####Onze digitale schaduw (3)####
Het hiervoor beschreven onderzoek betrof een doelgroepanalyse van WDM Nederland voor één van haar klanten destijds:
De doelgroep van REG Media zijn bewoners van woningen in het hogere marktsegment.
WDM? Wegener Direct Marketing:
Wegener DM wordt WDM na management buy out
Nieuwegein, 17 oktober 2006 - De verkoop van Wegener DM is een feit. Dit werd vandaag, voor het openen van de beurs, door Koninklijke Wegener N.V. bekend gemaakt.
Weer opgeslokt door dat EDM uit de vorige post. Blurp:
Geschiedenis
In 1995 richt Gert-Jan Evers met zijn marketingkennis en internationale netwerk direct marketing bureau EDM Broking & Management op.
In 2014 wordt weer een grote stap gezet door de overname van Bisnode Nederland BV, voorheen WDM Nederland. Bisnode Nederland BV is marktleider in profielinformatie over elk Nederlands huishouden en op 1 januari 2015 bundelt zij haar krachten met die van EDM. Als één organisatie biedt EDM haar relaties het beste op het gebied van datakwaliteit, doelgroepbereik en klantinzicht.
Dat bedrijf zit nog steeds in Nieuwegein, op enige afstand van het moederbedrijf EDM in Haarlem. De ‘databroker’ dus die door het SCP - Sociaal en Cultureel Planbureau - in de arm genomen werd om ons en onze statusscore continu te laten doormeten:
Missie
EDM wil dé partner zijn die (middel)grote en data-gedreven organisaties helpt om het rendement uit hun data te maximaliseren door het zo goed mogelijk ontsluiten, analyseren en toepassen van die data.
Strategie
EDM vergroot het rendement op uw klantdata door intelligente en pragmatische oplossingen op het gebied van datakwaliteit, klantinzicht en doelgroepbereik.
Door gebruik te maken van geavanceerde technologie, consumenteninformatie en analyses wordt uw data ontsloten, geanalyseerd en toegepast. Bijvoorbeeld door het valideren van uw klantgegevens, het bouwen van dashboards voor een 360º klantbeeld en het gesegmenteerd bereiken van de juiste online en offline doelgroep.
Dat doen bijvoorbeeld aan de hand van abonnee gegevens die andere organisaties wel genegen zijn te verhandelen, zoals ook voorgesteld in die hierboven al eerder aangehaalde “doelgroep-analyse”:
Verwerken van die databestanden:
Nauwkeurige Data Engineer (Fulltime in Nieuwegein)
Werken met databestanden van de Top 200 bedrijven in de grootste ‘data snoepwinkel’ van Nederland?
EDM helpt de Top 200 adverteerders bij het opbouwen, structureren, verbeteren, analyseren, segmenteren en gebruiken van klantdata waardoor ze relevanter communiceren met hun (potentiele) klanten. Dit doet EDM met intelligente en pragmatische oplossingen op het gebied van datakwaliteit, klantinzicht en doelgroepbereik. EDM is markleider en werkt met 75 enthousiaste data experts in een informele maar professionele bedrijfscultuur.
EDM - Carrière - Data Engineer
Over markt- en opinieonderzoekbureaus en hun ‘data snoepwinkel’:
Handelaren weten veel over ons, maar wij weinig over hen
Er is zo een onbekend aantal commerciële partijen dat klantgegevens verhandelt aan datahandelaren. Wie die partijen precies zijn, dat willen datahandelaren niet delen. Zijn dat telecomproviders? Webshops? Specifieker: Etos? Albert Heijn? ‘Ik kan een openbare bron zo noemen,’ zegt Jan-Hendrik Fleury, de Director Data Management van Cendris, ‘maar de commerciële bron delen wij niet, omdat het concurrentiegevoelig is.’
De Correspondent - Zo houden datahandelaren ons in de gaten (maar wie controleert hen?) - 13 oktober 2015
Als een van haar ‘partners’ noemt EDM het CBP:
College Bescherming Persoonsgegevens
EDM voldoet aan de Wet Bescherming Persoongegevens. De persoonsgegevens die EDM verwerkt worden gemeld bij het College Bescherming Persoonsgegevens.
Het College bescherming persoonsgegevens (CBP) ziet er op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens als onafhankelijke toezichthouder op toe dat persoonsgegevens zorgvuldig worden gebruikt en beveiligd én dat de privacy van burgers ook in de toekomst gewaarborgd blijft. Zonodig treedt het CBP handhavend op. Het CBP onderhoudt actief contact met allerlei organisaties in de samenleving, stimuleert de eigen verantwoordelijkheid van burgers en organisaties en ondersteunt zelfregulering binnen de wettelijke kaders. Ga voor meer informatie naar www.cbpweb.nl.
EDM - Maak kennis met onze partners
Wij weten inmiddels, CBP, dat heet nu AP (Autoriteit Persoonsgegevens) en die stelt voor dat jij als je “persoonsgegevens verwerkt” dat jij dan een “verantwoordelijke”, een “Functionaris Gegevensbescherming” aanstelt die zich ook in een daartoe opengesteld register laat opnemen:
Eisen aan FG
De wet stelt een aantal eisen aan FG’s. Ten eerste moet een FG een natuurlijk persoon zijn. Een ondernemingsraad of commissie komt dus niet in aanmerking. Ten tweede moet een FG voldoende kennis hebben van de organisatie en de privacywetgeving. Tot slot moet een FG betrouwbaar zijn, wat zich onder meer uit in een geheimhoudingsplicht.
Bevoegdheden FG
Een FG heeft geen formele sanctiebevoegdheden. Maar de organisatie is wel wettelijk verplicht om de FG controlebevoegdheden te geven. Zo moet een FG bevoegd zijn om ruimtes te betreden, zaken te onderzoeken en inlichtingen en inzage te vragen. De FG moet in onafhankelijkheid zijn werkzaamheden kunnen verrichten binnen een organisatie.
Een FG heeft dezelfde ontslagbescherming als leden van een ondernemingsraad. Dit betekent dat hij pas ontslagen kan worden na toestemming van de kantonrechter.
Autoriteit Persoonsgegevens - Functionaris voor de gegevensbescherming
Zo gezegd, zo gedaan:
Register Functionaris Gegevensbescherming
Bedrijf/Organisatie: EDM Media Group B.V.
Naam FG: H.L.O. Fernald
Postbus 3580
4800 DN BREDA
Internet boert dit op als jij diens antecedenten probeert te achterhalen:
Snel en betaalbaar voldoen aan de privacywetgeving?
LinkedIn-gegevens:
H.L.O. Fernald,
Functionaris voor de Gegevensbescherming,
Data Protection Officer, Privacy Officer,
Tuinzigtlaan 159,
4814 JB Breda,
Tel.: 06-40232495
Lijken echter niet meer van toepassing, De Telefoongids:
M J Fernald-Mellegers
Tuinzigtlaan 159
4814 JB Breda
076-5300012
Uit het register blijkt dat hij behalve voor “EDM Media Group B.V.” ook bij andere klanten optrad als “FG”:
Naam FG: H.L.O. Fernald
- AAMB Administratie-Advieskantoor Midden Brabant
- CheckingPersons.co/Achtergrondonderzoek.nl Postbus 3580 4800 DN BREDA
- EDM Media Group B.V. Postbus 3580 4800 DN BREDA
- OBA Business Architects BV/OBA Milestones BV/ OBA InfoDoc BV
- Schalke & Partners Onderzoeksen Adviesbureau B.V. Postbus 2215 4800 CE BREDA
- Stichting Privacyloket.nl
- Thuisapotheek, de
Autoriteit Persoonsgegevens - Register Functionaris Gegevensbescherming
Waarbij het adres voor:
OBA MileStones B.V. Haansbergseweg 30 5121 LJ Rijen
Tevens bijna het adres is voor:
Stichting Privacyloket.nl Haansbergseweg 28 5121 LJ Rijen Nederland
Als je achter een van die postbusadressen, Postbus 2215 4800CE Breda, aan gaat:
Schalke & Partners Onderzoeks- en Adviesbureau B.V. Paardeweide 24 4824 EH Breda
Kom je voor Achtergrondonderzoek.nl, CheckingAll.info en CheckingPersons.com ook uit bij:
AWEV B.V. Paardeweide 24 482 4EH Breda
Dank zij Fernald verklaart laatstgenoemde onderneming zich ook “CBP-proof” moeten we aannemen:
Erkend en discreetl
Als introductie, Schalke & Partners is een specialist op het gebied van (gezondheids)fraude. Er wordt voor vele verzekeraars gewerkt en de mix van rechercheurs en academici maakt dat men vanuit verschillende invalshoeken een zaak beoordeeld. Schalke & Partners werkt met professionele observanten omdat observeren, hoewel het makkelijk lijkt, een vak apart is. Schalke & Partners is CBP-proof. (College Bescherming Persoonsgegevens)
Hoewel het makkelijk lijkt:
De rechtbank in Breda heeft Schalke & Partners failliet verklaard. Het schadeonderzoeksbureau werkte veel in opdracht van verzekeraars
Toch een vak apart:
Schadeonderzoeksbureau Schalke & Partners laat het vorige week uitgesproken faillissement achter zich en maakt met toestemming van de curator en de rechtbank Breda een doorstart.
Dat gebeurt in een nieuwe vennootschap met zes medewerkers, ongeveer de helft van het oude personeelsbestand. De handelsnaam blijft gewoon Schalke & Partners. “We zullen er alles aan doen om zo weinig mogelijk mensen hier last van te laten ondervinden”, belooft directeur Aad Schalke.
Op hun beurt lijken die OBA’s aan Henk Fernald zelf gelieerd te zijn, als directeur of wat ook van InfoDoc Privacy Management en als ‘owner/registrant’ van domeinen als “persoonsgegevens.com” en “privacybescherming.com” en waarvan de invulling precies dezelfde is als die van www.oba-infodoc.nl.
Hier ging hij dan in de fout lijkt het, de Autoriteit Persoonsgegevens daarover::
Aanmelden FG
Een (branche)organisatie kan een of meerdere FG’s aanstellen. De organisatie moet elke FG vervolgens aanmelden bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Pas dan kan de FG als zodanig aan de slag.
Let op: een verantwoordelijke (degene die het doel van en de middelen voor de gegevensverwerking vaststelt) kan niet tevens FG zijn in zijn eigen organisatie.
En de vraag blijft of Fernald überhaupt nog in leven is omdat op zijn adres alleen nog iemand vermeld staat met haar meisjesnaam? De digitale schaduw die hij als deskundige dan wel als zakenman nog werpt is in ieder geval nogal kort, via Google zoeken op “KvK 28074680 Fernald” geeft “Your search did not match any documents” …
Kan dus zijn dat EDM bv:
Gevestigd in Haarlem en Nieuwegein (bezoekadres), als onderdeel van de EDM Media Group, met vestigingen in Nederland, Groot-Brittannië en België en daarnaast participerend in Mark&Mini en 360 United Media.
Naast die van haarzelf tevens beschikkend over websites als:
www.automotivebase.nl, www.leadflow.nl en www.mijndatakwaliteit.nl
Onverhoopt een in haar ogen ondergeschikt detail van de hele operatie over het hoofd ziet:
Openbaar register
De Autoriteit Persoonsgegevens publiceert aanmeldingen van FG’s in een register.
Is iemand geen FG meer? Dan moet de organisatie dit doorgeven aan de Autoriteit Persoonsgegevens.
Komt er geen nieuwe FG? Dan moet de organisatie alle gegevensverwerkingen melden bij de Autoriteit Persoonsgegevens.
Want dan is niet meer van toepassing:
Toezicht door Autoriteit Persoonsgegevens
Heeft een organisatie een FG, dan behoudt de Autoriteit Persoonsgegevens als nationale toezichthouder alle bevoegdheden. Maar de Autoriteit Persoonsgegevens stelt zich terughoudend op bij organisaties met een FG.
Jan Marco, als geen ander weet jij hoe behulpzaam ik wel niet kan zijn? Geef ik even het adres:
Autoriteit Persoonsgegevens
t.a.v. Afdeling Bestandsbeheer
Postbus 93374
2509 AJ Den Haag