Verkoop van Gouden Gids levert VNU miljarden op

Bron Metro23 september 2004:

De verkoop van de gouden gidsen gaat het marketing- en informatieconcern VNU een flinke som geld opleveren. De Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal melde gisteren dat het hoogste bod van de vijf partijen die geïnteresseerd zijn in de gidsen 2,2 miljard euro bedraagt.

VNU zal volgende week de koper selecteren, aldus de krant. Het concern wilde gisterochtend geen commentaar geven. Een woordvoerder zie wel dat de verkoop voor het einde van het jaar is afgerond.

De vijf partijen die een bod zouden hebben uitgebracht, zijn alle investeringsmaatschappijen. Daaronder bevinden zich Carlyle Group en Blackstone Group uit de Verenigde Staten. Uit Groot-Brittannië komen BC Partners en de consortia CC Capital Partners/Permira Advisors en Apax Partners/Cinven Group.

Voor de “happy few” die hier opgewonden van worden:
bij het hoofdkantoor van vh. VNU World Directories alias de Goudengids is eind vorige week de oude lichtreclame van het dak verwijderd.

Voor de happy and not so few die hier opgewonden van worden:
op de lichtreclame die weer op het dak staat is nu vanaf alle kanten Katja Schuurman in een
http://www.goudengids.nl/static03/images/katjaschuurman.jpg][u]telefoonnummerbroekpak[/u
te bewonderen. Zij komt ook op de omslag van de Goudengids te staan. Was slechts een onderdeel van de nieuwe reclamecampagne, loos alarm dus.

Bij de rest van de persberichten staat ook nog deze:

"KPN en Gouden Gids BV hebben een overeenkomst gesloten die ertoe moet leiden dat de kwaliteit van telefoongids-gegevens verder verbeterd wordt. De overeenkomst gaat 1 juni aanstaande in. De data activiteiten zullen worden uitgevoerd bij KPN.

In Nederland zijn inmiddels meer dan 26 partijen actief in het aanbieden van telefoondiensten - mobiel en vast - en bedraagt het aantal abonnees die op enige wijze gepubliceerd willen worden in telefoongidsen in Nederland, meer dan 8 miljoen. De verschillende telefoonaanbieders zijn verplicht de gegevens van hun abonnees ter beschikking te stellen aan gidsuitgevers. In de overeenkomst tussen KPN en Gouden Gids zullen alle data activiteiten die nodig zijn voor de publicatie van de basisgegevens van deze abonnees worden gebundeld. Deze essentiële activiteiten kosten jaarlijks vele miljoenen euro’s."