Create db lukt niet

goedemorgen,

ik ben bezig met het creeren van een sql database in
c:\foondump\foon05\db\mssql

nu heb ik ergens iets verkeerd gedaan waardoor het bestan Db_create opend in een notepad en niet de opdracht uitvoerd, ik denk dat ik in menu “openen met” een wijziging moet doen maar ik weet niet precies welke, wie kan mij helpen.

alvast bedankt.

Piet, dat gaat zeker over “DB_Create.sql” dat ik daar in de uitgepakte Foondump-zip zie staan?

Dat is het bestand waarin het recept zit voor het aanmaken van een nieuwe Foondump-db in jouw SQL Server.

Zie de opdracht voor het uitvoeren daarvan niet in “fd05-mssql.bat” staan dus het idee is kennelijk dat je dat eerst zelf met de hand doet. Als ik daarop dubbelklik gaat mijn server manager zich ermee bemoeien, bij jou dus Notepad, op zich niet verkeerd want “.sql”-scripts zijn tekstbestandjes.

Volgorde is dus nieuwe db maken met behulp van van “db_create.sql”, in die nieuwe db tabellen aanmaken met “white-” en ev. “pink_tables.sql”, cd-foon dumpen met “fd05-csv.exe”, de resulterende “.txt”-bestanden importeren in de eerdere stap klaargezette lege tabellen in je nieuwe Foondump-database en daarna nog indexen laten maken door “white_indexes.sql” en ev. ook die voor “pink”.

Het meeste daarvan zit al voorgebakken in “fd05-mssql.bat”, alleen het uitvoeren van het “db_create.sql”-script niet, die kan je of vanuit de SQL Server-manager openen en uitvoeren, in een windows cmd-venster zelf starten met “isql …” of “osql -E -i db_create.sql” (eerst in de map “db\mssql” gaan staan voor je die opdracht geeft) of zo’n regel alsnog toevoegen aan “fd05-mssql.bat”, meteen na de regel “:start”.

Als het met dat -E -i db_create.sql niet lukt praten we daarna weer verder, may the Force be with you!

weerman,
dank je ik ga het nu proberen.
en die force kan ik zeker goed gebruiken :slight_smile:

Piet

weerman,
het gaat niet helemaal (waarschijnlijk mijn gebrek aan kennis) is het niet mogelijk om het programma waarmee “create db” wordt geopend te wijzigen zodat hij wel zelf die db aanmaakt?

ik heb de express versie geinstalleerd dit is toch wel de juiste??

groet

Voor Express geldt: “4 GB Maximum Database Size”, dus ok.

“DB_Create.sql” is een script, dat wordt pas iets als je een programma start dat daar wat mee kan. Het wordt bijv. dubbelklikbaar als je die Management Studio Express die bij SQL Server 2005 Express hoort ook installeert.

Wat betreft de andere optie om je db te maken, met “osql.exe” dus, bij de Express versie van SQL Server moet je ook maar de servernaam meegeven en dan niet “(local)” maar z’n echte naam:
osql -E -S SERVERNAAM -i DB_Create.sql

Wat ga je er eigenlijk mee doen als het je gelukt is?