BREIN eist schadevergoeding voor aanbieden downloads op Net

Bron Telegraaf:

Abonnnees van Tiscali, @home, Wanadoo, Het Net en Planet Internet die via internet grote hoeveelheden downloadbare bestanden aanbieden kunnen eerdaags een vordering van antipiraterij waakhond Brein verwachten.

De providers hebben toegezegd de berichten van Brein door te zullen sturen.

Directeur Tim Kuik van stichting Brein benadrukt dat het niet langer om waarschuwingen gaat. “Het bericht bestaat uit twee delen, een dwangsom voor toekomstige inbreuk en een schadevergoeding voor reeds gepleegde inbreuk”, legt hij uit.

“De ontvanger wordt gevraagd contact met ons op te nemen voor een schikking. Werkt hij niet mee dan stappen we meteen naar de rechter”, klinkt hij dreigend. Dan is het aan de rechter om te bepalen of internetproviders naam en adresgegevens moeten overhandigen.

Kuik heeft daar alle vertrouwen in. Volgens hem kunnen gebruikers van uitwisselingdiensten als KaZaa en eMule niet langer ongestraft hun gang gaan. De eerste vijftig vorderingen zijn al verzonden. Het gaat volgens Kuik om bedragen van duizenden euro’s.

Internetters die Brein te slim af denk te zijn door over te stappen naar een andere provider komen volgens de directeur bedrogen uit. “We hebben nu met vijf consumentenproviders waar veel inbreuk plaatsvindt gesproken. Ook met andere providers zullen we gesprekken voeren”.

Internetprovider xs4all is nog niet door Brein benaderd, maar een woordvoerster laat weten niet met Brein gaat samenwerken. Kuik merkt op dat de stichting in dan naar de rechter stapt.

Maaike Scholten, woordvoerster van Het Net en Planet Internet spreekt niet over samenwerking met Brein, maar over het informeren van klanten. “We waarschuwen onze klanten dat Brein hen in het vizier heeft en eventuele gerechtelijke stappen kan gaan ondernemen.”

Persoonlijke noot Jan Marco:

Eerst slepen ze de provider voor het gerecht. De provider zal dan “gedwongen” worden de internetter door te geven.

Voor online foondump variant zie ik niet zoveel problemen. Iedere peer gaat tevens eigen informatie publiceren. Daarnaast heb je het Arrest dat aangeeft dat algemene gegevens van telefoonnummers vrij zijn.

Voor files uitwisseling zal je naar encrypty en anonymous file sharing moeten overgaan. Ik denk dat een tussen variant is dat je je vrienden toegang tot je gegevens geeft. Jouw vrienden geven weer toegang tot hun vrienden en dan heb je een soort anonieme filesharing gemeenschap.

Voorbeeld:
Ik zet de Public key van RGJ bij zijn entry in foondump. RGJ kan mijn files lezen en hij geeft zijn vriend BB access op zijn server door de Public Key van BB in zijn foondump op te nemen.

Als BB een file van mij zou willen hebben dan zou dat via (mijn bevriende peer) RGJ moeten lopen.

Bron Telegraaf 13 april 2005 bladzijde T7:

Auteurswaakhond Brein stapt naar de rechter om de persoonsgegevens in handen te krijgen van 32 gebruikers van illegale uitwisselingsdiensten. Het gaat om uitwisselaars die onlangs een vordering hebben ontvangen van de stichting en hier niet op hebben gereageerd.

Het is Brein menens. Tim Kuik, directeur van de stichting, herhaalde gisteren keer op keer dat zijn organisatie naar de rechter stapt. “Het gaat om personen die veel bestanden on line aanbieden”, aldus Kuik, die weigert een getal te noemen, “Als ik cijfers ga noemen is de kans groot dat aanbieders daar net onder gaan zitten.”

Brein heeft vorige maand vorderingen gestuurd naar vijftig zogenaamde uploaders, internetgebruikers die auteurechtelijke beschermde bestanden beschikbaar maken voor downloaders via Kazaa en Edonkey. De stichting beschikt alleen over de IP-adressen van de uploaders en heeft daarom de providers hun medewerking gevraagd.

Die hebben de vorderingen doorgestuurd, maar zeggen geen privacygevoelige informatie van klanten te zullen afstaan. Brein zal daarom allereerst de providers voor de rechter moeten slepen om de verstrekking van klantgegevens af te dwingen. Dit gaat naar verwachting medio mei gebeuren. Pas daarna kunnen de uploaders civielrechtelijk worden vervolgd.

Overigens zijn zeven personen inmiddels ingegaan op het voorstel van Brein om de zaak te schikken. Het gemiddelde schikkingsbedrag bedraagt 2100 euro. Bij elf personen is Brein in afwachting van een reactie.

De stappen van Brein maken onderdeel uit van bijna duizend acties die vandaag in elf landen in Europa en Azie zijn aangekondigd. Voor Nederland zijn het de eerste gerechtelijke acties. De Nederlandse muziekindustrie acht de tijd nu rijp omdat het publiek voldoende is voorgelicht en er nagenoeg legale alternatieven om te downloaden zijn.

=======================================
Persoonlijk noot mijnerzijds:

  1. Het loopt precies zoals ik had verwacht. Vanaf 28 september 2002 ben ik daar al over aan het nadenken. Ik geloof in het foonsearch concept bijvoorbeeld in foondump een ip-adres en Public key op nemen in de entries. Je kan dan alleen je vrienden toegang geven tot auteurechtelijk beschermde informatie. Jouw vrienden doen hetzelfde met hun vrienden, etc. Je krijg op deze manier een zeer groot aan elkaar verbonden “trusted” netwerk.

  2. Je ziet een tendens naar snellers (kabel/adsl) verbindingen mede met groter schijfopslagcapaciteit. Het identificeren (/“hashen”) van orginele audio bestanden lijkt mij zinvol.

  3. Des te meer Brein gaat jagen op KaZaa/Emule en Edonkey des te meer zullen end-users gaan zoeken naar alternatieven. Indien foonseach concept omgezet zou worden tot iets bruikbaars, zou het m.i. volwassen kunnen worden. Een goede (Windows MFC) gebruikersinterface is hierbij erg belangrijk.