Als je het over de duvel hebt …
Op dit moment verspreiden ze in Amsterdam de papieren editie 2008/2009 van De Telefoongids en wat blijkt, deze Club-Van-Tien mocht één jaar later weer terug in de gids:
lastname streetname phone wel of niet in de gids van
DTG DTG Truvo DTG
2007 2008 2008 2009
Fortgens Stokerkade 0204192024 ja nee nee ja
Griffin Transvaalstraat 0206634317 ja nee nee ja
Kelders Het Hoogt 0206371857 ja nee nee ja
Keuter Count Basiestraat 0206143035 ja nee ja ja
Kramer J vd Waalsstr 0206932823 ja nee nee ja
Meili Beemsterstraat 0206320587 ja nee nee ja
Plomp Groenhoven 0206909177 ja nee nee ja
Punt Zuiderakerweg 0206193359 ja nee nee ja
Schrik Zaandammerplein 0206844677 ja nee nee ja
Vogelzang-Dau Leuvenstraat 0206171741 ja nee nee ja
Het blijkt om een administratieve “naschok” te gaan, in ieder geval voor deze betrokkenen. Zij zijn in die tijd met behoud van nummer gewisseld van provider en vervolgens onder de radar terecht gekomen op het moment dat deze providers hun gegevens hadden moeten uitwisselen: KPN, als eerste, zo klaar, verwijderd. Daarna, bijvoorbeeld Tele2, eens even kijken, waren er nog klanten die vermeld wilden worden, waar staat dat ook alweer … Te laat, daar is al een nieuwe kwartaal-CD, en jeetje daar is ook al de nieuwe papieren editie voor het hele jaar 2007/2008.
Het gaat hier dus niet alleen om regiogids Amsterdam maar landelijk om 120000 abonnee’s die er even niet waren, althans op de CD-rom’s. Nou had ik er destijds
http://www.foondump.nl/forum/viewtopic.php?p=2924#2924
boven gezet:
[quote]Maar waarom zou DTG als miljardenbedrijf (euro’s, niet aantallen vermeldingen) de digitale gidsen gaan “opleuken” met telefoonabonnees die eigenlijk al bedankt hebben?
Is dat uberhaupt wel hard te maken? Het blijft gissen, wat als er alleen maar een - weliswaar vreselijk - stomme fout is gemaakt? Die vervolgens op de CD nog wel maar in de gedrukte gidsen niet meer hersteld kon worden?[/quote]
KPN heeft trouwens voor zo’n akkefietje met de gidsen in het verleden wel eens een “last onder dwangsom” opgelegd gekregen van het Opta, omdat zij niet aan haar verplichtingen zou voldoen. KPN heeft immers de uitvoering van een “Universele Dienst”* op zich genoemen, inclusief het uitbrengen van de bijhorende volledige abonneelijst:
[quote]Het college heeft in zijn besluit van 19 juni 2001 geconstateerd dat de telefoongids en de abonneeinformatiedienst die KPN beschikbaar stelt, niet alle abonnees van Nederland bevatten. KPN voldoet daarmee niet aan de plicht om een universele telefoongids en abonnee-informatiedienst beschikbaar te stellen.
De overtreding is toe te rekenen aan KPN, omdat de gegevens van andere aanbieders niet aan KPN worden geleverd, vanwege het feit dat zij de toelevering van gegevens ten behoeve van de universele telefoongids of abonnee-informatiedienst in strijd met de geldende regelgeving afhankelijk stelt van extra verplichtingen. KPN vraagt namelijk een vergoeding aan andere aanbieders en eist aanlevering in een door KPN voorgeschreven formaat.
Indien KPN na 3 juni 2002 niet voldoet aan deze last, verbeurt KPN een dwangsom van EUR. 500,- per gepubliceerde regio-telefoongids met een maximum van EUR. 25.000,-.
Beslissing op bezwaar KPN last onder dwangsom telefoongids en abonnee-informatiedienst
http://www.opta.nl/download/beslis_kpn_abonnee_050702.pdf
[/quote]
Dat waren toen nog 50 regiogidsen. KPN had destijds (net als nu?) problemen met andere providers, waaronder toen (ook) Tele2, die niet of niet op tijd met de benodigde gegevens afkwamen.
Dat KPN het inmiddels aan De Telefoongids BV overlaat om het “witte” telefoonboek uit te brengen doet daar niets aan af, KPN blijft verantwoordelijk.
[size=9]*) Wettelijk kader - Op grond van artikel 9.1, eerste lid Tw worden in het algemeen maatschappelijk belang bij algemene maatregel van bestuur openbare telecommunicatiediensten of daarmee samenhangende voorzieningen aangewezen die voor eenieder tegen een betaalbare prijs en een bepaalde kwaliteit beschikbaar moeten zijn.
In het Bud (Besluit universele dienstverlening) worden als openbare telecommunicatiediensten of daarmee samenhangende voorzieningen, als bedoeld in artikel 9.1 Tw, op grond van artikel 2 Bud sub c en d, het beschikbaar stellen van telefoongidsen respectievelijk het beschikbaar stellen van een abonnee-informatiedienst aangewezen.
Op grond van artikel 5 Bud dienen de telefoongidsen de gegevens van de abonnees van aanbieders van vaste en mobiele openbare telefoondiensten met inbegrip van hun vaste, mobiele en persoonlijke nummers te bevatten. De telefoongidsen dienen tenminste eenmaal per jaar te worden bijgewerkt. [/size]