Foonsearch

Hoi Weerman,

Toezichtsrapport gegevensverwerking op het gebied van telecommunicatie AIVD en MIVD1
Een theoretisch voorbeeld is dat de dienst bij het binnentreden in een woning een gespecificeerde telefoonrekening van een onderzoekssubject aantreft.

Moet bij deze zinnen direct denken aan tv-serie Philip Marlowe vroeger op de buis. Goed uitziende (singel) persoon die met sterke dranken zat te roken en een mooie auto had, haast altijd met een mooie vrouwe het bed inrolde.

Je bedoelt vol raakt? Niet als het ze vooral gaat om “metagegevens”, wie-wat-wanneer …
Beter geformuleerd met: Met dit wetsvoorstel krijgen onze inlichtingen- en veiligheidsdiensten de bevoegdheid om zogenoemde onderzoeksopdrachtgerichte interceptie te verrichten in het kabelgebonden domein.

Ik bedoel dat je bij elke verzoek een heel zorgvuldig filter op de metadata zou moeten gaan zetten. In de praktijk komen deze 20.000 verzoeken bij 1 afdeling terecht en dat kost het veel energie (=geld) om deze 20 duizend privacy gevoelige filters te zetten. N.B. Overheid moet ook efficiënt met de middelen omgaan, dus zullen ze beginnen met zoals het volgens de wet bedoeld is, maar gaande weg een efficiënter route implementeren. Kortom “zogenoemde onderzoeksopdrachtgerichte interceptie” werkt m.i. niet in de praktijk.

Dat rapport van de Commissie van Toezicht betreffende de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten weer:Bij de AIVD wordt gebruik gemaakt van applicaties die voor analysedoeleinden toegang verschaffen tot samengevoegde metagegevens vanuit verschillende bronnen, waaronder ruwe metagegevens die door de inzet van bijzondere bevoegdheden zijn verkregen.
Hink:Door de diensten wordt gesteld dat bij metadata-analyse geen kennis wordt genomen van de inhoud van de communicatie, waardoor toestemming van de minister niet is vereist.
Stap:In de optiek van de Commissie dient in ieder geval het identificeren van de gebruiker door het koppelen van gegevens die reeds binnen de diensten beschikbaar zijn aan de metagegevens aangemerkt te worden als het zonder onevenredige inspanning achterhalen van diens identiteit.De conclusie is derhalve dat een deel van de metagegevens die de diensten ongericht intercepteren dient te worden geclassificeerd als persoonsgegevens.
Sprong:De Commissie beveelt aan een specifieke regeling voor de verwerking van metagegevens op te nemen in de wet.

Bovenstaande geeft m.i. goed aan wat van belang is. Inlichtingendiensten werken met metadata. Inlichtingen diensten gaan de internet kabel onderscheppen. Ik denk dat inlichtingendiensten niet zo veel aan de core internet verbindingen hebben. Ik denk dat ze dagelijks een batchdownload krijgen en een (online) koppeling hebben met je internet provider. Je internet provider houdt denk ik op tcp bij welke verbinden je hebt opgezet. Ik vraag mij af of ze udp verbindingen wel (ik denk niet) opslaan. Deze gegevens zijn dus privacy gevoelige data en mogen van bijvoorbeeld Ziggo formeel gevraagd worden als het volgens de commissie in de wet wordt genoemd.

Ik zou “Sleepnet” in ander concept willen zetten.

Hoe is (internet) netwerk in Nederland opgebouwd? Waar kunnen de inlichtingen diensten het beste ‘inprikken’ om data van burgers te monitoren.

Ik ga nog op zoek naar goede netwerkplaatjes. In mijn beeld heeft (alle) Nederlanders een internetprovider. Als ik naar Ziggo kijk heb je kastje A in huis. Andere kant van de coax kabel zit een kastje B die op een glasvezel is aangesloten. Glasvezel wordt door Ziggo niet naar Amsterdam aangelegd, maar ze gaan met de verbinding naar het core internetwerk. Met kastje B zetten ze een tunnel op naar de Ziggo servers in Amsterdam. Als je als inlichtingendienst op de het core internet gaat scannen dan zie je denk ik alleen ge encrypte tunnelverbindingen. Om de gebruikers van PC´s van Ziggo te monitoren zal je m.i. wel de gegevens van Ziggo moeten hebben.

Bovenstaande netwerk kan je m.i. ook als bedrijfsnetwerk typologie zien. Stel dat bedrijf X meerdere vestigingen in Nederland heeft. Bedrijf X heeft geen geld genoeg om zelf glasvezel aan te leggen dus men maakt een logisch netwerk op bestaande internet infrastructuur als bijvoorbeeld Ziggo. In het bedrijf heb je netwerk en je maakt tunnel naar hoofdkantoor om daar alle verkeer internet op te ´loodsen´.

PersInfonet Concept zijn ze ook anderen mee bezig

Presentator Jeroen Smits ontvangt deze week Rutger van Zuidam en Wienke Giezeman. Zij zullen het gaan hebben over blockchain, een vaak onduidelijk begrip wat binnenkort van een theorie naar werkelijkheid zou kunnen gaan. U zult er tijdens het gesprek achter komen wat blockchain inhoudt, hoe ver we hierin zijn in de ondernemerswereld en wat de gevolgen zijn van het implementeren ervan.

Iedereen een eigen database-je :heart_eyes:

De hartelijke groet Jan Marco