één boekhouding voor de stad waarin dat terug te vinden zou zijn. De schattingen lopen volgens verschillende betrokkenen uiteen van twaalf tot 25 miljoen euro.

Hoi Weerman,

Het is mij gelukt om de timestampservice “aan de praat te krijgen”. Zie ook Info van Mircrosoft als achtergrond informatie.

Mijn doel is om de afhankelijkheid (van een externe timestampserver) uit de parameterlijst van de certificaten signtool.exe te krijgen, die wordt gebruikt bij het signen van een executable. Voorbeeld van zo’n parameter is ‘Timestamping SaaS - Apply RFC 3161 Timestamps | GlobalSign wat bij Peerblock wordt gebruikt.

Alleen het is mij nu nog niet duidelijk of het resultaat goed is. Hij hasht een (exe) file en je krijgt 38 bytes terug. Het resultaat is afhankelijk van de hash van de file die je stuurt en blijkbaar niet van de tijd. Want bij het nog een keer uitvoeren op dezelfde executable op een ander tijdstip geeft steeds hetzelfde resultaat terug. Ik ga nu kijken hoe ik totaal namelijk de source code van makecert.exe, timestampservice en (ossl)signcode werkend krijg door een executabel zelf als CA te kunnen ‘signen’. Moet daarbij ook nog kijken naar source die de zelfgemaakte certificaat automatisch in de “trusted chain certificate” op je pc zet.

CDA-kamerlid Mona Keijzer heeft de broncode en ontwerpdocumentatie opgevraagd van de falende ict-systemen die het SVB gebruikt voor de uitkeringen van het persoonsgebonden budget (pgb).

Ik geloof meer in decentrale oplossingen. Bijvoorbeeld een ssh-verbinding (en certificaat) naar server van SVB toe kunnen gaan. Denk aan concept “internet of things” Internet of things - Wikipedia . Ik zie de server van SVB als een ip apparaat/device. Daarom ben ik bezig met het uitzoeken hoe de certificaten werken. “Patientendossier” zie ik als hetzelfde concept.

The program is made using Borlands Delphi®. The database is made in MySQL: the most popular open source database, very stable and very well documented. The database is now stored on an server somewhere on the internet. This has the advantage that you can connect to the database from any place in the world whenever you are connected to the internet. The disadvantage is, it maybe a little slow dependant of your situation. Zie ook FaMe-net | Family Medicine Network

MySQL lijkt mij goed. Delphi lijkt mij minder “main stream” ontwikkeling.

Je geeft mooi aan dat niet alle automatiseringsprojecten goed gaan. Het is dus niet eenvoudig om een automatiseringsproject goed af te ronden.

De hartelijke groet Jan Marco

Hoi Weerman,

Vandaag een medewerkers sessie gehad. Ze geven aan dat ze niet meer denken aan grote projecten, maar meer aan het definiëren van kleine verbeter stappen. Sterk wordt ingezet op “data analyse”. Ze willen 1500 data-annalisten gaan werven. Waar wij de statistische tool SAS voor gebruiken. “Vergelijkbaar” opensource variant is R. In mijn beeld heeft het geen zin om veel effort “in het verleden te steken”. Daarentegen denk ik dat jij best veel invloed op de toekomst kan hebben. Kijk maar naar de patiëntendossier sites. Ze zitten te zoeken (“snakken”) naar een oplossing. Denk hierbij aan dat wij aan dezelfde vooravond staan als wat bij de revolutie van de Netscapebrowser is ontstaan. Nadat ze het hebben gemaakt, ging iedereen met hun (http) protocol aan de haal :smile:

De hartelijke groet Jan Marco

[quote=“alkema_jm, post:66, topic:354”]
Kijk maar naar de patiëntendossier sites. Ze zitten te zoeken (“snakken”) naar een oplossing. Denk hierbij aan dat wij aan dezelfde vooravond staan als wat bij de revolutie van de Netscapebrowser is ontstaan. Nadat ze het hebben gemaakt, ging iedereen met hun (http) protocol aan de haal smile[/quote]

De “vooravond van een nieuwe revolutie” analoog aan de opkomst van Internet en het World Wide Web?

You’ll Never Walk Alone:

De laatste link komt van Wikipedia maar daar is het rond het lemma ‘blockchain’ nog niet uitgekristalliseerd:

The page "Blockchain" does not exist. You can ask for it to be created, but consider checking the search results below to see whether the topic is already covered.

Een van Wikipedia’s “Search results” verwijst wel naar een artikel ‘block chain’ met een spatie:

Block chain (transaction database)

A block chain is a distributed data store that holds a public ledger of transactions in cryptocurrencies, such as bitcoin. This record is enforced cryptographically and hosted on machines running the software.

The technology forms the basis of all cryptocurrencies.

Decentralisation [edit]

Every node in a cryptocurrency has a complete or partial copy of the block chain. This avoids the need to have a centralized database that other systems, such as PayPal , require.[3] Whereas a conventional ledger records the transfers of actual bills or promissory notes that exist apart from it, the block chain is the only place that bitcoins can be said to exist in the form of unspent outputs of transactions.

Transactions of the form payer X sends Y currency to payee Z are broadcast to this network using software applications. Network nodes can validate transactions, add them to their copy of the ledger, and then broadcast these ledger additions to other nodes.

Double spend solution [edit]

Cryptocurrencies use various timestamping schemes, such as proof-of-work, to avoid the need for a trusted third party to timestamp transactions added to the block chain. This avoids everyone double-spending the currency.

Developments [edit]

Developments from the first implementation, bitcoin, have built additional features for performance, anonymity, storage and smart contracts.

This finance-related article is a stub. You can help Wikipedia by expanding it.

Bij de overige resultaten van in Wikipedia op “blockchain” zoeken veel Bitcoin-terminologie. Toch zag ik daar een of twee onderwerpen tussen staan die jou misschien interesseren:

Michael F Smith

development of large-scale, web-based clinical information systems and blockchain technology. Some of his publications: Computer Systems in Healthcare - 17 May 2015

En:

Cooperative storage cloud

MIT’s Chord. Another example is Storj. Storj is based on the Bitcoin blockchain technology and peer-to-peer protocols to provide cloud storage to people - 26 May 2015

Wat Storj aan het doen is ziet er wel “revolutionair” uit:

Decentralized Cloud Storage

Storj is based on blockchain technology and peer-to-peer protocols to provide the most secure, private, and encrypted cloud storage.

Ze gaan voor de tweede keer proefdraaien met DriveShare:

How much will I make from DriveShare?

How about a PC with 1TB free, and 3 additional 4TB hard drives. The cost of running this node is $5.94 + (3 * $6.02) = $24/month. This node has 13 TB of space to lend, at around $0.0070/GB/month. Monthly revenue is around $91, making an easy $67 monthly profit. At that rate, you can pay off your investment in the hard drives in just 7 months, and the rest is pure profit.

What about an enterprising user with a spare Raspberry Pi? You could easily hook up a few 2TB external drives, and take advantage of the Pi’s low power usage. At only 5W, the Pi’s electricity cost for a month is only $0.43. That’s an extra $5 monthly cost chopped off.

blog.storj.io

Hoi Weerman,

Ik heb vanmorgen de door jou voorgestelde documenten gelezen. Erg interessant vind ik het. Ben nog wel lerende met de voor mij nieuwe concepten

Ik vond het document How the Bitcoin protocol actually works – DDI waar naar verwezen werd wel goed om het Bitcoin-concept beter te begrijpen.

The breakthrough means that, theoretically, any act of commerce on the Web can be decentralized and stripped of a controlling authority.

http://static1.uk.businessinsider.com/image/54ef666edd089504138b4681-800-628/screen%20shot%202014-04-17%20at%204.04.47%20pm-2.png

Als elke peer alle documenten hasht (http://www.proofofexistence.com/about) dan is Google out of business?

What if you created a block chain composed of torrent files ? There would be no need to have a central website all you would need is a client that searches the block chain for you and finds the torrent you want. How would the transaction side of it work ?

The Pirate Bay (commonly abbreviated TPB) verspreiden met blockchain techniek?

Ik denk aan om Cdfoon entries (record updates) te verspreiden met blockchain techniek als proof of concept. Zie ook GitHub - namecoin/namecoin-legacy: Legacy client. New version here: https://github.com/namecoin/namecoin-core Note the release branch! - Official website: voor mogelijk oplossingsrichting.

Weerman, Denk jij dat dit te realiseren is?

Gaarne reactie. Bij voorbaat dank hiervoor,

De hartelijke groet Jan Marco

JM, hoi. Wat dacht je hiervan:

distributed search

we are decentralizing search using the internets founding principle by distributing index and search to millions of peers keeping load & cost per instance very low [more]

lightweight architecture

1000 times more efficient - less space per document by entropy compression -
less load per search (touches 1 server instead of 1000) - less search time independent from index & query size - less index growth asymptotically over document number

european technology & privacy

your Safe Harbor for search, through privacy by design, because privacy by policy is broken, and master encryption keys, encryption standards, Internet exchange points, transatlantic cables are compromised to spy on industry, governments & public

global neocortex

from search to reasoning - creating answers, not contained in the indexed documents, by combining facts with AI: inductive & deductive reasoning, and predicate logic.

multidimensional index

beyond document centered search - towards a multidimensional space where Users, Conversations,
Annotations, Attention, Topics, Terms and Documents are connected by multidimensional relationships, opening a whole new world of search.

Dan hebben we het over Faroo distributed search. Wikipedia bijdrage:

FAROO

Developer(s)		FAROO Limited 
Written in		C#
Operating system	Microsoft Windows 
Platform		.NET Framework and Mono
Type			Web search engine
License			Freeware
Website			www.faroo.com 

FAROO is a universal web search engine based on peer-to-peer technology. It uses a distributed crawler that stores search data on users’ computers instead of a central server. Whenever a user visits a website, it is automatically indexed and distributed to the network. Ranking is done by comparing usage statistics of users, such as web pages visited, amount of time spent on each page, and whether the pages were bookmarked or printed.

Properties

  • FAROO takes user behavior into account when calculating a website’s rank, resulting in more relevant search results than traditional search engines can provide (see filter bubble).
  • Because pages are automatically indexed upon being visited, updates to the index are nearly instant.
  • No central servers are required, drastically reducing infrastructure costs and allowing the service to scale infinitely.
  • FAROO plans to share up to 50% of its advertising revenue with its users.
  • The index grows with the user base, so a small user base would result in a small index and therefore inaccurate results.
  • The nature of the service could allow easy manipulation by spammers, although FAROO claims that their algorithms prevent this.

Aan Faroo wordt dus geschreven in C# en hij, Wolf Garbe, is of ze zijn er al jaren mee in de weer:

Technical Q&A With FAROO Founder

Why .NET?

Wolf: I come from Delphi (Object Pascal). So, the choice of C#/.NET was a dedicated decision for a new platform, not driven by legacy. When I started to work on the first prototype in 2004, Delphi moved towards .NET. I preferred to go with the original, especially because the development of C# was led by Anders Hejlsberg, the designer of Borland’s Turbo Pascal (which Delphi derived from).

Of course, I also looked into Java, which I found quite similar, both from the language perspective (C# vs. Java) and the JIT Runtime environment (Java Virtual Machine vs. .NET Runtime). The decision for C# was based on the dominating desktop market share of Windows and the assumption that embedding the .NET framework into the OS would ensure fast penetration of .NET.

readwrite.com - Web - 5-12-2009

Code krijg je niet:

Q: Why you don’t publish your product as Open Source?

A: The source code is not public for two reasons:

First: Open Source is perfect when competing by a cost advantage with a commercial product on the same technological level (Linux, OpenOffice). But it’s not a good idea to hand over your technological advantage to a monopoly, when competing with its free service with enormous brand power.

Second: We, like others, don’t believe in big development teams if you are aiming radical changes.

www.faroo.com - FAQ

Als bliksemafleider hebben ze onder “Faroo - Open Source” wel een onderdeel gepubliceerd:

Nevertheless, we support the Open Source idea whenever possible: For our 1000x times faster spelling correction we both published the algorithm and released the c# code as Open Source.

Ook bij de Frequently door henzelf aan Faroo Asked Questions:

Q: Why is FAROO’s privacy protection much stronger than just not collecting log files?

A: Some search engines do not log search queries, others delete or anonymize them after a certain time or at users wish. The security gain of these measures is almost virtually only, if the authorities have real-time access to the backend via PRISM or if they can decrypt HTTPS.

By the following measures FAROO can provide superior privacy protection:

No search log

  • This is by architecture, not only by policy.

  • As FAROO has a completely distributed architecture, there does no central instance for monitoring exists. Therefore not collecting search logs is not just a promise, it’s technically infeasible.

Encryption

  • Logging by ISP (connection data retention law) or system admin does not hurt your privacy as all queries are encrypted.

  • Your search queries are immune to blocking or filtering by ISP or system admin as all queries are encrypted.

Hoe veilig en anoniem is dat? Bovengenoemde entrepreneur van Faroo, op dat moment bovenaan het interview nog aangeduid als “an obscure search startup from Germany”:

We have solid insight into the state of our P2P network. We know the number of active and passive peers on any given day (using the log from our update server). The active peer ratio is between 60 and 70%.

Wat wij ervan moeten denken:

P2P SEARCH AS AN ALTERNATIVE TO GOOGLE: RECAPTURING NETWORK VALUE THROUGH DECENTRALIZED SEARCH

Alternatives to Google search

As MacKinnon advocates, the best “counterweight” to corporate power on the internet is a strong digital commons. “A robust digital commons is vital to ensure that the power of citizens on the Internet is not ultimately overcome by the power of corporations and governments”.

Being gatekeepers of information, search engines form an integral part of the digital commons. They are an opportunity to realize the original democratic potential of the internet; a system that allows anyone to share information freely from node to node, without coercion in between nodes. As I will show in section 3.2.2 the greatest way of achieving this via search is to distribute it with a robust P2P network.

From the perspective of fostering a stronger digital commons, the most important components of a search engine are the ones that allocate users greater autonomy in choosing what they search, how they search, and what results they find, free of control from certain technological, government, and corporate constraints (RÖhle, 2009, pp. 129). The five requirements for a digital commons based democratic search engine are that it be free from:

1.Technological filtering induced by PageRank-like algorithms where a Power Law pat tern emerges from vote-based hyperlinking.

2.Government censorship.

3.Excessive global economic censorship by copyright holders.

4.The filter bubble induced by personalization and behavioural advertising (monetary incentives cut across this).

5.Potential breaches of privacy by the storage of vast user logs in central servers.

Journal of Peer Production - Issue #3: The Critical Power of Free Software

Toegepast op “Faroo”:

P2P Search

There are currently three different distributed P2P approaches to web search. FAROO is the largest of the three with more than 2.5 million peers (FAROO, 2008).

Users install the software on their computer. Once active, every time they visit a website it is logged in an index. The index is then used to automatically compile and adjust – in real-time – search rankings across the FAROO network. Because it ranks pages automatically when a user visits a website, it is simple and democratic.

Unfortunately, FAROO is relatively new so there is a lack of in-depth understanding of its inner-workings and their implications. According to their website, FAROO retains no search logs and is immune to censorship because of encrypted search queries and indexes.

However, they also mention that they use “privacy protected behavioural advertising,” which renders it a proprietary software. Advertising in FAROO may not affect search results like it does in Google, but there is still surveillance in the pursuit of monetary gain, capitalizing once again on the wealth of networks, this time the wealth being a composition of its 2.5 million users.

The lack of server costs associated with P2P networks negates the need for advertising revenue beyond what needs to be paid to the developers for coding and upkeep. There is no doubt of the democratic potential and innovative search mechanisms of FAROO, but its inclusion of advertising is a point of contention.

It is important to mention that FAROO’s proprietary P2P network is not considered “free software” like most other platforms based off of P2P networks. Though P2P software and Free Software often display similar attributes, they are not always interchangeable – as is the case with FAROO.

Wikipedia-gebruiker “FatalError” is doende het eruit te halen maar zoals het er nu nog instaat:

Over die afspraak is intussen niets meer te vinden. Wel eventueel over de kosten van het adverteren en over het voorzien in eigen levensonderhoud:

Q: How democratizing the search and making money go together?

Well, we think everybody needs to make some money for living, as long there is no open source housing, food, clothing and transportation ;–)

Isn’t it better to make a living from an idea you believe in, than to waste your time in a boring job and dream in your spare time only?

Open source housing … Hoe bij de introductie tegen het nieuwe project aangekeken werd:

The game-changing FAROO advantage is not that it is free software, it is their Peer To Peer (P2P) architecture. This can totally change the economics of search. To quote FAROO’s front page, “Copy the entire Internet to one system? Strange idea. That’s what search engines try to do. Therefore they require 450,000 servers and $2 billion.”

Men gelooft wel in “open source datacenters”. Alleen, wie dragen daar de kosten van? Immers, ‘Urban myth’, de befaamde uitspraak dat je van de benodigde elektriciteit voor een of twee zoekopdrachten bij Google ook thee had kunnen zetten.

Die van het eveneens gedecentraliseerde schijfopslagsysteem uit de vorige posting, Storj, die dacht tenminste nog mee met zijn aspirant-zzp-toeleveranciers:

How much will I make from DriveShare?

Let’s start with your costs for a month. You probably already have a PC with a hard drive in it. If you’re reading this, you probably have an internet connection. So those costs are already sunk. However, you’ll want to leave your computer on for Storj, so you’ll have some electricity costs. And you may want to buy another hard drive or two, so that’ll cost you some money.

Electricity is pretty simple. You use your computer normally, and leave it on the rest of the day for Storj. If you use 2 hours a day, Storj has to pay for the other 22 hours. A computer usually uses about 50 watts when idle. Storj will use a bit of processor time, and spin your hard drive, so lets bump that up to 75W. Run for a month, 22 hours a day, that’s 49.5 kWh. Power rates vary by location, but the US average is about $0.12/kWh. So a US user would pay only $5.94 to run their Storj node for a month. That’s only $0.20 per day.

But hard drives also use electricity, so we have to account for that as well. A typical hard drive will draw around 20W. Over the course of a month at 22 hours/day, that’s 13.2kWh, which costs $1.58. So the full cost of each additional hard drive is $3.80/month for 2TB, or $6.02/month for 4TB. So it follows that if you’re charging above $6.02 / 4000 ≈ $0.0015/GB/Month, you should consider adding a new hard drive.

blog.storj.io

Dus ik moet mijn machine met Faroo erop maar aansluiten op de gemeenschappelijke trapverlichting in mijn appartementencomplex?

Bij spoed: 112, Geen spoed: 0900-8844, Politie - Home - Nieuws:

IIlegale stroom leidt naar Bitcoinfabriek

Laatste update: 02-04-2014 | 11:06
Woordvoering:	Zeeland-West-Brabant - mediadesk Oost

Goirle - Een 43 jarige Tilburger is dinsdagmiddag aangehouden bij een bedrijfspand aan de Nobelstraat. Hij wordt ervan verdacht illegaal stroom afgetapt te hebben voor de productie van Bitcoins, een vorm van elektronisch geld.

Elektronisch geld

Dinsdag 1 april rond 11:15 uur hielden handhavers van de gemeente, controleurs van Enexis en politieagenten een controle bij een bedrijfspand aan de Nobelstraat. Ze constateerden dat er illegaal stroom werd afgenomen. Tevens stonden in het pand 21 computers aan. Het bleek om een Bitcoinproductiebedrijf te gaan. Bitcoin is een vorm van elektronisch geld.

In beslag

De 43-jarige eigenaar werd aangehouden door de agenten en meegenomen naar het cellencomplex. Tevens zijn de computers, overige apparatuur en de auto van de Tilburger in beslag genomen door de politie. De digitale recherche doet onderzoek. Het Openbaar Ministerie verdenkt de man van diefstal stroom en witwassen.

Finale, hoe goed is deze zoekmachine, vindt Faroo dit bericht ook? Geen probleem.

In dat geval, er is een menu-optie om het ding in te stellen als ‘default search provider’.

En ze hebben een API, zeg maar een dienstingang zodat een PC zelf iets voor zijn baasje kan opzoeken. Alleen moet die zich eerst voor een vrij beschikbaar te stellen API key laten registreren.

Hoi Weerman,

Dit is het plaatje http://www.yacy.net/images/comparison_why_is_YaCy_better_en.png zoals ik “web crawlers/zoek engines” landschap zie. Linkerkant is ‘Google’ die om je huis heeft gelopen (toen jij niet thuis was) en probeert of achterdeur open staat en als dat het geval is ze naar binnen gaan om “fotos” te maken wat je allemaal in huis hebt. Om dit later aan iedereen bekend te maken via een browser als hij er naar gaat zoeken. Ik geloof meer in de Rechterkant.

Namelijk via de voordeur. Je zorgt ervoor dat je een programmatje maakt waar iedereen hun documenten in kunnen opslaan. Hierop stevig kan aangeven of het privé of dat je vrienden het ook mogen hebben. Je kan ook naar je vrienden gaan om te kijken wat voor mooie documenten ze voor jou hebben bewaard. Microsoft wil in twee tot drie jaar 1 miljard installaties gerealiseerd hebben. Als iedereen voorgaande doet heb je totaal netwerk waarin alle (niet privé) documenten in principe met elkaar uitgewisseld kunnen worden en zou je meer documenten kunnen vinden als Google ooit zou kunnen vinden.

Weerman, Ik heb voordat Google is opgericht al eens in naïeve bui een web crawler een paar weken laten lopen. Ik zag steeds de teller oplopen. Echter zag toen het nut niet zo. Ze gingen geloof ik elke webpagina hashen.

Ik denk dat Linkerkant en Rechterkant eigenlijk niet te verenigen zijn in één “bedrijf”.

Hierbij een paar voorbeelden die ik gevonden heb die mogelijk zouden kunnen overleven in een “c/c++” habitat:

Xapian is an Open Source Search Engine Library, released under the GPL. It’s written in C++, with bindings to allow use from Perl, Python, PHP, Java, Tcl, C#, Ruby, Lua, Erlang and Node.js (so far!)
Xapian is a highly adaptable toolkit which allows developers to easily add advanced indexing and search facilities to their own applications. It supports the Probabilistic Information Retrieval model and also supports a rich set of boolean query operators. http://xapian.org/

Tweakers.net - the largest Dutch ICT-website uses xapian.
Application: Forum search engine
Languages: Dutch
Document types: Complete forum discussions
Database size: Over 850,000 documents, about 15GB of uncompressed, 10GB compressed database size

mnoGoSearch is a full-featured web search engine.
mnoGoSearch consists of two parts. The first part is indexing mechanism (indexer).
Indexer walks over html hypertext links and stores found words and
new references into its database. The second part is web CGI front-end to
provide search using data collected by indexer.

Hyper Estraier is a full-text search system. It works as with Google, but based on peer-to-peer architecture. Using Hyper Estraier, we can construct a large-scaled search engine with cheap computers

The ht://Dig system is a complete indexing and searching system for a domain or intranet. This system is not meant to replace the need for powerful internet-wide search systems like Lycos, Infoseek, Google and AltaVista.

ASPseek is a full-featured medium-to-large scale SQL-based Internet search engine. It consists of an indexing robot, search daemon and search frontend (CGI program). These programs are written in C++ using the STL library.

Weerman, Een paar collega’s van mij zijn erg over data mining tool Wega te spreken.

Weka is a collection of machine learning algorithms for solving real-world data mining problems. It is written in Java and runs on almost any platform. The algorithms can either be applied directly to a dataset or called from your own Java code.

Misschien handig om de Cdfoon gegevens in een ‘data mining’ applicatie te zetten?

De hartelijke groet Jan Marco

Joh. Kijken wij niet allemaal met vertedering terug:

Google - Onze geschiedenis tot in detail

April 1999 - Yoshka, onze eerste ‘bedrijfshond’, komt naar het werk met onze Senior Vice President of Operations, Urs Hölzle.

En een Leonberger ook nog! Geen idee wat dat is. Je gelooft het niet, Google’s Code of Conduct:

Dog Policy

Google’s affection for our canine friends is an integral facet of our corporate culture. We like cats, but we’re a dog company, so as a general rule we feel cats visiting our offices would be fairly stressed out.

Allemaal wel leuk en aardig maar nu dit. Afkomstig van een gesubsidieerd onderzoeksproject, iTrust.:

Trustworthy Distributed Search and Retrieval over the Internet

Our modern world relies heavily on the ability to publish, search for, and retrieve information over the Internet, which has created a highly distributed information society, distributed in both the sources of information and the uses of information. For reasons of efficiency and scalability, conventional search and retrieval over the Internet employs centralized search engines.

Unfortunately, centralized Internet search engines can be tampered with easily by their administrators to bias the results, concealing or censoring information. The experience of history, and even of today, indicates that we cannot rely on centralized Internet search to remain unbiased forever.

Perhaps, the moment at which we are most dependent on our ability to communicate over the Internet is also the moment at which centralized Internet search is most likely to be compromised. It is important to ensure that a trustworthy distributed search and retrieval system for the Internet is available when it is needed, even though a user normally uses a conventional centralized search engine.

We’re a dog company: communication over the Internet compromised … Onzin? Ha:

Beperking telefoonverkeer op de spitsuren.

Speciaal het geautomatiseerde locale en interlocale telefoonverkeer is op de spitsuren (8.30-12 en 14-17) zoo toegenomen, dat vlotte afwikkeling van “kriegswichtige” gesprekken ernstig wordt belemmerd.

Van Duitsche zijde zal men niet schromen een groot aantal abonné’s van het telefoonverkeer uit te sluiten, indien door medewerkirg van de aangeslotenen zelf de verkeersbelemmering niet verdwijnt.

Derhalve wordt den aangeslotenen in hun eigen belang en dat van den telefoondienst met klem aanbevolen zoo weinig mogelijk automatisch te telefoneeren gedurende de spitsuren en in het algemeen zich te onthouden van het voeren van gesprekken, welke niet dringend noodig zijn.

Nee? De beuk erin:

Telefoonverkeer tijdens de Tweede Wereldoorlog

In maart 1943 besloten de Duitsers dat uitsluitend abonnees een telefoonaansluiting mochten behouden wanneer het toestel “kriegswichtig” was.

Van eind oktober/begin november 1944 tot aan de bevrijding tot aan de bevrijding blokkeerden de Duitsers in het nog bezette noordelijk deel van Nederland de PTT-dienstverbindingen en stelden de sterkstroomvoeding naar vrijwel alle telefooncentrales buiten werking. Slechts de centrales die zij zelf nodig hadden voor hun oorlogsvoering bleven in gebruik. Dat betekende dat er alleen nog maar kon worden gebeld door middel van inductorverbindingen.

Jan Marco, nog even geen idee hoe ik met een “inductor” weer internet kan krijgen maar jij twijfelt ook nog?

[quote=“alkema_jm, post:70, topic:354”]
Misschien handig om de Cdfoon gegevens in een ‘data mining’ applicatie te zetten?[/quote]

Over het dagelijks leven toen:

Handelsvertegenwoordiger, 49 jaar - Amsterdam - 26 October 1944

Ik ben nog even naar kantoor geweest voor niets. Mr Wildervank wilde het zeker
goed maken, want ik kreeg zoowaar 4 rollen closetpapier. We zaten al 2 maanden
zonder. En het telefoonboek wordt steeds dunner.

Dagboekfragmenten 1940-1945

Aan het andere eind der tijden, Teletekst vandaag:

    Eigenaar Ziggo aast op Vodafone
    
    Liberty Global,het moederbedrijf van 
    de kabelmaatschappij Ziggo,onderhandelt
    met het Britse telecombedrijf Vodafone 
    over een fusie.Vodafone bevestigt dat  
    er gesprekken gaande zijn. 
    
    Zo'n fusie zou grote gevolgen hebben   
    voor de Nederlandse telecommarkt.Ziggo 
    heeft na de fusie met UPC 4,5 miljoen  
    klanten.Vodafone heeft vijf miljoen
    klanten.   
    
    Liberty Global en Vodafone zijn twee   
    internationale telecomgiganten met een 
    waarde van 200 miljard dollar.Met Ziggo
    heeft Liberty in Nederland nog geen
    eigen mobiel netwerk.Het bedrijf huurt 
    capaciteit op het netwerk van Vodafone.

Waar het mij om gaat, het heet wel “Liberty Global” maar stel dat ik iets onaardigs zeg over dat paard van Malone, ik bedoel het paard van de vrouw van John Malone, de eigenaar, ik bedoel van UPC en Ziggo, kom ik er daarna dan nog in, ik bedoel bij UPC dan wel Ziggo?

Aanleiding genoeg om de goede raad van de hierboven al aangehaalde onderzoekers maar op te volgen?

Keywords: trustworthy distributed Internet search retrieval

The iTrust system is a novel distributed search and retrieval system that provides access to information over the Internet. The iTrust system involves distribution of metadata and requests, matching of requests and metadata, and retrieval of information corresponding to metadata. iTrust has no centralized mechanisms that can be tampered with easily by a small group of administrators. iTrust is inevitably more costly in bandwidth, processing and storage than a centralized search engine. Individuals who are concerned about a risk of censorship ought to find that cost acceptable.

The iTrust system is deployed on a set of participating nodes in the Internet (also referred to as the membership). iTrust distributes both metadata that describes information, and requests for information, to a random subset of the participating nodes in the Internet. Because the metadata and the requests are distributed to nodes that are chosen at random from among all of the participating nodes, no one node or small group of nodes can suppress or censor information.

Na Napster, Gnutella, Kazaa en dergelijke ontstond een “Varkenscyclus”. Het lijkt wel of iedereen zich toen op het P2P-onderzoek gestort heeft. Zie bijv. deze literatuurlijst van destijds met een kleine 400 verwijzingen naar vijf jaar onderzoek daarvoor:

The pace of research on peer-to-peer (P2P) networking in the last five years warrants a critical survey. P2P has the makings of a disruptive technology – it can aggregate enormous storage and processing resources while minimizing entry and scaling costs.

Dit is dan wat er over je heen komt:

P2P search methods are first couched within an overall P2P taxonomy. P2P indexes for simple key lookup are assessed, including those based on Plaxton trees, rings, tori, butterflies, de Bruijn graphs, and skip graphs. Similarly, P2P indexes for keyword lookup, information retrieval and data management are explored. Finally, early efforts to optimize range, multi-attribute, join, and aggregation queries over P2P indexes are reviewed.

Wat ik daar in ieder geval van meeneem, in al dat fileshare-gedoe moet ook duchtig gezocht kunnen worden; realiseerde ik me niet direct, geldt niet alleen voor P2P-document-zoekmachines.

Zeg maar 10 jaar later de wetenschappers achter iTrust nog eens over waar dit alles goed voor is:

The Broader Impacts

The most significant broader impact of iTrust is societal. The free flow of information is the primary determinant of a free and democratic society. The free flow of information discourages small groups of people from trying to abuse the government, the economy or the environment for their own personal gain. Many research projects provide benefits to individuals, but it is rare for a research project to provide benefits to society as a whole.

More specifically, the benefits of iTrust include the ability to create mobile ad-hoc networks using Wi-Fi Direct, which can be of substantial benefit in less developed countries of the world. Distributed membership algorithms have benefits for many modern networked computer systems. The ability to detect malicious attacks indirectly by statistical inference has substantial benefits for many distributed systems.

In de classificatie die jij voorstelt, “Linkerkant” of “Rechterkant” - vanwege die illustratie bij YaCY neem ik aan - komt iTrust ook rechts te staan al zou je dat niet direct zeggen als je ziet welke software gebruikt wordt:

Web Server Foundation

The basis of the current implementation of iTrust is the Apache Web server compiled with several PHP standard modules and library extensions. The Web server foundation component contains no custom code; all software is used as is, which enables rapid node deployment. iTrust utilizes various standard modules, including the session and logging modules described below.

iTrust also utilizes compiled-in modules, including cURL, SQLite, and the PHP Extension Community Library (PECL) for HTTP, as described below.

Java jar files are used to generate metadata quickly and easily, and to provide the user with many conveniences. Apache’s Tika and Lucene packages are used to generate metadata from resources automatically and efficiently, in the case where the user chooses not to generate metadata manually. The WordNet dictionary is used to provide the user with functions, such as spell checking and synonym suggestions.


[quote="alkema_jm, post:70, topic:354"]Namelijk via de voordeur. Je zorgt ervoor dat je een programmatje maakt waar iedereen hun documenten in kunnen opslaan. Hierop stevig kan aangeven of het privé of dat je vrienden het ook mogen hebben. Je kan ook naar je vrienden gaan om te kijken wat voor mooie documenten ze voor jou hebben bewaard.[/quote]

Wat ik al zei, gesubsidieerd door de Amerikaanse overheid, ze kwamen niet weg met slappe praatjes. So there-you-have-it:

Manuals

Code

JM, laat maar weten als je zover bent, als ik met mijn telefoon bij wijze van test maar eens een verbinding moet proberen te maken.

In de vorige posting kon je kennis maken met billionaire John Malone and his wife, Leslie, growing an already large transatlantic involvement in equestrian activities …

Beiden druk in de weer waar een ander lui op de bank tv ligt te kijken, een natuurfilm:

Liberty Global, Becoming a Big Fish, Risks Attracting the Eye of a Shark

Liberty Global is still finding ways to deliver for shareholders. As part of its deal to acquire Virgin Media, it struck an inversion — reincorporating the company in London instead of the United States, and reducing its tax bill.

Because the company operates almost entirely in Europe, executives say the move made sense. But Mr. Fries and several other executives remain based in Denver, where Mr. Malone also is based. “Denver is where it all began for the cable industry,” Mr. Fries said. “It’s the birthplace of cable and broadband. Denver is still the cultural heartbeat of the company.”

Mr. Malone and Mr. Fries exhibit similar financial skill. In the days before Liberty Global reincorporated in Britain, Mr. Malone transferred $600 million of his shares in the company to a personal trust and tapped another loophole, avoiding paying $200 million in taxes, according to Bloomberg.

Mr. Fries, meanwhile, is one of the bestpaid chief executives in the country, making $45.5 million in 2013.

Mr. Malone, as chairman, also makes millions each year. Despite potential interest from Vodafone, Liberty Global is likely to remain an independent company for years, Mr. Fries said. “Our first instinct and our preferred path is to continue building this company,” he said. “There’s no plan to sell.”

But a senior banker who specializes in global telecommunications companies contends that before long, Liberty Global will be too enticing for others to resist. “In a year or two, it will be the must-have asset,” he said.

Uit NYT van februari 2015 met een link op de website van Liberty Global.

Komende vanaf Centrale Antenne Systemen Exploitatie Maatschappij NV werd Ziggo de nieuwe merknaam van Casema, Multikabel en @Home. UPC daarentegen slokte als United Philips Cable dan wel United Pan-Europe Communications het A2000 netwerk op dat Chello kwam te heten en TeleKabel van Nuon. Ziggo is door Liberty Global van de beurs gehaald waarna UPC en Ziggo in 2015 onder de merknaam Ziggo verdergaan:

Waarom fuseren jullie eigenlijk?

Liberty Global is de moedermaatschappij van UPC en sinds vorig jaar november ook de eigenaar van Ziggo.

Liberty heeft besloten om beide bedrijven samen te voegen.

Zo kunnen we onze krachten bundelen om er blijvend voor te zorgen dat je altijd goed zit bij Ziggo.

Niet in discussie gaan met marketing types! Doe maar alsof en kijk of je ze in de verdediging kan dwingen:

Als ik u goed begrijp is elk der beide voorafgaande stellingen een onderdeel van een sluitrede, waaruit door eliminatie van de middenterm de conclusie wordt gevormd? En voorts geldt als assumptie datgene wat gebruikt wordt om op weg naar de conclusie bepaalde afleidingen te maken vanuit de premissen, maar die kwamen voor de conclusie weer te vervallen?

Zo iemand doet dan nog alsof zijn neus bloedt, krijgt zogenaamd weer een andere vraag:

Waarom gaat het nieuwe bedrijf Ziggo heten? En waarom is er gekozen voor Ziggo, en niet voor UPC?

Ziggo is een sterk merk met een goede reputatie in de markt.

Wij gaan er alles aan doen om je heel snel thuis te laten voelen bij het nieuwe Ziggo.

Dan werp jij tegen:

Conclusies gebruikt als premissen? Axioma’s mogen niet uit andere axioma’s afgeleid kunnen worden. Uw propositie - formulering van het te bewijzen theorema - verkeert derhalve in een postulaat - stelling die theoretisch onbewijsbaar is, maar noodzakelijk moet worden aanvaard om bepaalde feiten te kunnen begrijpen.

Hielp toch niet? Meer van het zelfde:

Privacy

Ziggo neemt de privacy van zijn abonnees heel serieus. We vinden het belangrijk dat je weet dat we zorgvuldig met jouw persoonlijke gegevens omgaan.

Privacybeleid Ziggo website

In het Privacybeleid is beschreven welke gegevens Ziggo bijhoudt en hoe wij daar mee omgaan. Netjes zakendoen en goede manieren zijn volgens ons de basis van een goede relatie met onze abonnees.

Ziggo - Privacy

Moest wel lachen toen ik dit voor het eerst zag:

Netjes zakendoen en goede manieren zijn volgens ons
de basis van een goede relatie met onze abonnees.

Ik las namelijk:

Onze abonnees, ze schijten de hele gierkelder vol
maar je krijgt er wel veel melk van. 

Het CBP heeft ook gekeken en las ook iets anders maar het oordeel van het CBP heeft geen financiële consequenties voor Ziggo - gisteren naar buiten gebracht:

COLLEGE BESCHERMING PERSOONSGEGEVENS

Onderzoek naar de verwerking van persoonsgegevens met betrekking tot of door het gebruik van interactieve digitale televisiediensten van Ziggo

Openbare versie

Persoonsgegevens kijkgedrag

Het CBP heeft voor drie vormen van kijkgedrag onderzocht in hoeverre Ziggo deze gegevens verwerkt voor profilerings- en marketingdoeleinden.

De onderzochte vormen van kijkgedrag zijn:

  1. kijken naar (lineaire) tv-zenders (het ‘gewone’ digitale tv-kijken)
  2. kijken naar bestelde films (Video On Demand)
  3. kijken naar los bestelde sport en erotiekuitzendingen (Pay per Event)

De gegevens over het kijkgedrag en daarmee samenhangende gegevens zijn persoonsgegevens als bedoeld in artikel 1, onder a, van de Wbp. Het zijn ook persoonsgegevens van gevoelige aard, die een indringend beeld kunnen geven van iemands gedrag en belangstelling.

Ziggo verwerkte persoonsgegevens over het ‘gewone’ digitale tv-kijken voor algemene kijkcijferanalyses. Dit betrof een vorm van marktonderzoek.

Ziggo verwerkt de gegevens over Video On Demand voor profilering en marketing, door middel van persoonlijke en algemene aanbevelingen.

Ziggo heeft de gegevens over bekeken Pay per Event eenmalig gebruikt voor gerichte direct marketing.

Geconstateerde, deels beëindigde overtredingen

Het CBP constateerde in het rapport voorlopige bevindingen ten aanzien van alledrie de soorten verwerkingen van kijkgedrag overtredingen van de wettelijke vereisten op het gebied van de grondslag voor de gegevensverwerking en de informatieplicht.

Ziggo heeft naar aanleiding van het rapport verschillende maatregelen getroffen. Deze maatregelen hebben de overtredingen gedeeltelijk beëindigd.

CBP - Ziggo beëindigt privacyovertredingen digitale tv na onderzoek CBP - Rapport / 9 juni 2015

Twee werelden apart, die van de geduldige CBP-onderzoekers en die van Billionaire John Malone and his wife, Leslie, growing an already large transatlantic involvement in equestrian activities.

Welcome to Bridlewood Farm - Thoroughbred Stallions:

                    -----------   2015 Roster   -----------
        
                AIKENITE                              BACKTALK
        Yes It's True / Silverlado         Smarty Jones / Apasionata Sonata
             Fee: $5,000 S&N                      Fee: $2,000 S&N
        
              BENNY THE BULL                         BIG DRAMA
        Lucky Lionel / Comet Cat             Montbrook / Riveting Drama
             Fee: $2,500 S&N                      Fee: $10,000 S&N
        
                  CORFU                             FORT LOUDON
        Malibu Moon / Fashion Cat          Awesome of Course / Lottsa Talc
             Fee: $3,500 S&N                      Fee: $4,000 S&N
        
                MACH RIDE                           WAGON LIMIT
        Pentelicus / April Invitation     Conquistador Cielo / Darlin Lindy
             Fee: $2,000 S&N                      Fee: $2,000 S&N

Twee werelden apart. Met uitzondering van het kijken naar los bestelde erotiekuitzendingen (Pay per Event):

Most stud fees do not include the costs of boarding the female animal at the location of the stud animal, or of the cost of collecting and shipping semen if artificial insemination is used in lieu of live cover.

Hoi Weerman,

Ben erg blij met jouw feedback. Heb gevoel dat ik weer stuk verder “op de berg ben geklommen”.

iTrust erg goede tip van jou. Ik ga proberen Itrust te installeren :smile:

In mijn beeld kan je vanuit privacybeschermende maatregelen niet veel doen met “kastjes van kabel maatschappijen”, “Slimme energie meters”, foto’s bij Traject Controles. Wel is het zo dat de toekomst van TV kijken meer ‘popcorntime’ applicaties zullen worden. Waarbij je wel geencrypt data van je bevriende peers zou kunnen krijgen.

Ik mis een “Cockpit”-programma waarin ik alle (“uitzendinggemist) programma’s kan aanklikken die ik wil zien. Als je altijd naar TV-programma’s zou gaan kijken die reeds zijn uitgezonden, zouden mensen die hem al gezien hebben een rating kunnen geven, wat mij voedt of ik er wel of niet er naar zou willen kijken. Mijn vraag is dus of “Kabel kastjes” nog wel privacy issue zal zijn. Vanuit gemak of dat ik niets anders heb, gebruik ik nu het kastje.

Ik ben nu met certificaten bezig omdat ik niet wil betalen voor certificaten. Eigenlijk is het veel erger. Je koopt certificaat bij VeriSign, etc. Echter de key ligt ook bij de NSA. Christian legt uit dat NSA eigenlijk elke pc zou moeten kraken, dus mijn interpretatie geen certificaten gebruiken die al bij NSA bekend zijn. Zie ook http://roaming-initiative.com/mediagoblin/u/gbelk/m/the-gnu-name-system-and-the-future-of-social-networking-with-gnunet/

Weerman, Waarom ik denk dat ICT-projecten mis gaan is dat men niet in ICT denkt. Voorbeeld om dit duidelijk te maken is het issue is dat er hormoonverstorende stoffen zijn die de samenleving jaarlijks € 5,8 miljard kosten. Zie ook Zembla - BNNVARA

Men denkt alleen aan wetten en papieren bijsluiters al dan niet door Brussel uitgevaardigd. De tijd tikt door en er gebeurt door de sterke lobby van bedrijfsleven niets.

In mijn beeld is de oplossing vrij simpel. Maak een applicatie waarin de producten met EAN-nummer staan. Als een zwanger vrouw op product klikt waarin hormoonverstorende stoffen zitten ziet ze direct alarm bel en daaraan 70 rapporten gekoppeld inclusief met certificaat getekende documenten van hoogleraren die risico aangeven. In mijn beeld moet je dit niet via wetgeving doen, maar door een ICT oplossing. Blikproducten met hormoonverstorende stoffen zullen minder verkocht worden als consumenten makkelijk de risico’s kunnen inzien. Mijn idee is dat dit ook de markt gaat reguleren.

De hartelijke groet Jan Marco

Weerman,

The iTrust network is an unstructured network in which all nodes are equal.

Ik denk dat elke node niet gelijk aan elkaar zijn. Dit geldt zowel voor privé als voor zakelijk.

Some of the nodes, the source nodes, produce information, and make that information available to other participating nodes.

Heel veel mensen willen een bijdrage leveren. Alleen het is vaak niet meer terug te vinden door anderen.

The source nodes also produce metadata that describes their information.

Goed plan. Een onderdeel van Meta data zijn de hashes van de (gedeelde) files. Hash van file kan aangeven dat het al ergens anders is beschreven. In mijn beeld is het handig dat “source node” de data gaat ‘categoriseren’. Het gebruik van versie beheertools als SVN, GIT, Fossil zorgt er vaak ook voor dat files koppelt aan een beschrijving.

A source node distributes the metadata, together with the address of the information, to a subset of the participating nodes chosen at random.

Voor de “address of the information” wil ik de cdfoon entries gebruiken. De “subset of the participating nodes chosen at random” zou ik liever vervangen in “subset of the friends nodes”.

Ik vind voorstelling van http://itrust.ece.ucsb.edu/images/fig2.jpg wel goed. Je hebt “source node” die kennis (ik denk dan aan (c/cpp programma hebben) en verbindingen tussen deze “source nodes”. Vaak maak je programma’s die anderen op de wereld ook veel vaker hebben gemaakt. Echter het ontbreekt aan de verbinding om deze kennis te gebruiken.
Bij “proprietary” software of wel “personal owned” software is het ook niet de bedoeling om het te gaan delen.

fig2.jpg geeft mij analogie aan hoe de hersenen werken:

Aan het eind van de weg van een zenuwimpuls door een neuron moet de impuls gebruikt worden om een volgende zenuw te prikkelen. Zo niet, dan gaat de informatie in de impuls verloren. Neuronen kunnen elkaar impulsen overbrengen via synapsen. Een synaps is een verbinding tussen twee neuronen waardoor een impuls kan worden overgedragen. Bij een synaps is contact tussen twee neuronen. Zie ook Zenuwcel - Wikipedia

Het is dus zaak om de verbindingen te leggen tussen de kennis (source) nodes. Van uit de markt zie je een sterke beweging naar GIT. Bedrijf Github is stevig bezig om de markt te gaan veroveren:

GitHub is the largest code host on the planet with over 23.7 million repositories. Large or small, every repository comes with the same powerful tools. These tools are open to the community for public projects and secure for private projects.

Weerman, Indien we Github willen verslaan moeten we betere “powerful tools” hebben, want GIT-server kan
iedereen ‘bouwen’. Powertool IDE Ultimate++ zie ik wel als goede integratie mogelijkheid. In de bedrijfskunde heeft dit fenomeen voorwaartse-integratie. Opvallend is dat Microsoft nu ook andere platformen in de IDE Visual studio gaat ondersteunen.

De hartelijke groet Jan Marco

Deze dan?

Mens versus machine

De technologie staat niet stil en het is de vraag hoe dat onze relatie met techniek verandert. Wordt technologie onze redding of onze ondergang?

Kunstmatige intelligentie: krachtig hulpmiddel voor de mens, of de doos van Pandora? De toekomst zal het uitwijzen. Maar, zo constateert Heijne, die toekomst is wel allang begonnen: mensen maken machines, maar machines zijn ook al begonnen de mens te maken.

Uitzending Genist - De Volmaakte Mens (5) - Wo 10 jun 2015 23:00

Daarin gaan ze onder andere langs bij Nick Bostrom:

Eet iedere avond op hetzelfde tijdstip hetzelfde gerecht in dat zelfde Thaise restaurant in Oxford. Eten is in zijn ogen maar tijdverspilling. Zijn grote zorg is dat er machines ontstaan die hun eigen gang gaan zonder zich iets aan te trekken van de mens …

Licht autistisch trekje dus denk ik wel maar verder niet verkeerd, je kan met hem lachen:

We are almost certainly living in a computer simulation.

Net als in zijn boek over ‘AI’ citeert hij ook in het interview een collega van Alan Turing destijds uit 1965:

Great Expectations

Let an ultraintelligent machine be defined as a machine that can far surpass all the intellectual activities of any man however clever.

Since the design of machines is one of these intellectual activities, an ultraintelligent machine could design even better machines; there would then unquestionably be an “intelligence explosion,” and the intelligence of man would be left far behind.

Thus the first ultraintelligent machine is the last invention that man need ever make, provided that the machine is docile enough to tell us how to keep it under control.

Bostrom, Nick, “Superintelligence”, Oxford University Press, 2014.

Als Volmaakte Mens toch maar even vertrouwen op de Nederlandse ondertiteling van het interview in het Engels met de Zweedse filosoof:

Als het systeem capabel genoeg is zal het voorzien dat mensen zullen proberen de stopknop in te drukken.

We zullen ervan uit moeten gaan dat elke externe beveiliging die we met onze beperkte intelligentie ontwikkelen door de superintelligentie zal worden omzeild.

Ter vergelijking, als een stel chimpansees een mens zou opsluiten zouden we ze waarschijnlijk makkelijk te slim af kunnen zijn.

We krijgen deze eeuw maar één kans om het goed te doen met AI. Terugkijkend zal het aantal mogelijke catastrofale ontwikkelingen voor de mensheid alleen maar 0 of 1 kunnen zijn.

De hartelijke groeten, Nick Bostrom.

o/o

Jan Marco, had jij gemerkt dat de website verdwenen is?

Domeinnaam              foondump.nl 
Status                  actief 
Datum registratie       2004-02-07 
Datum laatste wijziging	2015-04-16 

Actief? Er ligt nog een stukje balatum maar de website staat nu verder leeg:

Welcome to the home of foondump.nl 
To change this page, upload your website into the public_html directory 
Date Created: Sat Apr 18 12:51:55 2015

Al die tijd in de lucht gehouden en dus ook betaald door een mini-weldoener die wij verder niet kenden.

Ook geen download van de foondump-software meer? Nooit geweten, via het Internet Archive, de ‘Wayback Machine’ blijken bestanden wel eens bewaard te worden. Niet de laatste versie maar toch: foondump-v513.zip.

Dat was het dan? De Telefoongids-op-CD was inmiddels toch onbetaalbaar geworden?

Hoe gaat het trouwens met de uitgevers, De Telefoongids BV? Nu de website weg is een lekkere natte oude koe uit de sloot halen?

Het aantal vermelde telefoonnummers liep in die Foondump-periode terug van 8 naar 4 miljoen:

Telefoongids

Een telefoongids of telefoonboek is traditioneel een boek met een grote verzameling telefoonnummers gerangschikt op naam en woonplaats. Sinds deze informatie ook via internet te raadplegen is is het gebruik van de papieren versie afgenomen.

Opnieuw investeren in telefoonboeken dus …

Met geld omgaan, wie dat goed afgaat:

En een voorbeeld van waar dat niet goed loopt:

De Telefoongids is nu Australisch

De Telefoongids is weer verkocht en wordt nu wordt nu Australisch eigendom. In 2002 kocht de Britse investeringsmaatschappij 3i met zijn Amerikaanse branchegenoot Veronis Suhler Stevenson de gids voor 500 miljoen euro van KPN.

De Telefoongids werd vervolgens met het Finse Fonecta en het Midden-Europese Mediatel samengevoegd in YBR.

Gisteren werd bekend dat de Australische investeringsmaatschappij Macquarie Capital Alliance Group ruim 1,8 miljard neertelt voor YBR.

YBR-directeur Lex Cohen verklaarde dat 3i en Veronis van zijn bedrijf een waardevolle onderneming hebben gemaakt. Volgens hem kan Macquarie zorgdragen voor de verdere ontwikkeling van het bedrijf, dat actief is op het gebied van telefoon- en bedrijfsgidsen op papier, internet en mobiele telefonie.

In Nederland is de Telefoongids in een felle concurrentiestrijd verwikkeld met de Gouden Gids.

Uitgevers van telefoongidsen verdienen aan mijn telefoonnummer, ik krijg alleen een gratis vermelding.

Helemáál gratis is het niet:

Fiscus derft half miljard door opkoopfondsen

De fiscus is het afgelopen jaar een half miljard euro inkomsten misgelopen door activiteiten van private equity-bedrijven in Nederland.

Grote Nederlandse ondernemingen die in handen zijn gekomen van deze buitenlandse investeerders betalen, op één na, geen vennootschapsbelasting, omdat ze verlies lijden en gebukt gaan onder schulden. Daarentegen krijgen ze wel geld terug van de fiscus.

De tien grootste bedrijven die cijfers hebben gepubliceerd, zijn een half miljard euro minder belasting gaan afdragen ten opzichte van de situatie voor de overname. Het bedrag dat de fiscus misloopt is even groot als de voorziene belastingafdracht van de woningcorporaties, en het drievoudige van de inkomsten uit de omstreden vliegtax die volgend jaar ingaat.

Van de tien opgekochte concerns zijn de schulden verviervoudigd tot 21 miljard euro. Gezamenlijk lijden zij een verlies van ruim 1 miljard euro per jaar. De zwakke financiële situatie is een direct gevolg van de werkwijze van investeerders. De ondernemingen betalen hun overname grotendeels zelf door dure leningen aan te gaan. Investeerders wentelen zo hun kosten op de bedrijven af en sluizen kapitaal van de onderneming naar zich toe.

De vermogenspositie van de bedrijven verslechtert per definitie. Bij diverse bedrijven zijn de strategische reserves volledig verdwenen en zelfs negatief geworden. De moederbedrijven van de Gouden Gids, SBS (SBS6, Net5, Veronica Magazine) en Leaf (Venco, King en Red Band) hebben inmiddels meer schulden dan bezittingen.

Daar staan ze, broederlijk onder elkaar, de Gouden Gids en De Telefoongids:

En wat zijn ze toegetakeld, onherkenbaar. Een schuld van heb ik jou daar en ze lijden verlies.

Geheel volgens plan:

Overgenomen op eigen kosten, en die van u!

Moderne investeerders zijn geen beursspeculanten, activistische aandeelhouders of participatiemaatschappijen die voor lange tijd een strategisch belang in een bedrijf verwerven. Het zijn ook geen durfkapitalisten die jonge snelgroeiende ondernemingen van risicokapitaal voorzien. Moderne investeerders hebben private equity op hun naamkaartje staan: letterlijk ‘privaat vermogen’: alles wat zich buiten het gezichtsveld van de beurs afspeelt. Ze houden niet van pottenkijkers of van verantwoording afleggen.

Het zijn voornamelijk Britse en Amerikaanse investeringsmaatschappijen die in bedrijven handelen. Zij laten de bedrijven zelf het grootste deel van hun overname betalen en zijn doorgaans maar een paar jaar eigenaar. Bij alle bedrijven die door moderne investeerders worden gekocht exploderen de schulden en de rentelasten. Volgens investeerders werken schulden ‘disciplinerend’.

Dat was 2007, de Gouden Gids staat vanwege rentedragende schulden ter grootte van 2259 miljoen euro op een verlies van 132 miljoen, De Telefoongids met een schuld van 405 miljoen op een “nettowinst” van min 17 miljoen euro.

Voor de investeerders aanleiding om het ene “noodlijdende” bedrijf nog eens door het andere te laten opkopen:

Nederland

In Nederland is er De Telefoongids & Gouden Gids, die in 45 delen, voor even zoveel gidsgebieden wordt uitgegeven door De Telefoongids BV, met handelsnaam DTG. De plaatselijke gids wordt gratis bezorgd. Men kan opgeven hem niet te willen of ondanks een neesticker toch te willen.

European Directories, het bedrijf achter De Telefoongids, nam in 2008 branchegenoot Gouden Gids (Truvo Nederland) over. Sinds mei 2009 komt de samengevoegde gids uit.

De Telefoongids BV is in het voorjaar van 2003 ontstaan door de verkoop van TeleMedia van KPN.

“European Directories” kreeg het vervolgens zwaar te verduren:

‘De Telefoongids en Gouden Gids staan te koop’

Het moederbedrijf van De Telefoongids en de Gouden Gids staat te koop. De schuldeisers vinden de schuldenlast te zwaar en zoeken een manier om die te herfinancieren.

De onderneming boekte over 2009 een omzet van 686 miljoen euro en een bruto winst van 182 miljoen euro. Dat staat volgens de schuldeisers, een groep banken, echter niet meer in verhouding tot de schuldenlast van 2,1 miljard euro.

Als Rothschild er niet in slaagt een koper te vinden, nemen de schuldeisers het roer in eigen handen en voeren volgens de Engelse zakenkrant zelf een financiële reorganisatie door.

Lukte niet en dus waren de oorspronkelijke investeerders hun geld kwijt:

The junior creditors and the lead financier, Macquarie Capital, have agreed to write off €1.6bn of the debt. They will not hold any equity or debt position in the reorganised company.

De ooit zo bereidwillige banken:

The senior lenders consortium which has almost 20 parties and is led by the Royal Bank of Scotland, which inherited its stake in the takeover of ABN Amro in 2007, and Lloyds Banking Group, is owed around €400m. It will take a partial debt-for-equity stake in the new vehicle. It will also further write down the outstanding debt which will be held in the new vehicle.

Knarsetandend verkochten de schuldeisers de hele bups toen maar door, als ‘under-performing business’ - voor ‘improvement’:

Finse investeerder neemt European Directories over

Een Finse investeerder neemt European Directories over, de uitgever van de Gouden Gids. De investeringsmaatschappij Triton verwerft een belang van ruim 50%. European Directories was in handen van een grote groep banken. Het private-equitybedrijf steekt 15 miljoen euro in het internationale mediabedrijf. Het internationaal bankenconsortium met meer dan 100 banken houdt 49% van de aandelen.

European Directories kampt al jarenlang met een schuldenlast van 1 miljard euro. Eerder deze maand gingen de banken akkoord met een afboeking van hun vorderingen. Het vreemd vermogen van European Directories is gereduceerd van 893 tot 262 miljoen euro. European Directories is eigenaar van vijf uitgeverijen. In Nederland is DTG verantwoordelijk voor de papieren en onlineversie van de Gouden Gids. DTG wil met een nieuwe generatie digitale diensten de omzetdaling tegengaan.

Vorig jaar telde DTG 1.000 medewerkers maar inmiddels zijn er nog circa 700 over. Triton neemt plaats in de board van DTG.

En alsof dat niet genoeg was kreeg “DTG Group” nog te maken met de Anti-Papier-man.

GeenStijl:

Telefoongids boos op SterfTelefoongidsSterf.nl

Alǝxḁndḕr Klǿppɨng is een haatcampagne tegen de Telefoongids™© begonnen. Dat is die jongen die voor 75.000 euro per keer dat hij tafelgast is aan Matthijs van Nieuwkerk uitlegt hoe de shufflefunctie op een iPod werkt.

Anders dan Foondump doet de website van De Telefoongids BV het nog wel:

Over DTG | Over ons | Management Team

Vaste prik al die jaren en nog steeds goed voor een verzetje, “Klik hier en maak kennis met ons Management Team”. Deze keer met een speelse draai, de kanjers zijn van tevoren al onthoofd.

Gooi er nog een kwartje in. Blurb:

We are confident in our future as a leading player in local search and lead generation in the Netherlands.

Wensen wij hen vanaf deze plaats alle mogelijke succes? Nee natuurlijk niet.

Uit mijn posting hiervoor:

Het aantal vermelde telefoonnummers liep in die Foondump-periode terug van 8 naar 4 miljoen …

Jan Marco, jij ook bij de les blijven! Dat kan ik nou wel opschrijven maar klopt het ook? Zoveel ambitieuze volwassenen vrijwillig samen in één telefoonboek hebben we nooit gehad denk ik.

Meten is weten:

Foondump v5.15 - http://www.foondump.nl/ - Build date Jul  6 2007 22:38:43

Klaar met dumpen. 4381085 vermeldingen gedumpt in 21 seconden.

Dit is 2015. CD-foongidsen worden door De Telefoongids BV via een namaak-abonnee intern gedateerd:

Testvermelding Week 02 - 09 january|Herikerbergweg|88|1101CM|Amsterdam|0204086418|

Degenen met een kwartaalabonnement moeten het dus plotseling het hele jaar 2015 doen met de huidige “Zakelijke versie” van de CD-foongids voor het 1e kwartaal.

Vervolgens een van de eerste CD’s waar Foondump het mee deed in 2005:

Klaar met dumpen. 6003506 vermeldingen gedumpt in 50 seconden.

Datumstempel:

Testvermelding week 42A |Delflandlaan|15|1062EA|Amsterdam|0204086773|

Op deze “Consumenten”-CD stond “2005/2006” maar de databestanden beginnen bij “15-10-2004”, inderdaad week 42 van 2004. Met deze gegevens moest je het destijds dus ruim twee jaar uithouden. Wel had de wikkel nog als troost: “Sneller dan internet”.

Maar daar heb je het, tussen eind 2004 en begin 2015 is het verschil in aantal vermeldingen een kleine twee miljoen, niet vier miljoen.

Waarom dacht ik dan dat het eerst acht miljoen was en acht minus vier is vier miljoen gidsvermeldingen nu?

Per abuis maar even alle andere CD-foon-kraakjes van voor “foondump” op één hoop gegooid?

Dat waren, Foondump meegeteld, vier of vijf programmaatjes die praktisch het hele bestaan van het digitale telefoonboek bestreken, te beginnen met die van PTT Telecom dan wel KPN zelf, later Telemedia en vervolgens de CD’s van DTG.

In dat geval kon ik de gevonden afname van 2 miljoen telefoonabonnees-met-een-vermelding-in-het-telefoonboek in de laatste 10 jaar doortrekken naar 1994 en dan wel op ooit 6 + 2 = 8 miljoen uitkomen?

Even daargelaten dat het de afgelopen tien jaar waarschijnlijk sneller terugliep vanwege het toegenomen mobiel- en internetbellen, vooral ook omdat het automatisme van “vermelding in de gids, tenzij” op gegeven moment veranderd werd in “niet in de gids, tenzij”.

Zoeken op internet lijkt een en ander in eerste instantie te bevestigen:

Privacy wordt steeds meer op prijs gesteld, vooral nu door nummerportabiliteit het mogelijk is het telefoonnummer de rest van het leven te behouden. Zo wordt er vaker gekozen om telefoonnummers niet in gidsen te vermelden. Ook bij bedrijven die onnodige telefoongesprekken willen voorkomen is een gidsvermelding niet meer vanzelfsprekend.

Met andere woorden, er komen meer telefoonnummers en minder gidsvermeldingen. In 2007 staan er minder dan 7,5 miljoen telefoonnummers in de telefoongidsen terwijl er meer dan 20 miljoen Nederlandse telefoonnummers in gebruik zijn.

“In 2007 staan er minder dan 7,5 miljoen telefoonnummers in de telefoongidsen” en ik vind er eind 2004 maar 6 miljoen?

Hoe tellen ze dan? Ik kijk nu op de CD alleen in het gewone telefoonboek, in ‘white’. In het verleden bleek het aantal Goudengids-vermeldingen in het ‘pink’-gedeelte dat niet in ‘white’ voorkomt verwaarloosbaar klein?

Als ik dat nu voor 2015 controleer: 47580 vermeldingen op een totaal van 1016980 bedrijfs-vermeldingen. Wel 5% maar ook geen verklaring voor hoe ik dacht dat het verloop was.

Wijkt het totale aantal in de meerdere regionaal verspreide papieren gidsen dan af van die in de enkele elektronische gids? Bedrijven willen bijvoorbeeld in al die telefoongidsen staan?

Eind 1994 noemen ze nog een keer een aantal dat ook in die lijn ligt:

Nieuwe telefoongids met postcode

Dinsdag 01-11-1994

De vernieuwde telefoongids, die PTT Telecom vandaag in Utrecht heeft gepresenteerd, bevat nieuwe informatie als postcodes, gemeenteplattegronden, een bedrijvengids en advertenties. Ook de typografie van het boek, met een oplage van 9,5 miljoen exemplaren, is vernieuwd.

De ruim acht miljoen namen en telefoonnummers die in de vijftig nieuwe regionale Nederlandse gidsen staan, zijn afgedrukt in een nieuw lettertype, speciaal ontworpen voor de nieuwe telefoongids.

Bovendien is de hoofdletter terug. Zeventien jaar geleden werd die radicaal geschrapt door de toenmalige ontwerper van de telefoongids, Wim Crouwel, en zijn medewerkster Jolijn van der Wouw. De huidige ontwerpers Jan-Kees Schelvis (layout) en Martin Majoor (letterontwerp) hebben de hoofdletter weer ingevoerd, en punten en komma’s geschrapt.

Voor telefoonboeken op papier komt men in 1994 op “ruim acht miljoen telefoonnummers”.

Yech! Rest mij niets anders dan met die museum-software op oude CD’s kijken. Gaat-ie, 2002:

Babyfoon v1.0210c   http://megafoon.da.ru/  Commercieel gebruik niet toegestaan
CDFoonGids versie Oktober 2002 [zakelijk]
Bezig met doorzoeken van 6415072 vermeldingen... 

Vervolgens deze erin:

; KPN telecom
; Bureau van Dijk - Electronic Publishing

[CDROM]
Title=CDfoongids
DiskBuild=20000210

Komt dit eruit:

¦ CDFoon 2000/2001 Ripper v0.72, by Livius (refegium@unitedcrackingforce.com)  ¦
+------------------------------------------------------------------------------+
Successfully ripped 6305386 subscriber/1150391 info records from CD-foongids
Thank you for using FoonRIP

En in volgorde van opkomst komen respectievelijk Foongrep 2 en Foongrep 1 via optie “-g xxxxxxxx” met:

Foongrep II versie 2.9a voor Windows 9x/NT Copyright (c) Paracas Software 1999.
Werkt met de september 1996 t/m juni 1999 uitgaven. Zie voor de laatste versie
de webpagina www.paracas.nl/foongrep, of email naar <foongrep@paracas.nl>.

0 adressen (uit 6534861) gevonden in 9 seconden op de 1998 CD.

En met:

Foongrep 1.0l voor Windows NT door Mark Ruys <markr@cs.kun.nl>, naar Foon4All.
Cardware programma om de CD-foongids (september 94 t/m juni 96) te doorzoeken.
Documentatie en nieuwste versie: http://www.cs.kun.nl/~markr/foongrep.shtml

0 adressen (uit 6336962) gevonden in 52 seconden op de CD van maart '96.

0 adressen (uit 6304232) gevonden in 55 seconden op de CD van december '94.

Ik rest mijn case. Vraag uit de zaal: zat ik hierboven met die miljarden euro’s dan ook fout?

Mochten ze willen. Indachtig aan genoemde Livius/Refegium voor hen dan maar een stichtend tekstje doen?

Homo sapiens non urinat in ventum

Anders gaat het mis:

Hoi Weerman,

Jan Marco, had jij gemerkt dat de website verdwenen is?

Ik was met TOR aan het experimenteren en zag dat op de foondump-website voor mij “vreemde teksten” stonden, dacht eerst dat het aan TOR zou liggen….

Al die tijd in de lucht gehouden en dus ook betaald door een mini-weldoener die wij verder niet kenden.

Ik zit er altijd positief in. 10 lang hebben we podium gehad, dus heb ik niets te klagen. Ik heb ook wel iets anders bij iemands anders belegd met heldere afspraken, echter als de relatie bekoeld is heb je niks. Anders geformuleerd, mijn leerpunt is dat als het belangrijk is moet je wel onder je eigen invloedsfeer hebben/houden.

Het aantal vermelde telefoonnummers liep in die Foondump-periode terug van 8 naar 4 miljoen:

Veel nieuwe (06) nummers zitten er m.i. niet in.

Lukte niet en dus waren de oorspronkelijke investeerders hun geld kwijt:

Er is ontzettend veel geld in de markt, echter het is moeilijk voor investeerders om een goede rendement te maken op hun vermogen. Als je geen ICT kennis/drive hebt wordt het niks. Je kan het niet laten renderen als je attitude hebt als (gewone) investeerder.

Dat was het dan? De Telefoongids-op-CD was inmiddels toch onbetaalbaar geworden?

Ik heb straks 2 maanden ‘vakantie’. Ik ben voornemens om in mijn vakantie de online gesynchroniseerde telefoonboek te maken op de basis van het TOR netwerk.

Ik vind wat besproken wordt in de “De volmaakte mens” erg aansprekend met waar ik mee bezig ben.
Ik selecteer en kopieer source code van projecten en probeer dat te integreren. In principe zou het ook zelf kunnen maken, echter ik verkies om te kopiëren omdat het sneller en betere code oplevert.

Wat ik ervan begrijp van is dat lichaam erg aan het kopiëren is. Susan Blackmore houdt Darwinisme aan, wat inhoud dat natuurlijke selectie plaatsvindt. Door het kopiëren ontstaat er variatie. Als dat beter is dan zal daar verder op gekopieerd worden. Lijkt beetje op veredelen van planten. Fokken van raspaarden/honden.

Ik denk dat er intelligentie in ons lichaam zit om te bepalen om niet zelf energie te maken maar om de mitochondria bacterie te gebruiken. Mogelijk dat onze eigen logica ook bacteriën kan ontrafelen en het zelf na kan bouwen. Maar dat moeilijker gaat dan bacterie als ‘maatje’ te nemen.

Net als in zijn boek over ‘AI’ citeert hij ook in het interview een collega van Alan Turing destijds uit 1965:

Plaatje in http://sirius.clarity-lab.org/wp-content/uploads/2015/03/sirius-tutorial.pdf vind ik wel mooi.
Intelligentie wordt met testjes gedaan. Getallen reeksen, ruimtelijke kubussen, betekenissen, onthouden van kreten, etc. In mijn beeld kan computer nu al vele testjes beter doen dan de mens.

Als je aan ”Sirius” een plaatje met schaak stelling toont en de vraag stelt, wat is de beste volgende zet, zou ik er geen antwoord op geven. Ik weet niets van schaken. Twee methoden zijn er. Ten eerste schaakspel gaan begrijpen en dat kost mij jaren. Of c/cpp source van schaakprogramma gaan downloaden en integreren met mijn “software stack” zou sneller gaan. Vooral als de nieuwe logica in een vorm staat dat automatisch de logica geïntegreerd kan worden met wat je al hebt.

Voor ons lichaam is “energie maken wat Mitochondria doet“ net als het schaakprogramma voor mij. Ik zou het zelf kunnen leren, echter kost mij veel tijd. De visie Susan Blackmore doortrekkend is dat ik geen schaken zou kunnen leren omdat ze ziet dat ik alleen maar kopieer en varieer!

Je ziet soms dieren/planten die zo aan hun omgeving zijn aangepast dat dit m.i. niet alleen door het kopiëren en variëren bereikt kan worden. Mijn inschatting is dat je veel meer logica moet hebben dan ‘natuurlijke selectie en variatie’ om te kunnen overleven. Voorgaande is net als het higgs-deeltje Het Higgs-deeltje is er. Vier vragen over deze historische vondst - NRC , wel makkelijk te beredeneren, maar moeilijk (door mij) aan te tonen of te weerleggen.

De hartelijke groet Jan Marco

JM, I hear you! Het was zelfs nog ietsjes royaler, uit DateDiff("yyyy", #2/7/2004#, #4/16/2015#) komt “11”, ook het zgn. gekkengetal.

I hear you maar zal ik eerst even iemand helpen die niet al te taalvast lijkt? Vreemd want zoiets kan je toch gemakkelijk bijhouden, al was het maar door je kinderen af en toe voor te lezen:

Labbekak De Kakkerlak

Labbekak is ervan overtuigd dat hij weinig waarde heeft in het leven. Alle andere dieren kunnen de mooiste en moeilijkste dingen zoals hardlopen, springen en zingen. En zelfs de lelijke slak heeft een eigen huis terwijl Labbekak in een oud schuurtje tussen rommel woont.

Uit alle macht probeert Labbekak ook iets moois of moeilijks te doen. Al zijn pogingen mislukken en hij besluit dan maar om uit het leven te verdwijnen. Maar dan komen alle dieren hem smeken of hij nog eens wil optreden, Want ze kunnen zo om hem lachen…

Bol.com - Auteur: H. Hokke - Niet leverbaar

Korte inhoud van het voorafgaande - Foondump is 11 jaar geworden (2)

Ondanks al het geld dat er in hun bedrijf gestoken werd kon De Telefoongids BV een telefoonabonnee niet garanderen dat zijn of haar vermelding in de telefoongids niet onmiddellijk weglekte als die ook in de elektronische gids gepubliceerd werd.

Vervolgens kon dan moeiteloos ook op nummer naar die vermeldingen gezocht worden, hetgeen de uitgevers zelf bij wet niet is toegestaan, althans niet zonder meer.

Door het spoor via de producent van de Telefoongids-cd-roms, C-Content, te volgen kon je later simpelweg ook zo de beveiliging van de elektronische uitgaven van Van Dale Lexicografie passeren.

Tot op de dag van vandaag zijn trefwoordenlijsten, detailgegevens en betekenissen eenvoudig uit de verschillende woordenboeken van Van Dale los te weken. De gegevens kan je vervolgens in een eigen database opnemen om op die manier andere vormen van zoeken en vergelijken mogelijk te maken, in afwijking van het door Van Dale meegeleverde zoekprogramma.

Een voorbeeld daarvan is dit nieuwe inzicht in de lexicografie, een ‘lemma’ in versie 14.10 van de Digitale Dikke Van Dale, aan de rechterkant de kale tekst van de recent bijgewerkte versie:

Ze wijzen ons wel op het bestaan van een “onovergankelijk” werkwoord “labbekakken” (lab·be·kak·ken) en de bijbehorende beleefdheidsvormen:

u labbekakt
  labbekakte
  heeft gelabbekakt 

Maar volgens het gezaghebbende “Van Dale Groot woordenboek van de Nederlandse taal” bestaat het meervoud “labbekakken” van zelfstandig naamwoord “labbekak” niet. Bestond niet. Heeft niet bestaan. Kom er zelf ook al lekker in ;o)

Daaruit moet je opmaken dat iets doen als “Labbekakken met uitkeringen” nog zou kunnen maar niet “Labbekakken met uitkeringen moeten aan het werk”?

Jan Marco, olifanten vergeten nooit? Het blijft knagen: anders dan vroeger kunnen klanten van Van Dale voor correcties en aanvullingen zoals het voorbeeld hierboven alleen nog maar bij de uitgeverij terecht als zij daarvoor fors betalen en wel 50% van de oorspronkelijke aankoopprijs. Voor het “Groot woordenboek van de Nederlandse taal” is dat ieder jaar weer € 75,00.

Zit ook nog eens een hele procedure aan vast, vrij omslachtig een heel woordenboek opnieuw elektronisch bestellen en betalen, compleet met een eventueel nog eens aan te maken account dat je nodig hebt om het woordenboek dat je al bezat nog eens te kunnen installeren en te activeren.

Maar met Van Dale gaat het dus goed:

Van Dale Uitgevers

Van Dale levert taalproducten en -diensten. Het bekendste product is de ‘Dikke’ of ‘Grote’ Van Dale, waarvan de eerste druk verscheen in 1864. Inmiddels vind je Van Dale overal: niet alleen op papier, maar ook op internet, in je iPhone en allerlei andere (mobiele) apparaten.

• De digitale Van Dale-woordenboeken, zowel online als offline, zijn populair bij bedrijven in Nederland en Vlaanderen: er zijn inmiddels 3,2 miljoen licenties verstrekt.

Inderdaad, waarom niet een van die genoemde online-abonnementen aangaan, kost evenveel als de jaarlijkse update van het eigen woordenboek op de computer en verder geen gedoe?

Een idee wel maar iets anders nog, is dit product nu wel goed beveiligd?

Blijkt: ook een Van Dale-woordenboek op internet staat net als de PC-versie gewoon open. Vooralsnog kan iedereen vrij eenvoudig rechtstreeks zoeken in woordenboeken die in principe alleen tegen betaling toegankelijk zijn.

Het hieronder getoonde voorbeeld is “Nederlands” maar anders parameter “lang=wn” daarin voor de gewenste taal vervangen door “lang=ne”, “lang=dn”, etc.:


Deze zeg maar Vandalenpagina doet dan dit:


Er is trouwens een nieuwe papieren DvD in de maak:

De nieuwe Dikke Van Dale!

De rijkdom van de Nederlandse taal

Vanaf 6 oktober 2015 is er een nieuwe Dikke Van Dale. De vijftiende editie, gemaakt door de schatbewaarders van de Nederlandse taal. Dit prachtig vormgegeven vlaggenschip biedt u toegang tot de rijkdom van de Nederlandse taal. Toegang op verschillende manieren, namelijk via drie boekdelen die dikker zijn dan ooit én toegang tot de Dikke Van Dale Online.

Dikker dan ooit

• De Dikke Van Dale wordt dikker dan ooit met maar liefst 18.000 nieuwe trefwoorden uit het Nederlandse en Vlaamse taalgebied, zoals dataslurper, naamglossy, zelfscankassa, boerenjaar, oplijsten en trado.
• Er zijn duizenden nieuwe betekenissen toegevoegd die worden verduidelijkt door nieuwe voorbeeldzinnen, zoals creatief omgaan met de feiten en een aangepaste auto.
• Nieuwe uitdrukkingen zijn opgenomen, bijvoorbeeld buiten de doos denken en een stip op de horizon zetten.
• En de citaten die u de afgelopen jaren hoorde, staan er nu ook in, zoals Een mens leert alles als het moet, behalve zijn angst overwinnen (Boeli van Leeuwen).

Met een complementair online-abonnement voor het eerste jaar, daarna zal mijn klacht weer van toepassing zijn maar dat hou je met gedrukte boeken.

Zal me benieuwen of ze daar überhaupt nog een PC-versie van zullen uitbrengen. In de dummy van het product zijn alleen de drie boeken te zien, de rijkdom van de Nederlandse taal:

Intekenkorting, profiteer ervan!

Tot en met 18 oktober 2015 geven we € 30,- intekenkorting op de Dikke Van Dale. Met deze riante korting betaalt u geen € 179,- maar € 149,-. Dus teken snel in op dit prachtige vlaggenschip.

Productie is gestart!

De uitgever gaat voor ons maar op zijn hurken zitten:

Met illustraties

Bij circa 500 trefwoorden die lastig uit te leggen zijn, staan nu illustraties: kleine lijntekeningen die de betekenisomschrijving verhelderen. Zo is de bouwterm potdekselen best lastig voor te stellen op basis van de beschrijving, maar met een illustratie is in één oogopslag duidelijk wat er bedoeld wordt.

Daar ga je al, een Te Dikke Van Dale, het in de verklaring gebruikte woord bouwterm bestaat niet:

{
   "error": "",
   "results": {
      "pattern": "bouwterm",
      "totalCount": 0,
      "viewCount": 1,
      "articleViewType": 0,
      "startingIndex": 0,
      "foundIndex": 0,
      "page": 0,
      "results": [],
      "dictType": "g",
      "dictLanguages": "wn;",
      "xmlattributeValidPattern": "bouwterm"
   }
}

Ondanks al het geld dat er in hun bedrijf gestoken werd kon De Telefoongids BV een telefoonabonnee niet garanderen dat zijn of haar vermelding in de telefoongids niet onmiddellijk weglekte als die ook in de elektronische gids gepubliceerd werd.

Heeft m.i. met visie te maken. Ze bouwen nu sites voor MKB :slight_smile: Ze hebben "pot of gold”, alleen weten ze het zelf niet.

Augustus en September vrij genomen. Ga met online versie aan de gang. Ik wil TOR protocol gebruiken om delta records van online telefoonboek te verspreiden.

In Wget zit geen sftp. Libssh2 kan men daar voor gebruiken. Swish gebruikt libssh2 ook. Alleen vind ik het niet easy om het te compileren. Mij niet helder welke versie van de “thirdparty” software gebruikt wordt. Bijvoorbeeld Zie met compileren dat ook afhankelijkheid met ‘winsparkle’. Veel issues met Boost.

Easy SFTP for Windows: Swish adds support for SFTP to Windows Explorer so you can access your files on another computer securely via SSH. See also http://www.swish-sftp.org/

Een idee wel maar iets anders nog, is dit product nu wel goed beveiligd?

Blijkt: ook een Van Dale-woordenboek op internet staat net als de PC-versie gewoon open. Vooralsnog kan iedereen vrij eenvoudig rechtstreeks zoeken in woordenboeken die in principe alleen tegen betaling toegankelijk zijn.

Indien ze het aantal woorden per IP-adres op een beperkt vast aantal gaan zetten, zou je m.i. door het TOR-netwerk te gebruiken via andere IP-adressen meer informatie bij elkaar kunnen sprokkelen.

Kanonnen! Delta records van het telefoonboek verspreiden, u kwam tijdig in het veranderingsproces en gaat uw ambitie daadwerkelijk realiseren!

Het of een telefoonboek? Het telefoonboek. Alsof wij ooit verzaakten maar bij het heengaan van foondump.nl na 11 jaar nog eenmaal een hoera voor ‘foondump.exe’ - voor vrienden ook ‘fd05-csv.exe’:

[D:\Projecten\Cdfoon\Foondump\ZM201501]..\foondump-v515\fd05-csv ..\Data w
Klaar met dumpen. 4381085 vermeldingen gedumpt in 20 seconden.

Controle:

[D:\Projecten\Cdfoon\Foondump\ZM201501]wc -l white_subscriber.txt    
4381086    white_subscriber.txt

Krijg nou wat, 4381086 in plaats van 4381085 vermeldingen. Checken:

[D:\Projecten\Cdfoon\Foondump\ZM201501]head white_subscriber.txt
1;;;; Allianz Global Assistance;Poeldijkstraat;4;1059VM;Amsterdam;0205929898;
2;;H P;;Anthonia;Van Ostadestraat;111;2526ER;'s-Gravenhage;0703898769;
3;;Mhand;; Azough;Groepstraat;92;3081SL;Rotterdam;0107952478;
4;;J Zn M;;Bakker;Hoofdstraat;137;2171BA;Sassenheim;0252213520;
5;;;; BoscafÚ Het Maasdal;Tienrayseweg;10/B;5961NL;Horst lb;0773970334;
6; ....

Andere controle:

[D:\Projecten\Cdfoon\Foondump\ZM201501]sort -t ; -n white_subscriber.txt|head -n 2
;John F Kennedyplantsoen;4;2252ER;Voorschoten;0627196088;
1;;;; Allianz Global Assistance;Poeldijkstraat;4;1059VM;Amsterdam;0205929898;

De echte regel nr. 1 komt na hem, hij is een id- en naamloos iemand:

id  lastname  streetname    housenumber  postalcode  city         phone
--  --------  John F Kennedyplantsoen 4  2252ER      Voorschoten  0627196088

Bij DTG-GG kan je tegenwoordig ook op nummer zoeken, proberen dit record aan te vullen met een query voor “06-27196088”:

Voor een vrijblijvend advies kunt u altijd contact met ons opnemen:
Soekhoe Installatietechniek<.

Hij blijkt als bedrijf wel degelijk onder zichzelf en tussen andere Soekhoe’s in deze gids te staan:

[D:\Projecten\Cdfoon\Foondump\ZM201501]grep -C 5 0627196088 white_subscriber.txt
3483385;;V;;Soekhoe;Groen van Prinstererstr;11;7844LR;Veenoord;0591554459;
3483386;;V K;;Soekhoe;Hildebrandstraat;105;2524VE;'s-Gravenhage;0702207201;
3483387;;W;;Soekhoe;Jukelburd;9;9247EM;Ureterp;0512303915;
3483388;;W;;Soekhoe;John F Kennedyplantsoen;4;2252ER;Voorschoten;0718870901;
3483389;;;;Soekhoe Installatietechniek<
;John F Kennedyplantsoen;4;2252ER;Voorschoten;0627196088;
3483390;;R K;;Soekhoe;Hekelingenstraat;75;2729BH;Zoetermeer;0650265131;
3483391;;S;;Soekhoe-Lachminarain;Schermerstraat;15;2533HA;'s-Gravenhage;0703291633;

Eenvoudig om in het csv-bestand te repareren maar niet eerder vertoond, id = 0.

Hulp van buiten, Claude E. Shannon:

Entropie

De mathematische communicatietheorie ziet de berichtenbron als een ergodisch proces, een proces waarbij een rij symbolen wordt gevormd die tot op zekere hoogte onvoorspelbaar zijn.

Nu even met het hele spul naar Microsoft Office en dan verder kijken. Oneliner maar past niet:

CreateObject("DAO.DBEngine.36") _
.CreateDatabase("foondump_white.mdb",";LANGID=0x0409") _
.Execute "SELECT * INTO white_subscriber " _
& "FROM [Text;Database=.].[white_subscriber.txt]"

Ook Shannon, the toss of a biased coin, stel ik negeer niet die ene ‘id’ maar alle id’s?

Zakt de soufflé toch een beetje in. Want eenmaal in de database ‘SELECT DISTINCT’ doen op alles in de nieuwe tabel ‘white_subscriber’ behalve dan kolom ‘id’ levert 4306919 unieke vermeldingen, niet de 4381085 waar het mee begon.

Reken maar uit, dat waren dan 4381085 minus 4306919 loze DTG-vermeldingen ter waarde € 1086,58 inclusief btw.

Vanwaar dit verschil? Veel bijna lege records met alleen iets erin dat op een netnummer lijkt maar met een extra “0”, bijvoorbeeld 0010 0020 006 ... 00900, nieuwe nummers als 0085 0087 0088 en “overheid”, 0112 014010 014040 ... 0144.

Heel soms staat er dan ook nog iets in kolom ‘category’, bijv. “JUW05”. Het laatstgenoemde veld ook maar uitsluiten dan:

SELECT TOP 5 Count(*) FROM white_subscriber 
GROUP BY alles behalve 'id' en 'category' ORDER BY Count(*) DESC;

Dit zijn ze dan:

aantal lastname  streetname housenumber postalcode city     phone
2906                                                        0020
2553                                                        0010
2466                                                        006
2460                                                        0070
2217   Ongediertebestrijding Rentokil                       08006643343

Rentokil moet dan wel steeds 50 keer in elk van de ca. 40 papieren regiogidsen opgenomen zijn?
Daardoor neemt het aantal gevallen waarin sprake is van een liquidatie dan ook spectaculair toe?

In de wat lagere regionen veel thuiszorgorganisaties die misschien wel extra betalen om maar goed bereikbaar te zijn:

aantal lastname  streetname housenumber postalcode city     phone
162    Tzorg     Hettenheuvelweg 4/6    1101BN  Amsterdam   0206602060
141    Tzorg	 Broekheurnerplein 4    7544NZ	Enschede    0534751820
129    Tzorg	 Laan van Westenenk 130 7336AV	Apeldoorn   0555995977
96     Tzorg	 Geusseltweg 65/D       6225XS  Maastricht  0433633108
94     Tzorg	 Druivenstraat 3        4816KB  Breda       0765714465

Daaronder pas “diensten”:

aantal lastname  streetname housenumber postalcode city     phone
39     Belastingdienst                                      08000543
33     Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond Brandweer        0104468900
21     GGD Rotterdam-Rijnmond Vliet 2 3224HE Hellevoetsluis 0104339966
20     Brandweer Boerendijk 34        3442AH Woerden        0888782300
16     Brandweer Dwarsweg 40          3241LB Middelharnis   0187488175

Behalve deze meervoudig vermelde organisaties zijn er ook nog eens vermeldingen met wel hetzelfde telefoonnummer maar waarin met de tenaamstelling geschoven is:

Fotografie Strack Jeroen   Westfrankelandsestraat 134 3117AX Schiedam   0102730034
Strack Fotografie Jeroen   Westfrankelandsestraat 134 3117AX Schiedam   0102730034

Ook weer vanwege het zoeken in papieren gidsen, in dit geval kan dit dan zowel onder “F” als onder “S”.

Om die vermeldingen ook met elkaar te kunnen vergelijken kan ik in Access het volgende procedé op het betrokken ‘lastname’-veld toepassen:

Function doSort(s)
  Dim t() As String
  t = Split(s)
  WizHook.SortStringArray t
  doSort = Join(t)
End Function

Op die manier worden de Jeroens in op telefoonnummer als dubbel gesorteerde vermeldingen weer Strack:

id         sortedname                  lastname                    phone
1156211    Fotografie Jeroen Strack    Fotografie Strack Jeroen    0102730034
3605770    Fotografie Jeroen Strack    Strack Fotografie Jeroen    0102730034

Bovenop dat aantal echte dubbele vermeldingen dus nog eens een stuk of tienduizend vermeldingen van het slag oogmeting, wat ziet u hier, “Bert Kok Optiek” of “Optiek Kok Bert”. Bijpassende matrix:

Tweede bril gratis
Gratis tweede bril

Ga ik even voorbij aan de kwaliteit van de adresgegevens? Die bijvoorbeeld vergelijken met de landelijke basisregistratie adressen is een hoofdstuk apart.

Deze zgn. BAG is beschikbaar vanaf 2011 maar dat mocht niet baten voor een in De Telefoongids opgenomen adres als dit:

lastname	        streetname housenumber      postalcode city  phone
Buurt Uitleen Speelgoed 2e Reserveboezemstraat 42/B 3034VV Rotterdam 0102136351	

De betreffende straatnaam werd al aan het begin van die periode ingetrokken:

De straten van Rotterdam

2e Reserveboezemstraat, officiële straatnaam van de gemeente Rotterdam bij beslissing van B&W sinds 17 mei 1918. De straat is in 2010 ‘opgehouden’ te bestaan.

versbeton.nl - voor de hardwerkende Rotterdammer - 4 juli 2013

DTG zal volhouden dat het afhankelijk is van de gegevens die providers leveren.

In dat geval, is dit dan ook foute invoer of wat:

firstname	lastname
Zwaan		Dick	
Zwaan		Ed	
Zwaan		Albert	
Zwaan		Cor	
Zwaan		Vincent	
...
Zwier		Robert	
Zwier		Harry	

Of dit:

firstname infix	lastname
Don             Don	
Kean      van   Kean
Marc            Marc	
Rachid          Rachid		
Toy             Toy

Families die destijds door Napoleon voor het blok gezet werden, neem een achternaam, kan niet schelen welke of anders …

aantal infix lastname  city		
77     van   Dongen    Dongen		
43     van   Urk       Urk			
25     van   Oss       Oss			
23     vd    Made      Made		
20     van   Rosmalen  Rosmalen	

Overtreffende trap, deze mensen hebben het helemaal voor elkaar, achternaam, straat- en plaatsnaam identiek:

id firstname infix lastname      streetname housenumber postalcode city phone
957942	  R  van   Driehuizen    Driehuizen 20      1844KK  Driehuizen  0299673036
3842669   K        Veeningen     Veeningen 45       7924PH  Veeningen   0528391209

Suck-n-duck, deze vermelding staat er ook nog steeds tussen:

id      firstname lastname       streetname housenumber postalcode city phone
4129084 A T G M   Weegbreepad    Weegbreepad 8      6596AX  Milsbeek    0485514129	

Dhr. of mevr. Weegbreepad, zou ook een spookvermelding kunnen zijn die DTG er met opzet tussenzet:

id      firstname lastname       streetname housenumber postalcode city phone
3690134           Test IPFREE    Herikerbergweg 88  1101CM  Amsterdam   0204086190

Vakantiepret met spooknummers:

grep -f vingerafdrukken.txt *_subscriber.txt > spooknummers.txt

In “vingerafdrukken.txt” staan dan termen die DTG eerder in die namaakvermeldingen heeft gebruikt:

[0-9]+;[^;]*;[^;]*\.;
Condensatorweg;54/B;10
Herikerbergweg;88
Condensatorweg;54;10
Delflandlaan;15;10
;88;1101CM
Postbus;77863
;0202433613;
;02040861
;0204086180;
;02040864
;0204086400;
;0204086418;
;020408677
;0206225963;
;0206232113;
;0206855880;
;0302551460;
;0302559111;
;0306953666;
;0317620327;
;0610195936;
;06511345087;
;1014AX;
;1070LL;
;Testvermelding

Gewone vermeldingen met daarin “De Telefoongids”, “Telefoongids De” en “DTG” komen dan ook mee, die zou je nog kunnen uitsluiten.

Maar Jan Marco, tegen de tijd dat jij je project op poten hebt is dit ding van DTG wel gedoemd om zelf een spookgids te worden?