Java grafieken voor Opendata

Jan Marco, wat jij aanhaalt over de oude Tony is van “January 15, 2015 10:21 AM PST”:

Tony Fadell has an impressive track record: He helped turn Apple’s iPod music player into a cultural icon, then he kick-started consumer interest in smart-home technology with his Nest Internet-connected thermostat. Now, Google’s asking him to oversee its Glass project.

Klupt! De nieuwe Tony Klopping zat gisteravond 12 februari 2015, ca. 19:05 PM GMT+1, in “Weer Een Draaideur” een 0-1-stand te incasseren, ‘Google Glass’ was inderdaad - in zijn woorden - “gekilld”:

Maar de maker van de originele iPod heeft een thermostaat gemaakt, die heet Nest, dat is overgenomen door Google en die gaat nu dit ding maken dus de maker van de originele iPod gaat nu eigenlijk door op de Google Glass.

Hem werd voorgehouden wat de redactie van DWDD had uitgevonden, er was nu een andere bril in de maak, dit keer bij Microsoft.

Las van de week dat “Microsoft de grootste ontwikkelaar voor iOS en Android” zal worden? Met Office-hulpstukken, geen open source natuurlijk maar wel een soort van gratis. Niet echt gratis:

The Real Secret To Microsoft’s Success

The truth is somewhat more pedestrian. Perhaps it’s because Microsoft is so ubiquitous, a constant reminder in the daily lives of those who use its products. Every time you turn your computer on, Microsoft’s logo is staring at you, even if you’re a Mac or Linux user who nevertheless uses Microsoft’s Office suite.

Als je je afvraagt, moet het niet hipper, zoals Google doet? Nee:

The fact is, 39 years after its incorporation, Microsoft is as staid and disciplined as IBM (NYSE:IBM), ITT (NYSE:ITT), Litton Industries and the other companies that rounded out the upper reaches of the Fortune 500 back in 1975.

The software giant is primarily in the business of making money, which sounds tautological at first read, but really isn’t. Microsoft is no longer in the raw experimentation stage common to young and growing companies. Rather, its modus operandi is to create profitability streams, then maintain and expand them. Primary among those are two divisions and two divisions alone: Business and Windows. Together, they were responsible for 96% of Microsoft’s profits last quarter.

The name of Microsoft’s “Business Division” may sound unhelpfully generic, but it refers to the part of the operations that’s responsible for creating the stupendously profitable Office.

Investopedia - Stock analysis - Updated September 02, 2014

Laatste kwartaal in 2014, tweede kwartaal in hun boekjaar: “Microsoft’s reported net income is $5.86 billion, revenue climbed 8 percent to $26.47 billion”.

Borrelpraat, zo’n multinational overtreft een gemiddeld 3e wereld land? Profielwerkstuk Scholieren.com:

Ze hebben dus zeer veel macht verworven.

Van de honderd grootste economieën ter wereld, zijn er 51 in handen van multinationale ondernemingen en maar 49 worden er gevormd door nationale staten. Maar weinigen zijn zich bewust van deze economische overmacht. De media blijven berichten over het beleid en de handelingen van gekozen politici, maar regeringen hebben nauwelijks invloed of een vrije keuze om te handelen. Het zijn de wereldondernemingen die ons in feite regeren.

Als dat met die marge, bijvoorbeeld op die Office Suites, wat over de top is dan worden hier zowel particulieren als bedrijven genaaid en daarmee ook - weten wij - overheden die zich maar al te graag vastleggen op Microsoft producten? Dat is ook de vraag die ik heb bij een artikel als dat van de “Onderzoeksredactie” deze week:

Gezellig samen falen

Uit het managementteam van de Belastingdienst werd Willy Rovers naar voren geschoven als opdrachtgever. Rovers is een montere manager, met een volle bos borstelig, grijs haar. Hij is gestoken in een blauw pak met roze overhemd – de kleuren van de aanslagen en toeslagenbrieven.

Hij praat met zijn handen, zo beeldt hij in de lucht het volledige toeslagensysteem uit, compleet met databases en verbindingsstukken. Rovers legt ons, in zijn hoekkantoor op de tweede verdieping van het ministerie van Financiën, graag uit hoe het nieuwe systeem tot stand kwam.

De Onderzoeksredactie - Monsterverbond van ambtenaren en ICT-aannemers kost de overheid miljarden

Wel leuk maar ‘fluf’ in plaats van een aanklacht? Een tussenzin verderop met wel iets van een dreigement:

‘Er worden systemen ontwikkeld voor 107 miljoen die ook voor 3,5 miljoen ontwikkeld hadden kunnen worden’

Jan Marco - het betreffende artikel besteedt weliswaar veel aandacht aan de ICT van de Belastingdienst - maar mijn vraag aan jou is: zou het net zo slecht gesteld zijn met de verhoudingen tussen bedrijven onderling als dat het geval is met de dienstverlening van ICT-bedrijven aan de Overheid?

Dan is dat de maat der dingen, als bedrijven wat voor elkaar doen komt daar ook gewoon het slechte in de mens bovendrijven.

Zo niet dan moeten we maar es een vuurtje gaan stoken onder de betrokken ambtenaren?

Goede voornemens genoeg:

Overheid en ICT

De Onderzoeksredactie neemt de ICT-branche het komende jaar vaker onder de loep. Tot welk gedrag en welke financiële uitwassen leidt het monsterverbond van ambtenaren en ICT-aannemers? Scherp, continu journalistiek toezicht op zo’n oligopolie is onontbeerlijk, vinden we.

Voor dit onderzoek doken we in stapels rapporten en artikelen die in de afgelopen jaren over falende ICT zijn geschreven. We spraken met tientallen mensen uit de sector en bezochten evenementen waar overheid en bedrijfsleven elkaar ontmoetten.

Meep, meep:

We doen op dit moment onderzoek in de gemeente Amsterdam naar ICT-projecten bij dertig gemeentelijke diensten en zes stadsdelen. Daarna gaan we naar nog veel meer plekken in het land en duiken we verder in de verstrengelingen tussen overheid en ICT-bedrijven.

Tips uit de branche en de overheid kunnen gemaild worden naar: tips@onderzoeksredactie.nl

Tips. Tja, die willen die vette tip natuurlijk. Ze bedoelen niet algemene onkunde zoals bij de afdeling OSWO van de Belastingdienst (die ontwikkelaars moet bijstaan) en bijvoorbeeld ook bij het Kadaster, daar lijken ze te makkelijk te klikken op knoppen die ze zien. Wat je al niet dubbel krijgt met daarna weer “excuses voor dit ongemak”? Betrekkelijk onschuldig maar het valt op.

Andere koek is inderdaad gemeente Amsterdam met op haar begroting voor 2014 5,88 biljoen, hetgeen niet hetzelfde is als 5.86 billion - als gemeld de winst voor Microsoft over het afgelopen kwartaal - maar laat ook zien waar de komma en de punt komen te staan als ambtenaren na een korte training de ‘locale’ in Microsoft Windows op de juiste manier weten in te stellen. Dan hoeft de begroting niet bijgesteld te worden ondanks de daarin ongetwijfeld reeds begrote uitkering woonkostenbijdrage. o/o

Als dat met die marge, bijvoorbeeld op die Office Suites, wat over de top is dan worden hier zowel particulieren als bedrijven genaaid en daarmee ook - weten wij - overheden die zich maar al te graag vastleggen op Microsoft producten?

Als ik naar mijzelf kijk, werk ik haast altijd vanuit de Windows omgeving. Openoffice vind ik er nog niet zo mooi uitzien.

Indien je naar Mediamarkt gaat, dan hebben haast alle laptops Windows. Ik denk dat dit komt omdat Apple eigen hardware lijn heeft en ‘niet wil’ dat hun OS op andere laptop initieel wordt uitgeleverd.

Je ziet wel dat IPod, Nest en Google Glass zowel hardware als met software wordt uitgeleverd. Microsoft doet dit momenteel ook met hun laptop Surface-lijn.

Weerman, Als chef-kok zou ik niet kijken naar waar het met ICT mis is gegaan, maar veel meer te focussen op waar een kans ligt om nieuw gerecht op de menu kaart te zetten. Mogelijk kan de chef-kok naar Wetransfer kijken uit welke ingrediënten het bestaat en mogelijk het mogelijk is om dezelfde functionaliteit in open source ingrediënten na te kunnen maken.

Ik vind wel een beetje vreemd om als je chef kok zou zijn, naar andere te kijken hoe die het doen. Maar voor mij staat vast dat een chef-kok zijn vaardigheden ooit ergens geleerd zal moeten hebben.

De hartelijke groet Jan Marco

Achtergrond info Wetransfer:

Via Wetransfer kunnen grote bestanden verstuurd worden via e-mail. Het bestand wordt door Wetransfer voor een aantal dagen online gezet waarna de ontvanger het met een linkje vanuit z’n mail kan downloaden.

Met de investering zou Wetransfer gewaardeerd worden op 100 tot 200 miljoen dollar. Het bedrijf bestaat sinds 2009 en is door Nederlanders opgericht. Inmiddels werken er zo’n dertig medewerkers bij Wetransfer.

Het Nederlandse bedrijf Wetransfer heeft 25 miljoen dollar (22 miljoen euro) opgehaald bij een investeringsronde.

Jan Marco, dan ook maar wat van het jargon erbij halen zoals dat in een professionele keuken gebezigd wordt?

Met dank aan “Quote” hier de “kachel” van chef-kok van der Werf, tevens lid van de Raad van Commissarissen van Ordina:

Behoort bij de fotoserie op de webpagina waar zijn huis te koop staat:

Sfeervolle eetkeuken met moderne apparatuur, Aga-fornuis en koffiehoek (ca. 28 m²). Bijkeuken met originele werkkeuken (Bruynzeel, jaren vijftig, ca. 22 m²). De begane grond voorzien van fraaie hardstenen vloeren en vloer- en luchtverwarming.

Vraagprijs net iets meer dan 4 miljoen euro. Zijn makelaar heeft ook drone-opnamen van het landgoed laten maken.

In oktober 2014 nog eens extra aangezet in de eerste uitzending van Zembla over dat bedrijf, Ordina, volgens een veilige schatting van de commissie Elias verspilt de overheid één à vijf miljard euro per jaar aan uitgaven voor haar ICT.

Maar jij geeft aan:

Als chef-kok zou ik niet kijken naar waar het met ICT mis is gegaan, maar veel meer te focussen op waar een kans ligt om nieuw gerecht op de menu kaart te zetten.

Dat waardeer ik in je. Als restaurantcriticus kan ik alleen maar achter je staan, al ben ik wel geneigd tot stiekem snel even wat hoofdrekenen.

En dat is nog niet zo eenvoudig, de Rekenkamer in 2014 in een brief:

Geachte mevrouw Van Miltenburg,

Tijdens het openbaar horen van dhr. Hans Mulder, hoogleraar beleidsinformatica aan de Universiteit van Antwerpen en directeur van de Europese tak van de Standish Group, heeft hij diverse malen gesteld dat de Algemene Rekenkamer in haar onderzoek uit 2007 heeft gesteld dat de overheid jaarlijks € 6 miljard verspilt aan ICT-projecten. Tevens heeft hij voor de tijdelijke onderzoekscommissie gesteld dat de Algemene Rekenkamer in recenter onderzoek bedragen van € 4 tot € 5 miljard heeft vermeld.

Die schattingen zijn echter niet van ons afkomstig. Evenmin kan op basis van onze onderzoeken over ICT-projecten sinds 2007 de conclusie getrokken worden dat er nu sprake zou zijn van een daling van de uit gaven bij de overheid aan niet (volledig) succesvolle ICT-projecten.

Nu weet je nog niets. We doen 1 miljard, kunnen belastingbetalers daar allemaal een keertje van uit eten?

Ordina zelf houdt vol, drankjes en een hapje à 290 euro de man, moet kunnen. Maar zelfs als je rekening houdt met een behoorlijk aandeel kindermenu’s, sorry, hier zul je teveel mensen gaan teleurstellen. De man van Ordina werd dan ook subiet terechtgewezen:

Fact check

Heeft Breedveld gelijk? Wij checken: ambtenaren mogen uitjes die duurder zijn dan 50 euro accepteren.

Waar is het op gebaseerd?

Volgens Breedveld is het meenemen van zakenrelaties naar skyboxen „normaal geaccepteerd vertier met klanten”. Het is gebruikelijk dat de klant dan niets hoeft te betalen. Maakt het nog verschil of het om overheidsdienaren gaat? „Ook als het ambtenaren zijn, is dat niet per se ongepast”, aldus Breedveld. Hij doet het dus voorkomen alsof er een schemergebied is waarin ambtenaren soms wel degelijk op dit soort uitnodigingen mogen ingaan.

En, klopt het? Conclusie

Volgens Ordina-baas Stépan Breedveld mogen ambtenaren geschenken duurder dan 50 euro misschien niet aannemen, maar voor uitjes zouden andere regels gelden. Een bezoek aan een skybox ter waarde van honderden euro’s zou een ambtenaar bijvoorbeeld best mogen accepteren. Dat blijkt onwaar. Rijksambtenaren mogen ook diensten boven de 50 euro niet accepteren en uitjes mogen ze sowieso niet door derden laten betalen.

NRC - 4 februari 2015

Weliswaar de limiet voor ambtenaren maar voor diezelfde 50 euro kan iedereen in Nederland een keer aanschuiven! Alleen zal chef-kok van der Werf daar wel een planning voor moeten maken.

Ook nog even nagerekend, lukt niet, Peking Duck Special van restaurant Sichuan Food in Amsterdam - de eerste Chinees in Europa met een Michelinster:

Het gezelschap van vijftien consumeert onder meer vijf flessen Château Giscours à raison van 119 euro per fles en zeven flessen Baron de Ladoucette van 127 euro per stuk. Zo loopt de rekening op naar 2.631 euro. Van Pol betaalt ter plaatse het hele bedrag met zijn creditcard.

Blijft met 175 euro p.p. weliswaar onder het bedrag dat Ordina aanhoudt maar het te besteden bedrag is dan opnieuw bij lange na niet toereikend om alle Nederlandse belastingplichtigen een keer te onthalen:

Hoi Weerman,

-heeft hij diverse malen gesteld dat de Algemene Rekenkamer in haar onderzoek uit 2007 heeft gesteld dat de overheid jaarlijks € 6 miljard verspilt aan ICT-projecten.

  • Dat waardeer ik in je. Als restaurantcriticus kan ik alleen maar achter je staan, al ben ik wel geneigd tot stiekem snel even wat hoofdrekenen.
  • Evenmin kan op basis van onze onderzoeken over ICT-projecten sinds 2007 de conclusie getrokken worden dat er nu sprake zou zijn van een daling van de uit gaven bij de overheid aan niet (volledig) succesvolle ICT-projecten.

Komt bij mij over als iemand die na de trekking van de Staatsloten vindt dat hij verkeerd lot heeft gekregen en zijn inleg dus is kwijtgeraakt. Daarbij hij ook de staatsloterij ( https://actie.staatsloterij.nl ) aansprakelijk wil stellen om het geld terug te krijgen wat hij heeft uitgegeven. N.B. Mijn moeder heeft in verleden ook een keer een ‘winstverdriedubbelaar’ gekocht, toen zijn haar inleg kwijt was, was zij erg boos op de bank. Banken zijn niet te vertrouwen… Indien zij m.i. de winst wel had gerealiseerd (“eerder in stappen in het ‘piramidespel’”) had ik kunnen horen hoe goede visie zij wel heeft op beleggen! Die ik blijkbaar mis. Of laat iedereen stoppen met hun niet (volledig) succesvolle ‘partner’. Ik denk dat de ‘datingsites’ het heel druk krijgen.

De vraag is dus of het werkelijk verspild is (“lot kopen geen prijs”) als je toch mee blijft werken en daarbij niet tevreden bent (“conformiteit”=Partner voldoet niet aan de verwachtingen die je zou mogen verwachten…) met de verwachting die je hebt.

Nu weet je nog niets. We doen 1 miljard, kunnen belastingbetalers daar allemaal een keertje van uit eten?

Ik heb in tv-programma wel eens gehoord dat de Tax Gap 30 miljard zou zijn. Dus maak als chef kok een gerecht om dat ‘op te gaan halen’, waardoor huidige betalers minder hoeven bij te dragen. Ik denk dat je iedereen (behalve die meer moet gaan betalen) blij kan maken in Nederland.

Ordina zelf houdt vol, drankjes en een hapje à 290 euro de man, moet kunnen

Ik denk dat bij Ordina heel veel mensen werken die net als jij dat wel vreemd vinden. Een paar mensen (in de top) geven m.i. verkeerd beeld dat niet gedeeld wordt door geheel bedrijf.

De hartelijke groet Jan Marco

Jan Marco, over jouw punten. Jij zegt:

Ik denk dat bij Ordina heel veel mensen werken die net als jij dat wel vreemd vinden. Een paar mensen (in de top) geven m.i. verkeerd beeld dat niet gedeeld wordt door geheel bedrijf.

Wie werken daar dan in dat bedrijf?

Je valt toch van de ene verbazing in de andere, wat als ze nieuws over Ordina hebben, maar goed, het ANP:

Bedrijfsvideo’s online

ANP-in-Opdracht ontwikkelt, produceert en distribueert video, foto, infographics, tekst en animaties in opdracht van bedrijven en instellingen.

Werken bij Ordina? - ICT. Maar dan voor mensen.

Voor de nieuwe website van Ordina heeft ANP-in-Opdracht 7 video’s geproduceerd. De bedrijfsvideo’s laten aan verschillende doelgroepen zien wat Ordina doet en waar zij als organisatie voor staat. Ordina wordt gepresenteerd als dienstverlener die oplossingen bedenkt, bouwt en beheert voor een duurzame digitale wereld. Dit is de video over social media.

Mirjam Corporaal, Marketing & Communicatie: “Omdat de video’s zo prominent op onze website staan zochten we naar een sterk filmisch concept. Werken met ANP-in-Opdracht is fijn omdat zij alles van A tot Z uit handen nemen en ons daarmee steeds ontzorgen”.

Vimeo - from Algemeen Nederlands Persbureau - 1 year ago

Korte portretten van medewerkers met aan het eind steeds een geinige persoonlijke noot. Niet.

Ik zeg, let op de horloges die ze om hebben als je wat van de bedrijfscultuur bij Ordina te weten wil komen. Moet je die 6 plus 1 filmpjes wel helemaal uitzitten. Ziet het er daar bij Ordina niet wat rianter uit dan de gemiddelde IT’er anno 2014 gewend is?

Waar het door Ordina zelf ingestelde onderzoek naar aanleiding van de aantijgingen in de uitzending van Zembla op uitkwam:

Disciplinaire maatregelen

De Raad van Bestuur heeft in een aantal gevallen geconstateerd dat sprake is
geweest van ongepast gedrag van (voormalige) medewerkers.

De gevallen zien op de periode 2005 – 2010 en veel van de betrokken
medewerkers werken inmiddels niet meer voor Ordina. In een aantal gevallen
gaat het om zzp’ers die destijds door Ordina werden ingehuurd. Met deze
zzp’ers werken wij niet meer.

Van één medewerker is inmiddels afscheid genomen naar aanleiding van de
voorlopige onderzoeksresultaten. Op basis van de zeer recent verkregen
onderzoeksresultaten beraadt de Raad van Bestuur zich momenteel op
disciplinaire maatregelen tegen enkele andere werknemers die ongepast
gedrag hebben vertoond.

Als in de toekomst mocht blijken dat andere werknemers ongepast gedrag
hebben vertoond, dan zullen wij daar krachtig tegen optreden.

Ordina - Aandeelhouderscirculaire - 27 januari 2015

Geen antwoord nog op de vraag waar die virtuele bedragen van “€ 1 miljard”, anders “€ 4 tot € 5 miljard” of ook genoemd, “€ 6 miljard” zijn gebleven waarvan gezegd wordt dat de overheid die ieder jaar aan ICT verspilt.

Wat dat aangaat, Jan Marco, jij legt de vinger op de zere plek, de president-commissaris van Ordina, van der Werf, zal zijn ogenschijnlijke welstand vooral verworven hebben in zijn tijd bij Aegon, dat destijds ook nog eigenaar van Legio Lease was. Met producten als Spaarbeleg, Sprintplan en dergelijke, zie ik. Wat je vertelt, zoiets waar je moeder ook een keer ingetuind is?

Leuk is het niet maar iemand moet het doen, wat voor informatie hebben ze over hem op internet:

  • Afgelopen zomer veroordeelde de rechter Aegon in hoger beroep tot een fikse schadevergoeding. Het bedrijf verkocht een spaarproduct dat Koersplan heette: dat geldt als de moeder aller woekerpolissen. Klanten moesten voor een verzekeringpolis een premie van ruim 11 procent betalen, terwijl 1,6 procent volgens de rechter redelijk was geweest. De klanten werden onvoldoende voorgelicht.

  • De rechter veroordeelde Aegon tot het betalen van een schadevergoeding van 33 miljoen euro aan 22 duizend gedupeerde klanten. Dat bedrag kan nog flink stijgen. Als elke poliseigenaar een schadevergoeding claimt, kan dat oplopen tot een miljard.

  • Johan van der Werf, nummer 127 in de recentste Volkskrant-top-200 van invloedrijke Nederlanders, vertrok in 2008 bij Aegon. Het concern moest toen bij de staat aankloppen voor steun: drie miljard was nodig om het te redden. Aegon loste het bedrag afgelopen zomer af, plus 1,1 miljard aan rente.

  • Van der Werf kreeg volgens het jaarverslag van Aegon over 2008 een vertrekpremie van 3,7 miljoen euro mee.

Dat ik hier niet zo maar wat zit te beweren: “Loopbaan Johan van der Werf - 1978 - 1981 Hotelmanager” (link). Wist ik ook niet hoor toen ik hem voor eventjes chef-kok maakte ;o)

Terug naar ICT-bedrijven, nog een portret daarvan in “Dit kan niet waar zijn - Onder bankiers”, voor het boek in het Nederlands vertaald:

Een andere lezer werkte lang bij een mondiale softwaregigant en vertelde dat de hele sales force naar Las Vegas was gehaald.

Op de blog van Luyendijk bij de Guardian waar hij zijn boek op gebaseerd heeft:

At some point the entire global sales force was flown to Las Vegas. The best performers would be invited to come on to the podium to be honoured. But first we were shown about 10 minutes of a war movie, when this guy stepped forward and began shouting: ‘We are gonna rip the skin off competitor X!’ And we’d be expected to go, fists pumping in the air, ‘yeah!’ Next he shouted: ‘we are gonna fuck over competitor Y’ and we’d go ‘yeah!’

Gaat over banken en zij die daar werken en maar zijdelings over ICT, al wordt voorspeld dat de volgende crisis aan ICT-falen te wijten zal zijn. Over banken is over het bankwezen in de City, dus Londen en niet zozeer hun tegenhangers in in de VS, “Wallstreet”.

Daar net zo’n sfeervolle foto van New York-in-de-mist bij zoeken als die van Londen-in-de-mist (Reuters/Metropolitan Police/MPS Helicopters/Mar 13 2014) die gekozen werd voor op de omslag van het boek? Hierzo:

Alles goed en wel maar dit moet gaan over visualiseren van data? Dan doen we dat toch?
  1. Joris Luyendijk is van 1971

  2. Behalve dat hij het in zijn boek heeft over IT en niet ICT, in het oog springt ook:

  • ‘Als ik iets gedaan had met die informatie was die gast fucked.’

  • Bleek het een gastje van net dertig!

  • ‘Ik ken gasten van vijfentwintig die een miljoen verdienen!’

  • Hij lachte: ‘Het is gewoon een stel gasten in een kamer die door een lijst namen gaan en zeggen: Oké, hoeveel krijgt deze?"’

  • ‘Die gasten zijn hooguit 5 procent van het geheel.’

  • ‘Vanaf dag één heb je naast die gast gezeten, hij verdwijnt en… back to business.’

  • ‘Als je zegt: “hij is ontslagen”, kun je gaan denken: Hé dat was een goeie gast.’

  • Gasten van soms nog geen dertig die 2 of 3 miljoen verdienen.’

  • ‘Die gast verdient anderhalve ton!’

  • ‘Ze deden [een paar deals] en lieten zich wegkapen door een andere bank, die dacht: Als deze gast voor ons 15 miljoen pond kan verdienen, kunnen we hem best een paar miljoen betalen.’

  • ‘Alsof de top naar je cv kijkt en denkt: Wat is er mis met deze gast?’

  • ‘Als iemand gigantische risico’s neemt, springt zijn omgeving erbovenop: Hé, als die gast 100 miljoen verliest, hebben wij dit jaar geen bonus.’

  • ‘Sommige gasten kwamen op maandag binnen met de bonnetjes van het weekend. Duizend pond op een avondje was niks bijzonders.’

  • ‘Je hebt kleinere spelers die in wezen geen idee hebben, een of andere gast bij een spaarbank in Spanje of België, een gemeente in Zweden.’

Het is vertaalde spreektaal uit de interviews maar hij gebruikt het ook zelf, ik heb het idee dat het perfect past in dit profiel - de vormende jaren van hem als gymnasiast begonnen daarna als student te pieken in 1990?


Was dat een aflevering van Zembla waarin figuranten echte belastingambtenaren naspelen? Op de website is een transcriptie beschikbaar van wat iedereen in die uitzending gezegd heeft. Dan denk ik dat ik zie wat jij gezien hebt:

Die onderzoeker had het ook vergeleken met andere EU-landen, in Nederland kan 13% van de totale buit niet door de belastingdienst opgehaald worden omdat Robin Hood dwars ligt?

JM! Stop, ho, dat recept van jou, geniaal, al zeg ik het zelf. Niets meer aan doen. Hier is vast iets van een mock-up, dus niet echt maar hoe dat eruit kan gaan zien:

Wat ga ik zelf nemen als het zover is?

In jouw nieuwe BelastMij-app zie ik dan in een ‘drop-down list’ hopelijk ook “Betuweroute (of een gedeelte daarvan)” staan. Want ik overweeg serieus om dat aan te vinken.

Niet alleen omdat mijn korting dan hoger uitvalt maar ook omdat daar op die spoorlijn gek genoeg nog plekken zijn waar nog wel iets aan gedaan moet worden en dat werk kan ook door gewone burgers, lees belastingbetalers uitgevoerd worden.

De Betuweroute - niet Betuwelijn zeggen - aan het ene eind van het traject begint die speciale goederen-spoorlijn praktisch in de Noordzee en wel zo drastisch dat ze locomotieven op iets dat kennelijk een “traverse” heet van het ene naar het andere spoor moeten helpen:

Achter de fotograaf is nog een parkeerterrein en tankopslag maar daarna is het plons.

Van Maasvlakte 1 en Rotterdam langs rangeerterrein Kijfhoek bij Barendrecht:

En dan naar het andere eind van het hele traject bij Zevenaar, lengte spoor 160 km, zegt Wikipedia, 174 km zegt Keyrail, voldoet alvast aan de Europese standaard met zowel 25KV wisselspanning op de bovenleiding als een beveiliging met ERTMS, geen gelijkvloerse kruising met wegen, geen passagierstreinen, treinlengte max. 700 meter maar er wordt gewerkt aan 1000 meter = 40% meer lading, kosten 4,7 miljard euro:

Of het zin had, geen idee, overige infrastructuur zoals de bovenleiding op het traject werd daar in het geheel niet op voorbereid maar vooralsnog zijn de vijf nieuw gebouwde tunnels acht meter hoog gehouden zodat daar “double stack”-wagons met twee containers bovenop elkaar doorheen kunnen zoals hier - op dat moment nog gloednieuw - de tunnel bij Zevenaar:

Voorbij Zevenaar het moment van aankomst van deze goederenspoorlijn bij de grens met Duitsland maar op dat moment is het in feite al de reguliere lijn Arnhem-Oberhausen waar het spoor van de Betuweroute op “aantakt”, een traject met een veel lagere rijspanning en nu weer bestemd voor zowel het vervoer van reizigers als van vracht:

Na het in gebruik nemen van de Betuweroute in 2007 op 1 km van de Nederlandse grens bij Elten in Duitsland toch nog een onbewaakte spoorwegovergang in deze spoorlijn:

Klik eventueel op dit plaatje voor de doorkomst van een “DB Schenker locomotief van Railion met een lege kolentrein richting Nederland” - deze video als bewijs dat dit in 2010 nog steeds een onbewaakte spoorwegovergang was.

In 2012 blijken op die plek dan toch spoorbomen neergezet te zijn maar verder is de situatie op het Duitse vervolgtraject in 2015 niet veranderd, al zie je als je met zo’n goederentrein meerijdt wel dat het eerder gefotografeerde onkruid op de grensovergang verdwenen is.

Dan hoef ik dat als belastingplichtige alvast niet te verwijderen - het is anders geen taakstraf wat je mensen wel hoort zeggen, je betaalt je belasting op een andere manier - maar die grensovergang kan ik nog wat aankleden door precies waar de geluidsschermen ophouden iets aardigs te doen met siermolens en -klompen, ik zie wel.

Streefdatum volwaardige aansluiting op de Betuweroute aan de Duitse kant is 2022:

Vertraging verlenging Duitse Betuwelijn dreigt door protest lokale actiecomités

In 2022 moet de Duitse aansluiting op de Betuweroute klaar zijn, maar of dat gaat lukken is sterk de vraag. Lokale actiecomités in Duitsland kunnen de aanleg nog verder vertragen. Ze willen beter beschermd worden tegen het geluid van de goederentreinen. Het traject tussen Zevenaar en Oberhausen had al af moeten zijn, nu rijden de treinen bij de grens in een bottleneck.

Eind 2015 begint Duitsland met de aansluiting op de Betuweroute, de goederenlijn die de Rotterdamse haven met de Duitse industrie in het Ruhrgebied verbindt. Het Nederlandse deel is sinds 2007 klaar, de Duitse aansluiting er op had er al in 2003 moeten zijn. Hierdoor profiteert Rotterdam nog steeds niet van de verbinding, bij Zevenaar komen de treinen in een bottleneck en gaan ze over op het oude spoor.

Lang leek het er op dat van uitstel afstel zou komen, maar door een sterke lobby kwam het proces afgelopen zomer toch weer op gang.

Duitslandnieuws - Economie - 6 maart 2014

Jan Marco, applaus voor jezelf, jouw nieuwe belasting-ophalen-concept kan dus goed van pas komen!

Op momenten dat “private partijen” terugdeinzen:

En, klopt het?

De verwachting in 1990 was dat de Betuwelijn een miljard euro zou kosten. Transporteurs en de havens van Amsterdam en Rotterdam waren groot voorstander. Hun vertegenwoordigers drongen er bij kabinet en Kamerleden op aan dat de spoorlijn er zou komen. Die zou onontbeerlijk zijn om het groeiende aanbod van containers richting Duitsland te vervoeren. Niets minder dan de concurrentiepositie van de Nederlandse havens stond op het spel.

De overheid rekende er dan ook op dat private partijen zouden meebetalen. Maar die zagen dat uiteindelijk niet zitten. Ze betwijfelden of de Betuweroute rendabel zou worden. Veel deskundigen dachten van niet en waarschuwden daar ook voor. De noodzaak van de spoorlijn werd door hen eveneens betwijfeld. Het groeiende containeraanbod zou beter via bestaand spoor en vooral door de binnenvaart kunnen worden verwerkt.

Maar de politiek zette door. Uiteindelijk kostte de aanleg van de Betuweroute 4,7 miljard euro – volledig betaald door de belastingbetaler.

Conclusie

Er valt niet anders te concluderen dan dat de Betuweroute aan geen enkele verwachting van het rijk of exploitant Keyrail heeft voldaan. Dat de aanlegkosten vele malen hoger uitvielen dan verwacht en private partijen niet meebetaalden, was al langer bekend. Maar ook aan de verwachtingen voor 2012 die bij de opening van de spoorlijn in 2007 werden uitgesproken is niet voldaan.

Anders dan toen verwacht werd, is ook na vijf jaar de exploitatie nog steeds verliesgevend en rijden er gemiddeld circa 64 treinen per dag over het traject in plaats van de verwachte 150. Wij beoordelen de bewering van minister Schultz van Haegen (Infrastructuur, VVD) dat „de Betuweroute de verwachtingen waarmaakt” dan ook als onwaar.

Next Checkt: 'De Betuweroute maakt de verwachtingen waar’ - 21 juni 2012

Met ingang van dit jaar:

Havenbedrijven trekken zich terug uit exploitatie Betuweroute

Keyrail, de exploitant van de Betuweroute, wordt opgeheven. Spoorbeheerder ProRail neemt de goederenspoorlijn tussen Rotterdam en Zevenaar over per 1 januari, als een nieuwe overheidsvergunning voor tien jaar ingaat. De drie eigenaren van Keyrail, ProRail en de havenbedrijven van Rotterdam en Amsterdam, hebben dat besloten. ProRail is nu al eigenaar van 50 procent van de aandelen, het Havenbedrijf Rotterdam bezit 35 procent, het Havenbedrijf Amsterdam 15 procent.

Keyrail exploiteert het goederenvervoer over de Betuweroute, geopend in juni 2007. De spoorlijn van 172 kilometer loopt van de Tweede Maasvlakte tot Zevenaar aan de Duitse grens. Wekelijks rijden er circa 500 goederentreinen over. In 2013 ging elf procent van alle containers vanuit Rotterdam naar het Europese achterland over het spoor. Dit marktaandeel ten opzichte van binnenvaart en wegtransport is al zes jaar stabiel en blijft achter bij de prognoses. Keyrail werd destijds naast ProRail opgericht om de Betuweroute commercieel te kunnen exploiteren.

NRCQ - Onbeperkte toegang voor maar € 0,99 - 13 oktober 2014

Lang voordat meer van dit alles hierboven bekend werd vergeleek de Rekenkamer ICT-projecten-met-problemen al met “de moeizame projectbeheersing en financiering” van de Betuweroute:

Bredere context: niet alleen ICT, niet alleen overheid

Niet alleen ICT-projecten kennen problemen. In het verleden hebben we diverse niet-ICT-projecten onderzocht waarbij de kosten hoger uitvielen dan geraamd, er meer tijd nodig was dan gepland, of waarbij het project niet de gewenste resultaten opleverde.

Voorbeelden hiervan zijn infrastructurele projecten zoals de Betuweroute (Algemene Rekenkamer, 2001), waarbij sprake was van een moeizame projectbeheersing en financiering.

Het is niet alleen de overheid die in de problemen komt bij ICT-projecten. Alle grotere organisaties, of het nu gaat om overheid of bedrijfsleven, worstelen met het goed besturen van omvangrijke ICT-projecten. De problemen bij de overheid staan echter veel meer in de schijnwerpers dan die in het bedrijfsleven.

Ten slotte wijzen wij erop dat problemen bij grote ICT-projecten niet alleen in Nederland voorkomen. In de Verenigde Staten bijvoorbeeld vormden de grote problemen met ICT-projecten de aanleiding voor de in 1996 aangenomen Clinger-Cohen Act.

Deze wet komt erop neer dat alle budgethouders bij de Amerikaanse overheid verplicht zijn om bij het doen van investeringen in IT, een portfoliobenadering te hanteren zoals dat ook gebeurt door vermogensbeheerders en fondsmanagers in de financiële markten. ITbeheerders worden daarmee ineens vermogensbeheerders. De organisatie staat voor de uitdaging optimaal rendement uit de portefeuille te halen waarbij zij oog heeft voor samenhang en risico.

Algemene Rekenkamer - Lessen uit ICT-projecten bij de overheid - Deel A -29 november 2007

o/o

Werkende automatisering is cruciaal voor het oprichten van de Nationale Politie, omdat zonder goed werkende landelijke systemen centrale aansturing onmogelijk is. Zie ook Drie keer Balkenende-norm voor ICT-consultant politie - NRC

Het ministerie van Veiligheid en Justitie heeft twee jaar lang een consultant een salaris van zo’n drie keer de Balkenende-norm (228.599 euro in 2013) betaald om grote automatiseringproblemen bij de Nationale Politie op te lossen.

De man werd zo belangrijk geacht en de problemen zo urgent dat minister Ivo Opstelten (VVD) toestemming gaf om van de regels omtrent inhuur en beloning af te wijken. Er werden geen offertes aangevraagd bij andere consultants en de maximaal toegestane beloning werd ruimschoots overschreden. Dat blijkt uit stukken die deze krant met een beroep op de Wet Openbaarheid Bestuur van het ministerie heeft ontvangen. Het ministerie betaalde voor de twee jaar dat deze consultant werkte 1,3 miljoen euro aan salaris.

Voor schaarse ICT kennis moet marktconform betaald worden! Gaat m.i. om of deze consultant het verschil kan maken, dus visie heeft. In mijn beeld is de Betuwe lijn ook een visie project. N.B. Analogie: Toen de nieuwe waterweg gegraven werd kon het ook niet uit. Echter achteraf gezien is het wel een goede beslissing geweest.

Weerman, Ben jij met mij eens of vind jij het een verspilling van geld?

JM, niks met een miljard erin deze keer? Wat zijn we aan het doen ;o)

Vanwege dat salaris van 1,3 miljoen voor die specifieke consultant vraag je je af of er sprake is van verspilling of van visie?

In diezelfde periode als waarin dit speelde is er bij de Nationale Politie wel sprake van slordig omgaan met geld, 1,3 miljoen is dan opeens een vrij bescheiden post:

Verbetering rechtmatigheid nodig

In 2013 is de omvang van de in de jaarrekening gerapporteerde onrechtmatige inkopen 213 miljoen euro, ongeveer 15% van het bedrag van de onder de aanbestedingen vallende financiële stroom. Over 2012 - het laatste jaar vóór de inrichting van de Nationale politie – bedroeg het totaal aan onrechtmatigheden in de jaarrekeningen van de regionale politiekorpsen 90 miljoen euro (6% van het inkoopvolume) en in de jaarrekening van VenJ 32,5 miljoen euro (ruim 3% van het inkoopvolume).

Dat blijkt uit de jaarrekening 2013 van de Nationale politie en uit de jaarrekeningen van de regionale korpsen en het Korps Landelijke Politiediensten over 2012. De fouten zijn vooral toe te schrijven aan het niet of onvoldoende naleven van de Europese aanbestedingsregels. Als we de omvang van de vastgestelde onrechtmatigheden vergelijken met die bij het Ministerie van Veiligheid en Justitie (VenJ) inclusief bijbehorende uitvoeringsorganisaties, dan was de omvang hiervan bij de politieorganisaties een stuk groter.

Fouten en onzekerheden in de rechtmatigheid van de politieregio’s werden niet meegeteld in de fouten en onzekerheden van de uitgaven, verplichtingen en ontvangsten van het ministerie en dus ook niet meegenomen in het oordeel van de Algemene Rekenkamer over de rechtmatigheid van het departementale jaarverslag. Dit is conform de regelgeving. Hetzelfde geldt nu in de situatie van de Nationale politie.

Toch krijgt de Tweede Kamer inzicht in de fouten en onzekerheden in de rechtmatigheid van de uitgaven van de Nationale Politie. De minister dient zich namelijk in de bedrijfsvoeringsparagraaf in het jaarverslag van de Nationale politie te verantwoorden over de rechtmatigheid van de uitgaven van de Nationale Politie. De jaarrekening van de Nationale politie wordt door de minister gelijktijdig met het jaarverslag van het ministerie aangeboden aan de Tweede Kamer.

Algemene Rekenkamer - Verantwoordingsonderzoek - 2013 - Ministerie van Veiligheid en Justitie

De NRC schreef:

Van den Hanenberg begon in mei 2012 halsoverkop als ICT-specialist bij de politie.

Tot mei 2014. Dan zou dit dus van hem afkomstig zijn?

Positionering

Voor u ligt het ‘BAVP 2013-2017’, het plan voor de voortzetting van het Aanvalsprogramma Informatievoorziening.
Het BAVP 2013-2017 gaat verder waar het ‘Bijgestelde Aanvalsprogramma Informatievoorziening 2012-2013’, het plan voor de periode tweede helft 2012 en eerste helft 2013, ophoudt. Het voorliggend document beschrijft het meerjarige vervolg, waarin de aanpak van de bijstelling van vorig jaar is voortgezet.

De opdracht van het Aanvalsprogramma Informatievoorziening is het op orde brengen van de ICT van de politie, onder andere naar aanleiding van het rapport ‘ICT politie 2010’ van de Algemene Rekenkamer. De beoogde doelen zijn:

  1. Meer gebruiksgemak en grotere bruikbaarheid van systemen voor politiemensen;
  2. Minder uitval van systemen en verlies van gegevens;
  3. Meer en betere informatie-uitwisseling binnen de politie en tussen politie en partners;
  4. Meer flexibiliteit en toekomstvastheid van de informatievoorziening;
  5. Lagere kosten van de informatievoorziening en ICT, vooral op het terrein van beheer.

Het beoogde resultaat van het Aanvalsprogramma is ‘een bruikbare, gebruiksvriendelijke, betrouwbare, veilige, flexibele, toekomstvaste en betaalbare informatievoorziening voor de politie’.

Auteur: CIO Politie
Status: DEFINITIEF
Versie: 1.0
2013-12-11
Rubricering: Politie Intern (Groen)

BAVP 2013 2017 Aanvalsprogramma Informatievoorziening Politie - 19-12-2013

In principe zou jij met jouw achtergrond en ervaring wel kunnen beoordelen van welk kaliber dit is? Ik ben benieuwd.

De NRC weer:

De val van zijn voorganger werd ingeluid door een kritisch rapport van een commissie van wijzen. Van den Hanenberg was een van de auteurs.

Dat ging dan om deze commissie, “Review Board Aanvalsprogramma Informatievoorziening Politie”?

Er is daar een plaats vrijgevallen voor iemand die ook een bijdrage kan leveren aan dat “Review Board”:

Adviseur informatievoorziening (management)

Referentienummer 049
Projectomschrijving Functie Adviseur informatievoorziening
Functieniveau Senior
Werklocatie Den Haag
Startdatum 26 januari 2015
Verwachte einddatum 26 september 2016
Aantal uren per week 16

TAKEN EN RESULTAATGEBIEDEN

De senior adviseur informatievoorziening is verantwoordelijk voor het analyseren en adviseren van de stuurinformatie Aanvalsprogramma. Dit betreft informatie over het gehele domein van de informatie-voorziening, bijv. governance van het Aanvalsprogramma, architectuur, voortgangsrapportages enz. Bij het analyseren van de informatie wordt gebruik gemaakt van het door de Review Board opgezette referentiekader. De volgende taken en resultaatgebieden worden onderkend: - Bestuurlijke advisering op het terrein van de voortgangsbewaking, ten behoeve van adviezen die van de Review Board gevraagd worden. - Vanuit een brede IV-kennis monitoren van de voortgang van het Aanvalsprogramma. Beoordelen of de door de Minister gestelde doelen gehaald worden.

WERKOMGEVING

De Review Board Aanvalsprogramma Informatievoorziening Politie is een onafhankelijk adviescollege en heeft als taak te beoordelen in hoeverre met de uitvoering van het Aanvalsprogramma de door de Minister van Veiligheid en Justitie gewenste richting, doelen en resultaten worden bereikt en naar aanleiding hiervan te adviseren.

Ter borging van de onafhankelijkheid van de Review Board is het van belang dat de ondersteuning niet direct is betrokken bij het Aanvalsprogramma als leverancier of bij de politieorganisatie in bredere zin. De Review Board opereert in een politiek-bestuurlijke omgeving. Een goed ontwikkelde bestuurlijke sensitiviteit is, naast goede analytische vaardigheden en een uitstekende IV-kennis, een belangrijke voorwaarde. De senior adviseur werkt in een bureau ondersteuning dat uit drie personen bestaat.

DE AFDELING/ Team

De senior adviseur werkt in een bureau ondersteuning samen met twee andere collega`s. Het bureau ondersteuning stelt de pre-adviezen op voor de leden van de Review Board, zorgt voor een goede inhoudelijke voorbereiding van de vergaderingen onder andere door documenten te analyseren en gesprekken met politiemedewerkers te voeren. De adviseur Informatiearchitectuur en Integrale Control wordt onderdeel van het cluster Systemen. Het cluster systemen richt zich in deze fase op het ontwikkelen van kaders en indicatoren om te kunnen sturen op het waarborgen van de continuïteit van de systemen en waar relevant op de uitrol van vernieuwing van systemen. De senior adviseur legt verantwoording af aan de secretaris van de Review Board.

Vereiste kennis van business

Hieronder vindt u een aantal harde eisen en enige overige eisen en wensen waaraan de kandidaat moet voldoen! In de motivatie dient te worden aangetoond dat aan alle harde eisen wordt voldaan. Dat betekent: kort, puntsgewijs per eis motiveren waar deze kennis of ervaring is opgedaan en in welke periode. Daarbij moet het voldoen aan de eisen ook duidelijk en onvoorwaardelijk naar voren komen in het CV. Aanbiedingen die hieraan niet voldoen kunnen helaas niet in behandeling worden genomen.

HARDE EISEN WAARAAN KANDIDAAT MOET VOLDOEN:

  • Opleiding op het gebied van informatica en informatiekunde. WO-kennis en ervaring op het gebied van risico`s van grote IT-projecten, bij voorkeur op basis van een promotieonderzoek.
  • Aantoonbare ervaring op het gebied van Informatiearchitectuur zoals in taken in resultaatgebieden is beschreven (3 jaar).
  • Aantoonbare ervaring met advisering in een landelijke politiek-bestuurlijke omgeving.
  • Aantoonbare kennis en ervaring met advisering over de politie informatievoorziening.
  • Aantoonbare kennis en ervaring met werkwijze van de Review Board of vergelijkbare adviescommissie.

OVERIGE EISEN EN WENSEN:

  • Een ruime ervaring in het veiligheidsdomein
  • Kennis van de bestaande informatiearchitectuur bij politie
  • Ruime ervaring met het schrijven van beleidsmatige teksten
  • Flexibel beschikbaar (minimaal 5 dagen per week)

Vereiste vaardigheden

Karaktereigenschappen

De senior adviseur is verantwoordelijk voor bestuurlijke advisering aan de leden van de Review Board. Binnen de functie zal de nadruk liggen op het adviseren over de voortgang van het Aanvalsprogramma en het adviseren over sourcingstrategie enz. Competenties die de persoon nodig zal hebben voor het succesvol vervullen van de functie zijn:

  • Politiek-bestuurlijke sensitiviteit
  • Analytisch vermogen
  • Uitstekende communicatieve
  • en sociale vaardigheden
  • Samenwerkingsgerichtheid
  • Uitstekende schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid

Aanvullende informatie

Exclusiviteit is vereist 5 werkdagen vanaf het moment dat de kandidaat wordt aangeboden bij de eindklant. Wanneer de kandidaat uitgenodigd wordt voor een intakegesprek, geldt nog 2 dagen na de intake de exclusiviteit. Middels het aanbieden van potentiele kandidaten aan Quest4, gaat u akkoord met deze exclusiviteit. Bij het opstellen van de definitieve aanbieding ten behoeve van onze klant, zullen wij u vragen een offerteformulier in te vullen en te ondertekenen, waarmee u de exclusiviteit nogmaals bekrachtigd.

Graag ontvangen wij alleen CV`s van echt passende kandidaten (voorzien van motivatie).

Jan Marco? Weet niet hoe ver jij al bent maar klinkt als een klok eigenlijk, dat bijgestelde politiecomputerplan.

Vooraan schrijven ze weliswaar dat de “interim-CIO nu, een jaar later zijn taken heeft overgedragen aan een nieuwe CIO” maar een en ander zal toch wel het werk van die meneer van 1,3 miljoen zijn? Omdat het van eind 2013 is?

In ieder geval hebben ze zo te zien dat Byzantijnse rijk aardig in kaart gebracht, vervolgens bedacht zo moet het en dat helder opgeschreven. Ik ben toch wel onder de indruk om niet te zeggen “wow”. Nu het NRC-Handelsblad nog en we zijn er.

Zeg erbij, ongehinderd door enige kennis op dat niveau. Maar een hasjhond die zelf niet rookt kan je wel trainen. Hoeveel van dat rapport-Bargoens ik in de loop der tijd al niet binnen gekregen heb bij het doorspitten van dit soort documenten: Weerman hebben ze nog wel teruggevonden maar geheel overwoekerd door aansturing-borgen-governance-klimop.

Dus is Opstelten slimmer dan wij denken? Ik bedoel, de norm, OK, maar ik moet het Balkenende nog zien doen, zonder tegenspraak (van politieagenten!) zomaar even ruim 130 of was het 180 oude Windows NT domeinen laten saneren bijvoorbeeld.

De gewraakte want eventueel te dure consultant zelf daarover:

Van den Hanenberg zegt in een reactie: „BoerCroon was opdrachtnemer. Ik kende de opbouw van de factuur niet. Ik heb daarnaar gevraagd en begrepen dat het bedrag een fixed price was op basis van projecten en projectresultaten en niet gerelateerd aan al dan niet gangbare tarieven.”

Net als architecten die voor een deel van de bouwsom werken?

Het honorarium van een architect wordt veelal nog uitgedrukt in een percentage van de bouwsom, meestal liggend tussen 6 en 15% van de bouwsom (dus niet de stichtingskosten).

Zag dat-ie z’n strepen daarvoor allang gehaald had, onder andere bij DSM, daar ook de ICT op poten gezet en het internet blikt daar tevreden op terug.

Jij voert aan, je hebt toch ook de Nieuwe Waterweg aangelegd en dat was een succes? Maar ook daar heb je met voortschrijdend inzicht te maken zie ik:

  • Weinig subtiele chantage door de rijksoverheid: de Nieuwe Waterweg werd helemaal door het Rijk betaald (nota bene uit Indische baten die in Amsterdam gegenereerd werden) terwijl het Noordzeekanaal via een concessie een particuliere aangelegenheid zou worden, met slechts een subsidie en overheidsgaranties.

  • Sinds de realisatie moet de Nieuw Waterweg voortdurend door intensief baggeren worden verdiept om aan de toenemende eisen van de scheepvaart te kunnen blijven voldoen. In Rotterdam wordt jaarlijks 15 miljoen kuub bagger verwijderd, dat is de helft van de nationale baggerhoeveelheid.

  • Men voorziet dat al op middellange termijn het geleiden van grote rivierafvoeren mede via de Nieuwe Waterweg tot moeilijk oplosbare veiligheidsproblemen voor Rotterdam en de Drechtsteden gaat leiden.

    Op de heel lange termijn zou bij een sterkere zeespiegelstijging en bij een tegenvallende economie de optie om de Nieuwe Waterweg structureel te sluiten reëel kunnen worden. Het scheepvaartverkeer zou dan via sluizen moeten worden bediend.

  • In de Nieuwe Waterweg zal bij lage rivierafvoer de zouttong verder landwaarts opdringen, waardoor verzilting van Zuid-Holland dreigt. Onlangs nog werd bekend dat elk jaar 2.000 hectare aan landbouwgrond verloren raakt door verzilting. Dit is een vernietiging van natuurlijk kapitaal dat tegengegaan moet worden.

Jan Marco, inderdaad meer overeenkomsten dan verschillen tussen de Nieuwe Waterweg en de oude aanpak van de ICT bij de Politie:

  1. financieringsperikelen
  2. werkt niet goed onder belasting
  3. blijven baggeren omdat het anders dichtslibt

Jij wil antwoord op de vraag, was het visie of verspilling van geld, een externe consultant bij de Politie inhuren en de Nieuwe Waterweg graven?

Bewijs uit het ongerijmde dat het geen verspilling was is misschien dat de consultant tot mei 2014 betrokken was bij het project en in oktober 2014 lijkt het alweer te gaan kwakkelen. Schrijft de of het NRC:

Een ongekend lucratieve klus

ICT Nationale Politie - Samenvoeging van computersystemen van diverse politiekorpsen dreigde mis te lopen. Minister Opstelten week af van de normale procedures en inkoopregels en trok bijna 2 miljoen euro uit voor twee consultants.

Toch kwam dezelfde Review Board in oktober 2014 weer met een kritisch rapport. Ja, er was progressie geboekt. Maar er waren ook zorgen. Over de „afstand en beperkte samenhang tussen de activiteiten op de werkvloer en de landelijke planvorming op het ICT-dossier”. Over „stagnaties in personeel, financieel en inhoudelijk opzicht”. De rapporteurs hadden het idee dat „de oorspronkelijke doelen en beoogde resultaten en planning niet volledig gerealiseerd kunnen worden”. Maar die conclusie konden ze niet met zekerheid trekken, want „de mijlpalenplanning die daar inzicht in zou moeten bieden, ontbreekt”.

NRC-Handelsblad - 21 februari 2015

Hier nog marktconform voor € 0 het antwoord van de Deltacommissie, “De schijntegenstelling tussen visie en kosten-batenanalyse”:

Visie en kosten-batenanalyse beide noodzakelijk voor besluitvorming 1

Menig politicus, belangenbehartiger, beleidsambtenaar of wetenschapper vindt dat maatschappelijke kosten-batenanalyse[2] te weinig oog hebben voor menselijke creativiteit en durf. Deze critici benadrukken het belang van het hebben van een visie. Zij betogen dat belangrijke besluiten niet uitsluitend kunnen worden genomen op basis van lijstjes met in geld uitgedrukte kosten en baten.

Grote projecten als de Afsluitdijk, de Nieuwe Waterweg en het Noordzeekanaal zouden nooit tot stand zijn gekomen als de uitkomst van een kosten-batenanalyse doorslaggevend zou zijn geweest.[3] Een ander bezwaar is dat belangrijke maatschappelijke belangen zoals slachtoffers en het verlies van landschap, cultuur en natuurwaarden en de waarde van zoetwater in 2100 moeilijk in geld zijn uit te drukken en daarom onvoldoende hun plek vinden in een kosten-batenanalyse.

Tegenover deze ‘visionairen’ staan de voorstanders van kosten-batenanalyse: de ‘rekenaars’. Hun kritiek luidt dat visies vaak berusten op wensbeelden (visioenen) die als feiten worden gepresenteerd. De voorstanders van een project maken niet duidelijk voor welk probleem dat project een oplossing zou moeten bieden en hebben onvoldoende oog voor alternatieve (veelal efficiëntere) oplossingen. Negatieve uitkomsten van een kosten-batenanalyse worden vaak op voorhand al verworpen.

Bovenstaande tegenstelling miskent dat visies en kosten-batenanalyses elk hun eigen rol in de besluitvorming spelen. Visies op de toekomstige ontwikkeling van Nederland genereren ideeën over mogelijke projecten. Een kosten-batenanalyse dwingt om concreet te worden en vervolgens projecten te kunnen vergelijken en beoordelen op basis van maatschappelijke kosten en baten. Kansrijke ideeën kunnen daardoor van luchtfietserij worden onderscheiden. Een kosten-batenanalyse kan echter niet de rol van scherprechter vervullen. Voor goede politieke keuzes zijn én visies én calculaties nodig.

  1. Ontleend aan Savelberg, ’t Hoen en Koopmans, 2008: De schijntegenstelling tussen visie en kosten-batenanalyse.
  2. Een kosten-batenanalyse (KBA) geeft een overzicht van alle voor- en nadelen voor de samenleving. Deze voor- en nadelen worden zoveel mogelijk uitgedrukt in geld, zowel voor de materiële als de immateriële goederen en diensten zoals een schoon milieu. De KBA geeft antwoord op de vraag of de welvaart als gevolg van en project toeneemt t.o.v. de autonome ontwikkeling (positief saldo van kosten en baten). Een KBA helpt bij de afweging of een project zinvol is (nut en noodzaak), bij het vergelijken van projecten/ varianten voor een projecten en bij het verbeteren van een project.
  3. Kosten-batenanalyses hebben hun beperkingen als gekeken wordt naar kosten en baten voor een periode van 50 tot 100 jaar. Een KBA is eigenlijk een eenvoudige rekensom waarin kosten en baten contant worden gemaakt. Hiervoor is het nodig dat projecten voldoende concreet zijn uitgewerkt en kunnen worden afgezet tegen een toekomst waarin het project niet doorgaat. Kijkend naar een Deltatraject voor 100 tot 200 jaar is dit fundamenteel lastig. Het verschil in groeipad met en groeipad zonder project zijn de welvaartseffecten van het project. De rekensom faalt wanneer het groeipad zelf door het project of i.c. het Deltaprogramma, verandert. Ten tweede is sprake van grote onzekerheden. Dit geldt voor 10 jaar, dus zeker voor een periode 100 jaar. Er doen zich vrijwel zeker onvoorziene ontwikkelingen voor en het is onmogelijk om alle complexe maatschappelijke verhoudingen en krachten te betrekken. Ten derde geldt de acute onomkeerbaarheid van projecten. Wanneer de omstandigheden ongunstig zijn, is de investering niet eenvoudig ongedaan te maken. Ten vierde moet rekening worden gehouden met omvangrijke ruimtelijke en financiële reserveringen die de mogelijkheid bieden om in te spelen op nieuwe, deels onverwachte, ontwikkelingen. Die reserveringen zijn maar eenmalig te gebruiken en beïnvloeden daarmee ook de toekomst.

Update 20-3-2015:

Topambtenaar Pieter Cloo weg bij V&J wegens nasleep Teevendeal

Secretaris-generaal Pieter Cloo is vrijdag opgestapt als hoogste ambtenaar op het ministerie van Veiligheid en Justitie (V&J). Het ministerie meldt dat Cloo na het aftreden van minister Ivo Opstelten en staatssecretaris Fred Teeven tot de conclusie is gekomen dat hij met zijn vertrek de nieuwe minister en staatssecretaris de mogelijkheid biedt een nieuwe start te maken.

Cloo is de eerste topambtenaar bij V&J die sneuvelt door de nasleep van wat de Teevendeal is gaan heten. Anderhalve week geleden trok Opstelten als politiek verantwoordelijke zijn conclusie uit het feit dat hij de Tweede Kamer verkeerd had geïnformeerd. Teeven volgde zijn politieke baas en trad af als staatssecretaris.

Cloo was sinds 1 december 2012 secretaris-generaal bij V&J. Zijn vertrek is een duidelijk signaal dat het ambtelijk apparaat niet buiten schot blijft. Een onafhankelijke commissie gaat onderzoek doen naar de gang van zaken rond de Teevendeal.

fd.nl - Economie & Politiek - 20 maart 2015

Cloo werd in mei 2012 vanuit Boer & Croon samen met zijn B&C-collega Jo van den Hanenberg ingehuurd om het werk van de vastgelopen politie-CIO Aad Meijboom vlot te trekken. In november van dat jaar volgde hij Joris Demmink op als secretaris-generaal.

Hoi Weerman,

Het honorarium van een architect wordt veelal nog uitgedrukt in een percentage van de bouwsom, meestal liggend tussen 6 en 15% van de bouwsom (dus niet de stichtingskosten).

Total Cost of Ownership (TCO) is belangrijk aspect. Heb wel eens gehoord dat klein gedeelte (15 % oid) zijn bouwkosten de rest zijn de exploitatiekosten. Indien je voor goedkoop ‘houtje touwtje’ oplossing gaat kan je in de rest wel veel kosten kwijt zijn om het operationeel te houden.

Ik vond je vondst over Kosten-batenanalyses wel een goede aanvulling:

“Kosten-batenanalyses hebben hun beperkingen als gekeken wordt naar kosten en baten voor een periode van 50 tot 100 jaar.” wel een goede aanvulling.”

Weerman, Als je echt kosten wilt besparen dan zal je iets maken wat “disruptieve innovatie” bewerkstelligt.
Als voorbeeld wordt hiervoor vaak Uber gebruikt. Uber gebruikt ook open source componenten als javascript. Zie ook Uber Open Source · GitHub In git zou de wachtwoord hebben gestaan van hun database.

Ik kijk er zo tegen aan als dat de “disruptieve innovatie” applicaties auto’s zouden zijn. Je kijkt onder de motor kap waaruit elke auto bestaat. De componenten kan je verwerven en een nieuwe auto gaan maken. Zelfde geldt als je een nieuwe “disruptieve innovatie” applicatie wilt maken.

Dit doe je door de (open source) componenten bij elkaar te sprokkelen en te gaan integreren. Doen ze denk ik bij Facebook en Uber namelijk ook. Uitdaging is om tools te maken die de integratie van de componenten versnelt.

De hartelijke groet Jan Marco

Jan Marco, you-did-it, ik geloof dat ik mijn dagen gesleten heb zonder ook maar één keer aan “disruptieve innovatie” te denken.

Had niet gehoeven, genoeg leerzame explicaties voorzien van speelse voorbeelden. Zoals, opgeflikkerd, deze foto van wielsporen met onder andere als tags: pompeii, ruins, rut, road, standard gauge:

[][2]
Daar staat onder:
Stones to help you walk across a street in Pompeii, and ruts made by carriages.
You may have read about why railroad tracks are 4' 8½" (1435 mm) apart.
It goes back from stage coaches to Roman chariots, which had wheels determined
by the back ends of horses.

Kwam daar via “Who came up with your least favorite tech buzzwords?”. Onder de foto van een zo te zien nogal humeurige man:

Disruption

In a 1995 article and a 1997 book, Clayton Christensen described the “innovator’s dilemma”: when you create something new and exciting, you get really good at making more and more money off of it, leaving you vulnerable to competition at the low end that totally undermines the whole market segment; Christensen deemed this “disruptive innovation.”

Silicon Valley fell in love with the phrase, making it completely meaningless along the way: now most people just use it to mean “out-compete”. (Did Google really “disrupt” Yahoo’s email business? Of course not.) Christensen hasn’t helped, since he’s built a whole cottage industry of books and seminars about how to disrupt just about anything.

Overgenomen door smartbiz Benelux (Ontdek het Team) als “Tien vreselijke buzzwords en hun oorsprong” met bijvoorbeeld “a series of catastrophic hard drive failures that soured them on a tech vendor” vertaald als “een reeks falingen van harde schijven in een bank”.

De rest toch maar in het Engels?

1 Cloud computing

The now-ubiquitous phrase cloud computing was thrust into the limelight by then-Google CEO Eric Schmidt, at the 2006 Search Engine Strategies Conference, described what Google saw as the new model of business: “We call it cloud computing – they should be in a ‘cloud’ somewhere.” But the term is older: in a series of meetings in late 1996, Compaq marketing exec George Favaloro and technologist Sean O’Sullivan came up not just with the phrase but a series of ideas that looked a lot like the modern cloud vision. They were building off the traditional use of a drawing of a cloud to represent the network in diagrams. O’Sullivan tried and failed to trademark the term in 1997; his ahead-of-its-time company flopped.

2 Crowdsourcing

Crowdsourcing, unlike many of the other terms on this list, was born with a bang, deliberately chosen as the title of a manifesto of sorts by Jeff Howe published in Wired Magazine in 2006. The name was deliberately chosen as a play off of “outsourcing,” which had become a hot topic in the tech world earlier in the decade; he cited as examples the rise of sites like iStockphoto and InnoCentive (but not, weirdly, Wikipedia). The term was coined as part of a marketing push, with an accompanying book and (now moribund) blog, but it has entered the vernacular now and is probably the etymological root of a newer, hotter buzzword: crowdfunding.

3 The Internet of Things

Kevin Ashton is a British technologist who was working for Procter and Gamble in the late '90s and became interested in using RFID chips to help monitor and manage the company supply chain. To sexy up this entirely sensible idea, he used the phrase “Internet of Things” as a title of a presentation on the subject, since the Internet was still new and exciting back then. Ashton charitably says that just because he coined it “doesn’t give me any right to control how others use the phrase.” But still, it’s a little disappointing that it seems to mostly be used today to describe the will-not-die dream of a Internet-enabled refrigerator that can order milk when you run out.

4 Bleeding edge

Many buzzwords are deployed to one-up other buzzwords. After all, if everyone claims to be on the leading edge (and they do), how do you make clear that your technology is leading edgier? The vaguely aggressive sounding phrase bleeding edge does the trick! What’s interesting is that, as originally coined, the phrase was not meant to be positive. This 1983 New York Times article, for instance, quotes a bank executive as saying “We ended up on the bleeding edge of technology, instead of the leading edge” when describing a series of catastrophic hard drive failures that soured them on a tech vendor.

5 Phablet

We admit that we like a good portmanteau, but the word “phablet” – it’s halfway between a phone and a tablet, you see! – just sounds ugly and frankly dumb. That’s actually how most people thought of the whole giant-phone category back in 2009, when Nokia debuted the N900; that was the product that tech blogger Sloan Bowman, first applied the term to. Today, Samsung’s mega-phones (hmm, we see why they didn’t use that term) are selling briskly, and the term has taken off after going almost unused for years.

6 Big Data

Big Data has been one of the defining buzzphrases of the first half of the '10s, but its origins go back to before the turn of the century, as sniffed out by a New York Times reporter last year. An economist used the phrase in the title of a paper he presented in 2000, but the true creator appears to be John Mashey, who was Silicon Graphics Inc.'s chief scientist in the 1990s. In the late '90s, he gave a series of talks around Silicon Valley about the coming data explosion, and “big data” is right there in the first slide on the deck. (Some other phrases there, like “big memory,” “big net”, and “huge data”, didn’t take off.)

7 Eating your own dog food

Acting legend and dog food pitchman Lorne Greene may have never promised to eat Alpo himself, but he did swear that he fed it to his own dogs in ads from the '70s and '80s. That probably inspired Paul Maritz, then a manager at Micorsoft, to send a 1988 email with the subject “Eating our own Dogfood” to the test manager for Microsoft LAN Manager, urging his own team to use the product. The phrase soon spread around the company, which had a culture of using its own products already, and then the industry – by 1999, for instance, Hewlett-Packard had dubbed an initiative to boost use of HP products internally “Project Alpo.”

8 Hactivism

Go far enough back into the history of online communities and you’re bound to find a group with a pretty silly name. The Cult of the Dead Cow was a hacking collective that began in a Texas slaughterhouse back in the 1980s. The group had a definite political bent, and Omega, one of its early members, coined the term “hacktivist” in an email to the group in 1996; a subgroup called Hacktivismo spun off in 1999. The cDc had a definite vision for the ideology, though: no network sabotage, DDoS attacks, or anything that could prevent people from communicating or exercising their rights to free speech. Their successors have had no such qualms, however.

9 Growth hacker

Growth hacker is another phrase that didn’t arise organically from techies babbling at each other but rather was deliberately launched with fanfare by Sean Ellis in his Software Marketing blog in 2010. A growth hacker, in case you don’t know, is someone who works hard, perhaps in unorthodox ways, to increase the number of customers or users of a product or service. That might sound a lot like “marketing” to you, but keep in mind that lots of people who think of themselves as “hackers” don’t like marketing, so you have to trick them into doing it. By 2013 the phrase was already recognized as a terrible buzzword.

10 Disruption

Zie boven

De motorkap die jij opent doet mij denken aan het ontstaan van de gigantische PC-clone-economie toen IBM het hardware-concept van een mainboard met connectors voor gestandaardiseerde insteekkaarten open liet liggen voor de rest van de wereld. Het dacht zichzelf beschermd te hebben op basis van de rechten op de bijbehorende BIOS. Prompt in een ‘clean-room’ operatie verpest door Compaq dat de programmacode voor de toen nog gloednieuwe Personal Computer als eerste zonder juridische repercussies wist te ‘clonen’.

Van Dale: BIOS - basic input/output system (onderdeel van een pc dat informatie over de systeemconfiguratie bevat)

Hoi Weerman,

http://www.shift-innovatie.nl/images/Voorbeeld-hoofdstuk-disruptive-innovation1.pdf
Zijn best wel andere meningen over dit onderwerp Strategische wendbaarheid wint het van disruptieve innovatie

Management theorieën zijn vaak abstract en buzzword, ik probeer te concretiseren door de vraag te stellen welke componenten (ingrediënten) zouden we nodig hebben om een opensource Uber dienst te bouwen voor Nederland. In de cdfoon zitten toch alle wegen van Nederland

De hartelijke groet Jan Marco

[quote=“alkema_jm, post:30, topic:354, full:true”]
Management theorieën zijn vaak abstract en buzzword, ik probeer te concretiseren door de vraag te stellen welke componenten (ingrediënten) zouden we nodig hebben om een opensource Uber dienst te bouwen voor Nederland. In de cdfoon zitten toch alle wegen van Nederland?[/quote]

Jan Marco. Zo gretig als jij ook in het bovenstaande weer klinkt, ik ben toch wel heel benieuwd wat voor software dat gaat worden die jij zit te schrijven. Als jij daarbij in je enthousiasme wat doorschiet, maakt niet uit, weer mijn pakkie-an om je een beetje af te remmen?

Eerst nog even die Amerikaanse professor, Clayton M. Christensen. Geen wonder dat die man er zo chagrijnig uitziet op die foto, hij voorspelde dat de iPhone geen succes zou worden:

The Disruption Machine

What the gospel of innovation gets wrong.

The theory of disruption is meant to be predictive. On March 10, 2000, Christensen launched a $3.8-million Disruptive Growth Fund, which he managed with Neil Eisner, a broker in St. Louis. Christensen drew on his theory to select stocks. Less than a year later, the fund was quietly liquidated: during a stretch of time when the Nasdaq lost fifty per cent of its value, the Disruptive Growth Fund lost sixty-four per cent.

In 2007, Christensen told Business Week that “the prediction of the theory would be that Apple won’t succeed with the iPhone,” adding, “History speaks pretty loudly on that.” In its first five years, the iPhone generated a hundred and fifty billion dollars of revenue.

The New Yorker - Annals of Enterprise - June 23, 2014

Verder met de nieuwe toevoeging aan ons lijstje onderhanden onderwerpen, Uber.

Uber? Piramidespel met een slap sausje erover, sociaal zoals dit fietspad in de P.C. Hooftstraat sociaal gedeeld wordt, het is maar voor even:

Aldus de VPRO. Het blijven dominees maar ze laten een VVD’er aan het woord over hoe het wel zal gaan: de man van Uber probeert binnen vijf jaar te pieken en zijn ideaal vervolgens op precies dat moment door te verkopen.

Lokkertje, een uitgelekt screenshot van zijn management-dashboard:

Hebben Uber’s ‘partner-drivers’ tot dat tijdstip iets van zeggenschap in deze hele gang van zaken?

It won’t be easy. Drivers are going up against a burgeoning Goliath valued at around $18 billion. The company just hired David Plouffe, who managed Barack Obama’s presidential campaigns; it’s active in 130 cities; and if company executives are to be believed, it doubles its revenue every six months.

Uber makes that money by relying on a network of thousands of drivers who are not technically employees of the company, but rather independent contractors — the company calls them “driver-partners” — who receive a percentage of its fares.

But that is just empty spin: drivers aren’t partners — they are laborers exploited by their company. They have no say in business decisions and can be fired at any time. Instead of paying its employees a wage, Uber just pockets a portion of their earnings. Drivers take all the risks and front all the costs — the car, the gas, the insurance — yet it is executives and investors who get rich.

Management theorieën zijn vaak abstract? Het hiervoor geciteerde artikel wil dit wel concretiseren:

Against Sharing

“Sharing economy” companies like Uber shift risk from corporations to workers, weaken labor protections, and drive down wages.

From the very beginning, Uber attracted drivers with a bait-and-switch. Take the company’s launch in LA: In May 2013, Uber charged customers a fare of $2.75 per mile (with an additional 60¢ per minute under eleven mph). Drivers got to keep 80 percent of the fare. Working full time, drivers could make a living wage: between 15 and $20 an hour.

Drivers rushed to sign up, and thousands leased and bought cars just to work for Uber — especially immigrants and low-income people desperate for a well-paying job in a terrible economy. But over the last year, the company has faced stiff competition from its arch-rival, Lyft. To raise demand and push Lyft out of the LA market, Uber has cut UberX fares nearly in half: to $1.10 per mile, plus 21¢ a minute.

Uber drivers have no say in the pricing, yet they must carry their own insurance and foot the bill for gas and repairs — a cost of 56¢ per mile, according to IRS estimates. With Uber’s new pricing model, drivers are forced to work under razor-thin margins. Arman, for instance, made about $20 an hour just a year ago. And now? Some days he doesn’t even break minimum wage.

Meanwhile, Uber acts as if it’s doing drivers a favor by offering them work in the first place. Uber CEO Travis Kalanick, who loves giving inspirational talks about innovation, often claims that Uber helps people “become small business owners.” But working long shifts and forking over 20 percent of fares to a group of Silicon Valley app-engineers doesn’t really count as owning a small business.

Jacobin Magazine - 9.19.14

Wat als er iemand doodgereden wordt?

Statement on New Year’s Eve Accident

Our hearts go out to the family and victims of the tragic accident that occurred in downtown San Francisco on New Year’s Eve. We extend our deepest condolences.

We work with transportation providers across the Bay Area. The driver in question was not providing services on the Uber system during the time of the accident. The driver was a partner of Uber and his account was immediately deactivated.

We are committed to improving the already best in class safety and accountability of the Uber platform, for both riders and drivers.

blog.uber.com - Posted by Andrew - January 1, 2014

Wat als die “group of Silicon Valley app-engineers”, Uber, er echt even voor gaat zitten:

Data Mining Reveals When a Yellow Taxi Is Cheaper Than Uber

Computer scientists have compared a vast dataset of Yellow Taxi fares in New York City against Uber prices for the first time.

The results make for interesting reading. “Uber appears more expensive for prices below 35 dollars and begins to become cheaper only after that threshold,” say Mascolo and co.

That’s interesting because human mobility is characterized by vast numbers of short trips and relatively small numbers of long trips. “This observation therefore suggests that Uber’s economical model exploits this trend of human mobility in order to maximize revenue,” say Mascolo and co.

MIT Technology Review - Emerging Technology from the arXiv - March 16, 2015

Een van de grafiekjes uit het aangehaalde onderzoek:

Rickshaw pullers, Tupperware hostesses, de onderaannemers van PostNL’s pakketdienst, je zal er wel voor gekozen hebben maar eigenlijk niets te kiezen hebben. Jan Marco, wat het ook is dat jij het licht gaat laten zien, noem het geen Uber, ok?

Jan Marco. Zo gretig als jij ook in het bovenstaande weer klinkt, ik ben toch wel heel benieuwd wat voor software dat gaat worden die jij zit te schrijven. Als jij daarbij in je enthousiasme wat doorschiet, maakt niet uit, weer mijn pakkie-an om je een beetje af te remmen?

Hoi Weerman,
Ik ben niet zo zeer bezig met het programmeren ‘van scratch af’, maar meer met het integreren van de verschillende bestaande source distributies. Wel werk ik het liefst met C en/of CPP code. Ik compileer het door alle code met includes in het hoofdprogram in te voegen. Ik geloof in het Amalgamationconcept. Zie ook appendix A. Voordeel is dat je source code gemakkelijk kan transporteren naar andere projecten. Denk aan 1 loggingroutine die alle programma’s gaan gebruiken.

Een project gebruikt m.i. twee typen include files.

Eerste type zijn de Windows include files (stdlib.h, stdio.h, etc.) en tweede type zijn de door het project zelf gemaakte include files. Ik gebruik voor de Windows-include-files 1 file met alle Windows include files. Ik ben er achter gekomen dat de volgorde van deze include files belangrijk is voor het goed kunnen compileren. Elk project source codes stop in 1 file en de specifieke project include files stop ik er maar 1 keer in. Compileren gaat snel omdat Visual Studio maar weinig include files hoeft te laden.

Probleem waar ik tegen aanloop is dat de source code project steeds vernieuwen en ik steeds veel tijd moet steken in het integreren in het totale source stack en loop dus steeds achter de feiten aan. Om dit probleem op te lossen wil ik tools gaan ‘bouwen’ die de C/CPP source code preprocessen. Dus conflicten automatisch oplossen als ik nieuwe (GIT) source ga integreren en daarbij wil ik ook de source automatisch gaan formateren zoals ik het liefst het graag zie. Eigenlijk maak je persoonlijke view op de source code.

Voor preprocessen ga ik eerst naar 8cc kijken hoe het werkt. Dus niet het gedeelte van 8cc gebruiken die de C/CPP code omzet naar machine taal. Wel de source gaan omzetten naar een nieuwe geïntegreerde versie. Daarna deze code met de gebruikelijke Visual Studio (Windows platform) compiler compileren.

Later mogelijk naar andere programma kijken, zoals Flex, Bison, Jason, etc. Mijn uiteindelijk doel is om met 1 druk op de knop bijvoorbeeld de nieuwste versie van llvm en libxml2 in Clamav kunnen integreren.

Wat mij opviel is dat Apple ook de Clang compiler op het llvm (http://llvm.org/releases/download.html ) platform gebruikt. Anders geformuleerd zou ik mogelijk ook logica van Clang kunnen gebruiken.

Weerman, Hierbij een nieuwe Uber variant :slight_smile:

De hartelijke groet Jan Marco

Appendix A: Scintilla:

Scintilla is a free source code editing component which includes useful features such as syntax styling, error indicators, folding, code completion and call tips. The project includes SciTE (SCIntilla based Text Editor). See Scintilla download | SourceForge.net

Appendix B: Amalgamation:
Amalgamation Versus Individual Source Files:
SQLite is built from over one hundred files of C code and script spread across multiple directories. Building the necessary C programs and transforming and/or creating the C-language source code for SQLite is a complex process.
To simplify matters, SQLite is also available as a pre-packaged amalgamation source code file: sqlite3.c. The amalgamation is a single file of ANSI-C code that implements the entire SQLite library. The amalgamation is much easier to deal with. Everything is contained within a single code files, so it is easy to drop into the source tree of a larger C or C++ program.
Building SQLite directly from individual source code files is certainly possible, but it is not recommended. For some specialized applications, it might be necessary to modify the build process in ways that cannot be done using just the prebuilt amalgamation source file downloaded from the website. For those situations, it is recommended that a customized amalgamation be built (as described below) and used. In other words, even if a project requires building SQLite beginning with individual source files, it is still recommended that an amalgamation source file be used as an intermediate step. See How To Compile SQLite

Appendix C: 8CC:
compiler functions: To checkout this MIT-licensed C11 compiler, see GitHub - rui314/8cc: A Small C Compiler There is yet another small hobbyist, open-source code compiler to talk about this weekend. Hello 8cc. The 8cc project is a compiler aimed at keeping its code as small and simple as possible while supporting all C11 language features. The 8cc compiler is in a state that it can self-host, but it’s not an optimizing compiler and the lead developer admits that the generated code out of 8cc is “usually 2x or more slower than GCC.” The 8cc project isn’t based on LLVM or any other compiler infrastructure. At the moment this small C11 compiler only supports x86_64 Linux and portability isn’t a concern for now. This is just a small project but is interesting for its clean code if you’re wanting to learn more how a C

Appendix D: Compiler:
A compiler is a translator whose source language is a high-level language and
whose object language is close to the machine language of an actual computer.
The typical compiler consists of several phases each of which passes its output
to the next phase

• The lexical phase (scanner) groups characters into lexical units or tokens.
The input to the lexical phase is a character stream. The output is a
stream of tokens. Regular expressions are used to define the tokens recognized
by a scanner (or lexical analyzer). The scanner is implemented as a
finite state machine.

Lex and Flex are tools for generating scanners: programs which recognize
lexical patterns in text. Flex is a faster version of Lex. In this chapter
Lex/Flex refers to either of the tools.

• The parser groups tokens into syntactical units. The output of the parser
is a parse tree representation of the program. Context-free grammars are
used to define the program structure recognized by a parser. The parser
is implemented as a push-down automata.
Yacc and Bison are tools for generating parsers: programs which recognize
the structure grammatical structure of programs. Bison is a faster version
of Yacc.

Appendix E: FLEX:
flexc++: A C++ class scanner generator comparable to flex. See flexc++ - Browse Files at SourceForge.net

Appendix F: JSON:
JSON (JavaScript Object Notation) is a lightweight data-interchange format. It is easy for humans to read and write. It is easy for machines to parse and generate. It is based on a subset of the JavaScript Programming Language, Standard ECMA-262 3rd Edition - December 1999. JSON is a text format that is completely language independent but uses conventions that are familiar to programmers of the C-family of languages, including C, C++, C#, Java, JavaScript, Perl, Python, and many others. These properties make JSON an ideal data-interchange language.
JSON is built on two structures:
• A collection of name/value pairs. In various languages, this is realized as an object, record, struct, dictionary, hash table, keyed list, or associative array.
• An ordered list of values. In most languages, this is realized as an array, vector, list, or sequence.
These are universal data structures. Virtually all modern programming languages support them in one form or another. It makes sense that a data format that is interchangeable with programming languages also be based on these structures. Jsoncpp is an implementation of a JSON (http://json.org ) reader and writer in C++. JSON (JavaScript Object Notation) is a lightweight data-interchange format. It is easy for humans to read and write. It is easy for machines to parse and generate. See GitHub - open-source-parsers/jsoncpp: A C++ library for interacting with JSON.

Jan Marco, ik ben bang dat je daar niet meer mee wegkomt nu je zelf al jaren verslag doet van je onderzoek:

Het zal iets generieks worden voor verschillende informatie bronnen

Left	                                Key     Right
en gaan ‘gebruiken’. Het vinden van 	peers	werkt wel goed. Een andere
d in mysql staat een job om de root 	peer	foonsearch servers te halen. Of
pslaan in je eigen database. Andere 	peers	weten dan ook dat de file te
records kan browsen en records op 1 	peer	kan toevoegen/aanpassen. Hierna
                                ...     ....    ...
ardoor je de SQL vragen over "alle" 	peers	kan verspreiden. De
d.exe zou je deze tracks met andere 	peers	kunnen gaan ‘delen’. Tracks die
en als de cd niet online is kan de 	peer	een vraag krijgen of hij hem in
n de toekomst kan je ook bij andere 	peers	gaan zoeken naar een specifieke
et de fasthash-sleutel op de andere 	peers	eerst gaan kijken of iemand

Totaal: 516

En vorige week leek het wel of je niet kon wachten tot je kon beginnen:

Dus kunnen de mensen in het land al verzoeknummers doorgeven? Dan kan ik je bij deze even voorstellen aan Robin Fransman:

Figureerde in de posting hiervoor alleen als “VVD’er” maar de man lijkt gewoon te deugen.

Klik in zijn foto voor een fragment van “Hoezo samen delen?” (45:00) waarin hij op de proppen komt met zijn voorstel:

Ik kan mij voorstellen dat - kijk wij hebben eerder besproken dat we die platforms … dat die eigenlijk maar relatief weinig geld investeren - dus niks verhindert de vereniging van Uber taxichauffeurs om te zeggen, weet je wat, wij starten onze eigen Uber. We kopiëren dat concept, we hebben de vereniging van taxichauffeurs.nl waar je ook een taxi kan bestellen en waar je ook online kan betalen en we doen het lekker zelf!

En op die manier, waar kom je dan weer terug, dan kom je gewoon weer terug bij de onderlinge coöperaties die we ook in de 19e eeuw hebben gezien: de coöperatieve zorgverzekeraars, de coöperatieve banken, de veeboeren die gezamenlijke een melk- en vla fabriek gingen exploiteren, ik bedoel in die zin zie je dus ook dat soort negentiende-eeuwse fenomenen, die ga je volgens mij hier ook terugzien en dat is dan een vorm van tegenkracht.

JM, aan de slag. En je weet, als het nodig is zal ik helpen waar dat kan.

Weerman, Ik herken mijn ‘onderzoekersgedrag’. Ik ben erg blij dat jij mij wilt helpen :slight_smile:

Goede tip van jou VPRO Embedded MediaPlayer

Ik heb Clamav nu onder mijn source stack gezet. Clamav bevat 792000 regels source code, waarvan 506000 llvm source regels. llvm recentste versie is 3.6.0, de in Clamav gebruikte versie is 2.7svn, welke denk ik van april 2010 (zie ook http://llvm.org/releases/ ) is.

Ik wil het mechanisme van Clamav gebruiken om ook andere data te verspreiden. Bijvoorbeeld ook de delta van cdfoon’s, maar ook de ipadressen die geblokt moeten worden met Peerblock.
Ook kan je denken aan metadata van (GIT) projecten die je op deze manier kan verspreiden. Een wijziging in cdfoonrecord of het definiëren van virus (door eindgebruiker) op zelfde manier gaan behandelen.

Tevens ben ik begonnen met compileren van openvpn in Visualstudio. Openvpn gaan gebruiken om voor elke vriend van je een specifieke tunnel te realiseren. Stel je hebt 50 vrienden. Gaat Openvpn dan 50 netwerkkaarten op je pc definiëren? Voor elke vriend 1. Freelan ( http://www.freelan.org/ ) en SoftEtherVPN ( https://www.softether.org/ ) zijn ook wel leuke alternatieven die mogelijk beter deze functionaliteit zou kunnen realiseren.

Freelan is a free, open-source, multi-platform, peer-to-peer VPN software that abstracts a LAN over the Internet. It works on Windows, Linux and Mac OSX.

Whether you want to connect the computers of your family, play an old LAN-only game with your friends, or give a privileged access to your private network to your collaborators, freelan will do the job perfectly.

Freelan allows you to create any kind of network topology you like: from the classical clients-server schema, to the completely crazy hybrid peer-to-peer decentralized graph.

You decide. Freelan does it.

Openvpn nu ook kunnen compileren. Zie ook appendix B.

De hartelijke groet Jan Marco

Appendix A:clambc --version
Low Level Virtual Machine (http://llvm.org/):
llvm version 2.7svn
DEBUG build.
Host: i686-pc-win32
Host CPU: i686

Registered Targets:
x86 - 32-bit X86: Pentium-Pro and above
x86-64 - 64-bit X86: EM64T and AMD64

Appendix B: openvpn --version

OpenVPN 2.3_git Windows-MSVC [SSL (OpenSSL)] [LZO] [PKCS11] [IPv6] built on Apr 5 2015
library versions: OpenSSL 1.0.1l 15 Jan 2015, LZO 2.09
Originally developed by James Yonan
Copyright (C) 2002-2010 OpenVPN Technologies, Inc. sales@openvpn.net
Compile time defines: N/A

[quote=“alkema_jm, post:34, topic:354”]
Weerman, Ik herken mijn ‘onderzoekersgedrag’. Ik ben erg blij dat jij mij wilt helpen.[/quote]

Jan Marco, ik denk eigenlijk dat jij mij eerst even moet helpen …

Het gaat hierom, mijn krant zegt namelijk dat ik bij beslissingen als het opzetten van een kopie van Uber eerst naar ‘blockchain’-technologie moet kijken anders krijg ik daar later spijt van:

Een blockchain is een openbaar onlineregister (grootboek) van transacties. Dat register staat niet ergens centraal op één computer, maar is verdeeld over het netwerk van de computers van de gebruikers. Voordat transacties in het register terechtkomen, moeten ze worden gevalideerd door het netwerk. Dat valideren gaat via een wiskundig, cryptografisch proces.

Ik moet het zo zien - schrijft men nu ook elders op internet - handelen, bankieren, internet zelf, stemmen maar ook IoT, onderlinge communicatie tussen onze spullen, mobieltjes, koffers of wasautomaten, dus een Internet of Things, vinden er baat bij als zo’n dienst op deze basis ingericht zou worden:

There is no better historical example of what happens when a continuous flow of capacity and services meets a powerful set of digital tools to match supply and demand than the role of Sabre in the airline industry. Uber and Airbnb are the Sabres of today, leading the creation of liquid markets for physical assets such as cars, homes, office cubicles, urban storage, parking spots and appliances that would not be possible without the IoT.

Beweren deze mastodonten, “Samsung and IBM have unveiled a proof of concept for a system they call ADEPT, as part of IBM’s Device Democracy program that aims to “reboot” the internet” dat anders onbeheersbaar zal worden:

ADEPT staat daarin voor Autonomous Decentralised Peer-to-Peer Telemetry en maakt gebruik van:

  • Telehash - peer-to-peer encrypted messaging protocol
  • BitTorrent - distributed mature technology file sharing protocol
  • Ethereum - decentralized programming language blockchain protocol

Zeg dat wel, intrigerende notie, het concept Uber ‘umdenken’ door het voortaan aan je telefoon over te laten om uit zichzelf kenbaar te maken dat-ie naar die-en-die deurbel toe wil die zelf ook op internet zit.

Een kind kan dan de was doen maar hoeft dat strikt genomen niet meer:

Using blockchains in the real world

One example mentioned in the report utilizes the sensors in the Samsung’s W9000 washing machine. When the machine detects that it is low on detergent, ADEPT is used to find existing contracts with a detergent supplier, then place an order automatically. Both the owner of the washing machine and the detergent supplier can view the process of the order, transfer payments, and message each other through a tablet or another internet-connected device. This negates the need for a middleman such as PayPal or a credit card processor entirely.

Dat je bij bezorging van zowel mensen als goederen op dezelfde manier te werk kan gaan is wel een idee, iets beweegt toch al van A naar B en kan bijvoorbeeld net als vanouds de post meenemen en hoeft niet leeg terug als het systeem onderweg andere goederen heeft laten klaarzetten. Wat dat aangaat, ik herinner me dat mijn laptop ooit eens voor reparatie opgehaald werd door iemand met een busje van een tandtechnisch laboratorium.

Een uurtje of twee, drie ondergedompeld in deze materie en je deinst niet meer terug van een uitroep als deze:

Ethereum uses a 12 second block time and apparently they are building it to be ASIC resistant.

Alsook:

From what I understand, Ethereum is turing complete, bitcoin is non-turing complete.

Maar JM, hier toch mijn vraag om hulp aan jou: deze ontwikkelingen, wat denk jij, heeft het zin om daar inderdaad naar te kijken als je Uber wilt gaan kopiëren of - nog mooier - gewoon gaan overklassen?

[quote=“Weerman, post:35, topic:354”]
Een deurbel die zelf ook op internet zit. Een kind kan de was doen.[/quote]
Blijkt maar weer eens, voorzichtig zijn als je een wens doet, nou zit die internetdeurbel op m’n wasmachine:

Iets om zeep mee te teleporteren:

Amazon introduces wi-fi buttons to buy products

Amazon has started sending out Dash Buttons to Prime members. It’s a Wi-Fi button that you place next to your dishwasher, coffeemaker, washing machine, or medicine cabinet so you can instantly re-order a consumable product.

Gezien de timing, April Fools’ Day vorige week, werd er bij gezaghebbende blogs nog wel wat geaarzeld maar Google-zoekopdracht amazon dash button geeft sindsdien gemakkelijk 8 miljoen hits terug:

Push to buy: Amazon’s Dash buttons turn your house into a store

You notice you’re running low on detergent. You could either make a mental note to pick some up at the store, whip out your phone and place an online order, or, easiest of all, press a button that will automatically send your favorite brand to your doorstep. Amazon’s hoping the last option is the one that gets you excited.

Using the Amazon mobile app, you’ll choose which item you want the Dash Button linked to. Thereafter, whenever you press it, Amazon’s system will send the granola bars or moisturizer to your home and charge your card. If you accidentally press the button in the midst of laundry madness, you can cancel the order when an alert reaches your smartphone. Pressing the button 42 times will still only result in a single order, up until it’s delivered.

But the button is a one-trick, or one-product, pony. Your branded button will have Tide emblazoned right on it, and if that’s the product you assigned, it will not summon forth Gillette razor blade refills, for example, nor even a laundry detergent that happens to be cheaper that week.

The Dash Button is a little different from Amazon’s previously launched Amazon Dash. Instead of a button tied to a single item, the Dash is a barcode scanner that will automatically order whatever is waved across its optical path.

Right now, the Dash Button is free for Prime members, and the program is by invite only. If you’re picturing a cupboard door festooned with rows of buttons, we’ll have to burst your bubble: Customers are limited to three buttons.

Die ene klik en wat bijkomend gedoe zou evengoed nog een drempel kunnen zijn?

Zegt Amazon, maak kennis met DRS, met zonder handen, apparaten doen het dan helemaal zelf, zonder tussenkomst van het baasje:

Introducing: Dash Replenishment Service

Dash Replenishment Service (DRS) enables connected devices to order physical goods from Amazon when supplies are running low—like a coffee maker that orders more coffee beans. By using DRS, device makers are able to leverage Amazon’s authentication and payment systems, customer service, and fulfillment network—giving their customers access to Amazon’s low prices, great selection, and reliable delivery.

Dash Replenishment Service can be integrated with devices in two ways. Device makers can either build a physical button into their hardware to reorder consumables or they can measure consumable usage so that reordering happens automatically.

For example, an automatic pet food dispenser made with built-in sensors can measure the amount of pet food remaining in its container and place an order before running out. Device makers can start using DRS with as few as 10 lines of code.

© 2015, Amazon.com

JM, breakie-breakie, was jij staandebij? Weer wat te tokkelen ;o)

[quote=“Weerman, post:36, topic:354”]
Amazon Dash Replenishment Service - Amazon.com

Dash Replenishment Service (DRS) enables connected devices to order physical goods from Amazon when supplies are running low …

Device makers can start using DRS with as few as 10 lines of code.[/quote]
Geldt natuurlijk ook voor de hiervoor beschreven “Amazon Dash Button”, er moest software voor geschreven worden.

Cultuurverschillen, in de VS hebben ze geen moeite met een “Dash”-associatie want de bofferds kennen dat wasmiddel daar niet? Doen wij logo OMO:

Inderdaad vaak genoeg vergezeld van de kreet “Internet-of-Things” (IoT) zitten ze op het net te raden wat er aan techniek in zal zitten. Maar zo te zien heeft nog niet iemand zo’n ultramodern knoppendoosje van Amazon nieuwsgierig voor de camera opengepeuterd - om echt es even te kijken.

Bijvoorbeeld zoals deze mensen:

Mashable: We Found a Free Smartphone Inside Entertainment Weekly

Open this week’s Entertainment Weekly and you’ll find a live-tweeting ad from CW. But what’s under the hood? Mashable’s tear down found some VERY surprising gear between the pages.

Kan het zijn dat het persbericht van Amazon ver voor de muziek uitloopt en er nog helemaal niets naar favoriete klanten verstuurd is?

Er wordt wel geopperd dat de sterke prijsdaling in het afgelopen halfjaar van een bepaald product wel eens te maken zou kunnen hebben met het voornemen van Amazon om precies dat product op enige schaal te gaan inzetten …

Amazon heeft die bewuste ‘devices’ trouwens gewoon voor haar klanten in haar webwinkel-assortment opgenomen: zendontvangertjes voor WiFi in combinatie met een ‘microcomputer’ in een en dezelfde ‘chip’.

Voornamelijk vanwege de aansluitpinnetjes en die zigzag-antenne nog als “halffabrikaat” op een stukje “PCB” (printed-circuit-board) maar nog steeds zijn het miniatuur-blokjes:

Hoe klein? Iemand die wel eens wat soldeert kan aan de soldeer-“eilandjes” zien hoe nietig dit dingetje wel niet is. Zo niet en als je verder ook geen bijzondere band met de Verenigde Staten hebt, wat daaronder ligt dat is hun kwartje. Die wij niet meer hebben, nu weet je nog niets.

Hier dan, voor de huidige wisselkoers in millimeters doorsnee naar een Euromunt van vijftig eurocent op schaal en dus ook hoe petieterig dat China-dingetje in werkelijkheid is:

De ‘module’ kan door het als zodanig te programmeren allerlei rollen aannemen, WiFi-client, accesspoint, draadloze webserver en even klein en even dun als het muntstuk waar het op ligt zal het dus zeker in die Amazon-Dash-knop-behuizing passen.

In kleine aantallen, dat is dus 1 of 10 nog wel iets duurder dan weer dat muntje waar het op ligt of even duur als de postzegels die erop zitten als men de aankoop online deed.

Toch is het niet alles goud wat er blinkt lees ik wel, daadwerkelijk door dat ding een webpagina laten serveren duurt even, lukt niet altijd en vraagt op zo’n moment wel “200 milli-Ampere”, in die wereld niet echt veel maar wel zoveel dat het een probleem wordt als dat ding alleen maar een “knoopcel”-batterijtje als spanningsbron gekregen heeft.

Zo moet er ook bij het ontwerp voor Amazon wel een kunstgreep bedacht zijn om hun ‘gadget’ zo lang mogelijk in coma te houden totdat een klant echt iets nodig heeft en het gevalletje weer tot leven brengt door zijn knopje in te drukken. Dat alles om het maar zolang mogelijk op het meegeleverde batterijtje te laten werken:

With these two modifications, the module is able to make use of the deep-sleep mode and successfully resets and restarts after waking.

During deep sleep the module now uses just 78 microAmps! On two normal AA batteries with 2600mAh, that’s good for well over 3 years!

Maar, aangezien men in Shanghai het hierboven beschreven zendertje niet bij de Amerikaanse FCC heeft laten certificeren - waardoor het dus mogelijk meer ‘electrosmog’ produceert dan toegestaan is - zal die Dash Button toch niet op dat ene printje gebaseerd zijn en zal Amazon voor een andere “component” gekozen hebben?

Overigens lijkt het erop dat je inderdaad in 10 regels code via internet kan laten weten dat iemand het knopje ingedrukt heeft:

wifi.setmode(wifi.STATION)
wifi.sta.config("ssid", "wpakey")

tmr.alarm(0, 100, 1, function()

  if gpio.read(GPIOpin1) == 0 then
    id = string.lower(string.gsub(wifi.sta.getmac(), "-", ":"))
    conn=net.createConnection(net.UDP, false)
    conn:connect(8080, "<ip adres Amazon>")
    conn:send(id..": 1x Omo waspoeder Wit hoofdwas, XXL-pack 8,64 kg")
    conn:close()
  end

Alleen komt er geen nieuwe zeeppoeder. Mogelijke oorzaken:

a) mijn knip-en-plak-scriptje voor de “interactive Lua interpreter” deugt niet. Kan ik het wel en de werking testen, hoe als ik dat “prototype-bordje” helemaal niet heb?

b) ze kunnen daar in het betreffende “Amazon Fulfillment Center” geen Omo vinden:

Op het eerste gezicht geen wonder, als je inzoomt zie je de raarste dingen naaste elkaar staan, laten we zeggen, hoestdrank of zo en teddyberen maar daar is over nagedacht. De combinatie hoestdrank-teddybeer herhalen ze zelfs nog eens een keer of wat op andere plekken zodat een ‘orderpicker’ niet al te ver hoeft om te lopen tussen de stellingen.

Dus zal ik er wel naast zitten: wat te denken van een kruidenier op de hoek in mijn eigen werelddeel, hoeft mijn doos waspoeder 's nachts niet ingevlogen te worden?

c) het bestelde komt later omdat Amazon QC er op staat dat bestelde zeep eerst zelf een trommelbewerking ondergaat alvorens het naar de klant verstuurd wordt.

d) het bestelde komt niet omdat Amazon ermee is gestopt, juist deze categorie producten wordt sinds kort niet meer geleverd. Begrijpen doe je het niet:

SOAP Requests

We have deprecated the SOAP API for Amazon EC2. We will continue to support SOAP requests for API versions up to and including version 2014-02-01, until the end of December 2014. If you use a SOAP request against a later API version, or after December 2014, you will receive the following response:

Client.UnsupportedProtocol: SOAP is no longer supported.

Amazon EC2 - API Reference

Naar winkelwagentje? Bye now!

Hoi Weerman,

Maar JM, hier toch mijn vraag om hulp aan jou: deze ontwikkelingen, wat denk jij, heeft het zin om daar inderdaad naar te kijken als je Uber wilt gaan kopiëren of - nog mooier - gewoon gaan overklassen?

Vele bedrijven (als hotels) worden de marges door bookingsites afgeroomd.
In mijn beeld kan je oplossen door het te zien als het synchroniseren van (publieke en persoonlijke) ‘metadata’. Je moet dus stap abstracter denken dan het verspreiden van gewone files (zoals met het Bittorrent protocol).

Om wat helder te maken hoe ik het voor mij zie. Stel jij wilde een hotel boeken om de marathon in Enschede te gaan lopen. In mijn beeld hebben alle hotels al lokaal een database (“CMDB” in ITIL-termen) met info over hun kamers. Jij hebt een programma zoals ‘gnutella/peerproject’ en geeft zoekopdracht aan alle hotels die binnen het zoekgebied vallen waar jij wel wilt logeren. Het programma geeft een lijst met info terug zoals plaats, kwaliteit (aantal sterren) en prijs. Hierna kan je keuze maken en direct met je hotel van je wensen een afspraak te gaan maken.

Goede tip ‘Blockchain’ van jou. Alleen heb ik de NRC niet meer. Ben direct op zoek gegaan naar code (Google Code Archive - Long-term storage for Google Code Project Hosting. ) en de Bitcoin Developer Reference ( Bitcoin - Open source P2P money )

De hartelijke groet Jan Marco