Aha. Sounds like a job for Privacy Repair Man!
Als eerste stap een test met TravelmanagerComponents:
Sub doAH(pc, d)
rc = doInlezen("geo_postalcoords.txt")
cs = Split(Filter(rc, pc)(0), "|")
jm = Array(cs(1), cs(2))
For Each Item In d
ct = Split(Filter(rc, Item)(0), "|")
ah = Array(ct(1), ct(2))
Debug.Print "van JM naar " & d(Item) & " is " & hoeverishetvan(jm, ah)
Next
End Sub
Jullie hebben er tien maar jij gaat naar alle waarschijnlijkheid naar deze vestiging:
van JM naar Rijnstraat 20 7523GG is 0,5km
Volgens De Telefoongids bv. Albert Heijn zegt zelf 165 meter. Zijn zij dan wel te vertrouwen? Ja =>
JM, ik respecteer jouw privacy, maar in de sfeer van ‘data-mining’ mogelijk correlatie met jouw stemgedrag:
Mr. S. van Haersma Buma (CDA)
‘We geven al onze gegevens aan Albert Heijn en weet ik wat voor winkels als we daar bonuspunten voor krijgen, maar als de overheid dat doet met maar één doel, de veiligheid, dan mag dat niet.’
Mijn Bonus-programma. Hoe beter we je kennen, hoe beter we je van dienst kunnen zijn:
Deze gebruiken we uitsluitend voor het maken van geaggregeerde trendanalyses.
Kan altijd beter:
Privacy
Met de Bonuskaart kan Albert Heijn het koopgedrag van de klant achterhalen. Hiermee kunnen onder andere gepersonaliseerde aanbiedingen worden gedaan en ook wordt zo informatie gewonnen over welke producten het meest worden gekocht, op grond waarvan het aanbod kan worden afgestemd op de consument.
Onder druk van privacy-voorvechters is het na verloop van tijd ook mogelijk geworden om een anonieme Bonuskaart te krijgen. Op deze manier kan wel een voor de winkelketen waardevol klantprofiel worden samengesteld, maar kunnen geen gepersonaliseerde aanbiedingen meer worden gedaan. Deze kaart wordt onder meer aan uitwisselingsstudenten uitgedeeld in hun welkomstpakket of is af te halen bij de informatiebalies in Albert Heijn winkels.
Was dus geen halszaak om zich dan maar te conformeren aan de wet toen bleek dat anoniem "strikt genomen niet langer “anoniem” meer was”.
College bescherming persoonsgegevens (CBP)
Onderzoek naar de verwerking van persoonsgegevens door Albert Heijn B.V. in het kader van de AH Bonuskaart/het voordeelprogramma Mijn Bonus
Klanten die hun persoonsgegevens niet bekend willen maken, wordt door Albert Heijn de mogelijkheid geboden om gebruik te maken van Bonuskortingen zonder NAW-gegevens aan Albert Heijn op te hoeven geven (de Anonieme Bonuskaart). Het CBP heeft vastgesteld dat de gegevens van Anonieme Bonuskaarthouders (doorgaans) toch direct of indirect te herleiden zijn tot individuele personen. In het geval van gebruik van een Anonieme Bonuskaart, in combinatie met:
- een Mijn ah.nl account en/of gebruik van de AH Boodschappen webwinkel online diensten van Albert Heijn
- een Mijn ah.nl account en gebruik van Appie
- een Air Mileskaart
- vragen en klachten in de winkel inzake betalingen
blijkt een koppeling mogelijk tussen het Anonieme Bonuskaartnummer en (andere) persoonsidentificerende gegevens (bijvoorbeeld NAW-gegevens en/of e-mailadres).
Want niets was nagelaten om de bestaande database te verramponeren:
Waarom Albert Heijn met de Bonuskaart vijftien jaar achterloopt
Aanbiedingen op maat voor elke klant (en grondige kennis van diezelfde klant), het is de ‘heilige graal’ voor supermarktketen Albert Heijn. Het kostte het bedrijf vijftien jaar en een nieuwe Bonuskaart - nu een jaar in omloop - om de klant persoonlijke aanbiedingen te kunnen doen. En dat terwijl de supermarkt al in de jaren negentig wist hoe het moest. Wat ging er mis?
De database raakte ‘corrupt’
Uiteindelijk zat een ernstig vervuilde database (‘corrupt’ in jargon) het gebruik van de data en de personalisering van de aanbiedingen in de weg. Onder andere doordat klanten onderling Bonuskaarten uitwisselden, konden er geen zinnige uitspraken meer worden gedaan over iemands aankoopgeschiedenis.
Kritiek van privacy-waakhond
Albert Heijn schoof de personalisering van de Bonuskaart op de lange baan. Ook kritiek van het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) speelde daarbij een rol. Het College oordeelde dat de supermarkt de klant onvoldoende had geïnformeerd over de registratie van persoonsgegevens. Volgens Albert Heijn was ‘de tijd er nog niet rijp voor’.
Pas vorig jaar waagde het supermarktconcern een nieuwe poging. Daarvoor moest afscheid genomen worden van de vervuilde database. Het bestand dat sinds 1998 met miljoenen transacties was gevuld, bleek waardeloos geworden. Een nieuwe Bonuskaart en een schone database moesten persoonsgerichte marketing alsnog tot een succes maken.
Doen wat er gezegd wordt:
Toestemming betrokkene voor persoonlijke analyse
Nu het bedrijf het Mijn Bonus-programma heeft opgeschort totdat klanten een hernieuwde opt-in hebben gegeven is deze overtreding beëindigd.
Dus een nieuwe niet-anonieme Bonuskaart:
Welke gegevens verwerken we hiervoor?
Om deze aanbiedingen te kunnen doen, analyseren we vanaf het moment van activering van je Bonuskaart de daarmee gedane aankopen en je websitebezoekgegevens en vergelijken dit met het koop- en bezoekgedrag van andere klanten, zoals:
De specifieke producten die je koopt bij Albert Heijn
Het bedrag dat je per keer besteedt bij Albert Heijn
De plaats en tijd waarop je een aankoop doet en via welk kanaal je dat doet
(bijv. in een winkel, online via ah.nl of Appie op je smartphone)
Wat je op onze website bekijkt
Wat je in onze nieuwsbrieven aanklikt
We vergelijken deze gegevens met het koop- en bezoekgedrag van andere klanten. Uiteindelijk analyseren we je aankoop- en websitebezoekgegevens over een periode van maximaal 27 maanden. Hierna worden deze gegevens onomkeerbaar versleuteld.
Moet de klant nu maar op vertrouwen. Het AP, toen nog CBP, op 26 juni 2012:
Conclusies
Het CBP heeft vastgesteld dat Albert Heijn ten tijde van het rapport van voorlopige bevindingen nog beschikte over de bestanden van de pilots in 2010 en 2011 ([VERTROUWELIJK: (…)]) waarop uiteindelijk een gepersonaliseerde marketing mailing werd gedaan.
Elk nadeel heb z’n voordeel maar toch weer klachten:
Bonuskaart AH onder vuur
Door de nieuwe bonuskaart stijgt het aantal klanten dat geen korting krijgt bij AH (terwijl er wel korting op de producten zit), becijferde onderzoeksbureau The Choice.
Aandeel van de AH-klanten dat geen korting krijgt:
Albert Heijn houdt nu van jaarlijks nog eens 23 procent van haar klanten het voordeel in eigen zak. Met de nieuwe bonuskaart maximaliseert Albert Heijn dat eigen voordeel.
Privacy als onderwerp leeft, forumdiscussie:
[–]Martijngamer Gelderland 5 points 4 months ago
>> ik heb nog nooit in de winkel iets gezien van aanbiedingen die alleen voor niet-anonieme kaarten waren
Dat is omdat dat ook niet in de winkel staat. Je krijgt elke zondag een mailtje met twee aanbiedingen die exclusief aan jouw kaart gekoppeld zijn.
[–]Turtletotem Zeeland 1 point 4 months ago
Wat voor de een gezellig is, is voor de ander “een hand gare figuren”.
Ga je leven beteren, man.
Ook onder deskundigen:
Geen ramp
Reuze handig, vinden veel klanten. En dat je persoonlijke gegevens moet afstaan, is ook geen ramp vindt supermarktexpert Erik Hemmes. ‘Je legt ook je boodschappen op de band en dan zien de mensen voor en achter je ook wat je koopt.’
Klanten moeten expliciet toestemming geven voor de nieuwe kaart. Dat moet wel, want de supermarktgigant werd vorig jaar teruggefloten door het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP). De plannen waren in strijd met de wet. Nu vraagt AH nadrukkelijk toestemming. Wie de kaart niet online activeert, heeft een ‘gewone’ kaart.
Maar, nazomer, daar is-ie weer, de Winter:
Zorgverzekeraar op de hoogte
Internetkenner Brenno de Winter stelt vandaag in het AD: ‘Ik vraag me af of mensen nog zo enthousiast zijn als elke fles wijn die ze kopen, wordt gemeld aan hun zorgverzekeraar.’
Belangenorganisaties:
Kritiek op Albert Heijn om vernieuwde bonuskaart
Albert Heijn stelt de gegevens niet te verkopen. Ondanks die belofte, is de Stichting Privacy First helemaal niet blij met de kaart: ‘Dit vinden wij een vorm van oneerlijke handelspraktijken,’ zegt Vincent Böhre van de stichting. ‘Het komt erop neer dat je extra korting krijgt als je je gegevens afstaat. Dat kan niet door de beugel.’
Maar nu is alles anders, ah.nl/privacy:
Privacy
Albert Heijn schakelt bij de uitvoering van haar dienstverlening en andere bedrijfsactiviteiten derden in (zoals drukkerijen en e-mail en postverwerkers). Voor zover deze derden bij het uitvoeren van de betreffende diensten en bedrijfsactiviteiten je gegevens verwerken, doen zij dit in hoedanigheid van bewerker voor Albert Heijn en heeft Albert Heijn de vereiste technische en organisatorische maatregelen getroffen om te verzekeren dat je gegevens uitsluitend voor bovenstaande doeleinden worden verwerkt.
Uitsluitend indien Albert Heijn hiertoe wettelijk is verplicht, worden persoonsgegevens verstrekt aan toezichthouders, fiscale autoriteiten en opsporingsinstanties.
Je persoonsgegevens kunnen in dit kader ook worden doorgegeven naar ontvangers in landen buiten de Europese Economische Ruimte. Albert Heijn zal in dergelijke gevallen passende maatregelen nemen die redelijkerwijs nodig zijn om te waarborgen dat je gegevens zo goed mogelijk worden beschermd.
Je darmen hebben ook iets te verbergen:
Hoe big data onze eetgewoontes kan veranderen
Als het aan de supermarkt ligt gaat dat in de toekomst nog een stukje verder. Want wat als we die grote berg aan gegevens kunnen inzetten om de consument gezonder te laten eten?
Albert Heijn onderzoekt momenteel die mogelijkheid. Van Dijk: “We zien het als onze missie om mensen gezondere keuzes te laten maken. Dat doen we op verschillende manieren, bijvoorbeeld met gezonde recepten en aandacht voor het onderwerp in de Allerhande. Maar we zouden bij klanten die aangeven daar behoefte aan te hebben ook hun koopgedrag kunnen analyseren om tips te geven. Dat een klant bijvoorbeeld kan vragen: ik wil minder zout eten, adviseer mij wat ik moet veranderen in mijn eetgedrag.”
Een nieuw zgn. snotplaatje dus bij de kassa, daar gaan caissières jouw Bonuskaart straks langs wrijven:
Ook Wynand Alkema herkent de beperkingen van big data omdat het erg persoonlijk kan worden. Wetenschappelijk is het misschien wel mogelijk om aan de hand van je DNA te bepalen wat je wel en niet in je mond mag stoppen, maar dat betekent niet dat we dat als consument ook willen weten.
Een forumbezoeker weer:
Nee, profilering gaat per kaart, en het interesseert AH geen moer wat jouw adres is.
En 1-0 voor jou, Jan Marco, AH-Bonuskaart hadden ze niet in het Correspondenten-boek …