Megafoon-2005

Hoi RGJ,

Ik zie in de cd-foongids wel een streepje tussen netnummer en abonnee-nummer staan. In foondump2005 zie ik geen info hierover.

Gebruiken ze een hulp tabel om het aantal netnummer-cijfers te bepalen?

De vriendelijke groet Jan Marco

Hoi RGJ,

Select * from white_subscriber where phone = ‘0597454988’;

Geeft 9 gelijke record (behalve ID is anders).

In de cd-foongids 2006/2006 wordt maar 1 record getoond. Worden deze meerdere records aangemaakt omdat deze entry in meerdere plaatsen voorkomt, dus naast Bellingwolde nog andere plaatsen o.i.d.,

De vriendelijke groet Jan Marco

Weet ik veel.
Maar in fs2005.php van Foondump wordt wel een hulptabel gebruikt om het streepje te zetten.

function formatPhoneNumber ($phonenr) { /* alle niet-vier-cijferige area codes */ $area = array("00800", "010", "013", "015", "020", "023", "024", "026", "030", "033", "035", "036", "038", "040", "043", "045", "046", "050", "053", "055", "058", "06", "070", "071", "072", "073", "074", "075", "076", "077", "078", "079", "084", "087 ", "ZZ"); $i=0; do { $len = strlen($area[$i]); $cmp = strncmp ($area[$i], $phonenr, $len); if ($cmp==0) break; $i++; } while ($cmp <=0); if ($cmp) $len=4; return substr($phonenr, 0, $len)."-".substr($phonenr, $len); }

De cdfoon heeft cdc.wrd zo te zien tbv de menuoptie zoeken|netnummer|plaats op de CD-rom.

JM je moet in de provincie Groningen zoeken, dan krijg je negen keer kinderopvang. Je ziet het ook in het minigidsje van
http://www.foondump.nl/forum/viewtopic.php?p=953#953][u]Heerjansdam[/u
, zo klein als het is wemelde het toch al van de interlokale onderkruipers: begrafenisondernemers, hypotheekverstrekkers die diensten aanbieden die Heerjansdam zelf niet heeft. 0800- en 0900-nummers en die nieuwe 088-nummers zijn geen netnummers meer dus bij welke plaats moet je ze dan vermelden? DTG zegt allemaal maar wel tegen betaling.

In die hulptabel ontbreekt 088 maar doe maar rustig aan, nummers als die van KPN 088-00063 staan nog niet in cd-foongids, ook niet die van het tweede kwartaal.[quote]Een bedrijf dat vestigingen heeft in Groningen, Zutphen en Apeldoorn, is telefonisch bereikbaar via een woud aan mobiele en vaste nummers. Behalve als datzelfde bedrijf gebruik maakt van de nieuwe bedrijfsnummers beginnend met 088. Eind 2004 stelde EZ deze beschikbaar voor organisaties van groot tot klein. Al na enkele weken had de OPTA vierhonderd­duizend nummers aan bedrijven toegekend. Het ligt in de bedoeling dat de consument in de toekomst bij bellen naar 088-nummers niet duurder uit is dan bij telefoneren naar het eigen netnummer.

http://088.startkabel.nl/k/088][u]Startkabel/088[/u
[/quote]

Hoi RGJ, Weerman,

Even een beetje bezig geweest wat ik “datamanagement” noem. Je kan natuurlijk in mysql een ander tabel gaan vullen om zo beter kwaliteit van de data te verkrijgen —)

Als je white en pink subscriber in elkaar schuift krijg je:

create table white_pink_subscriber (
id integer unsigned not null,
id_pink integer unsigned not null,
title varchar(40) default null,
firstname varchar(128) default null,
infix varchar(40) default null,
lastname varchar(128) default null,
lastname_pink varchar(128) default null,
streetname varchar(64) default null,
streetname_pink varchar(64) default null,
housenumber varchar(24) default null,
housenumber_pink varchar(24) default null,
postalcode varchar(9) default null,
postalcode_pink varchar(9) default null,
city varchar(80) default null,
city_pink varchar(80) default null,
phone varchar(20) default null,
phone_pink varchar(20) default null,
category char(5) default null,
category_pink char(5) default null,

primary key (id)
) type=myisam;

  1. Streetname_pink, housenumber_pink, postalcode_pink en City_pink zou er mogelijk uit kunnen.

  2. Stel bedrijf zit in een huis. Bijvoorbeeld lastname_pink “garage jansen” met lastname “Jansen”.

  3. Mijn huisarts heeft een bedrijfsnummer (=phone_pink) en een prive nummer (phone).

  4. Category en Category_pink. Mogelijk sluiten ze elkaar uit en is 1 veld voldoende. Lijkt mij dat een bedrijf wel werkzaam kan zijn in meerdere categorieen. Dus vanuit bovenstaande tabel naar een aparte category tabel laten verwijzen.

De vriendelijke groet Jan Marco

Wat een rare actie!
Pink en white zijn gewoon hetzelfde, m.u.v. title, firstname en infix. Die drie komen alleen in white voor.
Je kan in principe dus gewoon de pink gids naar de white tabellen dumpen.

Hoi RGJ,

Je moet het even anders zien. Foondump dumpt white en pink één op één naar mysql. Moet je vooral zo houden.

Hierna kan je datamanagement gaan uitvoeren op de data. Je moet het niet willen terugvertalen naar Foondump, want dan krijg je “chaos”.

Je maakt bij voorbeeld nieuwe tabellen door info uit de foondump tabellen te gaan halen.

Weet ik—) Ik heb iets simpels gedaan.

Select * from pink_subscriber limit 10;

Ik zie direct 5 eenmanszaken.

Select * white_subscriber where phone = ‘0302300454’;
Gevonden.

Select * white_subscriber where phone = ‘0645498921’;
Is niet te vinden.

Select * white_subscriber where phone = ‘0113301606’;
Gevonden.

Select * white_subscriber where phone = ‘0495591922’;
Gevonden.

Select * white_subscriber where phone = ‘0703912143’;
Gevonden.

Je zou eigenlijk naar de verdeling van eenmanszaken moeten kijken. Hoeveel komen deze voor in pink_subscriber?

De andere vijf records hebben betrekking op “één” bedrijf met telefoonnummer = 08000221133.

Je ziet dat hij de volgende categorieën “GLA05”, “SCH45”, “VER88”, “ROL05” en “GLA05” heeft. Record 1 en record 5 hebben gelijke categorie, namelijk “GLA05”.

Select * white_subscriber where phone = ‘08000221133’;

Krijg je 116 records van “Gelders Glas” + “plaatsnaam”. Mogelijk gebruikt men andere glasbedrijven om het werk uit te laten voeren.

Moet je m.i. niet doen, gewoon nieuwe tabellen maken en de info uit de Foondump tabellen halen.

De vriendelijke groet Jan Marco

Met je eens dat je geen data wil wijzigen in de dump zelf.
Laat ik het herformuleren.

Ik vind het raar dat je velden gaat dupliceren en er _pink achter zetten. Je gebruikt toch altijd maar de een of de ander.
Je kan in principe de structuur van white_subscriber gebruiken. Voeg er desnoods nog een veld CHAR(1) aan toe waar je de herkomst in zet, P of W.

Hoi RGJ,

Je denk dat je het een beetje als een R&D omgeving zou moeten zien. Gewoon wat proberen om het beter te maken.

Stel dat je 500.000 eenmans bedrijven hebt die in 1 adres zitten, alleen met het verschil dat ze tevens een bedrijfsnaam hebben dan zou je er voor kunnen kiezen om naast white_lastname ook een pink_lastname op te nemen, met pink_lastname natuurlijk de bedrijfsnaam. Hetzelfde geldt voor prive-telefoonummer en bedrijfstelefoonnummer.

Eigenlijk probeer je twee entries (pink en white) samen te voegen om naar 1 telefoonboek te komen.

N.B. Persoonlijk opteer ik naar 1 telefoonboek (“subscriber”) met bedrijfs en prive personen.

De vriendelijke groet Jan Marco

Hoi RGJ,

Megafoon werkt wel lekker snel --)

Vandaag beginnen met net-nummer en abonneenummer er in aanbrengen.

Drie functionaliteiten:

  1. isdnlogd er aan koppelen.
  2. Kunnen terugzoeken op provider.
  3. Aanzet tot cost accounting.

ad 1) Ik ga ook weer met isdnlogd beginnen. In isdnlogd zit bij mijn ppc nog een fout in Belkin isdn kaart. Ik denk om oude isdnlogd te pakken zonder service programmeren en dan de fout zoeken waar bij blijft hangen in het protocol. Hierna in service programma het verbeteren dat hij goed afsluit.

Ad 2) Ik heb een bestand met nummer ranges en provider en landen. Lijkt mij handig als je een telefoontje van buitenland krijgt dat je dan kan zien waar het vandaan komt.

Ad 3) In de toekomst misschien minder relevant, want dan belt iedereen “gratis” via het Internet. Je kan een verbinding opzetten tussen verschillende telefonieproviders, elke provider heeft zijn eigen tarieven en condities.

De vriendelijke groet Jan Marco

Hoi RGJ,

Ik zal nog een andere window voor isdnlogd gegevens moeten maken in Megafoon.

Momenteel heeft Megafoon de volgende zes velden:

  1. “Info icoon”: Als je op regel klikt krijg je een popup scherm.
  2. Telefoon
  3. Naam
  4. Straat
  5. Postcode
  6. Woonplaats

Ik denk aan de volgende extra velden:

  1. Url: Haal je uit info records.

8 ) E-Mail: Haal je uit info records.

  1. X_coordinaat.

  2. Y_coordinaat.

  3. Z_coordinaat: Mogelijk (hoogte coordinaat) niet default tonen.

  4. Guid = Hash (Telefoonnummer, Naam, Straat, Postcode, Woonplaats, URL, E-mail-adres, X_coordinaat, Y_coordinaat en Z_coordinaat)

  5. Public Key: Met de public key kan je een mailtje encrypten voordat je hem naar een bepaalde GUID opstuurt. Je bent dan in 1 klap van de spawn mail af.

De vriendelijke groet Jan Marco

Hoi RGJ,

In mijn gedachte zou je “Naam” beter kunnen splitsen in “Naam” en “Bedrijfsnaam”, dus twee aparte kolommen in Megafoon. Bovenin Megafoon zoekscherm “Achternaam” vervangen door “Naam” en Aparte rij met “Bedrijfsnaam” opnemen.

Tweede, derde, etc. telefoonummer kan je m.i. wel in info records achtige tabel gaan storen.

De vriendelijke groet Jan Marco

Hoi RGJ,

Best leuk om aan Megafoon te werken….

Aandachtspunten Megafoon.

  1. Indien Optie in Optiescherm worden veranderd dan ook wijzigingen doorvoeren in Megafoon.

  2. Maximale scherm kunnen gebruiken. De output record scherm zal moeten meegroeien met maximale schermgrootte.

  3. Waarde van een veld in output scherm kunnen wijzigen. Deze wijzigen kunnen doorvoeren in Foondump2005 database door een SQL update commando “onder water” uit te laten voeren.

  4. Bij het zoeken ook in Pink_subscriber gaan zoeken. Dus kan je meerdere gelijke output records krijgen.

  5. Ontdubbelen van gelijke outputrecords. In database of in outputscherm realiseren? Mijn voorkeur zou een optie in optie scherm zijn of je in outputscherm ontdubbelt. Je kan voor R&D doeleinden vink uitzetten om onderliggende database te verbeteren.

  6. Megafoon gebruikt alleen Lastname. De andere velden als Title, firstname, infix moeten we ook iets mee.

  7. Het zoeken op de internet Search engine manier in de records. Mogelijk is het nu gemakkelijker omdat totaal opgebouwd is uit verschillende velden (title, firstname, infix, lastname). Mogelijk zal je wel een tabel moeten maken om onafhankelijk woorden in lastname er in op te slaan, dan kan je met ‘search engine methode’ gaan zoeken. Bijvoorbeeld “Dekens-Wigboldus”, tel=0598-432152 kan je spitsen in het zoeken op “Dekens” en “Wigboldus”.

De vriendelijke groet Jan Marco

Niet helemaal mee eens:

Uitgangspunt was dat de database een onbewerkte dump van de CD-foongids zou bevatten.

Hoi RGJ,

Bedankt voor jouw feedback --)

Helemaal mee eens. Ik kan mij nog duidelijk herinneren dat we verschillende versies van tabellen hadden en dat ik haast niet meer wist hoe het werkte. Belangrijk is om een base te hebben die je als uitgangspunt kan gebruiken.

Kan natuurlijk een nieuwe tabel maken waarin je de gewijzigde entries bewaart. Lijkt veel op een persoonlijke telefoonboek.

De vriendelijke groet Jan Marco

Hoi RGJ,

Even het idee aangescherpt. In ‘gnunetd’ heb ik bedacht om een database te hebben met de laatste actuele waarden. De niet meer relevante informatie zal je naar een gelijksoortige database met archief records moeten stoppen… Kan je zien in de tijd wat veranderd is.

Ik ben dus sterk voorstander van om foondump white en pink niet te veranderen. Als je wijzigingen op white of pink maakt komt deze in aparte tabellen. Deze aparte tabellen hebben voorrang op white en pink, want in de aparte tabellen staan actuelere informatie in.

Ik denk o.a. aan de volgende velden in een aparte tabel:

  1. Telefoon
  2. Naam
  3. Straat
  4. Postcode
  5. Woonplaats
  6. Url: Haal je uit info records.
    7 ) E-Mail: Haal je uit info records.
    8 ) X_coordinaat.
  7. Y_coordinaat.
  8. Z_coordinaat: Mogelijk (hoogte coordinaat) niet default tonen.
  9. Guid = Hash (Telefoonnummer, Naam, Straat, Postcode, Woonplaats, URL, E-mail-adres, X_coordinaat, Y_coordinaat en Z_coordinaat)
  10. URL van GUID.
  11. Public Key: Met de public key kan je een mailtje encrypten voordat je hem naar een bepaalde GUID opstuurt. Je bent dan in 1 klap van de spawn mail af.

Je zet de owner over op je eigen GUID als je de velden handmatig aanpast. Indien je niets verandert dan blijft de record op owner Telemedia GUID staan.

Even een voorbeeld ter illustratie, bijvoorbeeld www.funprice.nl

Ik zie op deze site dat ze email en fax nummers per locatie hebben. Deze staan nog niet in de cd-foongids. Ik kopieer deze email/fax nummers naar Megafoon. In Megafoon komen ze in een tabel terug. Megafoon zet de records in de aparte tabel op mijn GUID.

Funprice kan zelf ook deze informatie in Megafoon “kloppen”. Echter Megafoon zet het op hun eigen GUID. In Megafoon kunnen aangeven wat je home entry is. Je vult deze entry aan en dan berekent Megafoon de Globally Unique Identifier. Zie ook What is GUID? | Webopedia voor een definitie.

Als je aparte tabellen gaat synchroniseren dan krijg je twee records. De ene van Funprice en de andere van mij.

De vriendelijke groet Jan Marco