Foonsearch

Hoi Weerman,

Seminar lijkt veel op SAS-forum. Goede locatie. Met koffie, koek en lunch. Bitterballen en kaassoufflé na.

Splunk wordt gebruikt door KPN, Exact, NXP, etc. Voordeel is dat gebruikers(organisaties) zelf kunnen bepalen welke gegevens ze in Splunk willen zetten (indexen).

Het concept van Splunk is voornamelijk gericht op 1 type informatie namelijk logfiles. Wel hebben ze mogelijkheid om informatie te verrijken. Denk aan meer leesbare termen kunnen tonen van cryptisch technische attributen.

Ik denk dat je het ‘Splunk concept’ zou kunnen poorten naar producten.

Stel ik wil fiets verkopen. Ik kan op mijn website deze fiets zetten en hopen dat google snel langs komt om de fiets te indexeren in hun zoekengine. Beetje afwachten tot iemand anders mogelijk iets gaat doen.

Ik kan ook de fiets op “fietsen zoekhub” Fietskeus zetten. Ik zie dat ik daar al verschillende attributen aan de fiets moet toekennen. Ik kan ook naar Marktplaats gaan.

Mijn voorstel zou zijn om de fiets “Splunk achtige” indexer te sturen. Vanuit de GUI moet je deze fiets weer kunnen vinden tussen de anderen fietsen die ook geindext zijn.

Ik kan mij voorstellen dat als je verschillende productgroepen hebt ook naar verschillende indexer/searchhead engine gaat sturen. Denk aan beursfonds, huis, auto, product bij supermarkt ergens heen kan sturen. Ontvangende partij kan het uitsorteren naar de verschillende zoekbronnen.

De hartelijke groet Jan Marco

Dus jij zegt:

LogParser -i:FS "SELECT Path FROM d:\*fiets*.* ORDER BY CreationTime DESC" -rtp:-1

Kijk, 1) wist ik, 2) vergeten, 3) wist ik niet dat ik die had:

Path
-------------------------------------------------------------------  
..\‎Fiets 'm d'r in.jpg
..\Fiets piano - Straten van Amsterdam - ADM-terrein (deel 2).url
..\Velopa-fietsenrek-met-fiets.jpg
  1. Ja want gisteren met vooruitziende blik eventjes opzij gezet, vanwege mijn voorlaatste antwoord aan jou:

   

Ballorige bestandsnaam maar wel duidelijk hoe ik erover denk. Overigens meldde Arjen Lubach in de laatste “Lubach op Zondag”-uitzending dat zij verder niets meer van Facebook vernomen hebben.

Niet anders dus dan de o zo speelse reactie van FB maar niet heus om wel broodjes kroket bij de redactie te laten bezorgen met verder alleen een brief:

Zondag met Lubach

Samengevat stelt de woordvoerster dat Facebook slechts een technologiebedrijf is en geen mediabedrijf.

Maar wij willen hierover graag in discussie, en blijven bij ons standpunt dat een grote organisatie als Facebook een fysiek persoon moet kunnen sturen die in de Zondag met Lubach-studio verantwoording af komt leggen.

  1. Minski’s Piano:

Zag hem voorbijkomen vanwege een een of ander feest op het ADM-terrein in Amsterdam-Noord. Het is Oliver Cumming en hij kan het wel, zingen, zichzelf op de piano begeleiden en er tegelijk mee fietsen ook nog.

  1. Het laatste zoekresultaat is zoals altijd als je je eigen HD gaat doorzoeken een verrassing …

Maar nu weet ik het, afbeelding van een “fietsparkeer”-product van de gelijknamige fietsrekkenfabrikant.

Van mij destijds bij de introductie van Windows 10 een plaatsje gekregen in een aangepast inlogscherm:

Hoi Weerman,

Ik moet wel lachen dat we/ze het nu hebben over “Facebook Nep nieuws” . Facebook gaat straks aangeven of nieuws nep is. :slight_smile:

Inverse van Nep is “Waar”. Bij veel nieuws spelen belangen en de waarheid is dan vaak ver te zoeken. X maanden zit iemand bij Harry Mens te vertellen dat je moet investeren in scheeps-CV’s. Paar dagen geleden zie ik dat scheepvaart geen goede business is en de kleintje aan het omvallen zijn. Wereld handel trekt wel aan maar heeft geen (positieve) gevolgen voor scheepvaart.

Nepnieuws is nu alleen een issue geworden omdat in Amerika een andere kandidaat is geworden als de “journalisten” hebben voorspeld. Journalisten weten precies wat er in een samenleving speelt zeggen ze. :grinning:

In wetenschappelijke omgeving is heel belangrijk wie (bron) een uitspraak doet. Om nieuws te duiden is het dus belangrijk om nieuws te koppelen aan de schrijver. Ik denk dat de Cdfoon (structuur) daar wel bijdrage in zou kunnen leveren.

Google senior security engineer Darren Bilby has asked fellow hackers to expend less effort on tools like antivirus and intrusion detection to instead research more meaningful defences such as whitelisting applications.

Voor het eerst dat ik bijval voor mijn “whitelisting applications” idee zie. Ik zag dat mij neefje op alle knoppen gaat drukken als iets niet werkt. Om je computer veiliger te maken moet je dingen via programmatuur regelen.

Antivirusbedrijf Kaspersky Lab beschuldigt Microsoft van machtsmisbruik binnen Windows 10, waardoor antivirussoftware lastig kan concurreren met Microsofts ingebouwde alternatief

In hoeverre is zulk nieuws waar? Kaspersky heeft belangen dat hun schoorsteen blijft roken.

Ander voorbeeld van “(Nep) nieuws” is dat koks boos zijn op online platforms omdat die gemakkelijk deel van hun opbrengsten ‘inpikken’. Je kan er ook anders in gaan zitten. In verleden moest je als Kok veel geld investeren in reclame(folders). Nu heb je platforms die je gasten naar je toe sturen zonder dat je een investering moet doen in oude reclame technieken.

De hartelijke groet Jan Marco

Niks aan de hand, echt nieuws heeft toch de bovenhand.

Ik accepteer cookies:

De Google-huiskamer is te herkennen aan een logo met Martinitoren

   

Google stelt zich voor aan nieuwe buren in Groningen

Google richt vrijdag 25 november een ‘huiskamer’ in op de weekmarkt op de Grote Markt in Groningen.

Virtuele tour door datacenter

Bezoekers van de Google-huiskamer op de Grote Markt kunnen onder meer een virtuele tour door een datacenter maken.

Officiële opening

Het Google datacenter in de Eemshaven wordt dinsdag 6 december officieel geopend in aanwezigheid van minister Henk Kamp van Economische Zaken en Groninger Ben Woldring.

Groninger Gezinsbode

Stroink? Tusha? Kennen we niet:

• Google stelt zich voor aan nieuwe buren - Noorderkrant

• Delfzijl op bezoek in huiskamer Google - Dagblad van het Noorden

• Google stelt zich voor aan nieuwe buren in de Google huiskamer op de weekmarkt - Eemskrant

• Google stelt zich voor aan nieuwe buren - RTV Noord

Tekst van de berichten onderling twee aan twee vergelijken:

4 removals - 6 insertions - 2 changes
4 removals - 4 insertions - 0 changes
3 removals - 3 insertions - 1 changes
6 removals - 6 insertions - 1 changes
8 removals - 8 insertions - 1 changes

Op regel-, woord-, letter- en leesteken-niveau kleine verschillen en natuurlijk heeft de ene stagiaire “Groningen” waar de andere “Delfzijl” koos. Maar doemt daar niet steeds hetzelfde achterliggende persbericht van Google zelf op?

Appingedam, Delfzijl, al geweest. Zaterdag 3 december, Winschoten.

Morgen zelf beleven op deze locatie:

• Uithuizen, zaterdag 26 november

Jij blij:

Wij blij. Is een ‘Google security chap’, ene Bilby, die dat zegt.

Oké, om daaraan mee te werken: het Google-huiskamer-bericht is betrouwbaar want dat het Glazen Huisje vandaag in Groningen staat is eenvoudig via een van de ‘webcams’ daar te verifiëren.

In aansluiting op die van Facebook ook iets van een reactie van Google:

Google plans to remove the ‘In the news’ section from its desktop search following ‘fake news’ criticism

Following criticism over fake news on its platform, Google plans to remove its “In the news” section from the top of desktop search results in a matter of weeks, according to a source familiar with the matter.

It will be replaced by a carousel of “Top stories” similar to what now exists on mobile. This move had been planned for quite some time, the source said.

The removal of the word “news” will, hopefully, help draw a sharper line between Google’s human-vetted Google News product, and its main search product.

Misschien andermans flut-berichten terughoudender gaan indexeren maar natuurlijk niet het eigen nieuws.

Is deze week onderdeel van een “Google in Europe”-reeks:

Queen Máxima of the Netherlands marks first anniversary of Digital Workshop

We introduced the Digital Workshop a year ago in the Netherlands in collaboration with the microfinanciers at Qredits and several municipalities around the country. After a kick-off in Eindhoven in November 2016 and successful iterations in Nijmegen, Groningen, Hilversum, Rotterdam, The Hague and Maastricht, today entrepreneurs in Enschede brushed up their knowledge. Since the start of the programme in the Netherlands, 29,183 Dutch professionals and entrepreneurs have participated.

Raar adres trouwens, wist niet dat zoiets al werkte:

https://blog.google/topics/google-europe/

En raar om aan te kondigen kalm-aan te gaan doen met "In the “news”-tags en er toch ook zo geld in steken:

Digital News Initiative: second funding brings €24M to 124 projects across Europe

We are thrilled to announce the second round of funding of the Digital News Initiative Innovation Fund, Google’s €150m commitment to spark new thinking and give European news organisations of all sizes the space to try some new things, experiment and innovate in the digital space.

We received more than 850 project submissions from 25 countries, and of the 124 projects funded today, 43 are committed to the spirit of collaboration and partnership.

Op de lijst een NL-begunstigde - ironisch - “Follow the Money BV (FTM Media BV)”. En “Blendle B.V.”

Ten overvloede nog maar eens over het verschil tussen BV en B.V.

• bv domein-extensie .bv in internetadressen voor Bouvet   
• bv besloten vennootschap (bedrijfsvorm waarbij de aandelen niet op de beurs worden
  verhandeld, maar in handen zijn van de oprichters)
• bv. bijvoorbeeld
• b.v. bene vale - vaarwel (in brieven)
• BV tweeletterige ISO-landcode voor Bouvet
• BV bekende Vlaming
• B.V. Beata Virgo - de Zalige Maagd (Maria)

Het is dus bv maar waarschuwing van het Genootschap Onze Taal:

In het Burgerlijk Wetboek staat overigens dat ‘besloten vennootschap’ afgekort wordt als B.V.

Hoi Weerman,

Ik ben momenteel bezig om ProcessHacker2 ‘onder’ mijn source stack te krijgen. Erg mooie source code.:heart:

Ik vind OS achtige code altijd erg interessant. Ik probeer nu om het te hangen in Ultimate++ en ClamAv. Waar ik tegen aanliep is dat bij ProcessHacker de routines standaard in de Pascal conventie (stdcall) wordt gecompileerd. Ik gebruik standaard de C conventie (cdecl), dus vorig weekend meer dan 800 routines handmatig in de Pascal conventie omgezet. Eigenlijk wil je zulke actie via programmatuur kunnen uitvoeren met “1 druk op de knop”. N.B. Mijn eerste poging was om mijn source stack ook in Pascal conventie om te zetten. Echter delen die tegen openssl library werkten toen niet meer. Kan je wel weer oplossen door headers van openssl pascal conventie in te “knutselen”.

Tevens moest ik kijken naar mijn rip van de libmysllclient. Deze code veranderde de Processhacker code zo dat niet meer werkte. Wat ik nu heb opgelost door sommige defines aan te passen.

Libmysllclient gebruikt ook threads en ik denk dat het handiger en sneller is om de data direct naar client code te brengen zonder eerst op te slaan in geheugen. Ik denk dat ik Libmysllclient code kan mergen met ProcessHacker.

Eigenlijk wil ik ProcessHacker in twee programma’s uitsplitsen. De ene als demon en de resource gegevens naar MySQL dumpen. Het andere programma de GUI maken op de MySQL data.

Ik heb beetje plaatje gemaakt hoe ik de tabbladen zie van de ProcesHacker:


Ik denk aan om selectiescherm te maken waarin je de tabbladen kan aanvinken die je wilt zien.

Accounting: CPU, IO, etc gebruik toewijzen aan programma’s .
Application: Npackd source code. Installeren van programma’s.
Disk: Gebruikt kernel module. Daarom uitgeschakeld als hij kernelmodule niet kan vinden.
FireWall: Wat zijn de Firewall instellingen. Peerblock source code.
HomeSysteem: Systeem kenmerken.
Logging: Nxlog source code.
Scheduler: Uit ander project kan ik halen welke dingen computer uitvoert bij het opstarten.
Server: Server (business) applicaties in onder brengen. Lijkt op een specifieke view op de Services.
Transfer: Snel kunnen kijken welke bestanden gedownload worden of geupload zijn/worden.
VirApps: Is maken die tussen browser en externe platforms.
RiskScanner: Programma’s die beveiligingsissue’s rapporteren.

Ik denk dat tooling erg belangrijk kan zijn voor al dan niet succesvol zijn. Lijkt mij dat ze dat bij de Windows naar Linux migratie in Munchen zijn vergeten. Of is dit ook een nepbericht.

De hartelijke groet Jan Marco

P.S. Laatste twee weken van dit jaar neem ik vrij :wink:

Hoi Weerman,

Voor het installeren van de app worden gebruikers gevraagd hun volledige contactenlijst vrij te geven. Die gegevens worden vervolgens opgeslagen in een databank, ook als de mensen in die lijst daar geen weet van hebben.
Hoewel er door mensen niet naar bepaalde namen kan worden gezocht, zijn de databases wel voor iedereen doorzoekbaar met telefoonnummers. Een van de appmakers zegt twee miljard nummers te hebben in de databank, terwijl een ander claimt zeker één miljard nummers te hebben verzameld.

Zo kan het dus ook!!!

Webwinkels betalen hun klanten bij retourzendingen te laat, onvolledig of soms helemaal niets terug. Consumenten worden daardoor voor ongeveer 12 miljoen euro per jaar gedupeerd.

Concept die ik voor ogen heb: Om dit op te lossen doe je aankoop via een VirApp. Als je product terugstuurt dan verwacht dat je geld + verzendkosten terugkrijgt. Indien niet gebeurd ontstaat gebruikersgroep die benadeeld is door bepaald bedrijf, waarbij de groep zich gaat organiseren.

“Consumenten regelen steeds meer bankzaken online”, zegt onderzoeksleider Henk Volberda. “Ook hebben de banken te maken met concurrentie van nieuwe bankinitiatieven van bedrijven zoals Google en Bunq.”

Volberda verwacht dat banken een soort databank worden, waarbij bestaande activiteiten meer geautomatiseerd worden.

“Nieuwe technologieën, zoals blockchain, kunnen mogelijk bepaalde bankactiviteiten zelfs overbodig maken. Dat heeft zijn weerslag op de bestaande werkgelegenheid in de sector.”

Prachtig. I love it :heart::heart::heart::wink:

De hartelijke groet Jan Marco

Jan Marco, “I love it”, het zijn mijn zaken niet maar wat als je ‘Single instance conceptualization’ introduceert:

“Impersonal”, “ambiguous”, “abstract” en “nonspecific” … Uitwijken naar “I love ICT” is dan een optie voor je?

Want waar ik naar toe wil, jij was er dan wel pijlsnel overheen gewalst maar dat uit die posting zou een indicatie kunnen zijn van de dingen die komen gaan en dan zit jij hier gewoon ingehaald te worden zonder dat je het merkt?

Ik bedoel als Amerikaanse studenten dit al de gewoonste zaak van de wereld vinden:

How we built it

This is then sent to an AI. The AI is a collection of API calls that we collectively process to produce a single “trust” factor …

Ga jij hier inderdaad in mee dan kom je uit bij zeg maar een Proceshacker met nu nog een waterhoofd:

Microsoft Concept Graph

For Short Text Understanding

Our goal is to enable machines to better understand human communication. An important question is, what does the word “understand” mean here?

It turns out what we need in order to act like a human is nothing more than knowledge about concepts (e.g., persons and animals) and the ability to conceptualize (e.g., cats are animals). This is not a coincidence.

Doubtless to say, having concepts and the ability to conceptualize is one of the defining characteristics of humanity. The question is then: How do we pass human concepts to machines, and how do we enable machines to conceptualize?

Zo gezegd zo gedaan:

In Microsoft Research, we built a research project called Probase, which is a big graph of concepts. Knowledge in Probase is harnessed from billions of web pages and years’ worth of search logs – these are nothing more than the digitized footprints of human communication. In other words, Probase uses the world as its model. This Microsoft Concept Graph release is built upon Probase.

Dus:

Please go to the DOWNLOAD page to get the Microsoft Concept Graph.

o/o

Hoi Weerman,

Ik had “it” als het (Engels woord) gezien, maar je kan het ook als InternetTechnologie zien. Ik houd ook wel van IT.

Please go to the DOWNLOAD page to get the Microsoft Concept Graph.

Prachtige tip van jou. Ben er naar aan het kijken wat het is.

Ga jij hier inderdaad in mee dan kom je uit bij zeg maar een Proceshacker met nu nog een waterhoofd:

Natuurlijk kan het een waterhoofd worden. Het is mij net gelukt om ClamAv in ProcessHacker2 te compileren/linken. Ga nu beginnen om ClamAv er in aan te zetten,dus als process opgestart wordt programma met ClamAv gaan scannen. Daarbij ga ik als CL.exe wordt opgestart de parameters worden gedumpt naar MySQL. Dit om automatisch compileren in Ultimate++ mogelijk te maken.

Icecat was vandaag in BusinessClass. Ze willen geld gaan ophalen bij de kijkers van BusinessClass. Op eind zegt beleggingsadviseur dat Icecat een goede belegging is (zolang ze blijven groeien). Tegen mijn moeder zeg ik altijd als iest niet loopt ga je naar Harry toen, mogelijk heb ik het verkeerd. Weerman, Zie jij business kansen voor mij om in Icecat te investeren?

Vond ook stuk over dat Privacy nog amper zou bestaan:

Datzelfde geldt voor data. Zodra het op het internet staat, zal het worden benaderd, opgeslagen, geanalyseerd en vergeleken met miljarden andere stukken data. Je kan data niet weghouden van bepaalde groepen door middel van rechtszaken. Daarom moeten we goed nadenken over privacy-maatregelen en deze realistischer maken. Er wordt vaak gezegd dat privacy niet meer bestaat, maar dat is niet waar. Wat wel waar is, is dat er een hoop dingen zijn die 20 jaar geleden gezien konden worden als privé, maar die dat inmiddels niet meer zijn.

Leuk stuk over in hoeverre je informatie van een plafform zelf kan aanpassen:

In de afgelopen dagen ontstond op Reddit ook het subforum ‘pizzagate’, waarop een complottheorie over een pedofielenring rond presidentskandidaat Hillary Clinton en een pizzarestaurant in Washington D.C. werd besproken. Er bestaat geen enkel bewijs voor deze theorie, en Reddit besloot het subforum te sluiten toen persoonlijke informatie van vermeende betrokkenen werd geplaatst. Huffman verving zijn eigen naam in sommige beledigende berichten door de namen van beheerders van het Donald Trump-subforum. Dat leidde tot veel beledigingen aan het adres van Huffman, die op Reddit actief is onder de naam ‘spez’, omdat hij censuur in de hand zou werken.

In mijn beeld begint het “PersInfoNet” concept waar anderen platformen ‘stoppen’. “Geen haar op mijn hoofd die er denkt” om andermans mening aan te gaan passen.

De hartelijke groet Jan Marco

Business Class, ha, al die aandoenlijke mannen die hun natte droom op elkaar los laten maar dan twee keer vertraagd :o)

Dacht wel dat wij daar al een keer langs geweest waren:

site:opendata-forum.nl "businessclass" - 2 results (0.33 seconds)

Klopt, vorig jaar, Harry Mens ontving 14.500 euro voor een gesprek aan zijn tafel over een Tommy Hilfiger-trui - met iemand van het Vara-programma Rambam :o)

En hiero, over Icecat, ex-TakeItNow. Vanaf dat verhaal ook mooi opgevolgd daarna al zeg ik het zelf :o)

Joh, ik word er stil van, waar wij het al niet over gehad hebben, wie bedenkt zoiets? Antwoord: jij :o)

Mag de herhaling van de BC-uitzending van vandaag niet zien zonder te registreren :o)

Vandaag is gisteren want het werd altijd op zaterdag opgenomen. Weet niet meer wat maar er was iets met de dag dat Endstra vermoord werd en hij zogenaamd de dag ervoor in dat Business Class had gezeten? Als de camera in die bleekverlichte ruimte tussendoor even langs het klapvee gaat lijken die sowieso allemaal al overleden - ondanks de halfjaarlijkse ‘prescan’. En die betonnen dochter - “Ambiance” :o)

Hier kan je mij 's nachts voor wakker maken, zuivere absolute dichtkunst:

Suze Mens

Mens studeerde rechten maar gaf haar studie op voor een carrière bij de televisie. In het programma Business Class verzorgt zij al jaren meerdere items, waarbij zij mensen interviewt.

In 2000 zou zij twee eigen programma’s krijgen, Beauty Class en Droomhuis, maar beide gingen niet door. In 2007 nam ze deel aan Dancing on Ice waar ze in de tweede ronde afviel.

Oh doe ik wel even:

IT, de (v.)

1 · informatietechnologie

De schoolmeester in mij - en Van Dale. Nu ik toch bezig ben, het woordenboek heeft bij ‘privacy’:

Wat is privacy?

«Dat is een toestand waarin een mens er zeker van is dat zonder zijn toestemming zo weinig mogelijk andere mensen zich op zijn terrein zullen begeven»

(H.J.A. Hofland)

Door naar Google:

"privacy bestaat wel" - About 9 results (0.42 seconds) 
"privacy bestaat nog steeds'" - 5 results (0.53 seconds)

Hoi Weerman,

Je had een erg mooi stuk over Icecat gemaakt.

De vraag die ik bij Icecat heb of ze wel goed business model hebben, want ze gaan naar Harry. Indien iets erg goed loopt willen anderen graag investeren.

Voor Persinfonet zou ik voor de IBM achtige methode gaan. Namelijk met ProcessHacker gebruik gaan meten. Je betaalt met abonnement, ´muntenautomaat (“douche op camping”) ´ of met je privacygegevens als je het allemaal niets kan schelen en dus niet wilt betalen. Maandelijks even aftikken. Je ziet scherm met informatie die verzameld is en je kan dan kiezen om abonnement te nemen, direct te betalen of gratis te blijven gebruiken door op de knop te drukken om de gegevens te versturen. Leuk psychologisch experiment :wink:

Ik denk dat we door beelden te delen een goede visie hebben welke richting het opgaat.

Ik zie dat mijn werkgever applicatie heeft gemaakt die alle voor hun relevante nieuws artikelen zoekbaar voor mijn collega´s gaan maken, dus zal ik mijn werkgever bewust niet noemen, want voor het weet word je door scripts in de applicatie opgenomen. Daarnaast zie ik dat ze directe koppelen met externe partijen hebben. Je zou verwachten dat met via rechtelijk bevel gegevens zou moeten opvragen. Maar als ze met externe partij een afspraak maken dat men gegevens mag hebben dan is dat wat ze doen, ligt denk ik het aan de voorwaarden of ze dat mogen doen. Privacy bestaat niet/wel?

Wat ik zie is dat men grote bestanden van andere bedrijven inladen . Ik denk dat deze handelswijze niet de juiste richting is. Wat je momenteel ziet is dat je ontsluiting van je privé data (bij banken, artsen, etc.) wordt geregeld. Voor de bank gegevens is PSD2 van belang.

Op 25 november 2015 werd de EU richtlijn 2015/2366 aangenomen…. Een opvallende wijziging betreft het ‘in scope trekken’ van de betaaltransacties in non-EU/EEA muntsoorten en de betaaltransacties van en naar rekeningen buiten de EU/EEA. Hiermee wordt een verdere uniformering van het betalingsverkeer in de EU/EEA bewerkstelligd. De wijzigingen in de PSD2 moet per 13 januari 2018 door de verschillende EU-lidstaten in de nationale wetgeving zijn doorgevoerd. De wijzigingen met betrekking tot de toegang tot de betaalrekening, zowel rechtstreeks als via een derde partij, zullen pas van kracht zijn 18 maanden na de definitieve publicatie van de technische reguleringsnormen voor deze toegang tot de betaalrekening. Dit zal naar verwachting pas op z’n vroegst oktober 2018 zijn.

PersInfoNet concept: In mijn beeld willen mensen niet hun bankgegevens medisch dossier met techbedrijven als Google, Amazon delen. Wel willen mensen hun bankgegevens medisch dossier analyseren door eigen programma en op eigenverzoek met hun vrienden of lotgenoten delen. De toekomst zal uitwijzen of deze visie uitkomt. :grin:

De hartelijke groet Jan Marco

Zo, raak, recht tussen de ogen. Jij weet wat “PSD2” is en ik niet.

Dit had ik van de week wel meegekregen via Teletekst:

□ De Autoriteit Financiële Markten is
bang dat een nieuwe Europese wet ertoe
leidt dat partijen betaalgegevens gaan
misbruiken.

De NOS meed daarin de term “PSD” maar op haar website werd het woensdag wel uitgelegd:

AFM vreest misbruik als banken klantgegevens gaan delen

Toezichthouder AFM is bang dat betaalgegevens misbruikt zullen worden en dat er meer cybercriminaliteit komt door een nieuwe Europese wet. Door die wet, PSD2 genoemd, zijn banken straks verplicht betaalgegevens van klanten te delen met andere partijen - mits de klant daar toestemming voor geeft.

Nu kunnen alleen banken zien wat je koopt, waar je pint, en hoeveel je maandelijks binnenkrijgt op je bankrekening. Zij kunnen dus ook als enige partij diensten aanbieden om je daarbij te helpen. Per 1 januari 2018 gaat dat veranderen. Alle partijen kunnen dan aanspraak maken op die gegevens.

Kwijl uit de mond laten lopen:

Duizenden partijen

Maar het ligt ook zeer voor de hand dat grote techbedrijven als Google en Facebook en online gokdiensten op deze markt inspelen. Die bedrijven kunnen die data bijvoorbeeld gebruiken om meer gerichte aanbiedingen te doen voor de klant.

“Het zijn duizenden partijen die allemaal aan het smullen zijn om wat er staat te gebeuren”, vertelt Don Ginsel van Holland Fintech. Alibaba, Amazon, ze gaan allemaal kijken hoe ze hierop kunnen inspelen. “De combinatie van adverteren met daadwerkelijk weten of iets ook echt gekocht wordt, is natuurlijk goud waard voor adverteerders.”

Het is dat de AFM nu een keer waarschuwt maar de richtlijn was al jaren bezig er aan te komen, de AFM-site:

Wat is de Payment Services Directive (PSD)?

De PSD is een Europese Richtlijn over betaaldienstverlening en is ingegaan op 1 november 2009.

De PSD is opgesteld voor aanbieders van betaaldiensten (inclusief elektronisch geldtransfer) en hun klanten, voor zover deze betaaldiensten binnen de EU/EER uitgevoerd worden. De regels gesteld aan de transparantie van de aan betaaldiensten verbonden voorwaarden en informatievereisten zijn alleen van toepassing als zowel de betaaldienstverlener van de betaler als die van de ontvanger in de EU gevestigd is.

Vorig jaar opgefrist:

Revised Directive on Payment Services (PSD2)

The initiative is of the same ethos as PSD1—helping to create a more open, competitive and interoperable through common standards. PSD1 introduced the concept of a Payment Institution, an organization that’s regulated but not as strictly as a traditional bank, which opened up the industry to non-bank players like Paypal. It also introduced the Single Euro Payment Area (SEPA) as a set of standards to facilitate low value payments in the region.

The general idea for PSD2 is that the rule requires banks to create open APIs. The thinking is that this will spur innovation by giving non-bank entrants and vendors access to your bank account.

Outlining the impact of these changes on day-to-day transactions, such as buying something from Amazon. Today, that transaction is enabled by a series of intermediaries including the merchant’s acquirer and the customer’s card scheme.

With the implementation of PSD2, you’re able to give Amazon permission to execute payments through your bank account. This system is both cheaper and more convenient.

Het hele systeem gaat op de schop, de website van AFM in veelgestelde vragen bijvoorbeeld:

Betalings- en storneringstermijnen: Wat wordt de stornotermijn voor incasso’s?

Voor een aantal type incasso’s schrijft de nieuwe regelgeving een stornotermijn van 8 weken voor (art 63 lid 1 PSD). De betaalinstelling moet vaststellen of een storno voldoet aan de onder (a) en (b) van art 62 PSD gestelde vereisten.

Nou, lekker grijs resultaat want droge kost en intussen heeft iets of iemand mijn hele banktegoed weggeschreven, modern. Ah, ik zie het, zomer 2050, 1 ijsklontje in uw cola, 2500 eular.

Hoi Weerman,

De NOS meed daarin de term “PSD” maar op haar website werd het woensdag wel uitgelegd:

Je hebt mooi uitgelegd wat PSD is.

Kwijl uit de mond laten lopen: Duizenden partijen

Ik zie PSD als een van de koppelingen die je kan gebruiken. Ik wil Chrome webbrowser zo aanpassen dat alle data van bijvoorbeeld ing.nl/particulier in MySql database komt. Om Chrome makkelijk te kunnen compileren wil ik o.a. ProcessHacker2 en Ultimate++ gebruiken. ProcessHacker kan ik nu in Ultimate++ compileren/linken. Ik ga nu beginnen om naar hoofdprogramma te kijken om ProcessHacker2 aan te roepen in de menustructuur van Ultimate++. N.B. SQLyog en ProcessHacker2 gebruiken rc files om menustructuur te definieren. In Ultimate++ wordt met C++ code menu structuur gemaakt. De Rc-files worden met apart Microsoft programma gecompileerd.

Ik zie mijn berg ‘gesprokkelde’ C code niet als “unique selling point”, maar kennis/tools om berg C code automatisch te compileren/integreren/linken, naast methodes hoe je met andere projecten zou kunnen samenwerken zijn m.i. wel de “unique selling points”.:slight_smile:

Het is dat de AFM nu een keer waarschuwt maar de richtlijn was al jaren bezig er aan te komen, de AFM-site:

Vroeger toen de trein werd geïntroduceerd liep er ook iemand voor de trein om te waarschuwen dat de trein er aan kwam. Ik “begrijp” de AFM, Banken en artsen niet zo goed. Zij willen altijd mij waarschuwen en door angst te zaaien mijn via wet weerhouden dat ik zelf mijn data mag gaan benaderen. Ik zou verwachten dat de AFM per direct een site gaat bouwen waarin ik met DIGiD zelf aan kan vinken welke sites mijn data aan mij beschikbaar moeten stellen. Dan helpen ze mij, nu geven ze aan niet met mij mee te willen denken. Alhoewel is het wel leuk formuleren dat ze wel met mij meedenken door bijvoorbeeld beveiligingsrisico’s te benoemen.

Ik heb even wat geprutst om alle process start/stoppen in Mysql te zetten. Over paar dagen zitten er al 60000 records. Kunnen wel dubbelen in zitten, nog niet uitgezocht. Moet tijdstip van ontstaan er nog gaan aankoppelen:


Ik wil gestarte programma’s gaan checken met ClamAV. Ik zie dat ClamAV heel lang bezig is om hashtabel in geheugen aan het opbouwen is. Ik denk dat beter is om hashtabel in MySQL te zetten. Kan hij direct gaan met virusscannen. Je ziet in dosbox dat hij JIT (LLVM) aanroept, zal wel sandbox techniek zijn, hoe het precies werkt weet ik nu nog niet. Als het wat doet en het “OK zegt” ben ik momenteel al heel blij.:grinning:

Even voorbeeld uitwerken die ik ook met ClamAv wil oplossen. Ik heb ook jas bij Bever gekocht:


Wat opvalt is dat Bever codering niet overeenkomt met productcodering van fabrikant. Blijkbaar willen ze niet hebben dat je kan vergelijken met andere bedrijven. De email kan je m.i. gaan parsen met ClamAv en als specifieke code er in zet kan je de velden en attributen er uit gaan halen.

Informatie over de jas vond ik op. Als je vergelijkingssite mag geloven kan je hem voor 179 euro kopen. Doorklikken kwam ik er achter dat alleen de XXL maat voor 179.95 euro te koop is:


Mijn maat moet je bij hen 288 euro betalen, dat is 288.36 - 279.95 = euro 8.41 duurder dan Bever:

Weerman, Je kan het m.i. ook omkeren. Ik maak shopping card/karretje met spullen die ik wil kopen en ik bied deze anoniem aan winkels aan met laagste prijs die ik vind. Winkels die lager kunnen aanbieden voor de producten die ik wil, maken zich bij mij bekend en ik vervang laagste prijs met de nog lagere prijs en kan zelf bepalen of ik met deze lagere prijs weer een anonieme aanbod doe of dat ik het aanbod accepteer en haal specifiek product uit mijn shopping card/karretje.

Ik zie dat veel kleding winkels ‘niet veel te doen hebben’ alhoewel de huur van een pand erg duur is per maand en als ze geen klant in hun winkel hebben kunnen ze straks bij mij extra omzet genereren.Win/win/win relatie heet dat in Bedrijfskunde.:heart:

Weerman, Ik hoop dat jij je licht kan laten schijnen over bovenstaande idee.:wink:

De hartelijke groet Jan Marco

Ja dat is een goed idee en de moeite waard om uit te proberen:

{
  "bid-request": {
    "description": "Cocaïne, Snuif-, Retail Consumer Packaging, 500 milligram.", 
    "properties": { 
      "bid":  {
        "currency": "Currency",
        "list-price": "List price",
        "sale-price": "Sale price",
        "min-quantity": "Min. quantity",
        "last-modified": "Modified",
        "cut-rate": "Quality perc."
     },
      "detail": {
        "assignment-name": "Sellers name",
        "description": "Description",
        "enable-date": "Enable date (leave blank if always available)",
        "expiration-date": "Expiration date (leave blank if always available)",
        "eligible-shoppers": "Eligible shoppers"
      }
    }
  }
}

Stond vandaag een uur of vier uitgezet en leek niet veel op te leveren, ik zie nu ook waarom:

   

Hoi Weerman,

Ik heb zelf hekel aan drugs en sigaretten. Dingen verkopen waar mensen ziek van worden is niet mijn “cup of tea”. Voordeel van lage prijs is wel dat het minder lucratief is voor “bolletjes-slikkers” denk ik. Ik weet ook dat burgemeesters klagen over lage prijs van XTC-pillen. N.B. In Amerika zijn veel mensen verslaafd gemaakt door artsen die verslavende slaapmiddelen (opiaten) voorschreven. Dit deden ze niet vanuit cliëntbelang, maar meer om zo veel mogelijk te verdienen (over de rug van de patiënten).

De hartelijke groet Jan Marco

[quote=“alkema_jm, post:631, topic:27”]
Ik heb zelf hekel aan drugs en sigaretten. Dingen verkopen waar mensen ziek van worden is niet mijn “cup of tea”.[/quote]

Geen verrassing JM, wist ik. What’s your poison, alcohol?

Risicoberoepen en hun verslavingen (Trouw/2014/11/01):
-------------------------------------------------------------
Commerciële beroepen: alcohol, cocaïne, GHB.
Transport en bouw: alcohol en cocaïne.
Management en bestuur: alcohol.
Politie: alcohol, gokken en seks.
Militairen: slaap- en kalmeringsmiddelen en cannabis.
Artsen en verpleegkundigen: slaap- en kalmeringsmiddelen en morfine.

Etos:

aceton snuiven
nagellakremover snuiven
wasbenzine snuiven

Koffie? Dan wil je een antwoord op deze vraag:

Welke koffie kan ik het beste drinken?

Koffie bestaat in vele soorten. In sommige soorten zit meer van het stofje cafestol. Cafestol verhoogt het LDL-cholesterol. Een teveel aan LDL-cholesterol in je bloed blijft plakken aan de binnenkant van je bloedvaten. Dat vergoot de kans op bijvoorbeeld een hartaanval of beroerte.

Adviezen
Hoe beter de koffie is gefilterd, hoe minder cafestol erin zit. In de tabel hieronder zie je in welke soorten koffie het cafestol gehalte het laagste is en hoeveel je het best van elk soort per dag kunt drinken. Van-wege het hoge cafestolgehalte staan koffie gezet met een cafetière en kookkoffie niet in de Schijf van Vijf.

Zelf zetten                        Gehalte cafestol    Maximaal per dag
============================================================================
Koffie gezet met een papieren filter    Laagst         +/- 4 kopjes*
Koffie van koffiepads                   Laagst         +/- 4 kopjes*
Oploskoffie                             Laagst         +/- 4 kopjes*
Koffie gezet met een percolator         Laagst         +/- 4 kopjes*
Espresso                                Matig          2-3 kopjes
Koffie van cups                         Matig          2-3 kopjes
Koffie gezet met een cafetière          Hoog           1 kopje
Kookkoffie                              Hoogst         Drink deze koffie
                                                       zo min mogelijk,
                                                       kies voor één van
                                                       de andere bereidings-
                                                       wijzen van koffie.

Bij de baas:

Vraag na bij diegene die de koffieautomaat vult of direct bij de leverancier wat voor een soort automaat het is. Wanneer je er niet achter komt, kun je het best maximaal 2 tot 3 kopjes per dag hiervan drinken.

Koffieautomaat                     Gehalte cafestol    Maximaal per dag
============================================================================
Automaat met vloeibaar koffiecon-
centraat of gevriesdroogd poeder        Laagst         +/- 4 kopjes*
Automaat met een papieren filter        Laagst         +/- 4 kopjes*
Automaat met metalen of nylon filter    Matig          2-3 kopjes
----------------------------------------------------------------------------
* Gezonde volwassenen kunnen ongeveer 400 milligram cafeïne per dag innemen
zonder dat er negatieve effecten te verwachten zijn. Dat komt neer op
ongeveer 4 kopjes koffie per dag. Voor kinderen, jongeren, zwangere vrouwen
en vrouwen die borstvoeding geven gelden andere adviezen.

Koffie van koffiepads? Uw sympathieke tv-presentator Ersin Kiris na 30 minuten: We zijn toch niet zomaar overgestapt op cappuccino en espresso? Omdat dit nergens naar smaakt. (WEBVTT)

Hoi Weerman,

What’s your poison, alcohol?

Ik drink ook geen alcoholische dranken. Ik gun het anderen die het lekker vinden. :slight_smile:

Koffie?

Ik heb last van “hoge bloeddruk”. Toen 'in de medisch molen" ben geweest ook naar diëtist gestuurd. Diëtist geeft aan twee koppen koffie max. Op het werk drink ik veel meer dan 2 koppen koffie uit een automaat. Zal moeten gaan minderen. Naast koffie zal ik meer moeten bewegen en minder slecht gaan eten, dus gaan afvallen.

Koffie? Dan wil je een antwoord op deze vraag:

Je hebt mooi stuk over koffie aangehaald van het Voedingscentrum. Informatie zat wel in mijn onderbewustzijn, maar zo helder geformuleerd had ik het nog nooit gelezen.

Ik krijg van McAfee steeds irritante adviezen in Chrome dat site wel of niet veilig is. Het is denk ik een Chrome-plug-in van McAfee. Het lijkt mij handig om ook een plugin te ‘bouwen’ die informatie (“koffie”) koppelt aan informatie van Voedingscentrum over koffie.

Eigenlijk hetzelfde idee om webpagina van rechtsbijstandverzekeringen te koppelen aan hun prestaties.

Ruim drie miljoen Nederlanders hebben een rechtsbijstandverzekering. Die is bedoeld als bescherming wanneer je te maken krijgt met een juridisch geschil. Maar hoe goed behartigt de verzekeraar jouw belangen?
De juristen die de maatschappij inzet willen wel héél graag schikken. En het is de vraag of het überhaupt wel zin heeft een rechtsbijstandverzekering te hebben.

Rechtsbijstand door de overheid
Veel mensen hebben namelijk helemaal geen baat bij een rechtsbijstandverzekering. Wanneer je onder een bepaalde inkomensgrens zit heb je namelijk recht op financiele bijstand door de overheid. Die grens is 21800 voor alleenstaanden en 36800 voor gedeelde huishoudens.
Je hoeft in dat geval alleen maar een eigen bijdrage tussen de 196 en 823 euro te betalen. De rest van de rechtsbijstand wordt vergoed.

Eigenlijk heb ik een(business) ‘driver’ nodig. Mensen die teleurgesteld zijn in rechtsbijstand verzekering willen graag input leveren in hun zaak. Andere driver kan “dierenbescherming” zijn af andere “voedingcentrum”.

Je maakt een soort link tussen Wikipedia pagina structuur en (Chrome) webbrowser die aan hand van webpaginas weer een koppeling met de ‘Cdfoon-gegevens’ realiseert.

Ik heb nu ProcessHacker2 code geheel in mijn source stack zitten. Ik kan ProcessHacker2 als standalone programma draaien. Ik ben bezig om dingen ook af te buigen naar MySQL. In Ultimate++ ga ik beginnen om Ultimate++ te gaan aankoppelen. Dit doe je door ProcessHacker2 structuur ook proberen te initialiseren. Daarna Ultimate++ menu opties uit te breiden met een ProcessHacker2 menu optie. N.B. Leer ik ook beetje de Ultimate++ GUI programmeren. Ze hebben best goede een handbook gemaakt waarin alles staat uitgelegd.

Het is best wel apart gevoel net alsof ik een nieuwe berg aan het beklimmen ben die nog nooit door iemand anders is beklommen:


De (msbuild) commando’s staan in de rsp tempfile. Deze wordt klaargezet door Visual studio voordat de compiler (cl.exe) wordt aangeroepen. Ik wil ProcessHacker2 deze file laten uitlezen en in MySQL stoppen bij inserten van de CL.exe record in MySQL (in veld ResponseFile). N.B. Je kan vanuit MySQL zien hoe de aansturing plaatsvindt. Je start een bepaalde Visualstudio project file. Hierna wordt programma gecompileerd en gelinked. Want de ‘parent process’ wordt ook opgeslagen, dus je weet wie welk proces opstart. Je kan zien of het goed wordt uitgevoerd door naar de ExitCode te kijken.

Grote projecten maken vaak gebruik van specifieke talen (Perl, Python, Cmake) om project te compileren in Visual Studio. Voor mij maakt niet zo uit. Je compileert volgens het voorschrift van groot project eenmalig de source code. Omdat ik commandline ga afvangen, kan ik hierna in eigen omgeving steeds weer groot project gaan compileren/linken in aangepaste Ultimate++ omgeving. N.B. Eigenlijk moet je voorgaande procedure vier maal uitvoeren, voor 32-bits, 64-bits en wel of geen “Debug” mode compileren.

Ik heb laatste twee weken van dit jaar ‘vrij’ genomen. Ik wil mijn ontwikkelstraat gaan configureren. Belangrijk is dat ik Windows en Linux vanuit Windows wil besturen, dus RemoteDesktop cliënt vanuit Windows naar Ubuntu Linux en Windows-pc verbinding kunnen maken.

Based on the work of FreeRDP and rdesktop, xrdp uses the remote desktop protocol to present a GUI to the user.

Vraag is ook gesteld in om vanuit Windows naar Ubuntu Linux (server) te gaan:

install remote desktop support on your ubuntu machine
sudo apt-get install xrdp
Connect from your Windows machine with regular remote desktop application.

Reference: Connect to Ubuntu 12.04 (Precise Pangolin) via Windows Remote Desktop | Liberian Geek

Ik ga vandaag beetje uitzoeken welke RDP (of VNC) applicatie ik wil gaan gebruiken om Windows en (Ubuntu) Linux. Gaat om je remote PC (WIndows/Linux) te besturen. N.B. natuurlijk wil ik in SSH server gedeelte commando’s inbouwden waarbij je automatisch zaken kan uitvoeren. Denk aan het compileren van Windows source code op een Windows machine.

De hartelijke groet Jan Marco

Contraproductief om die afstand vervolgens toch maar via RDP te overbruggen?

In mijn geval hoef ik de stoel-met-de-vijf-wieltjes - veiliger dan vier met een ongunstiger zwaartepunt:

Behalve dan de politieman die er wel 5 onder had zitten maar toen hij opstond achter zich de gasveer in het plafond hoorde schieten - maar als gezegd ik hoef hem alleen maar 180 graden te draaien om van Windows naar iets anders over te stappen.

Toegegeven, voor het gebruik van Remote Desktop en dus met alles in één blikveld gewoon geconcentreerd kunnen blijven werken, daarvoor is ook iets te zeggen.

Microsoft denkt mee trouwens:

Prerequisites

  1. Your PC must be running a 64-bit version of Windows 10 Anniversary Update build 14393 or later

Vanaf een PowerShell-prompt:

Enable-WindowsOptionalFeature -Online -FeatureName Microsoft-Windows-Subsystem-Linux

Hermafrodiet in een handomdraai:

Hoi Weerman,

Contraproductief om die afstand vervolgens toch maar via RDP te overbruggen?

Ik heb servers in twee Ikea kastje ‘weggewerkt’. Kast bestaat uit vier compartimenten. 1 hiervan heb ik monitorscherm in gedaan. Gebruik ik normaliter nooit behalve in exceptionele situaties. N.B. In één andere compartiment zitten de netwerkcomponenten in.

Vanaf een PowerShell-prompt:Enable-WindowsOptionalFeature -Online -FeatureName Microsoft-Windows-Subsystem-Linux. Hermafrodiet in een handomdraai:

Wel een ander invalshoek. Je kan blijkbaar ook Ubuntu op Windows installeren. Ik vind Ubuntu op Linux wel leuk werken, maar doet m.i. nog wel onder bij Windows.

Om een Windows machine op afstand te besturen, gebruik ik altijd RDP (Remote Desktop Protocol) omdat het vele malen sneller en soepeler draait dan b.v. VNC (Virtual Network Computing). VNC gedraagt zich sloom en heeft ook nog eens de “JPEG” kwaliteit, … RDP daarentegen is vlot en geeft kristal helder beeld.

RDP is echter een protocol van Microsoft en standaard niet beschikbaar voor b.v. Linux. Hoe kunnen we nu een Linux machine met RDP bedienen?

We gaan hiervoor xRDP gebruiken, een open source remote desktop protocol (RDP) server. Als ik het goed begrijp gebruikt het VNC protocol over RDP, maar vreemd genoeg ziet het er beter uit en loopt ook lekker soepel (misschien vanwege de desktop manager die we gaan gebruiken).

Sinds Ubuntu 12.10 (als ik me niet vergis), werkt xRDP niet meer onder Ubuntu … tenzij we een andere desktop manager gaan gebruiken. Dit blijkt te maken te hebben met 3D hardware acceleration, wat sinds 2011 al een probleem blijkt te zijn (volgens bug reports).

In bovenstaande stuk wordt beweerd dat RDP een betere kwaliteit heeft dan VNC.

xfreerdp is an X11 Remote Desktop Protocol (RDP) client which is part of the FreeRDP project. An RDP server is built-in to many editions of Windows. Alternative servers included xrdp and VRDP (VirtualBox).

xfreerdp is de client op Linux die ik toch niet ga gebruiken. De RDP-server is xrdp op Ubuntu. In bovenstaande informatie zou het niet werken en je zou alternatieve desktop moeten installeren. Lijkt mij handig om uit te gaan testen of het wel of niet voor mij werkt.

Weerman, Ik heb over lange periode kort naar VNC/RDP gekeken, echter nooit doorgepakt. Wel veranderd de omgeving wel door andere projecten. Freerdp had ik keer gevonden toen ik naar certificaten op executables aan het kijken was.

De hartelijke groet Jan Marco

Hoi Weerman,

In een nieuwe versie van de Google-browser Chrome zullen gebruikers duidelijker gewaarschuwd worden voor onveilige webshops.

Het gaat om alle pagina’s die wel wachtwoorden en creditcardgegevens verzamelen, maar niet zijn voorzien van de veiligere https-verbinding. Zulke verbindingen verzenden gegevens versleuteld, zodat een buitenstaander niet kan zien om welke gegevens het gaat. Pagina’s die niet zijn voorzien van de https-verbinding zullen gelabeld worden als onveilig in de adresbalk van de browser.

Voorbode
Google stelt dat dit een voorbode is. Uiteindelijk moeten alle reguliere http-pagina’s overgaan op https. Pagina’s die dat niet doen, worden dan eveneens als onveilig bestempeld.
De functie wordt nu uitgerold voor de bètaversie van de populaire browser, maar zal in de komende weken ook beschikbaar zijn voor de stabiele variant.

Google heeft iets ingebouwd. Lijkt mij handig om daar op aan te haken, dus waarschuwing uitbreiden voor bijvoorbeeld DAS. Lijkt mij prachtig. I :heart: it.

Ik wil toch Chrome automatisch kunnen compileren met Ultimate++,

De hartelijke groet Jan Marco

Als een organisatie met geld kan smijten is daar ook TeamViewer nog als optie om op afstand naar een Linux-machine te gaan? Omgekeerd kan ook.

JM, wij zijn toch behoorlijk meelijwekkend, niet? Na 20+ jaar vendor lock-in verworden tot MS-mutanten die een Linux-jakhals al op honderden meters afstand kunnen ruiken en dan meteen beginnen te grommen?

Als omnivoor met een wekelijks geüpdatet darmstelsel in één malende beweging van de kaken elke andere soort kunnen vermorzelen, de incidentele Apple epigoon, als het zo uitkomt een van Google stammende spruit waar licht uit komt, Android, wanneer de honger echt toeslaat ook wel eens een Chrome adept die ze behendig uit zijn boom weten te trekken. Tot zover weer, Freek Vonk.

Chrome of Chromium?

Chromium (web browser), the open source counterpart to Google Chrome

Well, for one, Google Chrome itself is not open source. It is based off the open source Chromium project however, so it is powered by open source rather than being open source itself.

Google houdt liever nog een vinger in de pap:

What Chrome Has and Chromium Doesn’t

Chromium also lacks the usage-tracking or “user metrics” feature found in Chrome. This is an optional feature that sends information about how you use the different parts of the browser to Google, giving them data they can use to base decisions on.

Phoning home is al veel langer een probleem …

Daarom experimenteren met een Chrome-extensie om te kijken of je in ieder geval dit kan tegengaan:

How does it work?

Behavioral biometric systems collect & profile how you type. By actively monitoring how you type, the system is able to build a profile on you.

In order to achieve this, the system monitors how long each key is depressed (dwell time), how long between each key press (gap time), how long to type a known string and hundreds of other metrics.

Want als dat werkt kan het ook een probleem worden:

In terms of security, this is a huge leap forwards… but does it tip the security/privacy scale too far?

You can forget Tor, a VPN and your favorite proxy site… if you have javascript enabled and you’ve been profiled, there’s a very good chance they’ll identify you.

The problem is… do you know when you’re being profiled?

It’s been rumored that UK banks are actively trialing this technology in an effort to detect & minimize the risk of fraud. How many other sites use it? Would they tell you if they were?

Dan is het te veilig:

Although we all love to hate passwords, they’re shared secrets which can be changed with just a few clicks.

If your biometric behavioral profile is shared/stolen, the consequences are far-reaching and considerably more difficult to mitigate. You can’t change the way you type and even if you did, they’ll simply profile you again until the confidence level reaches acceptable limits.

Voor het beoogde nieuwe Safe Network van MaidSafe werd daarom maar uitgeweken naar een nieuwe ster aan het firmament:

SAFEr Browser

SAFEr is a browser designed to open safe:// websites on The SAFE Network. It is a fork of the beaker browser.

Beaker was forked from Chrome. It is free and open-source.

Beaker’s a lightweight browser built on Electron. It was created for decentralization projects, like SAFE, to build proofs-of-concept. Please feel free to fork it, and use it as a base to your work.

Beaker supports the Dat Protocol under the dat:// scheme, and the IPFS Protocol under the fs:/ scheme. Dat is built-in, and will run automatically at startup. IPFS requires the daemon to be active to run.

Beaker was de amanuensis van een geleerde uit de Muppets Show. Heeft dat er iets mee te maken, het logo is wel een gestileerde laboratorium kolf, een ‘bekerglas’ rechtstreeks uit ‘Breaking Bad’ …

Ok, ik kan internetten, het zal bij dit icoontje wel om een ‘wijdhals erlenmeyerkolf’ gaan :

Beaker - An experimental P2P browser

Beaker is a Peer-to-Peer Web Browser, made for users to rapidly build, deploy, and share applications. Using P2P Hypermedia, Beaker separates the frontend app from backend hosts, so that users are completely in control of their application software and data.