Hoi Weerman,
Was jouw reactie bij de presentatie van het boek in “De Wereld Draait Door” … Nog steeds als je ook voorin het boek zou kijken? Je moet iets verbergen:
Ik heb maar paar alinea’s kunnen lezen. Ga volgende week zeker boek lezen. Het is prachtig geschreven.
‘Dit verhaal moet iedereen lezen die de machtsverhoudingen in onze huidige gedigitaliseerde samenleving wil begrijpen. Wat op het spel staat is geen individuele zorg van een paar privacyvoorvechters, maar een zaak die ons allemaal aangaat: we worden online gemanipuleerd zonder dat we mogen weten hoe.’
– Bart Jacobs, hoogleraar Computerbeveiliging aan de Radboud Universiteit Nijmegen
Ik denk dat dit veel te negatief geformuleerd is. In het verleden werden we gemanipuleerd bij het leven, denk aan woekerpolis of rente-swap van de bank. Als we goed IT platform maken kan je direct zien dat een bedrijf klanten/personeel oplicht.
Iedereen heeft m.i. wat te verbergen. In vorige post heb ik geprobeerd aan te geven dat er een prijs is dat je toch je privé informatie wel wil delen met de rest, als ik veel geld kan besparen.
Ik ga straks voor 20 euro boodschappen doen bij AH. Is deze info straks in BlockChain oplossing ook niet te zien dat ik 20 euro aan boodschappen uitgeef. Anders geformuleerd: We doen heel moeilijk over het feit dat banken meta data van klanten zou willen verkopen. In de nieuwe technologie is deze meta data voor iedereen m.i. gemakkelijk in te zien.
Corporations use surveillance to manipulate not only the news articles and advertisements we each see, but also the prices we’re offered.
Laatste is precies wat ik voor stel. Criminelen en geldverduisteraars gaan meer betalen voor hun boodschappen. For them, It is pay back time!
AIVD-directeur Rob Bertholee wil de encryptie van chatdiensten als Telegram, WhatsApp en Signal beperken. Het is volgens hem essentieel voor het beschermen van de rechtsorde om de communicatie van verdachte personen te ontsleutelen.
Ik begrijp het niet. Ik denk dat niemand vertrouwen heeft in de overheid dat zij backdoor keys voor zich zelf zouden kunnen houden. Ministerie van Justitie kan zelf een bonnetje niet vinden en volgens enquete is het daar een bestuurlijke chaos. Daarnaast kennen bijvoorbeeld de gemeenten niet eens de regels van toestemming geven. Ik heb geen vertrouwen dat zij mijn belangen kunnen beschermen, dus ik wil zelf mijn zaken beveiligen met de hoogste niveau van beveiliging graag.
De hartelijke groet Jan Marco