Hoi Weerman,
Iedereen kan Internetten
Bijvoorbeeld een ‘weblog’ over een bepaalde passie, met een soort dagboekje lezers creëren.
Jan Marco! Ze hebben het over ons:
Weer iets geleerd, wat een rss feed is.
Context is belangrijk. Met Snapchat stuur je foto’s naar je vrienden. Foto’s worden maar 10 seconden getoond. Ik ben niet gek op Twitter, want het is niet gepositioneerd als dagboek. Wat je er op zet wordt erg letterlijk genomen. Heb je te veel drank gedronken, te lang doorgewerkt of zit je even ‘niet lekker in je vel’. Voor je weet word je ontslagen op je werk. Net als de hoofdagent die een voorval verkeerd had weergegeven op haar Twitter account.
In mijn beeld wil ik mijn tweets alleen leesbaar maken voor mijn vrienden. Je vrienden geven wel de tweets aan je door die zij weer kunnen lezen (van hun vrienden). Hierdoor kan je je eigen view gaan maken.
Twitter heeft toegang tot zijn commerciële data geblokkeerd voor het Amerikaanse SnapTrends. Het bedrijf gebruikte de informatie om inlichtingendiensten te helpen.
In mijn beeld hoeft extern bedrijf (in dit geval Twitter) toegang niet blokkeren, want je geeft zelf aan met wie jij communiceert, dus aangeeft wie je vrienden zijn.
Privacy - 17 tot en met 29 oktober zijn het de Privacyweken op NPO3.
Prachtig is het onderwerp ‘privacy’.
De privacytest wordt maandag 17 oktober om 21.30 uur uitgezonden op NPO 3.
Ik ben naar paar vragen in slaap gevallen.
Het feest kan beginnen. We mogen van het eu-hof de ipadressen bij de Cdfoon subscriber records gaan verzamelen.
In mijn beeld zou men niet moeten verzetten tegen registratie van ip-adres, want dat is toch niet te voorkomen. Beter is om verspreiden van copy protected content om het los van downloaden/uploaden van bittorrent-content los te koppelen van de specifieke ip-adressen. Lijkt mij als je het Tor-netwerk er tussen schuift Brein niet zo veel heeft aan de ip-adressen die ze blijkbaar aan het verzamelen zijn.
Als je stuk “Vrij Spel Oplichters” leest is het m.i. op te lossen door “follow the money” uit te voeren. Lijkt mij makkelijk om de rekeningnummer bij de Cdfoon subscriber te gaan verzamelen. Het blokkeren van ip-adressen lijkt mij weinig zin hebben, want oplichters kunnen ook Tor gaan gebruiken om een fake ipadres bij Marktplaats ‘achter te laten’.
DEN HAAG - In het eerste halfjaar van 2016 is er bij verenigingen en stichtingen voor 4 miljoen euro gefraudeerd. Dat is veel meer dan voorgaande jaren. In 2015 was de schade over het hele jaar 5,7 miljoen, het jaar daarvoor 5,5 miljoen.
Om zijn slachtoffers te misleiden dient de zwendelaar te beschikken over een uitstekende en vertrouwenwekkende reputatie, stelt auteur en jurist Frans Roest. Het vertrouwen van investeerders in de zwendelaar is volgens hem vaak zo groot dat veel van hen bereid zijn om nog extra te beleggen. Zo was Madoff voormalig directeur van schermenbeurs Nasdaq en genoot daardoor veel aanzien. Tot zijn slachtoffers behoorden zakenbanken, liefdadigheidsinstellingen en sporthelden. "Vanwege de verwantschap met de zwendelaar doen veel gedupeerden vaak geen aangifte, omdat ze niet kunnen geloven dat ze zijn opgelicht door iemand uit hun eigen netwerk. " Ook speelt hebzucht in zijn ogen een grote rol, omdat oplichters vaak schermen met torenhoge rendementen.
Reputatie is m.i. gemakkelijk in de Cdfoon subscriber op te nemen. Indien iemand gaat oplichten kan je m.i. direct signalering er op zetten. Indien platform veel gebruikt zou worden kan je “Veroordeling van door de crowd” implementeren.
Wel gedurfd om virtuele munt als “gulden” te claimen. Zou ik nooit aan gedacht hebben. Ging er vanuit dat de overheid de naam ‘gulden’ beschermt.
Opmerkelijk dat Hardwell in blockchain stapt. Wel leuk te vermelden dat jij mij voor het eerst op woord/concept “blockchain” wees.
Het kabinet wil dat de politie geheime beveiligingslekken moet kunnen gebruiken om de computers van criminelen te hacken. Zulke lekken mag de politie dan ook een tijd geheim houden.
Het kabinet wil dat de politie juist kan wachten met het melden van softwarelekken. Dat zou opsporingsdiensten de gelegenheid geven om vaker een beveiligingsgat te gebruiken, voordat een software-update de mogelijkheid blokkeert.
Software blijft dan volgens critici langer onveilig. Naast opsporingsdiensten zouden ook hackers de nog niet gemelde beveiligingsproblemen kunnen benutten, mits zij hiervan op de hoogte zijn.
Lijkt mij geen verstandig standpunt. In mijn beeld zullen er altijd zero exploits blijven. Je kan door goede monitoring in te richten gaan opsporen of ze op je pc aan het inbreken zijn. Data van je pc halen zal altijd cpu kosten en bytes zullen nooit ongemerkt over het netwerk gaan.
De hartelijke groet Jan Marco