Isdnlogd

Hoi Germ,

Bedankt voor het testen —)

Zodra het telefoongesprek binnenkomt wordt CONNECT geactiveerd. Zodra het telefoongesprek wordt aangenomen wordt DISCONNECT geactiveerd. → de gemeten tijd is dus de tijd die tussen overgaan van de telefoon en het aannemen ervan zit.
Het programma logd dus niet hoelang een gesprek duurt.

Ik zie hetzelfde als jij beschrijft --)

Overigens is volgens mij alleen van belang dat geregistreerd wordt dat een gesprek binnenkomt, niet hoelang het duurt.

Dat moet denk ik goed mogelijk zijn. De door jouw geteste versie gebruikt bij mij ook veel minder CPU cycles. Ik weet niet of jij dit ook hebt gezien (in Windows Task manager)?

Dit is pas van belang als je de gesprekskosten wil gaan berekenen.
Mijns inziens zal dit een eventuele uitbreiding voor de toekomst zijn.

Op Linux isdnlog versie kan ik wel in/uitgaande en gespreksduur meten. Ik zal wel gaan vragen bij collega’s die er meer verstand van hebben waar de crux ligt bij het meten van de gespreksduur i.r.t. capimonitoring.

Ik heb twee extra velden in de output gezet “Controller/PLCI/NCCI” en “CIPValue”. Ik denk dat deze belangrijk zijn, maar ik weet nog niet precies waarvoor. Zie ook appendix voor de details.

Ik ga nu fshisdnlogd kopieren naar een isdnlogd project. Hierbij de overbodige printf regels weg ga halen. Isdnlogd is m.i. dan wel af en zal ik aan RGJ aanbieden ter publicatie.

Ik houd niemand tegen om verbetering aan te brengen in het programma. Gezamenlijk kunnen we het op een hoger kwaliteitsniveau brengen —)

Met fshisdnlogd zal ik een koppeling gaan maken naar MySQL en het programmeren als service. Ik breng de splitsing aan (fshisdnlogd en isdnlogd ) omdat niet iedereen MySQL heeft en sommige computers met WIN98 en WIN95 niet met services kunnen omgaan. Daarnaast is een simpele versie ook gemakkelijker te begrijpen als je capi programming wilt leren.

De vriendelijke groet Jan Marco

Appendix: Voorbeeld isdnlog.log:
Date,Time,ApplId,Controller/PLCI/NCCI,CIPValue,Command,Subcommand,Messagenumber,Callingpartynumber,Calledpartynumber,Reason
20040709,10:01:04,1,1,LISTEN,CONF,0,
20040709,10:01:04,1,LISTEN,CONF,0,
20040709,10:01:14,1,401,1,CONNECT,IND,8000,651234567,531234567,
20040709,10:01:14,1,401,ALERT,CONF,0,
20040709,10:01:14,1,ALERT,CONF,0,
20040709,10:01:31,1,401,DISCONNECT,IND,8001,Normal call clearing
20040709,10:01:31,1,401,DISCONNECT,RESP,8001,

Hoi Germ,

Ik heb nu een “geschoonde” versie isdnlogd-0.01.zip op mijn anonieme ftp (www.foonsearch.com) gezet. Dit zal m.i. de uitgangsbasis zijn voor de NIET MySQL “Capimonitoring” variant.

Germ, Als deze versie goed bij jou werkt, dan wil ik RGJ vragen om deze versie ergens op de foondump.nl site te zetten. Ik hoop dat dat mogelijk is --)

De vriendelijke groet Jan Marco

P.S. De bedoeling van ‘mijn’ sources is dat anderen ‘er mee aan de haal gaan’ en als ze verbeteringen zien deze weer aan de source moderator doorgeven. Je voorkomt dat je dingen dubbel gaat doen —)

Hoi Germ,

Deze versie fshisdnlogd-0.04 logt in MySQL. Voor de download staat het al op de gebruikelijke plaats.

Daarnaast wordt er ook een fshisdnlogd.ini file aangemaakt om een andere host/database/password te kiezen. Ik zal zelf wel gaan testen of het ook op mijn Mysql Linux server wil “dumpen”.

Eerst even de tabel aanmaken met:

mysql foondump2004<fshisdnlogd.sql

De vriendelijke groet Jan Marco

P.S. Morgen wil ik de configuratie gegevens in een MySQL tabel opslaan. Denk hierbij aan manufacturer name van de isdn kaart, Versie nummer, etc.

De vervolgstap is het poorten naar een “service”. Dit zal ik uit de source van mysqld gaan halen.

Hoi Germ,

De volgende parameters zijn m.i. de configuratie gegevens van een capi device:

number_of_controllers=1!
number_of_supported_B_channels=2!
global_options=1!
B1_protocol_support=7!
B2_protocol_support=547!
B3_protocol_support=7!
reserved=!
manufacturer_info=!
Manufacturer=ISDN Company
serial_number=5702001
CversionMajor=2
CversionMinor=0
MversionMajor=3
MversionMinor=8

Op http://www.capi.org/download/capi20-2.pdf staat de specificatie van capi2032.dll.

Je slaat dus voor “B3_protocol_support” 7 in een technisch registratie database op. Elke bit heeft een bepaalde eigenschap.
In de rapportage tool (database browser) ga je een koppeling tussen de bit raster van 7 en de bijgehorende eigenschappen in een ander database met eigenschappen.

7 bijvoorbeeld geeft de volgende eigenschappen voor “B3_protocol_support”: “Transparent, always set”, “T.90NL with compatibility to T.70NL in accordance with T.90 AppendixII.” en “ISO 8208 (X25 DTE-DTE)”.

De vriendelijke groet Jan Marco

P.S. Volgende week wil ik het als service gaan programmeren. De bedoeling is dan dat als je reboot de service (fshisdnlogd) automatisch weer herstart. Omdat fshisdnlogd een andere service (mysql) gebruikt zal eerst mysql gestart moeten worden voordat het gaat werken.

Jan marco

[/quote]Eerst even de tabel aanmaken met:

mysql foondump2004<fshisdnlogd.sql [quote]

In welke directory?
in c:\mysql krijg ik “geen geldig commando”

Graag een beetje duidelijker

Als het lukt om de tabel aan te maken zal ik hem morgen mee laten lopen.
isdnlogd.oo1 lijkt goed te werken, moet nog een beetje meer testen voordat ik iets meer kan zeggen

Germ[/quote]

Hoi Germ,

Je hebt mysql standaard geinstalleerd. mysql staat dan in c:\mysql\bin.

Je moet gewoon c:\mysql\bin in path opnemen, dan kan je in iedere “dosbox” commando regel uitvoeren.

Om path in windows2000 op te nemen moet je het volgende doen:

Start -> control panel -> system -> advanced -> environment variables -> system variables -> path

punt komma er achter met c:\mysql\bin

Oude openstaande dosboxen werken niet (want path krijgt hij mee bij creatie), even een nieuwe aanmaken en die zou moeten werken.

De vriendelijke groet Jan Marco

Hoi Germ,

De nieuwe fshisdnlogd-0.05 versie staat op mijn (anonieme) ftp server.

Ik het nu ook een configuratie tabel aangemaakt.

In de mysql client kan je bijvoorbeeld het volgende intoetsten:

SELECT * FROM isdnlog;

SELECT * FROM isdnlogconfig;

SELECT Callingpartynumber, Calledpartynumber, Reason FROM isdnlog WHERE datum = ‘20040711’;

SELECT Manufacturer, Serial_number FROM isdnlogconfig;

De vriendelijke groet Jan Marco

Beetje offtopic, ben ik bang.

Ik heb ISDN4Linux gekoppeld met mysql dmv een paar scriptjes. Op het console van mijn linuxserver komt nu een melding van elk binnenkomend gesprek (tijd, msn, telnummer). Als het nummer in de cdfoon staat komen de naw gegevens eronder.

De scripts zijn voor mijn situatie alleen gemaakt maar gemakkelijk om te zetten naar universeel gebruik.

Als iemand interesse heeft hoor ik het wel.

None

Daar heb ik wel interesse in (megafoon@hotmail.com)

Hoi None,

Als iemand interesse heeft hoor ik het wel.

Ik zou erg graag een kopietje willen hebben (jm.alkema@home.nl)

Ik heb ISDN4Linux gekoppeld met mysql dmv een paar scriptjes. Op het console van mijn linuxserver komt nu een melding van elk binnenkomend gesprek (tijd, msn, telnummer). Als het nummer in de cdfoon staat komen de naw gegevens eronder.

De scripts zijn voor mijn situatie alleen gemaakt maar gemakkelijk om te zetten naar universeel gebruik.

Iets universeel kan niemand tegen zijn --)

Ik heb vorig jaar alle relevante source van ISDN4Linux in 1 source file gezet. Eerst had ik de kernel gepatcht vanuit de kernel source distributie (dus niet alle Redhat kernel opties overgenomen). Deze versie werkte wel bij mij. Later de kernel gepatcht door eerst de Redhat opties mee te geven en toen deed hij het niet meer. Ik zal even “de tien verschillen” moeten uitzoeken. Ik heb een aparte linux server er voor staan, daar kan het niet aan gelegen hebben, alleen te druk met andere zaken bezig geweest. Tijd is een schaars middel voor mij.

De vriendelijke groet Jan Marco

Hoi Germ,

Aankomend weekend zal ik service programmering in fshisdnlog gaan maken. Je start dan fshisdnlog automatisch bij het starten van je pc.

Nadat RGJ een optimalisatieslag op Megafoon uitgevoerd heeft zal ik Megafoon gaan omzetten naar Capimonitor.exe.

De vriendelijke groet Jan Marco

Jan Marco

Ben volgende week (31-7 t/m 7-8) op vakantie, maar ga hem daarna graag proberen / testen

Germ

Hoi Germ,

Nog een prettige vacantie toegewenst --)

Best wel erg leuk om met jou samen te werken. (N.B. Met de rest natuurlijk ook). Ik kan mij nog goed herinneren dat Weerman ons erg goed geholpen heeft m.b.t. de output formaat voor Capimonitor.

Gezamenlijk kunnen we het op een hoger kwaliteitsniveau brengen —)

De vriendelijke groet Jan Marco