Telefoongids breidt uit naar lead generatie

[quote]Woensdag 16 januari 2008, 13:14 - De Telefoongids breidt de activiteiten uit van actieve zoekers naar latente winkelaars. De affiliate markting van De Heus moet daarbij helpen.

Door Tom Sanders

De Telefoongids heeft voor een onbekend bedrag het online bureau De Heus Response Media overgenomen. De firma is vooral geïnteresseerd in de affiliate marketing activiteiten waarbij adverteerder een vast bedrag betalen voor gegevens van geïnteresseerde partijen, de zogenaamde lead generatie.

Online lead generatie is relatief onontgonnen terrein in Nederland. Google heeft op internet betaling per click populair gemaakt, maar het kan nog verder, bepleit Rick van Boekel, chief commercial officer van De Telefoongids.

“Heel de wereld focust zich op pay per click. Dat is natuurlijk prachtig, maar pay per lead is een fase verder,” zegt van Boekel tegenover Webwereld. “De toegvoegde waarde voor je adverteerder gaat omhoog.”
Van actieve naar passieve shoppers

Zowel het papieren telefoonboek als de online telefoongids bieden nu nog uitsluitend zogenaamde directieve marketing: gebruikers zoeken actief naar een dienstverleners die een probleem kan oplossen. De Heus haalt zijn omzet juist uit een passief winkelpubliek. Daarvoor werkt het samen met partnerwebsites die de interesse moeten wekken.

Een autofabrikant kan bijvoorbeeld op zijn eigen website proefritten aanbieden, maar zal daarbij een ander publiek bereiken dan wanneer het adverteert op een gespecialiseerde nieuwssite of weblog. Het programma van De Heus betaalt de uitgever van die website een vast bedrag voor elke aanmelding.

Bedragen variëren van een paar euro tot enkele tientjes voor leads die leiden tot grotere aankopen. De naam en telefoonnummer van een klant die interesse heeft in de aanschaf van een hypotheek is bijvoorbeeld enkele tientjes waard.

De overname van De Heus past bij een grotere nadruk op internet binnen De Telefoongids.

“Onze mission statement is aangepast om een online company te worden,” zegt Van Boekel. “We meer vanuit de adverteerder naar wat nodig is om de adverteerder breder te bedienen.”

Zo’n 40 procent van alle bedrijven in Nederland adverteert in De Telefoongids. Consumenten vertrouwen nog vooral op de papieren telefoongids, zegt Van Boekel: voor 63 procent van de zoekopdrachten grijpen zij naar de gids. Voor de overige 37 procent surfen zij naar de website. Van Boekel verwacht dat de papieren gids een blijvertje is. “Print zal wel zakken, maar je ziet dat dat minder snel gaat dan gepland.”

Financiële gegevens van de overname zijn niet bekendgemaakt. De Heus is gevestigd in Hoorn en heeft 14 man personeel in dienst.[/quote]

Bron: Webwereld
http://www.webwereld.nl/articles/49439/telefoongids-breidt-uit-naar-lead-generatie.html

De site van Emerce

over deze overname:

Over de schaal waarop gewerkt wordt:

[quote]De Heus is Nederlands grootste aanbieder van off- en online response concepten. Jaarlijks verstuurt zij ruim 30 miljoen carddecks en bonnenboekjes en 50 miljoen e-mail nieuwsbrieven. Tevens is De Heus eigenaar van meer dan 20 websites met een uniek bereik van 1 miljoen bezoekers en 40 miljoen bannerviews per maand.

Persbericht TradeDoubler
http://www.tradedoubler.nl/pan/cms/press/15062005
[/quote]
In het verleden werd de naam van De Heus dan ook geregeld in verband gebracht
http://www.spaink.net/groene/spam.html
met spammen-in-het-groot. Veel Nederlandse bedrijven spammen niet zelf, maar laten dat doen door gespecialiseerde bedrijven:

[quote]… First Impressions, een direct marketingbedrijf geleid door Rob de Heus. Spamvrij.nl ziet tegenwoordig zo’n twee tot drie spamruns van De Heus per week. Naar eigen zeggen heeft De Heus de beschikking over 2 miljoen Nederlandse e-mail adressen en stuurt de firma wekelijks honderdduizenden mails rond. De Heus beweert alleen met ‘permissie’ en gericht mail te sturen, de klassieke tegenwerping van alle direct marketeers. In werkelijkheid zendt het bedrijf ook willekeurige mensen ongevraagde reclame, zodat eenpersoons-huishoudens reclame voor Romac bedrijfsreinigingsmachines in hun mail treffen of platgemaild worden over Frama frankeermachines - met alle gevolgen voor de reputatie van die bedrijven vandien.

… Spamvrij.nl heeft een aantal bedrijven voor wie De Heus heeft gespamd benaderd met de vraag of zij weten dat hun mail ook naar ongeselecteerde adressen gaat. Eén bedrijf bedrijf reageerde geschrokken en zei meteen alle banden te zullen verbreken; een ander zei wel wat klachten te hebben ontvangen, doch vooral positieve reacties, maar niettemin voortaan af te zien van de diensten van De Heus en First Impressions ‘omdat het een relatief dure vorm van reklame is.’[/quote]
Of De Heus nu netjes in de “bovenwereld” opereert? Zelf beweert het bedrijf van wel, uit een onderzoek dat het heeft laten uitvoeren:

[quote]… De door De Heus Multi Response Media BV gehanteerde procedure bij het verzamelen van e-mailadressen voldoet aan de eisen die worden gesteld in artikel 11.7 Telecommunicatiewet met betrekking tot het vragen van voorafgaande toestemming voor het gebruiken van het e-mailadres voor commerciële doeleinden. De review heeft zich ook gericht op de naleving van de Code Verspreiding Reclame via E-mail (Code e-mail). De door De Heus Multi Response Media BV gehanteerde procedure om de voorafgaande toestemming te verkrijgen past binnen de eisen die in deze Code worden gesteld.

brief Singewald Consultants Group
http://www.deheus.nl/review.pdf
[/quote]
Dat “verzamelen van e-mailadressen” gaat zo in z’n werk:

[quote]

  • [b]MoneyMoker[/b] [i]Lekker spaarvarkens kapot slaan![/i]
  • [b]Postbodedoolhof[/b] [i]Breng de postbode naar je huis en win prijzen![/i]
  • [b]Schiet-een-clown[/b] [i]Schiet de clowns in een bak water en werp een mes![/i]
  • [b]Kluisjeskraker[/b] [i]Als je vrienden uitnodigt om mee te doen, krijg je extra credits![/i]
[/quote] Vanzelfsprekend mag je niet meedoen als je niet je naam, postcode en je emailadres wil achterlaten. In de voorwaarden is dan vervolgens onveranderlijk opgenomen dat je instemt met het gebruik van je emailadres voor andere doeleinden. Zoals bijvoorbeeld achter http://rattenstreken.nl][b]http://rattenstreken.nl[/b : [quote]Deelnemers verlenen alle medewerking opdat hun namen gebruikt kunnen worden voor promotionele doeleinden van De Heus Multi Response Media BV.

Daarnaast worden de gegevens gebruikt om de gratis nieuwsbrief van First-Impressions en VoordeelOnlineshop.nl toe te sturen met nieuwe aanbiedingen en andere speciale acties van De Heus Multi Response Media BV.

Indien u geen informatie wenst of u wilt uw toestemming voor het gebruik van uw e-mail adres intrekken, dan kunt dit kenbaar maken via-info@Rattenstreken.nl[/quote]
De Telefoongids kreeg het al eerder als resultaat uit een eigen onderzoek
http://over.detelefoongids.nl/upload/59049_8962_1152632668024-11072006_Nederlanders_voorzichtig_met_persoonsgegevens_final.doc
:

En voor niets? Een bezoeker van forum.trosradar.nl:

Toevallig bereikt dit nieuws ons juist op de dag dat er wijzigingen in de Telecommunicatiewet in het parlement behandeld werden:

[quote]Wijzigingen in de Telecomwet zorgen ervoor dat nu ook bedrijven niet meer gespamd mogen worden

Toen de Telecomwet in 2004 werd herzien, werd niet verboden om consumenten ongevraagd te benaderen met commerciële e-mail. Bij bedrijven mocht, dankzij een sterke lobby van het Nederlandse bedrijfsleven, toch nog digitaal gefolderd worden in de Inbox. Die tijd is voorbij, als de gisterenmiddag besproken wijzigingsvoorstellen worden aangenomen.

Emerce - Spam aan bedrijven en telemarkting verder aan banden - 16 januari 2008

[/quote]
Volgende week dinsdag wordt er in de Tweede Kamer gestemd over deze wijzigingen.