Foonsearch

Hoi Weerman,

Ik heb de volgende main routines van de volgende projecten in 1 file gezet:

  • Ultimate++;
  • SqlYog;
  • TOR;
  • Wget;
  • Clamscan;
  • FreshClam;
  • Installer (NSIS Nullsoft);
  • Fossil;
  • Openvpn;

Ga volgende week beginnen met integratie. Erg veel zin in.

De hartelijke groet Jan Marco

Hoi Weerman,

Vanmorgen een fout uit Ultimate++ gehaald. De Ultimate++ compileert en runt in Visual Studio. Echter als ik met deze versie source van hun ga compileren, werkt compileren wel, echter linken nog niet. Dus nog probleem met linken. Ligt denk ik aan compiler switches. Moet nog verder uitzoeken.

De hartelijke groet Jan Marco

Hoi Weerman,

5 februari 2015 krijg ik zo als het er nu uitziet 500 Mbit up- en downstream. Ik hoop een servertje te gaan draaien met Fossil als webserver (source code versiebeheer) programma. Moet nog uitzoeken hoe ik mijn domeinnamen kan koppelen.

Weerman, Ik heb al een week lang een filesystem programma draaien die alle files op een disk identificeert (meta data opslaat o.a de hash van een files berekent). Ik heb nu al meta data van 1.6 miljoen files. Sqlyog crasht op te weinig memory (ppc) als ik alle (file meta data) records wil inladen.

Wat wel fout ging is dat als het programma zich zelf gaat hashen je een vreselijk foutmelding krijgt en het systeem crasht dan met de melding dat hij de drivers kwijt is geraakt. Programma wil ik t.z.t. integreren met Clamav programma.

De hartelijke groet Jan Marco

Hoi Weerman,

De aanbieding voor een gratis upgrade naar Windows 10 eindigt op 29 juli 2016.

Ik heb twee ppc’s en 1 desk top omgezet naar Windows 10. Ik wil vandaag effe checken of het terugzetten ook werkt.:slight_smile:

Het lukt mij nog niet om een systeembackup van mijn Lumia 950XL (Windows 10) te maken. Ging er vanuit dat Windows 10 op elk platform hetzelfde eruit zou zien, wat m.i. de meerwaarde van 1 platform is. Blijkbaar is dat niet zo.

Windows 10 werkt redelijk goed bij mij. Het is altijd goed om een ‘verse pc’ weer te hebben. Ik start vaak programma’s op om te testen.

Ik ga dus over naar Libreoffice. Wel gebruik ik visio nog, dus op ppc zal ik Office nog wel installeren. Libreoffice lijkt niet te bijten met Microsoft Office '97. N.B. In Npackd zit blijkbaar niet de laatste LibreOffice versie. Npackd zie ik als toekomstige open source alternatief voor de (Windows) Store.

Bacula is (open source) backup programma dat vaak wordt gedownload:

"Bacula is a set of computer programs that permits the system administrator to manage backup, recovery, and verification of computer data across a network of computers of different kinds. Bacula can also run entirely upon a single computer and can backup to various types of media, including tape and disk.

In technical terms, it is a network Client/Server based backup program. Bacula is relatively easy to use and efficient, while offering many advanced storage management features that make it easy to find and recover lost or damaged files. Due to its modular design, Bacula is scalable from small single computer systems to systems consisting of hundreds of computers located over a large network."

http://blog.bacula.org/wp-content/uploads/2014/03/InteractionsBetweenTheBaculaServices.png

Volgende programma maakt source code opmaak mooier:

A cross platform GUI for several code formatter, beautifier and indenter like AStyle, GNU Indent, GreatCode, HTML Tidy, Uncrustify and many more. Main feature is a live preview to directly see how the selected formatting option affects the source code.

Big data oplossing is ook wel handig om naar te kijken, Bijvoorbeeld BangDB:

BangDB is a high performance database. It leverages the available cpus (or cores) as best as possible and provides high concurrency resulting in better performance The db implements its own buffer pool, adaptive page pre fetch and flush mechanism, almost lock free index structure access which helps optimize the performance”

Om databases te synchronisern zie ik kitchen_sync:

Fast unidirectional synchronization - make or efficiently update a copy of a database, without slow dumping & reloading.

Een andere voorbeeld die ik zie is DBRE:

DBRE - is a system for asynchronous point-in-time databases replication. In addition, it can be used for a single transfusion of data between the DBMS asynchronous replication.

De hartelijke groet Jan Marco

Of anders jezelf verhangen:

Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Policies\Microsoft\Windows]

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Policies\Microsoft\Windows\Gwx]
"DisableGwx"=dword:00000001

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Policies\Microsoft\Windows\WindowsUpdate]
"DisableOSUpgrade"=dword:00000001

Hoi Weerman,

Of anders jezelf verhangen:

Je kan ook 3 * 140 euro gaan ‘aftikken’.

Ik wilde mij backup Windows10 checken. Bij mijn ene Asus kreeg ik wel bios scherm te zien, echter geen Dvd player zichtbaar. Bij bij Asus Taichi krijg ik geen bios scherm te zien, druk al op F2. Bij mijn Medion PC gaat hij ook door met opstarten, echter druk steeds op F8. Het F8 staat duidelijk op scherm bij opstarten van pc. Heb alle drie (p)pc op harddisk gedumpt en van alle drie een systeemherstelschijf gemaakt.

Ik geloof nu wel zonder te checken.

De hartelijke groet Jan Marco

Voor MSDN betaal je fors meer maar daarna kan je eindeloos anderen gaan uitlachen :slight_smile:

Vraag me nu ook even af wie er mee begon eigenlijk, met die “gratis” updates naar een nieuwe versie? Hiero:

Apple Follows In Microsoft’s Windows 8.1 Footsteps, Makes OS X Updates Free

Heb het ook nooit ergens bevestigd gezien maar denk te weten dat het “Windows 10” genoemd werd en niet “Windows 9” omdat Apple op dat moment naar “OS X 10.10” ging …

Zo simpel moet het gegaan zijn, dat kon echt niet, zelf alleen maar doornummeren naar “9” terwijl de concurrent vanaf “OS 9” allang door was naar “X”, dat is Romeinse 10 en daarachter nog eens “10.10”:

Oct 16, 2014: OS X 10.10 Yosemite

Als je bij Apple straks ook weer voor updates gaat betalen weet je het zeker, ze letten op elkaar.

Hoi Weerman,

Voor MSDN betaal je fors meer maar daarna kan je eindeloos anderen gaan uitlachen :slight_smile:

Ik weet niet of ik moet lachen als ik de prijzen per maand zie en wat ik er voor terugkrijg.

Testen levert veel geld op. Het maken van testplatform is denk ik ook wat wij (als derde partij) zouden kunnen realiseren.

De hartelijke groet Jan Marco

Vrij inzetten van alle Operating systems, Windows Servers en SQL Servers van Microsoft wel meenemen voor je besluit (de laatste twee alleen weer niet voor “productie-doeleinden”).

Maar voor Visual Studio alleen is het denk ik in jouw geval niet direct de moeite. Naast de ‘Community Edition’ houden:


Kleine lettertjes:

First among those catches is the licensing, which comes with some strings attached for corporate users. Individual users have no restrictions and can develop commercial apps freely, but organizations and enterprises are limited to use “in a classroom learning environment, for academic research, or for contributing to open source projects.”

The product specifications / minimum requirements are incorrect. If you want to use the Android Emulator you MUST HAVE Windows Professional Edition. Don’t get caught by this, especially if you’re one of the few that have to purchase Windows.

If you do get caught out, don’t go crying to Microsoft - the time wasted trying to get in touch with anyone that cares will melt your brain.

Next stop, small claims court perhaps?

This is how Microsoft welcomes Indie devs back to their platform.

Hoi Weerman,

Vrij inzetten van alle Operating systems, Windows Servers en SQL Servers van Microsoft wel meenemen voor je besluit (de laatste twee alleen weer niet voor “productie-doeleinden”).

Ik vind dat ze veel vragen voor 1 product. Lijkt mij dat je tegenwoordig meer lage prijzen met hoge volumes vraagt voor een product. Gelijksoortig aan Spotify.

Windows 10 heeft 350 miljoen gebruikers, elf maanden nadat het systeem beschikbaar kwam.

De vraag is hoeveel klanten ze hebben. Ik heb nu ook 4 windows 10 ppc, pc of smartphone (devices). Als je van 5 devices per klant uitgaat. Heb je een potentieel van 70 miljoen betalende klanten. Stel een abonnement kost 10 euro, heb je het over 700 miljoen euro per maand!

Kleine lettertjes:

Ik denk dat je weinig aan “kleine lettertjes” hebt. Als we succes zouden hebben en groot deel van de opbrengen van een groot bedrijf zouden ‘afromen’ dan gaat een groot bedrijf direct nieuwe kleine lettertjes uitvaardigen. Wet van behoud van energie? Indien er geen business is ontstaan bij het uitblijven van succes dan ontslaat een groot bedrijf direct hun mensen, denk aan telefoonontwikkeling bij Microsoft (was vroeger Nokia). Het is m.i. heel belangrijk om (C/CPP) code te gebruiken om multiplatform te blijven. Als je geheel afhankelijk bent geworden van een specifieke (Microsoft) oplossing (bijvoorbeeld Azure) dan zullen ze je op den duur gaan “uitknijpen” is mijn verwachting.

Ik heb net mijn “nxlog” (> 262304 source regels) gecompileerd met vs_community_ENU. Je moet wel paar kleine dingetjes aanpassen. Compileren en linken werkt wel. Het valt mij op dat de windows-(rechtermuis)-balken van vs_community_ENU een beetje op GTK lijken. Mogelijk dat Microsoft het in een cross platform bijvoorbeeld QT heeft gebouwd. N.B. Gelooft Microsoft nog wel in Windows?

Microsoft R Open, formerly known as Revolution R Open (RRO), is the enhanced distribution of R from Microsoft Corporation. It is a complete open source platform for statistical analysis and data science.

The current version, Microsoft R Open 3.2.5, is based on (and 100% compatible with) R-3.2.5, the most widely used statistics software in the world, and is therefore fully compatibility with all packages, scripts and applications that work with that version of R. It includes additional capabilities for improved performance, reproducibility, as well as support for Windows and Linux-based platforms.

Like R, Microsoft R Open is open source and free to download, use, and share.

To build Microsoft R Open Windows:
git clone GitHub - RevolutionAnalytics/RRO: Revolution R Open rro-win-build
cd rro-win-build/Windows
make.bat

Moet nog uitzoeken hoe ik het kan compileren op Windows. R is wel de (statische) analyse tool om te gaan gebruiken :slight_smile:

Ik zit nog te stoeien met onderstaande “codeblokken”:
– LibreOffice;
– Thunderbird;
– FileZilla;
– Chrome;
– ClamAv;
– KeePass;
– Microsoft R Open Windows;
– Apache;
– Fossil/GIT;
– Npackd (“Store”);
– VS_community_ENU/Ultimate++.

NXLOG is a universal log collector and forwarder supporting different platforms (BSD, Unix, Linux, Windows, Android), log sources and protocols (Syslog, Windows EventLog, Graylog2 GELF, XML, JSON, CSV and more).

Ik ben nu bezig om Apache weer op te bouwen. Onderliggend super logging code van nxlog. (universal) log collector and forwarder zijn ook onderdeel van het Splunk concept. N.B. Splunk gebruik de standaard log collectors. Ik ben veel meer voorstander om meer eigen (gestandaardiseerde) log collector te “maken” gebaseerd natuurlijk op nxlog :slight_smile:

Vandaag op zoek naar applicaties/sourcecode op mijn Linux en Windows systemen remote mee te gaan besturen. Dit om mijn piep kleine datacenter-tje te gaan besturen.

De hartelijke groet Jan Marco

Hebben ze ook, Welcome to Subscriber Downloads:

New Downloads

Microsoft R Server for Teradata DB (x64) - (English)
Tuesday, Jun 28

Microsoft R Server for Hadoop (x64) - (English)
Tuesday, Jun 28

Microsoft R Server for Linux (x64) - (English)
Tuesday, Jun 28

Microsoft R Client (x64) - (English)
Monday, Jun 6

MSDN Subscriber Downloads

Hoi Weerman,

Microsoft R Client (x64) - (English)
Monday, Jun 6

Deze lachte mij wel toe. Echter toen ik probeerde down te loaden. Moest ik eerst met Microsoft account inloggen, waarna ik volgende scherm kreeg:

Daarna klikken:

Ik weet echt niet wat ze willen. Heb toch een Microsoft account aangemaakt. Is het nooit genoeg. Moet ik nog meer info geven om bestand down te loaden :frowning:

De hartelijke groet Jan Marco

Lijkt me toch dat je tegen dat vermaledijde betaalde abonnement aanliep? Maar in dit geval, jij kwam er zelf mee, Microsoft R was toch voor een deel “Open”, zoals “R” zelf dat is. Hierzo, hun webpagina daarover:

Microsoft R Client

Microsoft R Client is a free, community-supported, data science tool for high performance analytics. R Client is built on top of Microsoft R Open so you can use any open source R packages to build your analytics.

R Client allows you to work with production data locally using the full set of ScaleR functions, but there are some constraints. On its own, the data to be processed must fit in local memory, and processing is limited up to two threads for ScaleR functions. To benefit from disk scalability, performance and speed, you can push the compute context to a production instance of Microsoft R Server such as SQL Server R Services and R Server for Hadoop.

Microsoft R Client is free to everyone. Download Microsoft R Client at http://aka.ms/rclient/download and install it today. Don’t miss this Microsoft R Getting Started guide.

In dit forum geeft iemand zelf antwoord op zijn eigen vraag aangaande waar de scheidslijn loopt tussen “Open” en commercieel gebruik.

Hoe het precies zit daarmee werd me niet duidelijk maar als jij jezelf nu toch een nieuw Microsoft account hebt bezorgd kan je daarmee waarschijnlijk wel hier terecht: Visual Studio Dev Essentials.

Hoi Weerman,

Het valt mij op dat de windows-(rechtermuis)-balken van vs_community_ENU een beetje op GTK lijken. Mogelijk dat Microsoft het in een cross platform bijvoorbeeld QT heeft gebouwd. N.B. Gelooft Microsoft nog wel in Windows?

Ik denk dat ik er (zelf ook) achter gekomen ben dat vs_community_ENU nu open source zou zijn:

Visual-studio-dev-essentials-program is nu geschreven in Json achtige code. Ik ben nog zoekende hoe je de (json) code aan moet sturen. Ik zie in mijn (momenteel nog incomplete) Apache rip dat daar ook json in zit. Mogelijk dat je straks Visual studio vanuit de cloud kan aansturen?

Weer R (server) code te vinden:

Get the R Source Code (Optional):
SQL Server R Services includes a distribution of the open source R base packages.
Optionally, click one of these links to immediately begin downloading the modified GPL/LGPL source code. This is made available in compliance with the GNU General Public License, but is not required to install or use SQL Server R Services.
Compatible with RC2 (.tar archive)
Compatible with RC3 (.tar archive)

In dit forum geeft iemand zelf antwoord1 op zijn eigen vraag aangaande waar de scheidslijn loopt tussen “Open” en commercieel gebruik.

Wat in leuk opsomming geeft van de R producten van Microsoft:

De hartelijke groet Jan Marco

Hoi Weerman,

RStudio is the premier integrated development environment for R. It is available in open source and commercial editions on the desktop (Windows, Mac, and Linux).

RStudio moet je compileren op QT platform. Het ziet beetje hetzelfde uit als RGui van Microsoft:

Ik probeer de QT omgeving uit te rollen op mijn Windows 10 ppc/desktop.

De hartelijke groet Jan Marco

Hoi Weerman,

Ben bezig om mijn source stack programmatjes te compileren op Windows 10 met Visual Studio Community 2015 (VSC2015). Gaat redelijk, maar kost wel veel tijd.

Wat ik mis is de extra fout informatie in VSC2015.
VS2008 gaf aan “int64: amiguous symbol” could be x or could be y or could be z…

Moet nu gaan zoeken waar typedef … int64 overal in terugkomt. In toekomst wil ik source code gaan analyseren via een programma in de GUI, hier wordt hij gedefinieerd. Later wordt hij daar weer met een andere waarde gedefinieerd.

Het zou best kunnen dat deze info er wel uit te halen is. Door optie. Mogelijk werkt Ultimate++ nog wel om deze extra info uit cl.exe te halen.

Process Hacker
View and manage processes, services and more with this powerful tool.

De 2.39 versie van Process Hacker compileert en linkt direct goed in VSC2015. De Github versie werkte niet en gaf fouten op niet juiste Visual Studio versie. Het zou prachtig zijn als ik Process Hacker en Ultimate++ zou kunnen integreren :slight_smile:

Wel punt van zorg is de koppeling die je nu met Microsoft hebt. Blijkbaar krijgen ze info over alle programma’s die je start en stopt.

Microsoft kan hiermee bijhouden wanneer je een applicatie opent en sluit. Meer informatie wordt niet verzonden.

De hartelijke groet Jan Marco

Appendix A:
Volgende geeft in (nieuwe) VSC2015 foutmelding op
#define getalformaat “%d”
#define getalstring “voor”getalformaat”na”
maak ik nu van:
#define getalstring “voor%dna”

Appendix B:
Je krijgt ook fout in VSC2015 als je de interne waarden van FILE structuur aanspreekt:

Appendix B:
Ik ga geen MFC installeren. Op oude Resource files (.RC) krijg je foutmelding op ontbreken van afxres.h oplossen door:

#include “windows.h”

#define IDC_STATIC (-1)

Hoi Weerman,

Het is mij net gelukt om Nxlog (270.000 regels source code) in mijn source stack te compileren en te linken. Ik zal je morgen de pdf handleiding van Nxlog (160 bladzijden!) wel even sturen. In mijn beeld prachtige logging software die je voor alles (platform en applicaties) kan hergebruiken.

Ik heb gisteren hele nacht mijn Tor versie laten draaien. Hij geeft meldingen op het scherm, zoals “Tor has succesfully opened a circuit. Looks like client functionality is working.” Deze meldingen kan ik natuurlijk heel goed in Nxlog gaan laten loggen.:grin:

Ik ga ook kijken of ik de logging in Splunk kan laten inlezen.:slight_smile:

In Splunk kan je dan dashboards bouwen hoe Tor ‘werkt’ op je pc.

De hartelijke groet Jan Marco

Jouw link gaat naar wat oudere spullen uit 2014 (PDF, 2009). Hier bij nxlog.co zelf zijn “nxlog-ce-2.9.1716.msi” en die manual van 5-7-2016 - wat natuurlijk ook 7-5-2016 kan betekenen als het voor Amerikanen bedoeld is.

Maar super dat jij daar nu mee komt:

SAMEN SLIMMER
Hoe de ‘wisdom of crowds’ onze samenleving zal veranderen
Maurits Kreijveld
(download)

Voorwoord

Interessante vragen die in dit boek, het resultaat van een toekomstverkenning door Stichting Toekomstbeeld der Techniek van ruim twee jaar, worden belicht.

In deze verkenning hebben we geprobeerd om samen met talloze experts ons een voorstelling te maken van wat de voorschrijdende impact van internet en ‘de wisdom of crowds’ over twintig jaar zou kunnen zijn.

Daarmee hopen we een bijdrage te leveren aan een discussie over welke toekomst waarschijnlijk is en welke wenselijk. Zodat we als samen leving op basis daarvan keuzes kunnen maken en kunnen handelen. Of denkt u dat het zo’n vaart niet zal lopen?

Marleen Stikker

Lichaamsfuncties worden voortdurend gemeten met de slimme pleister zegt het boek:

Lijkt inderdaad te werken:

Zonder ‘Wearable Electronics Sensors’ komen we er dus niet:

Killer application:


Maar als jij dat met NXlog wil gaan uitlezen, wel veilig communiceren natuurlijk:

En net als met de eerste maanlander, één fout en dan hoeft het nog niet mis te gaan:

8.1 Quality of the Code

As software plays a major role in safer operation of Mobile Medical apps, there is a need to have a metric to measure the quality and efficiency of the generated code for sensor and smart phone for a personalized health monitoring system. In this regard, to validate the software of mobile medical apps, static analysis tools can be used for both smartphone and sensors code.

Static Analysis for Smartphone

The software for the smartphone apps typically use high level languages such as java, C#, objective C. The compilers for these languages include advanced features to find bugs or errors in the code as compared to compilation features provided by low level languages. However, the complexity involved in high level languages such as multithreading, methods, classes, various design types make available compilers inefficient to capture all the bugs. Thus, static analysis tools are recommended to use along with the usual compiler feedback to make code more robust.

Jan Marco, jij moet kijken hoe je dat software-matig aan elkaar breit?

Als dat lukt kan jij een heleboel mensen blij maken …

Ze kunnen dan voor hun eigen veiligheid voortdurend door jou gemonitord worden.

Werkelijk alles is zo te loggen, locatie:

Activiteit overdag:

==========================
 No. Action
==========================
  1  Stand to Sit
  2  Sit to Stand
  3  Sit to Lie
  4  Lie to Sit
  5  Bend and grasp
  6  Rise from Bending
  7  Kneel
  8  Rise from Kneeling
  9  Look back
 10  Return from look back
 11  Turn clockwise
 12  Step forward
 13  Step backward
 14  Jump
==========================

's Nachts:

Doet-ie het uberhaupt nog:

Hoi Weerman,

Je hebt mij erg goed geholpen met “SAMEN SLIMMER Hoe de ‘wisdom of crowds’ onze samenleving zal veranderen Maurits Kreijveld “. Ik kan nu beter benoemen wat ik graag wil.

Ik denk dat het PersInfoNet concept zou kunnen bestaan uit een combinatie van:
– Internet of Me;
– Wisdom of the crowd.

Ben nog druk bezig met het lezen van het ‘wisdom of crowds’ document,

De hartelijke groet Jan Marco

STT 77 – Wisdom of the Crowd – Collectively smarter

This resulted in three visions of the future, that illustrate how the ‘wisdom of crowds’ can make our society in 2030 healthier and more innovative and how citizens can work together and take decisions collectively in the smart cities of the future (cocreation and self organization).

These future visions are described and visualized in the book Samen slimmer. Hoe de wisdom of crowds onze samenleving zal veranderen (Collectively smarter. How the wisdom of crowds will change our society in English).

The book was presented to the head of Dutch Parliament, Miss Gerdi Verbeet, during a conference in April 2012, on the future of democracy. More information about this project can be found on the website wisdomofthecrowd.nl. New material is added frequently.

Jij bent al twintig jaar verder?

I hate to rain on your parade, hier gaat iets niet helemaal goed:

404

Klik om hier terug te gaan naar 2016.

Kijk dat is beter:

Ziet er, eh, bijzonder centraal verwarmd uit:

STT is gevestigd in het pand van KIVI aan de Prinsessegracht.
U kunt zich melden bij de receptie en vragen naar STT.

Het blijkt gelieerd aan het Koninklijk Instituut van Ingenieurs:

Algemeen bestuur

In het Algemeen Bestuur van STT zitten vertegenwoordigers van bedrijfsleven, overheid, de onderzoekswereld en maatschappelijke organisaties. Zij denken mee over de STT-programmering, zijn betrokken bij verkenningen en vormen een belangrijke denktank waarbinnen zij praten over toekomstige technologische ontwikkelingen, innovatie en risk management.

Zonder titel kom je er niet in en sowieso heeft dit bestuur al genoeg mensen, 3 x 4 x 5 + 3 minus eentje alleen met het KIVI-logo, dat komt uit op 62 bestuursleden.

Hoeba hoeba hop hop hop, wij zijn vrienden. Respectabele antecedenten in overvloed:

Partner McKinsey and Company · Directeur-generaal Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) · Director R&D Products and Applications, Tata Steel Research, Development & Technology · Lid Raad van Bestuur en CFO Zuyderland Medisch Centrum · Rector Magnificus Tilburg University · Directeur-generaal Participatie en Inkomenswaarborg ministerie van SZW · CSO, lid Raad van Bestuur TNO · Algemeen Directeur ZLTO · Directeur Innovatie RWE/Essent · Hoogleraar TU Delft, faculteit Techniek, Bestuur en Management, lid WRR · Lid Raad van Commissarissen Eneco, NS, RELX en TKH; diverse bestuursfuncties · Lid Dagelijks Bestuur STT, voormalig directeur Business Development Siemens Nederland · Lid Dagelijks Bestuur STT (secretaris), Chief Business Officer BiosanaPharma · CEO Executive Board ECN · Voorzitter STT, lid Dagelijks Bestuur, voormalig President-directeur Shell Nederland · CEO USG People · Hoogleraar Automotive Technology, TU Eindhoven · CTO Sogeti Group · Directeur-generaal Bedrijfsleven en Innovatie, Ministerie van Economische Zaken · Head of Corporate Coverage Benelux, Country Executive Bank of America Merill Lynch The Netherlands · Vice-voorzitter STT, Lid Dagelijks Bestuur, Managing partner PwC Consulting Indonesia, COO PwC South East Asia Consulting · Bijzonder hoogleraar Universiteit Twente en adviserend lid Algemeen Bestuur STT. · Bestuurslid VitaValley, Bijzonder hoogleraar Christelijke Wijsbegeerte TU/e · Algemeen directeur Evides Waterbedrijf · Program Director Power Systems & Electrification DNV GL · Algemeen Secretaris Sociaal-Economische Raad (SER) · Executive Vice President Innovation, R&D, CTO Projects & Technology Royal Dutch Shell · Directeur Stichting Public Private Partnership Institute for Sustainable Process Technology (ISPT) · CTO & Director for Collaboration & Video, Cisco · Hoogleraar Onzekerheid en adaptiviteit van maatschappelijke systemen Radboud Universiteit, voorzitter NTV en adviserend lid Algemeen Bestuur STT. · Lid Dagelijks Bestuur STT (penningmeester), Voorzitter College van Bestuur TU Eindhoven · CTO KPN Group · Algemeen Directeur Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek · Executive Vice President, Philips Research · Senior Strategy Manager T-Mobile · Voorzitter Raad van Bestuur Alliander · CTO IBM Benelux, IBM Distinguished Engineer · Hoogleraar ICT and governance TU Delft, adviserend bestuurslid STT. · Universitair docent TU Delft en lector Fontys Academy en adviserend lid Algemeen Bestuur STT. · Director Public Affairs ANWB · Directeur VSNU · Algemeen Directeur Arcadis Nederland · CEO Fugro · Company Secretary and Legal Director Continental Europe, Reed Elsevier NV · Hoogleraar Intelligent Transport Systems (ITS) en Human Factors Universiteit Twente, tevens adviserend lid Algemeen Bestuur STT. · Corporate Director Research & Development FrieslandCampina · CTO Royal DSM · Director Environmental Management Port of Rotterdam Authority · Rector magnificus van de Open Universiteit · Lid Raad van Bestuur van Siemens Nederland NV · Vice President Global R&D Operations Unilever · Voormalig Algemeen Directeur Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW) · Algemeen directeur Deltares · Plv. directeur Onderzoek en Wetenschap, ministerie van OCW · CTO EMC Nederland · Directeur Interpolis · CEO Capgemini Consulting the Netherlands · Decaan faculteit Geneeskunde Universiteit Utrecht, vicevoorzitter raad van bestuur UMC Utrecht · Managing director SURFsara · Directeur Technologiestichting STW a.i. · Director Analytical Platform CoE – SAS South West Europe · Directeur, Lid Directieteam VvAA

Die komen er wel. Wat zeg ik, zijn er al.

Weer 20 jaar verder:

Horizon Scan 2050

The fusion of man and machine, programmable matter, artificial photosynthesis, the exocortex and the colonisation of space. These are all Signals for Change we will be facing in the future. They will impact the way in which we deal with today’s Grand Challenges, such as climate change, global power shifts and new connectivity. This book by STT shows what the world may be like in 2050. And what that means for mankind.

www.stt.nl

Eigenlijk al 80 jaar. Hoezo? Nou, “automatisering” begon met een grijze muis:

About STT

The Netherlands Study Centre for Technology Trends (STT) was established almost 45 years ago in 1968 by the Netherlands Royal Instititute of Engineers (KIVI). STT is an independent non-profit foundation, funded by financial contributions from the Dutch government and industry and science. The governing board consists of more than 50 highlevel members from industry, science, society and government.

Niet voor één gat te vangen, ingenieurs, als dat zo uitkomt doen ze voor STT, “Stichting Toekomstbeeld der Techniek” in plaats van “Study Centre for Technology Trends”.

Maar Jan Marco, ik waarschuw je, deze scan niet gaan bekijken!

Weliswaar opgeleukt door broodschrijvers als Ellen Deckwitz, evengoed toch te deprimerend:

SIGNALS FOR CHANGE
==========================================================================
SOCIETAL SIGNALS
 2 Reduction of the welfare state in many (European) countries

ENVIRONMENTAL SIGNALS
28 Widespread melting of Arctic and Antarctic Poles

ECONOMIC SIGNALS
38 Risk of cyberterrorism endangering the stability of the economic system