Java grafieken voor Opendata

Hoi Weerman,

Het project http://dimplejs.org/ lijkt mij een kans om mooie (java) grafieken voor Opendata te maken:-)

Zie ook dimple - A simple charting API for d3 data visualisations voor verschillende voorbeelden.

Mijn vraag: Kan je deze java scripts draaien met V8 (V8=Google’s open source JavaScript engine, is written in C++ and is used in Google Chrome). Zie ook https://code.google.com/p/v8-wiki/

Kortom: Je compileert V8 en roept de scripts van Dimple aan met Opendatainformatie uit Mysql?.

De hartelijke groet Jan Marco

Hangt ervan af in wat voor vorm je je visualisaties zou willen gebruiken lijkt me.

Als dat is, tonen in moderne browsers, dan is gras in de verte altijd groener, je kan ook naar “D3” zelf grijpen:

D3 - Data-Driven Documents

D3.js is a JavaScript library for manipulating documents based on data. D3 helps you bring data to life using HTML, SVG and CSS. D3’s emphasis on web standards gives you the full capabilities of modern browsers without tying yourself to a proprietary framework, combining powerful visualization components and a data-driven approach to DOM manipulation.

http://d3js.org/

Bij de vele voorbeelden van wat je met die ‘library’ kan doen o.a. een testgevalletje voor ‘pseudo-noise’:

A bad algorithm will show streaks in the matrix, indicating an un­even distribution

En ook een uitleg hoe je daarmee snel even een ‘Venn-diagram’ kan maken. Net wat ik zocht. Want naar aanleiding van de nieuwe forum-software zaten we toch te dubben, waar gaat het over, wat interesseert ons? Dat was niet:

Ja, ‘automatisering’ vind ik zo’n gekke term, ik krijg dan visioenen van groen-bruine tekst-terminals hoor. En allerlei dodelijk saaie kantooromgevingen.

Is ook zo, het is een licht gedateerd woord, “iemand die in de automatisering zit” zal nooit 26 jaar zijn? Maarrr … had ik niet net dat boek van Douglas Coupland in handen gekregen:

Kitten Clone - Inside Alcatel-Lucent

… reports from inside the corporate offices and science labs of Alcatel-Lucent, a globally influential business whose work is largely unknown to consumers. “Were it to vanish tomorrow,” he writes, “our modern world would grind to a halt. The Internet would implode–your Internet would implode.” Although his examination of the company is playful and fascinating in its own right, Coupland’s account is driven by his thoughtful reflections on the larger cultural and sociological significance of the transformative information technology Alcatel works on: fiber wire, microprocessors, the Internet and mobile technologies. And by a larger meditation about what the Internet is doing to us as it relentlessly colonizes the planet, and our brains.

Van dezelfde man die eigenlijk zijn “pre-internet-brain” terugwil en waarvan Wired een gedeelte publiceerde - onder een pracht-foto van iemand aan de gang met stoffer-en-blik achter de rekken:
http://www.wired.com/2014/09/coupland-bell-labs/

Gaat-ie:
The shuttle bus from the local hotel drops me off outside what appears to be an architecturally unmodified early-1980s facility for making robot housewives. Hot robot housewives. Hot corn-fed robot housewives who look like Ann-Margret in her prime. Housewives who spend their off-hours in sunless living rooms, their internal servers humming on PAUSE, blindly flipping back and forth through pages of old Life magazines that smell like a basement, their software awaiting the 6:30 a.m. release signal, when they will proceed upstairs to administer wake-up backrubs to their masters.

But I’m actually standing in front of Bell Laboratories—Bell Labs—a sprawling industrial research campus built of brick the colour of a wet golden Labrador, in the centre of suburban New Jersey’s belt of once-utopian corporate campuses that began springing up here in the 1950s, the acme of the military industrial complex era.

Kortom, als er iets “groen-bruin” was, dan was het wel Bell Labs:


In 1995, “Nobody in Bell Labs used the Internet. People used UNIX command-line addresses.” UNIX is a computer operating system invented by Bell Labs in 1969. “I’m surprised by how quickly the Internet became huge, and the amount of personal trivia people share with each other comes as a total surprise.”

Wordt een soort van bevestigd - en daarmee terug naar visualisatie van data - door de tijdlijn in Google’s Ngram Viewer voor de combinatie van de woorden “ICT” en “automation”. Doe daar “internet” bij en verbaas je.

Voor hedendaags gebruik van de overeenkomstige Nederlandse begrippen (en voor wat zo’n websearch-query waard is), hier een Venn-diagram daarvan als een toepassing van de bovengenoemde D3-functionaliteit:

Daar, het ietwat padvinder-achtige ideaal van “open data” als een tache de beauté, een schoonheidsvlekje op de veel omvangrijkere container-begrippen ;o)

Waarmee maar gezegd is:

Automatisering

Automatisering is het vervangen van menselijke arbeid door machines of computers en computerprogramma’s. De drijfveer is economisch: de som van arbeid en grondstofverbruik is na automatisering kleiner dan daarvoor.

Bij Google is “ICT” natuurlijk vervuild, hit 3 of 4 is al “ITC Hotel Amsterdam” en zoals altijd met niet precies geformuleerde zoekopdrachten, voor je het weet denkt iets dat het over van alles en nog wat gaat, “ICE-T rapper” bijvoorbeeld.

Weerman,

Bedankt voor jouw bovenstaande terugkoppeling.

Ik zou mijn uitdaging met de GUI liever in de volgende vormgeven: Ngram Platformen

Ik heb verschillende programma’s met verschillende GUI-interfaces. Filezilla gebruikt WxWidgets, Sqlyog gebruikt standaard windows aanroepen. R gebruikt o.a. Graphapp ( http://enchantia.com/graphapp/doc/manual/manual.pdf )

Mogelijk ook handig om voor R ook naar http://d3js.org/ te kijken. Ben nog zoekende om de ‘inzetgebieden’ helder te krijgen. Mogelijk deel Native (MAC en Windows) en een deel portable GUI code.

De hartelijke groet Jan Marco

Die zoektermen: ik zie dat je er “Android” tussen hebt staan? Eigenlijk zou Google dat moeten aanpakken zoals bijvoorbeeld Wikipedia dat doet:

This disambiguation page lists articles associated with the title Android.

Android (robot), designed to resemble a human

Android (operating system), for mobile devices, produced by Google

Want ook de afgelopen week begon met Cyber Monday en het bleef gaan over ‘humanoid androids’ - Never far from the surface, a dark, dystopian view of artificial intelligence (AI) has returned to the headlines, thanks to British physicist Stephen Hawking:

[quote]Genuine concerns about artificial intelligence

The idea that computers will one day turn on man is not far-fetched

Since the dawn of civilisation, mankind has been obsessed by the possibility that it will one day be extinguished. The impact of an asteroid on earth and the spectre of nuclear holocaust are the most prevalent millenarian fears of our age. But some scientists are increasingly of the view that a new nightmare must be added to the list. Their concern is that intelligent computers will eventually develop minds of their own and destroy the human race.

Financial Times - December 3, 2014[/quote]

De BBC vrijdag met ‘footage’ van een ‘weaponized’ BigDog van Boston Dynamics … That’s Artificial Intelligence? More like two pissed blokes trying to carry a Volkswagen home!

Dan opnieuw de BBC gisteren met aflevering 3 - “Robots” - van Tomorrow’s Worlds: The Unearthly History of Science Fiction. Iedereen was er, Rutger Hauer vanwege zijn rol als replicant Roy Batty in Blade Runner:

I have… seen things you people wouldn’t believe… Attack ships on fire off the shoulder of Orion. I watched c-beams glitter in the dark near the Tannhäuser Gate. All those… moments… will be lost in time, like [small cough] tears… in… rain.

Aan het eind van het item met een grijns naar de camera:

Na het zien van die film zakte de moed hem in de schoenen en twijfelde hij of hij het boek dat hij in gedachten had, Neuromancer (Wikipedia: seminal work in the cyberpunk genre) wel wilde gaan schrijven:

[quote]Novelist William Gibson discusses how Blade Runner had a significant impact on his writing

I was afraid to watch Blade Runner in the theater because I was afraid the movie would be better than what I myself had been able to imagine. In a way, I was right to be afraid, because even the first few minutes were better. Later, I noticed that it was a total box-office flop, in first theatrical release. That worried me, too. I thought, Uh-oh. He got it right and ­nobody cares!

Over a few years, though, I started to see that in some weird way it was the most influential film of my lifetime, up to that point. It affected the way people dressed, it affected the way people decorated nightclubs. Architects started building office buildings that you could tell they had seen in Blade Runner. It had had an astonishingly broad aesthetic impact on the world.

Web exclusive: The Blade Runner effect[/quote]

Dat was gisteren, zaterdag 6 december. Dan vanmiddag prof. dr. Jos de Mul, hoogleraar wijsgerige antropologie:

Hawking zijn doemscenario is dat de mensheid in de toekomst door superieure machines wordt overheerst. Mijn grote angst is dat we door inferieure machines worden overheerst …

Maar niet in de nabije toekomst, kevers en kleuters winnen het nu nog makkelijk van machines, traplopen, een geur ruiken, een kleur zien.

Buitenhof, 7 dec 2014

Hoi Jan Marco, mag ik ook voor mijn beurt? Ik bedoel, je hebt nog niet eens kunnen reageren. Maar wat je zei, toch leuk hoor, kijken naar visualisatie van data.

Voorbeeld, dat D3 gebruiken om voor Utrecht CBS-kolommen “buurtnaam” en “aantal_huishoudens” te tonen als muistekst:

Topojson? TopoJSON is substantially more compact than GeoJSON.

Anders een ‘Word cloud’ in D3? Wel is het zo, met een hamer in de hand zie je alleen maar spijkers? Want het lijkt al snel heel wat, zo’n ‘word cloud’ maar men doet er toch wat laatdunkend over, zie ik, meestal niet echt een verhelderende visualisatie van begrippen of cijfers.

Neem bijvoorbeeld het in oktober gereedgekomen eindrapport “Parlementair onderzoek naar ICT-projecten bij de overheid”:

[quote]De rijksoverheid heeft haar ICT-projecten niet onder controle.

De ambities van de rijksoverheid met ICT zijn groot. Het is daarom extra teleurstellend dat zij de besturing en beheersing van projecten met een belangrijke ICT-component niet op orde heeft. Het geheel van ICT-organisaties bij de rijksoverheid is chaotisch en ondoorzichtig. Taken en verantwoordelijkheden zijn versnipperd en onduidelijk. De belangen van de hoofdrolspelers bij ICT-projecten lopen te veel uiteen. De rijks-overheid heeft haar ICT-projecten vaak niet in de hand voor wat betreft de kosten, de tijd of zelfs het eindresultaat.

Bovendien is er niemand die het echt voor het zeggen heeft over ICT-projecten. Omdat een financieel overzicht op overkoepelend rijksniveau sinds 1995 niet meer wordt opgesteld, ontbreekt inzicht in ICT-kosten. Niemand weet hoeveel de Nederlandse overheden aan ICT uitgeven. Daarom ook weet niemand hoeveel geld gemoeid is met mislukkingen. Een veilige schatting op grond van informatie van diverse deskundigen komt neer op 1 à 5 miljard euro verspilling per jaar – naar het oordeel van de commissie in alle gevallen een onaanvaardbaar hoog bedrag.

Als slechts enkele aanbevelingen worden uitgevoerd en de resterende niet, voorziet de commissie een herhaling van zetten uit het verleden en komt er wéér geen structurele oplossing voor de problemen. Dan blijft de rijksoverheid op dit vlak aanmodderen en belastinggeld verspillen. De commissie zou dat als een gemiste kans zien – niet de eerste op dit terrein.

Tijdelijke commissie ICT | Tweede Kamer der Staten-Generaal[/quote]

De informatie hierin bij wijze van ‘wordcloud’ condenseren tot alleen bedragen die daarin genoemd worden valt wat grijs uit:

Alsof het geen geld mocht kosten? Toch, als iemand er even voor gaat zitten:

      PwC: Fraude kost Nederlander 600 euro per jaar


Daaronder schrijven ze:

[quote]PwC heeft een schatting gemaakt van de omvang van fraude in Nederland. Volgens het accountants- en adviesbureau komt jaarlijks zeker €11 miljard onrechtmatig in verkeerde handen terecht, ruim €600 per hoofd van de bevolking. De overheid is met een fraudeomvang van €7,3 miljard de grootste benadeelde.

In het onderzoek maakt PwC onderscheid tussen horizontale en verticale fraude. Bij horizontale fraude - tussen mensen en bedrijven - gaat het om een bedrag van ongeveer €3,7 miljard. Bij verticale fraude - het benadelen van de overheid – wordt zo’n €7,3 miljard verduisterd. Een overzicht:

PwC - Fraudebeeld 2013[/quote]

PwC, PricewaterhouseCoopers, maakt een onderscheid: horizontale fraude, verticale fraude. Toch, als je bij Google gecombineerd op “pwc” EN “schikking” of “pwc” EN “tuchtklacht” zoekt dan blijkt dat je uit nog meer richtingen genomen kan worden?

Ook die tijdelijke commissie is er niet gerust op:

Van de week, ma 8 december 2014:

Leveranciers en ministeries reageerden op dit rapport met een „gebrekkig gevoel van urgentie dat ernstig zorgen baart”, zegt Elias. „Het lijkt erop dat nog altijd onvoldoende wordt gezien dat we met een noodsituatie te maken hebben. Zo wordt te veel geredeneerd vanuit gevestigde belangen op departementen die de vraag betreffen of Jantje dan wel Pietje wat over de peperdure overheidsprojecten te zeggen houdt. Terwijl de commissie zegt: ‘alle hens aan dek, hier worden minimaal 10.000 Maserati’s per jaar vershredderd’.”

Huh, 10.000? Per jaar? Van die Quattroporte’s? Is dat een VVD-er die maar wat zegt? Nee, het is wel degelijk uitvoerbaar:

[quote]10,000th Maserati Built this Year at the Grugliasco Plant in Turin

Things are looking good for Maserati, which just announced that it has built its 10,000th vehicle at the Avv. Giovanni Agnelli plant in Grugliasco (Turin). Fiat retooled the plant for Maserati and reopened it on January 30 this year, making it the second plant for the Maserati brand after its historic production site in Modena. The Grugliasco plant currently builds Maserati’s two sports luxury sedans, the Quattroporte and Ghibli. The facility is capable of a daily production of about 140 cars of both models, as it has two daily shifts.

Carscoops - Carscoop - Filed under Maserati - Thursday, November 14, 2013[/quote]

Hoi Weerman,

Hangt ervan af in wat voor vorm je je visualisaties zou willen gebruiken lijkt me.
Als dat is, tonen in moderne browsers, dan is gras in de verte altijd groener, je kan ook naar “D3” zelf grijpen:

Bijvoorbeeld je zou de visualisatie (mysql en D3) van de standen van Slimmemeters kunnen maken (Voor indruk zie Slimme/digitale meter uitlezen met een Raspberry Pi - Duurzame energie en installaties - GoT )

Lijkt mij op een “opendata” zoek tocht om met devices en kabels de meterstanden uit te lezen.

Heb ademloos naar de robots van Boston Dynamics gekeken 

In 1987 toen ik op de HTS-informatica zat werd al aangeven dat Automatisering projecten vaak fout gaan. Het zou aan weerstanden bij implementatie en cultuur aspecten liggen.

Persoonlijk denk ik nu veel meer dat het niet bewust wordt gedaan. Je hebt bijvoorbeeld technologie dat in de tijdgezien nog niet rijp was om goed te gebruiken.

In mijn beeld moet je veel meer naar de opbrengsten kant kijken wat IT voor de mens brengt. Hoeveel geld bespaart Google/internet jou, dat je de informatie niet meer bijvoorbeeld uit de bibliotheek hoeft te halen.

De hartelijke groet Jan Marco

Voorzichtig met die bibliotheek, in Wikipedia z’n lemma voor “Google Ngram Viewer” geven ze als voorbeeld voor de term “Wikipedia” zelf hoe vaak Google het woord in welk jaar in hoeveel boeken genoemd ziet worden:

ngram       year    match_count     volume_count 
Wikipedia   1904         1                1 
Wikipedia   1912        11                1 
   ..

Nieuwsgierig naar dat ene boek uit 1912 waarin 11 keer het woord “wikipedia” voorkomt? Knappe jongen die dat op internet weet op te zoeken. Je komt niet langs “Wikipedia” en “1912”.

Wikipedia is opgezet in de vorm van een wiki, hetgeen betekent dat elke inhoudelijke pagina door iedere willekeurige bezoeker bewerkt kan worden, "wiki" is een Hawaïaans woord voor snel.

Hooguit Correspondence on the Etymology of Wiki maar dat verklaart voorlopig alleen het verloop na 1995. En inderdaad, Google heeft “wikipedia” ook praktisch ‘flatlined’ geplot tot ver na 2000.

“Flatlined” z’n woordfrequentie doet trouwens helemaal niets en kon dus ook niet voorkomen in Episode 8 (7 december 1969):

Praline: It's not pining, it's passed on. This parrot is no more. It has ceased to be. It's expired and gone to meet its maker. This is a late parrot. It's a stiff. Bereft of life, it rests in peace. If you hadn't nailed it to the perch, it would be pushing up daisies. It's rung down the curtain and joined the choir invisible. This is an ex-parrot.

Internet herkent "“To “flatline” is a common euphemism meaning “to die”” nadien wel, als in:

Not "maimed" and "killed", merely "took a hit, got iced, dinged, dispatched, snuffed, torched, blown away, deep-sixed, fragged, terminated with extreme prejudice, hit by friendly fire, and burned to a crispy critter. Croaked, checked out, coded out, flatlined, bought the farm, and caught the big bird home." 

Genoeg losse lijstjes ook:

"At Room Temperature", "Called Home", "Done For", "Flatlined", "Gathered To His People", "In A Better Place", "Kicked The Bucket", "Left The Building", "Paid The Piper", "Passed On", "Sleeps With The Fishes", "Stone Dead", "Taken Out Of Production", "That Was All She Wrote", The Big Sleep", "Walked The Plank"

Voor het Nederlandse taalgebied daar maar een keer aan toegevoegd: Magere Hein gaat jou dus DDoS-sen

Vrij naar Joost Swarte:

Jan Marco, over die grafiekjes met aantallen woorden, wou de sfeer tijdens de feestdagen niet voor je bederven maar Google Books waar die gegevens van afkomstig zijn, die zit er wel eens naast.

Waarschijnlijk omdat zij een ondergrens van 40 boeken hanteren alvorens een woord daaruit meegenomen wordt in hun telling?

Dit nog even los van die mallotige voorkennis begin 1900 over het ontstaan van een online encyclopedie in 2001, Wikipedia dus, waarbij het aantal boeken wel aan die voorwaarde voldeed.

In tegenspraak dus met het 0-resultaat voor de query flatlined hierboven - dat woord kwam al voor in een hiervoor al eerder genoemd boek uit 1983.

Zie deze zgn.‘KWIC’-index voor de term “flatlined” in de tekst van dat boek:

Left				Key		Right
hree times?' She nodded. `	Flatlined	 on his EEG. Showed me tap
to crack an AI?' `Sure. I 	flatlined	. First time. I was larkin
u think Dixie got himself 	flatlined	, huh? Trying to buzz an A
you, back there, man? You 	flatlined	.' He shook his head. `I d
ne in Rio is the one that 	flatlined	 you, that first time. So 
tapped out of you when I 	flatlined	 you that first time. Know
the Braun. Now you got me 	flatlined	, you got me here. Nowhere
ow what you're doing. I'm 	flatlined	. This has all taken about

Bij elkaar 64 keer want Flatline is ook de naam van een karakter in het boek:

The Dixie Flatline is a famous computer hacker named McCoy Pauley, who earned his nickname by surviving three "flat-lines" while trying to crack an AI. He was one of the men who taught Case how to hack computers. Before his death, Sense/Net saved the contents of his mind onto a ROM. Case and Molly steal the ROM and Dixie helps them complete their mission.

En het woord kan kennelijk nog 20 jaar meer naar links op de tijdlijn, naar 1966:

"Flatlining," for example, is ambulance driver slang for "death." I heard it in a bar maybe twenty years ago and it stuck with me. A drunken, crying ambulance driver saying, "She flatlined."

Hoi Jan Marco,

De beste wensen voor 2015!

Moest nog aan je denken, in het oude forum hebben wij een keer gekibbeld over Wordperfect:

Wat voor techniek zit er in MS Word en niet in WordPerfect dat WP niet meer mee kon doen? De twee tekstverwerkers waren juist technisch onderling zo uitwisselbaar geworden dat daar geen marketing-argumenten meer uitkwamen. Met de marketing is daarna gewoon geklungeld, niet met de techniek.

Dat kwam door een vrij omvangrijke klacht deze week, bijna twee hele krantenpagina’s met een illustratie, van een publicist wiens WP opeens niet meer werkte. De DOS-versie nog:

Haal WordPerfect terug: lofrede op de prikkelvrije tekstverwerker

Het is zo ver, het is gedaan. Steeds heb ik dit moment voor me uit kunnen schuiven, nu heb ik het nakijken. Het blauwe beeld op mijn scherm zit muurvast, zelfs mijn geniale computermacher krijgt er geen beweging meer in.

Precies vijfentwintig jaar geleden kwam het op de markt: WP 5.1, het succesvolste tekstverwerkingssysteem van WordPerfect. Het was de laatste WP-versie onder MS DOS, vóór de introductie van Windows, dat met Word veel meer mogelijkheden ging bieden dan tekstverwerken alleen. WP probeerde bij te blijven door halfslachtige imitaties op de markt te brengen maar kwam de klap nooit te boven.

Kraakt MS Word af maar welke versie is dat dan, hij valt gek genoeg niet over de toon die Word 2013 tegenwoordig aanslaat. Net je werkster die alsmaar zeurt:

- We'll do this after you've finished saving.
- We're sorry, something went wrong and we can't do this for you right now.
- If you have not already done so, write your letter now.


Of alsof jij jengelt:

- No, remove the files. I have saved the files I need.
- Don't show me this warning again.


U mag gaan douchen:


In die bewuste krant komt ook nog een andere dorpsoudste aan het woord, naar aanleiding van een eerder verschenen robotspecial waarin naar zijn idee sprake is van een “doemdenkende bijdrage”:

Een machine met enkel kille drijfveren

Gaandeweg worden computers steeds sneller, hun geheugens blijven groeien, en de algoritmes die erop draaien zijn steeds slimmer en krachtiger. Al met al, en met alle korrels zout die bij voorspellingen horen, verwacht de meerderheid van de experts nu rond 2075 machine-intelligentie op het niveau van een mens. Daarna zou volgens sommigen een intelligentie-explosie dicht bij zijn.

Hij op zijn beurt:

De computer die een mens verslaat, is nog niet de baas

En zolang we zo’n maatschappelijke bevoegdheid niet aan expertsystemen of robots toekennen, houden we alles in de hand, en is er dus niets aan de hand.

Jan Dietz, emeritus professor Informatiekunde

NRC Handelsblad - 30-12-2014

Niet de baas? Op het net vind je binnen de kortste keren wel een andere professor, over wie de baas is:

Forecast: Sex and Marriage with Robots by 2050

Humans could marry robots within the century. And consummate those vows.

“My forecast is that around 2050, the state of Massachusetts will be the first jurisdiction to legalize marriages with robots,” artificial intelligence researcher David Levy at the University of Maastricht in the Netherlands told LiveScience. Levy recently completed his Ph.D. work on the subject of human-robot relationships, covering many of the privileges and practices that generally come with marriage as well as outside of it.

At first, sex with robots might be considered geeky, “but once you have a story like ‘I had sex with a robot, and it was great!’ appear someplace like Cosmo magazine, I’d expect many people to jump on the bandwagon,” Levy said.

Expertsystemen?

Expert systemen: ALS - DAN

Expert systemen steunen vooral op ALS – DAN – redeneringen. ALS de identiteit van een persoon niet bekend is en ALS hij een baard draagt en ALS hij een mitrailleur bij zich heeft ALS hij 1,90 m lang is en ALS hij in Pakistan woont en ALS hij nierdialyse nodig heeft, dan is de kans 98 procent dat het Osama bin Laden is. Expert systemen werken fundamenteel anders dan systemen die gebaseerd zijn op patroonherkenning waarbij bijvoorbeeld foto’s met elkaar worden vergeleken.

Een voorbeeld van een expertsysteem is ook software die zelf op de beurs handelt. In de krant waar zijn brief in staat zou hij na twee keer een pagina omslaan uitgekomen zijn bij een bespreking van “Flash Boys”, een boek “over de ‘flitsende jongens’ van de high frequency trading”:

De strijd tegen het snelste roofdier

Dankzij deze flitshandel kunnen handelaren nanoseconden tijd winnen met speciale kabels en zendmasten.

Zo verkrijgen zij handelsinformatie net iets eerder dan andere beleggers, waardoor ze prijzen kunnen manipuleren en per transactie een paar cent winst maken. Vermenigvuldig die paar cent met duizenden transacties per dag en je komt op miljoenen, miljarden euro’s voordeel voor de firma’s die er bedreven in zijn.

Die handel vindt immers plaats door middel van nauwelijks te doorgronden algoritmen, die alleen nerds en programmeurs begrijpen.

Dat verschijnsel werd eerder al door de VPRO doorgelicht. In 2011, toen glasvezel nog de belangrijkste rol toegedicht werd:

New York Stock Exchange

Iedereen die op ze aangesloten is moet een kabel van 300 meter hebben. Of ze nu op 3 meter of 15 meter zitten iedereen wil het dichtstbij zitten. Met de snelheid van het licht ga je in een microseconde door die 300 meter. Met een kabel van 150 meter gaat het 0,5 miljoenste seconde sneller.

En daarna nog eens in 2013. Nu zegt de VPRO, het zijn straalverbindingen die de doorslag geven:

Supersnelle Handel - De Wall Street Code

Tegenwoordig vindt de meeste beurshandel plaats tussen computers die elkaar te slim – en vooral te snel – af proberen te zijn. Wat betekent dat voor de gewone-mensen-economie?

Kennis is macht, dat wisten beleggers twee eeuwen geleden al. Nathan de Rothschild wist in 1815 steenrijk te worden door gebruik te maken van de meest geavanceerde communicatietechnologie van zijn tijd: de postduif. De rest koerierde nog te paard, de slome duikelaars. Hij was daardoor de eerste in Londen die wist dat Napoleon de Slag bij Waterloo had verloren, waarna hij zich massaal inkocht in de Engelse staatsfondsen die even later in waarde stegen.

Het verhaal is in de loop der tijd door de antisemitische propaganda wel wat aangedikt. Maar de les is helder: wie rijk wil worden, moet slim zijn. En vooral snel. Dat geldt nu net zo goed. Het enige verschil is dat Rothschild een voorsprong van een dag had, terwijl de handelaren van nu elkaar verslaan op de milliseconde.

Op dit moment verdringen de handelskantoren zich rond een nieuwe technologie: communiceren via een microwave in plaats van door de glasvezelkabel. Licht reist namelijk sneller door lucht dan door glasvezel. Handelskantoren die willen meedoen, moeten heel wat miljoenen neerleggen. Maar dan kunnen ze wel een signaal van Frankfurt naar Londen en terug sturen binnen 4,6 milliseconde. De rest heeft daar nog 8,35 milliseconde voor nodig. De handel is daarmee zo snel en zo hi-tech geworden dat mensen er niet veel meer te zoeken hebben.

Dat mensen er niet veel meer te zoeken hebben. Dat die krant nog een keer aan Jan “Enterprise Ontology” Dietz gaat vragen hoe het zit?

In ieder geval wordt aannemelijk gemaakt dat vrij slimme blackboxen die op tijd de pas inhouden en wat dommere blackboxen die doorrazen in interactie met elkaar een nauwelijks meer beheersbaar systeem zijn gaan vormen.

De twee hoofdrolspelers in beide afleveringen, een data-analist en een ‘quant’ moeten alle zeilen bijzetten om die op hol slaande machines te doorgronden en nog wordt de eerstgenoemde overruled door de SEC, het beurstoezicht in de VS, en de ander verliest zijn bedrijf in een faillissement.

Quant:

Math nerds are taking over Wall Street

When you think about the typical Wall Street trader, you probably picture a fast-talking Wolf of Wall Street type.

But guess what? They are rapidly being replaced by “quants” – soft-spoken super nerds armed with high-tech software to help them beat the market.

CNN Money - Inside Wall Street - July 26, 2014

Maar om terug te komen op “Visualiseren van data”, Jan Marco, wat doe je me aan, bij alles wat ik doe en tegenkom denk ik nu steeds: wat, wat, grafiekje, kaartje van maken?

Jan Marco, kan ik jou een genoegen doen met een maritieme gebeurtenis vanjewelste, deze week?

De moeder aller schepen is vandaag aangekomen in Rotterdam

Na een reis van zeven weken arriveerde vanmiddag het grootste schip ter wereld in Rotterdam. Mammoethefschip Pieter Schelte legde rond 14.00 uur aan in de extra diepe Prinses Alexiahaven op de Tweede Maasvlakte, waar het zal worden afgebouwd en getest. De Pieter Schelte geldt als een voorbeeld van Hollands Glorie: wereldwijd oogst de durf om een schip met deze omvang, techniek en kosten te bouwen bewondering.

De investering bedraagt 2,4 miljard euro:

Niet gering. Die andere is goedkoper, dat is het binnenwerk van een Asus laptop:

Asus U35JC

  • Intel Core i3-370M Processor 2.4GHz
  • 4GB of DDR3 1066MHz RAM (2x2GB, 2 slots
  • 500GB SATA Hard Drive (5400 RPM); No optical drive
  • 13.3" HD LED Display; NV 310M 1G DDR3 + Intel GMA HD (Optimus Technology) NVIDIA® GeForce® 310M
  • Windows 7 Home Premium Operating System (64 bit); 802.11 b/g/n HDMI port; up to 10 hours of battery life

Onderling een soort van verwisselbaar en dat herhaalt zich in onderstaand blokschema waar de ‘CPU’ voor dit ‘mainboard’ gemerkt is als “CLARKFIELD/AUBURNDALE”:

U35JC Revision 1.0 SCHEMATIC BLOCK DIAGRAM

Waarbij het kan gaan om deze twee plaatsen in de VS:

Of om codenamen die Intel als maker van de ‘Core i3-370M Processor’ aan zijn productreeks gaf. Van die bijnamen zijn er al heel lang heel veel:

Wikipedia zegt: Auburndale is een CPU, a dual-core mobile processor in the Nehalem microarchitecture, later called Arrandale maar aangaande Clarkfield ontstaat verwarring, Wikipedia noemt Clarkdale als meest waarschijnlijke benaming. Of Clarksfield maar dus niet Clarkfield. Clarksfield is een Amerikaanse plaats in de staat Ohio. Clarkdale ligt in Arizona.

Je raakt geïntrigeerd door deze prachtnamen. Zoals Klamath, intussen wel een danig verouderde processor maar destijds wist je: met genoeg koelribben haal ik zeker 60 km per uur!

En opnieuw blijkt, het zoals hierboven gedaan is visualiseren van al of niet vaker voorkomen van die benamingen in internet zoekmachines is een hoop werk. Zie maar eens aan de verschillende frequenties van die langere lijst termen te komen. Niet meer een of twee daarvan met de hand opzoeken, voor een lijst van bijvoorbeeld duizend woorden moet je eigenlijk toegang hebben tot een betrouwbaar ‘corpus’ - niet zelden tegen betaling.

Al zoekend kwam ik langs een bruikbare lijst, “one-grams.txt”, behorende bij software om onder andere de zogeheten Microsoft Web N-Gram service af te grazen. Een flink deel van mijn eerder al geprepareerde lijst van schuilnamen voor chips en chipsets op basis van dit artikel in Wikipedia kon ik zo koppelen aan onderscheidende woordfrequenties.

Onnozel natuurlijk want het zal net zo vaak of vaker om de aardrijkskundige betekenis gaan als om Intel’s poëtische invallen. Maar je wil wat zien toch?

Wat denk jij Jan Marco? Als je je kwaad maakt kan je nog wel proberen in dat woordgebruik te discrimineren, bijvoorbeeld door zo’n processor-kwalificatie op deze manier in samenhang tegen die genoemde Bing-ngram-collectie te houden? Als je dat doet komt “Nehalem Intel” hopelijk anders gewaardeerd terug dan woordcombinatie “Nehalem Oregon”.

In ieder geval, hier is iemand die dat daadwerkelijk uitgeprobeerd heeft - gebruikmakend van TagCrowd en hij zegt inderdaad:

Multi-Word TagCloud on Web N-gram Now

  • Meaningful Visualization. As you may see from the caption, the first one a “MultiWord TagCloud” while the other is the conventional single-word TagCloud. The former joints individual words into popular multi-word phrases. With the former tag cloud, I can have a better overview on what data was published at data.gov.
  • Automated Process. The MultiWord TagCloud was not created by human users, but automatically generated by computer program, powered by Microsoft Web N-gram service. We can generate such tag cloud for all existing text document

The Tetherless World Weblog - Everything about Web Science - April 29th, 2010

Hoi Weerman,

Het Word perfect verhaal ontstond bij mij toen ik bij een studiegenoot van UT op de bank zat en hij vertelde (als iemand die als het ware “bekeerd was”) dat hij Wordperfect officieel had aangeschaft omdat hij vond dat het de ideale tekstverwerker was en waarvan hij alle toetscombinaties uit het hoofd kende en nooit meer iets anders wilde. Ik vond het een beetje vreemd want ik denk dat technologie nooit stil blijft staan, dus altijd verbeteringen komen. Oude (verouderde) spullen werken in mijn visie op den duur niet meer.

“Een voorbeeld van een expertsysteem is ook software die zelf op de beurs handelt.”

Niet altijd een succes: Bijvoorbeeld het Alex (beurssysteem) heeft afgelopen jaar niet zulke hoge rendementen behaald als voorgaande jaren, als ik de uitzending van Kassa van afgelopen zaterdag mag geloven.

Maar om terug te komen op “Visualiseren van data”, Jan Marco, wat doe je me aan, bij alles wat ik doe en tegenkom denk ik nu steeds: wat, wat, grafiekje, kaartje van maken?

Ik werk bedrijfsmatig nu met SAS. Ik denk dat onder de Sasmotorkap opensource als Java-script wordt gebruikt. Als we goed kunnen inventariseren wat bij “Visualiseren van data” relevant is, vind ik wel leuk om dat te gaan inbouwen in bijvoorbeeld opensource R.

Weerman er is denk ik veel Opendata op internet te vinden. In mijn http://d3js.org/ zoektocht kwam ik bijvoorbeeld vliegtuigvlucht gegevens tegen. Zie ook Gamingcy - Professional Boosting Services in Online Games
Zullen wel betere links zijn. Maar je kan zulke gegevens denk ik wel gaan koppelen aan visuele plaatjes.

De hartelijke groet Jan Marco

Hoi Jan Marco,

Ben niet ter zake kundig, dus op naar het FD - over de resultaten van Alex Vermogenbeheer in 2014:

Fout

De markt bewoog zijwaarts, met weken waarin de beurs hard omlaag ging, maar vervolgens in korte tijd ook weer omhoog schoot.

De verwarring is te zien in de transactieoverzichten waar boze beleggers mee zwaaien. Wat later een korte daling blijkt te zijn, leest het systeem als een langdurige trend naar beneden. Daardoor heeft het systeem regelmatig aandelen verkocht tegen een lage prijs, om ze kort daarna weer te kopen tegen een hogere prijs als de markt weer aantrekt. Bij veel aandelen is dit in 2014 tientallen keren gebeurd …

Lees ook dat het in de opzet van Alex eigenlijk om “Technische analyse” gaat en dat het niet verstandig is om met zo’n relatief hoog aantal transacties per jaar hoge kosten voor de portefeuille van je cliënten te maken?

Per jaar. Die “flitshandel” waar ik het over had, ‘high frequency trading’, opereert op een heel andere schaal, een milliseconde is daar al heel lang. Alles wat ze daar nog aan nanoseconden van kunnen afschaven, kom maar op, maakt niet uit wat het kost.

Dan deed die man van dat schip hierboven het beter:

Fantastische belegging die van €100 miljoen in dertien maanden tijd €1,3 miljard zou maken

Heerema wilde een speciaal hefschip bouwen, een soort reuzecatamaran om oude olieplatforms in één hijs op te ruimen, en had daarvoor veel geld nodig. De banken stonden niet te trappelen dus hij zocht andere manier van funding.

Via via hoorde hij over een fantastische belegging van de Maltese zakenman Paul Sultana die van €100 miljoen in dertien maanden tijd €1,3 miljard zou maken. MTN’s, ‘schuldbekentenissen die doorgaans onderhands bij institutionele beleggers worden geplaatst’, maar die de Amerikaanse Fed nu met 20% korting aan ‘various special investors’ aanbood. Een jaarlijks rendement van 1200% - zeker in tijden van ultralage rentes - in combinatie met nul risico.

Das Kapital - 22-10-2014

De feitelijke bron, weer het FD:

Offshore-tycoon Heerema het schip in door Maltese meesteroplichter

De verwachtingen zijn hoog gespannen. Nog voor het eind van dit jaar loopt het monsterschip van Edward Heerema de Rotterdamse haven binnen. Het meeste werk is al bij een Zuid-Koreaanse werf gedaan, maar in het binnenwater van de Tweede Maasvlakte zullen nog de laatste installaties worden gemonteerd. Om het vaartuig met een omvang van acht voetbalvelden tijdelijk te kunnen herbergen, wordt nu druk gebaggerd voor de vereiste diepgang.

De droom van Heerema komt uit. Al sinds de oprichting van zijn bedrijf in 1985 speelt hij met de gedachte om een reusachtige catamaran te bouwen om verouderde olieplatforms op zee in één hijs te kunnen ontmantelen. Allseas is – net zoals de Heerema Group van zijn jongere broer Pieter – al jaren toonaangevend in de offshore-industrie. Het nieuwste hefschip Pieter Schelte, vernoemd naar zijn vader, zal de kroon spannen.

Geheime belegging

De Nederlandse scheepsmagnaat Edward Heerema van offshorebedrijf Allseas heeft zich € 100 mln uit zijn zak laten kloppen door een Maltese meesteroplichter. Met een fabel over het Vaticaan, het Huis van Aragon, de Verenigde Naties en de Amerikaanse Federal Reserve Bank werd hij overtuigd. Dat blijkt uit een recent vonnis van een rechtbank in Londen. De schatrijke zakenman zou via een schimmige belegging in een jaar € 1,3 mrd opstrijken. Daarmee hoopte hij het grootste hefschip ter wereld te kunnen bouwen. Of wilde hij het geld vooral voor zichzelf houden? Een verbijsterend verhaal.

FD - Ondernemen - 22 oktober 2014

De advocaat van de tegenpartij vraagt zich af of de Amerikaanse overheid werkelijk een schip met de naam Pieter Schelte financieel [zou] hebben gefaciliteerd:

Was Heerema zo naïef?

‘Er zijn immers niet veel schepen met de naam van een voormalige SS-er die nog drijven, of wel?’

Zo werd Heerema nog eens geconfronteerd met het oorlogsverleden van zijn vader. Pieter Schelte Heerema was in de Tweede Wereldoorlog namelijk officier bij de Duitse Waffen SS. Na de bevrijding kwam hij al snel op vrije voeten en emigreerde in 1947 naar Venezuela waar hij een ingenieursbedrijf begon.

En een betonpaal uitvindt die zeewater kan verduren en toch betaalbaar is.

Deskundigen houden ons al jaren voor dat mensen met een ouder die “fout” was in de Tweede wereldoorlog daar op dezelfde manier last van krijgen als kinderen van slachtoffers.

Dan maar niet in Photoshop zo’n H-achtig Runen-teken over de “H” van “Helideck” of “Heerema” heen projecteren:


Beperk ik me tot het risico dat hij zijn echtgenote laat lopen? Wel in een geel overlevingspak.

Dit vanwege de limitation- en non-compliance aantekeningen op het HCA (HELICOPTER LANDING AREA) -certificaat dd. 5-1-2015 voor het platform op de “Pieter Schelte”.

Het Financieel Dagblad, Occupy-met-een-krijtstreepje, ook over compliance, citeert nog steeds de advocaat van de andere partij:

Dubbele agenda Allseas?

Heerema zou de winsten van de belegging namelijk voor zichzelf hebben willen houden. Nadat de € 100 mln-inleg van Allseas was terugverdiend en teruggestort naar de maatschappij, moest de rest van de opbrengst worden overgemaakt naar een privébedrijf van Heerema. Daartoe stichtte hij in Malta een nieuwe privé-onderneming ‘Par Nobile Fratrum’ (Nobele Broeders).

Het extra vermogen zou Heerema willen gebruiken om de financiële toekomst van zijn kinderen veilig te stellen en, pikant genoeg, om de bedrijven van zijn broers over te nemen.

Mogelijk was het de bedoeling om Par Nobile Fratrum geld te laten lenen aan Allseas voor de bouw van de Pieter Schelte. Dan kon Heerema de rente opstrijken die anders aan de banken betaald moest worden. Of misschien wilde hij de belasting ontwijken …

Hoe had Allseas immers aan de verplichte compliance willen voldoen? Hoe zou het de winsten uit de geheime belegging verklaren? Welk verhaal zou het bedrijf tegen de accountant en de fiscus vertellen?


Ook fout, Melody Times, je suis Little Toot:

Jan Marco, jij vraagt je natuurlijk af wat het bovenstaande met visualisatie van doen heeft?

Liep een beetje raar, als nautische noob stuit ik bij Google op een kaart die de positie van dat Pieter-Schelte-hefschip in de haven van Rotterdam weergeeft. Min of meer in ‘realtime’ zie je daarop ook allerlei hulpschepen heen en weer schuiven, waaronder een “Babbel”. Een schuitje dat waar ik bij zat prompt bij Pieter op schoot kroop! Hier, voor jou een schermafdruk gemaakt:

Verder rondgekeken, dat de positie van al die “vessels” zo bijgehouden kan worden is te danken aan het zgn. “AIS”-locatie-terugmeld-systeem dat schepen sinds al een aantal jaar verplicht aan boord moeten hebben en met behuilp waarvan zelfs zonder radar voortdurend goed te zien is waar iedereen is. Naast de Babbel - TENDERING P.SCHELTE - blijkt er ook nog een Knabbel in de Rotterdamse haven rond te darren (klik op tracking en je zal zien dat ik niet overdrijf). Als ik het moet raden, ze vervullen taxi-diensten omdat de Pieter Schelte vanwege haar diepgang niet aan een kade kan liggen.

Alleen, zal best aan mij liggen maar de bijbehorende websites gaven nogal verwarrende gegevens terug. Bijvoorbeeld, de twee genoemde vaartuigen zijn in werkelijkheid beiden 14 meter lang, dat werd ineens meer dan 100 meter als je op een zgn. IMO-nummer ging zoeken; eentje voer tegelijkertijd voor de oostkust van de VS en er werden daarbovenop nog een of twee andere schepen getoond terwijl dat IMO-nummer volgens Wikipedia volstrekt uniek aan een enkel vaartuig toegekend wordt, ook al schilder je het een keer over en/of geef je het schip een andere naam.

Om een lang verhaal kort te maken, in dit geval ging het waarschijnlijk gewoon om junk-data bij internet-advertentie-fuiken maar dat AIS kan eventueel betrekkelijk eenvoudig ‘gespoofd’ worden. Als alternatief kan je het systeem anders ook gewoon een paar dagen uitzetten bleek toen ik me opeens weer herinnerde hoe ik überhaupt aan die wetenschap gekomen was, dat zat in een aflevering van VPRO’s Tegenlicht :

Jan Marco, daarin was in ieder geval wel veel visualisatie verwerkt maar er werd destijds vooral ook op de tamtam geroffeld over een nieuwe ‘tool’ die bij de research voor die uitzending ingezet was:

Dat waren zij van de VPRO voor zichzelf gaan bouwen, Powermap:

Twee onderdelen

De Powermap bestaat uit twee verschillende delen: een visuele bladertool voor tekstuele databases en een netwerktool. Het eerste deel is gebaseerd op een openbron-programma van Stanford. Deze Stanford Named Entity Recognizer (NER) kan in een tekst namen van personen, organisaties, tijdstippen en locaties herkennen. Die worden vervolgens weergegeven in een schema waardoor je in een oogopslag kan zien welke namen, organisaties of locaties vaak voorkomen in een groot tekstbes[t]and.

Het tweede deel is de netwerktool. Dit werkt met een zogenaamde graphdatabase. Zo’n database legt relaties tussen onderdelen in de database. Die worden gepresenteerd als een visueel netwerk, waar je doorheen kunt klikken en zo ontstaan er verbanden en relaties. Dat stelt de gebruiker in staat om de connecties in een netwerk van personen en organisaties inzichtelijk te maken.

Na de uitzending wordt het zo te zien stil rond Powermap. Op internet wordt nog gewag gemaakt van het programma Argos, ook VPRO, dat enige tijd daarvoor door studenten uit Nijmegen net zo’n Wikileaks-zoekmachine had laten maken. Maar geen aanwijzingen dat ze binnen de VPRO later Powermap weer daarop gebaseerd hebben.

Bij Google verder zoekend op “Named Entity Recognizer” zie ik dat het als next big thing veel academische belangstelling krijgt. Die academici willen vervolgens ook nog wel eens in zaken gaan, een voorbeeld daarvan is het bedrijf Textkernel bv dat geloof ik een vergelijkbaar principe aanwendt om de inhoud van vacatures en cv’s betrouwbaar te duiden en de resulterende gegevens vervolgens tegen elkaar te houden.

Een van de daaruit voortgekomen producten is Jobfeed, het CBS zag aanleiding om een uitgebreide pilot te doen op basis van deze - als je Textkernel moet geloven welhaast met ruimtevaarttechnieken verkregen - data:

Als vacatures worden waargenomen bij intermediairs, uitzendbureaus e.d. is er meestal te weinig informatie beschikbaar, zoals de naam va de werkgever, het adres e.d., om de vacature goed te identificeren. Koppeling met bijvoorbeeld Kamer van Koophandelnummer (KvK-nummer) of classificatie naar regio en SBI is door het ontbreken van gegevens vaak niet mogelijk. Dat maakt het ook moeilijk om deze vacatures te betrekken bij het ontdubbelen en het uiteindelijk maken van statistieken. Het gaat hier om grote aantallen.

Kennelijk ziet Textkernel wel kans om die enorme brei van al die vacature-sites zo te laten indrogen dat ze de steevast rommelige bedrijfsgegevens daaruit zelfs kunnen koppelen aan formele KvK-gegevens.

Voorts zijn er instituten als de Koninklijke Bibliotheek die samen met de Universiteitsbibliotheken hun historische krantenarchief met een van NER voorziene zoekmachine zijn gaan “ontsluiten” (“Storm, blad der Nederlandsche SS - 17-11-1942, Ondertrouwd: Erna Kühnen en Ir. Pieter Schelte Heerema, SS-Onderstormleider”), het Niod. dat op haar beurt het levenswerk van L. de Jong gedigitaliseerd en doorzoekbaar heeft gemaakt als “Verrijkt Koninkrijk” (“P.S. Heerema” is inderdaad een “gemengd huwelijk” aangegaan met de “Rijksduitse Mej. E. Kühnen”, secretaresse van mr. Rost van Tonningen).

Omdat het Niod dat “Enriched Kingdom”-materiaal ook door Google en zo laat indexeren kom je daar ook gewoon zonder Powertools al snel te weten dat de Pieter Schelte Heerema-story zich deels tegen een Oekraïne-decor heeft afgespeeld.

Aangenomen werd dat “ongeveer drie miljoen Nederlanders zich na verloop van tijd in het Oosten zullen kunnen vestigen”, dus in het bezette westelijke deel van de “Sowjet-Unie”. Om die door de Duitsers gewenste migratie wat aan te jagen kreeg “ir. P. S. Heerema, leider van een van de Standaarden van de Nederlandse SS, de leiding in handen van een nieuwe naamloze vennootschap, de Nederlandse Oostbouw”.

Visualisatie van (open) data of niet? Laat ik dit zeggen, er gaat toch steeds weer een wereld voor je open, eventjes argeloos wat internetten en de natte bende waait je tegemoet ;o)

Jan Marco, deze keer wel visualisatie maar geen high-tech, tenminste, niet digitaal. Maar lees dit eerst:

De scherpere focus op vers brood en banket heeft diverse oorzaken. Een ervan is het grote aantal gebruiksmomenten waarbij brood en banket gedurende de dag voorbij komt.

Tijdens de 3 maaltijden, tussendoor, bij de koffie of als snack - over de dag verspreid zijn zo’n 8 consumptiemomenten te onderscheiden. Deze producten vormen daarom vaak aanleiding voor een supermarktbezoek. Geen enkele andere assortimentsgroep heeft dat in die mate.

Ook voor sfeer en beleving op de winkelvloer speelt de bakkerij een voorname rol. De geur die uit de oven komt is onovertroffen.

Dan voor iedereen begrijpelijk gevisualiseerd hier de neerwaartse spiraal, hoe de door supermarkten als Albert Heijn afgeknepen broodfabrieken presteren:

Mijn ingebouwde-het-is-maar-een-bijzaak-camera doet niet helemaal recht aan de recente productdatum maar de tag voor dit plaatje zegt toch “Gezonde keuze”, toevoegen van een bestanddeel uit een ander proces. Deeg mag ik hopen. Het staat er wel:

Je Passie, je Brood

In deze fulltime functie (3 ploegendienst) ben je verantwoordelijk voor het instellen, monitoren en bijstellen van de volledige productie aan een lijn. Je voert alle voorkomende werkzaamheden aan de lijn uit, ziet toe op de kwaliteit van werkzaamheden (o.a. broodkeuring, metaaldetectie) en product, bewaakt het verloop van het proces, signaleert onvolkomenheden en verhelpt routinematige storingen of kwaliteitsafwijkingen door bijsturing. Dit alles met inachtneming van veiligheid, kwaliteit, hygiëne en 5S.

Bakkersland - Werken bij Bakkersland - Operator Productie

Toeter, bel, fluit! Deze vacature is ook beschikbaar als Open data!

Middels API of als bestand (115MB), door het in de vorige post genoemde bedrijf, Textkernel bv, geschonken aan Open Onderwijs Data.

Bij de API opvragen als JSON:

 {"_type": "job",
  "id": "32484552",
  "title": "Operator Productie/Magazijn",
  "education_level": "MBO",
  ...

Ik ga voor het XML-bestand, dank zij niet aflatende NLP-research (en passionate!) is alle vrije uitloop-tekst uit die personeelsadvertentie nu ook daarin opgehokt:

<jobs>
  <job>
    <id>32484552</id>
    <title>Operator Productie/Magazijn</title>
    <education_level>MBO</education_level>
    ...

Met mijn passie voor klooien op de PC daar even naar kijken:

With CreateObject("Msxml2.DOMDocument.6.0")
  .setProperty "SelectionLanguage", "XPath"
  .Load "jobfeed.schoolchallenge.20150107.xml"
  Wscript.Echo "vacatures  " & .SelectNodes("//job").Length
  termen = "gedreven klantgericht passie resultaatgericht stressbestendig teamplayer"
  For Each term In Split(termen)
    cnt = .SelectNodes(Replace("//job/fulltxt[contains(.,'$')]", "$", term)).Length
    Wscript.Echo term & "  " & cnt
  Next
End With
    
'vacatures  113492
'gedreven  11186
'klantgericht  9721
'passie  6641
'resultaatgericht  9038
'stressbestendig  5717
'teamplayer  4036

“Passie” doet het inderdaad goed bij die HR-mensen.

Nog een vacature doen? Een alledaags voorbeeld, bellen met een ‘recruiter’ die niet meer in leven is:

hijleeft

Hier lieten de extractie-algoritmes van Textkernel het afweten, een ‘named-entity’ “Pieter Schelte” werd wel geïdentificeerd maar niet correct geclassificeerd, de man naar wie de zoon het grootste schip ter wereld vernoemde overleed in 1981. In de vacature stond: “For the Pieter Schelte project team we are currently looking for a …”

De software gaat zo vaker het schip in:

hijook

Betrof een (oude) vacature:

NTR zoekt per 21 mei voor “HET KLOKHUIS” een Redacteur Wetenschap en Techniek 32 uur per week

Onderaan de advertentie heeft een ‘boilerplate’-paragraaf gestaan, maar weet die machine veel:

Organisatie

NTR

De NTR is de publieke taakomroep voor informatie, educatie en cultuur met extra aandacht voor jeugd en diversiteit. De NTR maakt speciale programma’s voor alle doelgroepen: van Sesamstraat tot Nieuwsuur, van Schooltv tot Kunststof en van zo:RAYMANN tot De Wilde Keuken van Wouter Klootwijk. Programma’s van de NTR inspireren en leveren een bijdrage aan de persoonlijke groei van mensen.

Ok de telefoon gaat: Met Wouter! Ja hier met Passie, over uw advertentie …

Ok, heb ik alles, water, lege fles om in te plassen als die andere nog niet leeg is, leesbril? Muiswieltje schoon?
We gaan het internet op! Voor restjes, valt er nog wat uit die gamellen te schrapen?

Meteen raak, donderdag 29 januari 2015:

Bij die drieduizend kijkers zat ik ook, bijna een privacy-issue. Ontdekking: een identieke tv-stream maar dan naar twee verschillende ‘devices’ van Apple blijkt vanwege een miniem onderling tijdsverschil een bijzonder ruimtelijk geluid op te leveren! Later nog een keer uitgeprobeerd op Simone Weimans, goddelijk.

Al wachtende nog gekeken welke onderwerpen er volgens de betreffende Teletekst-pagina eigenlijk zouden zijn die donderdagavond. Nu niet meer terug te halen lijkt het.

Zie wel dat het Journaal van 18.00 “chroomverf” als 1e item had. Omdat dezelfde verslaggever voor 20.00 klaarstond met achter zich een ‘still’ van dezelfde defensie-spuiter uit een eerder verslag van hem op 14 september 2014 had dat onderwerp ook die avond wel weer de 20.00-opening zullen zijn als het doorgegaan was?

Die man stond dus tegen achten klaar, met op twee schermen zijn reportage-atributen als achtergrond, op de 3e verdieping, een verdieping lager dan de “grote” Journaalstudio:

Twee of drie andere mensen van de NOS erbij om hem met zijn spulletjes 5 meter naar boven te beamen?

Iedereen weet nu dat het hier ging om een “kruisgesprek”:

Reportage

Voordat hij afreist heeft de reporter GRONDIG RESEARCH gedaan, door zichzelf ALLE WEZENLIJKE VRAGEN te stellen met betrekking tot het onderwerp. Daaruit heeft hij een keuze gemaakt en voor zichzelf een RODE LIJN uitgestippeld, waarlangs hij het verhaal aan de kijker wil presenteren.

Reportages zijn over het algemeen geënt op HET ECHTE LEVEN. Het zijn in de meest ideale vorm MINI TELEVISIEDOCUMENTAIRES, al dan niet met een persoonlijke invalshoek.

Reportages kunnen ook live zijn. Over het algemeen is dan sprake van een belangrijke gebeurtenis, waarbij de verslaggever via een live-straalverbinding of satellietverbinding beeldcontact heeft met de eindregie in de uitzendstudio. Hij kan op elk willekeurig moment OP ZENDER komen en zijn verslag - report - doen over een gebeurtenis waarin hij zich bevindt.

Deze vorm van reportage is niet veel meer dan een actueel, live kruisgesprek met achtergrondbeelden van de gebeurtenis. Soms heeft de reporter een apart videoverslag gemaakt, dat aansluitend wordt getoond.

Handboek voor televisiemakers’, 2003, drs. Gérard H.M.J. Bueters

De auteur:

U kunt het boek afhalen en contant betalen (29,50 Euro).
Adres:
Nieuwe Looiersstraat 45-1
10117 VB Amsterdam

Terug naar die reportage over chroomverf, om 6 uur 's avonds kon je in het Journaal zien, deze verslaggever is nog on-the-road maar nu was hij toch terug op de redactie van de NOS, waarom dan toch nog al deze extra programma-technische inspanningen?

Hier wreekt zich waarschijnlijk die anchor-heen-en-weer-loop-formule in het daartoe vernieuwde decor van de grote avond-Journaals. Die kunnen er dus niet nog iemand bij hebben die ook loopt, zit? Dat die weerman (niet ik) er aan het eind ook staat is al onhandig. Brugje doen en omstebeurt even niet schuifelen of kuchen? In eerste instantie waren dat destijds als ik me goed herinner alleen maar Sacha de Boer en Rob Trip. Tegenwoordig mogen alle presentatoren?

Bovenstaand plaatje met die handzame whiteboard-achtige aanwijzingen komt trouwens van een blog, gepost op 1 oktober 2014. Nog een andere chick daar:

KIJK HIER STAAT WEER EEN CHICK MET HAAR ROLKOFFER OP DAT PATATJE!

Easy listening inbegrepen ook, rondlooptijd 4:07 minuten:

<audio class="wp-audio-shortcode" id="audio-2000-1" loop="1" autoplay="1" preload="none"
style="width: 100%; visibility: hidden;" controls="controls">
<source type="audio/mpeg"
src="http://jooooooost.nl/wp-content/uploads/2014/10/amanda.mp3?_=1" />

Jooooooost.nl (broer-van) en niet joost.com waar ik even aan moest denken:

Joost (internet)

Joost is begin 2006 gestart onder de naam The Venice Project en vestigde zich in Leiden. Leiden werd gekozen omdat een van de mede-oprichters, technisch directeur Dirk-Willem van Gulik hier woonde, het gunstige leef- en belastingklimaat en de korte vliegtijd naar onder andere Londen.

Nooit meer iets van vernomen. Terug naar die Journaal-uitzending, waarneming, zo lastig als het was om überhaupt nog iets naar de zender te krijgen, na drie kwartier kwam er wel een of andere automaat in actie met programma-aankondigingen, o.a. voor Eva Jinek.

Waardoor vervolgens de Uitzending Gemist-kopie van het Journaal van Do 29 jan 2015 19:59 werd begrensd tot een sobere ‘visual’ van 45:57 minuten, zonder menselijke tussenkomst op de NPO-site klaargezet om integraal overgehaald te worden naar het Internationaal Instituut voor Sociale Geschiedenis?

Wel zonder de ‘ticker tape’ die er die avond al die tijd onder meeliep. Vormt geen onderdeel van dat signaal en komt kennelijk ergens anders vandaan.

Na de ontruiming kon niemand nergens meer bij, There’s A Hole In My Bucket? Nee:

Centraal schakelpunt

NOB is sinds 2006 onderdeel van Thomson SA (Technicolor) en heet per 1 januari 2008 Technicolor - Nederland. Het bedrijf levert de publieke en commerciële omroepen diensten ter ondersteuning van het uitzendproces en ontwikkelt nieuwe multimediale diensten voor klanten. Technicolor – Nederland opereert vanuit het Media Park in Hilversum. Daar bevinden zich de Media Gateway, het schakelpunt voor permanente video- en IP-verbindingen, en de Master Control Room (MCR), het schakelpunt voor livevideoverbindingen. “Al het livetelevisieverkeer in Nederland komt binnen in de MCR. Wij kunnen er eventueel commentaar of ondertitels bij zetten en sturen dit door naar de omroepen” …

Eurofiber - Customer Case Technicolor Nederland

In what shall I fetch it, dear Liza, in what?

Glasvezelring met DWDM

Technicolor koos voor een ring van dark fiber, geleverd door Eurofiber. Deze wordt belicht met DWDM (Dense Wavelength Division Multiplexing)-apparatuur. De ring loopt vanuit het Media Park via Weesp naar Amsterdam, waar diverse locaties ontsloten zijn. Theaters en tv-studio’s, maar bijvoorbeeld ook het hoofdkantoor van ABN-AMRO. Daar bevindt zich een studio, van waaruit de bank onder meer beursinformatie doorgeeft aan de omroepen of kruisgesprekken houdt met bijvoorbeeld CNN. Verder is Telecity II, met het internetknooppunt AMS-IX, aan de Mediaring Amsterdam gekoppeld. De ring gaat vervolgens via Almere, waar de studio van Paul de Leeuw is aangesloten, terug naar Hilversum.

Werkt dus altijd, dear Henry:

Point-to-point

Technicolor werkt voor de hoogwaardige glasvezelverbindingen van AV Link samen met Eurofiber. Naast de infrastructuur op het Media Park beheert Technicolor samen met Eurofiber ook vele kilometers glasvezelverbinding naar diverse populaire radio- en televisielocaties.

Zo werd bij het WK Voetbal afgelopen zomer het feedpoint bij het Concertgebouw zeer intensief gebruikt door talloze (inter) nationale media die verslag wilden doen van de festiviteiten op het Museumplein. Een relatief eenvoudige point-to-point verbinding maakte een verbinding met het podium op het Museumplein, waardoor er geen SNG nodig was.

Hetzelfde werd gedaan bij de live-uitzending van het Prinsengrachtconcert van de AVRO. Het HD signaal ging via een point-topoint verbinding van de Prinsengracht een paar kilometer verderop naar het feedpoint van Studio Beursplein 5 en vervolgens in HD naar Hilversum.

Technicolor AV Link - Verbindingen van overal, naar overal

Nog meer vakliteratuur:

Het journaal; achter de schermen van vijftig jaar televisiegeschiedenis (2005)

Beschaafde Nederlanders bellen elkaar niet tussen acht en half negen – dat behoort tot de ongeschreven regels van de vaderlandse etiquette. Het NOS-journaal van acht uur is heilig. Het is de hoogmis van het nieuws.

Miljoenen mensen kijken er elke dag naar, al vijftig jaar. De eerste paar jaar waren dat er veel minder, maar juist door het journaal steeg het televisiebezit in Nederland razendsnel. Het Journaal is met afstand de belangrijkste nieuwsbron van Nederland.

Maar dit Hilversumse instituut is voor de kijker tegelijkertijd een grote onbekende. Wie hebben daar vijftig jaar aan de touwtjes getrokken? Wat hebben de omroepen allemaal geprobeerd om het journaal klein en onbeduidend te houden? Waarom gingen de jaren zestig eigenlijk aan het NOS-Journaal voorbij? Wat is er allemaal veranderd, tussen 1956, toen er drie uitzendingen per week waren, en vandaag, met zo’n zestien uitzendingen per dag? En wat vonden de kijkers er al die vijftig jaar eigenlijk van? Voor het eerst is er nu eindelijk een biografie van het Journaal.

Onderzoeksjournalist Ad van Liempt (eindredacteur van het geschiedenisprogramma Andere Tijden) las alle beschikbare archiefstukken en hoofdredactionele memo’s en interviewde talloze huidige en voormalige medewerkers. Zijn boek gunt de lezer een blik achter de schermen van het nieuws, en biedt tegelijk een geheel nieuw inzicht in de geschiedenis van de televisie, van de journalistiek en van het naoorlogse Nederland.

Weet niet wat onderzoeksjournalist Ad van Liempt zegt als je bij hem aanbelt met geld voor zijn boek maar intussen is het Journaal er al 60 jaar, niet meer 50. Zie Wikipedia, ook voor de betekenis van “wederom”, dus bij herhaling:

NOS Journaal

Op 29 en 30 november 1961 was er vanwege een staking van het NTS-personeel geen uitzending van het NTS Journaal. Op 2 mei 1977 ging het NOS Journaal niet door, eveneens vanwege een staking, ditmaal door NOS-geluidstechnici. Op 29 januari 2015 werd wederom geen journaal uitgezonden, dit omdat een gewapende indringer zendtijd eiste.

De volgende dag was iemand er meteen na werktijd al voor gaan zitten om het na 54 jaar bij Wikipedia zo snel mogelijk bij te werken, Maar daarmee was de kous nog niet af.

Jaarrapport 2014 zie ik nog niet, GEMIDDELD MAANDBEREIK (%), 6+, 02:00-26:00 UUR, 2013 is voor Nederland 1 94,7, voor AT5 9,8. Omgerekend zou lokale zender AT5 voor Metropool Amsterdam voor een gijzeling dus moeten uitkomen op 22:50-20.00 uur = 170 minuten hetgeen ongeveer door 10 gedeeld uitkomt op 17, 18 minuten?

Gisteravond rond het AT5-nieuws van 18.00 uur was het zover, volgens de begin- en eindberichten via Twitter toch 21 minuten:

Verder klopt die schaal redelijk zo te zien:

Bereik AT5

Ivm de digitalisering, UPC/Ziggo digitaal, digitenne, Tele2, is AT5 inmiddels in grote delen van Nederland te ontvangen. De interessein AT5 zie je terug in het maandbereik. Gemiddeld kijken er ruim 2 miljoen Nederlanders naar de uitzendingen van AT5.Dit bereik is inclusief het bereik van Groot Amsterdam. Het toegevoegd bereik in de rest van Nederland bedraagt 1,5 miljoen Periode: jan.t/m okt.2010

Bron: Stichting KijkOnderzoek

Ach Jan Marco, kom ik al met al verder niet toe aan dat interessante kijkcijferonderzoek van SKO, Stichting Kijkonderzoek. Ziet er degelijker uit dan je zou verwachten. Hoe zou dat komen? Follow the money:

Het Kijkonderzoek

Misschien wel het beste onderzoek van Nederland. Waarschijnlijk het meest geraadpleegde onderzoek van Nederland, en daarmee tevens het meest onmisbare onderzoek voor ‘het Vak’: Het kijkonderzoek. Wat overigens niet wil zeggen dat het niet beter zou kunnen. De ontwikkelingen op het gebied van de verspreiding van video content gaan harder dan de gevestigde orde van TV-zenders kan of wil bijhouden.

€962 miljoen aan reclamegelden wordt verdeeld op basis van de kijkmeters in 1260 huishoudens.* Voor dat geld mag je natuurlijk ook wel streven naar een toponderzoek. Een verschil van één procent marktaandeel levert theoretisch immers €9,6 miljoen op. Of kost je hetzelfde bedrag. Dan wil je wel dat de gemeten verschillen ‘echt’ zijn en niet te wijten aan al dan niet willekeurige onderzoeksfluctuaties.

Adformatie - Onmisbaar onderzoek 5 - Het Kijkonderzoek - 1 augustus 2013

Daarover een andere keer weer? o/o

Weerman,

“Passie” doet het inderdaad goed bij die HR-mensen.

In mijn beeld moet je zowel passie bij het ambachtelijk broodbakken hebben. Maar ook op een ander niveau zal je ook passie moeten hebben als je fabrieksbrood wilt bakken. N.B. Van een chef-kok met twee of meer sterren verwacht je dat hij dag en nacht met zijn passie/hobby bezig is. Indien de chef-kok deze roeping niet meer kan/wil waarmaken kan hij wel bij een catering bedrijf gaan werken in een negen tot vijf baan. Weerman, Hoe zie jij je jezelf? Passie als een chef-kok of passie als een “catering medewerker”?

De journaal uitzending van NPO is m.i. oude technologie. In mijn beeld wordt het popcorn Popcorn_Time zie ook Popcorn Time - Wikipedia javascript met bittorrent protocol. Directe concurrent voor Netflix.

De hartelijke groet Jan Marco

Klopt, dat was die hierboven eventjes aangehaalde “Joost”-service ook van plan:

Joost /ˈdʒuːst/ was an Internet TV service, created by Niklas Zennström and Janus Friis (founders of Skype and Kazaa).

The program was based on P2PTV technology and was expected to deliver (relaying) near-TV resolution images. The architecture of many P2PTV networks can be thought of as real-time versions of BitTorrent.

Maar gaf dus in 2012 al de geest, het hele team van “150 developers” en alles. Popcorn Time Nederland zegt trouwens ook:

Deze site is verwijderd door stichting BREIN wegens verspreiding van Popcorn Time software.

Popcorn Time moedigt illegaal gebruik aan en maakt zelf gebruik van illegaal online aanbod van onder meer speelfilms en televisieseries.
WAARSCHUWING: Popcorn Time software maakt gebruik van peer-to-peer (p2p) uitwisseltechnologie waardoor gebruikers zowel up- als downloaden, ook in geval van streaming. Het up- en downloaden van illegaal aanbod is bij wet verboden en brengt aansprakelijkheid mee voor de daardoor veroorzaakte schade.

LET OP: illegaal uploaden is illegaal verspreiden en veroorzaakt grotere schade dan een enkele download.
STEUN CREATIVITEIT
Ga naar Thecontentmap.nl en zie waar u legaal kunt downloaden en streamen.

Pluspunt, bij Brein zeggen ze u tegen je in plaats van jij.

Jan Marco, jij wil weten, had ik chef-kok allures?

Liep vandaag inderdaad tegen een restaurant aan. Op zijn beurt dicht bij het gloednieuwe “Amsterdam Theater” dat min of meer speciaal voor het toneelstuk “Anne” uit de grond gestampt werd:

Megaproductie ‘Anne’

In het nieuwe Amsterdam Theater in de Houthavens van Amsterdam wordt dit verhaal gebracht. Het pand was nodig omdat er voor de gewenste periode geen Amsterdams theater groot genoeg én beschikbaar was. Het gebouw kwam er in korte tijd dankzij veel daadkracht: in juni 2013 kwam het groene licht voor de bouw, in augustus ging de eerste paal in de grond, 8 mei 2014 in gebruik genomen.

Ook al is in dat theater zelf eveneens een restaurant gevestigd, de reisweerstand tussen de postcode van dat restaurant, Haparandadam 45-2 1013 AK en die van dat nieuwe theater, Danzigerkade 5 1013 AP AMSTERDAM, bedraagt “0” dus staat onder het menu:

Theater

Bezoekers voor de voorstelling “Anne’ in Theater Amsterdam kunnen bij ons terecht om voor of na de voorstelling te komen dineren.

Wij zien u graag op het REM Eiland!

REM Eiland? Dit restaurant is gevestigd in het voormalige REM eiland, opgekocht door een Amsterdamse woningcorporatie. Die hield het niet en moest en zou een booreiland hebben dat het vervolgens naar het IJ liet slepen. Analoog aan de corporatie in Rotterdam die niet verder kon zonder “SS Rotterdam”.

SS staat daarin voor “stoomschip” maar dat ik bij die website van dat restaurant uitkwam begon eigenlijk bij een bericht in de Volkskrant van vrijdag:

Grootste schip ter wereld toch niet vernoemd naar nazi

Vrijdagmiddag ging de directie van Allseas alsnog overstag. ‘Als gevolg van de wijdverbreide reacties van de laatste dagen kondigt Edward Heerema, president van de Allseas Group, aan dat de naam van het schip ‘Pieter Schelte’ zal worden veranderd. Het is nooit de bedoeling geweest om iemand te beledigen’, schrijft Allseas niet zonder galgenberouw in het persbericht.

De nieuwe naam zal binnen enkele dagen bekend worden gemaakt, aldus het offshorebedrijf.

de Volkskrant - Economie - 6 februari 2015

Dat schip van Heerema dus:

“De nieuwe naam zal binnen enkele dagen bekend worden gemaakt, aldus het offshorebedrijf” … Erg kies ook weer niet maar hahaha het wordt “Anne Frank” - David Barnouw via Twitter:

#Allseas besluit het grote kraanschip de naam #AnneFrank te geven.
Het #AnneFrankFonds en de #AnneFrankStichting gaan gelukkig akkoord.
02:37 - 7 feb. 2015 

Heeft als gewezen NIOD-onderzoeker anders wel recht van spreken en deed dat dus ook al eerder. Detail uit dat artikel:

REM-eiland

[Pieter Schelte Heerema] begint dan samen met anderen op het zogenaamde REM-eiland, een voormalig booreiland voor de kust bij Scheveningen, een illegaal televisiestation. Lang zal dat avontuur niet duren, want de Nederlandse regering grijpt na vier maanden in en ontmantelt de televisiezender. Het REM-eiland heeft nu een vredig (derde) bestaan als restaurant in de Amsterdamse Houthaven.

NRC - De mammoetheffer met de naam van een SS’er - 7 januari 2015

De website van dat - nu dus al eerder genoemde - restaurant:

Over REM

In de vroege zestiger jaren bestond er in Nederland slechts 1 televisiekanaal. De beschikbare zendtijd werd verdeeld tussen zes verzuilde omroepen. Hoewel er sinds de jaren vijftig werd gediscussieerd over het toelaten van commerciële televisie, wilde de Nederlandse overheid er niets van weten. De enige mogelijkheid was uitzenden vanaf zee.

Het bewoog een aantal illustere pioniers waaronder Pieter Schelte Heerema en Scheepsbouwer Cornelis Verolme tot de bouw van een kunstmatig eiland in de Noordzee. Net buiten de territoriale wateren verrees een platform, compleet met een 80 meter hoge zendmast, dat in de volksmond al snel bekend kwam te staan als het REM eiland.

Om dit ‘avontuur’ te financieren werd er overgegaan tot een aandelen emissie. Toen de verkoop begon, vormden zich al snel lange rijen voor het kantoor huisbankier Texeira de Mattos. In enkele dagen werden er 350.000 aandelen verkocht. Op 15 augustus 1964 was het zover: TV Noordzee was een feit.

REM Eiland Restaurant - Over REM

Onder die illustere pioniers ook ene Fehmers - de genoemde huisbankier - die in de zestiger jaren voor het grote Teixeira de Mattos-schandaal zorgde en vervolgens de boel in '66 failliet liet gaan. De Groene Amsterdammer daarover in 2011:

Fehmers, die in september 1968 vervroegd werd vrijgelaten en de rest van zijn leven thuis in Amsterdam in stilzwijgen heeft gesleten tot hij in 2007 overleed, is de enige bankdirecteur die in Nederland daadwerkelijk een gevangenisstraf heeft uitgezeten.

Net als Heerema dus en nog weer een andere oprichter van de REM (Reclame Exploitatie Maatschappij), zakenman Reindert Zwolsman, die na de oorlog geruime tijd in voorarrest doorgebracht heeft.

Tot zover over offshore- en scheepswerfmagnaten. Jan Marco, terug naar de rode draad in ons visualisatie-thema. Kwam al zoekend terecht op deze ‘Scalpel’-pagina bij Github:

Scalpel: Text Analyzing Engine

Scalpel is text analyzing tool that implements and integrates various text analyzing and processing algorithms and packages. The approach and design of Scalpel tries to make the library maximal usable, clear and understandable for researchers and developers. One of the main goal is seamless integration various third-party text processing libraries (TNT, Lingpipe, Stanford, etc) under common ruff with unified common interface

Niet te verwarren met gelijknamige forensische software, in een van de testjes met deze tool stonden de metadata van het gearchiveerde TV-programma waarnaar ik eigenlijk op zoek was:

170676

False False Achtdelige serie praatprogramma’s , gepresenteerd door Wibo van de Linde en Harmen Roeland , vanaf het REM-eiland voor de kust van Noordwijk waar de TROS ooit is begonnen . Er wordt teruggekeken op veertig jaar TROS-historie met gasten en gesproken over hun aandeel in vroegere en hedendaagse TROS-programma’s en over hun huidige carrière . Daarnaast wordt een aantal actuele thema’s besproken die betrekking hebben op hun specialisatie . In deze aflevering zijn te gast : Wubbo Ockels en Chriet Titulaer , twee pioniers m.b.t. de introductie van wetenschap en techniek op de Nederlandse televisie.

Het programma wordt in de gids aangekondigd als ’ Studio REM ’

Nergens meer te vinden als Europa niet met EUscreen in de bres gesprongen was:

Europe On Screen: Discover a Century of History, Memories and Culture

EUscreen offers thousands of film and television clips, photos, audio recordings and documents. They come from audiovisual archives all over Europe. It creates access to the most significant European events in the 20th and 21st century. Its collections document fashion, music, lifestyle, cooking, culture and much, much more.

Let ook op de verschillende er achteraf nog doorheen gesneden blikrichtingen, komt-ie, de link naar Studio REM, Tros-TV-programma als onderdeel van een serie ooit uitgezonden op zondag 11 april 2004. Vier sneue mannen in zeiljoppers op dat platform net buiten de territoriale wateren, of vroeger niet alles beter was.


Update maandag 9 februari 2015:

Allseas renames Pieter Schelte

Dutch contractor Allseas has bowed to pressure to rename its platform installation/decommissioning and pipelay mega-vessel Pieter Schelte. The vessel’s new name will be Pioneering Spirit.

Hoi Weerman,

“Joost-service 150 developers"

Klinkt m.i. als ‘catering’. Ik geloof meer in een chef-kok oplossing als Tony Fadell:

Tony Fadell has an impressive track record: He helped turn Apple’s iPod music player into a cultural icon, then he kick-started consumer interest in smart-home technology with his Nest Internet-connected thermostat. Now, Google’s asking him to oversee its Glass project. Zie ook http://www.cnet.com/news/google-restructures-glass-project-gives-nest-co-founder-oversight/

De analogie die ik met een Chef-kok heb is dat ik de verschillende (open source) programma’s als ingrediënten zie om een business applicatie te bouwen. Facebook geeft ook aan dat ze veel opensource code gebruiken Zie bijvoorbeeld ook:

The MoSync Facebook C++ Library implements most of the Facebook Graph C API. Here we describe how to connect to Facebook through the Facebook library, retrieve information about them, post links, vidoes and other object types, create new albums, and a whole host of other cool operations. Zie ook http://www.mosync.com/docs/sdk/cpp/guides/communication/using-facebook-library/index.html

Zelfs willen de grote IT bedrijven ook een bijdrage leveren aan open source ontwikkeling. Ik denk omdat ze er zelf ook gebruik van maken. Bijvoorbeeld WebScaleSQL (zie ook http://webscalesql.org/ )

WebScaleSQL is a collaboration among engineers from several companies that face similar challenges in running MySQL at scale, and seek greater performance from a database technology tailored for their needs.

Who is behind WebScaleSQL?

WebScaleSQL currently includes contributions from MySQL engineering teams at Alibaba, Facebook, Google, LinkedIn, and Twitter. Together, we are working to share a common base of code changes to the upstream MySQL branch that we can all use and that will be made available via open source. This collaboration will expand on existing work by the MySQL community, and we will continue to track the upstream branch that is the latest, production-ready release (currently MySQL 5.6).

Weerman, Ben jij de nieuwe Tony?

De hartelijke groet Jan Marco

Jan Marco, wat jij aanhaalt over de oude Tony is van “January 15, 2015 10:21 AM PST”:

Tony Fadell has an impressive track record: He helped turn Apple’s iPod music player into a cultural icon, then he kick-started consumer interest in smart-home technology with his Nest Internet-connected thermostat. Now, Google’s asking him to oversee its Glass project.

Klupt! De nieuwe Tony Klopping zat gisteravond 12 februari 2015, ca. 19:05 PM GMT+1, in “Weer Een Draaideur” een 0-1-stand te incasseren, ‘Google Glass’ was inderdaad - in zijn woorden - “gekilld”:

Maar de maker van de originele iPod heeft een thermostaat gemaakt, die heet Nest, dat is overgenomen door Google en die gaat nu dit ding maken dus de maker van de originele iPod gaat nu eigenlijk door op de Google Glass.

Hem werd voorgehouden wat de redactie van DWDD had uitgevonden, er was nu een andere bril in de maak, dit keer bij Microsoft.

Las van de week dat “Microsoft de grootste ontwikkelaar voor iOS en Android” zal worden? Met Office-hulpstukken, geen open source natuurlijk maar wel een soort van gratis. Niet echt gratis:

The Real Secret To Microsoft’s Success

The truth is somewhat more pedestrian. Perhaps it’s because Microsoft is so ubiquitous, a constant reminder in the daily lives of those who use its products. Every time you turn your computer on, Microsoft’s logo is staring at you, even if you’re a Mac or Linux user who nevertheless uses Microsoft’s Office suite.

Als je je afvraagt, moet het niet hipper, zoals Google doet? Nee:

The fact is, 39 years after its incorporation, Microsoft is as staid and disciplined as IBM (NYSE:IBM), ITT (NYSE:ITT), Litton Industries and the other companies that rounded out the upper reaches of the Fortune 500 back in 1975.

The software giant is primarily in the business of making money, which sounds tautological at first read, but really isn’t. Microsoft is no longer in the raw experimentation stage common to young and growing companies. Rather, its modus operandi is to create profitability streams, then maintain and expand them. Primary among those are two divisions and two divisions alone: Business and Windows. Together, they were responsible for 96% of Microsoft’s profits last quarter.

The name of Microsoft’s “Business Division” may sound unhelpfully generic, but it refers to the part of the operations that’s responsible for creating the stupendously profitable Office.

Investopedia - Stock analysis - Updated September 02, 2014

Laatste kwartaal in 2014, tweede kwartaal in hun boekjaar: “Microsoft’s reported net income is $5.86 billion, revenue climbed 8 percent to $26.47 billion”.

Borrelpraat, zo’n multinational overtreft een gemiddeld 3e wereld land? Profielwerkstuk Scholieren.com:

Ze hebben dus zeer veel macht verworven.

Van de honderd grootste economieën ter wereld, zijn er 51 in handen van multinationale ondernemingen en maar 49 worden er gevormd door nationale staten. Maar weinigen zijn zich bewust van deze economische overmacht. De media blijven berichten over het beleid en de handelingen van gekozen politici, maar regeringen hebben nauwelijks invloed of een vrije keuze om te handelen. Het zijn de wereldondernemingen die ons in feite regeren.

Als dat met die marge, bijvoorbeeld op die Office Suites, wat over de top is dan worden hier zowel particulieren als bedrijven genaaid en daarmee ook - weten wij - overheden die zich maar al te graag vastleggen op Microsoft producten? Dat is ook de vraag die ik heb bij een artikel als dat van de “Onderzoeksredactie” deze week:

Gezellig samen falen

Uit het managementteam van de Belastingdienst werd Willy Rovers naar voren geschoven als opdrachtgever. Rovers is een montere manager, met een volle bos borstelig, grijs haar. Hij is gestoken in een blauw pak met roze overhemd – de kleuren van de aanslagen en toeslagenbrieven.

Hij praat met zijn handen, zo beeldt hij in de lucht het volledige toeslagensysteem uit, compleet met databases en verbindingsstukken. Rovers legt ons, in zijn hoekkantoor op de tweede verdieping van het ministerie van Financiën, graag uit hoe het nieuwe systeem tot stand kwam.

De Onderzoeksredactie - Monsterverbond van ambtenaren en ICT-aannemers kost de overheid miljarden

Wel leuk maar ‘fluf’ in plaats van een aanklacht? Een tussenzin verderop met wel iets van een dreigement:

‘Er worden systemen ontwikkeld voor 107 miljoen die ook voor 3,5 miljoen ontwikkeld hadden kunnen worden’

Jan Marco - het betreffende artikel besteedt weliswaar veel aandacht aan de ICT van de Belastingdienst - maar mijn vraag aan jou is: zou het net zo slecht gesteld zijn met de verhoudingen tussen bedrijven onderling als dat het geval is met de dienstverlening van ICT-bedrijven aan de Overheid?

Dan is dat de maat der dingen, als bedrijven wat voor elkaar doen komt daar ook gewoon het slechte in de mens bovendrijven.

Zo niet dan moeten we maar es een vuurtje gaan stoken onder de betrokken ambtenaren?

Goede voornemens genoeg:

Overheid en ICT

De Onderzoeksredactie neemt de ICT-branche het komende jaar vaker onder de loep. Tot welk gedrag en welke financiële uitwassen leidt het monsterverbond van ambtenaren en ICT-aannemers? Scherp, continu journalistiek toezicht op zo’n oligopolie is onontbeerlijk, vinden we.

Voor dit onderzoek doken we in stapels rapporten en artikelen die in de afgelopen jaren over falende ICT zijn geschreven. We spraken met tientallen mensen uit de sector en bezochten evenementen waar overheid en bedrijfsleven elkaar ontmoetten.

Meep, meep:

We doen op dit moment onderzoek in de gemeente Amsterdam naar ICT-projecten bij dertig gemeentelijke diensten en zes stadsdelen. Daarna gaan we naar nog veel meer plekken in het land en duiken we verder in de verstrengelingen tussen overheid en ICT-bedrijven.

Tips uit de branche en de overheid kunnen gemaild worden naar: tips@onderzoeksredactie.nl

Tips. Tja, die willen die vette tip natuurlijk. Ze bedoelen niet algemene onkunde zoals bij de afdeling OSWO van de Belastingdienst (die ontwikkelaars moet bijstaan) en bijvoorbeeld ook bij het Kadaster, daar lijken ze te makkelijk te klikken op knoppen die ze zien. Wat je al niet dubbel krijgt met daarna weer “excuses voor dit ongemak”? Betrekkelijk onschuldig maar het valt op.

Andere koek is inderdaad gemeente Amsterdam met op haar begroting voor 2014 5,88 biljoen, hetgeen niet hetzelfde is als 5.86 billion - als gemeld de winst voor Microsoft over het afgelopen kwartaal - maar laat ook zien waar de komma en de punt komen te staan als ambtenaren na een korte training de ‘locale’ in Microsoft Windows op de juiste manier weten in te stellen. Dan hoeft de begroting niet bijgesteld te worden ondanks de daarin ongetwijfeld reeds begrote uitkering woonkostenbijdrage. o/o

Als dat met die marge, bijvoorbeeld op die Office Suites, wat over de top is dan worden hier zowel particulieren als bedrijven genaaid en daarmee ook - weten wij - overheden die zich maar al te graag vastleggen op Microsoft producten?

Als ik naar mijzelf kijk, werk ik haast altijd vanuit de Windows omgeving. Openoffice vind ik er nog niet zo mooi uitzien.

Indien je naar Mediamarkt gaat, dan hebben haast alle laptops Windows. Ik denk dat dit komt omdat Apple eigen hardware lijn heeft en ‘niet wil’ dat hun OS op andere laptop initieel wordt uitgeleverd.

Je ziet wel dat IPod, Nest en Google Glass zowel hardware als met software wordt uitgeleverd. Microsoft doet dit momenteel ook met hun laptop Surface-lijn.

Weerman, Als chef-kok zou ik niet kijken naar waar het met ICT mis is gegaan, maar veel meer te focussen op waar een kans ligt om nieuw gerecht op de menu kaart te zetten. Mogelijk kan de chef-kok naar Wetransfer kijken uit welke ingrediënten het bestaat en mogelijk het mogelijk is om dezelfde functionaliteit in open source ingrediënten na te kunnen maken.

Ik vind wel een beetje vreemd om als je chef kok zou zijn, naar andere te kijken hoe die het doen. Maar voor mij staat vast dat een chef-kok zijn vaardigheden ooit ergens geleerd zal moeten hebben.

De hartelijke groet Jan Marco

Achtergrond info Wetransfer:

Via Wetransfer kunnen grote bestanden verstuurd worden via e-mail. Het bestand wordt door Wetransfer voor een aantal dagen online gezet waarna de ontvanger het met een linkje vanuit z’n mail kan downloaden.

Met de investering zou Wetransfer gewaardeerd worden op 100 tot 200 miljoen dollar. Het bedrijf bestaat sinds 2009 en is door Nederlanders opgericht. Inmiddels werken er zo’n dertig medewerkers bij Wetransfer.

Het Nederlandse bedrijf Wetransfer heeft 25 miljoen dollar (22 miljoen euro) opgehaald bij een investeringsronde.